{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.263 visninger | Oprettet:

hvalpe... {{forumTopicSubject}}

Er der en, der har fået hvalpe på sin chi, der kan og vil skrive om hvad der er det første man gør hvis man påtænker at ens egen hund skal prøve det.Er det en god ide at få gennemlyst moderen for at se om alt er ok, og hvor mange der er? Når så hvalpene er født, hvad så skal dr. dyr se på dem med det samme? Findes der en bog om hvalpefødsel m.m. Vil så gerne sætte mig ordentlig ind i det inden vi går i gang (nok i løb midt sept.)

Håber ikke jeg lyder alt for uvidende, men har ikke prøvet det før,og vil jo det bedste for min hund og eventuelt hvalpe.
Har tænkt at få ella checket hos dr, dyr inden og især for det der med knæ, så hun er helt ok til hvalpe.

PS. går jeg for højt op i det?????? hilsen momsi


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvalpe...
  • #1   16. jul 2011 en god bog om hvalpefødsler er skrevet af Ester Kofod. tror den hedder min hund skal have hvalpe.
    Så skal din hunds ben tjekkes for petella, det samme skal hannen. Så skal du finde en han hvis mentalitet du synes godt om. Så det hele starter før tæven bliver parret...


  • #2   16. jul 2011 Man kan aldrig gå for højt op i det..
    Hun skal gerne udstilles - der er en udstilling i Ishøj d. 28 August i DRU
    hun SKAL tjekkes for Patella
    Finde en ordentlig hanhund der også er udstillet og pl testet samt har et godt sind

    Jeg får mine tæver røntgenfotograferet når der er en uge til forventet fødsel. Hvalpene får jeg undersøgt når de er født, eller dagen efter.

    Og sørg for at have mindst 20.000 kr stående udelukkende til at kunne bruge på dyrlægeregninger.. Chihuahuaer får ofte kejsersnit og det er som regel altid uden for dyrlægens åbningstider. Og med 20.000 overdriver jeg IKKE.. Jeg har givet henholdsvis 14.000 og 17.000 og det er ikke altid pengene kommer hjem igen hvis der kun er 1 eller 2 hvalpe..



  • #3   16. jul 2011 Jeg har læst en hel masse bøger inden jeg besluttede at få hvalpe og jeg læser stadig om emnet og jeg har været til reproduktionsseminar og har talt med mange opdrættere osv...mine tæver er tjekket for Patella Luxation er er allesamt 0/0 og så skal de i det hele være sund og rask...det er helt vigtig, at man får fat på en rigtig god dyrlæge...ved de første 2 kuld har jeg givet en del homøopatiske midler, men det gør jeg ikke nu her, men jeg skal i hvertfald til røntgen med Tessa ikke for at se, hvor mange hvalpe det bliver, men for at se, om hvalpene kan kom igennem eller om hun muligvis skal har kejsersnit...

  • #4   16. jul 2011 hedams....jeg har ikke været på udstilling og har heller ikke tænkt at gøre det....såå hvad, den udstilling er vel for at bedømme standarten på ella???hvis ellers dr, dyr siger hun er en fin hund og der ikke er noget med hende angående tænder ben/knæ, hvad så ? Ella er en af de store chi, hun er ikke tyk/fed, meget aletisk, flot pels, godt sind, glad og lærenem hund, og elsker at blive pussenusset og lege med andre , men vejer 3.5 somme tider et par hundrede gram mere, men så får vi den ned på 3.5 igen, ved mindre vægt ser hun udhungrede ud....

  • #5   16. jul 2011 ps. ja jeg ved en fødsel og hvalpe kan koste med dyrlæge, og det er der check på...


  • #6   16. jul 2011 Har man en hund med stamtavle som man vil avle på, er det vel meget væsentligt at man udstiller den? Hvorfor ellers have tavlen og lave tavlehvalpe?
    Det er jo på den måde man kan se om hunden overhovede er "god nok" til avlen rent sind+udseendesmæssigt.
    En hund der slet ikke er racetypisk, burde man vel som sådan ikke bruge i avlen - Så kommer der vel bare endnu flere chihuahuas som ikke er racetypiske? Og sådan fortsætter det vel så, når den næste generation så avler på de hvalpe mv.?
    Jeg ved dog, at nogle chihuahuas ikke helt opfylder standarten, men tilgengæld laver rigtig flotte hvalpe - Man skal jo finde en hanhund der opvejer alle tævens fejl, for at få hvalpe der matcer racestandarten.
    Nå, bare et par tanker fra én der ikke ejer en stamtavle.. :o)

    Hvorfor vil du ikke udstille Ella, Momsi? :o)


  • #7   16. jul 2011 Hov, er det egentligt ikke noget med at alle hunde skal avlgodkendes i DRU nu? Altså hvis man vil lave hvalpe med tavle?
    Eller er det kun de hunde der er født efter reglen trådte i kraft?
    ....Det er det vel, man kan vel ikke gøre det med tilbagevirkende kraft? Eller?

    Bare endnu en tanke.. :o)


  • #8   16. jul 2011 Det er kun de hunde der er født efter reglen er trådt i kraft.. men jo hvis den har stamtavle forstår jeg dælme ikke man ikke gider og udstille dem.. hvad er grunden til du ikke gider det.? For mig at se kan de kun være fordi man er bange for at få en professionels øjne på hunden og en bedømmelse...

  • #9   16. jul 2011 ann-sophie...... ella vejer 3.5 har jeg skrevet, og de må ikke veje mere end 3 kg allerhøjst til udstilling...nr. 2 linie i dit første svar.....hvorfor tavle.. der var tavle på den vi forelskede os i...søgte det ikke..

  • #10   16. jul 2011 manzanas.. du har åbenbart heller ikke læst ordentlig hvad jeg skriver....jeg kan ikke gå på udstilling med ella vejer for meget, hun er en stor men ikke tyk/fed hund.....derfor. og er slet ikke bange for nogen bedømmelse af min hund, kan sgu da ikke sulte hende så hun ligner et skelet..er det måske kønt, ja jeg spørger bare....prøv at se hendes billeder så vil du se hvad jeg mener...

  • #11   16. jul 2011 Du kan sagtens udstille hende selvom hun vejer for meget. Nu er 500 gram over maxen jo ikke meget. Du opnår nok ikke store titler, men en god bedømmelse og nok også 1. Præmie skal du nok kunne få.. synes du skal prøve bare en enkelt gang, så kan man også Med god samvittighed sige at hun Er racetypisk...

  • #12   16. jul 2011 Du kan sagtens udstille hende selvom hun vejer for meget. Nu er 500 gram over maxen jo ikke meget. Du opnår nok ikke store titler, men en god bedømmelse og nok også 1. Præmie skal du nok kunne få.. synes du skal prøve bare en enkelt gang, så kan man også Med god samvittighed sige at hun Er racetypisk...

  • #13   16. jul 2011 lige en tanke....Hvorfor vil du avle på en hund der ikke er under racestandart? Det er bare så mange hunde derude unde tavle, og som ikke følger standarten....

  • #14   16. jul 2011 acedog.....Jeg har vist ikke skrevet jeg vil avle?? men søger hjælp til hvis jeg skulle avle, og her her jeg nu fået så mange svar der nok gør at jeg ikke avler.Du skriver avle på en hund der IKKE er under rasestandarten??? du mener vel er under?? hvem siger den er under? den forrige skriver lige at jeg godt kan gå på udstilling??
    Der er vist mange meninger om dette emne, jeg siger tak til dem der gad skrive her...nok nemmere at købe en hvalp....
    onsker godt for jeres elskede hunde med og uden tavle...


  • #15   16. jul 2011 Ja jeg skriver du godt kan udstille hende da jeg har set flere Chihuahuaer være udstillet som vejer for meget, og endda også for lidt... Jeg taler jo af erfaring da jeg har udstillet og avlet i 3 år nu.... Synes da ikke du skal miste modet, hvorfor ikke tage på udstillingen i ishøj og se hvad der sker, få hende tjekket for pattella, læs en masse om det at få hvalpe, og overvej om du stadig vil, find en ordentlig hanhund og få hende parret og så sørg for hvalpene får den rette opvækst..

  • #16   16. jul 2011 tak manzanas... vil tygge på det ...;))

  • #17   16. jul 2011 momsi nu vil jeg ikke sige noget mod dig eller ella, det er bare noget jeg kommer i tanke om, når jeg læser det hele her...hvis det er så vigtig at udstille, for at høre, at ens hund er racetypisk nok til at indgå i avl, lyder det så ikke lidt dumt, at man sagtens kunne udstille og endda få 1. præmie med en hund der ikke opfylder racens standard???

  • #18   16. jul 2011 Jeg tænker faktisk det samme som Daniela - Hvorfor så overhovede udstille?
    Troede det var for at sortere, ikke at alle blev godtaget og fik første præmier?


  • #19   16. jul 2011 Hedam.. det har de jo så fået.. og mystisk nok har i stort set altid kun fået 1. Præmie på dru udstillinger, men første gang i kommer til ddh vinder alle jeres hunde... Hmm det siger da vist meget godt hvor strikse og hvor stor konkurrence der er i dru...

  • #20   16. jul 2011 Daniela: hvis hunden har under/over bid eller mangler tænder får de 2. Præmie, bærer hunden halen forkert, for lavt eller for krøllet får de 2. Præmie, er de for hidsige, eller for nervøse får de 2. Præmie.. har endda set en få 2. Præmie fordi den ikke var rigtig oplagt og koncentreret i ringen....

    Så alle får ikke bare første præmie


  • #21   16. jul 2011 ja måske, men jeg er ikke lige 100% overbevist om, der overhovedet findes en klub, hvor de er så kræsne, at det ville være umuligt at udstille/få avlsgodkendt en hund, der ikke 100% opfylder racens standard, tror ikke at dommerne kan se på hunden, om den vejer 3kg eller måske et par g mere og tror ikke at de allesammen skal vejes under klubbens kontrol inden de bedømmes...så man kunne godt få den indtryk, at udstillinger er måske lidt overvurderet også fordi gode resultater ikke betyder, at hunden også laver sunde og racetypiske hvalpe, da der kun bedømmes udseende...

  • #22   16. jul 2011 Der bliver mindst lige så meget bedømt temperament, og Det skrives også i bedømmelsen... Så nej det er ikke kun udseende..

  • #23   16. jul 2011 nu synes jeg ikke, at 2. præmie lyder dårlig, men synes det er utrolig, at man kan nå det, når hunden har fx underbid...jeg ved godt, at det er sådan, men synes bare, at det ikke passer sammen med det man forventer, når man nu er køber og ikke har sat sig inde i udstilling og det hele, så tænker man jo at hunde er helt vild god, når den har fået sådan nogle gode resultater og i virkelighed, har det næsten ingen betydning, det er det jeg mener

  • #24   16. jul 2011 ja også temperament, men både temperament og udseende siger jo ikke meget om hundens gener og en hund der ikke har den mest racetypiske udseende kan sagtens få være med til at lave meget racetypiske hvalpe og den mest racetypiske hund kan være med til at lave nogle hvalpe der ikke er så racetypisk

  • #25   16. jul 2011 En 2. Præmie ER dårlig.. 5 hunde i samme klasse kan godt få 1. Præmie alle sammen.. men kun EN får SL, UCH, CAC osv... Det er den bedste i ringen der får det, som så har videre til at dyste om bedste hvalp, unghund, junior osv på kryds af alle racer....

  • #26   16. jul 2011 Ja, men det er jo op til hver enkel opdrætter at afgøre det, og sætte sig ind i de ting..

  • #27   16. jul 2011 jeg mener, at hvis der nu fx kommer en der er interesseret i at købe en hvalp og har aldrig været til udstillinger, men vil være sikkert og vil derfor godt købe hos en opdrætter og ikke tavleløs, så kan ordet da ordet 2.præmie lyde rigitg godt, fordi den person så nok forestiller sig, at der har været rigtig mange chihuahuaer og den hund har så fået 2. plads, så bliver det med at udstille overvurderet af køberen og den tror så at den køber en hvalp fra nogle super gode hunde

  • #29   16. jul 2011 det er nok ikke altid let at følge min tankegang, men håber i forstår, hvad jeg mener...jeg er lige meget med om man går op i udstillinger eller ej og den tankegang var ikke ment som direkt kritik til udstillinger eller dem der udstiller, men bare som en lidt kritisk tanke

  • #30   16. jul 2011 Lool og sådan er du ikke selv hedam... Morale er godt men dobbel moral er dobbelt så godt.... Nej hedam.. jeg tager faktisk imod alle i dru, Og har også taget pænt imod jer og givet jer en chance, men folk forstår selv og ødelægge Det...

  • #31   16. jul 2011 Haha grin heldigvis er der da andre end dig der kender mig og ved hvem jeg er...

  • #32   16. jul 2011 En rimelig vigtig grund til at købe med tavle er at sikre sig mod indavl og en af de bedste måder at sikre sig for at det er en renracethund. om den er udstillet osv. er sku egentlig ligegyldig hvis du spørger mig. hvis hunden har noget godt den kan byde ind med i racen, eller hvis man bare gerne vil have at ens tæve skal have et enkel kul for at få lov at prøve dette og undgå indbilsk gravidtitet er det da super fint. .... Ja det er så bare en lille tanke fra mig..

  • #33   17. jul 2011 En udstilling koster 180 kr, for det får du en bedømmelse af din hund og en hyggelig dag med en masse andre chihuahuas og chihuahua-ejere smiley

    Så det synes jeg helt sikkert du skal overveje Momsi. Jeg hjælper dig gerne med lån af udstillingsline og råd om hvad du skal gøre i ringen. Udstillinger er jo også en god måde at finde en potentiel han til parring af din tæve smiley


  • #34   17. jul 2011 tak alle, jeg har da virkelig lært en masse ved at læse jeres kommentar...og linnea S tak du tilbyder din hjælp ved eventuelt udstilling. ønsker alle en god søndag med dejlig gåture med alle vovserne...

  • #35   17. jul 2011 enig med unni j : )
    man kunne jo også oprette et emne her i gruppen med nyttige informationer og tips rundt omkring udstillinger til dem der ikke har prøvet det


  • #36   17. jul 2011 Jeg forstår ikke hvorfor folk altid skal have så travlt med andre??? Hvorfor filan skal der altid peges 20 fingre mod én fordi man spørger indtil avl, og fordi ens hund ikke liiiige indgår avlen??

    - Skal ALLE bare gå ligeså højt op i det som de faste avlere?? Må man ikke hygge avle én gang for at prøve det?

    - Så længe det er en voksen tæve, med en fin vægt, et dejligt sind, OG endda tavle, så ved man da hvad for nogle linier der er i, at hun vejer et par gram for meget og IKKE går på udstilling kan da være fuldstændig un derordnet, når det er én gangs hygge hvalpe!!

    - Jeg ville blive stikhamrende tosset hvis der var nogle der slog ned på at jeg avlede på en lidt for overvægtig hund osv.. Jeg har jo ikke valgt mine hunde udfra de er udstillings og avls hunde, jeg har valgt dem udfra det skal være fam. hunde! Og tænk hvis der kommer de dejlige hvalpe ud af det, med et skønt sind, og det skal egne sig som familie hund!

    Jeg beklager mit sure opstød, er bare SÅ træt af at læse alle de dømmende kommentare så snart det kommer til at få hvalpe smiley Det er jo ikke alle købere der går op i linier, avl, skønhed osv - der er jo mange der bare ønsker en dejlig, rask familiehund, og det skal der dælme oså være plads til!! Det ska jo ik kun være de flotte racestandars hunde, vel? smiley


  • #37   17. jul 2011 Og jeg er slet ikke så sur som jeg lyder i mit indlæg, det skal læses blidt :o)

  • #39   17. jul 2011 tak stina.. du er en sveske ;))

  • #40   18. jul 2011 lone ..jeg har nu selv talt med dru ang. ella eventuelt bedækning, og ella behøver intet udover at hun er ok , ingen sygdomme/arvelige....har nu meldt mig ind ..lige om lidt.. i DRU, var kun i chi klubben, så må vi se hvad der byder sig.
    Ella skal der jo ikke "avles" på i den forstand, skal bare lige prøve et kuld hvalpe....


  • #42   18. jul 2011 lone nemlig....




Kommentér på:
hvalpe...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce