{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.903 visninger | Oprettet:

Nye regler for overførsel af tavle {{forumTopicSubject}}

http://www.dkk.dk/Overforsel-af-hund

"<b>Gældende fra 16. august 2012</b>

DKK bliver jævnligt kontaktet af hvalpekøbere, som af vanvare har købt hund med en "forkert" stambog og nu ønsker at få den overført til en DKK stambog. Overførsel af sådanne "fremmede" hunde er i hvert enkelt tilfælde at betragte som en dispensationssag. Det betyder, at DKK suverænt beslutter, om der er tale om en hund, vi ønsker at overføre eller ej, ligesom vi ikke forpligter os til at begrunde afslag. Hunde, som er opdrættet af personer, som er blevet disciplinært udelukket af DKK kan under ingen omstændigheder overføres.
Evt. handelssager vedr. hunde, som oprindeligt er opdrættet og stambogsført i andre organisationer, kan ikke behandles i DKK’s klagenævn.

Hvis der gives dispensation til overførsel af hunden til en DKK stambog, sker det på nogle særlige vilkår. Hunden kan deltage på udstillinger, prøver og konkurrencer, men kan ikke bruges til avl, før den opfylder betingelserne for avl.



<b>Særlige vilkår</b>


<b>Hvis hunden har forældre uden en DKK stambog </b>

Hunden overføres uden aner. Dog overføres Labrador Retriever fra Dansk Jagthunde Registrering med aner.

Titler og sundhedsoplysninger overføres ikke.

Hunden skal inden parring have opnået mindst Very Good på en FCI/DKK anerkendt udstilling eller være avlsgodkendt på et af specialklubbens avlsgodkendelsesarrangementer.

Herudover skal hunden opfylde de til enhver tid gældende avlsrestriktioner for den pågældende race.



<b>Hvis hunden har forældre med DKK stambog</b>

Hunden overføres med aner.

Titler og sundhedsoplysninger overføres ikke.

Hunden kan ikke overføres hvis et eller begge forældredyr har avlsforbud i DKK.

Hunden skal inden parring have opnået mindst Very Good på en FCI/DKK anerkendt udstilling eller være avlsgodkendt på et af specialklubbens avlsgodkendelsesarrangementer.

Herudover skal hunden opfylde de til enhver tid gældende avlsrestriktioner for den pågældende race."
-----------------------------------------------------------------------------

Så ved i det. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye regler for overførsel af tavle
  • #2   18. aug 2012 Idet de beskriver det som en dispensationssag, forventer jeg at specialklubberne tages med på råd - men DKK har så til gengæld ikke pligt til at lytte.

  • #4   18. aug 2012 Pia: det undrer også mig!

  • #5   18. aug 2012 Der er vel ingen der forhindrer en i at undersøge stambogen fra den tidligere stambogsklub og på den måde kontrollere sundhedsstatus.. Så er den vel heller ikke sværere.. At det har været en anden stambogskæub gør vel ikke selve resultaterne dårligere og der ér jo trods alt ikke tale om en hund uden kendte aner eller (alt efter stambogsklubben) uden sundheds testet baggrund..

    Hvad der dog undrer mig lidt er at sundhedstester ikke kan med overføres.. Hvad er mon begrundelsen for den bestemmelse.. Det er jo ikke alle undersøgelser hvor det er DKK selv der sidder og bestemmer resultatet..


  • #7   18. aug 2012 Det er jo galimatias!!! Tænker at DKK trænger til en ny ledelse - for den nuværende er da til at lukke op og sk*de i!!

  • #8   18. aug 2012 kss har sat totalt forbud med avl ind på deres racer. - mon det stadig gælder

  • #9   19. aug 2012 Nu må de sgu snart tage sig sammen!!!
    Ja jeg køber i hvert fald ikke hvalp efter hunde uden aner.!
    Og vil sgu snart håbe der sker noget udskiftning i den bestyrelse.!
    Hvad så hvis der ligger gener gemt i hunden og den ligner en bestemt race, men hvalpene falder forkert ud, så har vi pludselig racer der ligner og er noget helt andet end de har stamtavle som beviser.

    Amen altså. Det er da snart totalt til grin. Særiøst kan man i hvert fald ikke kalde det!


  • #10   19. aug 2012 Wolfcub

    Sundhedsresultater på DKK hunde er underlagt nogle krav - en øjenlysning er f.eks kun gyldig hvis den har ECVO attest... og for HD's vedkommende bedømmes graden af DKKs eget dyrlægepanel - dvs at alle HD resultater på hundeweb er bedømt af de samme mennesker. På den måde er alt ud fra den samme skala, så man undgår at nogle dyrlæger er strengere end andre.. eller noget i den dur...

    Hvis hunden overføres fra en klub der ikke har de samme krav til testens udforming, så kan dens sundhedsresultater være misvisende.

    Jeg er dårlig til at forklare mig i dag.. jeg har tømmermænd. Så jeg håber at det giver lidt mening.


  • #11   20. aug 2012 Søster
    Fair nok, det er helt forståeligt der er forskellige krav, men ikke destro mindre så godkender man f.eks. udenlandske HD resultater på trods af at jeg er ret sikker på jeg læste et sted at det er bevist at kravene kan variere MEGET fra land til land?

    Ville det i så fald ikke have været en ide at gøre det muligt at overføre eks. tidligere taget Rønkten fotografier til DKK så deres panel kan bedømme dem - på trods af at de ikke er taget efter at man har udfyldt den der rekvistation (eller hvad det nu var sådan en hed som man får fra DKK til når hundens hofter skal bedømmes)

    Eks. så bedømmes min race (og det er egenligt underordnet for det er ikke en FCI race men det var mere for at give et eksempel) i BVA (British Veterinary Association) som kører med et andet system end FCI gør, de giver en score som så ud fra scorene kan sammenlignes med FCI - men der er altså tale om at 0 er perfekte hofter og f.eks 100 er svær dysplasi, 0-10 svarer til A hofter 11 til 25 svarer til B hofter osv.
    Disse er godt nok lavet fra nogle andre standarder, men jeg vil faktisk vove at påstå at den måde er noget mere præcis fordi tallet kan variere SÅ meget som den kan.. hver en "fejl" i hofterne får en score alt efter sværheden af den og jo højere scoren er jo dårligere er hoftere.

    Jeg ville ønske Danmark havde et sted at kunne få ens eventuelle avlshund (eller bare hund hvis man er nysgerrig) bedømt, for selvom jeg er vant til og komfortabel med FCI standarten så er BVA'en bare mere præcis i mine øjne..


  • #12   20. aug 2012 Jo, men hos DKK kræves jo at man har bestilt en rekvisition til selve testen. Det er for at undgå at der sidder ejere derude der har en bunke røntgenfotografier som de selv kan vælge og vrage imellem når der skal indsendes billeder.

    DKK's meget besværlige måde at gøre tingene på sikrer trods alt at klubben ved hvem der laver røntgen og hvornår - og de følger op på det hvis de ikke modtager resultaterne.


  • #13   20. aug 2012 Sandt nok - men hvis man overfører en hund og vil have registeret et sundhedsresultat er det vel netop fordi at man gerne vil have at DKK vil have resultatet (som man i så fald jo allerede ville have i den anden klub - det antager jeg bare lige her i denne situation).
    Hvis man ikke vil have det resultatet registeret er det vel underordnet, hunden kan måske bruges til nogle ting som udstilling og konkurrencer - men det kan hunde hos DKK der ikke er undersøgt jo også - den kan ikke bruges til avl før resultatet kommer ind og eftersom den kommer fra en anden klub burde man mene at selve resultatet ikke rigtigt har effekt på dkk index'er..
    giver det mening hvad jeg siger her eller er det fuldstændigt volapyk?


  • #14   20. aug 2012 Ja, men du skal også tænke på at der også er mennesker der kun vil have at DKK har resultatet hvis og kun hvis denne er positiv. Og det er det man forsøger at undgå.

  • #15   21. aug 2012 Sandt nok, det er jeg klar over (desværre har vi været ude for det samme i min race og endnu værre så var det en af de store opdrættere smiley )
    men de mennesker vil jo næppe være i den gruppe der overfører fra en anden stambog til DKK, for i så fald kunne de mennesker jo bare lade være med at bede om overflytning af resultater.. ??


Kommentér på:
Nye regler for overførsel af tavle

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce