{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.718 visninger | Oprettet:

Lige lidt hjælp til evt. avl {{forumTopicSubject}}

UUUHHHH Min hund er den dejligste og rigtig god at putte med så IIIIHHHH Vi skal da bare ha hvalpe, et bette hyggekuld, nu min hund så gerne vil…….. ?

Eller, det er gennemtænkt, til mindste detalje både for og imod , hvorfor ”jeg ” vil alve på min hund/hunde….. ?

Har læst end del ang emnet. Fulgt en del debatter omkring emnet her på HG .
Og hold da op det er ikke nemt for nye ”avlere” at komme ind på det ”markede” og slet, slet ikke hvis der er en antydning af blanding i din hund.
Mener dog at folk der har sat sig for at avle, gør det uanset hvilke svar de får.
Så hvorfor ikke hjælpe dem lidt på vej..
Jeg har samlet lidt info omkring emnet, og sat lidt sammen.
Så det er ikke ment på en bestemt race, men mere bare generalt.
I må meget gerne komme med rettelser og ting jeg har glemt at få med. Så nogle måske ku bruge det her til noget.

-Jeg har gennemtænkt / Lyst til at avle/-lave et hyggekuld :
Og min tæve er blevet 2 år, eller som minimum dens anden løbetid.

1)Herpes vaacine , snak med dyrlægen omkring det før du får parret din hund..

2)Øjelysning, hofter, avelige sygdomme. ( Tjek din hunds familie så langt tilbage du kan, spørg dem du har købt hund af ang sind, psyke osv. Og tjek gerne med hunde-oldeforældre hvordan de var og om evt sygdomme der. OGSÅ SELV OM DET BARE ER EN BLANDING FOR HYGGENS SKYLD ?

3)10.000 på kontoen til uforudsete udgifter ( Kejsersnit, self. uden for åbningstid, eller til et nyt sæt tøj når det hele er vel overstået ?)

4)Kan tage fri i forbindelse med fødsel og nogle dage efter ( Mange mener 8-10 uger)

5)Drægtig 62-66 dage

6)Ormekur 14 dage før forventet fødsel ( der er både for og imod. Hør din dyrlæge ad.

7)fødekasse/redde.

8)Næsesuger - sådan en man også bruger til små ”snottede” babyer ?

9)handsker

10)upafumeret creme – Læs til hvad længere nede

11)saks

12)rene håndklæder

13)tørt underlag til når fødslen er overstået.


Så fik jeg en eget han-hund til at parre min dyrlæge-gennem-tjekket lækre tæve / Så skete uheldet sku, og min hund skal jo så ha hvalpe, neeeej hvor hyggeligt…

Tæven er jo så drægtig i 62-65 dage….

Så er fødslen lige for døren, hva’ sker der så ???

Sørg for at tæve og hvalpe får den bedste start , Så sørg for at ha købt Start Kit til nyfødte hvalpe og mor. puppyboost og så noget ZooLac (til hvalpene) og Canikur (til tæven). Druesukker til tæven under fødslen, samt modermælserstatning til hvalpene (Royal canins pulver baby dog)
Den første uge eller 2 må der gerne serveres HAVRESUPPE på sengen til den nybragte mor, så hun får nok at drikke til mælkeproduktionen, kom også gerne en æggeblomme og en smule sukker i..

Hvis det kan lade sig gøre, så få en der har avlet hvalpe og som er kendt af tæven være til stede under fødslen, så både du og tæven kan koncenterer sig om det der skal foregå. ( Eller pr telefon)
1)Udflåd før fødsel: Tæven må bare ikke få ildelugtende og brunt/grønt udflåd,(ellers dyrlæge med det samme) hvis det er gullig eller gennemsigtigt gør det ikke noget.

2)Tæven går fra maden ca 1 døgn før fødsel. Luftes i snor også selv om det bare er i egen baghave. Klip dine negle – ja også selv om du lige har givet 300 for at få sat dem på ?

3)De kan pive og hyle meget højt når første hvalp er på vej.

4)Når vandet går, kan der gå en times tid før veerene starter.
Fra vandet er gået må der højst gå 1 time og 15 min, hvis ingen hvalpe er kommet, ring til dyrlægen.. ( er du i tvivl ring til dyrlægen )

5)Ca. 1- 1,5 minut mellem presseveer.

6)Max 2-3 timer mellem hver hvalp. ( Skal / må der virkelig gå så længe ???)

Fødslen går i stå / hva fan’ sker der ik snart noget??

Jo jo, så er det handskerne kommer ind i billedet. På med dem og glidecreme eller vaseline og så forsigtigt indenfor skeden ( Ikke din egen - hundens) kør fingeren lidt rundt i kanten (med en enkelt finger) max 1 1/2 cm, måske vil du kunne mærke blæren, men det er først, når tæven er igang med fødslen og gør det yderst forsigtigt, du må endelig ikke prikke hul på blæren. ( ja, personligt ville jeg ha kontaktet dyrlægen før dette eller en avler man kender)

Mad til hvalp.
Ved 3 ugers alderen begyndes med mad.

1) Opblødt, blendet hvalpefoder fra de er lidt under tre uger - blendet med vand og en sjat A-38.

2) Ca ved 4 ugers alderen får de hvalpe foder, men plejer at starte lidt før med torske rogn
rørt op med lun mælk, så opblødt hvalpe foder og hurtigt begynder de også at kunne spise
hvalpe pillerne som de er, husk adgang til frisk vand hele tiden.

OG HOV , NOK DET VIGTISKE HVIS DU VIL AVLE / LAVE HYGGEKULD:
-En rigtig god grund til at du tager det seriøst at få tjekket din hund for arvelige sygdomme osv. Du har ifølge købeloven også et ansvar for arvelige sygdomme de to første år af hvalpenes levetid, så gem penge, hvis det viser sig, at du skal betale nogle af dem tilbage.

Som avler/opdrætter/hyggekuld er man jo i de fleste tilfælde nødt til at sælge hvalpe. Det giver omsætning, og kravene er for tiden, at såfremt man omsætter for over 20.000 kroner på årsbasis, så er aktiviteten moms-pligtig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lige lidt hjælp til evt. avl
Kommentér på:
Lige lidt hjælp til evt. avl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce