{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.395 visninger | Oprettet:

Træning af hanhund {{forumTopicSubject}}

Hej alle glade IF-ejere.

Min herlige unghund på 15 måneder konstaterede igår, at der findes løbske tæver, og slog hjernen FULDSTÆNDIG fra. Det skete til hundetræning, og medførte at jeg kunne bruge 1½ time på at forsøge at skabe kontakt til min hund. Det hjalp MEGET lidt.

Jeg vil skynde mig at sige, at min Aiko er meget trænbar, og er vant til at blive trænet uden snor. Vi er næsten ved at have et 100 % indkald, og jeg er egentlig så stolt at hunden og hans kundskaber.

Nu er jeg så bange for vi er løbet ind i en mur, og jeg er meget opmærksom på at komme bedst muligt herfra. Flere siger "fortsæt træningen, det kan trænes væk mv." andre foreslår kemisk kasteration.

Jeg vil gerne det bedste for hunden, og samtidig fortsætte træningen. Jeg kan på ingen måde holde hund hvis vi ikke kan træne, for så er han ulidelig og være sammen med. Han har store krav til mental stimulering, og det opfylder jeg normalt bl.a. gennem træning - men det forekommer mig en lillesmule svært lige nu.

Er der nogen af jer som har gode råd til at komme videre? Hvordan har i evnet at flytte fokus fra tæven til føreren. Er der nogen som har taget konsekvensen og kastereret (kemisk), og hvordan har det i givet fald virket (både sindsmæssigt men også pelsmæssigt).

Håber at høre mange gode forslag fra IF ejere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af hanhund
  • #1   8. feb 2013 er er ikke så meget andet at gøre end at klø på -det tager tid for hunden lige at lære at der kan arbejdes selvom tæverne dufter himmelsk smiley
    Og det ER frustrerende, for det er ganske sandsynligt at du den næste tid vil opleve flere træningstimer hvor du ikke føler du har fået noget ud af det, og man kan føle sig fristet til at stoppe -men det vender altså igen, hvis du er ihærdig og konsekvent.

    Sæt kravene til hunden lidt ned. Forvent ikke at den kan arbejde på samme niveau som tidl, så istedet for f.eks. at kunne ligge dækket af på 30 meters afstand i 5 minutter, kan han måske kun ligge på 10 m i 1 min. Og det er ok -når hjernen vender tilbage, kan han stadig de ting han har lært, hvis blot du holder det ved lige med knapt så store krav smiley

    Medbring ekstra gode guffer (rå lever skåret ud i små stykker og overhældt med kogende vand så de ikke klistrer sammen i posen, er den ultimative belønning her, når den slags svære ting skal trænes), evt legetøj hvis han er til den slags.
    Hold god afstand til de løbske tæver, om nødvendigt kan du indtil du får kontakt, trække lidt væk fra de andre der træner. Og træn så ting han kan i forvejen. Det er ikke lige nu du skal begynde at indlære en ny og kompliceret øvelse.

    Jeg gjorde det at jeg vekslede meget, så han hele tiden skulle koncentrere sig. F:eks. hele tiden skifte retning, tempo osv i lineføring, ikke lave 10 gentagelser af en sit eller dæk osv

    og igen: hæng i, han skal nok få det lært, osse selvom det kan syne håbløst.


  • #2   8. feb 2013 Jeg er enig med Michelle.
    Oplevede det samme problem med min tidligere hanhund. Som et nyt forsøg tillod de løbske tæver til træning. Det er bare vigtigt - syntes jeg - at man som hanhunde-fører lige bliver informeret om, HVOR de løbske tæver er, så man kan være opmærksom på det og holde en vis afstand. For ja - det er ikke umuligt at træne sammen. Det kræver bare en større indsats fra fører. smiley

    Jeg ville nok tage det ligesom når hunden kommer i lømmel-perioden. Back 2 basics - tag det som du ved han kan uden problemer, acceptere at han ikke lige kan koncentrere sig lige meget hele tiden og med tiden bliver det så lettere for jer begge. smiley
    Hvis han kun er knap 1½ år så er han jo nærmest teenager endnu! Han skal nok lære det og blive en super hund - selvom der er løbske tæver i farvandet...

    Så klø på! Islændere elsker jo at tilfredsstille deres ejer(e) - så ingen tvivl herfra om at det nok skal lykkedes. smiley


  • #3   8. feb 2013 Nu ved jeg ikke lige hvor i landet du bor henne af...men jeg laver godbidder, som jeg også sælger lidt af.
    Brugte dem til træning og da de andres hunde blev ved med at komme til mig for at få en snack, måtte jeg jo afsløre, hvad jeg havde med!

    Skriv en pb, hvis du er interesseret! smiley


  • #4   8. feb 2013 Nå ja og lige en tilføjelse: HOLD PAUSER. Det gælder sådan set altid, osse når der ikke er løbske tæver eller andet svært. Det er umuligt at kræve fuld koncentration i en hel time af gangen, og på mange træningspladser sørger trænerne ikke godt nok for at der blivr holdt pauser.
    Så vær selv obs på, at når vovsen har koncentreret sig godt et lille stykke tid, så gå væk og hold pause. For nogen hunde er det = at ligge i bilen 10 min, for andre er det at gå lidt væk og bare isdde og slappe af et øjeblik... Find ud af hvad der virker for dig og din hund, så i lige kan koble fra, og så gå til næste træningspas med fornyet koncentration smiley


Kommentér på:
Træning af hanhund

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce