{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Defination af pige/kvinde/dame
  • #1   27. nov 2009 Pige - når man er under 18 eller har en personlighed der efter
    Kvinde når man er over 18 eller har en personlighed der efter
    Dame når man er over 65 eller har en personlighed der efter

    Lidt groft sagt.
    Men min pointe er at det handler om personlighed for mig og ikke alder smiley
    en på 25 kan godt opfører sig som en pige og en på 75 kan godt opfører sig som en kvinde.
    Selvom man jo er en kvinde ligemeget hvad.

    Så vi snakker vel om to forskellige begreber af ordet "kvinde"


  • #3   27. nov 2009 DFFD- Rart at vide at jeg ikke er den eneste som har tænkt tanken:)



  • #5   27. nov 2009 By Frey- Ja det er vildt svært at opdele det efter alder.

    Min veninde mente, at man er en dame når man har fået børn hihi


  • #6   27. nov 2009 By Frey:

    Helt enig... Blev lidt fornærmet en dag jeg stod i et supermarked og en kvinde sagde til sit barn (om mig) ' Flyt dig lige, så damen kan komme forbi'...

    Der følte jeg mig gammel smiley

    Ps. Er 25 år smiley


  • #7   27. nov 2009 Hmm

    I min verden er man vel altid en pige, men især når man er under 18. Kvinde kommer først når man er voksen.

    Dame kan man efter min mening ikke sætte alder på. En dame kan være en ældre kvinde, men en dame kan så sandelig også bare være en ''damet'' person, og findes i alle aldre. En dame kan også blot være en person som er lidt fin på den...

    Og i teorien kan man vel betegne sig som en kvinde allerede når man får sin menstruation og hvad der dertil hører.



  • #8   27. nov 2009 Dame = kvinde med stil ;O)

  • #9   27. nov 2009 Uanset hvor gmmel jeg blivr vil jeg aldrig blive det jeg betegner som dame - nok nærmere en gammel kælling smiley

    Jeg opfater dame som en der går i pæne spadseredragter og opfører sig "korrekt" uden at skeje ud, altså sådan lidt firkantet sat op.
    Det er ligesom med forskellen på en mand og en herre. Sidstnævnte er mere nobel.


  • #10   27. nov 2009 Generelt er jeg nok enig med Be Frey, men det kommer også an på hvem der siger det.

    Børn siger f.eks. "se hende damen derovre" om de fleste kvinder !! Min egen datter sig dog "se kvinden derovre".

    Jeg synes ordet dame er en måske lidt ældre kvinde, en som altid ser nydelig ud i tøjet, håret sidder korrekt - man kan se at det er en ældre dame som gør noget ud af at se godt ud svarende til hendes alder.

    Pige er jo primært alle under 20, men kan sagtens være en op i 20'erne - kommer meget an på opførsel og udseende.
    Og dog så trods min alder på 41, så er jeg måske mest pige, men det er mest fordi jeg ikke bryder mig om ordet kvinde - det ligger bare ikke godt i min mund, det smager grimt.

    Men ordet Pige/Piger kan også bruges om en flok, f.eks. "Pigerne på kontoret" selv om mange af dem måske er rundet de 50.
    Men hvis en charletan kommer ind på kontoret og siger "Hva, så Piger" så vil jeg måske hellere at den gruppe blev kaldt for Kvinder.

    Uhhhh - der er mange definationer på ordene pige/kvinde/dame - synes det kommer meget an på sammenhængen.

    Og det var vist ikke noget klart svar - hva ???? hehe


  • #11   27. nov 2009 det er også noget jeg tit har diskuteret med folk.

    jeg bliver altid overrasket når nogen betegner mig som dame....det er ofte i køen i brugsen eller sådan....men kvinde det bliver godt nok ikke meget brugt i daglig tale her omkring og nej pige det er jeg vel heller ikke

    jeg tror, jeg opfatter mig selv som kvinde, men ville have det mærkeligt med at blive kaldt det..

    ja den er svær


  • #12   27. nov 2009 Anne R *I love my Silky's* - Tavlemafioso . - Enig, det kommer meget an på tonelejet og personen bag. smiley

    Kan godt lide i er så enige i mit hurtig skrevne inlæg smiley Hihi

    Jeg føler mig som en Kvinde 50 % af tiden, som en pige 20% af tiden og når jeg sidder herhjemme en fredag aften og ser "Vild med Dans" føler jeg mig som en Dame smiley LOL


  • #13   27. nov 2009 Hvis damer kun er 'de ældre', hvorfor omtaler unge fyre så tit deres kærester som "damen"? smiley

  • #14   27. nov 2009 Altså jeg er en ung pige på 29.. BASTA!!!

  • #15   27. nov 2009 Jeg er 34 år og IKKE længere en pige. I min verden blev jeg en kvinde, da jeg fik børn - det var den følelse jeg fik indeni. Inden da syntes jeg at ordet "kvinde" var et frygteligt ord,
    Alle børn har dog omtalt mig som en dame fra jeg var omkring 20 år - der oplevede jeg det første gang.
    En dame er vel egentlig en pæn omtale af kvinder, ligesom mænd kaldes herrer. Fx. ved en præsentation: "Mine Damer og Herrer. Må jeg præsenterer......"


  • #16   27. nov 2009 Astrid A
    Det kan du godt have ldt ret i.


  • #17   27. nov 2009 Astrid har ret!!!!!! Man er først en kvinde når man har fået børn:O)


  • #18   27. nov 2009 Maria & Skottie . - Skide godt spørgsmål !!
    Herhjemme når min kærestes venner ringer kalder han mig også Damen , Konen , Kvinden eller SugarMomma smiley
    Så jeg har mange sjove nanvne herhjemm e.D


  • Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #19   27. nov 2009 Hehe, jeg bliver så refereret til som "chefen" herhjemme :o)

    Jeg har i øvrigt også tit tænkt over spørgsmålet, ligesom jeg jævnligt har diskuteret med mine veninder, hvordan man gerne vil have ens mand præsenterer sig (når man er gift), som "min kone", "min hustru" eller ?? Personligt synes jeg både "kone" og "hustru" lyder lige lovligt gammeldags og kedeligt til mig (jeg er 31), så på den baggrund har jeg det egentlig fint med at blive kaldt chefen ;o)

    Ellers ville jeg nok betragte mig selv som kvinde, selvom jeg også synes, det lyder lidt "spadserer-dragt"-agtig, men jeg kan vel næppe blive ved med at kalde mig selv pige.... Haha, det er ikke nemt!


  • #20   27. nov 2009 Rent objektivt er jeg jo en kvinde, og ja det var nok også først da jeg var over 30 og fik barn at jeg har opfattet migselv som kvinde og ikke pige - men herhjemme i omgangskredsen er jeg en af "tøserne" selvom jeg er 47 (de fleste af mine venner er i 30'erne).
    Jeg er ikke gift og bliver omtalt som "damen" eller "min forlovede" af kæresten/min forlovede. Kan ikke se mig selv som "min kone" eller "min hustru" - synes også det er lidt for formelt. Så hellere "min bedre halvdel" (lidt ironisk) eller bare mit navn.

    Min konklusion er vist at det er mere et spørgsmål om personlighed og attityde end om alder, hvad man kalder hunkønsvæsener ;o)


  • #21   27. nov 2009 Jeg får Jitters, når modne kvinder kalder sig selv for en pige *GG*

    Jeg synes kvinde må være den rette betegnelse fra et tidspunkt, hvor man udviklingsmæssigt er modnet - altså lige efter teenagetiden og så resten af livet.

    Dame - hmm.. Jeg kalder mange kvinder for dame, ikke kun de fine eller gamle..
    Men det er dog med et glimt i øjet, jeg gør det :o)


  • #22   27. nov 2009 Spændende at læse de forskellige holdninger:)

    Sascha- Jeg har det lige omvendt:) Jeg synes kvinde lyder flot, men dame synes jeg lyder gammelt og umoderne


  • #23   27. nov 2009 jeg siger selv dame, hvis jeg skal snakke med et barn om en voksen kvinde, jeg ved kan høre mig...fx pas på du ikke køre ind i damen med indkøbsvognen

    men jeg føler mig ikke selv som dame eller kvinde eller pige

    værst var den dag et barn i brugsen sagde om mig til hendes far:
    se det er også en bedstemor !


  • #24   27. nov 2009 Det er godt nok definerbart! Jeg betegner mig selv som en pige, da jeg synes kvinde er alt, alt for voksent. Det er noget der kræver budgetter, ansvarlighed, modenhed, overblik og en vis finesse. Ikke noget jeg selv mener jeg besidder.
    Samtidig er kvinde også noget der betyder voksen, hvor pige betyder barn i mere eller mindre grad. Alle os der er piger, ser vel os selv som mere barn/ung end reel voksen? Min søster har f.eks været en kvinde siden hun var 16.. Hvilket jeg altså ikke er.

    Men på den anden side har jeg med tiden nået en alder hvor jeg helst ser mig selv sammen med en mand, og ikke en fyr. Og det er vel noget af den samme snak, og taler måske også om en vis alder og finesse?

    Dame, det er noget helt andet. Det er sjovt, og lidt mærkeligt og ikke noget der kan bruges i alvor..
    Jeg kan godt kalde folk for damer, men KUN dem jeg kender og kun for sjov..
    Dog har jeg affundet mig med at folk, siden jeg var 14, har sagt "kan du give pengene til damen?" til deres børn.. Sådan er det bare.. Bliver dog lidt fornærmet hvis folk siger FRU.. Men det er som regel også kun hvis jeg kommer til at sige hr. til en der er for ung til den betegnelse..


  • #25   27. nov 2009 Jeg har aldrig brugt den med at sige: "Giv den til damen, så vi kan betale", eller "giv pengene til damen" Jeg har sagt: ...til kassedamen eller ekspedienten, servitricen eller hvor vi nu var.
    Hvis det er andre kvinder, jeg skulle hentyde til, sagde jeg: Lad lige hende bagved komme forbi, Pas på hende foran o.s.v. Min søn skulle ikke vokse op i den tro at alle andre kvinder end hans mor var "damer" smiley

    "Kassedame" har i mine øjne ikke noget med "dame" at gøre men en erhvervstitel, ligesåvel som en sygeplejerske kan være en mand.



  • #26   28. nov 2009 hvor er det bare nemt at være mand...også i dette tilfælde'

    de er bare en ung mand eller måske en gammel mand....men hele tiden en mand fra de holder op med at være drenge


  • #27   29. nov 2009 Næh nej - Connie - : En mand kan værre en fyr, en gut, en filejs, en herre, en knejt, en dreng, en knægt...

    Og kan omtales som : en af fyrene, knægtene, knejterne, gutterne, drengene (også dem over 30) mændene, mænnerne, hvalpene, Hannerne (de store hanner fra ceres julebryg), neandertalerne......o.s.v.


  • #28   29. nov 2009 Miemiv - jow de kan være alle delene. men ingen af hankøn mellem 15 og 100 ville føle det var mærkeligt at blive kaldt mand
    så kan han være en ung mand eller en gammel mand, men mand er ok



  • #29   29. nov 2009 Det har du selvfølgelig ret i, Connie smiley

Kommentér på:
Defination af pige/kvinde/dame

Annonce