{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
828 visninger | Oprettet:

Babyautostol til lange ture? {{forumTopicSubject}}

Yes folks, jeg sidder lige og googler lidt og søger svar på forskellige fora, da jeg i efteråret planlægger en køretur på i hvert fald 10 timer, Til den tid vil min søn være omkring 2 mdr.

Jeg er derfor ved at finde ud af hvad der findes af sikre alternativer, og hvad der er bedst at gøre i forhold til Lillemandens ryg.

Tænkte om nogle herinde havde guldkorn i forhold til lange køreture med et lille barn?..

Jeg kan se at der er noget som hedder en Boxette - har nogen erfaring med dem?
Samtidig kan jeg også læse, at så længe man ikke har barnet siddende på den kunstige måde i hverdagen, så sker der ikke noget ved en lang køretur. At det skadelige ved barnets stilling i autostolen, er når det gentages ofte og i lang tid, og ikke blot af 1-2 lange køreture?..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Babyautostol til lange ture?
  • #1   28. feb 2011 Boxette anbefales bestemt ikke. Brug en ganske almindelig autostol til hans alder og tag ham ud når der holdes pauser for mad, bleskift og sådan. Det var den besked jeg fik fra færdselsstyrelsen da jeg ringede til dem med samme spørgsmål.

  • #2   28. feb 2011 MT,
    okay. Jeg har fundet den her (link fjernet)

    Og den er godt nok noget dyrere end mit budget, men det kan man jo blive nødt til at lave om på. Såvidt jeg kan se ER det en autostol og ikke en boxette, og skulle derfor være lige så sikker. Men barnet ligger noget bedre og, bliver altså ikke sammentrykket?

    Jeg tænker at da jeg jo ved at jeg også vil tage nogle ture i sommerhus (5 timer ca, inkl. pause), er det måske bedst at lægge ud med at investere i sådan en, og så kan jeg jo sælge den, når han vokser ud af den..


  • #3   28. feb 2011 Römer går du aldrig galt i byen med smiley
    Og så pause minimum hver 2. time smiley


  • #4   1. mar 2011 Til så lang en tur synes jeg bestemt du skal over veje andre alternativer.

    Hvad med en lift med liftnet? Det er muligt at leje et gennem f.eks Babysam og det er billigt. Så slipper du for at spekulere i rygproblemer og bebsen ligger fredelig og vugger imens du kører. Snak evt med din sundhedsplejerske, der sansynligvis vil sige max 2-3 timer i alt i autostol og kun 30-40 mins ad gangen..


    Kopieret fra familien i trafikken: Babystol eller liftnet?

    En babystol er det mest sikre udstyr til barnet i bilen, og derfor anbefaler vi, at I anvender en babystol. I forhold til en autostol er liftnettet ikke så sikkert ved en sidekollision.
    Måske har I hørt, at det nyfødte barns ryg ikke har godt af at sidde i en autostol. Det er kun delvist rigtigt. De første måneder af barnets liv kan det sidde i en autostol i op mod 30-40 minutter ad gangen, uden at ryggen tager skade. Undtagelsesvis kan det helt lille barn også godt klare at sidde i en autostol i op mod to timer af gangen.

    Der kan være særlige omstændigheder, der gør, at det nyfødte barn ikke kan bruge en babystol, f.eks. ved sygdom eller hvis barnet er født for tidligt. Er I i tvivl, skal I tale med en læge eller sundhedsplejerske.

    Om liftnet
    Hvis jeres barn ikke kan transporteres i en autostol, kan man transportere det i et liftnet. Det er meget vigtigt, at udstyret er spændt korrekt fast i bilen. Læs brugsanvisningen grundigt, inden I monterer udstyret. Barnets hoved skal altid vende ind mod midten af bilen. Placer aldrig et liftnet foran en aktiv airbag. Det kan være livsfarligt for barnet.
    Læs mere om børn i bilen på www.sikkertrafik.dk



  • #5   1. mar 2011 jeg ville aldrig i livet bruge liftnet, og det tror jeg heller ikke andre der har set i crashtest vil. desuden er den ikke tilladt i alle lande, så det er ikke sikkert at den går når man kører ud af danmark
    umiddelbart ville jeg slet ikke køre så langt med så lille et barn, men hvis turen IKKE kan undgås på nogen måde ville jeg bruge sådan en

    (link fjernet)

    og så holde pause HVER gang barnet vågnede


  • #6   1. mar 2011 Enig med Ditte med Link...

    Men jeg kan ikke se hvilken tur der kan være så nødvendig.


  • #7   1. mar 2011 indfør
    nej det kan jeg så heller ikke smiley


  • #8   1. mar 2011 Kæft hvor er den da smart Ditte. Den kendte jeg slet ikke.. smiley mange tak for linket det vil jeg huske findes..

  • #9   1. mar 2011 Line
    ja det er ret smart, men også dyrt i betragtning af at barnet nok ret hurtigt vokser ud af den.
    men helt sikkert en god idé hvis lange ture ikke kan undgåes, og sundere for den lille ryg end en stol smiley


  • #10   1. mar 2011 crash test med liftnet

    http://www.youtube.com/watch?v=qeJ50z-r-5s


  • #11   1. mar 2011 Hmm tænker om ikke der er steder der lejer dem ud så ? Eller luske lidt købe en og så returnere efter prøveturen, "da modellen ikke passede bilen eller noget" hihi Hvis altså det kun var en engangs forestilling ..Nå men ikke så aktuelt for mig mere med mine støre tøser. Men jeg ville ikke tage mit spædbarn på så lang en tur i bil i autostol. Så hellere bedre alternativer eller blive hjemme eller få bebsen passet smiley

  • #12   1. mar 2011 line
    jo jeg vil gætte på at man kan leje dem hos enten babysam eller FDM

    og nej jeg er også udover babyautostole

    jeg ville heller ikke tage mit så lille barn med på så lang en tur, uanset hvordan de var spændt fast, og jeg ville heller ikke få passet så lille et barn smiley


  • #13   1. mar 2011 Ditte

    Tjo at få passet barnet kan jo med lidt planlægning godt lade sig gøre hvis det er yderst nødvendigt med sådan en lille en. Det ser jeg nu ikke nogen skade i bare planlægningen er på plads og det er velkendte spædbarnsvante, ansvarlige mennesker. Det ser jeg ikke et problem i. Der kan jo være grunde der gør man skal afsted, synes det er langt at foretrække fremfor at putte baby i en autostol så lang tid smiley


  • #14   1. mar 2011 Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, så skal TS til Holland, til hundeudstilling.

  • #15   1. mar 2011 Line
    jeg er klar over at det kan lade sig gøre
    jeg skrev at JEG ikke ville gøre det, og nej der var ingenting der kunne få mig til at være væk fra mit 2 mdr gamle barn i længere tid end det tager at hente 1 liter mælk, og da kun hvis det var sammen med sin far smiley
    og i mine øjne er det ikke pasning eller 10 timers kørsel, for mig ville det ligegyldig hvad det drejede sig om være, at blive hjemme med mit spædbarn


  • #16   1. mar 2011 Natascha

    så vigtige udstillinger tror jeg ikke eksisterer smiley


  • #17   1. mar 2011 Ditte -- Ikke destromindre er det hvad hun skriver på babygalleri smiley

  • #18   1. mar 2011 Hun skriver på BG at hun skal have 3 hunde med til Holland, til hundeudstilling.

  • #19   1. mar 2011 Natascha
    ok, må indrømme jeg er lidt rystet, men det er jo svært når TS ikke deltager at vide hvad det helt nøjagtigt drejer sig om


  • #21   1. mar 2011 man kan leje den der auto stol nede i babysam

  • #22   1. mar 2011 Ej nu må I sgu stoppe!
    Det er jo ikke fordi Anja har tænkt sig at putte sin lillemand i en stol og så bare køre derud af!

    Hun er i fuld gang med at undersøge alt om hvad der er sundest for barnet, hvor meget ma anbefaler der blir kørt inden pause osv osv!
    I får hende til at fremstå som en der er totalt ligeglad med sit barn, fordi hun ønsker at komme en tur til en stor udstilling!

    Kender I Anja personligt? Aner I noget om hvordan turen blir planlagt osv osv osv? I think not!
    Kæft en grim smag man bør have i munden når man dømmer en fremmed SÅ meget SÅ hurtigt!


  • #23   1. mar 2011 Henriette
    Det har intet med at dømme at gøre, men med viden om spædbørn, og så lang tids kørsel er bare ikke godt for et barn på 2 mdr uanset om man kender personene eller ej


  • #25   1. mar 2011 Ditte..
    Så du ved simpelthen bedre end så mange andre?
    Nu tænker jeg at overalt hvor jeg kan læse mig frem til ting omkring det her spørgsmål, så er anefalingen hvis man har barnet i en alm. autostol netop fordi ryggen ikke har godt af at sidde op så længe!

    Men det er jo ikke det Anja påtænker, ej heller kan jeg finde nogle steder hvor der står det er no go, så længe man tager sine forholdsregler og sørger for at holde pauser!

    Men okay dum er jeg nok, lad os endelig sige Anja er uansvarlig fordi hun undersøger tingene til bunds


  • #26   1. mar 2011 Maj-britt
    det er da dig der ævler, for jeg har da aldrig nogensinde sagt at livet skal på stand-by, jeg siger at et 2 mdr gammelt barn ikke har godt af en køretur på 10 timer eller mere, mine børn har skam også været med alle steder fra de blev født (i div slynger osv)
    og jeg har skam også selv været med på hundeudstilling fra jeg var under en mdr gammel, tror i den grad du har misforstået hvad jeg skriver

    Henriette
    ikke end så mange andre, men hvad alle anbefalinger siger om børn i den alder, og som mor til 3, uddannet PGU'er og lige om lidt uddannet lærer vil jeg da vove den påstand at jeg ikke er totalt uvidende om børn smiley


  • #27   1. mar 2011 Da egentlig ret godt klaret at min søsters børn har klaret det så godt, når de hvert år er kørt til udlandet selvom de havde spædbørn smiley

  • #28   1. mar 2011 Henriette
    siger jeg at ALLE børn tager skade ??
    nej jeg siger det ikke er sundt, de fleste børn overlever også passiv rygning, alkohol under graviditeten, at sove på maven osv osv osv
    det er ikke ensbetydende med at det er sundt.

    jeg har også selv overlevet gåstol, hoppegynge osv.
    jeg siger ikke det er derfor jeg har skæv ryg og lever med smerter hver dag, men der er heller ingen der kan sige at det ikke er.


  • #29   1. mar 2011 Ditte...
    Nej men du har mere eller mindre dømt Anja til ikke at have sit barns velvære som højeste priotet..
    En ting som jeg ikke mener du kan tillade dig!

    Men spørger gerne igen..Hvor er det du kan se man ikke anbefaler længere ture MED vel overvejet pauser i den såkaldte safe sleeper? For jeg kan ikke finde det! Det der ikke anbefales er længere ture UDEN pauser når baby sidder i en autostol!


  • #30   1. mar 2011 Henriette
    jeg synes overhovedet ikke jeg har været dømmende overhovedet, jeg foreslog endda selv safe sleeperen


  • #31   1. mar 2011 Som Henriette er inde på, er jeg på ingen måde interesseret i at gøre noget som ikke er sikkert for mit barn.

    netop derfor sidder jeg allerede og kigger autostole og metoder 6 mdr. i forvejen.
    Vi vil rigtig gerne afsted på denne tur, og kan det lade sig gøre forsvarligt, ser jeg slet ingen problemer!..

    Såvidt jeg kan læse mig til alle stedet på nettet (fra div. SP samt sikkertrafik) er problemet ved autostolene at barnet sidder sammenklemt, og på en ikke-naturlig måde (i det barnet jo "sidder kunstigt"). Problemet kommer så når man dagligt har barnet i autostol, eller i forskellige stole i hjemmet.

    Jeg kan også læse mig til at flere SP svarer at man godt må køre lange ture med barnet, og i så fald bør undgå at vække barnet, men tværtimod holde pauserne når de kommer naturligt.
    Så når Lillemanden vågner, holder vi alle en pause, lufter hunde, får noget at spise, ammer den lille og hvad der ellers falder naturligt. Men at det altså ikke er aktuelt at planlægge 5 timers pause til en sådan køretur. Men blot tage de pauser der forekommer helt naturligt.

    Om en udstilling er så vigtig eller ej, er vel noget jeg vurderer? Vi er 4 voksne venner der skal afsted, og det kommer til at foregå 100% på barnets præmisser. Hverken jeg eller mine veninder er interesseret i at han skal overbelastes for hårdt, eller at der skal ske noget som er hverken sikkert eller uforsvarligt. derfor kigger jeg jo blandt andet på den Baby Safe Sleeper som jeg linker til længere oppe.

    Ud fra hvad jeg kan læse efter en aften på nettet, sker der IKKE NOGET ved at man af og til kører lange ture med et spædbarn. Skaden sker når han skal være i den autostol (eller en tilsvarende stol) dag ud og dag ind.



  • #33   1. mar 2011 Anja

    du risikerer jo faktisk at skulle holde 5 timers pauser eller mere, med et barn på 2 mdr er der ingen garantier, og om udstillingen er så vigtig, ja det vurderer du, jeg skrev at for MIG ville der aldrig være noget overhovedet der var så vigtigt at jeg ville tage et så lille barn på så lang en køretur.
    men ellers synes jeg det lyder helt fornuftigt det du skriver.

    men som jeg også skrev længere oppe var det lidt svært at vide hvad det helt nøjagtigt drejede sig om da du ikke var med i debatten selv smiley


  • #34   1. mar 2011 Ditte,
    jeg tillod mig at gå i seng i går aftes. Jeg kan ikke sidde på hverken HG eller BG hele natten..

    Nej, der er ingen garantier. Men nu regner jeg med ikke at få et kolikbarn (7-9-13) og så burde det snildt kunne lade sig gøre for os, at han sover en stor del af turen, og vi så tager de naturlige pauser der vil komme. For selvfølgelig vågner han.

    Jeg er også ganske sikker på at mine veninder skal ud af bilen og have en smøg af og til, så der skal vi også automatisk holde ind.

    Men så længe en sådan køretur kan lade sig gøre, på en forsvarlig måde, uden at overbelaste barnet, ser jeg virkelig intet galt i det!

    Maj-Britt,
    haha! Jeg tør knap nok lade min hund passe i et par dage, så forestil dig mit barn?? Det er jeg aaaaalt for pylret til! smiley hahaha!..

    Men skal nok huske det når han er lidt større, og larmer hele tiden smiley haha.. du bor jo tæt på!


  • #35   1. mar 2011 Maj-britt...
    Det er no go, for der er to "mostre" med på den tur og vi har førsteret smiley


  • #36   1. mar 2011 Anja
    det var nu ikke noget dømmende, jeg ville normalt også selv være hoppet under dynen på det tidspunkt, bare for at sige at jeg jo kun kunne kommenterer ud fra de oplysninger jeg havde smiley

    der kan nu være mange andre grunde end kolik, jeg har haft et barn der bare ikke kunne lide at kører bil da han var lille og en med problemer med væske på ørerne, der gjorde at hendes balancenerve ikke fungerede så det ikke var rart for hende at kører bil, men hvordan dit barn er kan du jo selvfølgelig først vide, når han kommer ud og du lærer ham at kende smiley


Kommentér på:
Babyautostol til lange ture?

Annonce