{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
817 visninger | Oprettet:

Verdens onde cirkel. {{forumTopicSubject}}

Jeg har siddet her og haft gang i en diskussion på et andet fora, omkring blandt andet børnearbejde og kom til at tænke dette....

Okay, senarie er som følger:

Umgala er 13 år gammel og arbejder på en fabrik, hvor hun sidder og syer tøj til en stor international tøjvirksomhed. Hun får en ussel løn, men det er dog med til at forsørge sin familie, så de ikke skal leve mere kummerligt end hvad de gør i forvejen.

En dag kommer der en masse aktivister fra andre lande, der udøver hærværk mod fabrikken og kræver den lukket, fordi der er børnearbejdere ansat. Skaderne på fabrikken er så store, at den må holde lukket over en længere periode. Umgala står derfor nu uden job og kan ikke længere være med at opretholde den "levestandart", som hendes familie ellers var afhængige af.

Umgala må tænke hurtigt. Hendes familie mangler penge til mad.

Umgala tager derfor til storbyen, hvor hun går rundt og leder efter et nyt job. På sin vej møder hun en flink mand, der fortæller hende at hun kan arbejde for ham. Hun skal blot være selskab, for en masse udenlandske, rige mænd. Umgala takker ja til jobbet.

Umgala ved dog, på dette tidspunkt, ikke at det drejer sig om at hun skal sælge sin krop til disse mænd. Det finder hun først ud af, da hun en dag, på hendes nye "arbejdsplads", bliver tvunget til samleje med flere af disse mænd og den venlige mand fra før, tager imod en stor sum penge fra de rige mænd.

Umgala er nu endt ud i prostitution, som hun ikke kan forlade, fordi hun IGEN er afhængig af de få penge hun får, som så kan være med til at forsørge hendes familie.

I et andet land, sidder en masse mennesker, der vil bekæmpe børneprostitution. De tager til det land Umgala befinder sig i og finder tilfældigvis det sted Umgala "arbejder".

De tilbyder Umgala at hun kan komme tilbage og arbejde på en tøjfabrik og gå i skole ved siden af. Det vil Umgala gerne.

Umgala er meget glad for sit nye job og holder meget af at gå i skole.

En dag kommer der en masse aktivister fra andre lande, der udøver hærværk mod fabrikken og kræver den lukket, fordi der er børnearbejdere ansat. Skaderne på fabrikken er så store, at den må holde lukket over en længere periode. Umgala står derfor nu uden job og kan ikke længere være med til at opretholde den "levestandart", som hendes familie ellers var afhængige af.

Umgala må tænke hurtigt. Hendes familie mangler penge til mad.

Umgala tager derfor til storbyen......











I forstår nok hvor jeg vil hen. Ikke at det retfærdiggøre børnearbejde. Men hvis en fabrik i sådan et land, bliver tvunget til at lukke, går det ud over en masse menneskers indkomst, som de er dybt afhængige af, for at kunne forsørge sig selv og deres familie. Man skal bestemt heller ikke lukke øjnene for sådanne situationer, dybest set....hvad i al verden skal disse mennesker gøre, i en situation, som den jeg fortæller?

Dét vil jeg gerne have en løsning på. For jeg har ikke nogen. Og det virker heller ikke til at verdens statsoverhoveder har en løsning.

Men har DU en løsning? Så fortæl den venligst til hele verden, så vi kan komme dette problem til livs.

På forhånd tak og undskyld det blev så langt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Verdens onde cirkel.
  • #1   8. nov 2011 åh den er svær... smiley .. hmm ... man skal vel vejlede de fattige om hvordan de kan klare sig selv, om at have dyr, geder til ost og mælk, kør til ost og mælk, evt kød.. høns til æg .. træer planter, diverse afgrøder... hjælpe med at få jorden gjort plante dygtig. men hvordna aner jeg ikke har ikke sat mig ind i ph værdi af jord og tørke og alt der der..
    viden til folket , om at der findes andre måder at gøre det på .. det må kunne lade sig gøre. det kan ikke passe det er så umuligt at hjælpe dem smiley


  • #2   8. nov 2011 Støtte organisationer der yder hjælp til selvhjælp, f.eks. at børnene får en uddannelse, sådan at de kan få bedre lønnede stillinger når de bliver voksne. En brønd kan ofte også gøre meget, eller et beplantningsprogram osv. Der har så vidt jeg ved være nogle successfulde programmer med start hjælp til kvinder i 3. verdenslande, hvor mange har fået stablet en lille produktion på benene og ovenikøbet været i stand til at betale det oprindelig lån tilbage.

    Derudover lægge vores penge i vestlige virksomheder, der aflønner deres arbejdere ordentligt.

    Sex-slaveri skal undgås for enhver pris. Jeg følger Somaly Mam Foundation og det er simpelthen hjerteskærende og chokerende læsning.


  • #3   8. nov 2011 for at komme mange af disse problemer til livs, skal der en kæmpe indsats til imellem de forskellige organisationer, altså de der er imod børneprotistution bør samarbejde med de som er mod børnearbejde, på en eller anden måde skal de finde en løsning på problemet. Det er ikke en nem opgave, jeg ved ikke hvordan de vil kunne finde på en løsning, men det er bedre jo flere der samarbejder om den samme sag for at komme problemet til liv, det giver flere forslag, og sammen kan de få de mange forslag til at hænge sammen og udarbejde dem til en egentlig løsning, det kræver bare støtte fra os, og frivillige som vil engagere sig i arbejdet.

    Men ja... de forskellige organisationer skal jo samarbejde før det hele kan lykkes.


  • #4   8. nov 2011 Hjælp til selvhjælp ville være en fin mulighed. Men hvis familierne det drejer sig om, ikke engang, uden evt. at børnene arbejder, har råd til mad til dem selv? Hvordan skal de så kunne mætte deres dyr også?

    Igen, jeg har på ingen måde en løsning. Jeg er lige så magtesløs som så mange andre.

    Og jo, man kan jo også støtte diverse organisationer, men når disse organisationer reelt ikke arbejder sammen, så hjælper det jo ikke rigtig, som i også selv er inde på.


Kommentér på:
Verdens onde cirkel.

Annonce