{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.292 visninger | Oprettet:

Den ny skolelov {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg ikke været så meget på hg de sidste dage, så måske har emnet allerede været oppe, selvom jeg udmiddelbart ikke kunne finde noget om det....

Men jeg synes det kunne være interessant at høre, hvad I mener om den meget omdissikuterede ændring af skoleloven?!

Jeg har ikke selv nogen skolesøgende børn, men jeg forstår godt den far, der igår udtalte sig på tv, om at han følte han mistede noget i forhold til sine børn, hvis de skal opholde sig så meget på skolen. Han følte det blev systemets børn.

Og så mener jeg, at børn skal have lov til at være børn mens de er det. Der skal være tid til at lave det som børn nu engang gør. Leger, spiller bold, løber på rulleskøjter, være sammen med vennerne udenfor skolen osv.

Om lærerene har for meget fritid? Det tror jeg næppe, det kræver trods alt forberedelse at undervise, og at rette opgaver.

Jeg hørte her til aften at staten vil smide 4 milliarder i projektet. Jeg har været med min nevø og niece til forældredage på den lokale skole og mener absolut, der er andre ting, man kan bruge pengene på. Bl.a. vedligeholdelse af bygningerne! Men også undervisningsmatrialer som er up to date og som fungerer. Var engang med til en biologitime, hvor børnene skulle studere blade gennem mikroskoper. Der var 3 mikorskoper der virkede til 24 børn.

Men hvad mener I andre? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den ny skolelov
  • #1   7. mar 2013 Jeg synes det er hul i hovedet!

    Jeg går på HF, er 22 og har tit skoledage fra 8 til 16 og de tager ind i mellem livet af mig, så kan overhovedet ikke forstå at de tror det fører noget godt med sig at fjerne fritidslivet fra børn i folkeskolerne totalt.

    Jeg tænker at deres dag kommer til at se sådan her ud; Stå op, Skole, Hjem, Spise, Sove .. ?

    Hvornår har man så socialt samvær med familie og venner??


  • #2   7. mar 2013 Da jeg var glad skolepædagog talte vi om potentialet i en helhedsskole...

    Det blev så konverteret til en heldagsskole... Og nej, helt ærligt, det synes jeg ikke er specielt konstruktivt.

    Børn skal ikke forpligtes en hel dag - men de skal have mulighed for at lære, som de lærer bedst.


  • #3   7. mar 2013 Jeg er vidst nået til et punkt hvor jeg ikke orker så meget andet end at ryste på hovedet....

  • #6   7. mar 2013 Jeg er også meget uenig.... Da min lillesøster gik i 3. Klasse havde hun næsten flere bøger end jeg havde, anyways min lillesøster er allerede nu i en alder af 11 år meget skoletræt og har problemer med lektierne.. Hun kommer til at HADE skolen hvis den skal foregå til kl. 16 hver dag også selvom de laver fysisk aktivitet osv, jeg tror der kommer til at være meget mere pjækkeri og sjuskeri hvis jeg skal være helt ærlig

  • #7   7. mar 2013 Den er hul i hovedet. Politikerne glemmer alle de musikskoler, idrætsforeninger, spejderforeninger, danseskoler, etc som pludselig må skære ned i de ansatte træner/undervisers timer eller sågar fyre, fordi de færreste børn dyrker sport, musik etc efter kl 19, og hvis de først giver børnene fri kl 15 eller senere, ja så er der ikke mange timer at løbe på, og "de store børn" kan ikke dyrke deres sport/musik før de har fri, hvilket som nu er senere end de små børn...

    Jeg tror også vi vil opleve færre sportslige, musiske, illustrative"genier" eftersom de får mindre tid til at dyrke deres interesser.

    Mange kreative og sportslige børn vil kvæles i heldags skoler. Jeg selv er meget musisk illustrator anlagt, og jeg følte mig kvalt i den type folkskole vi har nu og skiftede derfor til Rudolf Steiner.


  • #8   7. mar 2013 Det der undrer mig mest er....... hvorfor laver man det ikke sådan , at HVIS der bliver lavet længere skoledag..... så skal tiden bruges til at lave lektier i....
    Altså..... INGEN lektier for hjemme.... de skal laves på skolen...... så ville børn og forældre da slippe for at sidde med det efter skoletid...... og have fritid ..... smiley



  • #9   7. mar 2013 Synes sgu hellere børnene skulle mindre i skole og mere ud og opleve og dyrke deres interesser smiley

  • #11   7. mar 2013 Sjovt, for jeg sad lige og talte med nogle 3. klasser idag. De kom selv ind på at de synes at en heldagsskole er en meget dårlig ide. De sagde at de NYDER at kunne gå fra skolen og komme et andet sted hen og "holde fri" og bare være barn.

    Jeg kan godt blive bekymret for børns evne og muligheder for at være børn så længe de er det smiley De kan tidsnok blive voksne smiley


  • #15   7. mar 2013 Lena - Undskyld mig men er det ikke ret egoistisk og snæversynet?
    - Så fordi DU har en fagligt stærk søn så er det bare en pisse god idé?

    Hvad med ALLE de mange børn og unge som IKKE er fagligt stærke?
    Hvad med alle de mange børn og unge som har problemer i skolen?
    Hvad med alle dem der bliver mobbet eller lignende?
    Hvad med alle de børn som har specielle behov, hvor der ikke er tilstrækkelige midler(ordblindhed osv.)

    - De skal bare glemmes fordi der er nogle faglige stærke børn?

    Så synes jeg at de skulle lave det til et valg også kunne forældre SELV tage stilling, evt. sammen med barnet.



  • #16   7. mar 2013 Jeg sys dagene i skolen var lange nok, dengang jeg gik i skole...
    Jeg er 28 nu, og sys tiderne sku være de samme som dengang, ikke længere... Der blir mere pjækkeri og sløsen med lektier, da de aldrig har fri og tid til andet end spise, sove,skole,lektier,spise og sove... Man skal også have fri, især børn.


  • #17   7. mar 2013 Jeg kan huske folkeskolen, fordi det nu engang ikke er så lang tid siden jeg sluttede. Og det jeg så mest frem på i løbet af dagen var at komme hjem, jeg gad ikke skolen. Jeg klarede mig på et helt fint niveau.

    Jeg synes heldagsskoler er helt hen i vejret, jeg går lige nu på STX og har oplevet af have 40 timers uger 8-16 hver dag også hjem at lave lektier. Hvis jeg havde haft det samme i folkeskolen, ville jeg være gået fuldstændig i stykker.


  • #18   7. mar 2013 Jeg er ikke i tvivl om at enkelte børn kan have glæde af heldagsskoler. Men det gælder så lille en % del at man måske hellere skulle oprette skoler til disse få børn og så lade de andre få lov at være børn.

  • #20   7. mar 2013 Og muligt at Danmark ikke får en bedre fremtid, men børnene gør (efter min mening).

  • #21   7. mar 2013 Synes mussikkonsetvatoriet ellers er ret "højt" og de der bliver færdige herinde kommer faktisk ud og bruger deres uddanelse og betaler deres skat til samfundet modsat hvad mange ellers ikke tror lykkes for folk med musik uddanelse. Og jeg var en snøvl og dagdrømmer i skolen hvis ikke lige faget udfordrede mig kreativt, men det er gået mig godt alligevel.

    De andre kreative hoveder fra min "hippie" skole klarer sig også flot, og det er selvom de fleste var dårlige enten matematisk eller på læsefronten. Jeg tror at hvis man giver børn og unge mere "plads" så er de også mere afklarede og målrettede omkring hvad de vil når skolen er færdig.


  • #24   7. mar 2013 Lena P - Nøj hvor skulle du skamme dig at nedgøre mennesker du ikke aner hvad kæmper med eller noget andet.

    Hvis du gerne vil have din søn får mere udfordring så send ham på skole for begavede børn, det findes faktisk, også lad andre børn være børn!

    Desuden nytter det heller ikke at sætte heldagsskoler til også fylde klasserne med 30-40 børn i hver og 1 lærer, det er jo ligesom ikke holdbart!


  • #26   7. mar 2013 Meget enig med Solstråle smiley

  • #27   7. mar 2013 Jeg tror nu nok at vi, som pædagoger i børnenes fritid, er bedre rustet til at håndtere mobning end lærerne er smiley

  • #28   7. mar 2013 Jeg var en af de "svage" i skolen... Sagde fagene mig ikke noget hørte jeg ikke efter.
    Fysik og matematik sagde mig intet, og jeg havde en kamp for at lære det, og jeg fattede det ikke, og det gør jeg heller ikke den dag idag.
    Havde jeg fået flere timer havde jeg pjækket fra dem. Flere timer med at sidde og kæmpe for at lære noget som af en eller anden grund virkelig er umuligt for mig at fatte, ville bare ha brudt mig endnu mere ned, gjort mig endnu mere dum, og blevet mobbet endnu mere.. Flere timer i skolen, stopper ikke mobning, det må dæleme være en fantasi tanke.... Flere timer gir mulighed for mere mobning.


  • #29   7. mar 2013 Ved at lave heldagsskoler kommer vi til at svigte de allerede fagligt svage, og derfor trætte af skolen... Det går jo ligesom heller ikke at 10 ud af 30 i klassen tager videreuddannelse efter folkeskolen fordi de resterende 20 har fået NOK af skolen - det kommer IKKE til at hjælpe vores fremtid

  • #30   7. mar 2013 Lobar
    det er PRÆCIS sådan min søster har det pt. Og heldagsskole vil ikke hjælpe på problemet, tværtimod!


  • #31   7. mar 2013 Sidder og tænker på, at teenager er teenager - måske lige med undtagelse af din søn, Lena. Det kan da godt være at de er dovne, drikker øl, er skoletrætte osv. Men det er en periode af deres liv, som de skal igennem.
    Det kan selvfølgelig være trættende at undervise unge mennesker i den periode af deres liv. Og hvis jeg var folkeskolelærer og pludselig skulle undervise endnu mere, tror jeg faktisk jeg ville gå ned med stress! smiley


  • #33   7. mar 2013 Jeg synes KUN der er modargumenter til den idé!!
    For det første:
    Økonomisk set: Sæt dog en ekstra lærer på i klasserne - de gange jeg har undervist hvor vi har været flere lærere/praktikanter er børnene meget mere aktive - fordi undervisningen er sjovere og bedre tilpasset til hver enkelt.
    Hvis det er for de svage børns skyld - eller de som bliver skoletrætte: Ja så skal de da være helt sikre på, at disse børn er trætte af at gå i skole efter 9. Klasse.
    + at de børn som måske bliver mobbet ikke har en jordisk chance for at fungere i andre sociale miljøer: for hvornår skulle de komme i de miljøer?! Synes det er fuldstændig idiotisk.. De børn som gerne vil dyrke sport kan rent faktisk ikke komme til det. Er selv håndboldtræner og træningen for u10 og u12 ligger fra 15-16 til 18. Der er børnene jo i skole?? Hvad med vennerne de har uden for skolen?

    Kan ikke se, at det på nogen som helst måde skulle gavne børnene ELLER de danske folkeskoler og ikke mindst lærere (og nej er ikke selv lærer) smiley


  • #34   7. mar 2013 Hvis det ender med at folkeskolen bliver en heldagsskole, så finder jeg klart et andet alternativ til mine kommende unger. Jeg synes at børn skal have deres frihed, så længe som muligt. De kan tids nok blive voksne.

  • #36   7. mar 2013 At lægge beslag på andre menneskers tid - børn eller voksne - er respektløst. Og her lægger man beslag på børnenes fritid for at fylde den ud med voksenstyring.

    Børn har rigeligt med voksenstyring allerede. De har ikke brug for mere.

    Lad lærene tilrettelægge en undervisning, der er individtilpasset i stedet - inden for de nuværende tidsrammer.


  • #37   7. mar 2013 Jeg ville ha sat pris på en ekstra hjælpelærer i undervisningen, ikke ekstra timer.

  • #39   7. mar 2013 Går ud fra hver 5. ikke kan læse fordi der ikke er nok støtte om de "svage" børn og fordi der er 20-29 i hver klasse smiley

    Derudover er der lidt tendens til at det er både lærere og forældre der skal opdrage børnene, synes egentlig børnene burde lære dens slags pli hjemme fra.


  • #40   7. mar 2013 Jeg synes Marie Bs ide om at sætte en lærer mere ind i undervisningen er framragende. Måske kunne det så være en medvirkende årsag til at hver 5. barn ikke har svært ved at læse. Der ville være mere tid til den enkelte elev.
    Kvalitet fremfor kvantitet.


  • #41   7. mar 2013 Jeg har personligt lidt svært ved at fange, hvad det egentlig er reformen går ud på. Jeg synes det er yderst positivt, at sammenhængen mellem fagene i skolen skal skærpes. At eleverne kan mærke, at de kan bruge matematikken i naturen, hvor de samtidig lærer om biologi, og at de kan bruge deres danskfaglige kundskaber i alle skolens fag.

    Jeg mener også folkeskolen skal reformeres, men kan slet ikke greje, hvorfor det nu skal hedde heldagsskole, og kan ikke se, hvorfor der er behov for ekstra timer for at gennemføre ovenstående.

    Jeg HAR som folkeskolelærer gennemført et år, hvor undervisningen har været skruet sammen, som regeringen ønsker det - med et timetal, som svarer til h vad eleverne har i dag. - Et helt igennem fantastisk år med top-motiverede elever, hvor det var meget nemmere at rumme fagligt svage og fagligt dygtige elever samt inklusionseleverne. Vores elever oplevede langt flere ud-af-huset aktiviteter, som gjorde undervisningen mere spændende og nærværende. Fagligt nåede vi desuden længere med denne årgang, end vi tidligere har oplevet. Som et ekstra gode havde vi elever, der glædte sig til at komme i skole.

    Jeg kan som sagt bare virkelig ikke forstå hvorfor man skal tage så meget af elevernes fritid, for at gennemføre dette.

    -Og når man tager elevernes fritid, pålægges denne tid også lærerne, som skal planlægge og gennemføre denne form for undervisning, og giver lærerne ekstra timer, som også lige skal planlægges (hvilket ikke kan lade sig gøre)


  • #42   7. mar 2013 Anna P; Ja, en fantastisk idé, men der bliver skåret i udgifterne på skoleområdet. Utallige er allerede blevet fyret pga nedskæringer, så tror ikke dét er en mulighed.

  • #43   7. mar 2013 Og Lena: for det første er det sådan at man f.eks. Faktisk er født med nogle gener som har indflydelse på, hvor sproglig man f.eks. Er. Sprog udvikles neurologisk når man er helt spæd - derfor er det vigtigt at tale til spædbørn osv.
    Det har aldrig været sådan, at alle kan ligge i top! Men måske skal man starte med at det så kun er de højt uddannede der må få børn? Eller hvad? Ja undskyld den spydige kommentar - men man kommer altså med forskellige forudsætninger og dermed kan alle bare ikke blive lige dygtige.
    De børn som måske laver ballade, gør det jo tit for at få opmærksomheden rettet mod noget andet end deres måske ikke så stærke faglige niveau.

    Mht. At du skriver de "møgunger" i din søns klasse ville have gavn af, at være i skolen fra 8-16 hver dag har jeg et spørgsmål: tror du virkelig? Hvis lærerne ikke engang kan holde styr på dem nu, og få dem til at forholde sig i ro, tror du så de er lettere at have med at gøre fra 14-16? Det må jo være lærerne eller forældrene der ikke har gjort det godt nok. Drenge er NORMALT mere larmene og laver mere ballade end pigerne. Sådan har det nu engang ALTID været.

    Og hvis hver 5. Går ud af skolen uden at kunne læse: igen. Måske er lærerne bare ikke dygtige nok, eller også får de måske ikke hjælp hjemmefra? Eller en af de 1000 andre grunde der kan være.. Igennem tiden har det jo altid været sådan, at nogle blev set som "de dumme". Men HELDIGVIS har alle mennesker kvaliteter. Selvom nogle ikke er dygtige i skolen, kan de sagtens blive til noget stort!


  • #44   7. mar 2013 Så vidt jeg kan huske var vi omkring 24 elever i en klasse og det var meget svært for lærene at hjælpe alle. Især når man i de mindre klasser har meget brug for hjælpen.

    Jeg gik på et tidpunkt i klasse med en, han var noget af et energi bundt og havde svært ved at sidde stille og være stille. Han klarede sig ikke specielt godt i skolen, men han er nu ved at uddanne sig til noget indenfor landbrug. Selvfølgelig skulle han have haft noget mere støtte og hjælp i skolen, men det ville bestemt ikke gavne ham at have været længere tid i skole, end det han var.


  • #47   7. mar 2013 Mine forældre har begge lange uddannelser.. Og jeg selv har været MEGET skoletræt. Har altid ligget på højt niveau i skolen, men har ALDRIG gået op i karakterer, lektier eller andet. Jeg har til gengæld vundet flere danmarkamesterskaber og jyske mesterskaber i både håndbold og sjipning.

    Jeg tog KUN gymnasiet fordi folk blev ved med at sige at jeg ikke kunne. Jeg ville være frisør og sådan var det bare. Nu sidder jeg så på universitetet og får stadig gode karakterer... Og nej - hverken jeg, mine forældre eller bror (som læser mellemlang uddannelse - efter erhversvuddannelse pga. Skoletræthed) synes at denne heldagsskole er en god idé.

    Mine forældre lagde også vækst på en god og tryg opvækst - samt at vi skulle have lov at udfolde os og gøre de ting vi gerne ville og var gode til.
    Håndbold er det vigtigste og sjoveste i mit liv - og havde jeg ikke fået lov til at spille (trænede 5 gange om ugen fra jeg var 12-18 år), så havde jeg så sandelig heller ikke klaret gymnasiet.


  • #48   7. mar 2013 Jeg elskede at gå i skole. Ville leve lykkeligt som evighedsstudent.

  • #49   7. mar 2013 Lena P, jeg var faktisk rigtig glad for at gå i skole, med undtagelse af de sidste 3 år, hvor jeg blev mobbet hver eneste dag. Det var et helvede og det eneste jeg ventede på, var at jeg fik fri og kunne komme hjem og puste ud.
    De 3 år gjorde også, at der gik rigtig mange år, inden jeg igen fik mod på at sætte mig på skolebænken og tage en uddannelse.


  • #50   7. mar 2013 CH: og derfor er vi alle forskellige - HELDIGVIS ;). Jeg tager en uddannelse, fordi jeg "skal" for at få det job gerne vil have.. Jeg gør det for at nå et mål, bestemt ikke fordi jeg elsker det smiley

  • #51   7. mar 2013 Det har i mine øjne intet at gøre med om man var glad for skolen eller ej. Man skal ikke drive rovdrift på børns tid. Det er værdifuld og deres udvikling skal ikke styres detaljeret af lærere og pædagoger. Det er slemt nok nu.

  • #52   7. mar 2013 Er fuldstændig enig!! Mit var mere svaret på Lena's spørgsmål.
    Det er sådan set næsten en krænkelse af både børn, forældre og ansatte på skolen.


  • #53   7. mar 2013 Bare en oplysning..... Da jeg gik i skole for maaaange år siden.....var vi 32 elever i klassen...... og vi kunne allesammen både læse og regne i 2. klasse.

    Det kommer såmænd ikke så meget an på , hvor mange elever der er i klassen..... men om eleverne er opdraget hjemmefra , til at opføre sig ordentligt... og høre efter hvad læreren siger.............. og ikke fise rundt .... have lidt respekt og ikke kalde læreren de værste gloser, som man gør i dag.

    I øvrigt , har jeg lagt mærke til , at der er mange lærere , der ikke en gang selv kan stave........... men det er vel de lærere , der ikke selv har hørt efter i timerne , da DE gik i skole..... *GG*


  • #54   7. mar 2013 Børn skal kunne helt andre ting nu end de skulle før. Der er helt andre vilkår der nu end for bare tyve år siden.


  • #55   7. mar 2013 Ja det er nok lige så meget der den kniber ;)!! Men hvad skal lærerne så stille op med de urolige drenge? Hvis de skal være i skole i endnu længere tid? Hjælper det? Eller skulle de måske have mere tid derhjemme, sammen med forældrene som jo har hovedansvaret for opdragelsen? (Ikke at jeg mener det er lærerens ansvar at opdrage børnene)

  • #56   7. mar 2013 *CH*...... derfor kan de sgu da godt sidde stille i timerne og høre efter hvad læreren siger......i stedet for at gøre som det passer dem... smiley

  • #57   8. mar 2013 Ja det er rigtigt. De har fag som engelsk helt ned i indskolingen nu - det fik jeg først i 6.-7. Klasse. De skal bestå diverse tests og læseprøver. Tiderne ændrer sig, men som Nittib siger, er der nok noget om snakken. Børn er bare ikke Lige så opdragne og respektfulde over for voksne som før i tiden.
    Kan da se forskel nu, da jeg selv har undervist. Nogle af børnene taler til lærere uden respekt. Og siger ting, som jeg da kan huske man ikke sagde til voksne da jeg gik i folkeskole (er kun 21)


  • #58   8. mar 2013 Det handler om at tilrettelægge undervisningen. Man kan også rumme de vilde unger, men det kræver plads og kreativitet. Ligesom det gør at rumme de forsigtige, der ikke er så lette at få øje på. Det handler om kvalitet ikke kvantitet. Og kvalitet varierer fra barn til barn. Heri ligger udfordringen

  • #59   8. mar 2013 CH siger at kvalitet varierer fra barn til barn, og hun rammer hovedet på sømmet.

    Nogle elever ligefrem elsker røv-til-sæde undervisning, hvor de kan skrive noter og suge til sig af viden.Andre kan slet ikke se meningen i det. De elsker, når de kan lave noget praktisk, hvor de kan afprøve og lære hvordan man gør tingene praktisk, for derefter at gennemskue teorien bag.


  • #60   8. mar 2013 Jeg har det meget dobbelt.
    Nogle elever kunne med sikkerhed have gavn af en heldagsskole og andre ville kvæles.

    Hvis projektet skal lykkes, skal der efter min bedste overbevisning flere pædagoger ind i folkeskolen og der skal være flere kreative fag.
    Min ældste gik i en klasse, der de første 3 skoleår kørte en forsøgsordning, hvor ungerne dagligt havde 2-3 timer mere end de øvrige klasser i kommunen.

    De ekstra timer blev brugt til idræt, musik /billedkunst, dansk og skak.
    Ungerne startede alle skoledage med en løbe/gåtur og havde efterfølgende dansk.

    Midt i 2. klasse lå 80% af de 25 elever over middel i dansk, de 20% lå på middel.
    Alle var det, der kunne betegnes som sikre læsere.
    Desværre var ordningen for dyr, jeg ville ellers gerne have set resultater fra flere klasser end den ene.

    I forhold til folkeskolen i dag er min største bekymring den inklusion af elever med særlige behov som planlægges. Det er sgu ikke for elevernes skyld, at de skal i almindelig folkeskoleklasse og jeg frygter vi får en pokkers masse tabere også blandt "normale" børn

    Jeg er støtte på en elev, der skal flyttes fra specialskole til alm. folkeskole. Forældrene er grædefærdige og var jeg hans kommende lærer ville jeg ryste i bukserne af skræk, der følger kun ganske få støttetimer med. og knægten skal nok holde den arme lærer beskæftiget i en sådan grad, at der ikke bliver 2 minutter til øvrige elever i de timer han er i klassen uden støtte.



  • #61   8. mar 2013 Har hørt fra flere forældre at de er imod den, de vil nemlig ikke kunne hente deres børn tidligt, når de har tid til det.....

    De "stærke" børn skal nok klare den, præcis som de også gør idag.

    Alt ser skide godt ud på et stykke papir , virkeligheden er ofte en anden.

    Jeg tror vi komme til at tabe langt flere børn på denne her måde, men det må jo komme an på en prøve


  • #62   8. mar 2013 Lena: Der er lavet rigtigt mange undersøgelser på udbyttet af en heldagsskole. Resultaterne taler deres klare sprog.... Hverken de fagligt dygtige eller de svage, får øget udbytte af heldagsskole!

    Jeg finder lige links til ekspertudtalelser og undersøgelser senere idag. Jeg har ikke tid lige nu, da jeg skal ud og være morgenvagt på mit lærerjob. Ja, vi har også opgaver udover undervisningen... smiley


  • #64   8. mar 2013 Jeg er ikke "bange" for den nye reform, eller jeg er "bange" for det kommer til at betyde en masse for de "behovsbørn" der er rundt om i de forskellige klasser.

    Hvis alle børn var ens eller robotter , så ville det ikke være et problem at lave en heldags skole.

    Flere af de børn jeg passer, leger stort set fra de kommer i sfo til de skal hjem og de elsker det frirum på 2-4 timer de har der, for når de hentes, så er der jo gerne sport eller andre ting de skal til


  • #65   8. mar 2013 Ronja, nu er det jo ikke alle forældre der tager børnene ud af skolerne for at holde ferie.....



  • #66   8. mar 2013 Ronja: Mener du, at eleverne bliver indoktrineret i skolen, når det er rød blok, der sidder ved magten? Eller misforstår jeg dig?

  • #67   8. mar 2013 Ronja, hvem siger du er dum ?

    Hvis du bliver misforstået så ofte, så skulle du måske overveje at formulere dig anderledes ?


  • #68   8. mar 2013 ok, hvis jeg siger du er dum, fordi jeg skrev som jeg gjorde, så giver jeg op.

    Spring mine indlæg over i fremtiden.



  • #69   8. mar 2013 Jeg synes det sjovt at se dem der er for længere skoledage er dem der ikke har børn med problemer eller særlige behov.

    Og hvad er det for en illusion at mobning forsvinder med heldagsskoler, nej tvært imod du, det bliver meget værre ...


  • #70   8. mar 2013 Haha at du selv tror på det.. Jeg er blevet mobbet hele min folkeskolerne og alene de timer jeg havde pjækker jeg enormt meget. Hvis jeg havde skulle gå i heldagsskole så var jeg aldrig kommet igennem folkeskolen levende.

    Jeg går godt nok på HF nu så har da klaret mig ok på trods, men jeg isolere mig enormt hurtigt og har stadig følelsen af bare at ville hjem når jeg er i skole.

    Mobning er utroligt ødelæggende og er bestemt en grund til der ikke skal være længere dage ! Fritid og socialtliv er også to gode grunde. Det afskaffer også arbejdspladser i form af fritidsklubber, sportsklubber osv. Det er også en god grund til at det er forkert.

    Det kommer til at ødelægge meget mere end det vil gavne..


  • #71   8. mar 2013 den skole som ligger ved siden af mig har været heldagsskole i et par år. det har været en rivende succes, og er måske en af de positive resultater politikerne kigger på?

    børnene er blevet fagligt stærkere, de svage elever er samlet op. På trods af at det er en af de skoler med flest indvandrere er det også en af de skoler med færrest svage læsere.

    Da det er et område med folk er som er dårligt stillede rent socialt spiller heldagsskolen også en vis rolle. Der er nogle voksne til at tage sig af børnene, de får lektiehjælp og positivt opsyn. Der er opmærksomhed på dem og kontakt til dem.
    Kriminilateten og de ubehagelige møder med store grupper unge drenge er faldet en del.

    Jeg havde SP på den skole og var der ofte da min søn var lille, og der blev jeg om eftermiddage mødt af glade og entusiastiske børn som sad i klasseværelserne eller på gangene og legede og tegnede, eller lavede lektier.

    Der er jo ikke tale om at de skal sidde på skolebænken med tavle-undervisning i 8 stive timer - sådan har jeg i hvert fald ikke forstået det.

    og man kan jo så diskutere en mulighed hvor børnene kan få fri før. Jeg ville da også være ked af hvis min søn aldrig kunne have tidligere fri, men mon ikke det vil kunne lade sig gøre??


  • #72   8. mar 2013 Kommode skuffen, så vidt jeg kan forstå vil en evt. ændring af skolereformen også påvirke privatskolerne.

    Moderniseringsstyrelsen som repræsenterer staten (de fleste privatskoler bliver regnet som "statsskoler) idet de modtager en stor procentdel af lønnen fra staten. Moderniseringsstyrelsen ønsker ligesom KL også at "normalisere" arbejdstidsaftalen.

    Vi fik lockout-varsel fra mine børns privatskole i går.


  • #73   8. mar 2013 Personligt ligger ordet heldagsskole meget negativt i mit hovede, kan bare ikke se hvad det skulle føre positivt med sig, udover eventuelle flere arbejdspladser, og selv det tvivler jeg på vil blive gennemført optimalt. Har en dreng i 1 klasse, så føler mig stadig rimelig ny i forælder-elev-lære og skole forhold.
    Her i hjemmet har vi meget delte meninger om emnet. Min mand, som selv har gået i heldagsskole er for, og syntes at DK er håbløst bagefter i det omfang. Jeg er imod, set ud fra det aspekt at vi som forældre konstant bliver tudet ørerne fulde om at vores børn er vores ansvar, og jep det er de, men alligevel bliver mere og mere "fjernet" fra vores hænder. Fx. bliver det os påduttet i instittutionerne at børnene skal have mad udefra, så pædagogerne kan få æren af at måle og veje hvor meget fedt og stivelse børnene propper i munden, og det er der jo også oceaner af tid til. I skolen bliver det penslet ud i skemaer hvem børnene skal lege med i bestemte grupper, det skal forebygge mobning, og har da også i et vidst omfang den ønskede effekt. Jeg finder det bare trælst og skræmmende at selv dagligdags ting skal overvåges af systemet. Og tvivler ganske enkelt på at flere timer i skolen får forældrene til at tage deres ansvar mere i egen hånd, tværtimod. Ser jo allerede i dag forældre som er ligeglade/ikke "ser" deres poders sociale opførsel og mangel på samme, samt ligegyldighed med at følge op på skole hjælp i hjemmet. Måske heldagsskoler vil afhjælpe lidt af de faglige problemer, forudsat der er de rette folk ansat, men de sociale aspekter er ikke kun skolernes ansvar, og skal aldrig blive det, derved er børnenes fritid med forældre og fritidsinteresser alt for dyrebar.


  • #74   8. mar 2013 Ronja: Er det ikke det samme som at gå i SFO? Der er børnene også sammen med voksne mens de fleste er på arbejde? For mig er der ingen forskel. Den frihed som børn og forældre har nu: når de er færdige i skolen, kan de enten tage hjem eller i SFO. I SFO'en er der mange andre børn, tager de hjem, skal de måske være sammen med forældre, venner, skolekammerater eller til fritidsaktiviteter.
    Jeg gik selv i SFO hver dag til jeg begyndte i 5.-6. Klasse. Så måtte jeg være alene hjemme med min storebror. Og det er jeg SÅ glad for.
    Jeg husker fra min barndom alle de sjove ting vi lavede i SFO'en. Man havde et helt andet forhold til pædagogerne, end til sine lærere.. Jeg husker ikke så meget fra undervisningen til og med 5. Klasse som jeg gør af det aktive og sjove.
    Hvad er forskellen? At man går over i SFO'en HVIS man vil, eller at man skal blive på skolen og lave nogle af de ting med sine lærere?

    Altså jeg er totalt imod. Der er noget galt i det danske system. De svage elever, vil blive endnu mere mobbet tror jeg på. Det er sundt for børn, at færdes i flere forskellige sociale kredse og miljøer. Og det kommer de ikke nær så meget til. Hvis et barn er blevet offer for mobning, hvor skal de så søge hen i heldagsskolen? I hjørnet fra 8-16? Eller på skødet af en voksen? I stedet for måske at være til deres sport, hvor de måske endda er populære?


  • #75   8. mar 2013 Altså mener ikke at det er det samme for heldagsskolen. Mener at de siger de vil lave nogle af de samme ting. Hvorfor så lave det om?
    Man tager fritid og frihed fra forældre og børn. Og man pålægger lærere et ansvar om nærmest at opdrage børn.
    Kan ikke se hvad det skulle gøre godt for...


  • #76   8. mar 2013 Børn i vuggestue ---------->.............7.30 - 16.30
    Børn i børnehave ---------->.............7.30 - 16.30
    Det er dælme en lang dag for de små poder.... forældrene ser kun deres små børn i ca. 2½ - 3 timer om dagen.... inden de små falder i søvn om aftenen.

    Det synes JEG er forkert.... men det er der ingen der gør noget ved ........ jeg er sikker på , at småbørns-forældre gerne ville kunne hente deres poder... ( F.eks Kl. 14.00 )

    Ja..... det koster penge.... men det kan måske tjene sig selv ind i den sidste ende ..... og den tid forældrene får ekstra med deres små derhjemme ...... kunne måske løse nogen problemer med arbejdsløsheden....( andre kunne komme på arbejdsmarkedet , da hjulene jo skal køre rundt )

    Og så fik vi måske nogen roligere børn , der kunne sidde lidt mere stille i timerne i skolen og høre efter hvad læreren sagde....

    Tjaaa..... ønsketænkning måske..... smiley



  • #77   8. mar 2013 NITTIB. Jeg kan rigtig godt lide din ønsketænkning. Realistisk, nej, men idealistisk;-)

  • #80   8. mar 2013 Når vi er til forældremøder siger alle mine lærere ja Sofie du ved jo godt hvad vi vil sige så du er super dygtig ...... Og så videre jeg er rigtig god i skolen og er glad for at gå i skole. Men for fanden hvorfor skal vi straffes med at gå mere i skole

    Vores dag kommer jo til at se sådan her ud : står op, går i skole, kommer hjem og spiser og derefter i seng

    Det ser jeg virkelig ikke noget godt i ??!!


  • #81   8. mar 2013 Pres ender med modpres.
    Og i dette tilfælde mener jeg at flere og flere børn vil enten pjække eller blive så skoletrætte at de ender i en masse andet... smiley

    Syntes IKKE det er en god ide...!!!


Kommentér på:
Den ny skolelov

Annonce