{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
854 visninger | Oprettet:

Jeg må også lige have luft... {{forumTopicSubject}}

Jeg elsker min chihuahua, Maxie selvom han ingen tavle har og min Silche, selvom hun er en blandingsbasse.

De er begge ført med dyrlæge og ved den mindste prut…..har dr. Dyr… MIG….i telefonen i gang med at bestille tid til eftersyn….koste hvad det vil……foreløbig har begge hunde dog fået UG og stjerne, men sku det værste ske…koste hvad det vil (og her tænker jeg også aflivning af hunden, af humanitære grunde)

Jeg har ingen kontrol ”what so ever” om deres baggrund/ forfædre, andet end at far og mor til begge basserne, er sunde og raske…….

Maxie er købt hos en hyggelig ”stueopdrætter” på Lolland F…som 8ugers….de havde 1 han og 2 hunner…

Silche er en blanding af pomeranian og papillon………en såkaldt ”upser” hos opdrætter…….og jeg priser mig lykkelig for….hun ikke er blevet druknet……..for nu er jeg den lykkelige ejer af hende…(mere unik hvalp, skal man lede længe efter)…

Dette er et hundegalleri……et almindeligt forum for almindelige hundeelskere………hvor man, når man har hund (troede jeg) ku hygge snakke, stemme og dele erfaringer med andre……ikke en forum hvor løftet pegefingre til os med hunde uden tavle og blandingsbasser er daglig kost….det gør sg ondt på mig, at læse af folk har den mening/holdning, at bare fordi vi måske, og jeg siger måske……. fik vores hunde billigt, gider vi ikke ofre noget på dem…Whaaaaaaaaaat….

Der hvor jeg vil hen er: Jeg nægter simpelthen at skamme mig over at jeg har støttet en hyggelig ”Stueopdræt” (Maxie) og en ”upser” (Silche) ved en opdrætter………men ikke desto mindre er det den følelse jeg har/får ved at læse forskellige indlæg i Forum……….det er bestemt ikke en debat jeg vil starte……..snare mere en oplysning til mig selv om at det skal jeg sg heller ikke…..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg må også lige have luft...
  • #1   17. aug 2006 Er HELT enig med dig!

  • #2   17. aug 2006 Tror du har misforstået holdningen til blandinger...?
    Debatterne går jo på, hvor vidt man skal avle på blandingshunde og på hvilket grundlag dette sker.
    Og hvorfor skulle du skamme dig over dine 2 hunde??


  • #3   17. aug 2006 Åhh... hvor er du go!!! Det mener jeg sku.... Fedt indlæg med en famtastisk pointe... Blir lige hængende lidt : )

    Kæmpe potedask....

    Blandingenen Aika : )


  • #4   17. aug 2006 enig med dig, det er da fløjtende ligemeget om en hund har tavle eller ej, der findes også en masse dårlige opdrættere der har tavle på

  • #5   17. aug 2006 Kan også kun sige at jeg er enig med dig!!!



  • #6   17. aug 2006 Har tidligere oprettet denne tråd......dog uden videre debat til følge!




    Skrevet: 13-05-2006 20:04:42 Slet hele emnet

    En verden så fin, hvid og ren..................det er hvad alle ønsker sig........
    En verden uden sygdom og deformitet.....hvor vi alle ved hvad vi er født til......
    En verden hvor alle kender alle og alles forældre og bedsteforældre og oldeforældre og tip oldeforældre og tip tip oldeforældre og tip tip tip oldeforældre........
    En verden hvor ingen er syge.....kun de uheldige der brækker et ben eller skærer en hånd........
    En verden bestående af røde, sorte, gule, hvide.........racer hunde?


  • #7   17. aug 2006 Kan forestille mig, der har været heftige debatter som ikk støtter dig Marianne...har ikk selv været på en tid !!
    Støtter dit oplæg på det grundlag, at du gør det rigtige for dig og vufferne - er ikke i tvivl...!
    Surt, hvis nogen er imod dig mht. DETTE ovenstående


  • #8   17. aug 2006 og hvis vi aldrig havde blandet racerne havde vi haft de hunde vi har idag

  • #9   17. aug 2006 Godt Indlæg... Hilsen de to papirløse :o)

  • #10   17. aug 2006 Jeg er helt enig med dig. Bastian er også fra "køkkenopdræt" og uden papirer, men det gør ham da ikke mindre værd for mig.

  • #11   17. aug 2006 Citat: ikke en forum hvor løftet pegefingre til os med hunde uden tavle og blandingsbasser er daglig kost….det gør sg ondt på mig, at læse af folk har den mening/holdning, at bare fordi vi måske, og jeg siger måske……. fik vores hunde billigt, gider vi ikke ofre noget på dem…Whaaaaaaaaaat….


    Her tror jeg lige der er noget som du har misforstået !
    Der er næppe nogle, som har et ondt ord at udsætte på dig og dine hunde !

    En smutter er hvad der sker !

    En bevidst planlagt parring, mellem forskellige racehunde, eller den der med: Arj en lækker muskelbasse, skal vi ikke parre den med min muskelbasse.

    I det hele taget, parringer i flæng mellem modehunde, som hverken er undersøgt for det ene eller andet.
    Og uden stamtavler, så man ikke kan tjekke op på linjerne på hunden.. DET er hvad der bliver opponeret imod ..
    Dette er både for ejeres og hundes skyld !

    Det er en rigtig sørgelig oplevelse, at have en hund, som skal aflives i en ung alder !
    Eksempelvis pga. dårlige hofter, eller elendigt temperament.

    Hele pointen i racehunde avl er: at skabe noget bedre end sidste kuld !
    Jeg gad godt se den seriøse opdrætter leve af hundeopdræt.

    Som jeg har sagt tidligere:
    Alle hunde har lige stort krav på: at være verdens bedste ! Det er mine i alle fald !
    Har man hund for at kunne fremvise et stykke papir, og en kvittering med et stort beløb, så mener jeg ikke man bør holde hund !

    venligst Moster


  • #12   17. aug 2006 Hørt! smiley

  • #13   17. aug 2006 Jeg deltager ikke i debatterne Sus.....fordi jeg er sg ik så hurtig/rap i munden..........smil. Har bare siddet og læst en masse indlæg hvor det at have en blandingsbasse som Silche og en hund uden tavle nærmest er en døds synd..... kan da godt være jeg ikke har tjek på deres forfædre.......men jeg kan da læse mine hunde og fornemme hvis der er noget galt.......kapauuuuuuu....mor og hund til dr. dyr........

  • #14   17. aug 2006 Jeg mener at vi skylder hundefolk der har avlet racer frem.....med beskrivelse af den enkelte races egenskaber......en STOR tak.....for derigennem kan vi alle få en fornemmelse af hvad netop vores hund indeholder.
    Det er derimod ikke min opfattelse at man <b>kun</b> skal avle med dette for øje.....
    Der er idag mange andre grunde end jagt, redningsarbejde, hyrdning osv. til at vi anskaffer os en hund i famillien.......
    og her passer en blandingshund netop meget bedre ind.....


  • #15   17. aug 2006 Vi er helt enige jeg har da også flere gange set folk rakke ned på de Græske hunde og ja de er ikke alle perfekte men jeg ELSKER min græker tøs lige så højt som jeg elsker Gizmo som er uden tavle og jeg mener bestemt ikke at de ville være bedre hunde med et stykke papir... Jeg har intet imod hunde med stamtavle jeg synes det er fint der er kontrolleret avl inden for racerne og vil da gerne selv opdrætte Cavaliere en dag. Men jeg sidder altså ikke og rakker ned på alle andre bare fordi de har en type hund jeg ikke selv ville have...

  • #16   17. aug 2006 Og tænk lige på for kedeligt det ville være hvis der ikke var nogen af de skønne blandinger her i landet!!!! De har da charme og er super skønne...

  • #17   17. aug 2006 Moster Gerda *
    Jeg har bevidst blandet to (eller nærmest tre) racer
    og med et rigtigt godt resultat.....
    Min hund er ikke en udpræget muskelhund og jeg ser intet problem......


  • #18   17. aug 2006 Jeg har derimod fornyligt set en racehund med tavle skulle aflives som halvårig fordi den havde dårlige hofter.....

  • #19   17. aug 2006 Den var ikke fair, den der Lise!

  • #20   17. aug 2006 Hatten af - godt skrevet.

    Jeg elsker alle hunde uanset om de er ægte eller ej - har haft mange uægte hunde, som hver især har været helt unikke og en helt ny race for mig.

    Men da jeg har en drøm om at føre familiens kennelnavn videre (er noget miljøskadet helt fra barndommen), så har jeg måttet finde en race jeg ville arbejde videre med.

    Men det betyder så sandelig ikke at jeg ikke synes det er i orden at have en blandingshund. Dem jeg har haft sammen med ægte hunde, har været meget robuste og rigtig dejlige hunde.

    Mine 2 dejligste mix var Tjavs - en mix mellem en glathåret foxterrier og en pekingeser - hun blev knap 13 år og Kazan et mix imellem langhåret Chihuahua og Papillon, og han blev næsten 15 år. Desværre har jeg dem ikke mere, men jeg elskede dem lige så højt, for de var hver især unikke.

    Så hæv hovedet, og lad være med at forsvare dig - du har nemlig ikke noget at skulle forsvare. Lad være med at deltage i debatter som gør dig ked af det, det er mit råd.

    Hilsen Gitte


  • #21   17. aug 2006 Mie????

  • #22   17. aug 2006 Mie.....hvad mener du?

  • #23   17. aug 2006 Det var nu dejligt at få lidt luft og få lidt opbakning.........smil

    Jeg siger ikke.....at jeg syntes det er helt okay.....bare at avle løs i flæng, men siger at vi er altså nogle, der seriøst elsker vores blandingsbasser og vovser uden tavle og at vi har taget konsekvensen af det og passer/læser vores hunde.......uden pris.

    Marianne


  • #24   17. aug 2006 Lise: "Jeg har derimod fornyligt set en racehund med tavle skulle aflives som halvårig fordi den havde dårlige hofter....."

    Jeg formoder at du taler om dagens sørgelige aflivning?
    Det var det jeg mente..

    Hvis jeg skal sige noget om emnet så mener jeg helt bestemt ikke at når der debatteres tavle/uden tavle at nogen mener at hunde uden tavle er hunde mindre værdsat end dem med tavle, det er udelukkende i avlsøjemed at der debatteres!


  • #25   17. aug 2006 Jeg er dødirriteret over hele tiden at læse at avl med ALT andet end racehunde med tavle.....er forkasteligt!!!!
    Sådan er det....


  • #26   17. aug 2006 *Maxie & Silche* - stående bifald herfra - endelig en der griber fat i den anden ende af rebet smiley

  • #27   17. aug 2006 Kære dejlige Maxie ven =o)
    flot skrevet a din madmor...
    ...og det er kun noget vi ka være så enig i,,, nøsser til de 2 dejlige vapser herfra =o))


  • #28   17. aug 2006 Mie.....jeg er da også rigtig ked af det når en hund må aflives......tavle eller ej.....eksemplet er ikke personligt myntet på ejeren.....derfor kan jeg ikke se at det skulle være "ikke fair".....blot en konstatering af at det også kan ske at hunde med tavle kan være syge.....

    Det jeg derimod ser som et problem er at debatten ofte opfattes personligt......hvilket ikke kan bebrejdes "ikke tavleindehavere".....fordi man føler sig som et udskud hvis man har en holdning til at avl på blandinger er HELT i orden.....


  • #29   17. aug 2006 Lise, jeg synes måske bare at du kunne have brugt et eksempel som ikke omfattede en hund der er blevet aflivet idag, men måske bare mig der er sart..

    Desuden så kan alle hunde få HD, hunden idag var af HD-frie forældre, så der kan man ikke just klandre hverken forældrene eller stamtavlen men blot konstatere at livet er uretfærdigt.

    Er der nogle der påstår at hunde med tavle ikke kan få HD eller andre sygdomme da?


  • #30   17. aug 2006 På den anden side må en bladings-hund egentlig også være den mest "raske" hund. den er ikke født i énavl og når det er blanding kommer der jo "nyt" blod til hele tiden.
    Hvis hunden havde levet sin oprindelige natur, hvor den egentlig var ligeglad med hvilken race den parrede sig med, så i løbet af revolutionen ville det måske blive en utrolig "rask" og integent hund.
    Tjah var bare en idé jeg havde.

    Det er helt iorden hvis i ikke forstår tråden her.. smiley


  • #31   17. aug 2006 Mie * team frozen *
    Jeg håber ikke min sætning på nogen måde sårer nogen......jeg nævnte det som et eksempel på at vi ikke kan være sikre fordi vi har en tavle.......og det er altså det jeg oftest ser som argument for at vi kun skal avle og købe hunde med tavle.....


  • #32   17. aug 2006 Jeg syntes da også det er fedt at se at f.eks en pittbull terrie og en boxen kan få nogle rigtig flotte hunde..

  • #33   17. aug 2006 Kisser......jeg vil ikke sige at nogen er dårlige hundeejere på grund af valget af hund eller om den har stamtavle eller ej......det jeg ikke kan klare er den fordømmelse af folk der avler på hunde.....som ikke er "rene" (læs med stamtavle)........så springer gummibåndet altså af hos mig.....

  • #34   17. aug 2006 Lise, jeg forstod godt intentionen..

    Jeg må så sige at vi aldrig kan være sikre på noget som helst! HD for eksempel menes at være omkring 40% genetisk og 60% miljø og hvis du høvler din hund med stamtavle op og ned af trapper fra den er hvalp af så er chancen for HD naturligvis større end hvis ikke, uanset en nok så fin tavle!

    Det jeg mener når jeg argumenterer at avl skal foregå med tavle er at alle de skjulte skavanker og sygdomme ikke kan tjekkes hos tavlefri hunde.

    Et eksempel er den der genfejl som amstaff'erne kan have (kan ikke huske hvad den hedder) som man uden tavle ikke har en kinamands chance for at tjekke om hunden har eller ej!


  • #35   17. aug 2006 Mie * team frozen
    Vi kan tjekke os halvt ihjæl overfor sygdomme......og selvfølgelig skal man da ikke avle på hunde der er beviselige bærere af genetiske sygdomme.....men hvorfor skal alle andre raske (ikke tavle) hunde "lide" under det?????


  • #36   17. aug 2006 Jeg ser da også at mange skavanker netop er et resultat af avl på bestemte egenskaber indenfor en given race....altså... man forsøger at avle sig ud af et racemæssigt problem man selv har skabt....

  • #37   17. aug 2006 MGP.....så synes vi ALLE skulle stoppe avlen.....der er jo hunde nok i verdenen.....
    Kan ikke se at racehunde med tavle bare skal kunne fortsætte med at avle når der er nok hunde....


  • #38   17. aug 2006 MGP....nu snakker jeg altså ikke om dine hunde....jeg snakker generelt....

  • #39   17. aug 2006 Jeg snakker om holdningen til at det kun er hunde med tavle der bør avle......

  • #40   17. aug 2006 Jeg har avlet....og jeg ved der er efterspørgsel på netop mine hvalpe....

  • #41   17. aug 2006 Skal man have en højere doktorgrad for at lade sin hund få hvalpe?????

  • #42   17. aug 2006 Eller er det nok at se sine hvalpe vokse op til rigtig gode , sunde og nemme hunde......jeg har faktisk tre "bestillinger" på hvalpe.......fra mennesker der har mødt Zifs afkom.......men jeg har ikke planer om at lade hende få flere!

  • #43   17. aug 2006 MGP....håber du har fået besvaret dit spørgsmål til mig forleden....gennem denne tråd...;o)

  • #44   17. aug 2006 Det med DKK var nok lidt sarkastisk ment......undskyld

  • #45   17. aug 2006 Tidlig senilitet???...........*GGG*

  • #46   17. aug 2006 Lise, det her er da noget underligt noget at skrive:

    Skrevet: 15-08-2006 20:49:46


    marianne S

    Du kan ikke regne med at få ret megen information her....fordi din hund er en blandingshund (ikke har stamtavle) og ikke er medlem af DKK......
    ***********************************************


  • #47   17. aug 2006 NIX......kender rigtig mange andre hunde der ikke er racehunde der opfylder samme kriterier.......også det med at være dobbelt smukke.....he he

  • #48   17. aug 2006 MGP den holder da overhovedt ikke blandinger kan da både være smukke, sunde, gode familie hunde og bruges til flere ting....

    Så det synes jeg faktisk er meget nedladende over for folk med bla. hunde at sige sådan... Jeg synes min bla. er den smukkeste, hun har det bedste sind, skal gå til agillity...


  • #49   18. aug 2006 Moster Gerda *
    Jeg har bevidst blandet to (eller nærmest tre) racer
    og med et rigtigt godt resultat.....
    Min hund er ikke en udpræget muskelhund og jeg ser intet problem......

    Hvad angår muskelhunde, så handler det meget om temperamentet ang. avl.

    Den enkelte blandingshund, KAN være sød og dejlig (hmme ja og smuk, helt sikkert)
    Den kan også være det helt modsatte !

    Der kan være racer som er meget uhensigtsmæssigt at blande, grundet deres forskellige egenskaber og kvaliteter, kommer i konflikt med hinanden.

    Eller som jeg har nævnt i et andet indlæg for omkring en god uges tid siden. Hvad om der er gravhund i eks. 4 led, og der nu er iblandet en større hund. Eks. Boxer.
    Hvad så hvis det er gravbassens temperament, som slår igennem (Og hunden er 50 cm høj)
    Hvad så ?
    Jeg vil påstå, at det er en sprængfarlig cocktail man så har i hænderne !

    At du har lavet nogle bevidste blandinger, med godt resultat, kan jeg ikke modsige !
    Men hvad med køberne ? Og hvad blander de i dine hvalpe ?
    Her kan der være belæg for bekymring !
    Det er en snebold effekt, og snebolden bliver bare større og større ! Altså kan een forsvare det (og måske have lavet et dejligt blandingskuld) Så er der også andre som gør forsøget efter, bare med dårligt resultat.

    Helt fundamentalt mener jeg, at det er en ualmindelig dårlig ide´ bevidst at blande hunderacer !

    Lige med dette forbehold, at der altid er blandet hunde, for at skabe nye racer (og har man styr på genetik, sygdomsfri aner, så har man måske (stadig kun et måske) belæg for, at skabe en race.
    Men man skal den ondenlyemig vide hvad man gør.

    Venligst Moster


  • #50   18. aug 2006 Fuldt ud enig med moster og MGP -
    Der er jo en grind til at racehunde koster en del mere en blandingshunde eller for den sags skyld "racerene" hunde uden bog....

    Når man køber en racehund, så er man dækket ind et godt stykke af vejen mht. væsen, størrelse, sundhed osv.

    Jeg synes, at der i øjeblikket hersker en vis form for "mode" herinde. Mange vil have hvalpe på deres hunde og tendensen går på at man pludselig finder hanhunden på en tilfældig profil og anvender den, blot fordi den er køn og lækker. Derved lukker man øjnene for de vigtigste punkter, der bør være opfyldt inden man vælger hanhund til sin tæve.

    Jeg kan godt lide blandingshunde, men har aldrig ejet en. Vi har jo hver især (håber jeg) nogle forventninger til vores hunde. Mine forventninger bliver ofte dækket ved køb af raceren hund med DKK bog, derfor betaler jeg gerne op til 4.000 kr. mere for en hund.



  • #51   18. aug 2006 Præcis, du ved aldrig hvad du får, når man vælger en blandingshund. Det er selvfølgelig en fordel, at kende de racer som er parret ind i hinanden Så kan man i det mindste overveje om de racer lever op til ens forventninger samt om man kan tilfredsstille hundens behov.

  • #52   18. aug 2006 Iøvrigt taler statistikkerne for sig selv !
    Er det primært racehund som ejere ikke magter, når hundene er 1-1/5 til 3 år ?? Nej vel !

    Hvor mange racehunde ser man på internaterne, kontra blandingshunde ?

    De der tager disse diskutioner personligt, syntes jeg bør se sagen fra en anden indfaldsvinkel !
    Altså ikke se sagen udfra egen eventuelle blanding, men se lidt i fugleerspektiv !
    Se sagen sådan helt overordnet, hvor mange blandinger som der risikere en aflivning, fordi hunden ikke er faldet ud som forventet. Eller hvor mange hunde er "misforstået" fordi man ikke ved hvad der ligger af brugsegenskaber i linjerne ?

    Ved at forsvare blandinger, så forsvarer i indirekte også disse stakkels hunde !
    Og det er blot hvad nogle af os, søger at forklare *s*

    Der vil altid være "hul i hækken" hunde, og de har også krav på et godt liv !
    Bare synd så mange ikke bliver over 3 år !
    Igen, tjek internater og evt. den blå avis/gul og gratis.
    "Salgslisten" taler fuldstændig for sig selv.

    I mine termer er det helt fundamentale et spørgsmål om, at være ansvarlig over for egne handlinger og tage konsekvensen af dem. Det er det ikke mange der gør, ved at avle i flæng. Og det er langt fra alle disse hvalpe, som får et godt og værdigt liv. (ikke så jeg bliver misforstået, for jeg ved godt at nogle gør, men se lige situationen som helhed ovenfra)

    Venligst Moster.


  • #53   18. aug 2006 *ss* jeg kan se 18 ud af 24 som er blandinger

    Eks den ene kh. hønsehund, er ikke kh hønsehund, den ligner mere en ruhår/labber,og så er der dem, hvor der ikke er billede.

    citat:
    Typisk er det meget aktive racer, "dominernede" racer, der vælges forkert.

    Man ser en annonce på en sød lille hvalp, tænker sig ikke om og så går det galt.


    Jeg vil give dig ret så langt hen af vejen, at der er mange racehunde, som bliver omplacerede pga. ejer ikke har sat sig ind i racen ! Og ja, der er heldigvis i specialklubberne mulighed for at få hundene omplaceret.

    Dog holder jeg stadig på, at de fleste af disse "omplaceringshunde" hunde, er blandinger smiley


  • #54   18. aug 2006 Hmm.. Den ruhårede gravbasse kunne jeg nu nok falde for 's*

  • #55   18. aug 2006 Du er ikke noget fnug rl..! *gg*
    Ikke hvad mine øjne ser i allefald *looooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooL*

    Og øvs, jeg har ikke tid til at være herinde mere, skal arbejde ..
    Gider du linke hvis der sker mere interesant på denne tråd ?

    Krams herfra


  • #56   18. aug 2006 Min datter's veninde..altså forældrene...de købte den smukkeste Rottweiler....med fine papirer og det hele.....
    Simpelthen de bedste for fædre stod på dens stamtavle....

    De måtte desværre aflive hende da hun var 8 mdr...pga meget svær HD + rigtige dårlige albuer...

    Ingen garanti...selv om forældre dyrene var til UG....
    Men...og her kommer papiret ind....

    De fik alle deres penge retur af opdrætteren....uden det mindste muggeri..

    SE...det er hvad jeg forstår med en stamtavle....
    DU kan ikke garantere 100% at din hund vil være sygdomsfri selv med de bedste forfædre.....Men garantien ligger i, at du med en stamtavle i hånden kan få retuneret pengene...eller en ny hvalp.
    Dette turde de dog ikke....så fik pengene retur....og har købt en Schæfer..også med fin tavle.....

    Og jeg har ikke stamtavler på mine hunde......men kan sagtens se fidusen i det....


Kommentér på:
Jeg må også lige have luft...

Annonce