{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.092 visninger | Oprettet:

Tips og tricks til at falde i søvn søges. {{forumTopicSubject}}

Jeg er jo udpræget natmenneske, hvilket fungere fint i min hverdag, da jeg arbejder fast nat og aften.
MEN, jeg skal desværre op klokken 6 i morgen tidlig, da jeg skal på kursus.
Selvom jeg ikke har fået så meget søvn de sidste par nætter, ved jeg bare, at det bliver håbløst for mig at gå tidligt i seng, og falde i søvn. De fleste gange, når jeg skal tidligt op, og på kursus, får jeg ikke meget mere end 1-3 timers søvn, og det er jo ikke helt nok smiley

Nogen der har gode tips og tricks til at flade i søvn ? Hader bare tanken om, endnu en nat, hvor jeg ligger og vender og drejer mig hele natten smiley


Kommentarer på:  Tips og tricks til at falde i søvn søges.
  • #1   24. feb 2016 Kamille te

  • #2   24. feb 2016 Jeg "mediterer". Det eneste, jeg tænker på, er min vejrtrækning. Ind og ud. Det virker altid. Hvis jeg kommer til at tænke på andet, så starter jeg forfra

  • #3   24. feb 2016 Et rent sind smiley

  • #5   24. feb 2016 Søren: Hvordan får man så lige et rent sind ??? smiley Har vist altid haft en lidt beskidt tankegang, så..... smiley

    Hmm.... Camillethe smager ad H. Til, men måske man skulle prøve ? Tælle og meditere ? Må se om jeg kan lære at meditere, lynhurtigt......tælle, det kan jeg da smiley

    Lærte en gang at man skulle fokusere på forskellige dele af kroppen, og slappe helt af i den pågældende kropsdel. Kan bare ikke rigtigt fokusere på det, når jeg ligger og panikken, over at jeg skal op lige om lidt smiley


  • #7   24. feb 2016 Tag en snaps. smiley

  • #8   24. feb 2016 Jeg brugere også at fokusere på vejrtrækning og så har jeg fornyelig afprøvet et råd om at forsøge at holde sig "vågen", altså at holde sine øjne åbne. Selvfølgelig uden at ligge med mobil eller andet at kigge på. Det har faktisk virket okay for mig - selvom det lyder som et spøjst råd smiley

  • #10   24. feb 2016 Jeg må ikke sove, jeg må ikke sove, jeg må ikke lukke mine øjne, jeg må ikke lukke mine øjne.....

    Ender vel med at jeg bruger hele natten på at afprøve alle jeres gode råd smiley


  • #11   24. feb 2016 Et rent sind får man ved ikke at have løse ender. Opjustér dine evner eller nedjustér dine forventninger, haha

  • #12   24. feb 2016 Du kan også prøve at tælle får. smiley

  • #13   24. feb 2016 Tælle får? Og så høre på den gøen af de satans kelpier smiley

  • #14   24. feb 2016 Jeg bruger den med at fokusere på enkelte kropsdele. Starter med tæerne, også fuld fokus og slippe alle muskel spændingerne også langsomt videre. Lig dig på ryggen også start nedefra.
    Alternativ er tælle også godt, men en god ide er at tælle baglæns. De fleste kan nemlig tælle forfra samtidig med at tankerne flyver. Baglæns skal man være lidt mere fokuseret. så tæl baglæns fra 100
    Der findes flere meditations apps, der guider dig igennem afspænding. Så det kan også være en mulighed.


  • #15   24. feb 2016 husk også at der skal være mørkt og ikke for varmt i dit soveværelse

  • #16   24. feb 2016 Må prøve at tælle baglæns smiley Soveværelse er mørkt, dog er det varmt, da jeg hader at sove med tøj på, og altid får sparket dynen væk smiley

  • #17   24. feb 2016 Vær virkelig aktiv en del timer før du skal sove. En god lang cykeltur/løbetur eller andet der gør kroppen træt. Meget vigtigt dog at det ikke er lige inden...

  • #23   24. feb 2016 Da jeg var ung teenager kæmpede jeg RIGTIG meget med at falde i søvn. Mest fordi jeg panikkede så snart klokken ramte 22 smiley
    Jeg har netop oplevet at er min krop mørbanket - som der er nævnt - så falder jeg hurtigere i søvn. Eller, det er måske ikke rigtigt, men jeg FØLER mig mere afslappet og det synes jeg er en rigtig rigtig vigtig faktor når man ellers ligger og er oppe på dupperne...
    Jeg har fx. lige været til træning og jeg glææder mig til at lægge mig i sengen med en god bog og en mørbanket og træt krop smiley Men det er måske lidt for sent for dig nu.


  • #27   24. feb 2016 Lidt en long shot, men jeg kommer til at tænke på... er du bekendt med ASMR? Det kan være hvisken eller lyde, som virkelig er afstressende og jeg bliver personligt heelt vild søvnlig af det - jeg hører det med hair brushing mm. da jeg elsker at få nusset hår

  • #28   24. feb 2016 EJ hvor sjovt så havde Mathilde lige skrevet det samme smiley

  • #34   24. feb 2016 Jeg elsker også asmr, jeg bliver så dejligt afstresset og afslappet i kroppen, klar til at sove! Mine favoritter er tapping (ikke hurtigt), kissing and mouth sounds smiley

  • #36   24. feb 2016 Læs bogen om hvordan man lære at forstå mænd.
    Jeg lover dig at du sover inden du er færdig med første side og hvis ikke, så er bogen på 573 sider smiley


  • #39   24. feb 2016 Hvad pokker er ASMR? Hvordan f... Skal kradsle lyde eller tandlægebesøg få en til at sove? Jeg får bare lyst til at kradse huden af mit ansigt!

  • #41   24. feb 2016 Kom faktisk til at tænke på, at jeg har en cd med indianske sange (sådan noget beroligende noget). Så planen er at jeg går en tur med hundene om lidt, når jeg har drukket min kaffe, ups (kunne ikke få mig selv til at lave camillethe smiley ), og så sætter jeg min indianercd på, inden jeg går i seng, hvor jeg mediterer, tæller forlæns og baglæns, samt tæller får. Fokuserer på mit åndedræt, fokuserer på at slappe af, samt holder øjne åbne, mens jeg messer: Jeg kan ikke sove, jeg kan ikke sove. Og hvis jeg stadig er vågen efter det, tænker jeg positive tanker og forestiller mig husene på min vej, og alle detaljerne smiley

    Tak for alle de gode råd. Håber at noget af det virker smiley


  • #42   24. feb 2016 Mørke er virkelig vigtig.

    Fra klokken otte sætter du dig i halvdunkel belysning og begynder at lukke hovedet ned.
    Når klokken er ti, forbereder du dig på at gå i seng og gør det stille og roligt.

    Dit soveværelse skal være mørkt, der skal ikke være lysende ure og standby-lamper og telefonen skal ikke ligge ved siden af dig.

    Du skal have kroppen til at danne melatonin, som er det søvnhormon, der giver os grus i øjnene og søvntrang.
    Det udløses af mørke. Resten handler om afstresning.


  • #43   24. feb 2016 Kan i øvrigt anbefale dette lille program, der regulerer det blå lys på computerskærmen ned efter solnedgang, så hjernen ikke stimuleres så voldsomt til at holde sig vågen.

    https://justgetflux.com/


  • #45   24. feb 2016 Må vist hellere logge ud nu. Ellers kommer jeg ALT for sent i seng smiley

    Tak for alle de gode råd, som jeg vil kaste mig ud i at afprøve smiley Vender frygteligt tilbage i morgen, med tilbagemelding om hvorvidt "projektet" lykkedes smiley

    Søde drømme til alle smiley


  • #48   25. feb 2016 Fuck, jeg kan ikke sove smiley

    Har talt, og talt, både forlæns og baglæns. Har tænkt på min vej (i detaljer), har fokuseret på at slappe af i hver en kropsdel, intet virker smiley Jeg er frisk som en havørn smiley

    Så nu tager jeg lige lidt tid herinde, og håber at I allesammen er enormt kedelige og søvndyssende smiley smiley


  • #49   25. feb 2016 Spis noget havregryn....

    Og læg dig i mørke og stilhed.

    (havregryn indeholder melatonin).

    For mig virker en lydbog i ørene fuldstændig fantastisk...


  • #50   25. feb 2016 Glæd dig i det mindste over, at du sover som en sten, når vækkeuret ringer i morgen tidlig smiley

  • #51   25. feb 2016 Det er vi bestemt!
    Ej jeg er lige så frisk som dig, så venter på at ovnen bliver varm nok til de boller der står og venter.
    Mmm! smiley


  • #53   25. feb 2016 Måske jeg skulle prøve en portion havregryn ? Nybagte boller lyder godt nok noget mere lækkert smiley

    Søren: Det er jo lige præcis det jeg gerne vil undgå smiley Hvorfor er jeg bare så håbløs til at gå tidligt i seng ? smiley

    Ok, jeg har jo godt nok arbejdet aften/nat i de sidste nogle og tyve år, men alligevel smiley

    Jeg er bare håbløs til det her normale søvnmønster smiley


  • #54   25. feb 2016 Åh ja, jeg glæder mig også!!! smiley

  • #55   25. feb 2016 Nu tager jeg en portion havregryn, og så falder jeg forhåbentligt i søvn smiley

    Godnat smiley


  • #56   25. feb 2016 Jeg håber du er faldet i søvn smiley
    Jeg er selv nattemenneske, og ville have været tidligt i seng, for jeg skal hjem til min mor imorgen, så ville tidligt afsted, men det sker vidst ikke smiley

    Jeg har tit svært ved at sove, og det der indtil nu har hjulpet bedst, udover at stå op og lave noget (har jeg læst et sted at man skal hvis man ikke kan sove, stå op og begynd at gøre rent og lign) er at høre piano musik eller lyden af regnvejr. Det skal være helt roligt afslappende piano, og så lukker jeg øjnene og ligger bare og høre det, så begynder jeg at blive mere og mere afslappet indtil jeg kan sove.
    Hvis det er fordi jeg tænker for meget (Det gør jeg også en del) begynder jeg at afbryde mig selv, og tænke: sort, sort sort, sort... Fordi jeg når jeg ligger med lukkede øjne og tænker, ser en masse billeder for mig, det holder mig beskæftiget, så ved at tænke sort, ser jeg sort, og til sidst falder jeg i søvn.

    Det er ikke altid det virker, men det er da værd at prøve smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=IbJI7Jqmgqg


  • #57   25. feb 2016 Jeg håber du fik søvn til sidst! smiley

    Julie, ASMR (Autonomous sensory meridian response) er "tingles" typisk i hovedbunden (i hvert fald for mig, jeg hører kun med hair-brushing og i den stil) af forskellige lyde og indtryk, og af EN eller anden grund bliver jeg altså suuper søvnig af at høre det; engang lukkede jeg bare computeren og gik direkte hen for at sove på sofaen fordi jeg næsten ikke kunne holde mine øjne åbne.
    Det er helt sikkert ikke alle der føler tingles eller overhovedet bryder sig om det - jeg kan heller ikke lide når der bliver hvisket for meget og lytter derfor udelukkende til hårklipning, hårmassage, håropsætning.. det lyder SÅ underligt og bare rolig det er ikke nogen fetish smiley men jeg føler det er mit eget hår der bliver nusset, og kombineret med lydene og "tingles" i hovedbunden så bliver jeg altså søvnig - det ér sgu lidt underligt men det påvirker mig faktisk på den måde smiley


  • #58   25. feb 2016 Jeg afspillede 15 sekunders hårbørstning for min mand i går. Han gik lige i sleep mode.
    Han har meget let ved at meditere så det gik rent ind.

    Jeg hørte lidt forskellige og synes også nogle havde irriterende lyde. Og kvinder, der hvisker, er virkelig skingre....

    Hårnus uden stemmer tror jeg kunne gå..


  • #59   25. feb 2016 Fik i øvrigt instant crible crabs over det hårnus der. Man kan næsten mærke det ske smiley

  • #60   25. feb 2016 Haha, hvor sjovt, CH smiley Jeg har kun hørt én hvisken som jeg kan holde ud, selvom jeg foretrækker ingen stemmer overhovedet. Så jeg har oplevet at det også kommer an på stemmen, for ellers kan det virke super irriterende.

    Det er dette, jeg mest hører (og hårbørstning), og selvom man er tvunget til at høre på hvisken så synes jeg faktisk hun har en fin stemme der netop ikke er skinger og træls:
    https://www.youtube.com/watch?v=fTZSNUCwFCI

    Og ja, når mikrofonerne er gode så føler man helt at det er ens eget hår, der bliver nusset smiley


  • #61   25. feb 2016 Jeg får max kuldegysninger smiley smiley

  • #63   25. feb 2016 Haha - jeg har også lidt et problem med neglelydene i den sidste video... Det får lidt en karakter af negle på tavlen *GG*

  • #65   25. feb 2016 Enig, Elton...

    Det starter rigtig godt, men bliver for meget.

    Men jeg er ikke i tvivl om, at den rigtige video virker som en drøm...


  • #66   25. feb 2016 Jeg ville blive sindsyg (mere end jeg er i forvejen), hvis jeg skulle ligge og høre på de irriterende lyde og trælse stemmer! Iiiiidr!!! Så hellere holde mig vågen i 36 timer! smiley


  • #69   25. feb 2016 EDB-blond - jeg fik reddet mit mentale og fysiske velbefindende af melatonintilskud - men det ville ikke have gjort den store forskel, hvis det ikke var noget jeg for det første selv kunne regulere dosis på og for det andet udskiltes over flere timer.

    Rigtig mange går glip af den gode virkning fordi de har problemer med at vågne og så ikke kunne falde i søvn igen. Melatonin er et hurtigt virkende signalstof, som forsvinder på meget kort tid.


  • #71   25. feb 2016 Bum bum..

    Er det Circadin, du har fået?

    I så fald ville jeg bestemt prøve naturlig melatonin i stedet for.

    Circadin har også depotvirkning, men har bare ikke den samme effekt som naturligt melatonin. Det er lavet til at regulere døgnrytmen, og ikke helt til det, som naturligt melatonin kan bruges til. Derfor får børn med ADHD faktisk naturlig melatonin magistrelt fra apoteket og ikke Circadin.

    Jeg startede med at købe melatonin 3 mg i versionen Time Release. Det var en god start - allerede første nat sov jeg som en sten, vågnede ikke og fik REM-søvn.
    Noget jeg på daværende tidspunkt ikke havde prøvet i 2 år. Jeg blev en anelse groggy dagen efter, det skal ikke nægtes.

    I et par år derefter bruge jeg det hver dag men måtte regulere op og ned på dosis i perioder. Mellem 3 mg. og 9 mg.
    Det betød, at min døgnrytme i løbet af de to år blev stabiliseret så meget, at jeg kunne stoppe med at tage tilskuddet.
    Herefter har jeg sovet langt de fleste nætter og også effektiv søvn.

    Jeg er lige startet op igen med 5 mg fordi der begynder at være lidt igen - regner med at det kan reguleres hurtigt nu.

    Det er som sagt vigtigt, når man har tendens til at vågne i løbet af natten og så ligge og stirre ud i luften, at man får time release versionen, for ellers er der ikke melatonin til stede i kroppen til at falde i søvn igen.


  • #73   25. feb 2016 Det er sørme også meget lille dosis, du har fået så...

    Man starter med 3 mg og øger derfra.

    Time release er en depot-virkning så melatoninen udskilles over 6-8 timer i stedet for at blive udskilt på en gang.

    Men nu har du jo noget stående - prøv at tage 3 mg en time inden sengetid i aften. Sørg for mørke og fjern øvrige sanseindtryk.

    Hvis ikke det virker, så prøv med dobbeltdosis dagen efter - hvis du stadig vågner og ikke kan falde i søvn igen, så giver det mening at bruge Time Release.


  • #76   25. feb 2016 http://vitasunn.com/alternative-health/5mg-timed-release-melatonin-100-tablets-by-natrol/

    Det er ikke tilgængeligt i DK - det er derfor det ikke foreslås af neurologen.

    Siden jeg har linket til er i UK, så det er ganske lovligt at importere. Og så er det billigere end i DK smiley

    Jeg selv tog også forløberen til signalstofferne Serotonin og Melatonin, nemlig 5 htp - det kan faktisk være det, der i bund og grund mangler.
    Og så kan man have problemer både med søvn og depression... Men det er en lidt mere dybdegående snak...


  • #78   25. feb 2016 Fik sovet hele 4 timer i nat smiley Så det er da væsentligt bedre end de 1-2 timer som jeg plejer at få, når jeg skal tidligt op smiley

    Tak for gode råd og idéer, tror at det var havregryn med mælk der virkede smiley

    Skal heldigvis på nattevagt i morgen, så jeg glæder mig til at kunne gå sent i seng i aften, og sove dejligt længe i morgen smiley

    PS. Den der hårnussevideo får jeg også fnidder af, og jeg elsker normalt at få nusset hår.


  • #79   25. feb 2016 Lyder da rigtig godt! 4 timer er dog bedre end ingenting *GG*

    Til næste gang - køb noget kirsebærsaft som du kan drikke i løbet af aftenen inden sengetid. Er det sommer, så bare spis kirsebær i stedet.

    Det virker kraftigere end havregrynen gør smiley

    Dejligt dejligt, når almindelige fødevarer kan hjælpe lidt på vej, synes jeg smiley


  • #80   25. feb 2016 Ja, jeg kunne da også holde mig vågen, helt uden at kæmpe, på mit kursus smiley Så selvom 4 timer ikke er helt nok, så var det absolut bedre end det plejer at være smiley

    Må prøve kirsebærsaft næste gang. Det lyder lækkert, og hvis det så også virker mht. At falde i søvn, er det jo ren win win smiley

    Jeg er absolut også begejstret for alle de fordele som fødevarer, krydderurter osv. Giver. Vil meget hellere spise varieret, fremfor at tage diverse kosttilskud. Men ok, jeg er heller ikke kræsen smiley


  • #81   25. feb 2016 Hvor ville jeg ønske at der fandtes nattearbejde i min branche smiley Er også total natteravn og sover helst om morgenen/dagen hvis jeg da ellers kunne komme til det!

    Men jeg kan til gengæld anbefale et køligt soveværelse og en .... måske .... bedre dyne, hovedpude og/eller seng? Det kan altså også indvirke ekstremt meget på ens søvn om man "har det godt" imens man sover smiley Og samtidig er man også mere vel udhvilet og frisk når man så står op.

    Men dejligt at du fandt ro et par ekstra timer inden dit kursus smiley


  • #82   25. feb 2016 Ninja: Normalt sover jeg fint og har sjældent problemer med at falde i søvn. Men det er så kun, når jeg går i seng klokken sent smiley

    Problemet opstår, når jeg skal tidligt op, og derfor skal i seng før midnat. Det kan jeg bare ikke smiley Efter mange år med nat/aftenarbejde, er det bare naturligt for mig at være vågen på det tidspunkt smiley

    PS. Kan klart anbefale nat/aftenarbejde, hvis man er B-menneske. Du må skifte branche smiley


  • #84   25. feb 2016 Jeg skal også sove dejligt længe i morgen, for der skal jeg på nattevagt smiley

  • #86   26. feb 2016 Mine hunde følger heldigvis også min døgnrytme, så de måtte bæres ud i morges, i fornærmet tilstand smiley

    Det tog åbenbart så hårdt på dem, at stå tidligt op, at de sov så dybt, da jeg kom hjem i dag, at de ikke havde hørt bilen, og først reagerede da jeg satte nøglen i låsen smiley


  • #88   26. feb 2016 Ja, de så helt forkerte ud, over at jeg kom hjem på det tidspunkt smiley Normalt er de jo vant til at jeg tager afsted på job, på den tid af døgnet smiley
    Små stakler smiley


Kommentér på:
Tips og tricks til at falde i søvn søges.

Annonce