{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.270 visninger | Oprettet:

Morgenmad i folkeskolen... Hvad synes I? {{forumTopicSubject}}

SF forslår at det skal være muligt for børn, at få morgenmad i skolen, da mange børn kommer afsted i skole uden at have spist morgenmad.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/sf-vil-give-morgenmad-til-boern-i-folkeskolen

Hvad synes I om dette?
På den ene side, synes jeg det er en god ide. Nu ved jeg ikke hvor mange børn, der ikke får spist morgenmad hjemmefra, men undersøgelser viser, at mætte børn lærer bedst, og er bedre til at koncentrere sig.

På den anden side, så synes jeg at det er forældrenes ansvar at deres børn kommer afsted med mad i maven. Hvor mange procent er det rent faktisk, der ikke får morgenmad hjemme?
Dertil kommer der også det økonomiske aspekt, hvor skal pengene til dette komme fra? SF foreslår at afgifterne på tobak reguleres, men kan det virkelig betale det hele?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Morgenmad i folkeskolen... Hvad synes I?
  • #3   27. jul 2016 Jeg ville syntes det var vigtigere at børnene spiser hjemmefra så de ikke går og tænker på maden, men om trafikken

  • #5   27. jul 2016 Jeg ville sørge for min datter har spist. Hvad andre forældre gør kan jeg ikke diktere.

    Min datter er en af dem der ikke spiser meget når hun er i større forsamlinger, så har hun travlt med at lege og snakke og vil da gå helt sukkerkold i senere på dagen


  • #8   27. jul 2016 Jeg spiste ikke morgenmad i de større klasse og gør det stadig ikke.

    Og hvis skolen havde tilbudt morgenmad havde jeg heller ikke spist det. Men i de små klasser spiste jeg hjemmefra min mor sørgede for der var sat frem til det.


  • #10   27. jul 2016 Emma - nu snakker jeg ikke om at spise det eller ej, men om hvornår de skal have det.

  • #12   27. jul 2016 Hvor skriver jeg de ikke må få mad?

    Jeg skrev jeg syntes det er vigtigere de får det før de kommer ud i trafikken.


  • #13   27. jul 2016 Jeg synes personligt, at det er spild af penge. Dem der ikke gider spise morgenmad, de spiser stadig ikke, når de får det tilbudt i skolen. Og dem der ikke bør spise ekstra morgenmad i skolen får nu pludselig to morgenmåltider. Og dem der gerne vil snyde forældrene, får nu en ekstra mulighed, når de kan sige, at de spiser i skolen men springer maden over.

    Næh brug hellere de ekstra penge på noget ordentlig undervisning, noget uddannelse til lærer og elever, og til at sørge for nogle ordentlige undervisningsmaterialer. Når der nu endelig skal bruges en masse penge, der ikke er råd til at blive brugt, med mindre politikerne gik 10% ned i løn.


  • #14   27. jul 2016 Desuden har mange SFO'er allerede en morgenmadsordning hvor ungerne selv medbringer noget "skålemad" og hvor se så betaler for mælk.

    Så kan dem der vil spise der og selv betale, og dem der ikke vil kan lade være og bliver ikke opkrævet noget.


  • #15   27. jul 2016 Emma - det ER forældrenes ansvar at sørge for deres børn for noget at spise, det kan ALDRIG blive skolens ansvar.

  • #18   27. jul 2016 Den ene vil ikke have havregryn ... anden vil ikke have havrefras ... nr. 3 vil ikke have yogurt ... nr.4 vil have franskbrød .... nr. 5 vil have vil hverken have havregryn eller franskbrød ... men vil have kanelsnegle og rugbrød med chokolade ... ... og jeg kunne blive ved.
    Vil det sige , at der skal være en kæmpe buffet på ALLE skoler i DK ,,, hver morgen ???? .

    Det kan man satme ikke få for Kr. 500 om året pr. elev ... som SF foreslår / siger. smiley

    Vil man have børn , så må man tage det ansvar der følger med ..... Staten kan sgu ikke være barnepige for ALLE der bor i DK...

    PS: ... Og hvis der kun er havregryn og yogurt... og ungerne ikke vil have det ... så spiser de ikke alligevel ... og så er vi lige vidt .


  • #20   27. jul 2016 Vi fik tilbudt gratis havregryn med mælk hver morgen på mit gymnasium smiley

    Det synes jeg var en fin ordning, men det var nu ikke særlig mange, der benyttede sig af det.
    Vi var jo så også det ældre, i og med det var et gymnasium, men de fleste valgte bevidst ikke at spise morgenmad.


  • #22   27. jul 2016 Altså min lillesøster - som dog nu er 18 - spiser ikke rigtig morgenmad. Det ville ikke ændre sig hvis der blev serveret morgenmad i skolen.

    Og jeg har det sådan lidt.. få da mad i ungen hjemmefra.. Hvis man alligevel ikke vil/kan spise morgenmad derhjemme så ved jeg ikke hvor mange der ville gøre det i skolen?

    Men på den anden side så er der jo mange SFO'er der har morgenmad til morgenåbning. Jeg har det bare sådan lidt.. ah.. det må være noget man sørger for derhjemme smiley


  • #24   27. jul 2016 #19 .... Så er en pakke havregryn og et par liter mælk i hvert klasseværelse vel ok ..... så kan dem der er sultne bare snuppe en portion ...

    Ajjj ... Det er STADIG forældrene der må tage vare på deres børn. ... smiley


  • #28   27. jul 2016 Caroline - SFO er jo en del af skoletiden i de små klasser

  • #29   27. jul 2016 Emma - hvis børnene ikke får mad hjemme overhovedet så anmelder man dem til kommunen.


  • #33   27. jul 2016 Man behøver ikke være i den høje ende for privatskole. Der findes jo de billigere af dem. Som koster va det samme som børnehaven

  • #35   27. jul 2016 Et eller andet sted, så er det jo forældrenes ansvar at fodre deres børn.

    Omvendt, så tænker jeg at det ville lette hverdagen væsentligt for stressede småbørnsfamilier, hvis de ikke skulle sørge for morgenmaden, og vigtigst af alt, så tror jeg at det kunne være en god og afslappet måde at starte en skoledag på, sådan lidt a la "klassenstime", hvor man kan sludre lidt om stort og småt og måske få klaret småkonflikter osv. inden man skal i gang med undervisningen.
    Så jeg stemmer for forslaget. Pengene kan jo passende tages fra ministrenes pensionsordning smiley


  • #37   27. jul 2016 Emma - hvis de ikke bliver tilbudt mad så ja. Det er IKKE skolens ansvar.

    Selv en 6 årige vil kunne (hvis forældrene ikke har stillet noget frem) kunne fylde skålemad og mælk i en skål.


  • #38   27. jul 2016 Caroline - på min datters skole har de små klasser time indtil kl 11.30, derefter er de i SFO'en og det er alle i klassen. Dem der ikke kan vente med at møde til kl 8.00 er der også før skolen starter.

  • #41   27. jul 2016 Dem der er der om morgenen har den før beskrevet morgenmadsordning. Så slipper os der har et barn der kommer kl 8.00 og spiser morgenmad hjemme for at betale for andres børn.

  • #45   27. jul 2016 Der er vel ingen forældre der tager ud og handler morgenmad den morgen det skal bruges smiley

  • Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 94
    #46   27. jul 2016 Stop, stop da!
    Ved I ikke at både mælk og korn er det rene gift for mennesker? smiley smiley


  • #48   27. jul 2016 "Og hvis det ikke er et spørgsmål om vilje, men om simpelthen ikke at få morgenmad tilbudt?"

    Så synes jeg der skal sættes anderledes ind, hvis forældrene ikke engang magter at give mad til deres barn smiley (hvis jeg forstår det rigtigt)


  • #49   27. jul 2016 Jeg synes det er at gå for vidt. Det er forældrenes ansvar at deres børn får mad, ikke skolens og resten af samfundets.
    Og jo der er nok nogle hvor forældrene ikke magter at tilbyde børnene mad om morgenen, men så vil jeg vove at påstå at der nok også er andet der halter i det hjem, hvis ikke morgenmad kan magtes. Og så ville det måske ikke være helt dumt at få kommunen med ind over i hjemmet.

    Jeg tror på at jo mere ansvar samfundet løfter for forældrene, jo mindre ansvar vil de hen af vejen selv tage. Og det ender med at samfundet ikke kun tager ansvar for de svageste, men for alle. Og det mener jeg ikke er holdbart.


  • #51   27. jul 2016 Nu er det sjældent hørt om at børn bliver majet ned i trafikken pga. manglende morgenmad. Og hvis barnet er for....ungt... til at lave sig en skål havregryn med mælk....så er man da top uansvarlig hvis barnet går alene i trafikken?

    Og det er ikke fordi jeg ikke finder billedet med små nuttede skoleunger der spiser fælles cornflakes...godt og idyllisk...

    Men der er godt nok mange andre steder man kan bruge skattepengene end på at smide endnu mere institutionalisering ned over børneansvaret og opdragelsen...


  • #52   27. jul 2016 Minion ... giv ungerne noget af det hundene får ... hundemad er sund mad .... smiley ... måske er det ikke så dårligt endda med mælk og sukker ... smiley

  • #53   27. jul 2016 Jeg synes det er en god ide smiley

    Ingen af mine har været gode til at spise morgenmad, før kl 8-9 . De har altid haft en god madpakke med, så de kunne spise i det første frikvarter, hvis de ikke fik spist hjemmefra.
    Men jeg ved der er mange af ungerne der stort set ikke spiser før frokost, eller til de er hjemme igen, og det er både de mindre og ældre elever.
    Madpakken bliver smidt ud, eller de har ikke andet med end lidt frugt.
    Mine unger går/har gået både i folkeskole, og nu privatskole,( jeg har ingen curlingbørn, og vi ligger i den lave ende af lønskalaen - det er et spørgsmål om prioritering)


  • #54   27. jul 2016 Jeg ved ikke helt hvordan det forholder sig økonomisk med morgenmad i SFO'en, men på Frk Jensen lyder det til at de andre forældre, hvis børn ikke spiser morgenmad i SFO'en, ikke skal betale for denne ordning.
    Det synes jeg da er en fin løsning, kan man ikke lave en ordning hvor man så betaler til en pulje hvis ens barn skal have morgenmad i skolen? smiley

    Jeg ville da personligt syntes det var ret træls at betale for at andre forældre fx. ikke magtede at give sit barn morgenmad (#30), og så er der sikkert nogen der vil mene jeg er snobbet, men for mig vil løsningen så være at man som forælder kaster penge i en fælles morgenmadsordning - lidt ala mælkeordning - hvis man mener at ens barn har behov for dette smiley
    (For en sikkerheds skyld - jeg ved godt at der kan være mange grunde til, at et barn ikke spiser morgenmad derhjemme)


  • #55   27. jul 2016 #53 .... Hvis ungerne smider deres madpakke ud ... har de slet ikke fortjent en skid at spise ... før de selv kan gå med aviser og tjene deres egne penge ... BUM .
    Og SLET ikke gratis mad på skolen ... smiley


  • #57   27. jul 2016 Jeg smed sgu også madpakken ud dengang jeg gik i de større klasser.
    Men havde også en mor der vidste bedst selv, hvad jeg skulle have med, og der var vi ikke enige smiley

    Jeg ved at i folkeskolen har der kørt forsøg med madordninger, hvor forældrene betalte pr måned, ligesom mælkeordning.
    Men det er for dyrt for mange forældre, især hvis der er mere end et barn.


  • #58   27. jul 2016 Vores den ældste har oftest hele madpakken med hjem igen. Og på ham ville sådan en ordning være som at hælde vand på en gås.

    Og vores den yngste er meget konservativ i, hvad han gider æde, og han spiser ikke cornflakes, havregryn mm.

    Den yngste har endda mulighed for at få morgenmad i skolen, hvis vi som forældre melder dem til og betaler 50 kr. hver md. smiley Men han nægter det. Sååå hvad skulle det hjælpe?


  • Gnekko
    Gnekko Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 6 Emner: 8 Svar: 113
    #59   27. jul 2016 Børn = forældrenes ansvar.

    Fint med madordninger, men så er det selvbetaling. Hvorfor skulle staten dog betale for det?

    Alternativt kan man jo sætte børnepengene ned, så beløbet kan dække udgifterne.


  • #62   27. jul 2016 Gnekko hvordan kan et mindre beløb dække de samme udgifter? Tror faktisk det er dyre at have et barn i madordningen

  • #67   27. jul 2016 Helt enig EDB-Blond. Jeg er ikke ryger, endda lidt til den fanatiske side, men jeg synes heller ikke at rygere skal betale for morgenmaden.

    Jeg er enig med jer, der mener at forældrene selv skal betale for en evt madordning, men hvad så med de børn hvis forældre ikke har råd til dette?


  • #69   27. jul 2016 Golden - spise hjemmefra.

  • #70   27. jul 2016 "Jeg er enig med jer, der mener at forældrene selv skal betale for en evt madordning, men hvad så med de børn hvis forældre ikke har råd til dette?"

    Jeg tænker bare, hvor meget mere koster sådan en ordning end den normale udgift til morgenmad? Jeg spørger helt oprigtigt for jeg ved det ikke smiley
    Men Nittib skriver "Det kan man satme ikke få for Kr. 500 om året pr. elev ... som SF foreslår" - og hvis man fordeler det beløb ud på årets skoledage, så vil det vel koste 50-100 kroner om måneden? Eller hvad?

    Jeg har fuld forståelse for at ikke alle kan har indkomst til at kunne komme på diverse madordninger, men for det fleste BURDE det gerne være muligt at prioritere så man kan give de cirka 75 kroner pr. måned (hvis man har ét barn) til en morgenmadsordning.
    Det her er selvfølgelig bare spekulationer ud fra det jeg læser her i tråden, jeg ved ikke hvad sådan noget koster. Men helt generelt er min mening også at det da ikke kan være andres ansvar at man har valgt at få børn og skal give dem mad... smiley


  • #71   27. jul 2016 Funke - min mor havde ikke råd til hverken madordning eller skolemælk. Vi spiste morgenmad hjemme inden bussen kom og hun havde smurt madpakker. Var vi tørstig kunne vi drikke vand.

  • #73   27. jul 2016 Hvis vi er ude i egenbetaling som det snakkes om her i tråden, vil løsningen jo netop ikke fange de svageste i samfundet, da de ville vælge det fra fordi det virker som en ekstra omkostning for dem.
    Jeg tror derfor heller ikke egenbetaling ville være løsningen på det problem som børn med ressourcesvage forældre kan stå med.

    Og ærlig talt, de unger der ikke spiser om morgen fordi de ikke har lyst, de overlever det sgu nok. Jeg har også haft en periode i mit skoleliv, hvor jeg intet spiste til morgenmad og smed min madpakke ud til fordel for at leve af en romkugle eller kanelgifler. Gu er det da sikkert ikke sundt, men hvis man får en ordentlig aftensmad så tror jeg ikke problemet er så stort..


  • #74   27. jul 2016 Jeg tænker bare at det ikke kun er maden der skal betales for. Hvem skal sørge for at maden er på bordet, og rydde op efter børnene? Det koster sikkert også noget.

  • #75   27. jul 2016 Golden - det er noget lærene kommer til at gøre som en del af deres arbejde

  • #76   27. jul 2016 Den skole jeg arbejder på, er der morgenmad fra 6.15 til 07.30 (som er SFO tid) der bliver servereret boller, franskbrød+ alt hva der høre til af pålæg.. 2 slags yoghurt, havregryn, havrefras og cornflakes. Og så blødkogte æg om onsdagen, det fungere rigtig godt. Der er rigtig mange børn der møder kl 6.15 om morgen og ikke når at få mad hjem fra, fordi der er travl fra morgenstunden, og mange af de børn der møder kl 6.15 bliver også først hentet kl 16.45. Hvor vi så har en snack ordning om eftermiddagen, hvor alle børn der er tilbage får frugt og knækbrød. Og det er de og vi rigtig glade for. Så ja tak til morgenmad på alle skoler.. Madordningen går ind under SFO, så hvis man er tilmeldt SFO, så får man også mad. Og det er ikke lærene der ordner det, det er pædagogerne der er ansat og sørger for det, sådan er det hvertfald der hvor jeg arbejder (: lærerne har slet ik tid til det, og møder også først ind ved 8 tiden hvor børnene også skal møde i skole..

  • #77   27. jul 2016 Golden - det er noget lærene kommer til at gøre som en del af deres arbejde


    Jamen det er da også rigtig god brug af lærernes tid smiley

    Jeg tror nu mere på at der så ansættes en eller anden slags "kantinedame" (gerne med løntilskud -dem er offentlige institutioner jo gode til at ansætte)

    Jeg synes skole mad er en super idé -både til morgen og frokost. Men i så fald skal det altså være brugerbetalt. Forældre får i forvejen forskellige "tilskud" til deres børn, som jeg og alle andre er med til at betale. Og det er fint nok. Men at fodre de unger man selv har lavet, er sgu forældrenes ansvar. JA det er synd for de børn fra ressourcesvage familier, hvis forældrene ikke magter opgaven. Men vi betaler i forvejen temmeligt meget i skat, afgifter og hvad har vi. Jeg vil ikke af med mere af min løn, fordi andre mennesker får børn de ikke har råd eller overskud til.
    Hvis ikke forældrene enten selv kan fodre dem eller kan betale for at skolen gør det, så er det sgu andre steder der skal sættes ind.


  • #78   27. jul 2016 Jeg kan både se fordele og ulemper, eller hvad man skal sige.

    Jeg syntes f.eks også det er for nemt bare at sige " det er forældrenes ansvar", der kan jo være RIGTIG mange grunde til at børn ja og voksne ikke får spist morgenmad. Jeg har i al den tid jeg kan huske haft kvalme den første time eller to efter jeg er stået op, nogle gange vare det længere tid, og nej det hjælper ikke noget at spise så kaster jeg ganske enkelt op. Af samme grund spiser jeg sjældent morgenmad, og når jeg gør er det oftest 2-3-4 timer efter jeg er stået op. Sådan var det altså også da jeg gik i folkeskole, så jeg ville ikke spise morgenmad selvom det så blev tilbudt i skolen. Der findes også nogen der bare ikke er sultne osv osv.

    Men at feje den hen med " i mange SFOèr bliver man også tilbudt morgenmad", ja det er da sikkert rigtig nok, men nu er det jo langt fra alle børn der er i SFO inden de skal møde i skolen. Da jeg gik i skole var der ikke en eneste i min klasse der var afsted før skole selvom der altså var åbent, vi var også en del der slet ikke gik i SFO men enten gik på fritidshjem eller havde andre pasningsmuligheder efter skole, f.eks bedste forældre, hjemmegående forældre, forældre der arbejdede nat osv.

    Som sådan syntes jeg egentlig det er en god ide at tilbyde det, så længe det er frivilligt om man vil være en del af ordningen. Måske man kunne gøre som med skolemælken, at forældrene betaler x antal kroner for at være tilmeldt den ordning.


  • #80   27. jul 2016 Rikke - det kan aldrig være andre end forældrenes ansvar at deres børn får mad.

  • #83   27. jul 2016 Frk.Jensen : Men vis barnet ikke vil/kan spise, så kan forældrene da presse nok så meget, det hjælper ikke en hujende fis, det var ligesom der jeg vil hen. Man kan altså ikke tvinge sine børn til at spise , hvis de ikke kan. Jeg blev netop ikke presset til at spise morgenmad, fordi min mor udmærket godt vidste det ville resultere i at jeg så måtte ud og kaste op. Jeg fik tilbudet om morgenmaden hver dag, jeg fik at vide det var sundt, og de dage jeg ikke havde kvalme tog jeg imod det, men de andre dage kunne min mor altså lokke nok så meget, det gav intet resultat. Og jeg er dælme glad for at jeg ikke er blevet tvunget til at spise mad jeg ikke kunne.

  • #84   27. jul 2016 Selvfølgelig er der stor tilslutning..forældrene kan fralægge sig en del af deres ansvar og arbejdsbyrde...og børn vil hellere være en del af et fællesskab med deres jævnaldrende, end at spise derhjemme og risikere at skille sig ud... (i hvert fald i de små klasser)

    Det ER en god ide smiley det er hyggeligt og godt...

    Men det er bare ikke grund nok til at bruge skattepenge på det synes jeg. De er knapt så nuttede, men de ældre spiser mad jeg ikke engang ville give min hund, deres hygiejne er nærmest sparet væk, syge mennesker lider på ventelister og nogle får ikke livsreddende behandling fordi den mulighed ikke findes i dk. Kontanthjælpsloft mig her og økonomisk nedslagtet psykiatri mig der...

    Så må man sgu lige kunne oppe sig til selv at betale for at ungen for kørt lidt cornflakes i skrutten....og hvis vi er ude i at man er så lavressource familie at det enten ikke er økonomisk eller psykisk muligt...så er det andre tiltag der skal til...


  • #86   27. jul 2016 Ja for fanden...lad børnene arbejde for føden smiley det virker jo i Bangladesh.... og er iøvrigt fuldt ud lovligt i Danmark... (eller noget)

    Og pedellen og rengøringsdamerne.... de vil nok gerne vinke farvel til deres job bare deres eventuelle børn får et måltid...


  • #87   27. jul 2016 Det må være fordi jeg ikke har børn, at jeg er så overrasket, over de holdninger, I har til dette emne.

    Jeg har gået i en forstadsfolkeskole (tilbage i start 90'erne), hvor 99% af børnene kom fra ressourcestærke, og ret velfungerende familier, som selvf. sørgede for, at deres unger fik morgenmad, og en madpakke med (det var så før man brugte, at smide madpakkerne i et køleskab :o)).
    Det er sådan jeg ser jer, her i tråden. Som de ressourcestærke forældre.

    Jeg flyttede til "storbyen" (i slut 90'erne) og ind på en generelt ressourcesvag skole med rigtig mange børn, fra ressourcesvage familier. Der var ingen forældre, til at drage ordentligt omsorg, for mange af de børn.
    De børn havde mere eller mindre givet op.
    De kom for sent i skole, de fik ikke morgenmad, og heller ikke frokost, de lavede ikke lektier (var langt bagud og havde ingen til at hjælpe dem).

    Om I vil det eller ej, så findes der RIGTIG mange børn, af den slags. At curlingforældrene (host, mange af jer), så fylder så meget alle steder, gør ikke problemet mindre. Der er ikke overskud, til de her børn, fordi jeres børn, kommer først.

    Vi havde så nogle lærere, der valgte at gå sammen, og starte noget op der hed Perronen.
    Her ringede lærerne børnene op om morgenen (børnene fik en følelse af, at der var nogen der gerne ville dem), de fleste af de børn, der før kom for sent, begyndte nu at møde tidligt op i Perronen, hvor de kunne spise morgenmad, med de her omsorgsfulde lærere. De kunne få hjælp til lektier, eller bare en god snak.
    Mange af de her børn, havde adfærdsproblemer, som mange børn i ressourcesvage familier har. Dem med voldelige tendenser, lærte at tælle til ti, havde tilladelse til at forlade klassen, hvis noget triggede dem, og tage en helt lovlig pause i Perronen. Før ville de være endt i en slåskamp, ofte med helt uskyldige elever. Nu kunne de gå i Perronen og puste ud, og evt. snakke med en lærer.
    Ofte gjorde det, bare at vide, at de havde muligheden for at gå, skulle de få brug for den, at de ikke havde brug for at bruge den.

    Det ændrede såå meget på dynamikken i klasserne. De børn der før forstyrrede undervisningen, enten ved at komme for sent, være så sultne, at de ikke kunne koncentrere sig, ikke fulgte med i undervisningen, fordi de var håbløst bagefter, begyndte nu at vise, at de faktisk slet ikke var så "dumme" som de hidtil havde virket.
    Og det vigtigste for, at dette var lykkedes var, at de nu respekterede lærerne, fordi disse mødte de her børn, i øjenhøjde, accepterede dem med de "fejl" de nu selv gik og troede, at de havde , og de viste, at de virkelig ville de her elever også, at de ikke bare havde givet op, som alle andre voksne i deres liv ...

    Det virker lidt hen af det Rita, i TV-serien Rita, byggede op.

    Så JO. Jeg synes børn fra de ressourcesvage familier, skal tilbydes morgenmad, og det på samfundets regning !!

    Børnene fra de ressourcestærke kan evt. også tilbydes morgenmad, dog brugerbetalt.

    Det er sådan det foregår i andre lande. Dem der kan, betaler for deres egne børn, og de der ikke kan, får tilskud, eller det bliver betalt helt.

    Børnene er vores fremtid. Det er der vi skal lægge ressourcerne, ingen vi taber dem på gulvet.


  • #88   27. jul 2016 Sanne: Jeg syntes det var en rigtig god ide at dem fra de ressourcesvage familier kan få det gratis, og de andre må betale. Lidt som man i forvejen kan med f.eks lejrskoler, altså at skolen i nogle tilfælde går ind og dækker udgiften for enkelte elever, fordi de ellers må blive hjemme da der ikke er råd.

  • #91   27. jul 2016 Ligesom der findes økonomiske grænser for boligsikring, fripladser osv, så kunne der jo også være en sådan økonomisk grænse for hvem der kunne få det gratis, og hvem der skulle betale for det.

    Hvis man ikke har problemer med økonomien ( og der kan ALLE komme ud), så er der jo ikke noget problem at betale et lille beløb hver måned, hvis man ønsker at være med i ordningen, igen den kunne være frivillig så man selv bestemmer om man vil være med i den eller ej.


  • #92   27. jul 2016 Jeg forstår simpelthen ikke den der mentalitet omkring at nogen føler sig snydt på den ene eller anden måde, fordi andre kan få noget de ikke kan få .

    Det er sgu da ikke fedt ikke at kunne forsørge sig selv, ikke have råd til at give sine børn selv de mest basale ting, ikke selv kunne betale for alt det nødvendige man gerne vil osv.

    Derimod er det da hamrende fedt og tilfredsstillende at kunne forsørge sig selv, det er fedt at slippe for de økonomiske bekymringer i tide og utide, og det er hamrende fedt ikke at skulle vende hver eneste 50 øre.

    Vi kan alle ende derude hvor det hele vælter økonomisk, og vi bor altså trods diverse nedskæringer og forringelser trods alt stadig i et velfærdssamfund, og derfor må vi altså hjælpe dem som ikke har været så heldige. Og det må da for pokker være i ALLES interesse at gøre hvad vi kan for at hjælpe med at bryde den sociale arv, der netop ikke er særlig positiv i de ressourcesvage familier.

    Endnu en grund til jeg er glad for at have fravalgt børn, for så skal jeg ikke vende hver 50 øre , og jeg slipper for at blive ekstra slået i hovedet over hvor stor en byrde jeg er for samfundet.





  • #94   27. jul 2016 Man siger det er de ressourcesvage , der oftest ryger mest ... ( pga. problemer osv. ) .....
    Hvis man sætter priserne op på cigaretter ... ( for at børnene kan få morgenmad i skolen ) ....Så er der da endnu færre penge på hjemmefronten ..... og det resulterer så måske i , at børnene heller ikke får aftensmad mere derhjemme ....

    DET er smart .... eller ????? ...

    Men måske kan de ressourcesvage så få tilskud / gratis cigaretter , hvis man sætter priserne op på øller og sodavand ..... ( som de ressourcesvage også drikker ) ..... så kan man give tilskud / gratis ... osv... osv. ... fortsæt selv .

    Hermed være ikke sagt , at de " rige" ikke ryger og drikker øller og sodavand , men de mærker bare ikke så meget , at priserne stiger .


  • #95   27. jul 2016 Nogle børns forældre er muligvis kørt hjemmefra kl 5.30 om morgenen for at kunne møde til tiden. Andre børns forældre er måske ledige eller på bistand. De sidste har lidt bedre forudsætninger for at sikre, at ynglen får morgenmad.
    Skolemad tak - det selv om vi ikke får gavn af det her i familien
    Fremtidens dk skal styres af de bedste hjerner, ikke de børn med de mest ressourcestærke forældre. I know - sammenfald vil forekomme


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #96   27. jul 2016 Jeg synes ikke det kan være mit ansvar at betale for andres børn.
    Eller andre mennesker i det hele taget.


  • #97   27. jul 2016 Lars: Så skal du da flytte til et land der ikke er et velfærdssamfund , så slipper du for at betale for andre, og de slipper for at betale for dig smiley

  • #98   27. jul 2016 Jeg tror ikke kun det er de "fattige" der ikke giver deres børn morgenmad. Det kan da også være karriere forældrene, der ikke har tid eller overskud til at give deres barn mad.

  • #99   27. jul 2016 Der er da heller ingen der siger det kun er de ressourcesvage der ikke giver deres børn morgenmad, der argumenteres bare for at man f.eks kunne lade ordningen være gratis for de ressourcesvage, og andre så skal betale x antal kroner.

  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #100   27. jul 2016 Systemet dur ikke.
    Jeg så gerne det blev repareret.
    Så jeg skal flytte?

    Det tænker jeg er det samme som at sige: Hvis du ikke kan li at blive mobbet af de andre, så må du flytte.

    Jeg har intet gjort mod andre, og jeg betaler modvilligt min SKAT så politikerne kan bruge pengene til at fratage os vores frihed og lave ulykker


  • #101   27. jul 2016 Rikke -den der med børn der bare ikke KAN spise tidligt om morgene, løses altså ENORMT nemt ved at sende noget med dem, som de kan spise klokken 9, 10 eller hvornår de nu er klar... DET er i hvert fald et sindssygt dårligt argument for skattebetalt skolemad.

    Jeg synes, som før nævnt, at skolemad er en super idé... I min folkeskoletid havde vi en lille kantine/bod, hvor man kunne købe lidt forskelligt i et frikvarter om formiddagen og så igen til frokost. Det var ganske flittigt brugt, og sådan noget synes jeg da er super. Overskuddet gik i øvrigt hvert år til 7.-klassernes studietur, og boden var bemandet af 1 kantinedame + 7.-klasses elever (som så arbejdede på skift).
    Sådan en ordning synes jeg da er helt fin.

    Men jeg synes altså allerede at jeg som ikke-forælder betaler temmeligt meget til andres børn. Og det er fint, jeg synes det er godt, at vi i Danmark kan give alle mulighed for at gå i skole, få ekstra hjælp om nødvendigt osv.

    Men udgifterne til det HELT basale et barn har behov for -herunder mad og drikke -det må sgu være forældrenes opgave at sørge for, uanset om de så bager speltboller og øko-rugbrød, eller om de køber i en kantine eller hvad de nu gør
    Kan de ikke det, skulle man nok overveje om de overhovedet burde få lov at beholde deres børn...

    Angående Birgittas påstand om at alle større arbejdspladser har kantiner med bredt udvalg, kan jeg kun sige, at DET i hvert fald IKKE er korrekt.


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #102   27. jul 2016 Logisk.

    profilbillede
  • #103   27. jul 2016 Jeg siger ikke at du SKAL flytte. Men danmark er et velfærdssamfund, og hvis det er så stor en belastning for en , og man ikke gider den del, så tænker jeg da at det var federe at bo et sted hvor man klare sig selv 100 procent, og hverken giver eller tager fra nogen kasse. For uanset hvordan vi vender og drejer den , så suger vi ALLE på kassen smiley

  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #104   27. jul 2016 Ja det gør vi.
    vi kan næsten ikke undgå og suge på andre, og det synes jeg er forkert.



  • #105   27. jul 2016 Michelle: Jeg har ikke sagt det skal være skattebetalt, jeg nævner at jeg syntes det skal være en frivillig ordning, og at jeg syntes de resspourcesvage skal have det gratis, men at dem der HAR råd og gerne vil være en del af det, må betale x antal kroner, ligesom man i dag også betaler x antal kroner hvis man ønsker at være en del af skolemælk.

  • #107   27. jul 2016 Man kan ikke undgå at tage fra kassen , alle går jo altså i skole, går til læge, køre på vejene osv osv osv. Hr. Jensen bruger så måske mere fra den ene kasse, og Fru.Hansen bruger måske mere fra den anden kasse.

  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #108   27. jul 2016 Ja sådan er det nu.
    Jeg synes vi alle sammen skal betale for os selv.



  • #110   27. jul 2016 Jamen det har du da ret til at syntes Lars. Jeg er så bare lodret uenig, da jeg syntes det er fantastisk at man som samfund hjælper hinanden, og alle har en chance i samfundet ( selvom der er huller, fejl og mangler) .

  • #111   27. jul 2016 Emma: Ja selvfølgelig ville de det , mit liv ville også være herre meget bedre hvis jeg ikke fik en eneste krone om måneden, fordi jeg har været så fræk at tillade mig at blive syg, sikke en fest jeg ville have i min papkasse smiley

  • #112   27. jul 2016 Rikke -men hvis ressourcesvage skal have det gratis, så får de det jo altså også skattebetalt smiley

    Jeg stemmer for at folk lader være at få børn, hvis ikke de gider eller kan tage sig af dem. Sådan lidt sat på spidsen.

    Min smertegrænse for hvad jeg vil betale til folk, blot fordi de har formeret sig, er altså ved at være nået synes jeg.

    Ja børn er Danmarks fremtid og hurra for dem der har formeret sig, yay... Men det er altså stadig et valg at få børn. Det er ikke noget der bare dumper ned fra oven og så er man tvunget til at indordne sig.
    Og i Danmark får forældre godt nok i både pose og sæk på SÅ mange punkter. Børnepenge, omsorgsdage, barnets 1. OG 2. sygedag, barsel til både mor og far og hvad har vi.
    Og rigtigt meget af det betaler jeg gerne til -det er godt for alle, at mor/far kan tage barsel uden at miste sit job, at ungerne kan få en uddannelse, selvom mor/far ikke har vundet i lotto og dermed kan betale for skole osv.

    Men der må sgu være en grænse for hvad jeg (og alle andre self ;)) skal financiere, fordi man har valgt at formere sig.

    At man kan sidde stramt i det, når man har børn kan jeg forstå -men hvis ikke engang man kan give det mad og drikke, så er der dælme massive problemer og man er næppe egnet til at være forældre.


  • #113   27. jul 2016 Michelle: Men ALLE kan jo ende i en situation, hvor de pludselig er på røven, og HAR fået børn. Det er ligesom der jeg vil hen.

    Jeg er heller ikke fan af at man bare avler løs hvis man i forvejen ER ressourcesvag og økonomisk i problemer. Men der er altså mange hvor det hele bare køre, og pludselig vælter korthuset, og man kan sgu ikke returnere sine børn smiley


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #114   27. jul 2016 Jeg kan godt se det fra dit synspunkt Rikke. Jeg havde selv samme holding i mange år.

    Jeg har bare set for meget råddenskab,spild og frås fra politikerne til at jeg vil give dem penge med glæde.


  • #116   27. jul 2016 Lars: Vi kan sagtens blive enige om at systemet trænger til forandring, hvordan er vi så bare lodret uenige i smiley

  • #117   27. jul 2016 Og lige inden en eller anden får den ide at jeg er utaknemlig osv, så vil jeg lige indskyde at jeg er MEGET taknemlig for at bo i et land, hvor jeg har en indtægt, selvom jeg ikke selv kan tjene mine penge, og jeg klager ikke over hvad jeg får, for jeg klare mig fint i dagligdagen smiley

  • #118   27. jul 2016 Kan de have madordning i vuggestuer og i børnehaver så kan der også blive mad ordning på skolerne..

  • #119   27. jul 2016 Rikke -men jeg har altså ualmindeligt svært ved at se hvordan man ryger SÅ meget på røven, at man ikke kan købe mad til sine børn, taget i betragtning at der findes en helt masse steder at søge hjælp, hvis det står så galt til.

    Og helt ærligt, så tror jeg at størstedelen af de sultne unger, ikke er sultne fordi der simpelthen ikke var råd til en pose havregryn, men mere fordi ingen gad eller magtede at sørge for de spiste inden de tog afsted.

    Vi skærer ned alle mulige steder. Som en anden nævner, så kommer vores ældre nærmest kun lejlighedsvist i bad, de handicappedes aktiviteter skæres ind til benet, kontanthjælpen skæres, psykotiske mennesker udskrives pga. manglende sengepladser osv.

    Så mener jeg altså godt man kan kræve at forældre selv betaler deres ungers mad, og så istedet ser på om "madpengene" ikke kunne bruges bedre et andet sted.

    At forældre råber højest, gør dem ikke til mest trængende, om man så må sige.


  • #121   27. jul 2016 Emma -I know... men ligesom jeg ganske enkelt ikke kan redde alle de stakkels gadehunde i verden med mine penge, og ligesom hungersnød i Afrika ikke bliver løst af u-landshjælp (det har da i hvert fald ikke virket endnu), så kan man altså heller ikke løse problemet med ressourcesvage forældre ved at klistre en check i nakken af deres børn.
    -det er andre tiltag der skal til, hvis man er SÅ dårligt fungerende, at man end ikke kan sørge for at ens barn får mad hver dag.


  • #122   27. jul 2016 Buzz -forældre betaler trods alt noget for vuggestuer, børnehaver, SFO osv. Der ER faktisk brugerbetaling på disse (omend nogen får friplads)

  • #123   27. jul 2016 Ja det ved jeg godt at de gør. Og det har de gjort i mange år.. Madordning er blevet så populær i børnehaven, hvorfor kan de så ikke også fortsætte at betale når de skal i skole?

  • #124   27. jul 2016 Nu tænker jeg lige højt, ang. #121, men er det ikke så massivt omsorgssvigt at man har pligt til at anmelde det til kommunen, hvis forældrene konsekvent ikke kan magte at give sit barn mad hver dag? (og snakker selvfølgelig ikke om et par enkelte upsere eller at barnet fx. ikke selv vil spise morgenmad osv osv)

  • #126   27. jul 2016 Jaja bestemt, men det var ikke det jeg spurgte om smiley (det lød flabet - det er ikke sådan ment) Jeg mener bare at hvis man som forælder ikke magter den opgave at give sit barn mad, så er der da noget HELT galt som virkelig skal følges op på...?

  • #128   27. jul 2016 Jeg synes nu også at det er forældrenes ansvar, især i de små klasser. Spørgsmålet er mere om det er forældrene der ikke giver børnene morgenmad, eller børnene som ikke vil have morgenmaden. Da jeg gik i folkeskole var der mange i min klasse der ikke gad have det, og så ville det jo ikke hjælpe noget at de kan få det på skolen.

    Men jeg troede faktisk at der var standard at man kunne melde sig til en ordning på skolen hvor barnet kan komme tidligere og få morgenmad. Jeg ved at min kærestes datter bliver afleveret, sammen med nogle andre børn, i SFO kl. 7:15 inden skole hver dag, og så bliver der serveret havregryn for dem indtil de skal møde i skole.(det er forresten moderens beslutning at hun ikke kan få morgenmad hjemme, vi er ikke enige -.-)


  • #129   27. jul 2016 Jeg synes ikke at morgenmad skulle implementeres for 'vores penge'.
    HVIS skolerne skulle tilbyde morgenmad, så synes jeg at der burde fungere ligesom i USA. Der har hver elev en konto til kantinen som forældrene sætter penge ind på. Den kan bruges ved at vise sit studiekort i kantinen, og det kan både bruges til morgenmad(hvis man er der tidligt nok) og frokost. Når ens konto så er ved at være Tom får barnet det at vide, samt der bliver sendt en besked til forældrene.


Kommentér på:
Morgenmad i folkeskolen... Hvad synes I?

Annonce