{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.022 visninger | Oprettet:

hvilke hunde racer kan ikke parre selv? {{forumTopicSubject}}

nu var der en tråd i går der gik lidt over i Gert og hvordan han parrede sine boksere, det uetiske i at hjælpe.
og så kom jeg til at tænke lidt, hvilke hunderacer kan ikke parre selv?
jeg fik et indtryk af det er et problem for nogle hunde, så nu er jeg blevet lidt nysgerrig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilke hunde racer kan ikke parre selv?
  • #1   26. aug 2016 Der vil altid være individer indenfor alle racer som ikke kan parre. De bær ikke bruges i avl selvfølgelig.

    Anatomisk udfordrede hunde har generelt svært ved det men også der findes der masser af individer der GODT kan hvis de fik lov at prøve smiley


  • #3   26. aug 2016 Jeg tror nu heller ikke, der er nogen racer, hvor ingen hunde kan parre selv, men jeg tror, der er enkelte racer, hvor man i højere grad forventer problemer og hvor man måske også i højere grad accepterer det, som noget normalt.



  • #4   26. aug 2016 tænker nok også i højere grad på de racer der har sværest ved det smiley kan selvfølgelig godt se det ikke er alle inde for bestemte racer, men der må da være flere med en højere tendens til hjælp? smiley
    fødsels problemer? altså at hunden ikke kan føde selv naturligt?


  • #5   26. aug 2016 Ved EB er det nærmere regelen end undtagelsen at de insemineres og føder ved kejsersnit.
    FB skal man ogå være forberedt på problemer ved, men det er mit indtryk at der trods alt er flere der får lov og kan selv.

    Om både mops, fransk og EB har jeg læst at de ofte ikke er så gode til at passe hvalpene, men om det er rigtigt ved jeg ikke.


  • #7   26. aug 2016 hold da op, jamen er det så ikke fordi racerne er kompakte og ikke vildt sunde sådan kropsmedsigt , det kan vel være svært for dem at parre hvis deres figur og krop ikke "matcher" han skal vel kunne nå uden problemer, og det er vel lidt svært når de er så kompakte? smiley
    men hvad er så jeres mening omkring at lade dem få unger.
    synes selv det er lidt grotekst man lader hunde der ikke kan parre selv få hvalpe smiley


  • #10   26. aug 2016 Det handler også om libido...

    Altså om kønsdriften er intakt.

    Vi har set en smule til det i min race, hvor nogle individer pludselig ikke havde interessen i at parre.

    Og det er for mig en klar grænse. Så skal hunden ikke bruges avl.


  • #14   26. aug 2016 Med verdens bedste... det tror jeg mere giver sig selv, for de hunde, der er oversexede giver problemer for køberen og eventuelt for opdrætteren selv.

    Det andet kan nemt løses ved inseminering og giver ingen problemer for hverken køber eller opdrætter, måske tværtimod.

    Så jeg synes faren er størst ved den manglende kønsdrift,


  • #17   26. aug 2016 Det er en balance, som er nødvendig at finde, ingen tvivl om det.

    Igen vil jeg dog sige at jeg synes manglende kønsdrift er et større problem for en race end for meget - i bund og grund kan racen ikke reproducere sig selv og vil derfor uddø uden menneskets hjælp.
    Og det er helt klart en grænse for mig.

    KAN de ikke selv, så er det altså skidt.


  • #21   26. aug 2016 jeg tænker mht. avl at kønsdriften selvfølgelig skal være i orden! men hunden må også godt være "kræsen" altså ikke lade alle enhver springe på hende. Men på samme tid må hannen heller ikke være ligeglad eller overglad for at parre, der skal være en grænse på en eller anden måde!
    kan godt lide som du siger "kenzie" at arbejds driften skal være større end kønsdriften, men hvad så med de hunde der ikke længere har en arbejds drift?
    og når man avler skal man selvfølgelig både kigge på hundens sundhed og mentalitet, hvis din hund er syg eller generelt ikke er rolig og til at håndtere (pga. angst osv.) så skal man selvfølgelig ikke avle, om hunden så kan parre/ føde eller ej. Der skal jo også være grænser for hvornår man bruger en hund i avl. Ligeså vel som hvis man er avler og har en hund der uden tvivl ikke kan føde selv, da det bare er skadeligt for tæven, ikke at hvalpene ikke kan blive fine, men så synes jeg måske man skal kigge på sin hund som et væsen med følelser, ikke en føde maskine.

    og når der bliver nævnt at både FB, EB og Mops har en historie af at være "dårligere" til at passe sine unger, så skal man måske overveje om disse racer er værd at beholde, da de i forvejen er racer med skavanker der er avlet udelukkende fordi nogle mennesker forelsker sig i deres snorke (kvæle lyde) samt deres små snuder og søde sind. Synes bare sjældent man møder en bulldog osv. der faktisk har et optimalt liv, fordi de har så svært ved at få luft... de kan jo ikke lege som andre hunde


  • #22   26. aug 2016 Nanamusen -lige det med pasningen må jeg hellere lige tydeliggøre at det altså ikke er egne erfaringer, men blot hvad jeg har læst (bl.a. herinde).

    Problemet ved at droppe hunde der ikke kan reproducere uden hjælp, er jo nok at der i de racer er så mange og alvorlige hebredsproblemer, at hvis man undlod at bruge hunde der ikke kan selv, så ville man rende i endnu værre problemer eller racen ville uddø. Det kan man så diskutere om måske ville være bedre, men virkeligheden er jo bare, at de racer får ikke lov at uddø, for det vil hverken købere eller opdrættere lade ske.

    Så det er lidt et valg mellem pest eller kolera.


  • #24   26. aug 2016 jamen er det ikke muligt på en eller anden måde at lave et samarbejde og så simpelthen ændre racestandarterne? ligesom man i bund og grund altid har gjort, det er jo ikke fra naturens side at en hunds snude er forsvundet..
    det er måske et større projekt, og hvis det ikke kan lykkedes så er det måske bare bedre at lade nogle racer gå hen i glemmebogen, ved måske at lovgive på dette område? lyder måske lidt voldsomt, men synes bare det er så synd at racer der ikke kan leve optimale liv får lov til at blive avlet, og det er jo også til sorg for køberen at deres hund måske ikke lever i mere end to år fordi den pludseligt skal have an akut operation fordi den er ved at blive kvalt?


  • #25   26. aug 2016 Racestandarderne behøver ikke at være dem, der gør, at hundene bliver som de gør.
    I min race handler det om dommernes gunst. Og her må vi bare se i øjnene, at det med at følge standarden er sværere end man skulle tro.

    Det kan godt være, der er nogle racer, hvor en omskrivning af standarden vil gøre en forskel.
    Det vil jeg da håbe, for den kamp tror jeg næsten er mindre svær end at rykke til en hel kultur.


  • #26   26. aug 2016 Nanamusen -der ER faktisk blevet ændret en smule i EB'ens racestandard. Men problemet er ofte ikke så meget standarden i sig selv, men folks (herunder dommeres) fortolkning af den.
    Hvis der f.eks. står "bredt hoved" så kan det hurtigt udvikle sig meget mere ekstremt, end det der egentligt oprindeligt var ment. Så det er måske ikke så meget en ændring som en præcisering der er nødvendigt.

    Men selv med en meget præcis standard, fortolkes der stadig meget. Der BURDE kun bedømmes i hvilken grad hunden lever op til den skrevne standard. Men mode, hvad dommeren/avleren er vandt til at se osv. får altså også lov at diktere hvad der belønnes og hvordan dommer/avler mener en hund af racen x bør se ud.

    Det er også sådan at racestandarden "tilhører" racens hjemland. Så hvis vi f.eks. skal ændre EB'ens racestandard, så skal den engelske klub altså være med på den.

    Og sørgerligt men sandt, så tror jeg ganske enkelt ikke på at opdrættere/udstillere/ejere osv. er indstillet på at ændre racerne så drastisk som det ville være nødvendigt, for at komme problemerne til livs. Vi har jo allesammen vænnet os til at en bulldog er en kommode der er lige så bred som høj, stort set uden næse, massivt underbid osv. At forestille sig at en bulldog skulle avles i retning af noget mere moderat er svært -særligt når mange racefolk slet ikke kan se problemerne.
    Som udenforstående er det f.eks. nemt at se, at en hund der snorker, raller osv. ikke har en sund vejrtrækning. For mange racefolk er dette normalt og blot en del af racens charme.

    For min skyld kan vi sagtens lade racer uddø, når der ikke er avlsmateriale nok der både kan reproducere uden hjælp og er sunde nok at avle på. Men det er altså bare ikke den verden vi lever i, og da slet ikke med racer der er så populære.
    Det svarer jo næsten til at lade schæfer eller labrador uddø -det kan man dårligt forestille sig vel?


  • #30   26. aug 2016 kan selvfølgelig godt se at samarbejde med mennesket også er en form for drift, men fx. min chi han har ingen sex drift overfor hun-hunde overhovedet kun hans åh så sexede bamser, som også får den i den grad (han er dog kastart så det spiller måske en rolle?) men han jager ikke noget han nægter at lytte til andre end mig og så kan han generelt bare godt lide at sove og putte. Selv når man er på tur er han bare "anderledes" end de andre hunde, Coco snuser helt vildt og Mogens gør det samme, Mogens jager ikke dyr, det gør Coco dog til en hvis grad, hvis hun får lov, men Gustav han går ikke længere end en halv meter fra mig og snuser næsten aldrig, han tisser hvor han ser de andre tisser?? og nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan han var med kuglerne i behold, men kunne bare ikke forstille mig ham som en særlig arbejdsommelig hund. mens Coco er en pleaser i stor grad, hun er lærenem og er sååå dygtig når det kommer til at høre efter og det gælder bare alle, hun er nærmest en lille cirkus hund.

    CH vil det sige at racestandarten ikke rigtig er gældende når det kommer til (schæfer??) fordi der bare er andre ting der er i fokus? og "udvikler" racen så andre traits end man er vandt til?

    Michelle, kan godt se når du sammenligner at lade en EB uddød med en Lab fx. så er det kendte og elskede racer, men må da indrømme jeg synes det er en smule snæversynet at både avlere/køber/ dommere kan se bort fra fx. en EB skavanker og se det som en charme ved racen, vil da groft sige der ikke er noget charmerende ved at høre sin hund blive kvalt... smiley
    Det måske en lidt mere ekstrem drejning det skal tage før der bliver gjort noget, men tænker også hvis man bliver ved med at avle på hunde med så korte snuder så ender det da med hvalpene når at blive kvalt før de bliver voksne, og så slår racen måske sig selv ihjel i bund og grund?
    og synes måske heller ikke racen skal uddø, men så måske finde avlere der er villige til at prøve at krydse hundende så de rent faktisk bliver sundere?
    Altså Mogens er en mops/ chi blanding og han har en lang snude, dog et forfærdeligt underbid der desværre har resulterede i dårlige tænder, men han kan trække vejret og han kan lege ligeså sindsygt som han vil, men ud over snuden ligner han en sundere udgave af en mops, og han er (efter min mening :P) en del kønnere end en raceren!


  • #31   26. aug 2016 Isabelle -nu er der jo mange forskellige måder at have jagtinstinkt og byttedrift på.
    F.eks. jager Reiki absolut ikke mus. selv hvis du lokker, peger og opildner til det, interesserer det ham ikke det mindste. Tilgengæld vil han til hver en tid stikke efter en hare, et rådyr e.l. hvis han får chancen. Han jager nemlig væsentligt mere på synet end på fært (og det er også ganske korrekt for racen -omend de eftersigende jo nærmest slet ikke har jagtinstinkt, uagtet hvad virkeligheden så viser smiley )
    Mine forældres DSG-/terrieragtige blandinger er lige modsat -absolut mest på fært og vældig interesseret i ethvert lille hul i jorden.

    Labber kan, hvis ellers det er ordentlige labber, i høj grad bruge næsen. Men næppe på samme måde som dine hunde. Det er jo noget HELT andet de er lavet til. Ikke at ingen labber gider jage mus (kender da i hvert fald et par stykker der gerne gør det), men deres brug af næse er jo noget helt andet -de er lavet til at søge et stort område, ikke til at gå i selvsving over en lille mus på marken (de skal jo i øvrigt heller ikke gerne sætter tænder i vildt, hverken død eller levende).


  • #32   26. aug 2016 Nanamusen -nu er den korte snude i sig selv ikke = hunden er i fare for kvælning. Mange andre ting spiller ind. Store eller små næsebor, blød/slap gane, fri passage i luftrøret osv. Altsammen ting som (nogle) opdrættere også kigger på i avlen.
    Ikke at det så er = at kort næse er helt uproblematisk, men der er bare SÅ mange andre ting der OGSÅ skal kigges på.
    Derudover er HD, rygproblemer mm. også hyppigt forekommet i hvert fald ved EB og FB, ved ikke med mopsen.

    Jeg tror ikke du skal se det som at bulldog-ejere synes det er en charme at hunden er ved at blive kvalt. Se på det som at de slet ikke opfatter det som at hundene ved at blive kvalt (hvad den jo altså heller ikke nødvendigvis er, blot fordi den laver snorkelyde -men det ER et tegn på at der jo i hvert fald ikke er fri og uhindret vejrtrækning).


  • #34   26. aug 2016 For schæferen har det været sådan i en lang årrække, at man har i udstillingsregi har præmieret overvinklede hunde og overstore hunde. Og det betyder naturligvis, at opdrættere, der gerne vil have at deres avl er højt præmieret begynder at avle målrettet efter disse egenskaber - trods det, at det ikke overholder standarden.
    Køberne køber alligevel, alle vænner sig til, at sådan ser en schæfer ud...

    Indtil det pludselig står klart, at den er blevet ganske karikeret og usund i sit skelet.

    Der har været fokus på det i en årrække og specielt i moderlandet (Tyskland) er der kritiske stemmer.
    Her i DK er der også masser af kritiske stemmer, men eftersom racen er delt i to, og vi måske nok passer vores eget allesammen, så rykker det ikke skidehurtigt med at få gjort noget ved det.

    Fra hovedklubben er der dog fokus på overstørrelse og vi kan også se på statistikkerne, der udkommer hvert år, at HD-AD-problemerne ihvertfald ikke bliver værre.... (Ikke at hverken overstørrelse eller overvinkling giver HD/AD).


  • #35   26. aug 2016 når jeg skriver kort-snude mener jeg selvfølgelig heller ikke at bare fordi snuden er kort så kan hunden ikke trække vejret, for både Gusse og Mogens har jo korte snuder i forhold til Coco! smiley
    men mener nok mere de skavanker som FB, EB har fordi deres snuder er utrooligt korte, det går jo ud over mange ting, som luftvejs størrelsen (billede vedhæftede) er fx. hvad der er sket med den Engelsk bulldog igennem flere år og avl. og vi kan vel blive enige om at det ikke ser umildbart sundt ud.


    profilbillede
  • #36   26. aug 2016 Isabelle -det afhænger vel af hvordan man måler jagtinstinkt. Reiki har jo ifølge sin mentalbeskrivelse stort set intet jagtinstinkt. Men det skyldes altså ikke manglende jagtinstinkt, men blot at han da ikke gider render efter en fesen klud. Det samme gælder for rigtigt mange islændere.
    Når det kommer til rigtigt vildt, nedlægger han både fugle og harer, når chancen byder sig (og det gør den altså indimellem, når man færdes på markerne ved hestene), og fik han lov, forsøgte han sig også med rådyr mm. på gåture (hvorfor han stort set altid er i snor).
    Jeg kender meget få islændere, der ikke ville tage jagten op på et stykke vildt i bevægelse, hvis chancen bød sig.

    Mennesker opfatter også det med jageriet forskelligt. Jeg har debatteret med flere islænderejere, der mente det var en simpel sag at lære en islænder at gå løs overalt. Det mener jeg ikke det er (alt efter hun naturligvis, men sådan generelt set), netop fordi de gerne jager. Det viser sig, at dem jeg debatterede, ikke mener de har så meget jagtinstinkt "for de kommer jo altid tilbage i løbet af et par minutter". Jo jo -men så er det jo evnerne og måske også ihærdigheden der mangler. Ikke så meget det instinkt der fortæller kræet at det skal løbe efter et muligt bytte.


  • #37   26. aug 2016 jeg var faktisk ikke klar over schæfer var delt op i to grupper, jeg har aldrig set en "stor robust" schæfer, kender faktisk kun til de (ville kalde dem almindelige, men det er de så ikke`???) um mere slanke, høje meget atletiske typer, langhåret virkeligt fine hunde, kiggede lige dine billeder igennem smiley så søde, men har kun mødt schæfere der ikke helt ligner dem du har, de har i hvert fald haft længere pels smiley

  • #38   26. aug 2016 Nanamusen -måske du bare ikke har opfattet dem du har mødt som "stor og robust", fordi det er sådan de allesammen har set ud?
    CH's er i hvert fald atletiske typer lavet til at arbejde -hvis ikke det er sådan nooogenlunde sådan de har set ud dem du har mødt, er der vel en chance for at det netop har været udstillingstypen smiley

    Ang. pels, så findes der både en langhåret og en korthåret variant.


  • #39   26. aug 2016 Mine er alle fire stockhårede - altså korthårede. Den ældste, Meck, er af udstillingslinjer, de tre andre er brugslinjer.

    Der er ikke meget stor forskel i skelettet på mine hunde (Meck blev født i 1994), men hvis vi ser på de hunde, der lever nu, så er der temmelig stor forskel på skelettet i de to linjer.


  • #40   26. aug 2016 Det tror jeg du har ret i, Michelle.
    De fleste møder udstillingshundene - og SER dem faktisk også mest.

    Mange tror at brugslinjeschæfere er blandinger, når de møder dem smiley


  • #41   26. aug 2016 det kan selvfølgelig være du har ret! smiley
    altså den schæfer der har gjort størst indtryk på mig var chaos, han var langhåret og så var han meeget slank og utroligt elegant, virkelig en fin hund, mener han var tidligere politihund, men de kunne ikke bruge ham fordi han ikke var lydig nok? der var i hvert fald et eller andet! men han var en skøn familie hund som elskede at sove med en og gå lange ture, men jeg har selvfølgelig ikke så meget erfaring inden for schæfer overhovedet da det ikke er "min" hunde type, så der er en chance for jeg bare ikke kan se forskel!


  • #42   26. aug 2016 Det er altså dermed udstillinglinjen folk generelt betragter som værende "den rigtige" schæfer og den, de synes er mest attraktiv.
    Når altså man lige ser bort fra dens bygning, når det er værst.


  • #43   26. aug 2016 Her er den første registrerede schæfer - det er ca. 115 år siden.
    Den er ret langt fra det, som de fleste forbinder med en schæferhund - men noget tættere på brugslinjehundene i udseende. Dog bestemt med forskelle stadigvæk.
    Temperament og brugsegenskaber i de to varianter er også vidt forskellige.


    profilbillede
  • #44   26. aug 2016 åårh, det er da en skam hvis arbejds typerne er bedre bygget?? smiley
    Må også indrømme jeg ikke tror jeg har set en korthåret schæfer før?
    tilgengæld er Coffery godtnok en fin en, men tror faktisk som du selv skriver jeg ville have spurgt hvilken blanding han var hvis jeg ikke havde fået den nye viden som du lige har givet mig smiley

    HOLD da op han er flot!! men helt 100% Chaos have en meget længere snude og mere "elegant/ tynd" figur samt hans lange pels selvfølgelig


  • #45   26. aug 2016 De stockhårede af udstillingsvarianten har ofte noget længere pels - Coffey har noget, der minder.

    De langstockhårede har virkelig lang pels smiley

    Det med pelsen er også noget, der er blevet fremavlet via dommernes præferencer. Og eftersom brugslinjeavlen er ret ligeglad med hvad eksteriørdommerne siger så længe hunden holder standarden, så er det mindre typisk med den længere pels (inden for korthår).

    Og ja, det er dælme trist at der er forskel i bygningen, men det giver måske sig selv - brugslinjehundene er skabt til at bruge deres fysik alsidigt og effektivt, de andre er skabt til at vise sig frem i en udstillingsring.


  • #46   26. aug 2016 Ham her er langstockhåret af brugslinevarianten:



    profilbillede
  • #47   26. aug 2016 Han er dælme flot! kan faktisk godt se forskellen i kroppen nu når vi er kommet ind på emnet, Chaos var "højere" overhovedet ikke ligeså robust, men dog havde han lidt længere pels, så han har nok hørt til udstillings linjen?
    det er godtnok helt vildt hvor "stor" en forskel der kan være på samme hunderace!
    du er selv mest til brugslinjen? smiley


  • #48   26. aug 2016 Der er langhårede i både brugs- og udstillingslinjen, der er ikke den store forskel på pelslængden.
    Det er der tilgengæld ofte hos de korthårede.

    Brugslinehundene er typisk en smule mindre og de har ofte en langt mere muskuløs bagpart.
    Udstillingsvarianten har ofte en stor brystkasse og også meget muskuløs forpart.

    Jep, jeg er helt klart til brugslinjen. Jeg synes den anden er for ødelagt og for usund. Dog er der også masser af sundhedsproblemer i brugsvarianten, det er bare lidt værre med udstillingshundene, imo.
    Herunder væsensproblemer.



  • #49   26. aug 2016 vil da sige rent logisk så kan jeg godt forstå dit valg!
    væsensproblemer? er de mere aggressive eller??
    (må indrømme jeg troede alle schæfere var pleasere??)


  • #50   26. aug 2016 Dette er en korthåret schæfer af udstillingslinjen....



    profilbillede
  • #51   26. aug 2016 Væsensproblemer - de har mindre mod og har mindre overskud. Har mere ængstelighed og reagerer derfor ofte mere aggressivt.

    Dertil kommer at de besidder mindre drift og dermed også mindre trænbarhed.
    De er førbare (måske en slags pleasere), men svære at motivere.
    Det på trods af, at langt de fleste avlsdyr er brugsprøvede.


  • #53   26. aug 2016 Ja, vi skal dælme passe på med den også.

    Den skal også holde sig inden for standarden..

    Netop derfor var min reaktion nr. 2 da Bellen for kort tid siden fik Fortrinlig på udstilling en bekymring for, om hun var helt tosset proportioneret.

    Det er hun nu ikke, som forhåbenligt også kan ses på billederne i min profil.


  • #54   26. aug 2016 Den langhårede brugslinjehan, som jeg har sat ind ovenfor er dog ikke overvinklet...

    Det kan være svært at se forskel når de står stand, mange får det forvekslet...


  • #56   26. aug 2016 det er godtnok vildt hvad lidt avl kan gøre ved racer, både sind og udsende!
    din beskrivelse lyder meget som chaos, han var utroligt beskyttende overfor mig og lettere aggressiv overfor andre, som hans ejer selvom han havde kendt ham hele sit liv, og så havde han så meget energi som bare var svær at brænde af fordi han ikke rigtigt gad når det kom til stykket, han var bare lidt underlig, svær at holde motiveret på hvad vi lavede så hans opmærksomhed var bare rigtig svær at holde, han kom til at kede sig tit smiley


  • #57   26. aug 2016 Er der egentligt en historie til hvorfor de stilles sådan op? Synes jo det ser helt tosset ud -særligt hvis de så oveni er ekstremt vinklet, men selv når de ikke er, så synes jeg egentligt blot det ser lidt fjollet ud og de bliver mere krumryggede at se på.

  • #58   26. aug 2016 Hvornår var Chaos født, ved du det, Nanamusen? Bare sådan ca.

    Michelle, jeg har ikke så hulens meget forstand på det udstillingsværk, men jeg tror det handler om at kunne se baghåndsvinklingen. Det kræver at underbenet står parallelt med jorden.
    Og så skal benet bagud - og jo mere overvinklet hunden er, jo længere bagud kommer benet.

    Mit gæt er, at alle racer stiller underbenet parallelt med underlaget?


  • #59   26. aug 2016 han var nok født i 2007 måske 06 mener han var 2 år i 2009!
    kan det forklare hans opførsel??


  • #60   26. aug 2016 Nej, det var mere for at få en fornemmelse af, hvilken en af linjerne, han var af smiley

    Men det er i bund og grund svært uden at kende ophavet smiley


  • #61   26. aug 2016 åårh smiley
    altså han var jo ikke min hund, så ved desværre ikke så meget smiley
    ved ejeren hed Peter og han arbejdede for noget militær/politi, og Chaos skulle have være brugt i den sammenhæng, men da det viste sig han ikke kunne bruges til dette formål nok grundet hans sind så skulle han havde været aflivet hvor Peter så besluttede sig for at tage ham til sig og gøre ham til en familiehund, jeg var på daværende tidspunkt kærester med hans søn, og fik et rigtigt godt bånd til Chaos og gik mange ture med ham, sov med ham osv. han havde en tendens til at skubbe min daværende kæreste ud af sengen for at ligge der istedet for, men han gad ikke rigtig andre, og han var så svær at lege med fordi han kedede sig såååå utrolig hurtigt, det eneste han rigtig gad var gå-ture og putte i sengen


  • #62   26. aug 2016 Jeg er ret sikker på, at han var af brugslinjetypen - simpelthen fordi det er sjældent at udstillingslinjerne bliver tjenestehunde.


  • #63   26. aug 2016 hvad kan så have gjort han ikke kunne bruges?? smiley

  • #64   26. aug 2016 Der er mange hunde, der bliver kasseret.

    De kommer til mønstring som meget unge og mange af de ting, de skal kræver en speciel type hund.

    Sandsynligvis har han ikke gennemført en eller flere øvelser til sin mønstring - og så falder hammeren smiley


  • #65   26. aug 2016 ej hvor spændende! smiley fedt man lærer noget nyt hver dag smiley

  • #66   26. aug 2016 Ja, det er skønt - og det er også skønt når man får lov til at fortælle lidt om sit hjertebarn smiley
    Men det blev noget off topic smiley


  • #67   26. aug 2016 haha det gjorde det ja smiley men så alligevel ikk helt! det holder sig jo til emnet om avl og hvordan avlen er med til at forme forskellige hunde!!! smiley

  • #68   26. aug 2016 Nanamusen -på TV2 er der en programserie der hedder tjenestehundene. Det er både narkohunde, hunde til militæret, redningshunde mm. man følger fra hvalp og til de enten falder fra eller bliver uddannet (eller det tror jeg -indtil videre har man kun set indtil ca. ½ år, men går da ud fra man også får set dem som voksne, uddannede hunde).
    Det er selvfølgelig ikke super dybdegående programmer, men man kan få lidt et indtryk af, hvad det er hundene laver, hvilke udfordringer der er osv.


  • #69   26. aug 2016 det er da vildt spændende! kunne være jeg skulle se lidt af det, og måske udvide min viden omkring andre hunde end bare lige dem der er mig nært! det er jo faktisk vildt spændende, også bare at høre om andres erfaring!

  • #72   26. aug 2016 Kan lige se at det er lidt løgn det jeg fik skrevet -programmet hedder Elitehundene. Så er det måske nemmere at finde smiley
    Hvis du har TV2play, vil jeg næsten tro at man kan finde det derinde.


  • #73   26. aug 2016 hahaha smiley tak for rettelsen, undrede mig lidt smiley altså nu er jeg af lidt kedelige unge dage så jeg finder det nok på en gratis stream side, da jeg er aaaalt for nærig til at betale for en tv pakke og dyre streaming sider der bare forøger prisen med 10,- kr om måneden smiley

  • #74   26. aug 2016 Jeg benyttede mig af de gratis 30 dage, for at kunne se OL -har heller ikke tv-pakke smiley

    Men ja, den kan sikkert også findes et eller andet sted på nettet smiley


Kommentér på:
hvilke hunde racer kan ikke parre selv?

Annonce