{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.342 visninger | Oprettet:

Kødfri zone {{forumTopicSubject}}

Sad og så et program på Dr1 her til aften, om en lille ø (Omø), som blev indvaderet af et tv-hold og "tvunget til" at holde kødfri i 24 timer. Det var faktisk rigtigt interessant at se hvor afvisende folk var, specielt mændene smiley ved tanken om at skulle undvære kød i 24 timer.
Og imponerende at se, hvor positivt de faktisk reagerede, på den kødfrie middag, som hele ø-samfundet blev indbudt til smiley Det var ret tankevækkende.
Nå, men inspireret af udsendelsen, holder jeg kødfri dag i morgen. Jeg har nemlig for nyligt købt et granuleret soyaprodukt, som skulle kunne erstatte hakket oksekød, så i morgen bliver dagen, hvor det skal afprøves smiley
Da jeg ikke har prøvet det produkt før, tager jeg meget gerne imod gode tips og tricks til at optimere oplevelsen !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kødfri zone
  • #3   26. okt 2016 Jamen så god appetit smiley

    PS. Er ikke misundelig, jeg har nemlig fået lækker rød steak i dag smiley


  • #4   27. okt 2016 Jeg bliver aldrig vegetar, men jeg tager jævnligt kødfrie dage.

    Hvad er primal blueprint ???


  • #6   27. okt 2016 Syntes det var ret vildt at kun den ene læres børn og hende selv havde kødfri madpakke med, og resten af de få børn og den anden lære havde kød med i madpakken. Altså jeg mener ud af SÅ få mennesker, var det kun en forældre der overholdt det.

    Er det soy4you du har købt?


  • #7   27. okt 2016 Rikke: Enig ! Så svært er det jo heller ikke at lave en madpakke uden kød !
    Jep, det er soy4you. Kender du det ?

    Indica: Primal blue = stenalderkost ?


  • #9   27. okt 2016 Har ikke indtryk af at dem der spiser stenalderkost er fedtforskrækkede......drikker du fløde og spiser smør til morgenmad ? smiley

  • #10   27. okt 2016 Nej, hov der var da også et barn mere, men det var bare 2 boller uden noget der var med i madpakken, shit en mangel på fantasi de forældre må have smiley

    Jeg undre mig faktisk over at alle børnene bare havde kedelige flade rugbrødsmadder med i madpakke. Jeg har aldrig rigtig haft rugbrød med i madpakke, men f.eks sandwich lavet i grovbrød, lækre salater af alle mulige slags , og de fleste andre i min klasse havde altså heller ikke bare kedelige flade madder med, men det er jo nok det mest normale.

    Klidmoster har en del opskrifter med soy4you, der ville jeg helt sikkert kigge hvis det var mig, hun er altså virkelig dygtig, og det siger jeg ikke kun fordi jeg kender hende smiley

    http://klidmoster.dk/search/label/Soy4you


  • #12   27. okt 2016 Indica: jeg har idéen fra interwievs som jeg har set med kokken, Thomas Rode, som har udgivet kogebøger om stenalderkost, og som er vild med fedt smiley

    Rikke: tak for link. Det vil jeg nærstudere smiley
    Jeg havde aldrig madpakke med, for vi boede 5 min. fra skolen, så jeg gik hjem og spiste. Har altid hadet traditionelle madpakker, og laver dem ekstremt sjældent selv.


  • #14   27. okt 2016 Synes sgu at det er svært at finde rundt i madjunglen efterhånden, så jeg prøver bare at spise lidt af det hele smiley

  • #15   27. okt 2016 Ann-Marie : Sådan en traditionel madpakke med flade rugbrødsmadder, er da simpelthen også noget af det mest dødsyge man kan få. Glad for min mor heller aldrig har været fan af dem, og derfor har sørget for jeg havde lækre madpakker med. Havde f.eks også pirogger, rester fra aftensmaden f.eks hjemmelavet pizza, pita med fyld osv med, meget mere lækkert end sådan en fesen flad rugbrødsmad smiley

  • #16   27. okt 2016 Både min lillebror og jeg løb stærkt, for at komme først hjem i spisefrikvarteret, så man måske kunne være heldig at få rester fra aftensmaden smiley
    Det er også kun, når jeg har rester fra aftensmaden, at jeg tager rugbrødsmadder med i madpakken. Køber stort set aldrig skiveskåret pålæg, af samme årsag.


  • #18   27. okt 2016 Indica: Lyder som en god plan !!
    Jeg har skåret kraftigt ned på sukkerindtaget, utroligt så meget mere energi jeg har fået !!


  • #19   27. okt 2016 Jeg spiser faktisk også sjældent pålæg i dag , spiser så heller ikke så meget rugbrød , men når jeg gør er det mest med enten fisk eller æg på smiley Nu er jeg jo hjemmegående, så har ikke rigtig brug for madpakker, haha smiley

  • #20   27. okt 2016 Jeg køber kun små pakker rugbrød, og ender med at smide det meste ud, da jeg langt hellere vil have et stykke kød og nogle grøntsager med smiley
    Øver mig virkeligt i at blive bedre til at tage mad med på job, men jeg er virkeligt dårlig til det smiley Glemmer ofte madpakken i køleskabet smiley


  • #21   27. okt 2016 Og så lige noget lidt andet, så er madmagasinet som vi så i dag, altså bare et super fedt program, jeg ser det stort set hver uge smiley

  • #22   27. okt 2016 Rikke: Har aldrig set det før, men det skal jeg klart holde øje med fremover smiley

  • #23   27. okt 2016 Det kan i hvert fald anbefales, de tester en ny ting hver gang. F.eks røget mad, take out, færdigretter, hjemmelavet vs. købt dyppelse , olivenolie og ja alt mulig andet smiley

    Herinde kan man se 3 afsnit , resten er desværre udløbet. Men der er det fra i aften, og så er der to andre, et med røget mad og et med dyppelse smiley Hver uge kommer det nye afsnit op derinde når det har været i tv, hvis du nu ikke når at se det smiley

    https://www.dr.dk/tv/se/madmagasinet/madmagasinet-2016-10-12#!/


  • #24   27. okt 2016 Tak Rikke. Dem vil jeg se om jeg kan få set én af dagene smiley

  • #25   27. okt 2016 Jeg har et godt råd angående granuleret soya. Hav nummeret til pizzeriaet på quick-dial! smiley

  • #28   27. okt 2016 Jeg forstår ikke det der med erstatningskød...
    Man bruger en masse energi på at lave noget, der ligner, lugter og smager af kød....
    Så kan man jo ligeså godt spise kød. ..

    Så starten af programmet men skruede hurtigt væk. Brød mig ikke om konceptet. Man udstiller folk, hvis de vælger ikke at gøre det, man fra produktionens side har defineret som værende det rigtige.
    Det synes jeg er lige skrapt nok, når det handler om noget så basalt som det daglige brød.


  • #32   27. okt 2016 Vi lever vegansk 2-3 dage om ugen og blir sagtens mætte. De andre dage spiser vi "almindeligt". Jeg tror nu det er sundt at skære lidt ned på kødforbruget sådan helt generelt.
    Jeg orkede ikke at se det omtalte program smiley


  • #33   27. okt 2016 CH: Jeg forstår så heller ikke helt de der kunstige kødprodukter, men jeg er fa'me nysgerrig efter at smage det smiley Så i aften står den på spagetti bolognaise, med granuleret soya i stedet for kød smiley
    Og jeg skal helt klart også prøve at smage mock duck. Kunstig and på dåse lyder vanvittigt smiley
    Har for øvrigt kollega som er veganer. Hun spiser stort set kun de her kunstige kødprodukter, når de har gæster. Netop for at vise folk, som ikke er vegetarer, hvad man rent faktisk kan lave med grøntsager/grøntssagsprodukter.

    Tænker at fremstilling af granuleret soya (køderstatning) forurener mindre en produktionen af hakket oksekød ? Nogen der ved det ?


  • #34   27. okt 2016 Jeg så ikke udsendelsen, men hørte noget af optakten i radioen. Jeg kunne godt leve en enkelt dag uden kød, forudsat at jeg måtte spise ost på mit brød smiley

    Hvis det hele skulle være grønsager, så er jeg den, der er stået af. Jo, jo selvfølgelig ville jeg kunne komme igennem en dag udelukkende på grønsager og frugt, men lige meget hvor glad, jeg er for gulerødder og forskellig frugt, tror jeg nok, det ville føles som en meget lang dag.

    Til gengæld fatter jeg ikke, hvordan resten af verdens befolkning klarer sig uden rugbrød, for det er nok det jeg sidst ville undvære. Men sådan er vi forskellige.

    Men alt det med sund kost og hvordan vi bør spise er blevet for meget for mig. Det er som en religion for mange. Fint at oplyse om, hvad der er sundt (hvis man da altså ved det), men alt det prækeri, beregnet på at give andre dårlig samvittighed, er for meget.


  • #36   27. okt 2016 Lene: Helt enig, jeg gider heller ikke prædiken !
    Jeg kan fint lade mig inspirere af nye madtrends/tanker, men jeg holder nu stadig fast i at variation er bedst, så jeg spiser lidt af det hele smiley

    Jeg har også hele livet haft kødfrie dage, uden at tænke over det, i form af risengrød, pandekager, omelet, blomkålsgratin, grøntsagstærter osv. osv. Masser af danskere har jo kødfrie dage, uden at tænke over at det er IN smiley smiley


  • #38   27. okt 2016 Jeg er begyndt at spise vegansk fordi jeg synes vi behandler produktionsdyrene elendigt - også i danmark - og jeg synes ikke det er ok. Det vil jeg helst ikke støtte længere.

    Og minebørn spiser generelt meget lidt kød, selvom de får det tilbudt tit og ofte smiley så gir man blot b12 som tilskud


  • #40   27. okt 2016 Ret overset er det at b6 er nødvendigt for at optage b12 (og andre b-vitaminer) og det henter vi i høj grad fra mælk og kød.



  • #41   27. okt 2016 Jeg kommer aldrig til at undvære kød helt, men ved at have flere kødfrie dage, kan man få råd til at købe mere økologisk kød. Jeg har det nemlig også rigtigt skidt med at sætte tænderne i kød fra de konventionelle produktionsdyr. Hvis man så samtidigt sviner miljøet mindre, så er det jo rent win win smiley

  • #44   27. okt 2016 John - kunne man bare gøre det altid. Jeg har intet problem med at vi slår dyr ihjel for at spise dem hvis de dog bare havde et artskorrekt liv først. Det er heldigvis ved at blive mere "moderne" at medtænke dyrevelfærd hos forbrugerne.

  • #45   27. okt 2016 Jeg kan ikke tage helt kødfri dage på jævnlig basis.
    En enkelt går nok, men ikke uden rynkede bryn fra læge og diætist.

    I sådan ee program forudsætter man at alle er ens, men det er vi ikke.
    Ærgerligt at man værdisætter kødfri og ikke kødfri kost som man gør.


  • #46   27. okt 2016 Heldigvis kommer der da mere og mere fokus på dyrevelfærd, og dermed også små lokale producenter, som leverer super kvalitet, med fokus på dyrevelfærd ! Meeen, der er stadig plads til forbedringer smiley

    Men jeg jubler da over at buræg ser ud til at være en uddøende race smiley Og at der kommer flere og flere økologiske kødprodukter. Så ingen tvivl om at det hjælper at protestere. Man må glæde sig over de sejre der er smiley


  • #47   27. okt 2016 Jeg vil egentlig gerne skrue mere ned for kødet, men synes de soya produkter smager hæsligt smiley
    Dog med undtagelse af falafel kugle ting fra fakta !! Ummenum smiley

    Så jeg nøjes med at tage lidt kød, og så ellers fylde godt op med tilbehør. Har desuden en mand der IKKE vil undvære sit kød til aften smiley :D
    Han får besvimelses anfald og panik angst når jeg foreslår en kødfri dag *GGGG*

    Vi lever så mest af kød og grønsager. Pommes og pasta er weekend mad smiley


  • #48   27. okt 2016 Udfordringen ligger herefter hos os fattigrøve..

  • #49   27. okt 2016 Hvordan forholder I jer til phytoøstrogener ved indtag af blandt andet soya som køderstatning?

  • #51   27. okt 2016 CH: Jeg fornemmer en vis antiparti imod kødfrie dage ? smiley Jeg er ikke den rigtige til at svare dig, da jeg selv er kødspiser i rimelig stor stil smiley
    Men at der skulle være phytoøstrogener i soya overrasker mig som sådan ikke. Uanset hvad vi spiser, så indeholder alt både noget godt og noget skidt. Er ikke i tvivl om at forarbejdede produkter indeholder mere skidt, end ikke forarbejdede produkter. Derfor bliver f.eks soya produkter heller aldrig en stor del af min kost.
    Men derfor kan man godt være nysgerrig efter at smage smiley


  • #52   27. okt 2016 Ann-marie, jeg har ikke antipati mod kødfrie dage overhovedet, det er sikkert fornuftigt for mange.
    Jeg er kritisk overfor værdisætningen og tendensen til at det får karakter af et modefænomen som man ikke overvejer konsekvensen af.

    Det er et valg. Og alle må vælge for dem selv, håber blot at det er på et oplyst grundlag. Især fordi disse køderstatninger kan have konsekvenser for sundheden.


  • #53   27. okt 2016 Helt enig CH ! Skal man leve vegansk, eller som vegetar, og gerne vil bruge forarbejdede produkter ofte, så er det en rigtig god idé at undersøge hvad det indeholder af knapt så heldige ting.
    Det samme gør sig jo også gældende for folk der lever af færdigretter.

    For mig, der kun er nysgerrig, er det knapt så vigtigt, da jeg spiser meget varieret, og sjældent bruger forarbejdede produkter.


  • #55   27. okt 2016 Vark: tror et langt stykke hen ad vejen, at man ikke har været klar over konsekvenserne af at manipulere med det rene kød, og dyrenes pruduktionsevne.
    Men det er sgu svært at begå sig som forbruger, for de ændrer anbefalinger hele tiden smiley


  • #56   27. okt 2016 Det samme gælder vores grønt.

    Fødevarer er fyldt med alt muligt, det kan ikke undgås.
    Økologisk eller ej.

    Det er desværre en præmis vi må leve med.


  • #58   27. okt 2016 Helt enig CH. Grøntsager er også fyldt med alt muligt skidt. Det samme er den luft vi indånder smiley
    Det er sgu farligt at leve.....man kan dø af det smiley


  • #59   27. okt 2016 Ann-marie, handlede det blot om det - det kedelige er den reducerede livskvalitet alt det skidt medfører...

    Helt som med produktionsdyrene - at de og vi skal dø kan man forholde sig til, men at døden forudgås af et liv fyldt med smerte og ubehag er sgu kedeligt at erkende.

    Desværre er der ingen lette løsninger - herunder de kødfri dage


  • #60   27. okt 2016 Kødfrie dage er moderne pt. jeg har "bare" for én gangs skyld været på forkant med moden, og holdt kødfrie dage jævnligt, hele livet smiley smiley
    Min "madreligion" hedder variation, og det har den altid heddet, da jeg er nysgerrig, og elsker at eksperimentere i køkkenet smiley


  • #61   27. okt 2016 Det lyder som en fornuftig måde at gøre det på, Ann-marie.

    Kødfrie dage kan vel være fint, hvis man gør det fordi, man har lyst, ikke fordi man vil være "god".


  • #62   27. okt 2016 Kødfrie dage er helt fint Lene smiley Elsker at få risengrød på kolde dage, også selvom det ikke er en "moderne" vegansk ret smiley

    Og så er jeg for øvrigt stor tilhænger af græskarsuppe på denne årstid, mums smiley

    Men min gode røde økobøf, som jeg fik i går, vil jeg fa'me ikke undvære smiley


  • #63   27. okt 2016 Grød er vel moderne nu, er det ikke ? Eller gælder det ikke for risengrød ?

    De fleste dage laver jeg ikke varm mad til mig selv, men jeg spiser til gengæld kødpålæg de fleste dage, så der er længe i mellem de helt kødfrie dage, men når jeg laver mad, forsøger jeg at variere. f. eks forskelige slags mad med æg: gratin, æggekage eller lign, er jeg glad for, og det er ofte uden kød.

    Jeg har aldrig følt mig fristet til at smage det der Soya stads smiley


  • #64   27. okt 2016 Jeg er selv for nyligt stoppet med at spise kød fordi jeg får ondt i maven over de skodvilkår der er for landbrugsdyrene. Jeg får stadig lidt avs i maven når jeg ser en kom, med tanke på hvad den "ender med", men jeg har det bedre nu end før jeg stoppede.

    Jeg kan ikke lide ordet "vegetar" fordi der er limet rigtig mange fordomme på det. Jeg selv ser øjeblikkeligt billeder af "skøre" mennesker der kaster sig nøgne rundt i gågaderne med rødt maling på kroppen og skilte med diverse skældsord rettet mod kødspisere. Dét vil jeg ikke associeres med. Man kan faktisk godt undvære kød og samtidig ikke være en nar med det. Jeg bor sammen med min kødglade kæreste, som respekterer mig og mine holdninger, mens jeg respekterer hans.

    Jeg synes heller ikke der behøver være regler for, hvorfor man vælger at spise kødfrit. Hvis jeg føler mig som et bedre menneske af at spise kødfrit, så må jeg vel godt det. Jeg føler mig ikke hævet over kødspiserne, men jeg kan bedre se mig selv i øjnene når jeg ikke spiser kød.

    Selv hvis der er alle mulige sundhedsskadelige faktorer ved at undvære kød, kan jeg være et gladere menneske. Det er også en form for livskvalitet.

    Jeg ved udmærket godt at jeg ikke kan redde hele verdens dyr, men for mig handler det om hvad man selv har det godt med.

    Og så lige for at runde det med køderstatninger. Jeg har nemlig også selv undret mig, men det gik for nyligt op for mig, hvor meget man faktisk godt kan savne en hotdog og alt der følger med en sådan. I dét tilfælde er det KONGE at der findes vegetarpølser smiley


  • #65   27. okt 2016 PS. Jeg har ikke set programmet - men jeg kunne se at diskussionen var lidt løs, så jeg tillod mig at svare alligevel smiley

  • #66   27. okt 2016 Grød har i hvertfald været moderne for et stykke tid siden (med masser af kerner, nødder osv), men om det stadig er det, og om risengrød så også er moderne, aner jeg ikke smiley De moderne typer grød, smager nu også dejligt. Det får jeg også af og til smiley

    Jeg er jo på arbejde om aftenen, så jeg laver heller ikke så meget varm mad. Men når jeg har fri, skal der kokkereres, og eksperimenteres smiley og i dag, skal jeg altså smage det der soya stads smiley


  • #67   27. okt 2016 Det er ret vildt generelt at se folks store rædsel, hvis de bare skal gennemgå et måltid kødfrit nogen gange smiley Ej, generelt synes jeg mange er blevet meget mere åbne, og der er jo kommet super meget fokus på hvor skadeligt kødproduktionen er for planeten smiley Det er skønt! Og det blomstrer op med vegetabilske alternativer, der er bedre for både dyr, helbred og klima smiley

    Jeg bruger sjældent erstatningsprodukter, men jeg har da prøvet soy4you. Den mørke er bedst, synes jeg smiley Og husk nok væske! Jeg har fået lavet nogle lidt knastørre lasagner engang imellem, hvor jeg ikke har fået puttet nok i smiley Så smager det altså ikke godt!

    Og et billede af en vegansk kage, bare fordi... smiley


    profilbillede
  • #70   27. okt 2016 Ville også ønske at jeg kunne have dyr og slagte selv, men det kan jeg ikke. Så jeg køber så meget som muligt af mit kød, økologisk, eller hos producent, hvor dyrevelfærden er i top.

    Økogrønt er jeg ikke fanatisk med, der går jeg efter det som ser bedst ud, samt pris og sæson.


  • #73   27. okt 2016 Min: Jeg tænker lidt, at det kan godt være at økogrønt ikke bliver gødet med kunstgødning, men det bliver jo stadig gødet, og det bliver stadig udsat for forurening fra luften, så.... træerne vokser ikke ind i himlen smiley

  • #75   27. okt 2016 Min: Enig ! Også netop derfor at jeg spiser meget varieret, så blander jeg da de forskellige giftstoffer lidt smiley

  • #78   27. okt 2016 Jeg har været vegetar i 6-7 år, lever primært vegansk, jeg kan ikke fordrage de diverse "køderstatningsprodukter". Jeg kunne aldrig drømme om at putte kød i munden, hvorfor så spise noget der minder om dét, jeg ikke har lyst til at indtage? Kan forstå det, hvis man faktisk godt kan lide kød, og savner smagen og "følelsen", så er det da fint, at alternativet er der - men det er altså ikke noget for mig.

  • #79   27. okt 2016 Jeg er vegetar på 5mdr og jeg er super glad for det.
    Gjorde det pga min mave problemer og stor fordel også for dyrvelfærd...
    Jeg har hørt at man skal se "Earthlings" så vil man forstå hvorfor mange bliver vegetar/veganer, har ikke selv haft modet til at se den da den skulle være barsk.

    Men vil sige jeg har mødt mange skæve blikke/kommentarer, selv fra egen familie. Men jeg får den næring jeg skal fra bønner,soyaprodukter, tofu,alverdens lækre grøntsager...

    Vil da også indrømme jeg er faldet i et par gange og måske taget en bid af min kærestes mad, men syns ikke engang det smager godt mere smiley

    Min kommentar er ikke for at nedgøre nogle overhovedet. . Min kæreste er selv stor kødspiser og det accepterer jeg smiley


  • #80   27. okt 2016 Maja: Ellers er der Fork over knives for de mere sarte sjæle... Den er også god (selvom det er nogle helt andre aspekter end Earthlings... )

  • #82   27. okt 2016 Gad ikke at lave spag bol, så jeg lavede chili con carne, med soya produkt i stedet for kød.......og det gør jeg så ikke igen smiley
    Hold op hvor var det et intetsigende produkt. Jeg savnede duften af svitset kød, smagen og kraften fra kød. Jeg havde masser af krydderier i, men der manglede bare saft og kraft (fra kødet). Men nu har jeg da smagt det smiley

    Så hvis nogen lige står og mangler en gang stærk chili con carne, med soya, så har jeg en hel grydefuld til overs smiley


  • #83   27. okt 2016 Kommunekemi

  • #84   27. okt 2016 Søren: Tak, jeg vidste ikke hvor jeg skulle gøre af den ækle grydefuld soya smiley

  • #85   28. okt 2016 Jeg kunne ikke drømme om at undvære kødet helt, men har intet imod kødfrie dage.
    Det er ikke noget jeg gør fast, men jeg kan godt lide mad uden kød, så det laver jeg jo af og til.
    Men jeg har det tilgengæld stramt med den måde vi behandler dyrene på, men samtidig har jeg ikke råd til at give dobbelt op på prisen på kødet, så det er svært.
    Jeg har dog efterhånden "indført" nogle ting som nu er blevet en vane.
    Køber øko skummetmælk, æg fra fritgående høns og anden/ænderne som jeg betaler juleaften, de er fritgående.
    Jeg har det lidt sådan, lidt har også ret.


  • #87   28. okt 2016 et tip til dem der vil lave mad med det soya granulat "erstatningskød", det skal krydderes meget hvis det skal smage hen af godt smiley

  • #88   29. okt 2016 Maja: jeg har aldrig fyldt så meget krydderi i en chili con carne før. Det var ligesom om at krydderierne "bare forsvandt" ? Og på trods af masser af krydderier, så manglede retten kraft smiley Soy4you er NO GO her fra smiley Men så har jeg da prøvet det smiley

  • #89   30. okt 2016 ja jeg er heller ik fan af det.. puttede det i en lasagne en gang, og det var slet ikke et hit smiley

Kommentér på:
Kødfri zone

Annonce