{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.979 visninger | Oprettet:

Bryllupsgave, pris? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Min kæreste og jeg er inviteret til bryllup i juli, og vi (nok mest jeg) har en forespørgelse omkring prisen på bryllupsgaven.

Gommen er min kærestes gode ven siden børnehaven. Over de senere år har de set mere til hinanden end ellers, og er i dag nok noget nær "bedste venner" - og min kæreste er også blevet valgt som best man/forlover.

Min kæreste kender også bruden ganske godt, idet han ofte er på besøg ved dem. Jeg har kendt gommen i 8 år, og han er den af min kærestes venner, jeg kender bedst og har set mest. Vi har været sammen med dem som par ca. hver anden måned, gennem de sidste par år, så jeg kender også bruden udemærket. Jeg deltager også ved hendes polterabend.

Men det er første gang vi er til bryllup som voksne, og da det er vores første vennepar, der skal giftes, aner vi ikke hvad "man" giver for? Jeg er på SU og min kæreste på dagpenge.

Har det nogen betydning for gavens pris, at min kæreste er best man, og at jeg som påhæng kender dem bedre, end resten af gommens venners kærester?

Jeg VED godt, at de selvfølgelig bliver glade for hvad som helst, og at det vigtigste er, at vi er der, og alt det der... men jeg gider heller ikke komme med en gave langt over eller under de andres gaver.

Hvad har I gjort, og har I nogle gode forslag eller overvejelser? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bryllupsgave, pris?
  • #2   23. maj 2017 Det har jeg også hørt, men jeg kender ikke kuvertsprisen. Lokalerne får de gratis, fordi de holder det på den skole, hvor gommen arbejder. Så jeg forestiller mig ikke, at det er en voldsom dyr fest.

    Selvfølgelig er det os, der i sidste ende skal finde ud af det, men kunne godt bruge lidt erfaringer eller gode råd, til hvad man gør.

    Skal vi fx give mere, end par x, hvor manden er fra samme vennegruppe som min kæreste og gommen, men hvor kæresten ikke kender brudeparret?


  • #3   23. maj 2017 Jeg synes jo det afhænger mere af hvad man har råd til og hvad man har lyst til at give for og ikke så meget relationerne til parret.

    Jeg har kun været til et bryllup og her gav jeg for, mener det var 700kr.
    Det var rådhusbryllup med "fest" i hjemmet efterfølgende - bruden var min søster.


  • #5   23. maj 2017 Pr. person eller som par?

  • #10   23. maj 2017 Jeg synes måske nok at 4-500 er lige i underkanten, ville nok op på 6-700 kr som par. Det er ikke længe siden, at vi var til bryllup, ja faktisk to forskellige bryllupper. Ved det ene hjalp jeg med at registrere gaverne og synes ikke der var nogen jeg ville vurdere til at koste under 500 kr.
    Men korrekt, en gave der er valgt ud fra et godt kendskab til hvad parret vil glæde sig særligt over og måske står og mangler lige nu, det ville betyde mere end prisen.


  • #12   23. maj 2017 Altså jeg synes det er helt vildt svært.
    Nu er det ikke lige bryllup, men vi har lige holdt konfirmation for min yngste søster og hun fik for 4500 af mig, min anden søster og min bror.

    Er der ingen ønskeseddel med?


  • #13   23. maj 2017 500 er helt fint, især når man tager jeres indtjening i betragtning. Det er nemt at give gaver for flere 1000 kr., hvis man har masser af penge.

    Det handler om tanken bag gaven for mig. Det er så svært det med at give gaver, synes jeg, for i dag er de fleste gaver bare dyre, bare et lykønkningskort og gavepapir/gavebånd koster kassen, og det er udover selve gaven ...

    Jeg synes ikke der bør være en forventning om, at I giver dyrere gaver, i og med I i forvejen er en større del af det hele, både på godt og ondt. I giver mere af jer selv, end de andre gæster smiley
    Som regel giver brudeparret vel netop i stedet en gave til dem, der er brudepiger/forlovere etc. fordi der jo ligger noget arbejde i dette smiley


  • #14   23. maj 2017 Jo, der er ønskeliste med, men der er ikke mange gaver på. Det er mere oplevelser og penge til bryllupsrejsen. Det er nok også derfor, at jeg synes det er svært, for hvis vi vælger at give penge (evt. med en lille gave også), synes jeg ikke rigtig vi kan gøre det på "slump", som hvis vi bare gik efter at finde en gave det passer til dem.

    Men omkring de 500 kr +/-, har vi også tænkt.

    Min kæreste vil høre i vennegruppen, om vi skal gå sammen om en større gave og evt. give penge ved siden af. Så må vi se, hvad de synes beløbet skal være pr. par. smiley


  • #15   23. maj 2017 Ja men det er virkelig også svært synes jeg smiley

  • Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 2 Svar: 211
    #16   23. maj 2017 Fik også en figur alla den Isabella viser af svigermekanikken i bryllupsgave. Den stod på vores kage og er sindsygt flot. smiley Jeg er helt vildt glad for den. Ved dog ikke prisleget, men ved at man kan få dem til mange forskellige begivenheder. smiley

  • #17   23. maj 2017 Isabelle, bare rolig så bogstaveligt skulle det ikke tages, griner....

    Men brudeparret havde ønsket sig både et bestemt stel og glas og flere andre ting, hvor jeg kendte prisen. Og så fik de en del gavekort, så det var egentlig nemt at prissætte. Er ret sikker på, at parret ikke tænkte sådan, det var bare hvad jeg kunne regne ud, da vi lavede gavelister, så de fik takket de rette for de enkelte gaver.


  • #18   23. maj 2017 Isabelle - jeg er helt vild med willow tree ! smiley
    Jeg ville gerne have haft lige nøjagtigt den figur som kagefigur, men den var udsolgt alle vegne.. det eneste sted jeg kunne finde den var i USA og det var altså lige omsonst nok...

    Det endte med at vi fik den i gave af min svigermor et halvt år efter brylluppet - bare fordi hun vidste hvor meget den betød. Jeg er VILD med den - specielt pga budskabet.

    Jeg er sikker på at brudeparret ville elske sådan en figur.


  • #20   23. maj 2017 Jeg mener man skal give lige præcis det man selv ønsker, og det man har råd til. Jeg kan da f.eks ikke bruge det til en dyt hvis andre gav et brudepar for 1500.- For det har jeg ganske enkelt ikke råd til, og så meget vil jeg heller ikke bruge. Jeg er opvokset i en familie, hvor sådan et beløb kun kommer fra forældre og evt. bedsteforældre, og det er altså kun til konfirmationer og bryllupper , til fødselsdage er vi længere nede også i forældre gaver smiley

    Til vores bryllup fik vi gaver fra 200 og så op til 1500 . Men jeg blev da ikke mindre glad for det brugte sølvplet kagesæt, eller buketten og de to fyrfadsstager, end jeg gjorde for gryden til 1500.-



  • #21   24. maj 2017 Handlet ikke om hvad man bliver mest glad for/mindre glad for.
    Jeg synes bare det er svært at fastsætte et beløb.
    Mine søskende har fået hvad de ønskede sig og så endte det på den pris det gjorde.
    Min yngste søster fik 3 ting af os for de 4500, vi kunne jo have valgt at give mindre, altså feks. en enkelt ting.
    Det er jo som sagt op til de enkelte.


  • #22   24. maj 2017 Jeg ville give for 600-800 kr smiley men ville ikke selv blive skuffet, hvis jeg fik for mindre.

    Var det f.eks. Min søster ville jeg give for mere smiley


  • #23   24. maj 2017 Det er også noget særligt når det er ens søskende smiley
    Eller forældre feks.


  • #24   24. maj 2017 Enig. Zenta smiley

  • #25   24. maj 2017 Nu har jeg ikke været til et bryllup, men jeg tror jeg ville finde en fællesgave svarende til hvis det havde været til en konfirmant..

    Jeg har ikke så mange penge, og kunne aldrig finde på at spørge hvad kuvertprisen er..

    Dem der invitere ved sikkert hvem der har "råd" til de lidt dyre gaver smiley

    Jeg ville måske ved siden af også lave noget hjemmelavet, måske et "billede" i perler med bryllupsdatoen eller lign. smiley


  • #26   24. maj 2017 Jeg synes også det er noget andet med søskende. smiley

    Men det her er trods alt min kærestes bedste ven, som han er meget sammen med, og det er generelt et par, som vi ses ofte med og har meget med at gøre.

    Så jeg synes det er svært at vurdere, om vi skal give et større beløb af den grund.

    Om vi giver for 1000 kr eller 500 kr, har ikke den store betydning for os økonomisk, hvilket også gør det lidt svært at vurdere. Hvis vi vidste, at vi fx max ville have råd til at give 400 kr som par, så var det jo hurtigt afgjort. smiley


  • #27   24. maj 2017 Et andet spørgsmål:

    Hvis min kæreste og hans venner beslutter at gå sammen om en gave, skal vi så give det samme beløb som resten af vennegruppen, eller skal vi give mere, når min kæreste er forlover, og jeg (som den eneste af pigerne) kender brudeparret godt og ofte ses med dem?


  • #30   24. maj 2017 Jeg kan bare forestille mig, at vennernes kærester, der aldrig har mødt brudeparret, vil give mindre end drengene - men skal jeg så også det?

  • #31   24. maj 2017 Vennerne i den gruppe kender ham lige godt og har kendt ham lige længe - de har alle været venner siden børnehaven, og har holdt ved lige siden. smiley

    Det er mere fordi deres kærester ikke kender brudeparret. Den ene har mødt parret én gang og den anden har hilst på gommen en enkelt gang, men har ikke mødt bruden. Men jeg kender jo dem begge ganske godt. smiley

    Jeg kan sagtens forstå, hvis pigerne ikke vil give fx 300 kr, når de begge er studerende og ikke rigtig kender dem. smiley


  • #33   24. maj 2017 Det er sjovt hvor forskelligt man gør det op ift. gaver smiley jeg blev helt forvirret af det med at de andre kærester ikke kender brudeparret. Jeg tænkte "hvad så det ændrer da ikke noget" indtil det ligesom gik op for mig, at de ligger en portion penge hver smiley
    Her der betaler kæresten det fulde beløb, når det har noget med hans omgangskreds at gøre, og jeg betaler det fulde beløb når det har noget med min omgangskreds at gøre, og så er gaverne selvfølgelig altid fra os begge to smiley


  • #34   24. maj 2017 Er der nogen der virkelig fortæller hvor meget kuvertprisen er når de invitere?

  • #35   24. maj 2017 Sådan kunne man også gøre Marie-Louise, men jeg er jo inviteret på lige fod med min kæreste, og jeg er jo også venner med brudeparret og har meget kontakt med dem. Så jeg synes slet ikke det ville give mening, hvis min kæreste skulle betale det hele. smiley

    Indtil for nylig har vi gjort det sådan, at jeg har betalt for ham, til gaver i min familie, og han har betalt gaver for mig til hans familie. Men det var inden vi flyttede sammen og inden vi inviterede hinandens familie til fødselsdag. Men det sidste års tid har vi selv betalt vores del af gaverne, så jeg synes ikke det ville give mening at gøre det anderledes. smiley


  • #37   24. maj 2017 Ville du også blive inviteret, hvis du og din kæreste gik fra hinanden? smiley

    Min kæreste og jeg bor også sammen. Beløbet til gaver er for os det samme uanset hvad. Så hvis beløbet skulle deles mellem os, ville vi bare give det halve hver og ikke ekstra smiley men altså det er jo fuldstændig ligemeget hvordan man gør, så længe det fungerer, jeg synes bare det var "sjovt" at jeg ikke lige fattede meningen til at starte med smiley


  • #38   24. maj 2017 Det aner jeg ikke om jeg ville. smiley

    Min kæreste giver fx mere i gave til sine søskende og forældre end jeg gør, ligesom jeg giver mine forældre og søskende for mere end han gør.
    Men det er nu ikke fordi vi er flyttet sammen, at vi har ændret det, men fordi vi indtil da ikke havde mulighed for at invitere svigerfamilien til fødselsdag, og derfor heller ikke har fået gave af dem - så vi har heller ikke selv givet noget til gave til dem. smiley


  • #40   24. maj 2017 Isabelle : Ahahahahahahahaha, det er ligesom jeg altid ender med at bestille blomster eller købe en gave til svigermor hvert år til morsdag smiley

    Min mand og jeg har ikke fællesøkonomi, altså vi deler udgifterne, men det er også det. Vi har det også sådan at jeg betaler gaver til min side, han betaler til hans, og så er de selvfølgelig fra os begge.


  • #41   24. maj 2017 Min kæreste er meget retfærdigt anlagt, når det kommer til økonomi, så den ville ikke gå her - hans familie er nemlig noget større end min smiley smiley

    Havde vores familier været mere eller mindre lige store, havde vi nok gjort det samme. smiley


  • #43   24. maj 2017 Hehe, jeg har en nevø, der med garanti ville besvime af glæde, over sådan én smiley

  • #45   24. maj 2017 Det er der ingen tvivl om, at de vil smiley

    Min lillebror fik også en fjernstyret bil, til offroad, da han var barn. Han brugte MANGE timer sammen med vores far, på at makke med den bil smiley

    Min far var lidt ærgerlig over, at jeg ikke også syntes, at den var fed - han syntes ikke, at det var helt så sjovt, at stå og glo i timevis, når jeg skulle til stævner med ponyen, eller at trække rundt og rundt med kræet, når jeg skulle ordne alt muligt rundt omkring på stævnepladsen smiley


  • #47   25. maj 2017 Hvad leje ligger i i normalt til fødselsdag til dem? Jeg går ud fra de to knægte giver hinanden fødselsdagsgaver ?

    Feks vi giver normalt hinanden i familien for 250kr til jul og fødselsdag. Til bryllup dpblede vi op og så for et par - altså 1000kr. Så kostede den gave vi ville give godt nok kun 850 eller i den dur - og så var det sådan det blev smiley

    Jeg tror de fleste giver gaver for et sted mellem 500-1000kr til bryllup pr. Par. Alt efter relation.


  • #48   25. maj 2017 Ginne - Det ved jeg faktisk ikke, jeg er normalt ikke med i gaver til dem. Men de plejer at gå sammen med de andre venner, når de giver gaver, og vil ikke tro at de giver for mere end 100-150 kr pr. person. smiley

  • #49   25. maj 2017 Så vil jeg faktisk synes 500kr er et super fint beløb.

  • #51   25. maj 2017 Minion - Sådan er det også her. smiley
    Jeg synes det er meget smart - de undgår at få 10 ens gaver, som de skal ud at bytte, og samtidig undgår gæsterne at være nr. X der giver den samme gave = brudeparret er nok lidt trætte af gaven, fremfor at være glade. smiley

    Jeg kunne sgu godt finde på at gøre det samme, når/hvis jeg engang skal giftes. smiley


  • #52   25. maj 2017 Minion : Det er vist ret brugt i dag smiley Vi valgte det fra til vores bryllup, tænkte ikke det ville være et problem at skulle bytte et par gaver, hvis man nu fik 2 af den samme. Vi havde 2 ting vi skulle have byttet , 1 Kay Bojesen abe og en kagespade ( vi fik 2 af begge dele) , og ved I hvad? Det gik helt smertefrit med at få det byttet smiley

  • #53   25. maj 2017 Har man kun 2 ting der skal byttes, er det jo heller ikke noget problem. Men nogen skal jo have byttet en del flere gaver. smiley

    I dette tilfælde har de ikke ret mange ønsker (5-10, inkl. oplevelser og penge), men ca. 70 inviterede, så jeg kan forestille mig, at de nok ville få en del ens gaver. smiley

    Om man vælger det eller ej, må folk selv om. smiley


  • Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 2 Svar: 211
    #54   27. maj 2017 Vi havde en ret lang ønskeliste med meget forskelligt rangerende gaver og ikke en officiel gavekoordinater. Åbenbart var sådan en så ønsket (og vi var for langsomme til at pege på en til jobbet) at gæsterne lavede en lukket facebookgruppe og koordinerede de fleste gaver selv. Vi havde omkring 60 gæster smiley

  • #55   27. maj 2017 Min bror og jeg gav til min søsters bryllup(begge på su) et skilt til deres dør med deres navne graveret og det nye efternavn smiley
    Det var ca. 500kr i alt. De blev super glade for det


  • Ulla H
    Ulla H Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #56   10. apr 2018 min søn skal giftes, hvad giver i som forældre til jeres børn,i gave ? jeg har virkelig mange gange kigget på den fine træfigur der er vist billede af længere oppe men har tænkt er det nu også noget til unge mennesker (25 og 27 år ) jeg tænker den som en del af gaven.

  • #58   10. apr 2018 Helt enig BATDOG, det er altså ikke gæsterne der skal betale for festen. Man invitere da for pokker gæster fordi man ønsker at fejre dagen med lige dem, ikke for at indkassere gaver og kolde kontanter.

  • Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 2 Svar: 211
    #59   10. apr 2018 Jeg er enig med ovenstående og kan også sige, at gaver til få 100 kr som spil og kogebøger + lidt krydderier kan gøre lige så stor lykke som et stereo anlæg. Det er virkelig tanken og indsatsen bag der tæller.

    Jeg havde et par veninder til mit bryllup der gav kogebøger fra f.eks. asien med lidt special krydderier til det var virkelig fedt, især fordi de ved hvor meget jeg elsker at lave mad.

    Og for lige at svare Ulla: Min mor + kæreste og søstre + kæreste gav størstedelen af vores bryllupsferie. De havde sat penge ind i en "turen går til" bog og skrevet små noter så det blev personligt og min svigerfamilie gav et surroundssound anlæg. Ved ikke om det kan inspirere lidt smiley


Kommentér på:
Bryllupsgave, pris?

Annonce