{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.070 visninger | Oprettet:

brand og hvad så ,,,,, {{forumTopicSubject}}

det her kunne være en lang historie,men jeg vil spørge om:

man som beboer,i et alm. boligbyggeri,ikke har krav på at,vide hvordan en brand kan opstå,i en enkelt lejlighed,i en enkelt opgang.

INGEN personskade,gudskelov "kun" nogle døre,som er bleven hugget op,fordi politi/brandvæsen ikke vidst om beboerne var hjemme eller ej.

Jeg personligt vil da godt vide om,(og det er ikke for at snage)

branden er opstået via el,sterarinlys,noget har ligget på et tændt komfur ect....

ELLER

om den er påsat

har spurgt viceværten,og fået at vide at bestyrelsen og viceværterne har tavshedspligt ,,,,,

er det rigtigt at beboerne ikke har ret til at vide brandårsagen ???

nu har vi i vores opgang været heldige,men synes alligevel det er noget "spøjst" noget,med den tavshedspligt.

det skal tilføjes at,lejligheden er totalt udbrændt,og der er stadig stor lås på

først i går fjernede politiet deres "adgang forbudt" skilt.

branden opstod forrige torsdag,og idag har ejeren af lejligheden været der,medens måske et par taksatorer ventede på ham. efter kort tid gik ejeren igen.

altså tavshedspligten ,,,,

vibeke

.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  brand og hvad så ,,,,,
  • #4   24. maj 2017 isabella,

    lidt svært at spørge ejeren af lejligheden,for det vides ikke hvor han har været siden branden opstod sidste torsdag.

    vibeke


  • #6   24. maj 2017 Nej det har man ikke.. Hvorfor er det vigtigt at vide om det er påsat?

  • #7   24. maj 2017 #1

    fordi,det ville da være rart at,vide om det er el.installationerne eller andre ting,som hører under ejendommens vedligeholdelskonto. der trænger til at blive efterset.

    det er såmænd mest derfor

    og stadig,det var altså ikke særligt sjovt,at bo lige (næsten) ovenover en brændende lejlighed.

    og så lige det,at gå forbi en udbrændt lejlighed med stor lås på,er ikke det mest opløftende at se på



  • #8   24. maj 2017 Øh nej, men så burde du måske ikke bo i en lejlighed? Det er jo det, der sker indimellem. Og det er slet ikke sikkert, at brandårsagen er klarlagt.

  • #10   24. maj 2017 så får i det nok at vide hvis det var elinstallationer.. at det er påsat kan du jo alligevel ikke gøre noget ved..

    Hvis du er usikker få en elektrikker ud og se om det er iorden


  • #12   24. maj 2017 Jamen det er jo bare det, der sker indimellem. Uheld er man ikke herre over. Brand er ikke sjovt nej, men der er ikke så meget at gøre ved det.

  • #14   24. maj 2017 Det ændrer ikke på, at det har brændt. At man ved hvorfor.

    Min veninde har også stået uden tag over hovedet, fordi der var brand, og det hele var røg/sodskadet. Men livet det går videre.


  • #16   24. maj 2017 Empati har jeg skam masser af. Det ændrer dog stadig ikke på, at det har brændt i lejligheden. Det ændrer heller ikke på, at det kunne ske hvor som helst.

    Sorry men man er nød til at hale sig selv lidt op i sådan en situation, for ingen andre gør det for en. smiley


  • #17   24. maj 2017 frk jensen

    altså,hvis div.installationer er helt ok,så behøver vi jo,ikke at frygte en "anden gang".

    er de ikke det,så må opgangens samtlige installationer vel efterses.

    og hvis alt er ok,hvordan opstår så en brand ,,,

    en brand er en brand,og uanset hvordan der er opstået, er det altså ikke særligt rart.

    min mops,var alene hjemme,ca.15 min efter jeg hentede ham,blev der råbt brand brand i min opgang.

    var jeg kommet 15 senere, ville brandfolk/politi havde nægtet mig adgang,og fået hugget min dør op med brandøkse,og hentet min mops ud.

    ja jeg og andre var meget meget heldige.
    og det er jeg uendelig taknemmelig for.

    men jeg vil alligevel gerne vide om mit og mopsens hjem er brandsikkert,især når han en sjælden gang er alene hjemme

    DERFOR vil jeg gerne vide hvordan branden er opstået
    OG

    ikke for at "snage"



  • #18   24. maj 2017 Det kan desværre sagtens ske igen. Uanset hvor man bor. Vi har også haft brand - dog intet "alvorligt". Men det kunne da sagtens have sket, at vi alle var sovet stille ind, hvis ikke vi stadig havde været vågne.

  • #19   24. maj 2017 Puha en frygtelig oplevelse. Kan godt forstå at du er utryg.
    Jeg tænker om ikke det kan trøste dig at vide, at hvis brandårsagen påvirker jer andre så er jeg sikker på at I får besked. F.eks hvis den er påsat, eller det er bygningen der er ansvarlig. Så er jeg næsten sikker på at I bliver orienteret.


  • #20   24. maj 2017 jeg har boet i en opgang med friturebrand, og vi var hjemme..

    Jeg kan stadig ikke se hvad det skulle hjælpe at vi vidste det..

    Det kan jo ske igen.


  • #23   24. maj 2017 Men det giver hende jo stadig ikke ret til at vide det..

    Man kan brandsikre så godt man kan i egen lejelighed, man er ikke herre over andres..


  • #24   24. maj 2017 At noget "truer" ens hjem og base er da enormt grænseoverskridende, så jeg kan da virkelig godt forstå at Vibeke gerne vil vide hvad der er sket. Jeg ville reagere på nøjagtig samme måde.

  • #25   24. maj 2017 suzanne


    øh øh hvor skal jeg så bo.

    har desværre ikke råd til hus ude i det yndige bondeland

    men jeg vil skisme have lov til at være tryg og HELT tryg i min egen lejlighed.

    og VIDE at,alt funger,og hvis IKKE er det ikke mig der skal betale for "sikkerhed" men boligforeningen,og funger alt ,og er branden så opstået på "anden" vis,så må må vi i opgangen for en garanti for,at "anden" vis ikke gentager sig.

    jeg skal IKKE stå en anden gang,og høre råbet brand,og vide at mopsen er inde i en røgfyldt lejlighed(skid hul i møbler,sod ect...)og kun kan komme ud ved myndighedernes hjælp.

    basta




    og isabella


    1000 tak for din forståelse,ja jeg var og er stadig lidt chorkeret,og kan ikke bare pt. sige "det var det,og sker det igen,så går livet videre".

    det er ikke så tit mopsen er alene hjemme.men NÅR han er det,vil jeg godt gå i bare lidt tryghed og forvisning om,han er udenfor livsfare.

    endnu en gang tak isabella for din empati.

    hilsen
    vibeke


  • #27   24. maj 2017 Jeg tænker lidt som Labsen.
    Er årsagen noget der kunne være galt i andre lejligheder, så ville i få besked - sådan vil jeg da i hvert fald håbe at det er smiley

    Jeg kan godt forstå du er utryg.
    Brand kan ske - men nogle tilfælde kan netop også forebygges og så kan jeg da godt forstå at Vibeke vil vide om det er tilfældet her.


  • #28   24. maj 2017 Man kan aldrig føle sig helt tryg. Ikke engang i eget hus langt ude på bondeland.

    Jeg hedder iøvrigt ikke Suzanne.


  • #30   24. maj 2017 Jeg har forståelse for hendes situation, den er ikke sjov at stå i.. Men jeg har ikke forståelse for at skulle vide hvorfor branden opstod især ikke om den var påsat..

    Branden bliver jo ikke mindre farlig af det.


  • #32   24. maj 2017 lapsen og prutten

    ja,det virkede også grænseoverskridende på mig.NU var mopsen ude med mig,og i sikkerhed.
    Men fik at vide,det ville være lidt uklogt at overnatte i lejligheden.
    så jeg spurgte myndighederne,om jeg lige kunne hente nattøj,piller,ect..til overnatning,der ville gå mindst 1 1/2 time før vi kunne komme ind i lejligheden.

    ja,lapsen,vi er nogle der godt ville vide bare lidt.

    Nu var det jo især stuen,og første sal (der bor jeg) der blev berørt,MEN alle skulle ud.

    nogle er nok ikke så nærtagende,som mig,de fleste af dem en del yngre end

    mig,de var ikke hjemme,på ferie,(dagen før langfredag)og så er mopsen den

    eneste hund i opgangen.

    tak for dine venlige beskeder,lapsen,og det hjælper lidt at,få det skrevet ned.

    men ordet grænsoverskridene er et godt ord

    hilsen
    vibeke


  • #33   24. maj 2017 En brand kan sagtens opstå igen, uanset om det er naboens frituregryde, gamle fru Hansens stegepande, Larsens cigaretskod i sengen, eller om det er underboens el-installation. Jeg vil dog mene, at en brand i en lejlighed som hovedregel opdages hurtigere, end den gør, hvis den opstår i eget hus langt ude på landet.

    Og ja, jeg kan sagtens forstå, at man er utryg.

    Jeg har installeret brandalarmer. Og ja, det er min måde at føle mig lidt mere tryg på. smiley


  • #34   24. maj 2017 til jer der har svaret

    tror også at vi ville få kollektiv besked,hvis det var div.installationer i opgangen var i uorden.

    så,må man vel konkluderer,at noget "andet" har sat gang i flammerne,og det er faktisk,for mig at se

    noget ,undskyld udtrykket "lort"

    ellers ville alt det tavshedspligt jo ikke benyttes.
    faktisk ville jeg ønske,det var elektriciteten,eller andet i bygningen.
    det kan man jo forholde sig til


    ja isabella

    det med fuglefrø,er en farlig ting,alt for små fuglene,og så står gardinerne i flammer,og fuglefrøene i lokal sprøjten.
    det må havde været" agurgetid" for lokal for lokalavisen

    hilsen
    vibeke


  • #35   24. maj 2017 Det kan jo også tænkes de ikke helt ved hvor den er startet endnu siden de ikke vil sige noget.. Prøv at snakke med de andre naboer, måske de har opfanget noget

  • #36   24. maj 2017 frk jensen

    nej branden bliver ikke mindre farlig især ikke hvis den var påsat

    nej,men hvis det var elektriciteten,er det for mig noget helt "neutralt" noget.
    er den påsat,så skal man jo forholde sig objektivt .

    og nej man er ikke "herre" over andres lejlighed,men man er fandme en del af et fællesskab,uanset om man vel eller ej,og har dermed et ansvar overfor andre.
    føler man ikke det,så må man flytte i en jordhule,for sig selv.

    og sjovt nok,så bor der en meget meget stor sød hund i den lejlighed,men lige tilfældigt var den ikke hjemme,den dag lejligheden udbrændte
    MEN

    min mops var alene hjemme,15 min.før branden brød ud




  • #37   24. maj 2017 frk jensen

    ja,der ER opfanget noget

    men da jeg ikke lytter til rygter,afventer jeg

    slut ud og gå med mopsen


  • #38   24. maj 2017 mener du at naboen ikke er en del af fællesskabet fordi de ikke vil sige noget?

    det kunne tænkes vedkommende var flov over branden.


  • #39   24. maj 2017 rygter? Det er da ikke rygter hvis de andre ved noget og derfor kan give dig den info du gerne vil have..

  • #41   24. maj 2017 Da min nabos lejlighed brændte, fik vi aldrig grunden afvide. Selv sagde hun at det var hendes stearinlys hun havde glemt at slukke.
    Nogle måneder efter, fik vi sat ny køkken op, pga. brandfare pga det var et gammelt setup. Det var ikke køkkenet der var skyld i branden, men de vurderede at de kunne på sigt forårsage en brand.


  • #42   24. maj 2017 #38


    fatter ikke en meter af den første linie du skriver

    #39

    rygter,er noget der bringes "til tovs",rygter er ikke noget konkret,


  • #43   24. maj 2017 Du vil gerne have info.. spørg naboerne.. Det er jo ikke rygter at spørge dem..

    Den linje var fordi du skrev noget om man så ikke var med i fællesskabet..

    Benyt det fællesskab du snakker om, og spørg naboerne..

    Du kan ikke forvente politiet kommer og rapportere til dig


  • #44   24. maj 2017 Hvor er det godt du og din vov slap uskadt.

    I bør selvf. få brandårsagen at vide. Det er vigtigt for jeres mestring af det trauma sådan en brand er for mange. Jo mere information, jo mere håndgribeligt bliver det hele, og jo nemmere er det at takle det, og "komme videre".

    Jeg er selv hysterisk bange for ild, og jeg ville have meget meget svært ved at takle sådan en situation, medmindre jeg blev fuldt informeret om alt, så snart de kendte detaljerne.

    Der er STOR forskel på om det var et hændeligt uheld, sløsethed, eller ligefrem overlagt påsættelse !!

    Det bør brandfolk, og de andre professionelle involverede vide, og derfor bør I få svar. Ellers så gå til boligforeningen når det hele er faldet på plads (og brandårsagen med sikkerhed er fundet), og fortæl at du har brug for at vide det, for at kunne bearbejde traumaet.


  • #46   24. maj 2017 Isabelle: Jeg synes du gjorde det fint, det lader bare ikke til helt at sive ind, desværre.

  • #47   24. maj 2017 ida og frigo

    det er nemlig det,jeg er lidt bange for,men endnu ved vi(jeg) intet.
    har bare fået at vide,der er tavshedspligt.

    der er jo "kun" gået en uge,og så var der nogle mænd i lejligheden idag,måske nogle taksatorer,der kiggede på lejligheden MED lejeren.
    de gik og låste efter sig.

    ja,tålmodig er en "dyd"og man vil nødigt "skyde nogle i skoene".

    hilsen
    vibeke


  • #48   24. maj 2017 sanne m

    tak for dine gode råd.

    ja,jeg er også hysterisk bange for ild

    og,ja jeg har givet vis fået et lille traume.

    ikke så meget omkring selve lejligheden.jeg elsker mit hjem,mine ting.Det er min selvskabte tryghed

    MEN det er fandme tanken om mopsen,der KUNNE være i en røgfyldt lejlighed,og jeg i forvirringen,ikke kunne finde nøgler,og døren så blev hugget op,og tanken om HVAD der var sket,og HVORDAN min hund og lejlighed havde det.

    Der er nogle af mine naboer,der mumlet lidt om,at et traume,først viser sig efter et stykke tid,og i morgen torsdag er det en uge siden.

    så meget mere ironisk er det,at jeg netop 1 time før,havde været til afdelingsmøde,og sidste punkt på dagsorden var fra mig om:

    "hvad gør vi ved alle de rygere på loftet der skodder den ene cigerat efter den anden,OG DET ER TRÆLOFTER"

    bla bla bla blev det til altså, ingenting.

    ca.45 min.efter blev der råbt brand,i min opgang

    10 min efter ankom der brandbiler,ambulance,andre biler politi og dykkerfolk

    .og folk spurgte"hvor er mopsen" ?? øh råbte jeg,åh gud han er jo nede i gården UDENFOR fare,hos søde mennesker.

    ja,ved gud,jeg går til afd.bestyrelsen,og forlanger en forklaring.

    tak fordi du har givet mig "modet" sanne,til at RÅBE om en forklaring.

    muligt jeg er overnervøs,men jeg er altså ingen "vårhare" mere,ej heller min mops

    hilsen
    vibeke



  • #49   24. maj 2017 P.S.

    vil altså bare lige slutte af med

    vi bor på 1.sal,branden var i stuen,så

    mig og mopsen og lejligheden, har været så fandens heldige,at det er lige før jeg,melder mig ind i folkekirken igen

    hilsen
    vibeke


  • #51   24. maj 2017 Hvis det var noget med selve installationerne, så ville boligforeningen jo sørge for at få tjekket hele systemet i blokken igennem.

    Da der var brand et par rækkehuse væk fra os, fik folk heller ikke nogen forklaring på hvorfor, jeg ved kun årsagen fordi jeg netop sad i bestyrrelsen. Hvis det f.eks er sårbare mennesker, så rager det jo ikke andre at de har lavet "rag i den", og dermed måske bliver endnu mere set ned på, eller at folk bare generelt måske begynder at se skævt på personen.


  • #52   24. maj 2017 Kan godt forstå du er utryg, jeg ville også gerne vide årsagen hvis det brændte hos underboen (!)

  • #53   25. maj 2017 Øv, en grim oplevelse smiley Kan godt forstå at du er utryg ved ikke at kende årsagen til branden !
    Der er jo en kæmpe stor forskel på om branden var opstået pga. et glemt stearinlys, eller påsat.
    Håber at du snart får det opklaret.

    Min store frygt er også at komme hjem til et nedbrændt hjem, hvor dyrene er brændt ihjel smiley Så jeg er hysterisk med at slukke for strømmen/ hive stik ud af væggen efter brug. Og har røgalarmer i hele huset.


  • #54   25. maj 2017 Ja Susanne, jeg tror vist alle har forstået, at vi allesammen kan opleve en brand når som helst. Men det gør altså en forskel for mange af os, om en brand var hændeligt uheld, problemer med f.eks. el-installationer eller....
    -det garanterer ikke, at det ikke sker igen, men det betyder noget for, om man selv kan gøre noget for at mindske risikoen (f.eks. få efterset el.installationer, var branden påsat kan man lave aftale om at yderdøren i opgangen altid skal være låst, hvis den ikke er det i forvejen osv.).

    Så jeg tænker, at TS måske ikke har brug for at vide alle detaljer om, hvordan branden er opstået, men blot om der var tale om et uheld (som hun så ikke kan gardere sig imod, men som trods alt formentligt ikke sker voldsomt tit), eller om årsagen er en, som hun aktivt kan gøre noget for at forhindre i at ske igen.

    Jeg undrer mig over det med tavshedspligt - som andre nævner, kan man da ofte læse brandårsager i avisen, uanset om det er påsat, en glemt cigaret eller noget helt 3.
    Hvis det er for at beskytte en evt. sårbar beboer, kan de jo undlade at give detaljer, men stadig oplyse i grove træk, hvad det er, der er sket -det ville jeg dælme også ønske.

    jeg har kun oplevet brand en gang (eller to -men samme sted to dage i streg), og den blev opdaget så hurtigt, at den endnu kunne slukkes med haveslangen. Den var til gengæld påsat og synderen blev ikke fundet. Begge gange blev jeg vækket af en gal Gaia og fik således hurtigt slukket ilden. Ilden var i indgangen lige under mit køkken, og jeg sov på sofaen i meget lang tid bagefter, for at være tæt på døren og således sikker på at kunne komme ud


  • #55   25. maj 2017 Mens jeg boede i lejlighed i København, oplevede jeg på nærmest hold, hvordan en brand på øverste etage (3 sal) i ejendommen lige ovre på den anden side ad gaden brændte totalt ud.
    Det var en hed sommeraften, og gnisterne fløj om ørerne på os smiley Det blev en lang nat, hvor jeg sad på min altan, med kattetransportkasser, hundesnor og pung indenfor rækkevidde, hvis nu vi blev bedt om at forlade ejendommen.

    Brand er skræmmende.


  • #57   25. maj 2017 Jeg er vokset op med en far, der var frivillig brandmand i vores by.
    Det vil sige, at jeg hørte hver eneste gang, der var brand i byen, jeg hørte også hvad den var opstået af.

    Det betyder, at jeg i dag har en ret veludviklet sans for, hvilke ting, der øger risiko og hvilke, der sænker.
    Og jeg er pinligt bevidst om vores gamle elinstallationer og cellutexplader. De udgør en selvstændig risiko i vores hus.

    Derfor kan jeg så udmærket følge TS, når hun ønsker at vide, om der er en grundlæggende risiko i ejendommen, installationsfejl eller lignende - eller om det handler om skødesløshed fra en beboer.

    Man kan jo altså gøre noget ved begge og dermed reducere risiko.
    Så alt er ikke ligemeget....

    Var det mig, ville jeg, når der lige er gået lidt tid (brandårsagen skal lige fastslås, det behøver ikke at være åbenlys og så kræver det en undersøgelse), ringe til politiet og høre dem ad.
    De har info.


  • #63   25. maj 2017 isabella


    har googlet branden.

    og den står der.

    der er kun gået en uge,og to så to helligdage indimellem

    så engang i næste uge,må brandårsagen,vel kendes via div. teknikere,og så venter jeg(vi) pænt på svar,fra div.instanser.

    hilsen
    vibeke og tak for svar fra alle her på h.g


Kommentér på:
brand og hvad så ,,,,,

Annonce