{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.423 visninger | Oprettet:

Brokketråd - hospitaler {{forumTopicSubject}}

For nogle måneder siden fik jeg konstateret nogle polypper i tarmen. De
skal fjernes i morgen.
I den herlige anledning skal man foretage en udrensning, og jeg fik nogle piller, to æsker med pulver samt en udførlig vejledning tilsendt for en uges tid siden.
I denne står fx, at jeg ikke må indtage mælkeprodukter tre dage før operationen. Æv - ingen mælk i kaffen. I går skulle jeg så spise et par piller, hvilket jeg også skulle i morges.
Iflg. vejledningen skulle jeg så have et brev med pulver + 1½ vand kl. 21 i aften og igen kl. 4 i nat. Fra klokken 12 middag i dag skulle jeg faste.
Så langt så godt.......

I morges tjekkede jeg lige pulverpakkerne og kunne konstatere, at der var to breve i hver pakke. Det undrede mig, så jeg ringede lige til hospitalet.
En sygeplejerske slog mig op i systemet og meddelte, at det er fordi, jeg skal have dobbelt udrensning (???) - "og du skulle virkelig være startet med pulveret i går!" sagde hun surt og fortsatte "du har vel fået en vejledning vedr. dobbelt".
Nej. Det har jeg IKKE!

Nu fik jeg så besked på at skynde mig at tage et brev pulver, og så måtte jeg i øvrigt ikke spise overhovedet - kun indtage klar væske og så mere pulver kl. 13, 21 og 4 i nat. Oh sammenlagt at skulle drikke 6 liter væske

Havde jeg ikke ringet, havde jeg risikeret, at man ikke ville operere i morgen.

Havde hospitalet sørget for den rigtige vejledning, havde jeg skisme spist senere aftensmad i går. Nu er det snart 24 timer siden, jeg fik mad, så jeg er SULTEN

Havde den sure sygeplejerske da i det mindste beklaget, at der er lavet en fejl.

Æv, hvor jeg altså synes, der er meget rod på dagens sygehuse

- Og jeg trængte lige til at brokke mig

PS. GODT, at manden har ferie. Man kan ikke lufte hunde og være på udrensningskur. Alt over fem meter fra et toilet er........... øhhhh ..... uhensigstmæssigt

Kommentarer på:  Brokketråd - hospitaler
  • #1   10. jul En busk kan vel bruges?

Ej du bliver sikkert væltet af hundene

Det er godt nok ringe af dem. Og hvornår havde du så kunne få en ny tid. Ej men altså sjusk!

• #2   10. jul Det er sgu da også mega dårlig stil - har sygehuset begået en fejl eller bare været uklar i kommunikationen, så må de da rette fejlen og være glade for, at patienten ringer, så det ikke først opdages, når patienten dukker op.
    Jeg tror altså nogen gange, at der sidder nogen sygeplejersker/lægesekretærer på sygehusene, der fuldstændigt har glemt, at service faktisk også er en del af deres fag

• #3   10. jul Jeg forstår, at du er sulten. Til gengæld kan din maleriske beskrivelse af situationen og de medfølgende billeder på bagsiden af eens øjenlåg godt lægge lidt af en dæmper på appetitten hos den uforvarende læser af denne tråd.
    Bortset fra det, så ønskes du held og lykke med både faste og behandling

• #4   10. jul Jeg har googlet mig til, at hospitalerne har forskellige vejledninger til disse afskyelige udrensninger. Jeg har fået den forkerte.
    Jeg glæder mig IKKE til en sulten nat - på toilettet Tænk, hvis jeg så skulle igennem sådan en for siden at få at vide, at den ikke lige var rigtig.

Jeg er bange for, at jeg møder lidt sur op på hospitalet klokken 8 i morgen. Alternativt møder jeg glad op med bevidstheden om, at jeg kan få noget at spise indenfor en overskuelig tid

• #5   10. jul Vil også være med. Er startet forløb op med kæbekirurgisk afdeling. De ville ringe til mig inden for 4 uger, og fortælle hvad der skal ske. havde de ikke ringet inden for 4 uger, så skulle jeg ringe til dem, så havde de bare glemt mig. Der er gået 4 uger. intet hørt. Ringer dem op i dag - bliver mødt af en telefonsvarer. Ringer senere, telefonsvarer. Ringer en sidste gang, telefonsvarer... -.- fedt, fedt, fedt.

• #6   10. jul He he, Søren. Jeg har ellers forsøgt at skrue ned for det maleriske af hensyn til læserne. Men jeg beklager ødelagt appetit. Skynd dig at læse en anden tråd

• #7   10. jul Oh yes.. Da de holdte manden i faste for at ville operere en knude ved tarmen (de kæmpede for at finde ud af om sad i, på eller ved) da de 3. gang fortrød hans fasten og ikke ville operere ham var jeg glad for jeg kunne køre fra ham. Gal han var hidsig til sidst.

Faste er ren tortur.

Godt du får din operation som planlagt

• #8   10. jul SJUSK, And

• #9   10. jul "Godt du får din operation som planlagt"

Det håber jeg skisme, at jeg gør, Trine - og jeg kan GODT forstå din mands hidsighed.

• #10   10. jul Helt enig, Isabelle. De tager mig ikke seriøst med min alder, og stiller hele tiden spørgsmålstegn ved, hvordan så ung en kvinde kan have SÅ slidte kæbeled.. I stedet for at være ærlige, og sige hvis de ikke kan gøre noget, vil de meget gerne have mig på en smertestillende kur igen, så slipper jeg da for smerterne - det er jo så bare ikke en holdbar løsning, overhovedet

• #11   10. jul Specielt fordi han bare lå på en stue til observation. Skal / skal ikke, må spise / må ikke.. Det er altså nogle laaaange dage.

Jeg krydser fingre. Hvad hospital har du vundet?

• #12   10. jul Min søn var indkaldt til operation på OUH, hvor han skulle møde klokken 9.00 fastende. Da han var en af de "store" børn, kom han til OP som en af de sidste klokken 17.00, og han måtte først tage hjem, når han havde været på toilettet. Vi kørte fra OUH klokken 23.30.

Behøver jeg at skrive, at vi var glade for, at vi havde valgt at tage den ældste med? Ellers havde han stået der uden vådt eller tørt og ventet utålmodigt på os derhjemme.

• #13   10. jul De er tophysteriske med de udrensninger..
    Og det er så drønhamrende ubehagelige. ..
    Jeg skal ikke nægte at der der er en fordel i at tyktarmen er væk
    Aldrig mere udrensning. .

Det er ikke meget trøst, men du får en masse sympatitanker, jeg har sgu ondt af dig....

• #14   10. jul Og så skal jeg slet ikke begynde mit brok over hvordan OUH håndterede min operation sidste år.
    Det var en modbydelig oplevelse på det menneskelige og følelsesmæssige plan.

• #15   10. jul "Jeg krydser fingre. Hvad hospital har du vundet?"

Herlev

"De er tophysteriske med de udrensninger.."

Det er også OK, hvis de så bare kunne give mig de rigtige informationer.
    Tusind tak for sympatitanker. Jeg piver normalt ikke, men i dag har jeg virkelig sagt til manden, at han gerne måtte have medlidenhed med mig - og det har han

• #16   10. jul Jeg er slet ikke kommet mig over, at det er et år siden CH - jeg synes jo nærmest lige det er sket

Jeg har heldigvis aldrig prøvet at blive opereret - tror jeg ville være aldeles uegnet til det der faste, udrensning og hvad har vi - er bange for jeg ville ende med at slå en stakkels sygeplejerske ned

• #17   10. jul Isabel - det er altså tilladt at sige noget, når du kommer derop. Det er jo formentligt ikke lige den samme sekretær du får fat i, men at sige til dem på en ordentlig måde, at det altså var virkelig dårlig behandling du fik, det må man altså gerne.

• #18   10. jul Jeg har rigtig mange dårlige historier fra sygehus væsenet.

Håber på at flytte til switz om nogen år.

Alt er privatiseret der nede, og meget bedre end i DK.

• #19   10. jul Åh det lyder hæsligt, CH

Fasten/sulten kan jeg holde ud. Men jeg gruer for natten. Søvn og toiletbesøg hvert femte minut 3-4 timer efter indtagelse af pulver er ikke heeeelt muligt. Men måske kan jeg sove lidt fra klokken 1-2 til klokken fire.

• Eifos
    Eifos Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 83
    #20   10. jul Åh suk jeg glemmer aldrig da jeg var indlagt med nyrebækkenbetændelse. Jeg fik et morfin holdigt smertestillende og kastede simpelthen op i stride strømme. Alle sygeplejersker og læger undrede sig sååådan over at jeg blev ved med at kaste op og der blev lavet undersøgelse, på undersøgelse, på undersøgelse om hvorfor det mon kunne være. Jeg endte med at lægge der i 7 dage, hvor jeg kastede op mellem 5 og 9 gange om dagen.

Da jeg blev udskrevet og fik hentet antibiotika og smertestilende på apoteket fortalte den søde apoteker mig at "mange mennesker oplever opkast som en birvirkning fra morfinen, så er du advaret" - der vidste jeg dæleme ikke om jeg skulle grine eller græde

• #21   10. jul "Isabel - det er altså tilladt at sige noget, når du kommer derop."

DET gør jeg også - siger noget

• #22   10. jul Lars - ikke at jeg skal udtale mig om kvaliteten af de Schweiziske sygehuse, men privatiseret er altså ikke nødvendigvis = godt. Tag et kig på Tyskland, hvor man ser i nogen specialer, at danskere valfarter til (hvis de har råd, for den danske sygesikring dækker ikke hvad som helst) eller råber højt om, at det er for dårligt, de ikke kan få betalt behandling dernede. Jeg går ud fra, det betyder, at i hvert fald indenfor nogen specialer, er tyskerne dygtige... og det er altså ikke privathospitaler hele pisset
    Jeg har i øvrigt fået formidabel behandling på hele tre offentlige sygehuse i Tyskland - og rigtig ringe behandling på et privathosspital herhjemme.

Derfor kan sygehuse i Schweiz jo sagtens være fantastiske, men det skyldes nok mere måden de køres på, deres personale e.l. og ikke det faktum at de er private.

• #23   10. jul CH - jeg har heller ikke god erfaring med OUH, selvom det stadig er dem, jeg er i forløb med. Det er ikke særligt pænt, de snakker til patienterne..

• #24   10. jul Mit sidste besøg på OUH har jeg intet at udsætte på. De var søde, professionelle og rare at være sammen med.

I Middelfart til gengæld fik jeg kort og godt besked på, at hvis jeg ikke kunne tabe mig i en fart, så kunne jeg lige så godt springe ud af vinduet med det samme.

• #25   10. jul Jeg var på sygehuset i forrige uge for at få skiftet en p-stav, noget de jo gør en del. Efter et mislykket forsøg og derefter roden rundt i armen på mig, måtte lægen til sidst kigge en video for at se fremgangsmåden.. Så bliver man altså en smule nervøs som patient

• #26   10. jul Først og fremmest mange tanker og god karma til dig Isabelle :-)

Jeg kommer fra en familie med stor genetisk forekomst af tarmkræft, så jeg kender udtømningsritualet til bevidstløshed
    Sidste år fik jeg igen lavet en tarmundersøgelse, et af mine problemer er, at det er svært at stikke i mig, så først på stik nr 7 fik de fat i noget, som de mente de kunne bruge til beroligende under undersøgelsen. Jeg protesterede, men både sygeplejerskene og den sygeplejerske, der skulle deltage i løjerne, mente at det var brugbart.
    Da de startede råbte jeg meget højt, for det var som om de kørte med en grov skuresvamp i min tarm (jeg har fået lavet undersøgelsen flere gange, så jeg ved godt, hvordan det plejer at være). Lægen sagde: giv hende xx ml, jeg råbte igen, og lægen sagde igen: giv hende xx ml.
    3. eller 4. gang svarede sygeplejersken: det har vi ikke herinde. Lægen:så hent det. Jeg husker så kun, at han kom tilbage, og væk var jeg, indtil jeg vågnede op 1-2 timer senere, i en seng i et andet rum og fuldt påklædt
    Det dumme er, at jeg skal have lavet denne undersøgelse med jævne mellemrum - sikkert resten af mit liv

• #27   10. jul Ej, seriøst, Erika???? jamen så er den mulighed udelukket sådan cirka forevigt det lyder godt nok også ubehageligt..

• #28   10. jul Nå ja og en masse medlidenhed herfra, Isabelle!! Den må man gerne svælge i når man sådan er i gang med udrensning - lyder heller ikke videre rart

• #29   10. jul Ydrk de der udrensninger er hæslige!!!!!

• #30   10. jul Hold kæft hvor var jeg også blevet træt og muggen.. 6 liter vand på så kort tid det er jo vildt. og så den fejl information.!

Jeg fik konstateret polypper i min huha for 3 måneder siden, iøvrigt efter et halvt år med ubehag og ændret menstruation, men lægen påstod jeg ikke fejlede noget (standard svar)

Ved en celle prøve ser lægen så de her polypper og er meget bekymret, og siger at jeg skal skynde mig at kontakte en gynækolog. Virkelig? skynde mig??

Jeg bliver opereret, og det er ikke rart, men gynækologen er virkelig hurtig. Så snip snip.

Efterfølgende skulle jeg så have haft medicin med hjem men det får jeg ikke, så jeg bløder MEGET i et døgn før jeg ringer til egen læge og spørger? Nej guuud har jeg ikke fået medicin til at stoppe blødningen?
    nej!

Nå men så må du skynde dig på apoteket. Virkelig? skynde mig?

Siden da, er såret sprunget op MANGE gange. Jeg har fulgt alle regler med at holde mig i ro og ikke løfte tunge ting.

Svaret er hver gang: spis flere piller. I indlægnings sedlen står der tydeligt at jeg ikke må spise dem i mere end 7 dage og at man ikke må tage dem jævnligt. Der er HØJ risiko for blodpropper.

Og jeg bløder stadig, og selvom det ikke er meget så er det voldsomt anstrengende.

Så ringede jeg til lægen igen idag, jeg kan få en tid hos egen læge om 4 uger.

Jeg BLØDER! jeg har smerter! og det er igennem 2 måneder nu..

Ps. jeg fik svar at der ikke er forstadier til kræft eller kræft i polypperne, men pga de var så voldsomme skal jeg kontrolleres igen efter et halvt år. pyha!

• #31   10. jul Jeg har lige været til kontrol på Hillerød Sygehus, hvilket jeg er hver 3. måned. Denne gang skulle jeg aflevere to prøver og får nye instrukser for afleveringen. Sidst jeg afleverede prøver, blev der sat label på glasset i afdelingen og prøverne skulle så bare sendes i små plastic beholdere i en bobbel kuvert med Posen.

Denne gang skulle jeg aflevere prøverne i blodbanken, hvor jeg virkelig skulle sikre mig, at de satte labels på glassene, inden de blev sendt videre i systemet.

Hende, der stod ved skranken i blodbanken sagde, at der ikke var bestilt nogle prøver. Dernæst havde hun INGEN intentioner om at sætte de skide labels på. Også selvom jeg sagde, at det var den info ambulatoriet havde givet mig. De havde aldrig sat labels på og det skulle hun altså heller ikke nu. Der var ingen kø, der sad en i venteværelset og der var 10 min tilbage af åbningstiden...men hun havde ikke i sinde lige at ringe og hjælpe mig.

Så det resulterede i, at mine prøver ikke blev registret og undersøgt. For ikke at fremstå som en patient, der ikke havde afleveret mine prøver, ringede jeg til ambulatoriet, der heller ikke kunne hjælpe.

Fedt, når jeg havde taget fri fra arbejde for at nå forbi for at aflevere prøverne.

Jeg krydser for, at du får din operation overstået i morgen

• #32   10. jul Jeg fik taget en hudprøve uden bedøvelse som barn. Sygeplejersken troede lægen ville bedøve, og lægen troede sygeplejersken havde gjort det
    Behøver jeg sige, at jeg har haft angst for sygehuse lige siden?
    Man skal være både rask og vaks for at overleve sådan et sted

• #33   10. jul Jeg blev indlagt med noget så bedårende som nyresten...

Det var de så næsten en uge om at finde ud af, for jeg var ikke gammel nok, og så får kvinder det ikke så ofte...

tak tak...

Da de så endelig fandt ud af hvad det var, så skulle jeg have noget kontrastvæske og scannes i sådan en suuuuper behagelig, næsten ikke støjende elektronisk menneske ædende maskine...

Jeg bliver så spurgt, om det er okay at der er nogle studerende med, og ja ja bevares...

Det jeg så siger ja til er at lille spinkle polske dødpissebange Ivan jegvilgerneværedoktor, skulle give mig det her kontrastvæske...

Da jeg efter små 20 minutter, virkelig havde strukket den hvad jeg kunne, med tanke på at jeg også havde fastet i næsten 24 timer, havde hvad der føltes som en bowlingkugle KILET fast i tissemaskinen, og lignede en fejlfixet selvmordskandidat fra halmtorvet, fik jeg sgu nok, og fik vrisset lidt rigeligt af ham, og PRØVEDE at forklare ham, at når nu han havde stukket det samme sted 212 gange, burde han måske finde et andet sted...

Det lykkedes endelig, og efter den her lille uge på rend mig i røven fabrikken, fik jeg at vide at jeg skulle tage hjem, og så ringe hvis det blev værre....

jamen super duper...

Kom endelig hjem, og om natten måtte jeg med babu babu på sygehuset, et andet godt nok, og sørme om ikke det blev ordnet, og jeg kunne tage hjem knap 2 døgn efter...

• #34   10. jul Hold nu kæft nogle rædselsfulde ting, I har været igennem
    Jeg bør virkelig ikke pive - men gør det lidt alligevel

• #35   10. jul Jeg er også rendt ind i sådan en rigtig uforstående sygeplejerske, nøj jeg synes hun var uretfærdig og dum!
    - Jeg var indlagt som 17-årig med blodprop i et ben + begge lunger. Jeg havde så mange smerter at jeg ikke kunne bevæge mit ben. Hende sygeplejersken kommer så en aften til spisetid og siger at i dag må jeg selv hente min mad nede af gangen. Jeg prøver at forklare at jeg ikke kan gå, men der er ingen hjælp og hente.
    Heldigvis har de langs gangene de der dejlige "håndtag" langs væggene, så jeg kunne humpe afsted på et ben derned - men hvad gør man så når man skal tilbage og står med en bakke i hænderne? Heldigt for mig, kom min 83-årige "roommate" og tilbød at tage min mad, der var jeg altså meget taknemmelig!

• #36   10. jul Min mormor hev en gang et plaster af mit knæ. På 3, sagde hun, 1 - 2 ritschjj og 3. Det tog tid at genopbygge fordums tillid.
    Ja beklager, jeg har ingen spændende hospitalshistorier, men vil så nødigt føle mig udenfor. Og plaster smager da lidt af fugl

• #37   10. jul Den værste var den vagtlæge der sagde til mig, at jeg nu ikke behøvede at være hysterisk, da jeg ringede og sagde at min 3 årige havde brændt hele underarmen af...

Ja DET er der ingen der gør noget ved, vent du i 4-6 timer, og se om ikke det går over...

Øh NEJ!!!!

Hun sad i skyllerum i næsten 2 timer da vi chrashede nykøbing sygehus, og de tog det MEGET seriøst...

Hold nu kæft en spasser

• #38   10. jul Jeg har heldigvis flest positive oplevelser med læger og sygehus, men har altså også et par mindre fede oplevelser

F.eks at min gamle læge i 2½ år sagde jeg bare havde for meget mavesyre og gav mig medicin mod det, hun aldrig så meget som tog en blodprøve , trykkede mig på maven eller noget som helst.
    Jeg havde kvalme nonstop i de 2½ år, havde flere vanvittige smerteanfald om ugen, kastede op i stride strømme ( OGSÅ til vores bryllup og INDE i kirken) , og til sidst fik jeg så også diarre.

Nåh ja det viste sig at min galdeblære var fulstændig fyldt og spændt ud med galdesten. Dette blev først opdaget da jeg kom ind til en anden læge ved en akuttid, og da jeg fortate mine symptomer var det første han nævnte galdesten. Den røg da heldgivis akut ud under en indlæggelse!! hvilket så også var godt, for den var begyndt at blive betændt.

Det er egentlig mest i forbindelse med den omgang og alle mine besøg hos læger og sygehuset, at jeg har oplevet problemer/bøvl. Ja for da jeg endelig blev henvist til operation, og det VAR påvist via scanning jeg havde galdesten, så mente sygehuset da lige at jeg skulle have et kamera op i måsen og tjekkes om der var noget galt deroppe siden jeg havde diarre, altså valgte de at fokusere på det mindste og det nyeste af mine problemer først

• #39   10. jul 22#

Jeg er klart mest til at privatisere alt.
    På den måde er der kun de bedste der overlever, frem for den måde systemet er på nu, med monopol.

Det er for dyrt og dårligt i DK.

• #40   11. jul USA's (privatiserede) sundhedsvæsen er langt dyrere end det danske sundhedsvæsen, Lars. Ligeså er det schweiziske.

"Pengene ruller hurtigt i det amerikanske sundhedsvæsen.
    Så hurtigt, at USA i dag målt per hoved bruger 53 procent mere på deres sundhedsvæsen end det næstdyreste OECD-land, Schweiz. Og amerikanerne spenderer 140 procent mere på sundhedsvæsenet end gennemsnittet for de industrialiserede lande.

»USA's sundhedsvæsen kører efter et meget markedsorienteret system, hvor bl.a. forsikringsselskaberne spiller en væsentlig rolle. Det samme gælder i øvrigt i vidt omfang sammenligningens næstdyreste land, Schweiz. Men der er store omkostninger forbundet med dette system, og især er omkostningerne til administration meget store«. "

http://politiken.dk/indland/art5697392/USA-har-verdens-dyreste-sundhedsv%C3%A6sen

"På den måde er der kun de bedste der overlever"
    - Og i mange tilfælde er det kun de rige, der overlever - når de fattige ikke har råd til at forsikre sig.

• #41   11. jul Jeg skal opereres om et års tid. Skal have brækket begge op og sat dem på plads, så jeg ikke længere har et dumt bid. Men altså... Kirurgen var forleden SÅ sød og fortælle mig i detaljer hvordan man gør - og at man faktisk kan dø af operationen (den tanke havde ikke lige strejfet mig), VED godt de skal fortælle om det - men nu overvejer jeg, om det er det værd!

Ja ja, det var ikke en dårlig oplevelse - men skræmmende er det da!

• #42   11. jul Jeg tror kun at jeg har en negativ oplevelse og det var med min bror. Da han gik i børnehaveklasse brækkede han kravebenet i skolen og jeg hentede ham. Han blev ved med at være ked af det og klage over smerter så vi kørte på skadestuen. Her sad min bror i venteværelse i 8 eller 10 timer med et brækket kraveben!!! Jeg har fuld forståelse for at der kan være ventetid, men 8-10 timer for en dreng på Hvad, 6-7 år med et brækket kraveben?!

Jeg kommer ikke selv på hospitaler så ingen episode med mig selv.

• #43   11. jul Åh det minder mig om dengang med min mor. Hun blev ved med at gå til lægen, fordi hun havde det dårligt, og lægen blev ved med at henvise hende til sygehuset, og sygehuset indlagde hende og kunne intet finde. Sådan gik det en hel del gange.

Min far blev mere og mere fortvivlet, og ringede en dag til mig og spurgte, hvad han skulle gøre.

Jeg bad ham tage hende til lægen en dag, hvor hun havde det værst. Om så han skulle sætte sig i venteværelset, indtil de havde tid.

Han ringede en dag, og selvfølgelig havde de ikke tid, men han tog derop og satte sig i venteværelset, nøjagtig som jeg havde sagt.

Hun blev taget ind alligevel, kigget kort på, akut indlagt, MR scannet og dommen faldt meget hurtig.

2 tumorer i hovedet. Det viste sig senere, at kræften kom fra den ene lunge. Hun fik diagnosen i Februar kort efter hendes fødselsdag, og dommen var klar - ingen helbredelse.

4 dage efter fødslen af min yngste søn døde hun, den 9. September, samme år som hun blev diagnosticeret.

Og det kunne have været opdaget i hvert fald over ½ år før. Om det havde gjort nogen forskel? Måske ikke. Men måske havde hun fået lov til at få lidt længere tid sammen med sit barnebarn. Hvem ved.

• #44   11. jul Åh hvor forfærdeligt, Susanne
    Det må have været svært for dig bare at glædes over dit lille barn, når din mor lige var død

- Og nu er jeg oppe igen. Gaaaab.

For at holde mig vågen, gav jeg mig til at google, da det sidste (jubbiii) pulverstads var indtaget - er nysgerrig p.gr.af den noget mangelfulde information, jeg har fået.
    Jeg stødte på vejledning om sådan en dobbelt udrensning fra Nordsjællands Hospital (sammenslutning af fire hospitaler). Den er LANGT mere human. Man skal ikke tage pulver fire timer før undersøgelsen (hvilket for mig så var klokken 4). Man behøver heller ikke drikke 1½ liter væske til hver omgang pulver, men kun 1 liter, og man skal i alt tage 3 x pulver mod de fire, jeg har skullet tage.
    Det er sgu da underligt, at der er forskel på fx Hillerød Sygehus og så Herlev

PS. Hundene troede selvfølgelig, at der var morgenmaaaaaaaad, da jeg stod op. He he - og nixen

• #45   11. jul Mine har lige fået morgenmad

• #46   11. jul He he, Zenta.
    Jeg skal ikke risikere, at mine får dårlige vaner og begynder at vække mig klokken fire hver morgen for lige at spørge til morgenmaden

• #47   11. jul Isabelle, det er pudsigt nok, men de udrensninger varierer selv fra afdeling til afdeling på samme sygehus.

Jeg har heldigvis ikke været udsat for en dobbelt udrensning - og ser da heller ikke meningen med det, der skræmmer bare fra at henvende sig en anden gang - men en enkelt har altid været helt tilstrækkeligt.

Sygehusene kører forskellige systemer og nogle af dem er også mere menneskelige end andre.... det er min oplevelse at specielt kirurgerne er helt ligeglade, de vil bare have klinisk rent i den tarm...

• #48   11. jul Skal jeg igennem dette igen, beder jeg om at komme på Hillerød Sygehus.
    Jeg er ved at skvatte sammen af træthed - og kors, hvor er jeg sulten.
    Jeg håber IKKE, der er ventetid på Herlev........................

• #49   11. jul Sygehus uden ventetid? Jeg krydser fingre for dig, men tror måske du skal indstille dig på det er lidt optimistisk.

Jeg tror ikke man kan ønske sygehuse?

Trætheden er ikke nem når man både er lav på nærig og søvn, men tænk på hvor dejligt du sover når du spiser igen

Ps husk ikke at overspise når du må spise igen, den slags bryder de færreste maver sig om. Testede personligt efter min sidste indlæggelse

• #50   11. jul OK - ikke over en times ventetid så

• #51   11. jul Meget mere realistisk! Det skal nok gå. Du kommer ind efter 32 min, det er jeg helt overbevist om!

• #52   11. jul Held og lykke i dag Det skal nok gå helt fint.
    Nu har du nogle af de trælse oplevelser at sammenligne med, så kan det kun gå godt

• #53   11. jul Pøj pøj

• #54   11. jul Mystisk du slet ikke må spise, egentlig.
    Det plejer bare at være minus mælk og så ellers flydende ting og nul kerner..

• #55   11. jul Isabel det er slet ikke det jeg hører.
    Altså du skal tænke på at lønningerne er ca. 3 gange så højt os.
    Alle skal have en sundhedsforskning, og det er slet ikke så dyrt.

Jeg smider lige et link op her i tråden, omkring middagstid. Det varer godt nok 1 time, men det er spændene, synes jeg.

Held og lykke idag

Ang. USA. Jeg ved intet om det land, men privatiseret er det ikke.
    Der er stadigvæk en masse tvang og stat inde over det, har jeg hørt.

Dem jeg kender der snakker varmt om Switz, de snakker ikke varmt om USA.

• #56   11. jul God bedring til Isabelle - håber alt går godt

"Ang. USA. Jeg ved intet om det land, men privatiseret er det ikke.
    Der er stadigvæk en masse tvang og stat inde over det, har jeg hørt. "
    Æhhh jo, det er et særdeles privatiseret sundhedssystem. Bevares der findes et offentligt sundhedsvæsen, som er skattebetalt, men det er kun noget de allerfattigste bruger og det er virkelig kun det allermest nødtørftige de ordner. Og det bliver lavet på billigste vis - ikke på bedste eller mest moderne vis.
    Skal man have en OK behandling, der ligner det vi som standard modtager herhjemme så skal man kunne betale selv. Dvs. man skal have en forsikring. Og den er altså virkelig dyr. Jeg har familie i USA der har helt almindelige lønninger: de har meget svært ved at finde pengene til en ordentlig sygeforsikring. En tur til lægen betyder at mor eller far må arbejde ekstra i lang tid for at få råd til regningen. Obamacare gjorde ikke ret meget andet end at kræve forsikringsselskaberne ikke måtte nægte nogen at tegne en sundhedsforsikring = præmierne røg i vejret.
    Schweits fremstår ofte som 'landet der flyder i mælk og honning'. Efter at have rejst dernede må jeg tilstå at mit indtryk var 'Fedt sted at være en af de rige. Knapt så fedt at være med en helt almindelig indtægt.....'

• #57   11. jul Så vil jeg også være med.

Er henvist til Slagelse Hospital for udredning af svimmelhed og besvimmelser.

Til Slagelse til samtale.

Til Næstved til MR scanning.

Til Dianalund til EEG

Til Nykøbing Falster til MR Scanning

Til Roskilde til ny EEG.

Alt sammen under samme udredning, det er sgu lidt trættende efterhånden

• #58   11. jul Held og lykke i dag Isabelle.

Og ja, det var svært at glædes fuldt ud over mit barn, når min mor lige var død. Det var rigtig hårdt at stå med sådan en nyfødt på maven til begravelsen.

• #59   11. jul Må sige at med de andre historier herinde så blegner min oplevelse med at være blevet booket til et check i, hvad der viste sig, at være lægernes frokostpause altså noget
    Men jeg blev da noget stram i betrækket, da jeg stod på Køge Sygehus til den tid, der stod i min indkaldelse (forøvrigt med trusler om bål og brand, hvis man ikke mødte op) og så blev mødt af en meget sur sekretær. Damen oplyste mig meget spidst om jeg sandelig ikke kunne komme til; lægerne holdt altid frokostpause fra 12-13. Hun var pænt ligeglad med at jeg viste hende brevet som de selv havde sendt med indkaldelsen. Så jeg måtte pænt få en ny tid flere uger efter. Jeg var pænt sur over den behandling Men det er jo ingenting i forhold til hvad andre har været udsat for.

• #60   11. jul Jeg kan se, at responsen på mit sure indlæg over oplevelser på OUH var noget generel.

Helt overordnet har jeg været glad for at være tilknytter OUH i forhold til min tarmsygdom.
    Jeg har fået behandling hveranden måned på medicinsk afdelings ambulatorium og det har været til UG med kryds og slange, SÅ søde og dygtige.
    Jeg har mødt kompetente læger i samme afdeling, og har egentlig på det generelle været ret tilfreds.

Men i forhold til at lande på kirurgernes bord - det var fanme ikke sjovt. Komplet mangel på forståelse for det følelsesmæssige aspekt i at skulle igennem så stor en operation, manglende forberedelse (noget så banalt som lige at aftale hvor på maven stomien skulle side osv), udsættelse af operation igen og igen - for til sidst at blive kørt på OP om natten i en elendig følelsesmæssig tilstand.
    Et par kølige sygeplejerske og en ligeså kølig læge, som INGEN situationsfornemmelse havde.
    En aftale om epiduralblokade blev ikke overholdt, hvilket førte til ufattelige smerter i alt for mange dage.
    Sygeplejerske, der var fortravlede og stressede, mennesker, der ikke lyttede og ikke hørte grænser...

Og så videre... Rent ud sagt en lorteoplevelse og slet slet ikke noget, man skal udsættes for, når man er dødssyg.

Men men... generelt - gu er de dygtige. Men de har ikke tid nok til den helt nære omsorg, og det har man altså brug for, når man er helt til rotterne i smerter og i livsomvæltende begivenheder....

• #61   11. jul Positiv oplevelse på Herlev
    Jeg havde en tid klokken otte - og blev kaldt ind to minutter i otte
    Herefter var der en smule ventetid, men det gjorde ikke noget, for jeg havde fået en seng at ligge i
    Det hele var overstået kvart i ti.
    Nu har jeg spist lækkert brød med ost og sovet 1½ times tid.

Det er så ufattelig vigtigt, CH, at blive mødt med forståelse, omsorg og tid. Man kan klare meget, hvis man får en god følelsesmæssig oplevelse.

• #62   11. jul Så dejligt at høre Det er sjældent man bliver kaldt ind før.

• #63   11. jul Perfekt Isabelle!

Så satser vi på hurtige svar og fredelige polypper

• #64   11. jul På brækkede knogler kontoen pga mine svage led,har jeg formået at sidde med et kraveben der var i to stykker i 6 timer og vente.. ligeså med alle de gange jeg har haft brækket håndleddet. Det er meget normalt for mig - heldigvis virker det som om at jeg er blevet mindre klumpedumpe, eller at mine knogler er blevet stærkere. Jeg har ikke brækket noget i mange år!

På min gigtkonto, uha.. Det er lidt en anden historie.

den historie i 2015 hvor at jeg fik taget røntgenbilleder..
    som blev væk for esbjerg sygehus..
    Der gik LANGT over en måned hvor vi intet hørte, indtil at vi ringede derned og klagede.. Det blev til en historie hvor at de ville faxe billederne til min mor, som så skulle faxe dem videre til Skejby.

Og den historie hvor jeg stod ikke og kunne gå, var stoppet i skole - godt nok kun 8 klasse, but still - fordi at jeg ikke engang kunne rigtig overskue at gå fra mit værelse ned til toilettet pga smerter i ankelledet.
    Jo jo ,jeg kunne da godt opereres.. Men de havde altså ikke lige tid indenfor det første halve år.. Jeg kunne få en tid i Maj til forundersøgelse, selvom at vi havde fået henvisning i Oktober.
    Det hjalp dog heldigvis da jeg klagede til min gigtlæge over det - vips, så havde jeg en tid i start januar, og slut januar blev jeg opereret.
    Det var så venstre fod, i 2013.

Samme nummer med højre fod i 2014. Der gik jeg på efterskole, og var så sindssygt heldig at hele efterskolen gjorde så mange ting for at hjælpe mig igennem det. Det betød nemlig 3 måneder i gips hvor at jeg ikke måtte gå. De lavede et værelse i underetagen, selvom at alle elevværelserne er på 1 og 2 sal.

Da jeg så kom til skade med venstre fod i 2015, så har jeg vekslet frem og tilbage mellem scanninger,tests, operationer og indlæggelser.
    Har fået fjernet skruerne i min venstre fod i et håb om at det hjalp.
    Er blevet MR scannet.
    Ultralydsscannet.
    Røntgenfotograferet.
    Indlæggelse med fokus på træning af andre muskler.

Ak ja.. Jeg er så langt ude med smerter nu, at jeg ikke kan lave noget i mere end 10 minutter. Alene det med at hente mine heste på folden er en kamp.
    Jeg er så blevet henvist til min operationslæge i Århus, og så bliver næste skridt nok et kunstigt led.. *suk*

Det nyeste er altså da jeg var indlagt i Maj med hensyn på træning af andre muskler, og jeg blev mødt af noget af en inkompetent gigtlæge.
    "Hvor har du gigt henne?" - Ja hvis du læser min journal, som er detaljeret skrevet siden jeg var 2 år gammel,ville du kunne se at jeg har gigt i hele kroppen undtagen ryggen.... Og at jeg har ondt i mine ankelled...
    "Har du gigt i ryggen, eller andre smerter i ryggen?"
    ...
    Urgh jeg kunne slå hende! Har da aldrig mødt en læge der virker som om at hun ikke har GIDET at kigge i min journal, altså hvad satan.
    Det næste er at hun beder mig klæde mig af, indtil jeg kun står i trusser, hvilket jeg bliver meget paf over. "Jamen vi plejer at undersøge brysterne også.." hun fik et MEGET sjovt udtryk i ansigtet da jeg (lettere hidsigt) pænt fortalte hende at hun kunne holde sine små fingre fra mit forparti!
    Jeg er absolut vand til at jeg har lov til at beholde både min bh, min trøje og mine trusser på. Kan slet ikke se hvad det skulle gøre for en forskel.

Jeg stod altså, som depressiv 18årig, i et rum med nye læger (ja, jeg måtte ikke se min gigtlæge en eneste gang jeg var indlagt..) og nye sygeplejersker. Og hvad fanden skulle mine bryster have at gøre med at jeg har ondt i mine ankler? Kan så sige at min mor hun klagede meget til sygeplejersken bagefter, da det SLET ikke var nødvendigt at udsætte mig for det - specielt når jeg også selv stod og sagde fra.

• #65   11. jul Åh, hvor er du dog hårdt ramt, Hope

Er der slet ikke noget, man kan gøre?

• #66   11. jul Ja desværre. Synes efterhånden at jeg har fået nogle slag

Desværre ikke. Mine gigtlæger havde et håb om at jeg var "vokset fra" gigten som 12 årig da jeg ikke havde haft aktiv gigt i over 2 år. Så tog de medicinen fra mig, og så gik helvede løs. Lige siden har jeg ikke haft ro rigtig. Jeg har max et halvt år uden smerter, hvorefter at det starter igen.

Min gigtlæge er SÅ frustreret, for det er ikke min gigt der angriber. Min gigt er ikke aktiv, den er fint holdt nede med al den medicin der bliver proppet i mig.

Vi har en mistanke om at det er den skade gigten har gjort, som stadig gør at jeg har ondt. Derfor har jeg, eller lang tids tænken, valgt at sige at hvis jeg bliver tilbudt et kunstigt led, så siger jeg ja. For jeg har ingen livskvalitet længere, jeg laver ingenting. Jeg sidder på computeren 24/7 nærmest fordi at overskuddet ikke er der til at udholde smerterne. Vi har en tid til samtale med min operationslæge den 14 august. Jeg går og tæller dage! At det så nok kommer til at gå ud over mit 3.g år, tager jeg så med. Der var ikke nogle der regnede med at jeg ville komme igennem 2g alligevel..

Det sidste de nok kan gøre, er at give mig et kunstigt led..

• #67   11. jul Jeg håber SÅ meget for dig, at du kan få et kunstigt led. Det er simpelthen ikke rimeligt at du skal leve med så mange smerter

• #68   11. jul Jeg håber også selv. Ellers må jeg sørme råbe noget højere, for nu er vi inde i 3 år jeg har smerter på daglig basis, de må da snart forstå en hentydning!

Har du det ellers bedre nu, med noget mad i maven? Jeg kender til det der fasten, og jeg er ofte en af de sidste der bliver opereret, så jeg bliver altid sent opereret.. Og så æder jeg altid som et svin det øjeblik jeg vågner.. Det er nok ikke så smart men altså!

• #70   11. jul Malia sender lige et kys til alle

• #71   11. jul God bedring Isabelle Krydser fingre for gode nyheder !!

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 7 Emner: 21 Svar: 1.615
    #72   11. jul Ja, det kræver sgu nogle ressourcer at være syg Jeg har haft én enkelt laaaang sygehushistorie med noget så simpelt som en blindtarmsbyld. Det tog måneder, bøvl og ballade for dét

Nogle læger ved også godt selv, at sundhedssystemet lader noget tilbage at ønske. (tror dette lille klip må være en kommentar til, da han havde haft tarmslyng)

God bedring, Isabelle!

• #73   11. jul Hold da op det var hurtig ekspedition hva

God bedring!

• #74   11. jul Lars - Jeg tror simpelthen ikke på, at hvis bare vi privatiserer, så er alt godt - kig i resten af verden. USA er allerede nævnt som et eksempel på, at privat ikke nødvendigvis er lykken. De påstår godt nok selv at de har det bedste sundhedsvæsen i verden, men det bakkes ikke rigtigt op af undersøgelser og tørre tal.
    Der er problemer både i det offentlige og det private. Kvaliteten kan være temmeligt svingende. Selv på samme sygehus, kan man have et speciale, der er helt i top og et andet, der ikke fungerer, og det uanset om det er privat eller offentligt.

Det er da helt fint at være for privatisering, det er du naturligvis i din gode ret til - men har du overvejet, hvordan vi skal sikre, at alle kan få nødvendig behandling? Eller må det være op til den enkelte at sørge for at have passende opsparing og så fuck dem, der ikke har det?
    Og tror du, det bliver billigere for fælleskassen, når det bliver privat og der dermed er en ret stor interesse i at lave størst mulig overskud til ejerne?

• #75   11. jul Jeg ville godt nok være ked af at stå et sted hvor at man skal betale alt lægeligt selv. For én som ikke fejler noget stort, vill det nok ikke være et enormt problem, men for en som mig, ja uha..

Jeg véd at bare én af de operationer jeg har fået, koster 42.000 kr.. (Tror jeg har læst det i den informations ting jeg fik, dengang jeg blev opereret første gang).

Derudover er jeg jo blevet indlagt en helvedes masse gange som barn, blevet lagt i narkose, fået binyrebarkhormon. Det er blevet gjort så mange gange at mine forældre og jeg ikke længere kan tælle.

• #76   11. jul Hope - for de fleste vil det ikke være et problem, fordi man jo så er forsikret, og denne skulle gerne dække.
    Men har man ikke råd til forsikringen, så er man på den. Og det kan hurtigt blive virkeligheden for mange, som fejler noget kronisk, for så bliver forsikringen pludseligt meget dyrere eller dækker kun begrænset (helt som forskellen på at forsikre en mynde vs. en fransk bulldog )

• #77   11. jul Mon dog forsikring dækker hvis man fejler en masse når man tegner den?

• #78   11. jul Bare sådan noget som en ADHD diagnose kan udelukke en person fra visse forsikringer. Og her taler vi bare om ganske almindelig ulykkesforsikring og livsforsikring. Så jeg tænker, at det ikke ville blive meget anderledes med sådan en sygeforsikring.

• #79   11. jul Min anden islænder havde forbenet dragtbrusk på begge forben. Jeg kunne sagtens forsikre ham men med forbehold for at sygeforsikringen ikke tog dyrlægeregningen hvis der blev noget med den lidelse.

Tænker det ville være ligeså med mennesker

• #80   11. jul Salla, sådan en som jeg kan f.eks. ikke blive meldt ind i Danmark, fordi jeg er kronisk syg, og har været konstateret kronisk syg siden jeg var 2 år gammel. Så jeg ville nok ikke få dækket en masse

• #81   11. jul Jeg har heldigvis nået at melde mine børn ind i Danmark, inden de fik diagnoser.

• #82   11. jul Thats my point hope

• #83   11. jul Ting kan lade sig gøre. Det store skandinaviske forsikringsselskab Faakju har en sundhedsforsikring, der dækker alle typer behandling med kun een undtagelse. Nemlig helbredsmæssige årsager.

• #84   11. jul Jeg ved ikke hvordan man sikre alle nej.

Men jeg ved at tvang er forkert, og at det ikke virker.

• #85   11. jul Nu skal vi jo huske, at vi i Danmark har fri adgang til nødvendig behandling. Derfor kan forsikringer som f.eks. Danmark o.l. også sagtens nægte at tage folk ind, som fejler noget i forvejen.
    Hvis vi forestiller os, at det hele blev privat og enhver selv skulle betale for sin behandling (eller forsikring) ville forsikringer jo kunne tvinges ud i at skulle tilbyde en forsikring til folk, der fejler noget, når forsikringen tegnes. Men lur mig om ikke det ville blive megadyrt for syge mennesker at få en forsikring. Og man kunne vel også forestille sig, at selvom man var rask da man tegnede den, så ryger man i den dyre pulje, hvis man har brugt sin forsikring x antal gange eller for over x antal kroner.

Det er jo bl.a. noget af det, der debatteres vældigt i USA i øjeblikket, det med forsikringer og "pre existing conditions" - det er ikke så ligetil... og dyrt for enhver, der rent faktisk er nødt til at gøre brug af sin forsikring.

• #86   11. jul Håber det navn er fake

Faakju

• #87   11. jul Lars - tvang? Vi har da frit sygehusvalg i DK, så du kan jo altså godt vælge behandling et andet sted end det nærmeste sygehus, hvis du ikke mener, det er det bedste sted.
    Du kan også vælge at blive behandlet privat - så skal du bare selv betale eller få dig en sygeforsikring, der vil betale for privat behandling (dem er der en del af). Eller du skal være "heldig" at det offentlige ikke kan overholde behandlingsgarantien, så må du jo, på det offentliges regning, vælge et privathospital.

• #88   11. jul #86
    -goddag du taler med hanne fra faakju forsikring

• #89   11. jul Jeg kan heller ikke meldes ind i Danmark, fordi jeg er blind på det ene øje. Damn you, eye! Det går så ud over alt det andet

• #90   11. jul Fünke -mine forældre ville have været på forkant og have meldt os ind, da vi var børn. Men her var det også et øje, der forhindrede dette. Puha, alle de penge, der havde været sparet på div. behandlinger, hvis ikke det havde været for det dumme øje altså

Jeg er dog så heldig, at 3/4 år før jeg fik konstateret gigt, fik jeg et arbejde med en rigtig god forsikringsordning ift. arbejdsskade, tabt arbejdsevne osv. Så den har jeg pænt betalt videre til, efter jeg stoppede i det job, for på det tidspunkt havde jeg jo fået diagnosen, så jeg får næppe nogensinde så fordelagtig en forsikring igen.

• #91   11. jul Ja, der er så meget andet man kan søge til, og så er det bare ét øje der gør, at det hele bliver udelukket men heldigt for dig med forsikringen. Den kan jeg godt forstå, at du er blevet ved med at betale til, det er bare med at holde ved!

• #92   11. jul "Men jeg ved at tvang er forkert, og at det ikke virker."

Hvad mener du med tvang, Lars?

• #93   11. jul Jeg tror faktisk Lars mener at vi alle er tvunget til at betale for andres behandling. At vi er tvunget til at betale til et velfærdssamfund.

• #94   11. jul Fünke - Har du prøvet at undersøge gruppe S hos Danmark? Det er ikke en de skilter med men den findes

Gruppen er for dem, der har lidt "skavanker"

Gruppe S er et særligt tilbud til dig under 60 år, der ikke opfylder ”danmark”s almindelige betingelser for at blive medlem. Din ansøgning skal igennem en speciel bedømmelse, før du kan blive medlem af Gruppe S.

https://www.sygeforsikring.dk/GruppeS

• #95   12. jul Linda: nej, den har jeg godt nok aldrig hørt om, og de nævner den da heller ikke, med mindre man søger specifikt efter det

• #96   12. jul "Jeg tror faktisk Lars mener at vi alle er tvunget til at betale for andres behandling. At vi er tvunget til at betale til et velfærdssamfund."

OK. Jamen så vil jeg da bare ønske held og lykke i Schweiz, hvor jeg håber, Lars får et virkelig velbetalt job og ikke bliver syg. Der er nemlig en del egenbetaling, selv om man er forsikret - lige som der er på sygeforsikringer til hunde. Dog er det vist procentvis egenbetaling og ikke en fast af slagsen. Ligeledes vil jeg anbefale ikke at få børn. Det er nemlig en dyr fornøjelse at få dem passet (13-14.000 om måneden), og der er ganske kort barselsorlov. Men skatteprocenten er selvfølgelig en hel del lavere.

• #97   12. jul Fünke du har ret, det er det jeg mener med tvang.

• #98   12. jul Det, du kalder tvang, Lars, kalder jeg solidaritet, fællesskab og medmenneskelighed

• #99   12. jul Men det er jo tvang.
    Lige meget hvordan vi vender og drejer det.

• #100   12. jul Det er også tvang, at du skal standse for rødt lys, Lars. Hvordan har du det med det?

• #101   12. jul Jeg kører overfor rødt, hvis jeg har fuldt overblik.

Jeg går os med våben for at beskytte mig selv, og alle andre.

Jeg går ind for at alle må gøre hvad de vil, så længe de ikke skader andre.

Jeg går ind for frihed.

• #102   12. jul Lars
    Hvornår flytter du til Schweiz?

• #103   12. jul "Jeg går ind for at alle må gøre hvad de vil, så længe de ikke skader andre."

Det ville jeg såmænd også gå ind for, hvis jeg ikke lige vidste, at den slags ikke holder andre steder end i Kardemommeby.

• #104   12. jul Hvorfor flytte til Schweiz? America er da det rigtige sted. Der hvor drømme udleves og hver især har en helt unik fritid til at gøre som de vil med deres liv og deres penge uden at der tages hensyn til andre (medmindre man ekstraordinært selv ønsker det)

Et land hvor det giver mening at gå med våben på sig, specielt hvis man har en tendens til at være lidt provokerende eller være steder hvor det alene kan opfattes som provokerende.

• #105   12. jul Jeg skal ikke til USA.
    Det har jeg skrevet.

Usa har stadigvæk tvang.

• #106   12. jul De har da også tvangsbetaling som vi har igennem skatten?

Alle indbyggere i Schweiz er efter loven forpligtet til at forsikre sig mod behandlingsomkostningerne ved sygdom i en sygekasse. Sygekasserne er i Schweiz private selskaber, som efter loven er forpligtet til at optage enhver, der ansøger om forsikring. Forsikringspræmierne er forskellige alt efter sygekasse, og økonomisk ringe stillede borgere kan få forsikringer til en lavere pris gennem statsstøtte. I andre tilfælde er præmiebetalingen alene et anliggende mellem selskabet og den forsikrede.

Finansiering af de statslige sygehuse sker på den ene side gennem indtægter fra behandlingen og på den anden side gennem tilskud fra kantoner eller kommuner. Finansiering af privathospitaler sker alene gennem indtægter fra behandlingen, hvorfor prisen på behandling her er dyrere end på et offentligt hospital. En grundforsikring i en sygekasse kan således ikke dække behandling på et privathospital. Derimod dækkes ambulante behandlinger af grundforsikringen i hele Schweiz og enhver behandlingsudbyder. Som udgangspunkt dækkes tandlægebehandling ikke af sygekasserne. Schweiz har indgået aftale med EU-landene om gensidig overtagelse af behandling i nødstilfælde.

• #107   12. jul Schweiz har nu også tvang. Du skal fx betale skat - og følge diverse love. Hvis du ikke vil have den mindste tvang (forpligtelse overfor nogen overhovedet), skal du vist finde en jungle eller lignende, Lars

• #109   12. jul Det er jo fantastisk, så behøver vi slet ikke lave DK om, når vi kan rejse til Schweiz i stedet for dem af os der gerne vil opnå det,

Nå, jeg smutter videre fra den her tråd

• #110   12. jul Jamen så god tur til Schweiz:-) Det er et ufatteligt smukt land og menneskerne er virkelig venlige. De schweizere jeg kender er folk med rigtig gode job i medicinal industrien så de er på den grønne gren. Og er det den slags job du rejser ned til så vil du sikkert få et godt dernede
    I virkeligheden er der jo ikke grundlæggende forskel på et skattefinansieret og et forsikringersbaseret system. Forsikringer handler jo også om at fordele betalingen for de få på de mange. Den helt store forskel på et skattefinansieret system og et forsikringbaseret systen er i det forsikringsbaserede system er der nogle aktionærer der også lige skal tjene en god skilling. Derfor bliver det aldrig en god forretning for den helt almindelige borger med et forsikringsbaseret system. Det er kun rigtig fedt hvis man er en af aktionærene
    Jeg er i bund og grund borgerlig og nok også temmelig liberal på mange punkter. Men der er to områder, hvor jeg synes at privatisering er utidigt: Uddannelsessystemet og sundhedsvæsenet. De to områder er helt grundlæggende for at vi allesammen kan have lige vilkår for at skabe os det bedst mulige liv. Jeg betaler temmelig meget skat og er rigtig glad for at jeg ikke har skullet have pungen op af lommen for at få en lang universitetsuddannelse og at jeg kan blive behandlet hvis jeg bliver syg uden at skulle lægge penge på disken. Selvom denne tråd jo nok lader antyde at behandlingen halter lidt på steder Men det kunne jo nok ændres hvis viljen er der.
    Jeg har en nevø i USA, der er i lidt af en kattepine lige nu. Egentlig ville han gerne på college nu hvor High School er slut. Men hans forældre har ikke rigtig haft råd til at spare op og han har ikke kunnet få nogle scholarships=han kan faktisk ikke få den uddannelse han gerne ville have. Evnerne har han, men midlerne har familien desværre ikke. Det er sådan set bare sur røv.

• #111   12. jul Jeg kan slet ikke se for mig, hvor jeg selv ville have været nu, hvis vi havde et forsikringsbaseret system i DK.

Da jeg var tyve blev jeg indlagt efter en spritbilist bankede ind i den bil, jeg var i og dengang kostede det knap 6000 i døgnet at have mig der. Jeg var indlagt i 3 måneder.
    Senere kom der kronisk tarmsygdom til og den har så kostet både på medicin og på sygehuskontroller - men den dyre udgift blev biologisk medicin, som jeg fik i 8 år til ihvertfald 150.000 kr. årligt.
    Og indlæggelse forbundet hermed - der var blevet noget dyrere end de 6000 i døgnet.

Der var rigtig meget af den behandling, jeg ikke havde fået, hvis jeg havde boet andre steder end i DK.
    Det er værd at sætte pris på - lige her i brokketråden
    For - når man er syg, så er man ikke så god til at tjene penge. Og man får forbehold i sine forsikringer.
    Og så har man en dårligere mulighed for at få dækning på sundhedsforsikringer - og så har vi balladen...

Jeg er meget enig, Mette - at vi ikke har et privatiseret sundhedsvæsen (og uddannelsessystem) er i det allermest væsentlige i Danmark og for danskerne.

Så - Lars - fut du til Schweiz og nyd livet der, men lad lige systemet i DK være i fred...

• #112   12. jul Jeg har en snæver indgang til venstre øre, hvilket betyder at hvis der kommer bakterier og den hæver det mindste, lukker den til. Det betyder flere bakterier og de danner en væske sammen med blodkar der springer der ikke kan komme ud = kun en vej, ind mod trommehinden og hjernen.

Folk tror de kender smerter, ingen kender smerte før de har prøvet at være ørebarn i 27 år. Den sidste tur kostede 7 dages indlæggelse før de fik mit infektionstal ned.

Og så har man vel været spejder og væltet i sæbekassebiler, spritbomber og faldet ned fra træer.

Væltet en gang på knallert, og mange flere scenarier der kunne have været forbi et sygehus.

Jeg er også glad for det er gratis.

• #113   12. jul Haha - jeg kan endnu en pudsig brokkehistorie - den er tudsegammel.

I 1994 var jeg indlagt på riget for at få sat min ryg sammen efter en trafikulykke.
    Jeg havde på det tidspunkt allerede fået splejset mit venstre ben sammen flere steder, det var blevet rykket noget fra hinanden.

Højre ben til gengæld - det var as good as new, fejlede ingenting.

Overraskelsen var derfor stor, da jeg vågnede op efter rygoperationen og opdagede en kæmpe gips på mit højre ben....

Jeg tænkte: FUCK, de har sgu da taget fejl af patienterne.... Tror dog nok at smerterne i rygstykkerne fortalte at de ikke helt havde overset at rode i den heller....

Nå men - gips på det ikke-skadede ben. Selvom gipsen var fin lyserød, var det en anelse generende at være fuldstændig stivgjort i begge ben og jeg udtrykte min undren.

Det viste sig, at de havde gennemlyst mig fra A-Z og havde fundet en ledbåndsskade i min højre ankel.
    Det var så en ledbåndsskade der var flere år gammel og som jeg bare havde troet var en forstuvning....

Lægerne undrede sig med mig - og gipsen kom af. Heldigvis havde de kun revet og flået lidt i ankelen, så den var øm, men ikke helt brudt op igen...

DET var en sær oplevelse...

• #114   12. jul "Den helt store forskel på et skattefinansieret system og et forsikringbaseret systen er i det forsikringsbaserede system er der nogle aktionærer der også lige skal tjene en god skilling. Derfor bliver det aldrig en god forretning for den helt almindelige borger med et forsikringsbaseret system."

"El er blevet mere end dobbelt så dyrt, siden markedet blev liberaliseret i 1998. Især er det blevet dyrt for privatkunder, mens store erhvervskunder er sluppet med langt mindre prisstigninger."

»Før var prisen lig med omkostningerne, nu er prisen lig med omkostningen plus fortjenesten.«

om privatiseringen af strøm. ( https://www.information.dk/indland/2010/02/liberaliseringen-el-givet-hoejere-priser)

Vores regering er godt i gang med at forberede privatisering af vandforsyningen.

• #115   12. jul Jeg havde stadig siddet i kørestol, hvis jeg ikke havde boet i DK - og vi ikke havde haft vores samfund. Jeg er født med en autoimmun gigtsygdom, som gjorde at jeg sad i kørestol som lille, men takket være biologisk medicin, så kan jeg leve et liv næsten uden store smerter - og jeg kan gå, løbe, svømme, gå i skole, få uddannelse etc. Det havde ikke været en mulighed, hvis jeg/mine forældre selv skulle have betalt.

Så nok er det tvang at bidrage til systemet - men det ville jeg godt nok ikke undvære. Synes også det er "dejligt", at jeg kan brække et ben, uden at skulle tænke over om jeg kan betale regningerne for behandling og genoptræning.

• #116   12. jul Jeg har ikke lige tid til og læse det hele nu.
    Men det som falder mig i øjnene er, at i indtager offerollen.

Ja det lyder hårdt, men det synes jeg i gør.

Jeg ønsker stadigvæk at alle ville få den hjælp de skal have.

Den med trafik uheld, det må klart være modpartens forsikring der skal dække.

• #117   12. jul Hvordan kan man indtage offerrollen, bare fordi man fortælle hvordan ens liv have været, hvis man IKKE kunne få behandling? Det er jo ikke at være et offer - det er bare at fortælle realiteterne. Ikke alle har 1 million + til behandling. Heller ikke selvom man er forsikret.

• Dea
    Dea Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 5 Emner: 10 Svar: 356
    #118   12. jul Jeg synes generelt jeg har fået rigtig god behandling på diverse sygehuse og skadestuer, til trods for at jeg er lidt en kegle.

Jeg undres til gengæld over et forløb jeg var igennem med min ankel.
    Hos egen læge kan jeg fortælle at jeg stadig, 5 år efter en skade, har smerter og hævelser i anklen når den bruges. Det er rigtig generende, idet jeg er meget aktiv og har stående og gående jobs. Der går ikke lang tid med foden ned før den begynder at hæve. Neopren støtte dimser gør det udholdeligt, men jeg vil da gerne lige udelukke at der ikke er noget galt.
    Lægen henviser mig til røngten, røngten viser ingenting. Men med stadige problemer synes den læge jeg tilknyttes på sygehuset at jeg skal en tur i MR for at udelukke at min skade dengang ikke har ødelagt et ledbånd eller lignende.
    Tingene kører i et udemærket tempo - jeg er trods alt ikke akut - og da jeg har en tid hos lægen på sygehuset får jeg afvide at der ikke er noget. Både røngten og MR viser altså ingen brud og ingen ledbånd der er beskadigede eller revet over.
    Super, tænker jeg, så er den ged barberet og så fortsætter jeg altså med at bruge den ankel. Fejler noget gør den jo ikke.

Indtil jeg et halvt år senere ved en tilfældighed læser på min journal fra dengang på min sundhedsportal, hvor der står uspecifiseret knogleødem i foden.
    Joh. Joh. Det kan give anledning til både smerter og hævelser - også år efter skaden er sket.
    Der står tilmed i journalen at jeg er informeret om det. At brusk og led har det fint - ja - men det med at der er væske i min knogle, det glemte de altså lige at nævne.

Udover det har jeg intet at klage over i forhold til forløbet. Jeg blev kun mødt af professionelle og venlige læger, forståelse overfor hvor generende sådan en hævet fod egentligt er og den slags.

• #119   12. jul "Den med trafik uheld, det må klart være modpartens forsikring der skal dække" Så ved du vist ikke helt hvordan forsikringssystemet fungerer Meget ofte slås der 'halv skade' idet der er sådan en generel antagelse om at ingen part er helt uskyldig. Dvs. også den det gik ud over vil fx kunne opleve en præmiestigning. Det skal være meget klokkeklart at der kun var én skyldig part før det kun er den enes forsikringsselskab, der ender med at betale.
    For at kunne tegne sundhedsforsikringer så skal man være rask og der tages raskvæk forbehold for dækning pga defekter/skade. Jeg kan fx ikke melde mig ind i Danmark pga en gammel skade, jeg har men af og som jeg jævnligt må bruge fys og kiropraktor for. LIge præcis de to slags behandlinger der ville være relevante for mig Jeg har en almindelig ulykkesforsikring og har fået udbetalt en erstatning pga skaden. Det betyder så at jeg har fået et forbehold i min forsikring omkring det ben det drejer sig om. Dvs. får jeg en ny skade i det ben, så kan jeg ikke få nogen erstatning uanset at det måtte være en komplet urelateret skade. Nu kan jeg jo være ret ligeglad fordi jeg jo bor i et land, hvor jeg godt kan få behandlet en skade i det ben alligevel. I USA er systemet stort set det samme; er du rask er der ingen problemer. Lider du af en sygdom eller har du været skadet så tages der forbehold og så ender du let i en situation hvor du selv må betale dine behandlinger.
    .... eller punge ud med en skyhøj præmie
    Mit problem er lidt et luksusproblem for mig for jeg har sagtens råd til fys'en og kiropraktoren, men jeg kender dælme også folk der ikke har.
    Mht offerrolle: Er man alvorligt syg så kan jeg dælme godt forstå at man let havner i 'offerrollen'. Så er livet jo ikke ligefrem en dans på roser. Tit er det jo sådan at alvorlig sygdom også medføre en økonomisk rutchetur.

• #120   12. jul Den med trafik uheld, det må klart være modpartens forsikring der skal dække.

Hmm... Det kan man da ønske sig, men sådan er virkeligheden ikke...

Men det som falder mig i øjnene er, at i indtager offerollen.

ret beset synes jeg nu også at jeg VAR et offer
    Offer for en spritbilist, offer for en trafikulykke, offer for kronisk sygdom
    Det synes jeg egentlig ikke der er noget galt i at være

Det, der er vigtigt er, at når man bliver offer for dette og hint, så behøver man ikke også at være offer for et kynisk system, der tilsidesætter mennesker, der har få ressourcers behov for at få hjælp

Derfor - er du utilfreds med DK, men synes Schweiz er THE thing, så er det da oplagt at futte dertil.
    Og så kan vi skatteplagede danskere, der synes det er privilegium at alle kan få behandling og uddannelse uden at have økonomiske midler blive her og sætte pris på det

• #121   12. jul "Men det som falder mig i øjnene er, at i indtager offerollen."

- Og sådan kan man med et snuptag nedgøre mennesker.

Kvinde: Jeg er blevet voldtaget.
    Politibetjent: Det falder mig i øjnene, at du indtager en offerrolle.

• #122   12. jul Jeg ville gerne hoppe ud af offerrollen, hvis der er nogle der ville tage min gigtsygdom. Nogle der melder sig frivilligt?

• #123   12. jul Nah, jeg har rigeligt, haha

• #124   12. jul Ej hvor er du da kedelig Kathrine! Troede det lige var noget for dig!

• #125   12. jul Selvfølgelig! Det er intet problem! Lidt fra eller til.. Hvad er forskellen? Haha

• #126   12. jul Tror også jeg springer over

• #127   12. jul Nu tror jeg nu nok mange andre mennesker kender til smerter og ved hvad smerter er, selvom de ikke har været ørebarn i 27 år

Jeg er dælme også lykkelig for at bo i et land, hvor man betaler over skatten og dermed kan gå hjælp på sygehuse, hos lægen osv, uden at skulle betale ved kasse 1. Som folk også er inde på, så ville rigtig mange mennesker simpelthen være dømt ude, hvis vi ikke havde denne ordning. f.eks folk som CH, folk der som mig har været syge siden de var børn, folk der bliver født med sygdomme og handicaps ,folk der ikke har råd til forsikringen osv.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 7 Emner: 21 Svar: 1.615
    #128   12. jul # 112 "ingen kender smerte før de har prøvet at være ørebarn i 27 år."

Så er jeg fandme glad for ikke at være ørebarn!

• #129   12. jul Tror egentlig også jeg vil påstå at jeg har lidt kendskab til smerte selvom jeg aldrig har haft bøvl med ørerne

• #130   12. jul Jeg var ørebarn, og døjer også stadig med mine øre. MEN de andre skavanker jeg har og har haft, har dælme ikke gjort mindre ondt tvært imod. Og som skrevet er jeg ret sikker på at mange andre har det på samme måde, at de udemærket ved hvad smerter er, uanset om de så har været ørebarn i 27 år eller ej.

Smerter er aldrig sjovt, uanset hvor end det så sidder. Men der er ingen grund til at gøre det til en konkurrence i hvem der har mest ondt og kender smerte bedst. Smerter kommer i mange grader, folk har forskellige grænser, og folk har været igennem forskellige ting. Og nogen er så bare mere heldige og uheldige end gennemsnittet

Bare fordi jeg har ondt 24/7 , betyder det jo ikke at min lillebrors cykelstyr så gør mindre ondt, og han bare skal stoppe med at pive ( Tænkt eksempel) .

• #131   12. jul Er selv voksent ørebarn

Og uanset hvor meget jeg fucking hader når det går amok, og man bare sidder og venter på at trommehinderne de popper...

Så tror jeg nu nok det er at fortrække, frem for så meget andet...

• #132   12. jul Jeg tror ikke, at Trine mente det som en konkurrence - eller at hun egentlig mente, at andre smerter ikke var så slemme som øresmerter. Jeg tror faktisk, at det bare er en talemåde - sådan a la: "Ingen kender smerter, før de har født."

Dette bare lige for at Trine ikke skal have en masse hug for noget, hun sikkert slet ikke mener

• #133   12. jul Det GØR siiiiiiindsygt ondt, og ingen burde bøvle med ørerne, for det er sgu ikke sjovt...

Men tror nu heller ikke at det er sjovt at ligge med en brækket ryg, eller åbent benbrud.

• #134   12. jul Tingen der er med smerte, er også at man har forskellige smertetærskler.

Smerte bliver aldrig en konkurrence, og man kan aldrig måle det ens. Nu er jeg IKKE ørebarn, men nu synes jeg også at jeg har smerter nok, og de gør nu ondt nok

• #135   13. jul Som Isabel er inde på, i fik taget det lidt bogstaveligt

Jeg er ramt i perioder, ved godt at nogle er ramt 24/7/365.

Og selvfølgelig er det nemmere end at være ramt med betændte tarme, gigt så man ikke kan gå eller stå, lammet af smerter fra diverse sygdomme etc. Og jeg har set en fødsel i seksuel undervisning en gang. Jeg tager 15 ørebetændelser frem for dét o.O Det ser virkelig nas ud. Stakkels kvinder der ikke når at blive pumpet på smertestillende.

• #136   13. jul "Stakkels kvinder der ikke når at blive pumpet på smertestillende."

En ukompliceret fødsel er barsk, men en fantastisk oplevelse - så nej tak til smertestillende
    Til forskel fra sygdomme FÅR man jo dertil noget vidunderligt for sine smerter, når man føder.

• #137   13. jul touché, men det ser voldsomt ud.

• #138   13. jul Det behøver det heldigvis ikke være
    Jeg var med, da min datter fødte sin første - i et fødebadekar på tredje sal. Det var SÅ fredeligt og smukt
    Da jeg selv fødte min tredje, havde jeg de to store med - og så fjernsyn med dem (bl.a. Matador he he) en pæn del af tiden

• #139   13. jul Vi er slet ikke uenige om at alle skal have hjælp hvis man bliver syg.

Jeg ønsker bare at det bliver så billigt og bedst som muligt.

Det er jo så hvordan vi opnår det

• #140   13. jul I må da gerne få min kørestol, hvis jeg så bare for muligheden for at leve uden.

• #141   13. jul Lars, billigst i kr. og ører er ikke svært. De medmenneskelige er ganske anderledes dyre, når man har fokus på at spare penge..

Det ser vi tydeligt disse år.

• #142   13. jul Lars - og du tror det er billiger, hvis der også står en flok investorer, der skal have deres del af kagen?

Det er ikke fordi jeg mener vores sundhedsvæsen bare kører på skinner, det har absolut sine problemer, og der er garanteret også steder tingene kunne gøres mere effektivt (uden at det behøvede betyde fyringer og folk der løber hurtigere). Men at gøre det privat betyder ikke det bliver billigere, det kan vi jo se i de lande, hvor sundhedsvæsenet netop ER privatiseret.

• #143   13. jul Den eneste måde at gøre sundhedssystemet billigere på er at begynde at tænke i helheder, droppe ideen med at regne økonomi ind i alt ting og begynde at give fagfolk lov til at gøre tingeneordentligt i første omgang!

Det kan man lige så vel gøre i et offentligt system som i et privat.

• #144   13. jul Enig med Ginne.
    Min mand har fx problemer med blandt andet forstørret prostata. I den forbindelse er der et helt normalt forløb, som man skal igennem.
    Men i stedet for at lave flere af undersøgelserne på én gang, så bliver de spredt ud over flere gange, for hospitalet får kun penge for den dyreste undersøgelse, hvis der laves flere (sådan har jeg fået det fortalt).
    Hvis man lavede flere af undersøgelserne på én gang, er jeg sikker på, at læger og sygeplejersker kunne spare en hel del tid, og dermed kunne flere patienter komme igennem på den samme tid.
    Hver gang skal patienten ind, så skal der informeres, tøjet skal af, der skal undersøges, og tit indkaldes til en lægesamtale.
    Tænk hvis man kunne slå noget af dette sammen

• #145   13. jul Lise-Lotte - det var faktisk lige netop noget af det jeg skulle til at skrive. Det handler i øvrigt ikke kun om, at man kun får for en ydelse, selvom der bliver lavet flere ting ved samme besøg. Det handler også om den måde man beregner effektivisering. Ingen er vel gået glip af debatterne om. hvorvidt fødende kan presses til at føde hurtigere, fordi afdelingerne skal effektivisere med 2 % per år

Men når man f.eks. mener at mere effektiv = flere konsultationer om dagen, så betyder det jo at en læger der gør hver patient helt færdig med det samme og derfor f.eks kun ser 3 patienter, straffes ift. den læge der ser 10 patienter, men til gengæld kun har lavet en enkelt undersøgelse på hver.

Oveni er der en masse opgaver, som faktisk ikke giver en ydelse. I psykiatrien ssker det af og til at patienter er for angste/depressive osv. til at møde op, og så hænder det jo (ofte), at det der skulle være et besøg i ambulatoriet (som man får penge for), bliver til en telefonkonsultation i stedet (som man ingenting får for). Begge dele kan have taget nøjagtigt den samme tid, krævet det samme af behandleren og have hjulpet patienten lige meget. Men kun det ene tæller faktisk med i statistikken. En videokonsultation giver til gengæld det samme som en almindelig ambulant konsultation.

Der er ingen tvivl om, at systemet med pakke og kasser, som alt pinedød skal passe i, er lavet af folk der ikke selv på nogen måde har indsigt i det system de laver reglerne for.

• #146   13. jul Og så er der hele patienthensynet også.. Patientens tid igen og igen, følelsen af at nogen kæres og lytter og tar hånd om en. Viden om tingene er gjort ordentligt. Viden om hvad sker der når jeg kommer hjem. Hvor og hvordan henvender jeg mig hvis jeg har brug for det.

Et eksempel fra apoteket.
    Patienten har en alm. Læge, en øjenlæge og har været på to forskellige sygehuse i forbindelse med henholdsvis kræftbehandling og noget tidligere blodprop.
    Denne patient skal Gud hjælpe mig ringe efter ny recept til lige den afdeling/læge der har udstedt behandlingen i første omgang.
    Dvs. Øjenmidlerne skal han ringe til øjenlægen for at få fornyet. Hans kræftbehandling og spørgsmål her til skal foregå med riget. Hans kolesterol og blodtryksmedicin skal han ringe til det lokale hospital for at få. Og egen læge står for hans diabetes..

Stakkels stakkels mand... Han kan aldrig lave andet end at hænge i telefonrøret...

• #147   13. jul Ginne
    Jeg fik for et par år siden ordineret noget medicin af en neurolog. Alt dette blev overført til min egen læge, og jeg kan forny hos ham via nettet. Ingen problem der. Men der er måske forskelle rundt om i landet

• #148   13. jul Søren - ja, for flere og flere alm. Praktiserende læger vil ikke længere røre behandlinger fra speciallæger og sygehus.
    Selv om det er helt alm. Ordinær medicin.

Jeg har oplevet en som skulle ringe til sygehuset for at få recept på medicin mod mavesyre. Det kan købes i håndkøb for fanden... Han havde ringet til sygehuset hver gang og egenlæge ville ikke hjælpe når han alligevel skulle have noget andet fornyet der. Han køber det nu uden om recept fordi det er for bøvlet.

Dagligt har jeg kunder der fortæller om at de ved lægen eller på sygehuset kun må tale om en ting pr. Tid de får... Hvis de nævner noget ud over det der står på tiden, så må de få en ny tid om x uger... Det er fandme da tungt...

• #149   13. jul Min medicin for stofskiftet skal bestilles på sygehuset.

• #150   13. jul Og så bliver det først overført til egen læge, når man bliver afsluttet (sådan er det i hvert fald ved os). Hvis du som patient går i et forløb i Afdeling X, så er det der, du får din medicin. Når du afsluttes fra Afdeling X, bliver du formentligt afsluttet til egen læge, og denne kan så udskrive medicinen til dig.
    Men alt efter, hvilken afdeling der er tale om, er der jo folk der går der i lang tid - og i al den tid, er det så der de skal ringe for at få deres medicin (efter afslutning SKAL man via egen læge - der udskrives naturligvis ikke fortsat recepter til en patient lægen ikke længere ser).

• #151   13. jul Jeg er så heldig ikke at have den store brug for vores sundhedssystem. Men jeg betaler uden at brokke mig min skat for det er sådan et menneske, jeg gerne vil være. Bidrage der hvor jeg kan, så vi alle kan være her og leve et liv med lige muligheder.
    Jeg synes overhovedet ikke ordet billigst hører til, når det handler om vores sundhedssystem, men bedst eller effektivt ville være at foretrække.
    Det lyder måske lidt frelst, men så er jeg et egoistisk r*vh*l på andre punkter

• #152   14. jul Jeg har gjort meget brug af systemet.
    Har fået dårlig behandling hele vejen igennem.
    Jeg betaler SKAT.
    Jeg giver derudover en del af min løn om året til velgørenhed.
    For 1 måned siden støttede jeg med 600 kr. til en kræftsyg.
    Da jeg hentede mit pas i går, gav jeg en pensionist 500 i hånden.
    Han søgte tilskud til ham og hans syge kone. Jeg hørte hvad de havde, og fik i "løn" Det var ikke meget, men de fik afslag.

Sidste år gav jeg en enkelt kræftsyg person 4000 kr.

Jeg er ganske sikker på at de fleste af jer tjener mere end mig. Så det er ikke fordi jeg er rig!

Jeg synes generelt at folk er skide nærige. De betaler deres SKAT, og de vil systemet, lige som jer. Men det er os det.

Havde jeg flere penge, så ville jeg 100% give flere ud.

Selvfølgelig skal det være så billigt som muligt.
    Men os effektivt.
    Lige nu er det alt for dyrt.

Jeg ved godt jeg er dårlig til og formulere mig på skrift, så denne "samtale" er total misforstået.

Ikke alle der har skrevet har været lige søde. Tror at nogen er blevet ramt på følserne.

Jeg er selv blevet ramt, siden jeg endelig skriver lidt

Jeg er lige vågnet, så bær over med mig med dette skriv

Jeg lider blandt andet af Ptsd. Derfor er jeg vågnet i panik igen efter 4 timers søvn.
    Jeg skal op kl. 7 for at tage på arbejde.
    Iøvrigt er jeg selv ørebarn.

Jeg hader enlig og "udlevere" mig selv på et offentligt forum, men her har i fået lidt om mig.

Og ja, jeg synes stadigvæk det er forkert at i har været med til og betale mine behandlinger!
    Og omvendt

• #153   14. jul Det gør mig ondt for dig, Lars - og jeg synes afgjort IKKE, at det er forkert at være med til at betale for dine behandlinger.

For omkring ti år siden havde jeg godt med penge - lagde sågar en million i skattekassen, da jeg solgte en gård (ejet af mit aps-selskab). Den million VILLE da have prydet min bankkonto men jeg er sikker på, at andre fik glæde af pengene, og jeg manglede jo ikke noget.
    I dag har JEG brug for lidt hjælp - og sådan går det op og ned i livet.

• #154   15. jul Det er fint du har det sådan synes jeg. Faktisk dejligt at du har det sådan!
    Jeg har det jo enlig på samme måde, jeg giver os gerne.
    Jeg synes bare det skulle være frivilligt

Jeg burde selv spare op så jeg kunne få noget behandling, men gør det ikke.
    Af staten kan jeg intet hjælp få.
    Men betale til det, det skal jeg.

Min mor rendte som 54 årig til lægen flere gange.
    Hun kunne ikke cykle op af bakken til arbejdet. Hun havde ondt flere steder.

Sidste samtale med hendes læge, da var jeg med. Han kaldte hende hypokonder husker jeg.

2 uger efter fik hun tid hos deres uddannelses læge. Hun blev så sendt til scanning.
    Hun havde så tumor i lungen - ryggen og 2 steder i maven. Døde 3 uger efter at det blev konstateret.

• #155   15. jul Det er simpelthen så forfærdeligt at høre den slags, Lars
    Jeg troede skisme ikke, at læger i dag overser kræft - kalder smerteplagede for hypokondre

For MANGE år siden havde min mormor smerter i ryggen. Hun blev sendt til fysioterapeut for at få massage. Smerterne blev ved. Så blev hun sendt til mere fysioterapi. Først efter to år fandt man på at UNDERSØGE hende. Hun døde et halvt år efter af kræft i ryggen.

• #156   15. jul Lars: Respekt for at du hjælper, hvor du kan

Jeg er helt klart for det system vi har, for jeg bryder mig ikke om tanken om, at folk med lav indkomst ikke kan få ordentlig lægehjælp, omvendt, så er der absolut plads til forbedringer i vores system !! Der er blevet skåret alt, alt for meget ned.
    Og ja, jeg betaler glad og gerne min skat, så vi kan have et sygehusvæsen og et uddannelsessytem, som er tilgængeligt for alle, uanset indkomst.
    Når det så er sagt, så skal jeg ikke gøre mig selv bedre end jeg er. Jeg benytter mig af vores sundhedsforsikring på mit arbejde, så slipper for at stå i kø, og få kan hurtig behandling i privat regi. Forkert ? Måske, men jeg trøster mig med at jeg så ikke optager en plads i køen på ventelisterne i offentlig regi.
    Men det irriterer mig helt klart at flere og flere virksomheder føler trang til at have sundhedsforsikringer på medarbejderne, for det viser tydeligt at vores offentlige system ikke fungerer optimalt.

• #157   15. jul Lars - jeg tror ikke du behøver at føle dig ramt. Jeg kan selvfølgelig kun tale for dig selv, men jeg skriver egentligt som jeg gør, fordi jeg er interesseret i svaret:
    Tror du, at det bliver billigere, hvis der også er nogen investorer, der skal tjene på sygehusene?

Det tror jeg nemlig ikke det gør - og kigger man til udlandet, så ser det altså ud til, at jeg har ret.

Jeg er ikke så blind, at jeg ikke kan se problemerne med måden systemet kører på nu. Men problemer skyldes efter min bedste overbevisning ikke, at vi har et skattebetalt sundhedssystem. Det skyldes derimod, at der sidder nogen politikere som ved intet eller meget lidt om området, og de er så sat til at lave reformer og inde ud af, hvordan vi driver det mere effektivt. De kender ikke den virkelighed som læger, sygeplejersker, patienter m.fl. lever og arbejder i.

Jeg tror, at det faktisk er muligt at spare penge i sundhedsvæsenet UDEN at det behøver være = dårligere behandling eller massevis af fyringer.
    Et sted at starte ville måske være, at man droppede lidt af den kassetænkning og "alle med samme sygdom skal have samme behandling", der er nu og fandt en mere rimelig måde at beregne ydelser på (så en behandling bliver = en ydelse, uanset om man har lavet 5 behandlinger på samme patient eller på 5 forskellige patienter. Vejle sygehus er dygtige til dette, i hvert fald på kræftområdet, hvor de på sin vis skider lidt på politikernes ønsker og hvad der ser godt ud på papiret og ganske enkelt laver de undersøgelser der skal laves med det samme, hvis det er fagligt muligt).

• #158   15. jul Ann-Marie - jeg ser anderledes på det. Jeg synes det er helt fint, at de der har råd (eller har virksomheder der har) kan tegne private forsikringer. Jeg er absolut fortaler for, at alle spytter i kassen så enhver, uanset indkomst, kan få nødvendig behandling. Men omvendt synes jeg da det er helt fint, at hvis man kan, så betaler man selv. Helt som med alle andre offentlige ydelser - de er til dem der ikke kan selv. Hvis man kan, så skal man da selv.

• #159   15. jul Michelle: Et eller andet sted, er jeg enig i at hvis folk selv kan/vil betale for behandling, så er det helt fint.
    Er bare bange for at det i sidste ende vil resultere i at den offentlige del af sygehusvæsenet bliver mindre og mindre, fordi flere og flere udnytter muligheden for at blive behandlet i privat regi = offentlige hospitaler kun bliver brugt af folk som ikke har råd til andet

• Peter                     heldigvis IKKE DKK
    Peter heldigvis IKKE DKK Online Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Svar: 1.138
    #160   16. jul Hvordan opnåede denne tråd pludselig en Bedste placering.. i de populære emner herinde (Bedste placering peak) uden at der var nogen som helst svar imens..

En hitliste rangerer musik, typisk efter salgstal eller afstemninger..

• #161   16. jul Jeg gætter på, at det skyldes at listerne opdateres x antal gange dagligt og ikke i det sekund, der kommer svar, eller at der ganske enkelt er noget forsinkelse på, men ved det ikke.
    Ingen grund til paranoia uanset, der er altså ikke nogen der sidder og fjerne tråde fra listen e.l.

• #162   16. jul Den ligger i top, fordi den har flest visninger. Bortset fra det, så er det vel ligegyldigt, hvor den er placeret, bare du kan finde den, når du vil kommentere i den.

• #163   16. jul Nu bliver jeg sgu lidt nysgerrig. Er det visninger eller svar som afgør placeringen i mest populære emner ?
    Og ja, det er pisse ligegyldigt hvor et emne ligger, jeg skal nok finde de emner som jeg synes er spændende, uanset placering

okt 2016

#164   16. jul Den ligger i top, fordi den har flest visninger. Bortset fra det, så er det vel ligegyldigt, hvor den er placeret, bare du kan finde den, når du vil kommentere i den.

Er det nu antallet af visninger der afgør, at den hoppede i et badutspring op på første pladsen.. Har du muligvis insiderviden omkring de meget kryptiske algoritmerer og deres generelle datastruktur her på sitet ..

• #165   16. jul Alt det, synes jeg, at du skal konspirere videre over

okt 2016

#166   16. jul Alt det, synes jeg, at du skal konspirere videre over

Ja, jeg plejer nok at finde ud af hvordan tingene hænger sammen eller ikke gør i en historie..

Spørgsmål eller klager over markedsføring..

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/kontakt/spoergmaal-eller-klage/

• #167   16. jul

Kommentér på:
Brokketråd - hospitaler