{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.459 visninger | Oprettet:

Udmeldelse af folkekirken {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Nogen der har erfaring med at melde sig ud af folkekirken? Kan ikke helt finde ud af om der er en 'rigtig' måde at gøre det på, da der er mange forskellige sider, som siger de kan gøre det ved, at man indtaster sine oplysninger.... Lyder lidt mystisk - Og personligt fremmøde ved præsten skulle vidst ikke være sagen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udmeldelse af folkekirken
  • #2   12. jul 2017 Nå okay, hvor mærkeligt. Men tak!

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #3   12. jul 2017 Hvis folkekirkemedlemmerne i lighed med medlemmerne i andre anerkendte og godkendte trossamfund kunne trække medlemskontingentet fra i skat, ville det resultere i en skattebesparelse på 1500-2000 millioner
    https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/staten-og-folkekirkens-%C3%B8konomi-h%C3%A6nger-sammen


  • #4   12. jul 2017 NEJ man skal IKKE ned til præsten -selvom mange præster insisterer på man skal (jeg havde selv bøvlet med en præst da insisterede på personligt fremmøde, indtil sekretæren endte med at tage over, efter jeg havde sendt relevante paragraffer i hendes retning - så kunne jeg pludseligt meldes ud på 2 minutter).

    Du kan i princippet melde dig ud pr, mail. Du skal blot skrive til præsten i dit sogn, at du ønsker at melde dig ud og oplyse dit cpr.-nummer. Vil du gøre det lidt nemt for dig selv, sså vedhæfter du en kopi af din dåbssattest. Har du ikke den, så oplyser du om hvor og hvornår du er døbt. Sidstnævnte er faktisk ikke et krav, for via dit cpr-nummer kan de selv slå det op. Men "min" præst krævede i hvert fald den slags dokumentation - jeg havde ikke min dåbsattest og husker da ikke hvor og hvornår jeg er døbt, så jeg bad hende selv slå det op, og det var da også det det endte med (da sekretæren kom ind i billedet). Men har man den info, er det jo noget nemmere bare at vedhæfte det fra start.

    Hvis du ikke gider selv forfatte en mail, så kan du også benytte dig af www.udmeldelse.dk som er en side ateistisk selskab lavede for et års tid eller to siden i protest over, at det kan være så fandens bøvlet at melde dig ud - oplever du at præsten ikke godtager det, er de også behjælpelig med at tage kontakt til sognet og oplyse dem om lovgivningen.


  • #5   12. jul 2017 Peter -hvis det i det mindste kun var medlemmerne der betalte til folkekirken, kunne jeg faktisk godt leve med, at det ikke kunne trækkes fra i skat. Men vi betaler jo allesammen til præstelønninger og hvad har vi...

    Jeg tror ikke på Gud - så gider jeg da ikke betale til forkyndelse af Gud. Det er slemt nok, at det får taletid i skoletiden (konfirmationsforberedelse).


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #6   12. jul 2017 Jeg er nu heller ikke særlig troende, men er da både døbt og konfirmeret..

    Folkekirken er "bare" vores kulturarv....som man som Dansker burde støtte op om.


  • #8   12. jul 2017 Det kan gøres pr. mail. No problemo..
    Efter som der er ret mange, der melder sig ud, så er de ved at have styr på, at man ikke skal ned og stå skoleret hos præsten, for at slippe ud.


  • #10   12. jul 2017 Lens -naturligvis siger du. Det er bare ikke så naturligt alligevel. Det afhænger helt af, hvilket sogn man hører under. Jeg havde, som nævnt, selv en del besvær og præsten skrev faktisk ret flabet til mig, at "så nemt er det altså ikke" (jeg havde leveret alle de oplysninger, loven foreskriver). Og SÅ længe siden er det ikke jeg meldte mig ud.
    -jeg opdagede først udmeldelse.dk efter jeg var meldt ud, ellers havde jeg formentligt benyttet den og så ladet AS tage en snak med hende efter hendes protester.
    Hun ville i første omgang have, at jeg mødte personligt op, så vi kunne snakke om de (åbenbart nærmest dommedagsagtige) store konsekvenser det ville have for mig at melde mig ud. Da jeg henviste til, at loven altså siger, at man kan melde sig ud pr. brev/mail, så skulle jeg da absolut i hvert fald medsende dåbsattest osv. uanset at et cpr-nummer faktisk er tilstrækkeligt.
    Og jeg kan da se rundt om på nettet, at der stadig er masser af præster der ikke godtager udmeldelsen i første omgang, når den kommer på mail.



  • #11   12. jul 2017 Peter - Men folkekirken er en forening man ikke kan melde sig 100 % ud af. Og det er måske fair, synes nogen. Men så skal de da melde det klart ud - at i Danmark har man pligt til at være medlem af folkekirken, uanset ens religiøse ståsted. Så kan man da lige så godt helt droppe at påstå, at man kan melde sig ud, for det kan man ikke - kun delvist.

    Og det giver da ikke meget mening - hvis jeg egentligt bare gerne vil spille badminton, så melder jeg mig jo heller ikke ind i en fodboldklub.


  • #13   12. jul 2017 Peter - nu siger grundloven kun, at vi i DK har en statskirke... den siger altså ikke noget om, at vi allesammen skal betale præsternes løn (faktisk betalte staten ikke præsternes lønninger, dengang grundloven blev skrevet smiley )

    Jeg har det fint med at betale til f.eks. vedligeholdelse af bevaringsværdige bygninger, også når disse er kirker. Det er fint med mig. Men jeg synes altså det er urimeligt at skulle betale for kristen forkyndelse, når nu jeg ikke er kristen.
    Men når nu jeg skal det, så skal man da ikke påstå, at man kan melde sig ud af folkekirken. Det kan man ikke - men kan begrænse sit medlemsskab lidt, men man kan ikke melde sig ud. Og det er vel mit største problem - at man ikke er ærlig omkring det. (Nå ja det, også at man udnytter sin særlige position, f.eks. personregistrering der nogen steder bruges til at markedsføre dåben).




  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #14   12. jul 2017 Efter udmeldelsen betaler man jo ikke kirkeskat... Hvad er det som man ikke er ærlig omkring?

  • #15   12. jul 2017 Peter - ja, du slipper for kirkeskat. Men en god del af bl.a. præsternes løn betales altså af det bloktilskud kirken får... Så selvom jeg har meldt mig ud, så betaler jeg stadig for kristen forkyndelse. Det synes jeg ikke er ok.

  • #16   12. jul 2017 Som præst i nævnte kirke blot en lille kommentar.
    Ja det er nok med et brev / mail.
    Men enhver idiot kan stjæle dit cpr nr og lege de er dig og så melde dig ud. Jeg har pligt til at sikre mig at du er den, du gir dig ud for at være, og at det faltisk er dit eget ønske.
    På forhånd undskyld for besværet - men derfor kræver en udmeldelse på mig liiige lidt mere end en enkeltstående email.


  • #17   12. jul 2017 Lisbeth - men lovgivningen siger altså at en mail er nok.
    Og helt ærligt, så tror jeg der går længe før vi hører om, at folks cpr-numre misbruges til udmeldelse af folkekirken smiley



  • #19   13. jul 2017 Michelle: Tak for tip om siden (udmeldelse.dk) smiley Jeg har i årevis tænkt på at melde mig ud, men har bare aldrig fået taget mig sammen. Det har jeg så nu (forhåbentligt smiley ). Spændt på at se om præsten accepterer min online udmeldelse, eller om jeg skal op og stå skoleret smiley

  • #21   13. jul 2017 Michelle - du har vel hørt om identitetstyveri - eller, at ens venner sender sådan en mail for sjov. Hvad ved jeg.
    Derfor skriver eller ringer jeg altså pågældende op, og spør om de nu har anmodet om det og derefter får de tilsendt en ny dåbsattest, hvoraf det fremgår at de er meldt ud.
    Jeg ber ikke folk om at møde op på præstegården!!

    Birgitta, nej medlem kan man ikke være uden dåb smiley mangler du fællesskabet er den lokale kirke jo altid åben - også selvom man ikke er døbt?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #22   13. jul 2017 Peter - ja, du slipper for kirkeskat. Men en god del af bl.a. præsternes løn betales altså af det bloktilskud kirken får..

    Hvis nu vi kunne trække vores "medlemskontingentet " fra, så ville staten pludselig mangle 1½-2 milliarder. Og eftersom at præstelønningerne kun udgør ca 0.7 milliarder...


  • Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 94
    #24   13. jul 2017 Michelle jeg forstår dig. Jeg er republikaner, ikke af økonomiske, men af politiske grunde og jeg synes da også at det er lidt træls at jeg indirekte er med til at opretholde kongehuset. Nu kommer det nok ikke som en overraskelse for så mange, at et antal slotte og gallamiddage ikke finansierer sig selv, men der burde være mere åbenhed om folkekirkens indtægter.

  • #25   13. jul 2017 Michelle - Men sådan er der jo så meget. Jeg har ingen interesse i ballet og har egentlig heller ikke interesse i at støtte miljøet. Men min skat går jo alligevel den vej. Jeg har heller ingen interesse i teater - men min skat bliver alligevel brugt på det.
    Der er sikkert mange andre kulturtiltag, der får statsstøtte, men som jeg på ingen måde er interesseret i og som ikke gør nogen forskel i mit liv.

    Men jeg betaler da alligevel til det, og jeg brokker mig ikke. Kultur er kultur, og det bør værnes om (synes jeg).


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #26   13. jul 2017 Jeg er meldt ud, og sparer ok penge af den grund.
    jeg er ateist.

    Jeg vil heller ikke giftes i en kirke fx.



  • #27   13. jul 2017 Tak for alle jeres svar! Min veninde mødte for nogle år siden op til præsten for at melde sig ud, og det tog hende en kamp. Hun var kun lige fyldt 18, så præsten ville have hende til psykolog og en masse inden, da hun jo tydeligvis havde et problem (Selvfølgelig tog hun ikke til psykolog) - Men ja, det er jo heller ikke alle præster der er sådan smiley

  • #28   13. jul 2017 CTS - jeg synes nu der er ret stor forskel på at tvinges til at betale til forkyndelse af overtro og til nogen folk, der simpelthen har grønt lys til at diskriminere (homovielser, håndtryk mm.), som har adgang til at misbruge persondata, som har lov at forkynde deres tro til skolebørn I SKOLETIDEN osv. og så på at støtte ballet e.l. - sidstnævnte kan jeg jo bare lade være at tage ind at se, så har de trods alt ikke den store indflydelse på mit liv. Folkekirken derimod, blander sig faktisk i andres liv, uden at vi har bedt om det.

    Kirken kan på mange områder opføre sig på en måde, der er uacceptabelt for enhver privatperson eller virksomhed, men fordi det er folkekirken, så er det bare i orden - og vi skal ovenikøbet betale dem for det.

    Det er ikke tilfældet med alt det andet vi betaler til, som vi ikke nødvendigvis alle er begejstrede for (det ville f.eks. være fint med mig at skære gevaldigt på kunsten, men det er ikke noget jeg sådan aktivt ville arbejde for blev gjort - jeg har derimod aktivt valgt at melde mig ud af Folkekirken, fordi min tanke er, at hvis tilsstrækkeligt mange gør det, så kan den vel ikke blive ved at nyde særstatus). Alle de andre offentlige institutioner skal trods alt overholde dansk og international lovgivning.


  • #29   13. jul 2017 Ja, man kan jo få ting til at lyde ligeså skidt, som man har lyst til smiley

    Jeg kan slet ikke se det forfærdelige i, at folkekirken "forkynder" deres tro. Jeg oplever da, at folk i dag er i stand til at træffe deres egne beslutninger, uafhængigt af hvad præsterne siger. Jeg tror i virkeligheden ikke at der er mange, der bliver særligt påvirket af deres "forkyndelse", ej heller, at nogen tager skade af det (tværtimod - vores samfunds værdier er trods alt baseret på kristendommen).

    Da jeg gik til konfirmationsforberedelse, mener jeg, at en af drengene blev tilbudt at undlade at deltage, fordi han ville nonfirmeres. Han valgte så at deltage, fordi han gerne ville med på turene. Jeg tror ikke, at denne forkyndelse af overtro, på nogen måde påvirkede hans valg i nogen retning.

    Vi fik endda undervisning i andre trosretning end kristendom.

    Ballet har skisme også en vis indflydelse på folks liv (ihvertfald dem der færdes i miljøet og deres pårørende) - endda noget mere voldsomt, end hvad jeg nogensinde har hørt, at moderne kristendom har.

    Men igen - vil man se det negative så gør man det, og man kan altid betone noget negativt og bagitalisere noget andet, for at styrke ens holdning. smiley


  • #30   13. jul 2017 Og nej, jeg er ikke kristen.

  • #31   13. jul 2017 CTC - self kan man undlade at deltage i konfirmationsforberedelse, hvis man ikke skal konfirmeres smiley
    Men at forkyndelsen ligger i skoletiden synes jeg altså er ret skidt - der skal ikke forkyndes religion i folkeskolen.

    Og ja, at der forkyndes til dig, mig og andre voksne, betyder næppe at vi pludseligt bliver hard core religiøse, hvis vi ikke var det i forvejen, men nu er det jo ikke voksne mennesker, der går i folkeskole. Hvad forældrene vælger for deres børn er naturligvis helt op til dem, og opdrager de ungerne i en eller anden religion, er det helt fint for mig. Men jeg synes ikke det er ok, at forkynde for børn, som ikke har bedt om det (eller forældrene har ikke) og så endda i skoletiden. Og jeg synes i høj grad, det er problematisk, når folkekirken nogen steder i landet misbruger det, at de står for personregistrering til at hverve medlemmer/markedsføre dåben. Hvis der ikke er nok, der bliver døbt, så må de sgu da se på, hvad foreningen tilbyder, man kan da ikke bare misbruge persondata - de står nu engang for registrering, sådan er det bestemt. Men medindre man specifikt meddeler, at ja, man vil gerne modtage præstebesøg og nyhedsbreve, så er det sgutte ok at bruge de data til at se hvem i lokalområdet der har fået børn, og så lige banke på og reklamere for barnedåb. Vi er jo tvunget til at være i det register, så må det sgutte bruges som markedsføringsredskab.

    Jeg kunne faktisk finde på at være medlem af folkekirken, selvom jeg ikke tror på Gud, hvis jeg syntes, jeg var overvejende enig i deres budskaber og handlinger. Det er jeg ikke. Hvis min lokale kirke var mere aktiv ift. svage og udsatte i mit område (det ved jeg nogen kirker er) så ville jeg måske melde mig ind, fordi det trods at var værd at støtte, uanset om man troede på himmelnissen eller ej.

    Ang. at ballet også skader nogen - ja måske. Men som du selv siger: Dem der er involveret i det... Alle vi andre slipper. Kirken har derimod indflydelse på os alle - de har jo en stemme selv i ting som lokalplaner o.l.


  • #32   13. jul 2017 Men Michelle - der bliver færre og færre "hardcore kristne", så det er nok ikke fordi den konfirmationsforberedelse har så voldsom stor betydning for eleverne.

    Jeg synes så netop det er et plus, at der undervises i religion i folkeskolen. Der er mange der ikke aner en disse om andres religion, og så er det netop, at fjendtligheden og forargelsen og hadet opstår. Fordi man ikke aner hvad det går ud på, og kun har forskruede forestillinger om det.

    Misbrug af persondata er ikke i orden, det er klart.

    Men det du nævner, kan jeg på ingen måde genkende fra vores egen præst og kirke, og ej heller de omkringliggende. Så måske man i stedet skulle tage fat på de brodne kar, i stedet for at skære alle over én kam.

    Jeg synes sgu ikke, at kirken på nogen måde har nogen betydning for mit daglige liv. Overhovedet. smiley

    Selv om vi andre slipper ift. ballet, så støtter man det jo altså stadigvæk. Og det er vel i bund og grund derfor du har meldt dig ud - du vil ikke støtte det. Ellers har det vel næppe den store indflydelse på dit liv, at fx skoleelever går til konfirmationsforberedelse, eller at nogle præster banker på ved nybagte forældre. Så det er da i bund og grund det samme.


  • #33   13. jul 2017 Det er en gammeldags tankegang, der gør, at man fødes som medlem af folkekirken og aktivt skal melde det fra, hvorimod man fødes som ikke-organdonor og aktivt skal melde det til.

  • #34   13. jul 2017 Det er også helt hul i hovedet, Søren - at man aktivt skal melde sig som organdonor.

  • #35   14. jul 2017 Søren - du fødes IKKE som medlem af folkekirken, sikke noget sludder.
    Ved dåb i kirken bliver du medlem, men det ritual kan dine forældre så lade være med at slæbe dig igennem..


  • #36   14. jul 2017 Lisbeth
    Vil det sige, at hvis mine børn ikke bliver døbt i kirken, så kommer de ikke til at betale kirkeskat, når de starter på arbejdsmarkedet?


  • #37   14. jul 2017 Søren: Jep. Dåben er deres indmeldelse i folkekirken.

  • #38   14. jul 2017 Har det mon altid været på den måde? Ellers må man jo hellere gøre det sådan - folk flygter øjensynligt fra folkekirken.

  • #39   14. jul 2017 Søreen: det har i hvert fald været sådan de sidste 30 år - og det lyder også til birgitta på 69 aldrig er blevet meldt ind smiley

  • #41   14. jul 2017 Søren - sådan har det været siden Jesu død og opstandelse smiley
    Dåben er adgangskrav for optagelse i alle kristne trossamfund


  • #43   14. jul 2017 Det virker urimeligt, at forældre kan tilmelde børn som kommende betalende medlemmer. Det burde helt klart ændres til, at man den dag, man fyldte 18 år, ikke var medlem af folkekirken, men aktivt skulle gøre et tilvalg.
    Så ville kirkeskatten stige til det 4-dobbelte. Det ville sortere i de sande troende smiley


  • #45   14. jul 2017 Ida
    Du kan sgu da ikke bare helt ukritisk putte disse tre ting i samme pulje og så "godkende" smiley


  • #46   14. jul 2017 Søren: nu siger ungerne jo selv ja ved konfirmationen.

  • #47   14. jul 2017 Julie
    Du mener vel ikke i fuld alvor, at en 13årig knægt med udsigt til en fest og store pengegaver tænker på mulig kirkeskat 4-5år ude i fremtiden? Skal man bekræfte tilhørsforholdet til den kristne tro, så kunne det passende gøres ifm, at personen fylder 18år.
    Den anden metode minder lidt for meget om salg af forsikringer og de med småt skrevne forbehold. Aktså bevidst uhæderligt - kun for pengenes skyld


  • #48   14. jul 2017 Hvis man ikke ønsker medlemskab, så kan man jo bare melde sig ud, som 18-årig? Der er vel intet fordækt i, at barnet bliver meldt ind, når forældrene aktivt vælger at melde ungen ind, og ungen så selv siger ja 14 år efter? Det kan da ikke komme bag på hverken forældre eller barn, hvad det er, man melder sig ind i?
    Fest og gaver kan man nu sagtens få uden at være medlem af klubben.


  • #50   15. jul 2017 Har endnu ikke hørt noget fra min lokale præst. Gad vide hvor længe der går før min udmeldelse bliver accepteret ?

    Jeg har det helt fint med at der bliver undervist i religion i skolerne. Det er vigtigt at få en forståelse for de forskellige religioner. Men konfirmationsforberedelse burde foregå udenfor skoletiden.


  • #51   15. jul 2017 CTS - Igen, jeg har ikke et problem med, at børn i skolealderen forkyndt en religion. Jeg har et problem med, at dette foregår i skoletiden.
    Mit problem er heller ikke religionsundervisning (bortset fra, at det jo altså ikke hedder religion men kristendom, indtil de store klasser). Det er da væsentligt at lære om religion i et historisk perspektiv, div. religioner har jo præget den verden vi lever i og gør det stadig (nogen steder mere end andre), så det er da super relevant at lære noget om. Det er FORKYNDELSE af religion i skoletiden jeg har et problem med, for den del er altså ikke vigtig uddannelse, så den slags må klares udenfor skoletiden.

    Ida - jeg er klar over, at det trods alt ikke er en kæmpe del af DK's økonomi der går til den slags. Hvis det var, havde du formentligt set mig noget mere aktivt prøve at ændre det, istedet for at lidt skriverier på et internetforum, hvor det jo ikke er skrevet i et forsøg på at ændre det smiley
    Ikke desto mindre synes jeg da uddannelse af børn og unge er vigtigt, og eftersom de bruger ret meget tid i skolen, skal den tid da bruges fornuftigt. Så skal der altså ikke sættes timer af til konfirmationsforberedelse - vi de konfirmeres, så må de da forerede sig i fritiden (og det samme kan jo siges om minikonfirmand osv.). Kristendomsfaget tænker jeg også burde hedde religion og have et langt mere (kultur-)historisk perspektiv fremfor at fokusere på at lære om jesu liv og gerninger.


  • #52   15. jul 2017 Ann-Marie - Formentligt ikke før det er hverdag igen. Præster/kirkens ansatte skal vel også have lov at holde fri smiley

  • #53   15. jul 2017 Michelle: Nej, de arbejder da i weekenden, ligesom os andre, gør de ikke ? smiley
    Spøg til side: Forventer at der nok ikke sker det vilde de første 14 dage smiley Men spændt på om det endelig lykkes at blive meldt ud, rimeligt simpelt, efter at have overvejet det i mange, mange år smiley


  • #54   15. jul 2017 Jeg fik svar efter et par (hver-)dage, men ved selvfølgelig ikke, om de er lige så hurtige andre steder. Men din udmeldelse gælder fra den dato du meldte dig ud, uanset hvornår de så svarer på din udmeldelse smiley

  • #55   15. jul 2017 Jeg venter spændt, uanset hvor langsomme de end måtte være på Lolland smiley

  • #57   15. jul 2017 Ida - ja, jeg tror da også, at jeg som folkeskoleelev havde syntes det var ret fantastisk. Jeg hadede at gå i skole, så enhver undskyldning for at holde fri havde været velkommen smiley

    Men nu betaler vi jo alle for, at de unge mennesker kan få lidt uddannelse og med heldagsskole og hvad har vi, tilbringer staklerne temmeligt mange timer i skolen. Så synes jeg egentligt de timer skal bruges på undervisning og ikke forkyndelse (uanset religion i øvrigt).


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #58   15. jul 2017 Det er da ligegyldigt. De fleste ser det som noget spændende ellers ville de vil sove de par timer længere. At traditionen ikke er hvad den var i gamle dage ændre ikke på at den stadig er her. Det er da skønt i en tid hvor alt drukner i facebook og alt muligt andet. For mange er det en stor dag man kun oplever en gang i livet.

    Selvfølgelig skal der være plads til det.


  • #59   15. jul 2017 Max - det kan der da også fint være plads til... i fritiden. Jeg kan simpelthen ikke se hvad forkyndelse har at gøre i skolen, uanset om man så forkynder det ene eller det andet.

  • #60   15. jul 2017 Den konfirmationsforberedelse, som jeg deltog i, bare nu ikke ret meget præg af forkyndelse smiley

    Jeg ved heller ikke, hvorfor konfirmationsforberedelse som sådan er mere "forkyndende" end undervisning i religion/kristendom. Det er måske igen hvordan man vælger at formulere sig smiley
    Men vi kan godt blive enige om, at det kunne ligge uden for skoletiden. Hvornår børn så skulle få tid til det, ved jeg dog ikke.


  • #62   15. jul 2017 CTS - tja, fagene religion og kristendom må, ifølge bekendtgørelsen, ikke være forkyndende. De skal være oplysende. Og det er da 100% muligt at undervise i religion uden at forkynde. Religion har jo betydning for den verden vi lever i dag, så udover en generel oplysning om, hvad det er de tror på i forskellige religioner, så er der jo både historie, samfund, kultur, etik og moral (som jeg ikke mener er noget specifikt religiøst, men når religion nu engang ofte påstås at være moralens vogter, så er det da en fin debat at tage). Der er masser af ting, jeg mener man kan undervise i i religion, uden at man bliver forkyndende Kristendomsfaget har jeg det lidt sværere med - jeg forstår slet ikke behovet for, at man kun har kristendom (og ikke bare religion) i de mindre klasser - kristendom på den måde jeg selv havde det, er i min verden forkyndende. Når man beretter om Jesus som Guds søn osv. Ikke som "det er de kristne tror på" men som "det er sådan det er", så er det et problem. Vil forældre opdrage deres børn i en religion, så skal de være så velkomne - men det er ikke skolens opgave at gøre det.

    konfirmationsforberedelse skulle dælme gerne være forkyndende. Det skal jo forberede de unge på at sige ja til Gud osv. Hvis ikke det er forkyndende, så gør præsten ikke sit job.

    Ida - og det er jo så spørgsmålet om, om man mener religiøs forkyndelse hører til i skoletiden og om det skal betales af af skattepenge. Det mener jeg ikke, jeg mener medlemmerne selv må betale den slags, og det bliver vi nok ikke enige om smiley


  • #63   16. jul 2017 Ja ja, Michelle, så siger vi det smiley

  • #64   19. jul 2017 Jeg meldte mig ud for 40 år siden ved at fremsende krav om tilbagebetaling af kirkeskat da jeg hverken er døbt, konfirmeret el. gift i kirken.
    Jeg fik 5års kirkeskat tilbage ca.5.500kr.
    Desværre var vi ikke opmærksomme på at min hustru ufrivilligt også blev udmeldt hvilket gav en del bøvl efterfølgende.


  • #65   19. jul 2017 Hvis man melder sig ud fordi man ikke vil lønne præsten bør man tænke på at vi også lønner alle andre trossamfund via skatten i form af tilskud.

  • #66   19. jul 2017 Erling -hvis du ikke er døbt og ikke aktivt har meldt dig ind, hvordan dælen er du så havnet som medlem?
    Man kan normalt ikke få tilbagebetalt kirkeskat, man er jo medlem, og skal således betale, indtil den dag man har meldt sig ud. Så gætter på der har været nogen særlige omstændigheder smiley

    Ang. andre trossamfund, så er det da rigtigt, og jeg synes sådan set heller ikke det er rimeligt at jeg betaler til den slags, ligesom jeg synes det er tåbeligt, at der findes skattefradrag på medlemskab (jeg får jo heller ikke fradrag for mit kontingent i den lokale rideklub e.l.). Men det kan jeg bare ikke rigtigt gøre så meget ved, udover ved min stemme til valg, hvis det da ellers var en prioritet for nogen (og helt ærligt, er det ikke noget der får mig så meget op af stolen, at det alene kunne flytte min stemme ved et valg). Folks mening om betaling til folkekirken KAN man til gengæld give udtryk for, ved at melde sig ud. Ikke at en håndfuld udmeldinger kan formodes at skabe ændringer, men er der nu mange, der synes det er et problem, så vil masseudmelding formentligt resultere i, om ikke andet overvejelser om den manglende tilslutning til folkekirken.
    Der er vi næppe nu, og mange er jo helt fint tilfreds med at betale til det, uanset om de er troende eller ej, og de fleste tager næppe aktivt stilling. Skulle det en dag ændre sig, jamen så kan de jo melde sig ud og dermed vise den manglende støtte.


  • #68   19. jul 2017 "Min tro er mig helt gratis fx"
    Vil det sige, at du ikke en gang har violette snabeltyrkersko?


  • #70   20. jul 2017 Lens - det der med tro og børn kan jeg forestille mig kan være svært, hvis man slet ikke vil presse noget ned over dem. For ALLE forældre presser vel egne idealer, dyder og normer ned over hovedet på ungerne - det hedder opdragelse smiley

    Og er man nu rent faktisk rigtigt troende (og ikke bare sådan lidt hygge-religiøs som danskerne er flest), så er det at tro vel en vigtig del af livet og dermed også noget man helt naturligt videregiver til sine børn - hvis man selv går i kirke hver søndag efterlader man vel ikke ungerne hjemme af skræk for at presse noget ned over hovedet på dem (og ville det egentligt ikke også være at presse noget "religion er forkert eller farligt" ned over dem, hvis man efterlos dem hjemme for at skærme dem for religionen?).

    Så NOGET pådutter vi altså allesammen børn, uanset om det er er tro eller ikke-tro. Om de så bliver indenfor den tro (eller mangel på samme) de er vokset op i, er jo et valg de må tage, når de bliver voksne - hvis de ikke allerede er så hjernevaskede, at det bliver umuligt smiley


  • #72   20. jul 2017 Lens - jo, men dine ideologier (og måske også religion?) vil jo have indflydelse på, hvordan dine børn bliver opdraget (hvad er god opførsel, hvad er vigtigt osv.). HVIS man nu hører til dem, der tror, at hvis man ikke beder ti Gud hver aften før sengetid, ikke går i kirke om søndagen, spiser svinekød eller what ever, så er det direkte i helvede, jamen så vil man da uværgerligt lære sine unger samme skikke (man ønsker dem jo det bedste og naturligvis, at de ikke skal i helvede), det ville jo være helt uacceptabelt at lade være, hvis man selv oprigtigt tror på det.
    Og det kan jeg egentligt godt leve med - alle forældre giver vel deres børn det med, de synes er vigtigt, og for nogen er religion vigtigt.
    For mig er problemet først, hvis det bliver "forbudt" at stille spørgsmål og tænke selv... Men dertil skal barnet jo nå en vis alder, og til den tid har det jo allerede formet en smule af sit verdensbillede ud fra forældrenes måde at leve på... ja jeg kan sgu godt forstå, hvis den balance nogen gange kan være svær for forældre smiley

    Og som udgangspunkt synes jeg egentligt det er ok at opdrage sine børn i en religion. Det skal bare ikke være i skolen (e.l. steder) de møder den - i skolen skulle de gerne møde fakta, så kan de møde troen derhjemme, hvis den praktiseres der smiley


  • #74   20. jul 2017 Lens - men nu kan man jo være religiøs på mange måder. Og hører man nu til dem, som mener, at eneste vej til frelse er gennem *indsæt relevant religiøs praksis* så vil de naturligvis lære deres børn dette som led i opdragelsen - for tror man oprigtigt på det, så ønsker man naturligvis også sine børn frelst. Og det synes jeg er helt ok (så længe den religiøse praksis ikke skader andre naturligvis). Det ville da også virke underligt, om man bød forældre at opdrage i strid med deres overbevisninger smiley
    Kunsten må så være, at tillade tvivl, spørgsmål osv. uden at dømme, selvom det for en selv virker så afklaret og åbenlyst smiley


  • #76   20. jul 2017 Lens - jeg har gået i skole/arbejdet sammen med både JV'er (som, modsat hvad nogen tror, trods alt ikke render og missionerer 24/7 smiley ), indre misssionske og andre ret stærkt troende, og må konstatere, at for en god del af dem handler troen tilsyneladende ikke kun om at behandle hinanden ordentligt osv. (det tror jeg da heldigvis de fleste af os ønsker at lære børn, uanset hvor meget eller lidt troende vi er smiley )
    For en del af dem har tilknytningen til deres kirke (og det netværk de har der) og det rent faktisk at praktisere religionen (inkl. bønner, læsning i biblen osv.) været en væsentlig del af deres liv som troende. Og så er det jo noget, som børnene også vil blive inddraget i og vokse op med... Det ville være unaturligt andet.

    Selv er jeg vokset op i et mest kulturkristent hjem - vi taler ikke om religion, men gik da i kirke til jul og sådan da jeg var barn. Jeg var også til børnegudtjeneste (og kom stolt hjem og fortalte om Jesus, der blev "sømmet fast på et krydsbræt", sang Et barn er født i Bethlehem i flere måneder osv. smiley )
    Men religion har fyldt uendeligt lidt i min barndom - og sådan er det nok for de fleste af os, der ikke er meget stærkt religiøse smiley


  • #78   25. jul 2017 Har i dag modtaget mail fra min sognepræst om, at jeg dags dato vil blive udmeldt af folkekirken, og få tilsendt ny fødsels- og dåbsattest.
    Det gik dejligt nemt og smertefrit smiley


  • #79   25. jul 2017 Det er jo en hvert menneskes ret at melde sig ud af folkekirken. Jeg sov betaler med stor glæde min kirkeskat. Vi har nogen ualmindeligt smukke kirker, jeg elsker at se på. I en foranderlig verden, er de ligesom nogen der står for noget sikkert og på en sjov måde noget trygt og godt.

    Det eneste jeg synes at man bør kræve af de mennesker der tager dette valg at melde sig ud er, at de også husker at få skrevet ned, hvad og hvordan deres lig engang skal lægges.

    Nå ja, rent praktisk også sørger for at der er sat penge til side til det.

    Det er ikke fair overfor ens famillien at skulle varetage alt dette, oven i deres sorg. Samt sørger for at papirerne er udfyldt, så famillien ikke også skal til at undersøge og udfylde disse også.

    Det pudsige er, at de få jeg kender der har meldt sig ud, ser meget underlige ud i ansigtet når jeg spørger ind til dette. smiley



  • #80   25. jul 2017 Martin: Jeg har skam taget den snak med min familie smiley De ved at jeg ikke ønsker nogen som helst form for kirkelig handling, at jeg bare skal køre direkte til forbrænding og smides ud. Jeg tror ikke på et liv efter døden, og betragter min krop som et tomt hylster, når jeg er død. I princippet kunne de lave sæbe af mig, eller smide mig ud med dagrenovationen, hvis det var lovligt. Jeg er ligeglad smiley

    Og så er jeg for øvrigt enig med dig i at vi har nogle smukke kirker her i DK, som jeg stadig er med til at betale til (såvidt jeg ved), selvom jeg ikke længere skal betale kirkeskat. Såvidt jeg husker dækker kirkeskatten ikke alle udgifterne vedr. Vedligehold af kirkerne ?


  • #83   25. jul 2017 @Ann-Marie H & Lens.

    Ethvert valg i livet har konsekvenser er et af mine livs mantra.

    Det minder mig om, at hver gang jeg træffer en beslutning, skal jeg også huske at undersøge konsekvenserne af det valg.

    begravelser.dk/begravelse-naar-man-ikke-er-medlem-af-folkekirken

    Tror jeg burde arbejde i en borgerservice. smiley

    Men som Birgitte er inde på, en begravelse er en ramme om at at sige farvel til famillien som jeg ser det. Det er i mine øjne en smuk måde for famillien at sige farvel.

    Ingen siger at det skal foregå i kirke regi, men jeg vil forvente at man har taget stilling til hvordan tingene skal foregå når man melder sig ud. At man har skrevet det ned, og sørget for det praktiske så vidt muligt.

    Ellers lægger man ekstra arbejde ud til andre i en formodenligt svær tid. Den slags er for mig egoistisk.

    PS:
    Ann-Marie der gav du mig dagens første store grin. smiley

    Fik sådan et billede af en famillie stående rundt om husets affaldspand med et par ben stikkende op og se alvorlige ud!

    For ikke at tænke på hvor sur skraldemanden nok bliver når der skal tømmes.

    Vores bliver sur hvis han opdager et glas forkert placeret..... smiley


  • #86   25. jul 2017 @Lens.
    Jeg synes har skrevet hvad synes at folk skal gøre.

    Få skrevet ned hvordan man vil bisættes og sørg for at der er lagt penge til side til det. Det vil sige aktivt har undersøgt hvad og hvordan.

    Naturligvis kan man blive bisat i indviet jord.

    Man har truffet et valg, og det har en konsekvens.

    Det er ikke nogen kritik, det er ren praktik!


  • #87   26. jul 2017 Min krop, mit valg, og det regner jeg da stærkt med at min familie vil respektere. Om de vælger at drysse min aske ud over havet, eller få mig på de ukendtes, blander jeg mig ikke i. De kan også prøve på at smide mig i skraldespanden, nok bedst efter jeg er brændt smiley Mine forældre og min bror ER netop informeret om hvad jeg ønsker, så de behøver ikke at beslutte sig for andet, end hvad de vil gøre med min aske. Resten har jeg besluttet.

    Skulle de vælge at gå imod mit ønske, og vælge en kirkelig handling, med begravelse og stor fest, så må de fa'me selv betale gildet smiley

    Jeg HADER begravelser, og har aldrig følt at det var en god måde at sige farvel. Jeg vil hellere mindes folk i omgivelser, hvor man har en fortid sammen.

    At andre har behov for en kirkelig handling, eller en eller anden form for ritual i forbindelse med et dødsfald, er fint med mig. Jeg ønsker det bare ikke.


Kommentér på:
Udmeldelse af folkekirken

Annonce