{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.971 visninger | Oprettet:

Bandekonflikten {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået tanken at nogle tosser nu udnytter bandekonflikten, og "bare" finder morskab o at køre rundt og skyde.... mener til nu er det bandemedlemmer der er gået efter hinanden, pludselig er det tilfældige der rammes .... men hvis det er sådan, så kan jeg ikke forstå at banderne ikke melder ud, hvis ikke det er folk der er tilknyttet dem, der har lavet de sidste dages sindssyge handlinger ...

Hvis det er banderne, hvorfor så skyde tilfældige ?? er det for at skræmme folk fra bydelen, så de virkelig får magten ...

uanset, tænker jeg, der må være nogle retskafne der ved hvem det er, kan ikke forstå at ingen melder dem .... der må da være selv venner og familie til de tåber der ønsker et trygt og fredeligt Nørrebro/Danmark...

men ellers har jeg taget denne fra fb ... kunne ikke være mere enig ...

Khaterah Parwani
4 timer ·



Skyderierne har omringet vores hjem på så tæt hold at vi kan høre skuddene. Det foregår i mit nabolag, på min hovedvej, på sidegaden og i gården ved siden af og på pladserne som støder op til bygningen, hvor jeg befinder mig. Politisirenerne er der hele tiden, visitationszonerne er blevet en hverdag.

Det er simpelthen så pinligt, at opleve voksne mænd være involveret. Og udover alle os der ikke har nogen del i konflikten, så sidder der også mødre, fædre, søskende, hustruer, kærester og børn derhjemme, mens søn, partner eller far render rundt på gaden med våben og risikere uskyldiges liv og sit eget. Bevidstheden om den skade denne konflikt medfører på familiebånd gør hele scenariet mere pinligt. Jeg kan ikke fatte at disse mænd kan finde mening i at bruge termer som broderskab og familie, stemple de ord på hud og tekstiler, uden at forstå hvad det vil sige at være en ansvarlig søn, partner eller far?

Når man dagligt bebyrder, smerter og bekymrer sine nærmeste? Ens eget blodbånd? Når de så endelig ligger på gaden som kolde lig, er det jo deres kære mødre, fædre, søstre, brødre, koner og børn der kommer med splintrede hjerter og våde kinder.

Det er misforstået manddom, når man ikke elsker og værdsætter sin familie. Hvad er det for en mand, der render rundt i Andedammens fredelige og kedelige gader og er på krigssti for organiseret kriminalitet? Hvad er det for en mand, der ser sin eneste ambition i livet som den, at han skal tage del i noget så betændt og pinligt som en bandekonflikt?

Smid dog våbnet, fjern masken og drag hjem til de eneste mennesker som elsker dig ubegrænset og helhjertet, uanset om du vifter med sedler eller om du er leder for et forfalsket fællesskab, der bygger på magt, hævn og hurtige penge.

Giv din mor fred i hjertet, og hvis du endda har børn, så er det tid til at blive voksen og indse at du skal tage ansvar. Og det har flere af jer. Smid arbejdstøjet på og få jer et ærligt job. Bliv den mand som smører sine ærmer op, drager ud og sikrer sin families sikkerhed. En som passer på sig selv og sørger for at hans familie ikke bekymrer sig.

Mangler du inspiration, så kig udover din næsetip. I denne tid eksisterer der kun en slags krig og det er de krige som har medført flygtningestrømmen. I de strømme findes mænd som løfter deres børn på deres skuldrer, går tusinder af kilometer på deres fødder og overlever på trods, akkurat som dine forældre gjorde med dig. Andre lever fortsat i krigen og i hver ruin, finder du en mand, der har ofret sit liv for sin familie.

Din konflikt er ingen krig. Det er dog det mest sørgeligste, at du overhovedet kalder det en krig. Du skulle skamme dig over at bruge det ord, mens vi har den største flygtningestrøm siden 2. verdenskrig. Mens mennesker reelt lever i bomberegn og ser deres lande forfalde til ruiner. Der er mennesker i de lande som ofrer deres liv for retten til at eksistere, retten til at spise, tale og leve, og her sidder du og løfter våben for hvad dog?

Bliv voksen. Gør noget meningsfuldt, mens du er her i dette liv. Måske vil du blive husket for andet, end den smerte du påførte mennesker omkring dig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bandekonflikten
  • #1   14. aug 2017 Trist når unge mennesker vælger at leve et liv med kriminalitet, vold, stoffer og bander smiley
    Har intet bud på hvorfor det nu går ud over uskyldige ? Det giver ingen mening smiley


  • #2   14. aug 2017 De bander giver slet ingen mening overhovedet, og deres opførsel er helt utilstedelig.

    Jeg håber hele rosset kan kyles ud af landet, jeg er så vred og harm over deres opførsel
    Deres familier er flygtet fra død og elendighed for at få fred og tryghed, og for at få en mulighed for at få et godt liv og give deres børn muligheder som de ikke ville kunne få i hjemlandet - og så ødelægger deres møgunger alt.

    Jeg håber de bliver fanget hver og en, og jeg gider ikke høre på dumme undskyldninger om, at det er vores egen skyld, at de er blevet sådan - nej fame er det ikke vores skyld!


  • #4   14. aug 2017 Hvis du hentyder til, at der er kommet for mange hertil, så ja - men derud over, så har vi ingen skyld, de har fået muligheder som alle andre for skolegang osv.

  • #5   14. aug 2017 der har altid været bander ... I mine unge dage var vi bange for Bandidos, HA og hvad de ellers hed de småbander der var, når man var i byen , man var glad hvis man kendte nogen af den perifert ... .... den gang slog de så "bare" på tæven ... men op igennem 80´erne og 90´erne har der også været mord blandt bander

    og forrådnelsen i i form af våben er en global udvikling ...så mener ikke vi er mere skyld i det end dengang .... bander har altid tiltrukket utilpassede unge ...



  • #6   14. aug 2017 De bander vi har i dag er meget mere synlige end bander var tidligere.
    Jeg har boet mange år i Aarhus, bor der heldigvis ikke mere, for der vrimler med utilpassede unge indvandrerdrenge mange steder i byen, og jeg ved det, for de har været efter mine sønner mange gange.
    De truer, de afpresser og de tæsker folk der ikke retter ind. De har telefonkæder så de hurtigt på få minutter kan samle en flok - jeg er SÅ træt af dem.


  • #7   14. aug 2017 måske .. jeg arbejder som ung i det Århusianske natteliv, de var nu ret synlige når de gik i byen ,,

  • #8   14. aug 2017 Den massive mediedækning er skyld i, at vi føler, at alt er værre end i gamle dage. Ikke at pistoler ikke er slemme, men i de gode gamle dage, da skød rockerne med panserværnsraketter. Men det var dengang. Tiden læger mange sår

  • #9   14. aug 2017 Hvor længe har Bandidos og HA været her?


  • #10   14. aug 2017 Altså Bandidos og HA har jo altid været her og jeg tror faktisk ikke de er værre nu end førhen.
    Problemet kan måske være alle de mindre bander som LTF og Satudarah feks.
    Om der er mere banderelateret nu end førhen, det ved jeg faktisk ikke.
    På sin vis vil jeg sige ja, men mediedækningen har altså også meget at sige.
    Mange mener også at der er mere terror nu end førhen.. Men er der nu også det eller høre man bare om det nu?



  • #11   14. aug 2017 Bander har der altid været. I gamle dage var det måske ikke helt så organiseret. Men utilpassede unge har altid hærget.

    Største forskel er at man nu er begyndt at skyde på tilfældige, unge mænd. Det har de vist ikke tidligere gjort, mn ok, de skal vel også forny sig, eller noget smiley


  • #12   14. aug 2017 Ja jeg ved ikke.
    Tit tror jeg faktisk at tingene sker een gang og så er der en masse andre der også lige skal prøve. Som feks. med at løsne hjulbolte på biler .. Det er een klaphat der har gjort det i en brandert og så fortæller medierne om det og så er der 25 andre der også lige skal prøve ..


  • #13   14. aug 2017 Ingen tvivl om at de lader sig inspirere af hinanden smiley Det er én af ulemperne ved at alle er online i dag smiley

  • #14   14. aug 2017 Ja nemlig .. Lige som da der blev kastet sten fra broerne.. Det skete een gang, medierne fortæller om det og så er der 25 nye tilfælde på en uge smiley

  • #15   14. aug 2017 Altså nu bor jeg i Tilst ved Århus V, hvor der netop også er problemer med banderne, om end der vist er ro lige pt. Men jeg har INTET mærket til alt det der bandehalløj, andet end der har været noget mere politi, og jeg har stødt på politiet på stisystemerne, min mor cyklede endda efter en polititbil på stisystemet på vej hjem herfra en dag smiley

    MEN nu er det jo altså slet slet heller ikke ligeså slemt her i Århus, som det er i København. Det er meget få gange de har skudt her, hvor de jo skyder ret så meget i København.

    Men jeg er stadig af den overbevisning at medierne altså får pustet til ilden, og får det hele gjort meget værre end det egentlig er ( sådan er det i hvert fald med det her i Tilst) , og får skabt en ekstra frygt i folk. Altså jeg har set folk ytre de ikke tør tage til Århus, og det forstår jeg jo slet ikke, det er jo ikke fordi vi render rundt med kuglerne flyvende om ørene smiley


  • #16   14. aug 2017 Rikke: Ingen tvivl om at medierne er med til at skabe frygt. Men lige præcis i de her tilfælde, hvor man begynder at skyde unge og uskyldig mænd, så er frygten desværre velbegrundet smiley
    Hvis de for fa'en kunne holde sig til at skyde på hinanden, så ville jeg ikke være så bekymret !


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #17   14. aug 2017 At der tidligere har været andre problemer gør jo ikke at det her ikke er så galt. Ca 20 skyderier på 2 mdr er jo helt vildt og ikke noget der er set tidligere. Uskyldige bliver ramt og politiet kan ikke garantere folks sikkerhed.

    At give medierne skylden er at lukke øjnene for problemerne. Nu er jeg gammel nok til at huske 90 erne og her skrev man da også om det. Mere en i dag,hvor der nærmest er blevet normalt at der sker noget.

    Man kan hvis man har fulgt med ikke være overrasket over den udvikling vi ser.


  • #18   14. aug 2017 Ann-Marie: Det er virkelig også en udvikling jeg undre mig MEGET over. Netop fordi de ikke plejer at gå efter uskyldige mennesker. Jeg har tænkt 500 muligheder igennem, f.eks at de har forvekslet nogen, at der har været et bandemedlem tæt på og de bare sigter virkelig dårligt og mange andre ting. For at gå efter uskyldige er simpelthen SÅ langt ude ( ja det er det hele sådan set, men det er bare ekstra ekstremt når det går udover folk der intet har med banderne at gøre) .

  • #19   14. aug 2017 Det er en rigtigt trist udvikling, hvis normen nu bliver at man bare kan skyde løs på uskyldige smiley

  • #20   14. aug 2017 Rikke - jeg synes det er eskaleret meget voldsomt i Århus, jeg har kan fortælle så mange historier om, hvordan indvandrerdrenge terroriserer andre unge mænd, bl.a den ene af mine sønner, der intet har med bander at gøre, men også min søns venner har været udsat for lidt af hvert.
    De truer, de tæsker folk, de opsøger folk der intet har med noget som helst at gøre, bl.a min meget fredelige og ikke kriminelle eks mand har de opsøgt på hans bopæl.
    Jeg har boet i Vejlby/Risskov for flere år siden, dengang var der begyndende problemer, fordi indvandrerdrenge fra Trillegården kom kørende på knallerter og truede vores børn med tæsk, hvis ikke de afleverede mobiltelefoner, dyre jakker osv - så drønede derefter væk af stierne på deres knallerter igen. SFO og skole havde fat i politiet, fordi man ikke kunne sende sine børn i skole uden at de var bange for at blive passet op i vores ellers så fredelige villakvarter med stisystem til skole.
    Nu er det meget, meget værre, der er jo kommet en stor ghetto ude på Tjelevej nu, Vejlby skole havde store problemer med indvandrer børn og måtte lukke, nu hærges området af indvandrerdrenge - de skyder ikke folk, men de truer, de sælger hash, og de tæsker også folk, hvis de finder det rigtigt.

    Så Århus er hårdt ramt, måske ikke så slemt som i Kbh lige nu og måske ikke helt ude i Tilst, men mange steder i Århus har tore problemer med indvandrerne - og det er ikke mediernes skyld, det er indvandrernes egen skyld.


  • #21   14. aug 2017 Kennelmor: Det lyder på ingen måder rart, og er ked af at høre din søn har haft de oplevelser. Men som skrevet det er slet ikke et billede jeg genkender. Banderne ER her i tilst, det er jo ikke for sjov politiet rykkede en mobil politistation herud og laver visitationszone i byen , nogen af dem bor vist i langkærparken, men deres aktiviteter er vist væk fra byen igen, ifølge aviserne, som sagt har vi intet opdaget, hverken mig og min mand, min mormor , min mor, stedfar og 2 teenagebrødre ja eller andre jeg kender i byen, så jeg har kun kunne læse om aktiviteterne i medierne, og føler mig af gode grunde ikke utryg fordi jeg jo intet oplever/ser. Eller jeg TROR jeg er cyklet forbi bandemedlemmer et par gange, men altså de har jo intet gjort.

    Her i byen kommer der også mange fra f.eks Gellerup, det gjorde der også da jeg var teenager, de sørgede bla. for at vores ungdomsskole fester stoppede, fordi de altid kom og lavede ballade ( ungdomskolerne i Tilst, Skjoldhøj og Brabrand arbejder sammen, eller det gjorde de i hvert fald da jeg var teenager) . Men altså syntes aldrig jeg har oplevet store problemer eller følt mig utryg, og er som sagt opvokset herude ( i langkær) , jeg føler mig sjovt nok MEGET mere tryg her , end f.eks inde i centrum eller i Solbjerg hvor vi boede før , men det skyldes nok netop jeg er opvokset, det her er mit "safe place" smiley


  • #22   14. aug 2017 Jeg bor også i Tilst .... har boet i Aarhus hele mit 57-årige liv ... har arbejdet i Risskov, Gellerup og Viby, har også været buschauffør og oplevet forskelligt, de værste at køre med var fredag lørdag aften når de unge fra velhaver kvatererne skulle ind til byen... jeg genkender heller ikke det billede ... jo der er episoder, og i perioder sker der mere i bestemte områder .... men at få det til at lyde som om Aarhus som helhed og altid er forfærdelig synes jeg er voldsomt ... og ganske som de venner vi har der bor i centrum af København siger " vi mærker intet, folk der kun ser København gennem mediernes øjne tror jo det er det rene ragnarok". .... så jo der sker ting og sager, men ofte er detben tid, så stopper det igen ... man skal passe på at mediernes fremstilling ikke gør ens syn helt sort/Hvidt ..

  • #23   14. aug 2017 Faldt lige over den artikel, den passer i hvert fald meget godt på flere tråde herinde, hvor mange mener der sker meget mere i dag end tidligere. http://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE9787612/hver-anden-dansker-overvurderer-kriminaliteten/

    Hanne: Nej jeg syntes altså også her er stille og fredeligt, syntes ikke rigtig byen har ændret sig siden jeg var teenager og voksede op. Nu bor jeg jo i modsatte ende end dig, men er jo tit over i " din ende" af byen for enten at handle eller besøge min mor og co, så kommer sådan rimelig meget rundt i byen, og jeg er i hvert fald ikke utryg på nogen måder. Og ja der har jo ALTID været ballade rundt omkring, så selvfølgelig sker der også trælse ting i dag , det bliver vi jo aldrig fri for.

    Min bror på 18 har EN gang oplevet at få en på hovedet til en fest af nogen han ikke anede hvem var ( der blev også truet med kniv), der var ingen der vidst hvem de var, og min bror sagde nej til de måtte få en smøg. Min bror er så en MEGET fornuftig ung mand, så kan forsvarede sgu ikke engang sig selv, han tog bare imod slagene, og så hev hans venner ham væk, virkelig fornuftige unge mennesker. Men det var sjovt nok ikke en fest i vestbyen, det var ude i skåde . Min bror meldte det til politiet og de skyldige blev fundet og "straffet" . Ellers har mine brødre INTET oplevet af trælse oplevelser, og de er 16 og 18 ( de fylder begge år senere på året. ) .



  • #24   14. aug 2017 smiley
    Hold op jeg er glad for jeg bor på fredelige Fyn i en lille skodby, hvor der aller sker en ski`.

    Jeg orker ikke at læse om, hvem der har skudt hvem og hvorfor i dag. Jeg tager det som en del af HA/Loyal to familia - og hvad fanden de ellers hedder de amøber. Jeg ville ønske de kunne forbydes, men vores Grundlov er lavet til, at sådanne små mandslinger også må være her...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #25   14. aug 2017 Der er altså nu engang et problem at politiet må opfordre til ikke at gå i bestemte områder. Jeg er sikker på vi kun har set starten på noget der kun bliver værre. Politiet og politikkerne magter tydeligt ikke opgaven.



  • #27   15. aug 2017 Stine: Præcis der er jo ingen der siger at der ingen problemer er overhovedet, eller at det ikke er tragisk når det går udover uskyldige mennesker. Men medierne får det bare ofte til at lyde som om folk render rundt i krigszoner og løber for livet hver gang de forlader deres bolig .

  • #28   15. aug 2017 Nu er der ikke blevet skudt her i Tilst, det har de holdt i Brabrand. Men et eksempel på overdrivelsen fra medierne , er f.eks en artikel om at bandeaktiviteterne i Tilst nu er væk, og så står der at nu kan man igen trygt tage i bilka og handle .

    Altså come on, det har sgu da ikke være usikkert eller farligt at tage i bilka på noget tidspunkt.


  • #30   15. aug 2017 Medierne blæser tingene op og gør tingene værre end de reelt er.
    Ingen der siger at der intet foregår, men en krigszone hvor krudt og kugler flyver om ørene på folk døgnet rundt, er det altså ikke.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #32   15. aug 2017 Og nogen snakker problemerne ned. Skud på åben gade ca hver 3 dag i lille Danmark. Hvis det ikke er noget at snakke om,hvornår så. Skal vi først blive bekymret når vi har lige så mange drab som i Sverige?.

    Er sikker på at mange i Malmø har det fint i byen og ikke mærker det store i deres hverdag. Det ændre ikke på at der er så meget kriminalitet at politiet ikke kan følge med.

    Det den vej det går og vi har selv bedt om det med vores naive tilgang. Stakkels de uskyldige mennesker det kommer til at gå ud over.


  • #34   15. aug 2017 Gøre hash lovligt? ja da - lad os da ENDELIG føje os de mennesker, som er for anarki og imod love og regler. Det er da LIGE det vi skal...SÅ har vi ingen problemer mere... smiley

  • #35   15. aug 2017 Det er sjovt, jeg læste netop kommentarerne da jeg skulle ud og cykle i bazar vest området smiley

    Jeg tænker det let kan gå galt i de her debatter fordi vi alle har så forskellige oplevelser. Jeg går nærmest dagligt i Gellerup-området (og indtil for nyligt også Skjoldhøj), og har aldrig mærket til noget af det der er i nyhederne. Men det er der selvfølgelig - jeg ved at jeg har befundet mig på samme sted ikke mange timer inden. Og jeg ved også godt, at andre har en helt anden oplevelse. Jeg har bare ikke været på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt (7-9-13).

    I en by med mange mennesker vil der selvfølgelig være nogen, der har haft rigtig dårlige oplevelser og andre, der har undgået dem. Pointen er at det vel ikke rigtig giver mening at diskutere mediedækningen og hvor meget det mærkes, uden at tage højde for at de udtalelser kun gælder den pågældende person og selvfølgelig ikke kan generaliseres - og det er jo heller ikke det, der er formålet smiley


    profilbillede
  • #36   15. aug 2017 Fünke: Godt at du overlevede cykelturen smiley

    Og så er jeg for øvrigt meget enig. Vi mennesker opfatter tingene/situationer meget forskelligt.


  • #38   15. aug 2017 hvis vi gør hash lovligt så stopper det ikke konflikterne ... der er andre stoffer, og de finder bare andet kriminelt de så kan kæmpe om at styre ....hash er ikke det eneste ...

  • #42   15. aug 2017 jo jo ... måske, men hvis det mere er hos rockerne du finder de hårde stoffer, hvor tror du så de bander der i dag sidder på hashmarkedet vil lede efter andre indtægtskilder, jeg er i hvert fald ikke så naiv at jeg så tror de siger, ok ingen indtægt fra hash, nu må vi hellere blive lovlydige borgere med reelle job ....

  • #43   15. aug 2017 En god løsning kunne være, at smide alle ud af landet eller i fængsel. smiley

  • #44   15. aug 2017 har absolut ingen bud på gode løsninger ....

    fængsel tror jeg allerede en del af dem har været i, det giver vel bare kredit i de kredse .... og jeg tror ikke de rigtig regner det for noget ....

    landet kan man vel ike smide dem ud af, en del af dem er vel danske statsborgere ....

    og igennem mange år er der forsøgt flere pædagogiske tiltag helt fra skole niveau, det har tilsyneladende ikke bremset tilgangen ....

    en omkodet chip til at operere ind i hjernen er vel løsningen smiley


  • #47   15. aug 2017 Selv bedsteforældrene har svigtet. De opdrog de satans ubrugelige forældre. Så er der liv i oldeforældrene - småkage smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #49   15. aug 2017 Der tjenes rigtig mange penge på hash og er vil den største indtægtskilde. Der ud over bruges der alt for meget arbejde på at overvåge folk der er bruger af det. De timer kunne bruges bedre på den alvorlige kriminalitet og pengene som kommer ind vil kunne gøre gavn.

    Altså fjerne en stor indtægtskilde og stresse dem der har markedet i dag. Nu har man så mere tid til at overvåge deres kriminalitet og pengene der kommer ind,kunne bla bruges til at forebygge,at unge kommer i de miljøer.


  • #50   15. aug 2017 Det er intet imod hvad vi bruger på misbrugsbehandling af hashmisbrugere...70% af landets misbrugsbehandling er rettet mod hashbrugere.

    ....og LFT tjener deres penge på blandt andet langt mere indbringende stoffer end hash.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #51   15. aug 2017 Hvis det du skriver passer,er det jo netop det som vil hjælpe. De tal viser jo at kampen i mange år og kæmpe beløb ikke har hjulpet. Få det dog frigivet og få pengene til gavn for os alle. Videre vil der komme en masser arbejdspladser.

    Der er jo ikke noget andet stof der er så udbredt som hash. Det er enorme beløb vi taler om. Så store at man er klar til at slå ihjel for det. Når så politiet kan få frigivet ressourcer kan de tage dem for den alvorligere kriminalitet.

    Her er det så smart at det bliver straffet hårdere en hash salg. Kan ikke se hvor det er at det vil komme til at gå værrere?.


  • #52   15. aug 2017 Og hvad så med de endnu flere afhængige vi skal betale for?...

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #53   15. aug 2017 Dem kommer du ikke til at betale for I modsat i dag. Pludselig er der penge til det. Og hvem siger der bliver flere?. Alle der har lyst i dag kan da bare gøre det.

  • #54   15. aug 2017 Virkelig, for alle tal viser at mængden af hashbrugere stiger når det er nemt og lovligt tilgængeligt for alle. Og vi kommer ikke til at kunne beskytte vores unge mod de varige skader hash giver når det indtages inden hjernen er færdigudviklet.

    Jeg siger ikke at jeg ubetinget er imod afkriminalisering af hash....

    Men jeg synes det er en desperat løsning mod en bandekonflikt som er populistisk...men ikke gennemtænkt...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #55   15. aug 2017 Desperat eller sund fornuft. At der så også er mange andre grunde til at frigive det er noget helt andet. Flere lande har ændret politik på det punkt,så forhåbentlig kun et ? Om tid.


  • #56   15. aug 2017 Jeg er HELT enig funke, jeg syntes bare det trælse i debatten er at os der BOR i områder hvor banderne husere og altså færdes her, som samtidig INTET har mærket til noget, skal have fortalt at vi taler tingene ned og ikke vil se realiteterne i øjnene, og oftest er det af dem der slet ikke bor i områderne, ja ofte slet ikke i nærheden. Det er let at sidde i vest eller sønderjylland og hyle op om hvor farligt det er f.eks i Tilst elller Brabrand, når man slet ikke færdes der smiley

    Der er jo ingen der benægter der er problemer, for det ER der. Og det er meget værre i Københavnsområdet end her hos os i Århus Vest. Og jeg håber da virkelig der snart findes en løsning, jeg aner bare ikke hvad pokker det kunne være.


  • #57   15. aug 2017 Som ansat på en lukket afdeling siger jeg - ALDRIG frigiv hash .. det skal altid være forbudt!

  • #58   15. aug 2017 Fri hash vil helt givet øge forbruget, men jeg er i tvivl om, at det vil skabe en eneste misbruger mere. Vi kan vel godt blive enige om, at misbrugere ikke har vanskeligt ved at skaffe hashen i dagens Danmark. Hvis de så kunne købe den på apoteket til kostpris + normal avance, så skulle der ikke stjæles så meget for at få råd. Ved nogen, om der er kommet flere svenske alkoholikere efter, at de har liberaliseret spritsalget en smule?
    I øvrigt så har jeg ingen statistik til at bakke påstanden op


  • #59   15. aug 2017 Jeg er ikke enig smiley og som Martine så tænker jeg på omkostningerne for dem der rent faktisk færdes i miljøerne eller arbejder med folk med f.eks. dobbeltdiagnoser.

    Der vil altid være en del for hvem forbud afholder dem fra at gøre noget, ligeledes vil den meget større tilgængelighed eller bare den sociale accept gøre at nogle individer hopper i. Og det er højst sandsynligt at det er de ressourcesvage som netop ofte ender i et misbrug der udgør en større del af sådan en gruppe.

    Derudover forestiller jeg mig egentlig at LFT blot dækker sit tab ved at skrue op for deres andre kriminelle indtjeningsmuligheder -og så er vi enten lige vidt, eller meget værre stillede. -Også i forhold til andre stoffer og misbrugere.

    Jeg finder det virkelig i højere grad naivt at tro at LTF, Brothas Souljaz osv. stiller sig i kø nede på jobcentret bare fordi vi legaliserer hash....

    Jeg er ambivalent i forhold til legalisering af hash, men jeg synes virkelig det er en snot stupid beslutning at tage på baggrund af bandekonflikt. Det er en beslutning der skal tages separat og på egen foranledning, så at sige.

    Det er simpelthen for nemt at sidde og løse alle samfundsproblemer ved også at promovere en vis form for egen agenda. Det er som at høste frugten af andres problemer...for det er ikke ligefrem sandsynligt at vil ikke ændre noget i forhold til de problemer der er med LTF. Men det er selvfølgelig lige fedt for folk i provinsen når de læner sig tilbage med en joint. Mens andre så risikerer afpresning, mere vold, flere skudepisoer, trusler, indbrud, røverier og stoffer...og den ekstra kriminalitet misbrugerne så også udgør når hårdere stoffer bliver udbredt mere, stof psykoser eller anden personfarlig adfærd der følger med misbrug....

    Hvordan vi stopper bandekonflikten ved jeg ikke, men jeg ved at næste generation står parat til at eskalere den endnu mere hvis der ikke snart bliver gjort visse tiltag for de små drenge som render rundt og bare higer efter den opmærksomhed, anerkendelse og forståelse de ikke får særligt mange steder.


  • #63   15. aug 2017 Alt kokain i DK er urent....og det coke som mere velfungerende medlemmer af samfundet køber dyrere end gadenarkomanen er præcis de samme...

    Og det skal vi være glade for...for steder hvor det reneste kokain cirkulerer er dødeligheden SÅ meget større end den er her. For rent coke er helt ekstremt cardio-toksisk.

    Det er ikke nogen hemmelighed at jeg bor ved Blågårds plads. Som i...tre meter fra selve pladsen. Jeg føler mig ikke specielt utryg, men de ER blevet mere synlige i gadebilledet, de samles i meget store flokke og de holder godt øje med alt der foregår....dette er specielt eskaleret efter politiet har øget deres tilstedeværelse i området. Det samme gælder hærværk o.lign.

    Pressede mennesker reagerer tilsvarende...

    Og hermed ikke sagt der IKKE skal være en indsats, eller at jeg er imod politiets tilstedeværelse. Det er bare rene observationer...


  • #64   15. aug 2017 Lens, jeg tror du missede pointen totalt i det indlæg....

    Jeg har intet MOD hash, men jeg har noget mod man tror det hjælper noget som helst i en bandekonflikt.....og jeg har noget imod man bruger bandekonflikt som et argument for at tale for en urelateret sag.

    Især når konsekvenserne af sådan et valg ikke rammer en selv....kun fordelen smiley


  • #65   15. aug 2017 ...og sjovt du lige nævner Holland. For statistik derfra er netop hvad der bruges som evidens både indenfor psykologi undervisning på universitetet og stofsymposium i misbrugsarbejdet når det handler om øget psykiatrisk behov i forhold til hashforbrug.

    Og det danske system har et stort problem med at rumme dobbeltdiagnoser som det er i dag....men det er nemt nok at ignorere..


  • #66   15. aug 2017 Forbudstiden i Kamerika kastede da en del kriminalitet af sig, så vidt jeg ved. Derfor er det da fristende at drage paralleller.
    Jeg har ikke nogen agenda - bandekrig, adgang til stoffer eller andet


  • #67   15. aug 2017 JA! og lad os gå næste skridt videre .....hvis vi lovliggør ALT, så er der slet ingen kriminalitet smiley

    At forbinde hash med en forbudstiden i Amerika er vist ikke helt det samme....

    Det skulle nærmere forbindes med hvis vi -ligesom der, pludselig forbød alkohol i dk. Det ville i hvert fald for mig være noget mere tungtvejende og undertrykkende...


  • #68   15. aug 2017 Jeg har ikke brug for, at "nogen" holder mig i hånden og fortæller, hvad jeg må eller ikke må indtage. Lav en aldersgrænse på fx 18år for i det mindste at beskytte de stakler, der ikke har lært om selvopholdelsesdrift af forældrene.

  • #69   15. aug 2017 Det er jeg ikke i tvivl om du ikke har... smiley

    Men jeg har så bare til gengæld fået oplæst af mine forældre at vi har et ansvar for samfundets svageste og at ikke alle kan -eller skal være stærke altid, hele tiden, over alt. smiley så det agerer jeg ud fra.


  • #70   15. aug 2017 Det er også en rigtig tanke, som jeg deler, men systemet vælger bare at lade de svageste pacificere med rig adgang til billig alkohol. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad overdreven alkoholindtagelse koster vores samfund. Men sprut er sådan lidt det sjove og ufarlige rusmiddel. Tøhø, han er vist lidt fuld. Spritkørsel er først på det seneste blevet sådan lidt fy - og stadig ikke blandt de såkaldte svageste

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #71   15. aug 2017 I Colorado er der sker et fald blandt unge efter en legalisering. Ingen påstår at problemerne går væk. Man presser dem så de må finde noget andet at kaste sig over.

    Her har man så både penge og ressourcer til at holde øje med dem. Og ganske enig med Søren. Den samme angst i forhold til alkohol ser man ikke. Det i selv om det koster samfundet langt mere. Både økonomisk og menneskeligt.


  • #72   15. aug 2017 Nu har jeg set folk få hash psykoser, da jeg var ung. Vel at mærke unge, som ikke havde prøvet mere end en joint eller 2. Reelt ved man ikke, hvordan man reagerer på det - før skaden er sket. Nogle oplever aldrig en psykose, imens andre er modtagelige. Desuden kan en hashpsykose kickstarte noget ganske værre, der gør at personen skal behandles resten af livet.

    JA - alkohol er skadende og drikkes i rigelige mængder. Men at ville legalisere et ulovligt stof, som kan skade SÅ meget, bare pga der er små mænd, der ikke kan opføre sig ordenligt, og man gerne vil have dem fjernet deres eksistensgrundlag - så er man bundnaiv, hvis man tror det sker.

    At være fortaler for, at mennesker kan ødelægge sind og psyke lovligt - for at tækkes banditter og bøller. Det kan jeg simpelthen ikke se det geniale i.

    Hjælp til narkomaner med statsstyrede caféer, hvor der sidder professionelle behandlere og hjælper med at give narkomaner de gram stoffer de har brug for at overleve på, kan jeg til nød acceptere, men give det frit? Aldrig i livet.



  • #73   15. aug 2017 Fra 2014:

    http://videnskab.dk/krop-sundhed/20-ars-forskning-sa-skadelig-er-cannabis

    Hashrygning øger risikoen for skizofreni

    Ifølge Wayne Halls resultater, publiceret i tidsskriftet Addiction, øger cannabisbrug blandt andet risikoen for alvorlige ulykker og psykiske lidelser som skizofreni.

    »Wayne Hall er formentlig førende på verdensplan inden for denne type forskning,« siger Jørgen Bramness, forskningsleder og professor ved Center for rus- og afhængighedsforskning ved Universitetet i Oslo, til forskning.no.

    »Det er en vigtig gennemgang af de aktuelle problemstillinger omkring cannabis. Artiklen tager fat i faktorer, som vi må tage hensyn til, når vi skal forholde os til debatten vedrørende rusmidlet, selvom han gentager en del pointer, vi allerede kender godt.«


  • #74   15. aug 2017 Jeg mistede på under 3år 2 jævnaldrende kammerater til alkohol. Ca. 10år efter de første dødsfald dør kammerat nr 3 af sprut. Havde det lort været forbudt, havde de sikkert været her i dag.
    Men det er stadig ikke alkoholens skyld. De 3 gutter tømte selv flaskerne


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #75   15. aug 2017 Det er jo ikke kun for at banderne mister deres indtægt. Det er jo også for at frigive politiet ressourcer,få skatte kr og arbejdspladser. Man jagter nu voksne mennesker der selv tager et valg. Hvis folk kan styre det,hvorfor så gøre dem kriminelle.

    Kan folk ikke styre det,er det sidste de har brug for at blive forfulgt og blive betragtet som kriminelle.



  • #76   15. aug 2017 Det er jo noget sludder og vrøvl.
    Folk bestemmer også selv om de vil køre for stærkt, men det er stadig ulovligt og bliver du stoppet - så skal der betales ved kasse 1. Kører du meget for stærkt, så fratages dit kørekort.
    Du kan vitterligt ikke mene, at man nu: jagter voksne mennesker, der selv tager et valg.
    JA, man jagter voksne mennesker - fordi de bryder loven. Nøjagtigt som man jagter voksne mennesker, der kører for stærkt eller begår indbrud.
    smiley

    Det er sådan et retssamfund fungerer. Anarki har aldrig været at fortrække.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #77   15. aug 2017 Nu er det hvis dig der vrøvler. Samlinger du folk der ryger med folk der kører for stærkt. Kan du ikke selv se forskellen. Når du kører for stærkt udsætter du andre folk for fare.

    Når du ryger går det ud over dig selv. Det er da fuldstændig håbløs at jagte folk pga at de vil ryge en joint. Tænk at man kan forsvare at bruge så mange penge på noget så latterligt. En kamp man aldrig vil vinde.

    Så længe man har den holdning er man med til at de kriminelle har en kæmpe indtægtskilde og kan leve på førsteklasse.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.070
    #78   15. aug 2017 At argumentere for en Hollandsk model for at undgå kriminalitet giver ingen mening. Det er stadig masser af kriminalitet forbundet med "fri" cannabis i Holland.

    Desuden flyder Pusherstreet da med hash stadig.

    Hvis hashrygerne er så bekymrede for, at deres misbrug støtter banderne, og jf. argumenter i denne tråd, er direkte medvirkende til at der skydes løs, så kan de jo gro selv. Men det er jo ikke det det handler om, ligesom deres primære bekymring heller ikke er alle de stakkels syge der berøves en mirakelkur - det kan indtages i andre former end en lodden joint fyldt med alverdens snavs i. Det er bare blevet stuerene argumenter der i sidste ende også vil afkriminalisere deres eget misbrug.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #79   15. aug 2017 Så hvis man har den holdning har man et misbrug? Personligt er jeg ikke engang bruger. Man kan jo ikke bare gro sit eget for så er du jo kriminel. Det flyder med hash på Christiania fordi at der er et kæmpe marked for det. Millioner ryger i de kriminelles lommer.

    Og igen. Hvordan hjælper det at jagte folk der har et misbrug?. Burde man ikke bruge kræfterne på behandling og forebyggelse?.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.070
    #80   15. aug 2017 Max H

    Jeg forstår ikke dit indledende spørgsmål, såfremt det er rettet mod mig.

    Jeg skriver ingen steder at en holdning er blevet lig med et misbrug.

    Hvis man nu skal bryde loven, så gør det da uden at støtte banderne.

    Tror i øvrigt at politiet har rigeligt at se til, så jeg finder det tvivlsomt at der frigøres resourcer til behandling som en direkte følge af at politiet "jagter færre misbrugere". Mon ikke de resourcer går til nogle af de mange andre opgaver, som i den grad er blevet forsømt den seneste tid.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #81   16. aug 2017 Hvis det blev lovligt vil der jo komme indtægter. Der ud over tror jeg du undervurdere hvor mange ressourcer man har brugt de sidste mange år. Uden effekt. Læg der til folk der bliver fængslet,dommere,politi mm. Det er kæmpe beløb der er tale om.

  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.070
    #82   16. aug 2017 Det er da meget muligt. Men skal vi skaffe indtægt til statskassen for enhver pris. Hvad med udgifterne der følger? Sociale konsekvenser? At en misbruger, af det ene eller andet, kun skader sig selv er utopi. Og skadesvirkningen af et rusmiddel er vel upåvirket af lovligheden.

    Hvem siger iøvrigt at brugere vælger den lovlige mulighed og ikke pusheren der stadig står nede på hjørnet.

    Jeg kommer aldrig til at begribe hvordan man kan give loven skylden for de resourcer der går til at opretholde den eller sanktionere efter den. Vil absolut mene at lovbryderne har lidt ansvar der også. De vælger bevidst at bryde loven, og ganske relevant for debatoplægget, at støtte den organiserede kriminalitet.

    De resourcer skal nok blive brugt i samme regi. Det er min overbevisning.

    Hashsalg eller ej, så har vi med nogle komplet afstumpede og utilpassede idioter at gøre. Betvivler de lægger gøbben fra sig når der rigtig bliver kamp om markedet og territorier. Desuden, så bunder deres primitive adfærd sikkert i meget mere end hvem der lige skal sælge lidt tjald på et givent gadehjørne.








  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.070
    #83   16. aug 2017 Jeg rapporterer i øvrigt lige fra smørhullet. Du behøver skam ikke true dem på deres hashsalg før du havner i en konflikt med de tabere. Kør ned af den forkerte vej, hav en telefon eller et kamera synligt, kom til at kig i deres retning...sådan nogle bundskrabere skal nok finde noget de kan eskalere til en konflikt, så de kan få stivet deres egoer af ved skabe lidt frygt og få lidt følelse af magt, i deres indholdsløse og udsigtsløse liv. Når man render og skyder i gaderne om ørene på uskyldige mennesker, så handler det i høj grad om en totalt fejlslagen mentalitet. Den ændre sig næppe fordi et par sølle paragraffer gør.

  • #85   21. aug 2017 Rikke - der sker da også noget i Tilst:

    http://localeyes.dk/a58206-1234-kvinde-luftede-hund-blev-beskudt-og-taesket-med-pistolskaefte/

    Og så tror jeg dem der bor steder, hvor der sker en masse, men hvor de ikke opdager det er folk, der ikke appellerer til ballademagerne.
    Min søn der har været udsat for en del grimme episoder, hvor han er blevet skubbet, holdt fast i jakken (banegården i Århus), truet med tæsk + dødstrusler, samt trusler om at gå efter hans familie - han har et udseende og en attitude der gør, at de ballademagere henvender sig til ham - han ser sådan lidt "sej" ud - uden at være det - hvor imod mig er der fame ingen der henvender sig til, jeg er luft for dem, de ser mig ikke, for jeg er bare en dame på 52 år, om de ingen interesse har i.


  • #86   21. aug 2017 selvfølgelig sker der ting i Tilst og Aarhus ... der sker også ting i andre større byer, ja i hele landet sker der ting ... ham der lyder nu mere som en syg person end et bandemedlem .... min søn har også fået stjålet sin telefon i en bus for år tilbage, af nogen der bare sagde den vil vi havde, snuppede den ud af hånden på ham lige da bussen holdt ind ved et stoppested og ude var de ....
    men jeg føler altså ikke jeg hverken nu eller i fortiden bor et sted hvor tingene er så meget værre end de bare sådan generelt har været i og omkring storbyer til enhver tid


  • #87   21. aug 2017 Der sker da ting alle vegne.

  • #88   21. aug 2017 Der er da ingen der siger at der ikke sker noget i Tilst. Men jeg går altså stadig ikke rundt og føler mig utryg. Det har jo heller intet med bandekonflikten at gøre det der, det er jo bare en ensom tosse med et par skruer løs i hovedet.

    Som de to andre også siger, sker der jo ting alle steder. Der hvor vi boede før var der som sagt en kvinde der blev myrdet af hendes søn, og det var en meget mindre by end Tilst smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #89   21. aug 2017 Så der er mange steder politiet opfordre unge mænd til ikke at gå på gaden?. Jeg kender ikke andre steder. Og det er jo helt rigtigt. At man som kvinde ikke føler sig bange siger jo ikke noget som helst.

    Måske holdningen var en anden hvis man var en ung mand og boede i de værte områder. Det er jo ikke for sjov at det lige er dem man har advaret imod at gå bestemte steder.

    Det er jo ikke det at der ikke sker noget andre steder. Det er at normale unge mennesker ikke kan gå i bestemte områder uden at kunne komme i fare. Man kan ikke garantere deres sikkerhed.

    Der er det samfund vi nu må til at forholde os til. Områder hvor man ikke kan færdes i sikkerhed og snart daglige skyderier. Hvad den enkelte føler ændre ingenting.


  • #90   21. aug 2017 Nu bor Hanne og jeg NETOP i en bydel/by hvor banderne holder til ( flere bandemedlemmer bor her) , så vi kan da i den grad udtale os om hvordan det er at bo her, og om vi føler os utrygge. Mine to brødre på 16 og 18, min mand, min venindes brødre, og alle andre yngre mænd jeg kender føler jeg sig heller ikke utrygge.

    Men nu bliver der heller ikke skudt her i Tilst, det har de holdt i nabobyerne .

    Der vil altid være nogen der føler sig utrygge, og nogen der ikke gør. Jeg kan også se at de i København f.eks ikke er tilfredse med de mobile polititstationer, hvor den her i Århus har været et kæmpe hit. Så sådan vil det altid være forskelligt.

    Det er da NETOP dem der bor i områderne der skal ytre sig, og dem man skal lytte til, både dem der føler sig trygge og utrygge. Det er nemt at sidde i f.eks Vestjylland og hyle op og utale sig om hvor trygt eller utrygt der er i bestemte områder, når man ikke selv bor i nærheden eller færdes i områderne smiley


  • #91   21. aug 2017 Sådan en debat er altid vanskelig, fordi man af gode grunde udtaler sig ud fra egen halvsnævre horisont. Jeg har fx kun oplevet to mindre problemer med flygtninge/indvandrere. Det ene var en tyndarmet(lidt for smart) somalier i Jomfru Ane Gade, og det andet var en kurder, der puttede ketchup i min burger. Altså ikke alvorlige og slet ikke "etniske" grundede problemer.
    Men når Kennelmors søn er blevet truet, så er det naturligvis meget bekymrende. Jeg tror imidlertid, at trusler fra en bleg århusiansk rocker ville have været lige så slemt.
    Vi skal passe på, at de problemer, der vitterligt skabes af 2. og 3. generations indvandrere ikke udmyntes i et generelt had til andre kulturer.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #92   21. aug 2017 Problemet bliver da ikke på nogen måde mindre af hvad du og Hanne føler. En hver må da tage kraftig afstand og det uanset hvor man bor og hvor tryg man føler sig. Er du udsat som en ung mand i samme område. Nej.

    Men selvfølgelig. Bare du ikke er ramt af det er alt jo godt.


  • #93   21. aug 2017 Det handler nok som bekendt om øjnene der ser.
    Vi kan jo snart ikke være nogle steder hvis vi skal undgå alle steder i hele verden hvor der har været noget.
    Man skal nok også passe på ikke at begrænse sig selv og samtidig blive så paranoid at man ikke tør gå uden for sin dør.
    Husk i så fald at der også sker ting hjemme.


  • #94   21. aug 2017 Så fordi man er en af dem der IKKE føler sig ytryg, så må man ikke ytre sig? Nej for vi skal kun fortælle om alt det dårlige, vi skal kun fortælle hvor faaaaaarligt der er i f.eks Århus vest, vi skal kun fortælle hvor dumme og farlige de der med mørkere hud og anderledes navne er, vi skulle nødigt vise og fortælle BEGGE sider af sagen.

    Der hvor vi boede før, var der også MANGE der hylede op om at nu blev alle kvinder voldtaget, vores hjem blev røvet, butikkerne ville få mega stort tyveri osv, da kommunen meldte ud at der skulle flytte flygtninge til byen. Ingen af disse ting skete forresten smiley Men det fortæller bare noget om at nogen mennesker er mere styret af frygt og fordomme, end andre er.

    Jeg bliver ked af det når min by og bydel konstant skal omtales for alt det dårlige, når folk tror vi nærmest render rundt med kuglerne flyvende om ørene og skudsikre veste mm. Så jeg stopper dælme ikke med at fortælle at JEG og dem JEG kender ikke er utrygge, og alle de gode ting der sker i byen.

    Men det betyder ikke at jeg IKKE tager kraftig afstand til bandekonflikten og alle de grimme ting der sker. Og det betyder ikke at jeg ikke har ondt af de mennesker der bliver ofre for konflikten.


  • #95   21. aug 2017 Det må være noget i den retning, Rikke.. Og fordi vi ikke er bange, ja så forholder vi os ikke til tingene ..

  • #96   21. aug 2017 nu har der været flere interviews fra Nørrebro ... og ja folk er trætte af det og ønsker da det stopper ...men flere siger også at de ikke går og føler sig utrygge ... andre siger de ser sig mere omkring .... sådan er folk altså forskellige og oplever forskelligt ....men det er bestemt min erfaring at ofte gør mediernes billede at specielt ´folk der bor langt væk fra de områder tænker bål og brænd og nærmest ser krigslignende tilstande for sig ud fra hvad de læser 24 timer i døgnet, mens de der er tæt på og bor i områderne ikke oplever det helt på den måde 24/7 .....

  • #97   21. aug 2017 Enig, medierne er I den grad med til at blæse problemerne op.

  • #98   21. aug 2017 Jeg er HELT enig Hanne. Som skrevet tidligere har jeg set folk ytre de ikke tør tage til Århus. Altså come on, vi render sgu da ikke rundt med kuglerne flyvende om ørene. Og det er netop ofte folk der overhovedet ikke bor i nærheden, f.eks folk fra vest eller sønderjylland, som er mest paniske og har flest katastrofetanker smiley Det er i hvert fald billedet, hvis man følger debatten på diverse artikler på FB smiley

  • #100   21. aug 2017 Lige som at dem der ikke bor i København, er dem der snakker mest om hvor farligt der er der.
    Rolig nu altså og pas på blodtrykket. Må da ikke være rart at gå og være så bange hele tiden. Man kan da ikke undgå at begrænse sig selv så.


  • #101   21. aug 2017 Du er også en piveskid, John smiley

  • #102   21. aug 2017 Hvor mange ramte så? smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #103   21. aug 2017 Hvor ville det have været lettere hvis det var rockere den var galt med. Så skulle man bare se. Det er nu en gang meget lettere at tage afstand fra,uden at blive beskyldt for at man er imod andres kultur.

    I stedet for at forholde sig til det der sker gør man som man plejer. Hvad med rocker krigen for 20 år siden og jeg kender en der slog sin mor ihjel. Den er altså også galt med alle mulige andre og så er det nok ikke så slemt.

    Nu mangler vi kun en tysker og nordmand. Så er alt som det plejer.


  • #104   21. aug 2017 John du må hellere passe på...for sønderjylland er TERRORTRUET.... hvis man skal tro på medierne smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #105   21. aug 2017 Zenta. Måske der er forskel på bekymret og bange.

    Skyderier flere gange om ugen på åben gade. Medierne kører det op. Den lader vi lige stå lidt.


  • #106   21. aug 2017 Måske Max. Men hvad så hvis man hverken er bange, bekymret eller angst?


  • #107   21. aug 2017 Hvis man ikke er bekymret, når danskere skyder på hinanden, så kommer man for lidt ud i virkeligheden.

  • #108   21. aug 2017 Ja så er det bedre at gemme sig derhjemme.

  • #109   21. aug 2017 ...eller for meget...

    Man ser ofte forhærdning noget mere ofte hos dem der dagligt udsættes for det, end dem der gemmer sig og undgår...


  • #110   21. aug 2017 Man kan også bekymre sig så meget at man går helt i stå og glemmer at leve livet.



  • #112   21. aug 2017 Ja den mulighed er der jo også, Obster.
    Husk den skudsikre vest og pebersprayen når du skal lugte Minner senere.


  • #114   21. aug 2017 Obster
    Jeg skelner mellem bekymring og angst, og bekymret det er jeg. Især på vegne af de mange, der er bange. Berettiget eller ej
    Bekymring er, når man sender sine unger ud på den første solo cykeltur. Ved angst, sender man dem sgu da ikke afsted, hvis man er lidt normal


  • #115   21. aug 2017 selvfølgelig er det bekymrende .... men derfra og så til at leve i frygt døgnet rundt, ja det kan jeg altså ikke selvom jeg bor og færdes i et af de områder der gennem sommeren har været ramt ..... på et tidspunkt var der skyderi ved Bazar Vest .... kort tid efter kom der brandvæsen på vejen kort fra hvor jeg bor, de skulle slukke brand i en bil der var sat ild til ovre i skoven, den skov det tager mig under 5 minutter at gå over i, og hvor jeg går stort set hver dag med hundene, må indrømme har ikke skænket episoden mange tanker siden ....

  • #116   21. aug 2017 Janni...behøves ikke, der var omkring 14 betjente lige udenfor min hoveddør smiley

    Søren jeg er ikke helt sikker på hvordan en skelnen mellem bekymring og angst relaterer sig til mit indlæg smiley min pointe var bare at man kan vænne sig til meget hvis man udsættes for det ofte og meget. Om det så var en bekymring eller regulær angst.


  • #117   21. aug 2017 Ah .. Hvorfor er der aldrig 14 betjente udenfor min dør?


  • #118   21. aug 2017 Janni du kommer bare..forleden talte jeg 17...der holdt øje med en gruppe lft'ere som grillede....

  • #119   21. aug 2017 Jeg ville jo være som et barn i en slikbutik så smiley
    Mm ..


  • #120   22. aug 2017 Nu er middelalderlige kvinder som jer, jo så slet ikke i farezonen ift skyderierne fra banderne, og det er heller ikke jer, der bliver holdt op på gaderne og lovet bank, så jeg synes det er lidt nonchalant så at konkludere, at "så er intet blevet værre end tidligere", og "det er bare medierne der kører tingene op".

    Jeg synes det er blevet meget værre, jeg har ikke tidligere hørt politiet udtale sig som de gør nu, hvor de advarer unge almindelige mænd om at færdes frit på gaderne i visse områder, hvor der skydes på tilfældige mennesker der går på gaden.
    At man så samtidig trækker racismekortet, ja så er det op af bakke at diskutere, for det har intet med racisme at gøre - vi snakker klare fackts, det er ikke noget nogen opfinder - det sker altså ude i virkeligheden!


  • #121   22. aug 2017 Altså godt nok føler jeg mig ofte gammel og træt som en på 80, meeeeeeen jeg er altså kun 31 smiley

    Så vidt jeg kan se har ingen ej heller trukket noget racisme kort, det konkluderes der bare at folk gør.

    Der er jo ingen der siger at der intet sker, eller at det er okay det der sker. Men jeg kender MANGE yngre mænd, både familie, veninders mænd, veninders brødre, ja har også selv 4 brødre, og ikke en eneste kender jeg der føler sig utryg eller usikker.
    Måske de ville gøre det, hvis de boede på Nørrebro, det skal jeg ikke kunne svare på. Jeg udtaler mig udfra at bo i Århus/Tilst, og hvordan jeg og dem jeg kender har det.

    At din søn er blevet overfaldet er virkelig en grim oplevelse, og jeg forstår da godt han er blevet utryg efter det, jeg betvivler ikke det er sket.

    Men jeg er bare træt af at min mening og mine følelser skal gøres forkerte, bare fordi JEG ikke er bange og ytryg, og min omgangskreds heller ikke er det. Min oplevelse og følelser er da ikke mindre rigtige, end jer der er uytrygge og har oplevet trælse ting.

    Nu kan jeg kun svare for mig selv, men når jeg udtaler at jeg ikke tror det værre nu, end for f.eks 10 år siden, så er det helt generelt fordelt over hele landet, og ikke lige indenfor få områder. Desuden er der jo også flere artikler der siger at der ikke sker mere. Nej det er ikke normalt at der bliver skudt på åben gade fler egange ugentlig og at politiet advare yngre mænd, men det er ET sted i landet de gør det, det er altså ikke i hele landet de advare unge mænd om at gå rundt. Jeg kan godt forstå at man som ung mand kan blive utryg når politiet sådan advare , hvis man altså bor i det område smiley


  • #122   22. aug 2017 Ja og jeg bliver træt som en på 80 af at læse denne tråd smiley

  • #124   22. aug 2017 det er da forfærdeligt alt det der sker rundtomkring ... det burde ikke ske og folk burde føle sig trygge uanset hvor de bor ... det der generer mig er at nogle områder i pressen bliver fremstillet som områder med rent kaos og hvor almindelige folk der bor der nærmest ikke tør gå uden for en dør ... nogle bliver klart mere og hurtige utrygge end andre, men med mit kendskab både til Nørrebro og det område jeg bor i, så er den generaliserende fremstilling ikke det jeg selv oplever, og ikke det jeg hører fra folk jeg kender der bor i og omkring København ....

    hvert et overfald, hver en skudepisode, hvert et knivstik er et for meget, og der er ingen tvivl om at det er mere centraliseret nogen steder, men det sker stadig flere steder i Dk og verden, ja desværre og hvor ville jeg ønske det ville stoppe, hvem ville ikke det ... det er ikke der vi er uenige .... men jeg bor i det skønneste område, med sø og skov i baghaven, men markedsdage i området, med unge der dyrker sport, eller bare hygger sig, og derfor mener jeg det er et unuanceret og forkert billede der gives af områder, som er med til at give folk der ikke kender det hele billede et helt forkert indtryk ....


  • #125   23. aug 2017 Hanne du skriver:
    ".... så er den generaliserende fremstilling ikke det jeg selv oplever, og ikke det jeg hører fra folk jeg kender der bor i og omkring København .... "

    Det er jo det der er pointen - er man ikke en del af deres målgruppe, så ser og opdager man ingenting, det gør jeg heller ikke i Aarhus, for jeg er ikke interessant for dem. Jeg ville med garanti gå tværs igennem Gellerup planen uden at nogle ville gøre mig noget som helst - men det betyder ikke, at der ikke sker noget der.

    Det jeg synes er anderledes fra tidligere er, at banderne og balladamagerne nu går efter helt tilfældige forbipasserende, de skyder på folk der kører til og fra arbejde/studier, altså folk udenfor miljøet - og det er det uhyggelige.
    De kriminelle grupper på for min skyld gå rundt og plaffe hinanden ned, jeg er sådan set ligeglad, men nu går de rundt og skyder på almindelige mennesker og det er forkasteligt og det skaber utryghed og selvfølgelig beskæftiger pressen sig med det, for det er en ændring fra tidligere.



  • #126   23. aug 2017 åh jo selvom man ikke er en del af målgruppen (hvilket man vel alle er hvis tilfældige pludselig bliver målgruppe), så ved man godt hvad der sker ... har selv haft børn/teenagere her i området, haft dem til fester hvor vagter med tiden blev nødvendige, har som skrevet oplevet at nogen mente de havde mere brug for min søns telefon end ham selv, har været buschauffør ved Aarhus Sporveje osv ... det er ikke fordi man ikke ved ting sker, men det er stadig for mig voldsomt at det bliver til at bydele, eller hele byer lige pludselig bliver udstillet som de rene krigs zoner ..... spørg en ældre personfra fx Vestjylland (tilfældigt) der følger med i presse, men som slet ikke kender Aarhus om vedkommende ville gå en tir igennem Gellerup ... er sikker på mange ville sige "nej det tør vi da ikke med alt det der skrives "

    Mht til den sidste del af dit indlæg så se lige mit oplæg til tråden .... jeg fik nemlig den tanke de dage da der blev skudt på tilfældige, og fra knallert med 2 personer, at det egentlig slet ikke var bandemedlemmer der gjorde, men nogle andre TOSSER der i ly af bandekonflikten synes de ville have det lidt "sjovt "... min opfattelse er dybest set at banderne går efter hinanden, og ja de er så blevet så tossede at de gør det hvor de kan ramme tilfældige ... men det er ikke mit overordnede indtryk at de går decideret efter tilfældige....

    for min skyld kan de og så bare plaffe løs når bare de nøjes med at udrydde hinanden, desværre rammer de ofte for dårligt og det ender med at koste samfundet en masse penge i hospitalsbehandling, politiarbejde, retssager og fængselsomkostninger ... faktisk ikke pengene værd ...


  • #127   23. aug 2017 Jeg bliver simpelthen nød til at sige noget i forhold til at tage mediernes retorik med i den dagligdags...for det spreder et budskab der ikke stemmer overens med realiteterne og dermed større frygt (og flere solgte aviser).

    De skyder ikke på tilfældige de skyder på unge mænd med indvandrer baggrund mellem 15-25 år. Det er altså (og dermed ikke sagt det på nogen måde er iorden) en ret begrænset kategori.

    Men tilfældig...det kan være os alle, og ja...vi kan ganske rigtigt ALLE blive ramt af en løsfaren kugle..men de skyder altså ikke bevidst efter ALLE... og som der så fint bliver pointeret flere gange her i tråden...

    Så er det ikke den samme frygt man skal bære rundt på som en 34 årig gammel trunte...

    Og det synes jeg da trods alt også vi skal holde fast i!


  • #128   23. aug 2017 Obster, der var nu vist en par eller 3 episoder over et par uger hvor det var helt tilfældige der blev skudt imod og så uden , der i pressen i hvert fald, blev tilkendegivet at der var et bandemedlem i nærheden der skulle være den der blev sigtet mod ....derfor også min tanke at det var nogle galninge med pistoler der "bare" lige synes de skulle se hvordan det var at affyre dem ....

  • #129   23. aug 2017 Det er stadig unge mænd med indvandrebaggrund der er ramt... ik? smiley udover en husmur og en vildfaren kugle i en sofa.

    Og de fleste af skyderierne foregår i grænseområdet mellem LTF og Brothas's territorier...de aner ikke hvem der er i hvilken gruppering eller ikke er, så de skyder på dem de tror det er.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #130   23. aug 2017 Så er det jo også tilfældige. Folk man ikke ved hvem er og som ikke har forbindelser til bander.

    Hvem vil som beboer stå frem og fortælle om de problemer der er. Det er med livet som indsats. Flere der har skrevet om det er folk der er flyttet fra området.


  • #131   23. aug 2017 Nej tilfældig ville være HVEM SOM HELST smiley det ligger i ordets betydning.

    Men det er jo ikke hvem som helst når man indgrænser det til unge mænd mellem 15-25 år, med indvandrerbaggrund. Det er trods alt ret begrænset i forhold til alle nationaliteter, aldre og køn der er i DK.

    Det gør det stadig ikke ok....men det er ikke "tilfældige"...det er en ret afgrænset del af befolkningen..


  • #132   23. aug 2017 de der blev betegnet som tilfældige, i pressen, var uanset etnisk baggrund ikke bandemedlemmer ... ja måske unge mænd, men mener nu ikke der kun var tale om af anden etnisk oprindelse ... men uanset fik jeg den tanken at det bare var nogle tosser der i ly af bandekonflikten synes det skulle ud og skyde ....

  • #133   23. aug 2017 Men der er jo INGEN der siger der ikke sker noget, hvorfor skal de ord igen og igen puttes i munden på os der forholder os roligt ?



  • #134   23. aug 2017 Der er helt givet nogle problemer i især Kbh og Århus. Jeg er bare så træt retorikken med, at vi skal sende dem hjem og lignende guldkorn. Mange er danske statsborgere - hvor fanden skal vi sende dem hen? Fængselsmuligheden er jo allerede tilstede, så kunne den ikke benyttes? Men gå lige efter synderne og ikke en hel befolkningsgruppe.
    Jeg boede i Nørresundby, da rockerne affyrede en panserværnsraket. Vi talte da ikke om at smide alle tatoverede bistandsbumser ud af landet.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #135   23. aug 2017 Selvfølgelig er det ikke alle man kan sende hjem. Det er folk uden dansk statsborgerskab og det gælder altså også rockere. Helt rimeligt. Vil man være her så må man holde sig fra grov kriminalitet.

    Der ud over blev der lavet en rocker lov,hvor de fik hårdere straffe, i forhold til andre. Man undersøgte muligheden for at gøre dem ulovlige og de måtte ikke være mange samlet på et sted.

    Så det er jo ikke rigtig når du prøver at få den her gruppe til at være nogen som man straffer hårdere, alene fordi de er dem de er. Man går jo netop efter synderne. Laver du ikke kriminalitet bliver du ikke straffet.


  • #136   23. aug 2017 En 17 årig grønlandsk dreng blev stukket med kniv og døde.
    Så nu skal vi holde os væk fra Grønland eller hvordan med det?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #137   23. aug 2017 ?? ?.

  • #138   23. aug 2017 Det ved du ikke eller?

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #139   23. aug 2017 Så nu skal vi holde os væk fra Grønland eller hvordan med det?
    http://politiken.dk/udland/art5416744/Gr%C3%B8nland-er-verdens-mest-voldelige-samfund


  • #140   23. aug 2017 Nå godt ord igen..

Kommentér på:
Bandekonflikten

Annonce