{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.715 visninger | Oprettet:

Burkaforbud - hvem taber her? {{forumTopicSubject}}

Det ser ud til, at der vedtages et forbud mod burka og niqab. Personligt synes jeg, at det er en gyselig og kvindeundertrykkende hovedbeklædning, men det er botoxlæber også, og alligevel synes jeg, at begge dele skulle stå den enkelte frit for at bære. Jeg er klar over, at nogle muslimske kvinder ikke har et reelt valg, men hvad bliver alternativet? Indespærring i en trist ghettolejlighed 24/7?
Bemærk, at forslaget støttes af den liberale regering og de en gang så visionære socialdemokrater


Kommentarer på:  Burkaforbud - hvem taber her?
  • #1   6. okt 2017 Jeg er total enig med dig. Hvis vi først begynder at lovgiv omkring hvad man må gå i af tøj, så er vi ikke det land jeg troede vi var.
    Men er meget enig i at burka er undertrykkende hvis kvinder tvinges til at gå med det.


  • #2   6. okt 2017 Satme en god strategi til at fjerne fokus fra besparelserne på uddannelser.

    Man skal bare dreje debatten om på muslimer, også er størstedelen af befolkningen med som fluer om en nylavet pøller.

    Når jeg kommer til, så bliver der indført en muslim-bashing-fri dag om ugen.


  • #4   6. okt 2017 problemet er om man kan afgøre om de selv har valgt det, om de alle kvir og frit kunne smide det hvis de ville ...

    jeg er dybest set ligeglad med folks påklædning, men synes det er træls man ikke kan se folk om jeg så må sige ...

    Man kan frygte at nogle så isoleres, man kan også håbe det kan være en håndsrækning til de der ikke selv ønsker beklædningen, ingen kan jo sige hvem der er flest af ....

    jeg håber taberne bliver de mænd de tvinger deres koner og døtre... de trænger imo til et spark i deres mandschauvinistiske røv...


  • #5   6. okt 2017 Jeg kan forstå ønske om forbud mod niqab ift. at vi jo heller ikke må rende rundt med elefanthue overalt. Så hvis debatten udelukkende drejede sig om, at man ønsker at kunne se ansigtet, så kunne jeg måske godt være med til, det debatten om forbud skulle tages.
    - men når man også vil forbyde burka, så handler det jo ikke om maskering, sikkerhedshensyn og hvad der nu ellers har været brugt af argumenter.

    Og hvis det kun skal drejer sig om kvindeundertrykkelse, så står jeg altså lidt af - i så fald er det jo mange andre ting vi også skal forbyde, for hey, skal vi så ikke også forbyde kvinder at gå hjemme ved ungerne, uanset om de frit har valgt det eller ej? Og ja, det danske samfund er da fuld af ting, der potentielt KUNNE være et udtryk for undertrykkelse (men ligeså vel og sikkert i langt de fleste tilfælde, slet og ret er et udtryk for, at det er sådan kvinden har valgt at leve sit liv).

    Folks påklædning vil jeg ikke mene, vi skal lovgive om - i hvert fald ikke på baggrund af, at det måske/måske ikke kan være udtryk for kvindeundertrykkelse... og hvad er i øvrigt alternativet? At de undertrykte kvinder så slet ikke må forlade hjemmet? For det er vel det der sker, for dem der vitterligt ER tvunget i niqab af deres mænd/fædre?


  • #6   6. okt 2017 Jeg synes også det er en forfærdelig beklædning, og som udgangspunkt så er den faktisk over min grænse og jeg ville som sådan være "for".
    Problemet er bare at jeg ikke tro på at det er nogen løsning. Jeg tror ikke får stenalder folket ud af hulerne. Så ender kvinderne blot med at være total indespærret. Og hvor må det være ekstremt malplaceret at skulle straffe et sådan individ.
    Udvikling skal gå sin naturlige gang og ikke tvinges ned over hovedet på folk.
    Og lur mig lige om der ikke kommer demonstrationer og endnu flere burkaer i hverdags billedet hvis noget skulle blive vedtaget.


  • #7   6. okt 2017 Hvis forbuddet udelukkende handler om, at man vil give undertrykte kvinder en håndsrækning,, så tror jeg helt ærligt, der er langt bedre måder at gøre det på.
    Vi skal jo ikke helt vildt mange år tilbage, før det var normen for danske kvinder at gå hjemme ved kødgryderne, og hvor der i nogen dele af samfundet sås skævt til kvinder, der arbejdede fuldtid uden for hjemmet - og de blev altså ikke frigjorte fra den ene dag til den anden. Det er en proces der tager tid, og er det reelt det, man forsøger at opnå, så tror jeg man skulle sse på helt andre tiltag.


  • #9   6. okt 2017 tror meget ens for eller imod vil bero på hvor vidt man tror overvægten af kvinderne bærer den 100% af egen fri vilje eller ej ... det er jo ikke sikkert at tvangen er sådan a la "det skal du fordi jeg siger det" det kan også være det sociale pres i bestemte grupper og slet skjulte trusler om hvad der sker hvis man ikke bærer den, hån, social isolation her på en anden måde end at skulle gå hjemme, men udelukkelse fra den familie og de grupper man hidtil har fungeret i osv ... er den frie vilje styret af at man ikke har fået lov at prøve livet uden så man har et reelt grundlag at vælge til og fra på osv ....

    jeg synes det er svært, for var jeg 100% på at det på et reelt oplyst grundlag var kvindens eget valg, og at hendes far/mand/bror/mor ville være ligeglade med om hun gik udenfor døren i burka eller shorts og top, ja så for min skyld ingen alarm .... men ja jeg tror så mere på at flertallet at de der bærer den gør det af direkte eller indirekte tvang ...


  • #10   6. okt 2017 @ Michelle ... jeg tror ikke helt på det ifht. at skabe en kvindefrigørelse i de samfund/familier, de kvinder er nu noget mere kontrollerede end de danske var da kvindesagen tog fart sidst i 60´erne ... har arbejdet en del år i Gellerup og de normer der styres efter, skabt af mændene er af anderledes karakter, det er helt andre ting der skal gøres op med end om kvinden skal gå hjemme og passe hus og børn eller ej ...

  • #11   6. okt 2017 Gad vide hvor mange mennesker, der dør mens, at de står på venteliste til behandling. Mon ikke det tal er højere end antallet af niqab/burkabærere?
    Man kunne godt ønske sig, at væsentlighedsprincippet var mere i fokus hos vores 'forlavestefællesnævner' leflende politikere


  • #13   6. okt 2017 hele det springende punkt, også her er om man tror det er DERES VALG ... og ja for nogle er det helt sikkert, for andre sikkert ikke ....

  • #14   6. okt 2017 Hvorfor et forbud? De, der vælger at gå med burka, kan vel selv beslutte det, og de, der tvinges er allerede nu beskyttet af loven om frihedsberøvelse og tvang (eller hvad den nu hedder)

  • #19   6. okt 2017 Jeg synes vi skal forbyde høje hæle. Det er mindst lige så kvindeundertrykkende, og oven i købet pisse farligt. Det kunne spare penge i sundhedssystemet samtidig.

  • #20   6. okt 2017 Vestre har brugt meget tid på at forklare at det ikke er et burka forbud, men et maskerings forbud.
    Og hvad betyder det?
    Bliver min styrthjelm og vinter hjelmhue forbudt?
    Bliver julemænd forbudt?
    Og hvad med Bamse og kyllingen?

    Venstre og socialdemokraterne, slås lige nu om ikke bare DF's vælgere, men faktisk også om partiets støtte


  • #22   6. okt 2017 Revolutionen og omvæltningen for disse kvinder der undertrykkes sker i øvrigt ikke ved at bestemme over deres påklædning. Hvis man vitterligt er så undertrykt manden bestemmer påklædningen, så finder manden nok på noget andet mindst lige så slemt at udsætte kvinden for for at opretholde magtforholdet..

  • #23   6. okt 2017 Jeg har altid tænkt på, om jeg selv ville vælge det, hvis jeg blev vansiret i ansigtet og ikke havde lyst til at blive set på med nysgerrige blikke... Så hellere de hedske og fordømmende blikke..

    Havde det der mindede om lupus i ansigtet, jeg så forfærdelig ud og kunne ikke tåle sollys.. Da jeg dækkede mig til med at tørklæde var der der ikke som sådan noget..


    Men nøj hvor blev jeg flov og ubehageligt tilpas da børn pegede og mennesker hviskede til hinanden når jeg kom forbi med mit meget betændte ansigt..



    Dén frihed vil jeg nu gerne have..


  • #25   6. okt 2017 @ Lens, ja virkelig, jeg er ligeglad hvad folk iklæder sig, så længe det er af egen fri vilje og ikke er direkte stødende i de sammenhænge de befinder sig, det er burka og niqab ikke for mig, at jeg så ikke fatter de gider det er en anden sag men min smag skal de nu ikke klæde sig efter ....

    hvis man mener de "bare" er tåbelige at de vil lade manden/faren/broderen diktere deres påklædning, så undervurderer man imo effekten af den sociale kontrol der er i de familier hvor det ikke er til diskussion hvordan man som kvinde klæder sig, eller den styrke der skal til at sætte sig udenfor og gå imod familien .....


  • #32   6. okt 2017 Vi vil ikke have, at 200 kvinder forpester vores "udsigt" i dagligdagen, og vi bliver samtidigt lidt harme, når COOP tillader at insinuere, at vi dagligt fylder os med sprøjtegifte.
    Dårlig sundhedssektor, middelmådig undervisningsditto, stadig masser af fossil energi, berøringsangst ift bekæmpelse af forurening, nul respons ift den sociale skævvridning af dk. Alt sammen vigtige punkter, som politikerne ikke magter/tør binde an med. Men billigere biler og smålig symbolpolitik - så kører bussen smiley


  • #33   6. okt 2017 Hvis man vil være seriøs, så spørger man de få 100 kvinder det drejer sig om.
    Men det har ingen gjort.


  • #36   6. okt 2017 Hanne - jeg tror da bestemt, der sidder nogen kvinder, der har fået den slag påtvunget. Men tror du virkeligt et forbud hjælper dem? Nej, de må så ikke gå ud iført Niqab... men så må de jo bare blive hjemme.
    Min pointe er ikke, at danmark i 60'erne er præcist det samme, som det de undertrykte muslim-kvinder står i nu. Min pointe er, at man ikke kan frigøre dem over nat. Den undertrykte del af de muslimske kvinder har jo måske på nogen punkter endnu længere vej, end de danske kvinder i 60'erne havde, så hvordan kan man tro, at det der tog danske kvinder årevis (kampen tog fart i 60'erne... men den har altså været undervejs siden kvinder fik stemmeret og endda før det), kan klares over nat med et burka-forbud...

    De kvinder, der reelt ER undertrykte og tvunget til at bære burke/niqab (og helt ærligt - mit indtryk er, at Lens har ret her, at de mest ekstreme på det punkt er konvertitterne) ska naturligvis hjælpes. Men fokus er da helt forkert, hvis man tror, at ved at hive burkaen af en muslimsk kvinde bliver hun på magisk vis fri... Der er en helt masse ting hun skal have hjælp til - så skal hun såmænd nok selv tage burkaen af, den dag hun er tryg ved at gøre det, fordi hun ikke længere er undertrykt.

    Hvad med alle de ikke-burkabærende undertrykte kvinder - de skal ikke hjælpes? Var det ikke meget bedre, at vi satte ind med tiltag der bekæmper undertrykkelsen? Det gør et burkaforbud nemlig ikke.


  • #37   6. okt 2017 Det er SÅ få kvinder det drejer sig om her i landet, og HVIS de virkelig er tvunget i den dragt, tror man så virkelig at manden så nu vil tillade dem at gå ud i offentligheden uden, bare fordi den er forbudt? Nu bliver de få kvinder der bære dragten og er tvunget til det , da bare ENDNU mere isoleret.

    Ind imellem sidder jeg simpelthen med tanken , at politikerne bare VIL have integrationen til at mislykkes, og bare VIL være på tværs og imod alt der bare rimer på muslim.

    Jeg er på ingen måder fan af at nogen som helst mennesker tvinges til noget som helst, men forbud er i min optik bare på ingen måder den rette løsning. Hvad den rette løsning så er, ja det ved jeg ærligtalt ikke.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #40   6. okt 2017 Problemet er jo når det ikke er deres egen valg. Her er det vil meget godt at man siger,at i DK er kvinder ikke noget der skal gemmes væk,og de har samme rettigheder som mænd. Kan man ikke leve med det er der jo mange andre lande man kan vælge at bo i.

    Flere andre lande har jo også valgt at forbyde det,så det er jo ikke bare noget med at DF er de dumme. Når det nu er så få det handler om,kan de vil bare følge loven. Jeg læser tit at det bare er et stykke stof og så er det vil ikke et problem.

    Jeg tror ikke det ændre noget som helst. Jeg så hellere en lov der forbød børn under 18 religiøse symboler. Når de er voksne kan de vælge hvad de vil.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #42   6. okt 2017 Man kan ikke lave en lov der kun gælder for nogle grupper. Altså må det gælde for alle. Det er ikke en høj pris for at børn ikke skal tage stilling til sådanne ting og leve op til andres forventninger.

    Når man er voksen kan man gøre hvad man vil.


  • #43   6. okt 2017 burka og niqab høre ikke til. hverken her eller andre steder.. når det er sagt høre det heller ikke til at lovgive om hvad folk må klæde sig i.. et maskeforbud er jeg helt med på.. men det har vi haft i mange år. men det er også helt klart at i situationer hvor det er krævet af alle andre at man skulle kunne identificeres skal dem der bære den beklædning selvfælgelig også. udover det synes jeg det er symbol politik, det vil aldrig blive håndhævet.. hvordan kan man forbyde noget uden samtidig at have fundet udad hvordan lovbrydere skal straffes.. der må være bedre ting at bruge tiden på


  • #44   7. okt 2017 Jeg synes det er utroligt kortsigtet og naivt at tro, at disse kvinder pludselig vil springe ud på arbejdsmarkedet, befriede og glade, bare fordi beklædningen bliver forbudt. Som andre nævner skal der jo en langt mere dybdegående indsats til, hvis problemet vel at mærke er undertrykte kvinder. Nej, det er vist bare symbolpolitik... selvom det da også gør mig ubehageligt til mode ikke at kunne identificere en anden persons ansigt.

    Forresten - jeg ser sjældent nogen i niqab i Danmark eller når jeg ellers har rejst (tror egentlig aldrig jeg har set nogen i burka?), men så da godt nok mindst 10 om dagen i niqab da jeg fornylig var i London. Det var en vild kontrast.


  • #45   7. okt 2017 I et social-liberalt samfund er det os alle, der er tabere i denne sag.
    Frihedsbegreber bliver sat over styr til fordel for politisk populisme.

    Der er så meget i vejen med det forbud og det, der ligger bag det. Og værst af alt - det er ligeså undertrykkende at nægte folk en påklædning som at tvinge dem.
    Det er et skråplan, som reelt ikke får andet end symbolsk betydning og lidt kælen for den indre svinehund.

    Vil man forhindre undertrykkelse er det ikke der, man skal tage fat.



  • #46   7. okt 2017 CH spot on.. men det er du jo tit

  • #47   7. okt 2017 Et eller andet sted, må folk selv vælge hvilke klæder de vil have på. Jeg føler mig ikke specielt provokeret eller generet over synet af en kvinde i burka. Tror ikke at det vil virke kvindefrigørende at forbyde Burka og Niqab. Integration og oplysning, vil virke kvindefrigørende.

    Når det så er sagt, så bryder jeg mig generelt ikke om at skulle omgås maskerede personer, specielt ikke i disse tider (terror). Men er egentligt ligeglad med om folk bærer en elefanthue, en støvmaske, en burka eller kæmpe solbriller. Det er generelt ikke særligt rart, når man ikke kan se folk i øjnene og se deres ansigtsmimik. Så det her med at skjule sit ansigt vil være utænkeligt i en del situationer/jobs.


  • #50   7. okt 2017 Og så kommee det jo alligevel. Intentionen er fuldstændig klar, man omgår den eksisterende lovgivning ved at kalde det maskeringsforbud.

    Tænk at vi finder os i, at der åbenlyst manipuleres så voldsomt.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #52   7. okt 2017 Der er vil også folk der gerne vil gå nøgne. Hvor er deres frihed. Folk kører det helt op. Når det er så få det handler om må de rette ind. Jeg synes det er trist hvordan man tit ser folk forsvarer retten til at kvinder skal leve under sådanne forhold.

    Det er så let. Vil man leve sådan er det bare ikke i DK.


  • #54   7. okt 2017 Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan mængden er noget argument. De få har (bør have) samme rettigheder som de mange. Selvfølgelig skal der ikke ligge en forventning om, at "de bare skal rette ind" i alt. Vi er et demokratisk, civiliseret samfund hvor alle har menneskerettigheder - og jeg synes det er et brud på en helt basal rettighed at lovgive sådan her.

    Men der er desværre mange, der mener det er OK, for de hader undertrykkelse og beklædningspåbud men det er noget helt andet, når det er dem selv der laver reglerne. For vi er jo the good guys, ikke?


  • #55   7. okt 2017 Fuldstændig forventeligt har nogle ikke forstået mit oplæg. Det er ikke et spørgsmål om for eller imod burka/niqab. Egentlig ville jeg gerne høre, om man generelt er tilfredse med indgrebet i den personlige frihed. At netop DU ikke berøres af forbuddet, er det tyndeste argument af alle. En dag rammes netop DU af et eller andet, og så er der ingen til tale din sag.

  • #57   7. okt 2017 "Jeg synes det er trist hvordan man tit ser folk forsvarer retten til at kvinder skal leve under sådanne forhold."

    Jeg tror du blander tingene sammen. Der er ingen, der forsvarer at kvinder skal leve under nogen bestemte forhold - men man forsvarer retten til at gå klædt, som man vil.

    Det minder mig meget om "hvorfor forsvarer du retten til at bære tørklæde når der er så mange piger, som bliver tvunget til at bære det mod deres vilje?" - dette bare for at give et eksempel på, at det er to forskellige problemstillinger, og man sagtens kan forsvare retten til at bære den påklædning man vil samtidig med at man kæmper mod undertrykkende forhold.
    Så jeg tror du laver nogle fejlslutninger og konkluderer på to forskellige problemstillinger.


  • #58   7. okt 2017 Lens
    Hvordan får du #55 til at omhandle det, du tidligere har skrevet?


  • #59   7. okt 2017 Det, der er så påfaldende pudsigt er, hvor svært det er for mange at se, at den måde kvinder undertrykkes på, når de tvinges eller selv vælger at bære en eller anden form for religiøs beklædning er præcis den samme måde vi danske kvinder (og tildels også mænd) undertrykkes på, når vi følger de kulturelle normer, vi har her.
    Et eksempel er kropsbarbering.

    Man må hjertens gerne lade være - men det har sociale konsekvenser at lade være.
    Man er blind for egen kultur og i de her debatter er det virkelig tydeligt at det er umuligt at se bjælken i eget øje...

    Nå men.

    Det her er helt overordnet og jeg synes perspektivering er på sin plads. Det handler om frihedsrettigheder, som dansken har kæmpet for i mange år og som de sidste knap 150 år har haft fuld skrue på.
    Dem piller vi ved nu.
    Det handler om et politisk miljø, der er betændt og som retorisk er manipulerende i en hidtil uset grad.
    Det er et demokratisk problem!

    Når politikere sidder i fjernesynet og åbent siger, at deres debatter i folketinget er show og det virkelige politik udvikles alle andre steder (uden kamera), så er der noget galt med vores folkestyre, der er noget galt med vores demokrati og repræsentationen af os i folketinget.

    Jeg kan godt se, at der er ligheder mellem det, der sker nu og det, der skete i 30'erne.
    Det skræmmer mig - især fordi det politiske miljø er fuldkommen opslugte af deres spin til at se det ske.
    Alt imens hader befolkningen mere og mere, sætter mere og mere i bås - og begrænser mere og mere hinanden med kulturelle normer og sociale regler...

    Et skråplan. Et ganske alvorligt skråplan og det er vores frihed, vi sætter på spil...


  • #61   7. okt 2017 Jeg forstår ikke et forbudt mod en bestemt type religiøs beklædning.

    Jeg forstår der i mod godt, hvis man udvider det eksisterende maske forbud, til at gælde dagligdagen og ikke kun demonstrationer.

    Ingen grund til, at folk kan skjule sig i hverdagen heller.

    Det er heller ikke kutyme i Danmark, at skjule ansigtet.

    Så drop det religiøse perspektiv, og se mere på det generelle, er min holdning.



  • #62   7. okt 2017 Det er ligegyldigt og i realiteten selvregulerende. Eftersom det ikke ER et problem i DK og aldrig har været det, så er der nok en ganske fin balance i forvejen.

    Det er lovgivning alt for langt ind i privatsfæren og med et totalt dodgy formål... Alle ved, at det her ikke forhindrer kvindeundertrykkelse....
    I værste fald bliver det lige en tand værre for de kvinder, der nu ikke kommer ud overhovedet...



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #63   7. okt 2017 Friheden er da begrænset for længe siden. Folk bliver dræbt for deres holdninger,aviser undlader historier/tegninger af frygt for konsekvenserne,politikkerne med bestemte holdninger skal beskyttes osv. Det kan da ganske rigtig minde om noget vi har set tidligere.

    Det er for mig langt mere bekymrende en at man ikke har lov til at dække sig til i offentlig rum.


  • #64   7. okt 2017 Indgrebet kommer ikke for at beskytte kvinder mod undertrykkelse. Var det målet, kunne man sætte ind mod prostitution, for det er satme i rigtig mange tilfælde kvindeundertrykkende. Eller måske kigge på au-pair ordningen, der heller ikke er særlig 2017-agtig. Nå, det sker jo nok ikke, da det vil ramme kernevælgerne på pungen i mere end een forstand smiley

  • #65   7. okt 2017 Der er ekstremt mange bekymrende ting, der foregår disse år i forhold til frihed.

    Her taler vi om lovgivning. Det er en tand tungere end kulturelle normer.

    Og helt ærligt - lovgivning om tøj? Det hører simpelthen ikke hjemme i et land som vores...

    Når en lovgivning skal begrænse den personlige frihed, så skal årsagen være ekstremt tungtvejende.
    Vi har masser af den type lovgivning, men intet, på så løst et grundlag som det her.
    Det ER populisme og det bør vi altså få sorteret ud af vores lovgiveres repertoire..



  • #66   7. okt 2017 Populisme kommer vi nok ikke af med. Den politiske verden har næppe været mere styret af spin, end den er i dag. Spin og populisme er "blodbrødre". Spindoktorerne elsker letforståelige klare budskab, der også kan forstås af folk, der ikke gider/evner sætte sig ind i tingene. Mao de billigste stemmer på markedet, og en stemme er en stemme.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #67   7. okt 2017 Hvad er forskellen på elefanthuer og burkaer.. jvf straffelovens § 134 b

    Eller er det vejrliget som afgør det..


  • #68   7. okt 2017 Jeg fatter det virkelig heller ikke.
    Vi har i forvejen lovgivning der dikterer man ikke må undertrykkes grundet køn osv. Hvis manden gør dette så kan han jo straffes ud fra gældende lov allerede går jeg ud fra.
    Laver man forbud mod kvinden må bærre burka så er det hende der gøres til lovovertræderen.

    Om jeg fatter vi finder os i det som befolkning.


  • #69   7. okt 2017 Enig Ginne, men husk lige, at populisme er debatkulturens kviklån. Du løser måske et problem her og nu, men du skaber så også endnu flere fremtidige. Den udskrevne check skal jo med tiden indløses. Med renter og renters rente smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #71   7. okt 2017 Man må gerne gå med elefanthue, Peter. Man må bare ikke gøre det "i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted"

    Må man også det i banker og på tankstationer..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #73   7. okt 2017 Ja, medmindre banker og tankstationer laver egne forbud.

    Hvor mange skal der være i banken for at det er en forsamling?

    Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måned


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #76   7. okt 2017 Det handler ikke om forsamling, Peter. Banker og tankstationer mv. kan forbyde tildækkede mennesker adgang.

    Jeg tænker mere på definitionen af ordet forsamling i lovmæssig forstand, om det så er på tankstationen, banken, busstoppestedet eller Bilka..

    Er godt klar over banken kan lave deres egne regler..

    Forsamling = gruppe af mennesker..


  • #78   7. okt 2017 En forsamling er en gruppe mennesker, men en gruppe mennesker er ikke nødvendigvis en forsamling. Det afhænger lidt af evt varsling og planlægning af samlingen

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #79   7. okt 2017 http://sproget.dk/lookup?SearchableText=forsamling
    gruppe af mennesker der er samlet, ofte med et bestemt formål, fx at overvære en optræden, høre et foredrag el. holde fest

    Hvis nu det bestemte formål er at handle ind i Bilka..er det så ikke en forsamling men blot en gruppe.. F.eks: Der var samlet en del mennesker i Bilka. er det så ikke en forsamling smiley


  • #80   7. okt 2017 "Hvis nu de bestemte formål er at handle ind i Bilka..er det så ikke en forsamling med blot en gruppe"
    Peter, du kender jo godt svaret, eller gør du?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #81   7. okt 2017 https://da.glosbe.com/da/da/forsamling
    publikum, samling, mængde..

    Spørgsmålet går mere på, om det skal være aftalt/varslet på forhånd, for at det kan betegnes som værende en forsamling..


  • #82   7. okt 2017 Jeg tror da egentlig, at der måske kan være en del, som er blevet bildt ind at det vil beskytte kvinder mod undertrykkelse: der er ret mange, som har en romantisk forestilling omkring den undertrykte muslimske kvinde som bare drømmer om at smide tøjet og blive reddet af den hvide, frie dansker med de rigtige værdier.

    Der er mange, som tydeligvis ikke tager højde for hvor psykologisk magtfuld en dybt indlejret kultur kan være, og at den undertrykte kvinde måske i øjeblikket (hvor fejlagtigt det end kan være) befinder sig bedst netop i den velkendte rolle, og derfor ikke bare springer befriet ud af det fastlåste forhold. Men det er bare lidt for komplekst at forholde sig til, hvis man søger en sort/hvid, ja, quick-fix løsning.

    Så jeg tror da faktisk at der nok skal være nogle, der helt oprigtigt tror på, at det vil forhindre kvindeundertrykkelse. Ganske enkelt af uvidenhed, naivitet og fordomme.


  • #85   7. okt 2017 Jeg synes, at det er en kedelig ting at "isolationsfængsle" måske 200 kvinder for at signalere handlekraft.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #86   7. okt 2017 jeg synes, at det er en kedelig ting at "isolationsfængsle" måske 200 kvinder for at signalere handlekraf

    Så må de jo tage på krisecenter..og ja, assimilationen er klart slået fejl ved denne "gruppe"..


  • #87   7. okt 2017 Jeg er meget enig med Funke i hendes quickfix løsning.

    Det er altså helt skævt at hive religion og kvindeundertrykkelse ind i dette emne, og det er ikke ligefremt fremmende for integrationen på nogen som helst måde.

    Hvorfor vores kære politikere tager denne vinkel, når man kunne tage den offentlige sikkerhed i stedet er mig altså en gåde!

    Vi kan da alle være ligeglade med, hvilket tøj folk går i. Som i helt og aldeles.

    Til gengæld kan vi godt som samfund godt stille krav til offentligt fremtræden, i henhold til et sikkerhedsmæssigt synespunkter eller etiske. Det gør vi i forvejen på mange områder.

    Det sælger måske ikke stemmer på samme måde, men det er mere reelt og fair at gøre synes jeg.

    For tager man den religiøse vinkel, så synes jeg at det ligner noget heksejagt. Det bryder jeg mig ikke om.


  • #89   7. okt 2017 Tak for de mange svar. Fortsæt endelig!
    Betragt dette indlæg som et kollektivt 'like' smiley


  • #91   7. okt 2017 Lol! Botoxlæber hører vist for det meste til i Hellerup smiley

  • #92   7. okt 2017 Jeg er personligt, virkelig meget imod de beklædninger, men jeg synes egentlig at forbyde det er forkert.

    Jeg synes dog det er helt fair at det har konsekvenser at bære så tildækkende beklædning. Som ikke at kunne få offentlig ydelse, buskort, kort i banken og alt hvor du skal kunne identificeres af andre.
    Også at virksomheder har ret til at lade være med at ansætte dem og sådan.


  • #94   7. okt 2017 når en beklædningsgenstand gemmer personen i det offentlige rum, med de sindssyge mennesker der går rundt og skyder mm, er et forbud mod burka på sin plads.

  • #95   7. okt 2017 Mener ikke at der har været nogle skyderier herhjemme, hvor de armerede havde burka på...

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #99   8. okt 2017 Tænk at det krav kan få så meget opmærksomhed. Folket er som politikkerne. Har vi fokus på det her ligegyldige tiltag ,er vi fri for at forholde os til de store problemer. Så er det i det mindste godt for noget.

  • #100   8. okt 2017 Salamimetoden, Max... Det handler ikke om burka eller ej, det her.

    Det handler om, at vores værdier forandrer sig, at demokratiet kompromitteres og frihedsrettigheder begrænses...

    Se det i et lidt større perspektiv, så står det klart..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #101   8. okt 2017 Som du selv skriver er der mange love der begrænser den enkelte. Pludselig er det en kæmpe problem at man skal vise sit ansigt. Jeg kan sagtens se det i et større perspektiv. Det er der så flere der ikke har kunnet før nu og det undre mig.

  • #102   8. okt 2017 Jeg synes, at forslaget karaktermæssigt ligner Pia K's gamle genistreg om at forbyde paraboler. Udtænkt for at ramme flygtninge/indvandrere, men viste sig at ville ramme DF's kernevælgere lige så hårdt. Dermed forblev idéen en ildelugtende prut i den gamle kones hoved.
    Forbyd i stedet kebab - nej vent, det er tømmermændsramte danskeres favoritkur smiley


  • #106   8. okt 2017 ah Lens ... smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #107   8. okt 2017 Udtænkt for at ramme flygtninge/indvandrere, men viste sig at ville ramme DF's kernevælgere lige så hårdt.

    Ja løbe med en halv vind, DF´s kernevælgere holder nok mest til i vollsmose og lignende områder.. smiley

    Dansk Folkeparti mener, det vil være en god idé at forbyde parabolantenner i områder som Vollsmose i Odense.
    http://politiken.dk/indland/politik/art5010653/Pia-Kj%C3%A6rsgaard-vil-forbyde-paraboler-i-Vollsmose


  • #108   8. okt 2017 Vores værdier er sgu da ikke under pres. Jeg har simpelthen fået SÅ lange patter af at høre på alle dem der hyler op om at muslimerne kommer og ødelægger vores værdier og "overtager magten". Snak lige om at være total paranoid og blind. Der er da ikke noget som helst i min hverdag og mit liv der er ændret af muslimer. Det er simpelthen tragikomisk hvordan folks frygt og uvidenhed tager total overhånd, og får folk til at se ting der ikke er der.

    Mvh. hende der er opvokset i det vestlige Århus, for 1 år siden flyttede tilbage og ESLKER det, og som indtil for kort tid siden boede i en visitationszone smiley

    Jeg fobereder mig på at der nu kommer skyts retur om at det er MIG der er total blind og virkelighedsfjern, at jeg bare er en grim væmligbo, og at jeg ikke kan se virkeligheden fordi jeg selv er fanget imellem ghettoerne smiley


  • #109   8. okt 2017 Det komiske mht til værdierne, er i min optik sådan set at alle dem der hyler op om at muslimerne ændre vores værdier osv, er dem der egentlig selv begynder at pille ved værdier som f.eks frihed og rummelighed smiley

  • #113   8. okt 2017 værdier er et mærkeligt ord, men tror det nogle mener er at de nogle steder ser at det de sætter pris på forsvinder af hensyn til andres ønsker ..
    debatten om svinekød i institutioner er et af eksemplerne, halalslagtet kød en anden, og kan huske for år tilbage en boligforening hvor de ikke længere måtte få et juletræ sat op på fællesarealerne, da der i bestyrelsen var kommet et muslimsk flertal ... den slags tror jeg man mener med værdier ...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #114   8. okt 2017 Hvis man ikke kan se at feks ytringsfriheden er under pres må man være blind. Her kom den så.

    Tegninger,møder,udstillinger,beskyttelse af folk med bestemte holdninger. Det betyder åbentbart ikke så meget. Men 200 kvinder,der må leve som alle andre, i det land de selv har valgt at komme til. Frygtelig trussel.

    Det er jo fuldstændig ligegyldigt om den kommer den lov. Det ændre ingenting.


  • #115   8. okt 2017 Det ændrer en masse. Det er vand på islamisternes mølle..

  • #116   8. okt 2017 ja ytringsfriheden, må sige jeg er enig der, den er under pres ....


  • #117   8. okt 2017 "Claus Hjort vil fjerne udlændinges ret til at bo, hvor de vil" (fra Berlingeren)
    Udtalelser af den karakter ser vi ofte i medierne. Prøv som et tankeeksperiment at erstatte 'udlændinges' med 'jøders'. Lyder det stadig rigtigt?


  • #118   8. okt 2017 Søren: Men du kan jo nok forstå at det slet ikke er det samme, kom nu lige ind i kampen smiley

    Det er som om at når det bare er muslimer, så er alt modstand og had bare helt fjong. Jeg forstår det simpelthen ikke.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #119   8. okt 2017 Selvfølgelig er det ikke det samme. Hvorfor lave en sådan lov om jøderne. Der er jo allerede områder hvor de ikke har ret til at bo. Hvis de ellers har deres liv kært.

  • #120   8. okt 2017 en del af debat er vel om ikke at forstå, måske end ikke respektere, men dog acceptere at nogle har andre holdninger end en selv...

    der findes mig bekendt ikke jødiske kvarterer i DK hvor Falck, busser, post mm i perioder ikke tør køre, det der er træls er at det helt sikkert er et lille fåtal der ødelægger det for mængden ...


  • #121   8. okt 2017 Hanne, alt det, du her nævner, er i forvejen dækket ind under straffeloven. Det er forbudt at hindre fx politiets arbejde

  • #122   8. okt 2017 Jeg vil nu vove at påstå at når skoler bliver presset til at fjerne svinekød fra kaninen, fjerne kristendom fra skemaet og lade være med at have julehygge samt besøg til kirker og lignende, så er vores samfund ved at ændre sig fra hvad det var før, grundet muslimer.

    Jeg må indrømme jeg synes det langt ude.

    Jeg har som sådan intet imod at de vil bo her, jeg forstår bare ikke hvorfor man tager til et land som Danmark hvis man ikke vil et samfund som vores. Jeg ønsker på ingen måde sharia i dk, og jo det findes i dk nogle steder. De har faktisk demonstreret for det for ikke så længe siden i kbh.

    Men jeg forventer ikke den lov her ændre det store. Dog vil jegene ens had til DF er stort hvis man kan sige det bare er endnu et DF tiltag, da mange andre lande har lignende forbud allerede.


  • #123   8. okt 2017 ja det ved jeg godt ... det var ikke på den måde mit indlæg skulle forstås ... politiet kører nu mig bekendt også ind også i de perioder, men der er andre hvis arbejde af og til chikaneres i bestemt områder, og det er altså ikke områder med overvejende jøder, det var det der var min pointe . har selv en årrække kørt bus i Aarhus ,,,, de 2-3 ruter folk var mest kede af at køre var dem der kørte gennem ghettoer, og så den der kørte med de røvforkælede unger fra rigmandsghettoen i Egå/Risskov specielt i weekenden når de skulle i byen og var mere eller mindre fulde og ret respektløse ....

  • #124   8. okt 2017 Anya, det er sådan nogle historier, der kommer fra Den Korte Avis.
    Det kan svare sig med lidt kildekritik...


  • #126   8. okt 2017 CH - Jeg har aldrig læst den korte avis. Tilgengæld har jeg set en video af optoget af demonstrationen og jeg kender folk der bor i kbh og fortæller om at der er steder de ikke kan være.

    Ligeledes er jeg gravid og har oplevet både skoler og dagplejer hvor der er sådanne mærkelige regler.


  • #130   9. okt 2017

    profilbillede
  • #131   9. okt 2017 Anya: Hvis du tænker på optoget den 1. oktober 2017, så var der tale om en Ashura-procession, som er en fejring af en shiamuslimsk helligdag og har intet med sharia at gøre. I København var det uden blod, i mange lande pisker de sig selv mv. Der var uvidende politikere, der postede udsagn lignende dit på facebook - Latifa Ljørring fx. Du kan også tjekke Rasmus Bryggers facebookopslag - han har nemlig fået rigtigt fat i det.

  • #133   9. okt 2017 Og så pudser vi glorien her i vesten og peger fingre at andre kulturers kvindeundertrykkelse...

    http://underholdning.tv2.dk/2017-10-09-billede-af-models-ubarberede-ben-traekker-overskrifter


  • #134   9. okt 2017 @Isabelle.

    Naturligvis betyder religion noget. Det betyder måske endda mere end man/jeg måske vil/ved/kan indrømme.

    Ændrer ikke på, at maskering har intet med religion at gøre.

    Det er bare praktik i et moderne samfund på godt ondt og ondt.

    Det er smartest for alle at vi kan se hinandens ansigter i det offentlige rum.

    Har endnu ikke mødt en der gad argumentere i mod dette i DK.


  • #135   9. okt 2017 @CH.

    Er det kvinde undertrykkelse hvis jeg finder det ualmindeligt grimt når en kvinde ikke barberer sine ben?


  • #136   9. okt 2017 Arrj hold nu op.
    At kalde det maskering er en politisk finte.
    Kaldte man det det, det er, røg det i clinch med lovgivningen..

    Gør nu ikke folk dummere end de (vi) er...


  • #139   9. okt 2017 @CH.

    Jeg tror ikke, at du læste mit tidligere indlæg.


  • #142   9. okt 2017 @Isabelle.

    Det er jo det argumenterer for, at det er enkelte politkeres lattelige forsøg på at score stemmer.

    For guderne skal vide, at det ikke er smart, at alle kan gemme sig under et "slør".

    Som jeg skrev tidligere, jeg forstår ikke fokussen på det religiøse. Det er for mig latterligt forsøg på at udnytte en sindsyg lille minoritet.

    Tag dog "sløring" op i et højere perspektiv end det religiøse, som i den henseende intet betyder i praksis...


  • #145   9. okt 2017 @Lens.
    Det synes jeg bare fordi, jeg ikke finder det pænt.

    Jeg synes heller ikke at farven dueblå er pæn.

    Men det ikke fordi at jeg forsøger at undertrykke den.

    Pænt er en subjektiv holdning. Intet mere eller mindre.

    Kan en MK bedst lide ting på x eller y måde rager det andre en fjerhat.

    Altså som jeg ser det.

    Lidt ligesom nogen kvinder kan bedst lide skaldede mænd.

    Hey, hvad rager det de kvinder, der fortrækker mænd med kraftigt hårvækst.

    Det er en smagssag.

    Det hvor den går galt er, når nogen skal fortælle dem, at de er forkert på den grundet en smagssag.

    Alle har præferencer når det kommer til partnere.

    Hvor, det har i øvrigt ingenting med religion eller slør at gøre?

    Jeg finder foreksempel kvinder med nihab enormt sexede (specielt arabiske kvinder). Men hvad har det med noget som helst at gøre?

    Det er jo bare min smag. smiley


  • #147   9. okt 2017 @Isabelle.

    Nej, det kunne jeg ikke finde på!

    Men min bedre halvdel gør, og jeg havde valgt en anden kvinde hvis hun ikke gjorde.

    Sådan er det. smiley


  • #149   9. okt 2017 Vi er alle påvirkede af vores kultur, Martin og sociale normer medfører en form for frivillig tvang.

    Ubarberede ben ville ikke have fået nogen til at løfte et øjenbryn for 30 år siden.
    Nu væmmes man...


  • #153   9. okt 2017 @CH.

    Er det ikke meget normalt, at vi er på virkede af den tid vil lever i?

    Ingen kan hæve sig over det tror jeg.

    Jeg væmmes i øvrigt af meget lidt. En kvinde der kan lide ubarberede ben foreksempel væmmes jeg da ikke ove (en af mine søstre gør det ikke), har jeg set. Det er bare ikke sexet synes jeg. smiley

    Kæmpe forskel synes jeg... smiley


  • #155   9. okt 2017 Tror også det er rigeligt at henvise til linket..
    Ellers er en tur om Nationen også ret oplysende hvad det angår..


  • #157   9. okt 2017 @Lens.

    Nej, jeg tror jeg er et "produkt" af den tid jeg lever af.

    Før i tiden var en frodig kvinde jo mere "sexet" i manges øjne, da det symbolerede velstand.

    Det kan jeg da ikke ændre på.


  • #158   9. okt 2017 Jo, det er normalt, Martin...

    Men frikender ikke os alle fra at holde hinanden gidsler med vores sociale normer.

    Det samme, vi kritiserer andre kulturer for.


  • #160   9. okt 2017 Bente - Det er ikke den jeg tænker på nej.

  • #161   9. okt 2017 @CH
    Det er jeg enig med dig i.


  • #163   9. okt 2017 DK lod stå til, Isabelle.
    Integration er i bund og grund aldrig forsøgt.

    Vi er nærmest hoppet fra segregration til krav om assimilation - mens vi har TALT om integration.

    Jeg tror ikke vi har været for rummelige, men vi har været luddovne, naive og os selv nok.
    Indtil naiviteten blev erstattet af frygt og rummeligheden blev hældt ud med badevandet.


  • #166   9. okt 2017 Hele præmissen i begrebet integration er, at to parter flytter sig og tilpasser sig hinanden.

    Målet i DK har aldrig været integration, det har været assimilation.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #169   9. okt 2017 Alt er samfundets skyld uanset hvad man gør. Så længe man har den holdning og fastholder folk i en offer rolle kommer man ingen steder.



  • #170   9. okt 2017 Stråmand much, Max?

  • #172   9. okt 2017 Jeg ser ikke sammenhængen, Isabelle..
    Integration er ikke at handle i en butik ejet af en inder eller køre taxa med tyrkisk chauffør...



  • #174   9. okt 2017 Første bid taget..
    Nu går vi til tørklædeforbud i folkeskolen....



  • #175   9. okt 2017 Jeg hørte engang en historie om dengang, Eric Clapton var racistisk og færdedes blandt de britiske skinheads. Grunden var efter sigende, at EC's kæreste var blevet voldtaget af en ikke-hvid mand. Jeg forstår hans had og afmagt, men samtidigt så fatter jeg ikke, hvordan man kan tage hele befolkningsgrupper som fjender pga een gal mands handling. Det problem er jeg bange for også findes i rigelige mængder i den danske befolkning.

  • #177   9. okt 2017 "Især kombineret med en total blindhed ift. ens hjemmebeholdning af gale mænd"
    Hov hov, eller ææææææh enig. Tror jeg nok smiley


  • #178   9. okt 2017 Det er som om at hadet mod muslimer gør folk total blinde, og dem der besidder det kan altid komme med 500 undskyldninger for, hvorfor det er okay at hade dem. Jeg har lige debatteret det med en tidligere efterskole"kammerat", som jeg VED er en total politisk modsætning af mig. Det er forkert at udelukke ALLE mænd fra en festival, fordi man så dømmer dem alle som voldtægtsforbrydere, men det er HELT okay at sige at ALLE muslimske mænd er voldtægtsforbrydere. Der kan man ligesom ikke se at begge dele sådanset er forkert, og at man simpelthen ikke kan skære alle over en kam, uanset om det så gælder mænd, kvinder, muslimer eller kristne.

    Argumentet var at faktum er at størstedelen af dem der voldtager er muslimer, hvor mit argument så var at størstedelen af dem der voldtager også er mænd, men at det da ikke får os til at gå rundt og anklage alle mænd for voldtægt.

    Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan tænke sådan!

    Mht. svinekød i skole/børnehave mm, ja jeg syntes da også det er underligt at forbyde det visse steder, MEN det er sgu da også total ligegyldigt! Lille Altan Ninja Morgenstjerne dør sgu da ikke af, ikke at kunne få svinekød i de timer, så kan forældrene stopfodre dem med flæskesteg, frikadeller og leverpostej når de kommer hjem smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #179   9. okt 2017 Så når det er danskere er det totalt ligegyldigt. Når det er muslimer er det helt galt. For man dør vil ikke af at ikke dække sig til. Det kan man gøre alt det man vil derhjemme. Eller.


  • #181   9. okt 2017 @Rikke.
    Mener du vitterligt, at flertallet skal tilpasse sig sig en meget lille del af det danske samfund.

    Altså hvis det du skriver skal være et argument, så skal vi også forbyde oksekød, for det er der også en religion der finder upassende at spise.

    Det er et mærkeligt argument synes jeg.


  • #182   9. okt 2017 Man skal få tingene til at virke.
    Hvis det gør køkkendamens arbejde lettere kun at lave kalkunfrikadeller fremfor at lave både kalkunfrikadeller og grisefrikadeller er det da sådan, det skal være.

    Det er jo altså af praktiske årsager, enkelte institutioner har valgt den løsning. Ikke moralske eller religiøse...


  • #183   9. okt 2017 Personligt er jeg mere fortørnet over at institutioner i min kommune ikke må hænge snold på fastelavnsriset eller give børnene en godtepose til juleafslutningen.

  • #184   9. okt 2017 Helt enig med CH, det er da nemmere kun at lave en slags mad, fremfor at skulle lave flere slags, hvorfor så ikke bare lave det alle kan spise, præcis som vi også gjorde til fødselsdage mm da jeg gik i skole, hvor der netop var en del der ikke spiste svinekød. Tænk sig, vi følte ikke vi gik glip af noget, vi fik mad og var da bedøvende ligeglad med om det var svin eller kylling.

    Igen børnene kan blive stopfodret med flæskesvar og frikadeller når de kommer hjem. Det er da simpelten SÅ ligegyldig en tign at hidse sig op over, som noget næsten kan være. Der går intet af nogen af at tage hensyn og gøre arbejdet nemmere for dem der skal lave maden.


  • #185   9. okt 2017 @CH.
    Enig, i det tilfælde at det ikke skyldes religiøse årsager er jeg også ligeglad. Det må køkkenet om.

    Det er når vi stopper noget af hensyn til en religion, at jeg bliver irreteret. Men det har intet med den muslimske religion, det er bare når det religiøse hensyn tager over det funktionelle, at jeg synes det går for vidt.

    Nu ved jeg ikke om det er en religiøs årsag til at slik er fjernet som du nævner, men er det det, så et det eksempel, hvor jeg mener at vi går vidt.

    @Rikke.
    Der er forhåbentligt ingen som skal stopfodres med noget som helst, og jeg synes da ikke at der nogen der hidser sig op. Vi debatter bare.

    Til en føsda, her i huset, ville vi ikke fjerne noget fra bordet, bare fordi der var nogen af x religiøs baggrund. Vi ville der i mod lave noget ekstra til dem. Men den luksus har man ikke i det offentlige rum, og derved må der vælges.

    Kan man lave pragmatiske løsninger så er det fint. Kan man ikke, eller er det økonomisk for dyrt, ja, så må dem der stiller særlige krav, selv sørge for dette.

    Jeg synes at ellers går vi over i noget, hvor en religion skal diktere et samfunds valg, og det hører ingen steder hjemme. Slet ikke en religion som er et mindretal.

    Jøderne har også krav, men dem er der da ingen der tager særligt hensyn til. Hinduerne har også krav, igen, hvem gider at bekymre sig om det?

    Jeg synes det er synd for muslimerne, at de skal problematiseres på den måde. Hold ferie hvor må nogen af være træt af, at de skal debatteres konstant som særligt besværlige.

    For hvor mange muslimer forlanger, at staten skal tage særlige hensyn til dem konstant i praksis? Hvor mange muslimer går ind i børnehaven og klager over at der står leverpostej på bordet. Tror at de 99 procent er bedøvende ligeglad. De tager bare en kyllingepølse.

    Jeg tror helt ærligt, at det er de yderste politiske fløje på begge sider, der skaber nogen kunstige problemer.


  • #187   10. okt 2017 "Inger Støjberg: I Danmark viser vi hinanden vores ansigt"
    Spørgsmålet er så, om man kan vise for meget af sit sande ansigt. Jeg er tilbøjelig til at tro det. Jeg forestiller mig den lille, henrivende Inger var det barn, der trampede på de andre børns sandslotte. Hun fremstår ikke som den konstruktive type, men dog ganske entreprenant på sin egen lidt triste måde.


  • #193   10. okt 2017 Hehe...den med Østrig minder lidt om det, jeg prøvede i vinters. Det var iskoldt og lidt hen mod snestorm. Jeg skulle med toget fra Kbh. til Sverige, så jeg kunne komme hjem til Bornholm. Der var jo paskontrol på perronen, så jeg stak mit pas i hånden på tolderen, som stirrede rigtig meget på mit meget indpakkede ansigt. Hun mumlede noget til sin med-tolder, som kom hen til os --> Af med hue og halstørklæde nu! Og snakker du dansk?!....
    Ja, jo....det burde jeg selvfølgelig have tænkt på, men jeg kom da igennem - omend en smule koldere smiley


  • #195   10. okt 2017 Der skal lyde endnu en dybfølt tak for de mange kommentarer. Betragt dette skriv som et 'like' til alle.

Kommentér på:
Burkaforbud - hvem taber her?

Annonce