{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skamavl, nu også på heste
  • #2   14. okt 2017 Da jeg så billedet, troede jeg at det var photoshoppet smiley Den er jo helt syg at se på!

  • #5   14. okt 2017 For satan hvor er den grim! Den ligner jo ikke længere en hest.

  • #6   14. okt 2017 Ja det er gamle nyheder., hvad angår araberen. Det er trist. Meget trist smiley

    Min kæphest er at, man også ødelægger den islandske hest smiley smiley væk er den der robuste familievenlige, gode kammerat til ture i skoven, og ind kom de der wonna be sportsponyer, med unaturlige gangarter, og et temperament , som de færeste almindelige ryttere kan bruge.

    Jeg begræder det. De avles jere og lettere, ja de har tilmed nået en højde som lille hest (150 cm)


  • #7   14. okt 2017 #5

    Enig - den ser helt forkert ud .. sådan lidt søhest agtig, men de lever jo i havet smiley


  • #8   14. okt 2017 Det er selvfølgelig lidt overdrevet sat op, der findes stadig den goe gamle ismule

  • #9   14. okt 2017 Wow, så skete det. Jeg er enig med martine smiley smiley søhest! Det er da det den ligner

  • #10   14. okt 2017 Salla

    Jeg red "for hundrede år siden" på Frederiksdal Rideskole, hvor Lis stod - Lis var en Frederiksborghoppe, rød med 4 sokker, blis, og så var hun lang og kunne ikke galoppere i ridehuset - men var ferm til trav.

    Mange år senere var jeg på Roskilde Dyreskue og skulle hen og se "Lis´erne" .. de var jo slet, slet ikke til at kende ???
    Nordbaggerne .. de så også sære ud i forhold til dengang.
    Hvorfor lave det hele om, så de ligner hinanden til forveksling allesammen ? Vil du have en "fiks lille hest" så køb sådan en og gå i en bue udenom Frederiksborg, Nordbagge og Islænder ... istedet for at ændre disse tre racer, så de passer til alle .. det er SÅ trist smiley


  • #11   14. okt 2017 Frederiksborgeren var faktisk oprindeligt en lille kort fætter, da der blev brugt en del spansk blod i racen. Så inden for den race har der vist altid været to typer, altså den lille barokke type og den store lange køretype. smiley

  • #12   14. okt 2017 Ja, der er gået konkurrence i avlen, ment at de skal være mere og mere sportsagtige, med større gangarter, og højerer løft.

    Super øv.

    Men araber der, den er nu værre. Føj hvor ser den ud.

    Gad vide hvordan luftvejen ser ud?

    Har læst at man i gammel tid klippede dem i næseborene for at de kunne få mere luft ind?


  • #13   14. okt 2017 #11

    Ny viden, tak for den smiley

    Lis har så været den laaaange model smiley


  • #18   14. okt 2017 Haha nej...købes de i salling? smiley

  • #21   14. okt 2017 Orv så må jeg en tur i salling smiley

  • #22   14. okt 2017 Fy for dævlen hvor er den grim smiley Så kan fruens krikke bedre bruges smiley

    profilbillede
  • #23   14. okt 2017 smiley

    profilbillede
  • #24   14. okt 2017 Ja det ligner noget fra en tegneserie smiley

  • #25   14. okt 2017 #13 selv tak. smiley
    Jeg har en kæmpe svaghed for de mere "barokke" racer, altså Frederiksborgeren, Lusinatoen og PRE.


  • #26   14. okt 2017 det er vel bare sådan den er bygge på. i avlen https://www.youtube.com/watch?v=PJxHNXl5pMA

  • #28   14. okt 2017 Har de fleste føl uanset race ikke en vis konkav profil ?
    Ved en race, hvor konkav profil er ønsket vil det jo så se endnu mere voldsomt ud ved et føl

    Her en tilfældig skøn shetlænder hugget fra nettet


    profilbillede
  • #30   14. okt 2017 Ahh ja.. "teacup muzzle" kan jeg godt se udfordringen i

  • #32   14. okt 2017 Det gælder vel et eller andet sted indenfor alt hvad mennesker blander sig i.
    Jo mere ekstremt og sjældent des bedre.


  • #37   14. okt 2017 brachycephale hunderacer.

    ??


  • #38   14. okt 2017 Jeg syntes nu efterhånden at alle dyr i fangenskab bliver skamavlet til en vis grænse, folk vil have noget der skiller sig ud og som er "mere" end alle andre. Om det så er hunde, heste, katte eller fisk

    Og så skal man kigge lidt på hvor den hest kommer fra. I USA er de ikke blege for både at operere, men også give dyret stramme "formende" hætter på. Også ved de helt unge heste, selv om de ikke vil indrømme det og fordømmer det ved andre.
    Man skal så også huske at de vokser en del ud af den form, og blive lidt mere lige med alderen. Ikke sagt at den i startoplægget ikke er ekstrem, den er direkte grim, men den kommer ikke til at se sådan ud som voksen med mindre de gør noget for at holde formen

    # 23 Sådan ser stort set alle vores føl ud, ham på billedet har også set sådan ud som føl, men det gør han da ikke mere smiley


    profilbillede
  • #39   14. okt 2017 Martine - Den studsede jeg godt nok også over smiley smiley
    https://www.ddd.dk/dyreejere/infodyrlaege/Brachycephal/Sider/default.aspx


  • #42   14. okt 2017 Zonyx er et bandeord i araberverdenen. Ej ikke alle afviser ham. Men der er en hel del der ikke bryder sig om hans avl.

  • #48   14. okt 2017 Enig. Det er hul i hovedet at avle på sådanne heste.
    Et er hvis man bagefter finder ud af, at hesten lider af de ting, men at man bevidst bruger en hingst der er opereret for defekten? Ej men altså!


  • #53   14. okt 2017 #52 ja og så klipper de også pelsen i noget af hovedet så mulen virker mindre, mens de lader pelsen være længere på ganasherne og op af siden for at panden virker bredere smiley

  • #55   14. okt 2017 Skamavl findes desværre blandt alle dyreracer - også blandt katte.

  • #61   14. okt 2017 Nu skal man jo huske på at det ikke kun er DV, som bruger hingste med OCD i avl. Sezuan (en hingst efter Blue Hors Zack) er pt. En af verdens mest brugte og populære hingste, og han har også OCD, så ikke kun DV skal have skylden for st bruge OCD hingste.

    Jeg savner min gode gamle Mickey - en Welsh Sec F. Han blev desværre kun 12 år smiley


    profilbillede
  • #64   14. okt 2017 Ved godt han er DV - han er avlet herhjemme. Og han er stadig brugt i Sverige.

  • #67   14. okt 2017 Måske han ikke har gennemgået kåring i Svensk Varmblod på grund af OCD, men han har stadig afkom i Svensk Varmblod - de ansøger bare om at bruge ham i stedet.

  • #70   14. okt 2017 Det ved jeg da godt - men det ændrer ikke på, at de stadig bruger ham i Sverige, også kan det da være ligegyldigt med om han er kåret eller ej i det forbund, han kan stadig bruges der.


    Indica:

    Kan godt forstå dig! Jeg drømmer også om en haflinger! Synes bare ikke de er så store smiley


  • #72   14. okt 2017 Jeg skal have en Paint eller Quarter næste gang, tror jeg. Hvis ikke jeg bare ender med en tysk Oldenburg igen smiley

  • #74   14. okt 2017 Jeg ville ikke have noget imod at bruge Sezuan, så smiley

  • #76   14. okt 2017 Egentlig har jeg ikke noget problem med at racerne ændre sig, eller at den enkelte race findes i flere udgaver. Jeg ville fx rigtig gerne have en barrok Frederiksborger, mens jeg aldrig ville anskaffe køreudgaven.
    Ligeledes synes jeg heller ikke det er et problem hvis islænderen avles større. Jeg får sgu ondt i hjertet når jeg ser granvoksne mænd/damer ride rundt på en lille 2´er pony. Og så er det vel fint hvis ismulerne avles så store at de kan holde til det. Når det så er sagt så kender jeg ikke nok til islænderne til at vide om størrelsen går ud over gangarter eller andet....?

    Min pointe er bare at jeg synes det er fint at der avles forskellige heste til forskellige behov. smiley


  • #77   14. okt 2017 Uh en Ismule kunne også være hyggelig! Men igen... de er for små til mine 175 cm smiley

  • #80   14. okt 2017 Ja men det er fordi du er en dværg smiley

    SU er træls smiley det er også derfor jeg ikke har hest.


  • #83   14. okt 2017 Uh Nordsvensk ja! DE er fine smiley

    Ved ikke, om jeg nogensinde ville få brugt en Paint eller Quarter til western, det ville nok primært være turridning smiley Men western ser fedt ud! smiley


  • #85   14. okt 2017 Uh, det lyder ret cool! Det ville også være fedt smiley

    Pt. er min drøm 3000 får, en flok BCer og en gård i England, Wales eller Irland smiley


  • #88   14. okt 2017 årh min race er den her. ved godt at han ikke lige behandler hesten. godt,
    men det var nu bare racen som jeg vil vise
    https://www.youtube.com/watch?v=HeRkpmr71xE


  • #89   14. okt 2017 Har både redet og haft hest, men jeg kommer nok ikke til det igen i og med, at jeg generelt finder ridesporten uetisk.

  • #90   14. okt 2017 Synes nu altså nogle Frederiksborg heste er lækre smiley
    Og så er jeg bare helt vild med Irish Cob og Shire heste smiley

    Jeg er også 180, så jeg kan ikke gå helt ned i de små størrelser heste smiley


  • #92   14. okt 2017 smiley

    Elskede ellers arabere smiley


  • #93   14. okt 2017 Ham her var en smuk araber

    profilbillede
  • #94   14. okt 2017

    profilbillede
  • #95   14. okt 2017 Der er nu intet nyt i de overtypede arabere - jeg mindes ældre tråde fra heste-nettet om disse. Men heldigvis er det jo ikke sådan araberen som race ser ud showlinjerne kan være meget ekstreme, men der avles altså ganske mange arabere til ridebrug, og disse avles jo ikke efter så vanvittige skønhedsidealer.
    Ang. hesten denne debat udspringer fra i denne omgang, skal man huske, at det er en ung hest - den er uden tvivl meget ekstrem, men heldigvis bliver de trods alt gerne noget mindre ekstreme, når de vokser til, så jeg tænker, at denne også nok skal komme til at se lidt mindre ud som en vanskabning.

    Ang andre racer der er nævnt som f.eks. fjordhest, friser, islænder m.fl. så får de mig altså ikke op af stolen - det er jo ikke ekstreme/overtypede racer, så selvom man kan diskutere det rigtige i at ændre avlsretningen, så den passer mere med moderne ønsker og krav til hestene, fremfor slet og ret at lade køberne finde andre racer, hvis den de har kig på, ikke matcher deres behov, så lider hestene ikke under det. Er man utilfreds, må man jo selv gå med i foreningerne og prøve at fastholde den mere oprindelige type.

    Jeg synes faktisk det er langt værre, når foreninger fastholder det de altid har lavet og nægter at modernisere. Dette sker for den belgiske hest, hvor man stædigt fastholder, at det er en avlsforening, ikke en køre-/rideforening (bl.a. i forbindelse med, at nogen ønskede at lave brugsprøver ligesom man har for den jyske hest). Samtidig præmierer man hingste med sabelben, overdreven behåring og tendenser til skab (det er ikke 100% dokumenteret, at skab-tendensen er arvelig, men indtil videre tyder de begrænsede undersøgelser på området altså på det).

    Og ligesom ved hundeudstillinger, så belønner dyrskuer også rask væk fede dyr. I en af belgierforeningens seneste årsbøger har man sågar fremhæver som noget positivt at en hingst var "skuets tungeste hest" med sine over 1000kr - jo, ja... men altså den var jo voldfed og begyndende forfangen, men skidt da med det.

    Kig på mountain og moorland ponyerne, shetlænderne m.fl. Også her skal de gerne være sådan lidt showlabrador-agtige, når de fremstilles (omend jeg trods alt har til gode at se decideret fedme lovprist, som tilfældet var med den førnævnte belgier).

    ekstremavl er aldrig godt, uanset dyreart og race - men jeg synes vi skal skille ekstremavl og så det, at man bare er uenig i de ændringer til avlsmålene der er sket gennem årene. Sidstnævnte skader trods alt ikke dyrene.


  • #96   14. okt 2017 nissen - hvorfor? Man bestemmer da heldigvis selv, hvordan man behandler sine dyr... så er du ikke enig i hvad andre foretager sig, er det da bare at gøre det anderledes selv.

  • #97   14. okt 2017 Michelle -

    Nej, jeg tror ikke at en ishest på 1,56 lider. Ej heller en frederiksborg med høje knæløft og dansende bevægelser.
    Men hvorfor ?
    Hvorfor skal alle heste ligne hinanden ?
    Er vi så ikke bare ude i den ensretning som vi ser med hundene - især herhjemme ?
    Alle hunde skal jo være ens - forstået på den måde, at er der en hund, der er "aggressiv" (som folk af uvidenhed kalder alt, der ikke ønsker sig overrendt af diverse mennesker / hunde), er det en dum hund ... og så skal du lade være med at gå med den når du ikke kan styre den !!! (læs ; lære den at alt og alle, i særdeleshed fjolset, der udtaler disse mange gange hørte ord´s hund, så h*n selv slipper for at lave noget med den og blot står stille mens den spæner rundt og leger med andre hunde og bliver træt nok til at lægge sig til at sove når den kommer hjem og først vågner efter 12 timer minimum ...)

    Hvorfor ikke bare acceptere, at vil du have en malinois eller en schæferhund, så er den IKKE dum, fordi den ikke gider andre hunde.
    Hvis du vil have en azawakh, er det nok ikke andre menneskers lyst til at tørre fingre af i andres hunde, der står højst på dens ønskeliste - men nej, den er IKKE dum.

    Og hvis du vil have en ... indsæt selv hesterace .. så LEV med hvordan den hest er skruet sammen, istedet for at mene, at en ... indsæt selv hesterace .. har de og de særpræg, og kan du ikke lide dem, så vælg en anden race !

    Sværere behøver det altså ikke at være.

    Iøvrigt enig i at unghestens hovede på videoen, formentlig retter sig ud .. måske ... men er det så den bliver ens med de mutanter som også findes på videoen, så kan det da i og for sig være ligegyldigt ?


  • #98   14. okt 2017 Her iøvrigt en Shagya hingst til DV kåring i Herning .. såvidt jeg husker i 1982.

    Han var for datiden, stor - jeg er medlem af et araberhesteforum på face, og der kan jeg se, at mange af nutidens arabere er kravlet op i den størrelse.

    Lidt spøjst.


    profilbillede
  • #99   14. okt 2017 Martine - jeg er såmænd ikke fan af at alle heste skal lige en moderne DV elle rsportspony (evt. tilsat lidt hovskæg e.l.). Men det er trods alt ikke skadeligt for kræet, så det får mig ikke op af stolen. Jeg ser faktisk hellere, at de allesammen ender med at se ens ud, end at man avler videre på det skodmateriale, man gør i nogen foreninger, fordi "det er sådan vi altid har avlet og det er sådan de skal se ud, så skidt med om lortet kan bruges til andet end klappedyr".

    Igen hiver jeg lige belgieren frem - du drømmer ikke om, hvor mange af den slags, der aflives uhyggeligt tidligt, hvis de bliver brugt til andet end at stå på en mark, simpelthen fordi fundamentet er så ringe, at de ikke kan tåle at blive brugt.
    Vi kører hestevogn og har i en del år haft belgiere. Det har vi så ikke mere (eller - en enkelt er sådan set stadig vores, men den er lånt ud til moderat brug i marken, da den ikke kan bruges til egentlig kørsel - igen pga. bentøjet). Vores ældste belgier blev 9-10 år. Og vi behandler altså vores dyr ordentligt og passer dem med smed, dyrlæge osv.
    Og det er da heller ikke underligt, når man kårer en hingst med 10(!) i helhed, selvom den har skab, sabelben og bløde koder - men den er jo stor og imponerende, med en flot rejst holdning... og rigtig sød til at lade sig klappe smiley

    Som sagt tror jeg også araberen på billedet altid vil være (for) ekstrem - jeg tror dog trods alt den vil ende med trods alt ikke at være helt deform (og dermed måske trods alt kunne klare at blive brugt?).
    - at de ser sådan ud, kan man jo takke showdommere for. Det eneste det krævede at få dem retur på ret kurs, ville være, at stoppe med at belønne det tossede udseende... der er ret mange penge i toppen i den race, så jeg er ret sikker på, de nok skal rette ind.

    Jeg tænker, det er sværere at rette op på (sports-)racer, hvor der avles på helbredsmæssige fejl. Hvis kræet spjætter tilstrækkeligt med benene er både avlere købere jo villige til at leve med at far har OCD og mor havde så ringe holdbarhed, at hun blev kasseret som ridehest som 5-års.


  • #100   14. okt 2017 Man laver jo også rask væk Welsh-ponyer/cob der ikke kan bruges til andet end Show, fordi de er så overbyggede og svejryggede at de ikke kan tåle at blive brugt.
    For slet ikke at tale om det der vanvittige temperament nogen af dem har....


  • #101   14. okt 2017 Bare et eksempel på hvad jeg mener.... Jeg kender i øvrigt ikke denne pony, billedet er tyvstjålet fra Google.

    profilbillede
  • #103   14. okt 2017 Det er sandt, men det er sgu da syret at man har lavet en hest/pony der ikke kan bruges til andet end at se ud. smiley
    Nogen af shetterne er dælme også begyndt at se sære ud.


  • #105   14. okt 2017 Altså jeg har stået opstaldet på et Welsh Cob/Welsh Mountain stutteri - og de havde både hingste, hopper og føl - INGEN så sådan der ud.

    Faktisk var denne flotte fyr, Harvest Universal Soldier, den fortrukne hingst på stutteriet smiley


    profilbillede
  • #108   14. okt 2017 Jeg ser faktisk hellere, at de allesammen ender med at se ens ud, end at man avler videre på det skodmateriale, man gør i nogen foreninger, fordi "det er sådan vi altid har avlet og det er sådan de skal se ud, så skidt med om lortet kan bruges til andet end klappedyr".

    Helt enig ! Jeg ser bare hellere, at man avler sunde heste OG bevarer de forskellige racers særegen smiley

    Det er vildt med belgierne - jeg anede det ikke og hvor er det trist læsning. Dem og den jyske er ellers sådan nogle "rigtige heste" smiley


  • #109   14. okt 2017 #107

    Helt enig !

    Den der ponyting, du sætter ind, Anne Julie ... wtf smiley smiley smiley


  • #110   14. okt 2017 Martine - og så er der endda sket fremskridt med belgierne. Da vi var til vores første hoppekåring mødte folk op med heste, der aldrig havde haft smed. dagen før kåring stillede man så hesten op på staldgangen, hukkede det af (udefra) som voksede han af jorden, og lortet blev kåret uden en eneste kommentar til hovene smiley

    BATDOG - det ser dælme skidt ud for belgierne så, for det de er lavet til er at blive spist smiley
    Ej, jeg forstår hvad du mener... men helt ærligt rører det mig ikke, at man bruger dem til andet end de er lavet til, så længe man så også accepterer, at det jo altid vil være et kompromis. Jeg kørte stævner med min mors hoppe (sammenlign det med military. Tre discipliner der tester dressur, udholdenhed og præcision). Man må så bare acceptere, at i dressuren kommer kræet aldrig til at lave samling som en varmblods, og "til bidet" bliver aldrig med høj rejsning og næsen helt i lod. Til gengæld overraskede hun i marathondelen, hvor jeg egentligt var klar ti at give op, hvis det blev for hårdt - mere end en gang lavede vi hurtigste tid i forhindringerne og havde ingen problemer med at holde til hele turen rundt i det tempo der er krav om.
    Det samme havde aldrig kunnet gøres med de andre belgiere vi har haft, men der findes altså af og til en afstikker i racen, som er villig til at lege med, på trods af lidt eksteriørmæssige udfordringer.


  • #111   14. okt 2017 Anne julie - ja, nogen af welsherne er fuldstændigt stukket af fra virkeligheden smiley
    Det er heldigvis ikke mit indtryk, at det står helt så grelt til med racen i DK.

    Ham her er ganske fornuftigt kåret, har også lavet en super materialprøve og har gået stort set alt, der er værd at gå i køresporten.


    profilbillede
  • #116   14. okt 2017 Det er rigtigt meget spot on, det du skriver mht hundene, Batdog.

    Jeg læste en artikel i Hunden, tror jeg det var, om en dame, der havde fået en lydighedschampion ud af en whippet .. but WHY ???

    Som min veninde tit siger ; Det ER bare nemmere at være en stor lort på en lille mark, end omvendt smiley


  • #119   14. okt 2017 Og det er lige præcis derfor at "En-hund-er-hvad-man-gør-den-til-folket" gør mig så træt inden i smiley . For et er hvad vi mennesker synes, noget andet er jo hvordan hundene oplever deres liv. De skulle jo gerne bruge deres, relativt korte, liv på noget de synes er fedt.

    Og det gælder for øvrigt også hestene.

    Jeg føler mig ikke ret velformuleret lige nu, men jeg håber det giver en flig af mening. smiley


  • #120   14. okt 2017 #117

    I Tjekkiet til VM for nogle år siden, var der en border terrier, der udførte gr C delen i en pause.
    Tilskuerne - inkl jeg - var ellevilde, for den gav altså gas !!!

    De er hunde, som lige hænger i og ikke rigtigt "har det i sig", er jeg ikke så begejstret for - man kan faktisk også høre det på tilskuerne, for der er en del latter (ikke hånlig, for det er jo stadigvæk sjovt at se på), men sådan "nååå, den er da sød".
    Med BT´en var det mere oprigtig beundring smiley

    Vores Deva trænede kæresten jo med, dengang jeg mødte ham. Hun kunne lave et helt OK program i C og kunne godt lide at være på banen. Det er helt OK at træne med sådan en hund imo så.


  • #121   14. okt 2017 ja det vigtige er vel at alle parter synes det er fedt - og at rytter/hundefører så sætter sine ambitioner efter, hvad det er for kræ, de har anskaffet, også selvom man så evt. dyrker en sport, der ikke lige er oplagt for racen.
    vil man til VM i lydighed, så skal man måske ikke lige vælge en beagle... men man kan jo godt træne lydighed med en beagle og få noget ud af det, hvis ambitionerne er knapt så store.
    Samme med hestene - man kan sagtens ride LA på en shire uden at hverken rytter eller hest kommer til at synes det er surt... men skal jo bare acceptere, at samling for en shire ser lidt anderledes ud en samling for en DV.

    Martha havde en fest, når vi kørte - så kan jeg godt leve med, at der blev grinet og peget og at vi formentligt aldrig var kommet til VM uanset hvor meget vi så havde trænet smiley


    profilbillede
  • #122   14. okt 2017 Hvad er der egentlig sket med Martha?

  • #123   14. okt 2017 Problemet i "min verden" er bare, at mange virkelig ikke kan se, at hunden ikke synes det er sjovt.
    Ved ikke mht heste, men med hundene, der træner IPO .. nope, der sker sq mange overgreb på de, der ikke gider legen.

    At man så er langt mere opmærksom på at det er synd at sætte en pig på hunden - tja, det er jo nemmere at forholde sig til.

    Jeg blev bimlende upopulær (jojo, det er ikke kun herinde, folk ikke kan li mig smiley ) på at sige til en person, at hun ikke var velkommen til træning på mit hold mere (privat hold forstås) fordi hendes hund VIRKELIG ikke kunne lide at være med. Kæft, hun blev sur .. men, jeg kan ikke med at man tvinger hunde der ikke har det i sig.
    Vores sport ER belastende .. det er om at kende hundens begrænsninger.


  • #125   14. okt 2017 Det ser jeg da hele tiden eksempler på herinde - folk ved altid bedst selv smiley

  • #127   14. okt 2017 Jeg kan nu godt li min lille araber kræ. Tidligere showaraber med bronze medalje til VM, tidligere avlshingst og far til et par gode rideheste og nu børnepony. smiley smiley

    En af de ting jeg syntes er et problem med araberne er at stambogen er lukket, det har givet et problem med nogle ret elendige ben/hove. Kender mange arabere men kan tælle på fingerne dem der har gode hove der ikke er skæve eller for smalle. Og hvis man kun avlede på dem med gode ben og hove så ville man straks stå med helt andre problemer.

    Det er lidt det samme med hunderacer der kun findes en ret begrænset pulje af, der bør man også overveje at blande noget ind i som kunne forbedre fejl. Selvfølgelig skal sådan noget være meget velovervejet men det kunne være en god ide. Men så kommer vi bare til det problem om hvem der skal bestemme hvad der er godt at blande i, og det kan helt sikkert også skabe problemer


    profilbillede
  • #128   14. okt 2017 #123 der er også mange hestefolk der ikke kan se at det de laver med hestene syntes de ikke er sjovt. Indrømmer gerne at jeg da prøvede at få min lille hyp til at elske stævner, men han syntes bare ikke det var sjovt. Heldigvis fik jeg da øjnene op, men det tog noget tid.


  • #129   14. okt 2017 Anne Julie - hun havde lungeproblemer, så da det begyndte at give problemer med trivslen måtte hun aflives smiley
    Jeg ville SÅ gerne have en ny Martha - men tror simpelthen ikke, at der findes en belgier som hende, hvor både hjerte, hjerne og krop går op i en højere enhed, så man kan lave de ting, som vi kunne med hende, uden at det bliver synd for kræet.

    Martine - enig, det er jo en sport der kan presse hunden noget, hvis ikke den har hvad der skal til, og det behøver man da ikke udsætte kræet for, hvis ikke den er egnet. Tænker at en som gaia ville skide en snemand, men sikkert gøre forsøget alligevel... Jeg håber da trænerne i klubberne rundt om i landet, ville sige stop, hvis jeg en dag troppede op med en hund som hende og et ønske om at dyrke IPO(?)


  • #130   14. okt 2017 Jeg håber da trænerne i klubberne rundt om i landet, ville sige stop, hvis jeg en dag troppede op med en hund som hende og et ønske om at dyrke IPO(?)

    Det tror jeg ikke du skal regne med ...


  • #132   14. okt 2017 DET synes jeg jo så er trist Martine - trænerne skulle da gerne have hundenes tarv for øje, og det bliver da aldrig hverken godt eller sjovt for hunden, hvis den presses i den grad, som det jo for ganske mange hunde ville være at dyrke IPO.
    Når ejer ikke selv kan se det, så skulle træneren jo netop være en hjælp.


  • #133   14. okt 2017 Ja, det har du da ret i, Michelle - men .. ja, hvad skal jeg sige ? Der er jo også en del dyrlæger, der ikke slår hårdt nok ned på (efter min mening) overvægt.
    Tror bare det er nemmere at sige "nøj, hvor er din hund tynd" - "aj, bruger du PIG halsbånd på din hund" .. end "kæft, en tyk hund du har" - "jeg synes du skal holde op med at lave gr C arbejde med din hund, for den synes ikke det er sjovt og er voldsomt belastet af det"

    Modsvaret til det sidste var "nu kan de jo ikke allesammen være maller der skal til VM"

    Man bliver lidt træt ..


  • #134   14. okt 2017 jo ja, det er nemmere... men jeg betaler da min underviser for at være ærlig, ellers lærer jeg ikke noget. Og vores køreunderviser er dælme ikke bleg for at sige til og fra på hestenes vegne, hvis vi får nogen tossede idéer (det er da sket mere end én gang - særligt før man vidste ret meget om kørsel smiley )

    ja, jeg kan godt forestille mig, at man kan blive noget træt...


  • #135   14. okt 2017 Lidt sjovt at du kører med din hest ... er det nu jeg skal trække "berømthedskortet" og afsløre, at jeg for maaaaaaange år siden, var kæreste med Peter Koux smiley

  • #137   14. okt 2017 Michelle: Ej, det er jeg da ked af at høre. Hende var jeg ellers ret vild med, på trods af at jeg aldrig har mødt hende. smiley

  • #139   14. okt 2017 Smart, men også lidt sørgeligt, at det er nødvendigt smiley

  • #140   14. okt 2017 Lidt sjovt at du kører med din hest ... er det nu jeg skal trække "berømthedskortet" og afsløre, at jeg for maaaaaaange år siden, var kæreste med Peter Koux

    smiley :D smiley
    Han kørte jo i øvrigt også med welsh - som i hvert fald heller ikke var sådan en deform sag som den Anne julie har lagt ind længere oppe.

    Anne Julie - vi var også meget kede af at miste hende. Hun var jo ikke en helt gennemsnitlig belgier, så en som hende finder vi nok ikke igen.


  • #141   15. okt 2017 #15
    Tennessee Walking Horses er ikke kun "træning", desværre. Visse BL avlere avler efter et vis knæk i bagbenene der gør at hesten sætter sig mere i sin gang, og dermed ser løftet mere ekstremt ud, end det måske egentlig er. Det er dog heldigvis kun enkelte avlere - De mange natural avlere vægter stadig sundhed, sind og levetid.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #142   15. okt 2017 Man skal jo ikke beskylde eller kritisere nogen for noget, som man selv kan beskyldes eller kritiseres for. Dermed tænker jeg selvfølgelig på dem som sidder på et hundeforum, og som selv har en skamavlet hunderace (som de gerne forsvarer med næb og klør),..men som så alligevel sidder og synes at det er ih og åh så synd for hestene..

    https://dogbehaviorscience.wordpress.com/2012/09/29/100-years-of-breed-improvement/


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #143   15. okt 2017 hvorfor nævnes skamavl ved mennesker aldrig??

    der er så stor fokus ved dyr, men intet ved mennesker??


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #145   15. okt 2017 hvorfor nævnes skamavl ved mennesker aldrig??

    smiley Ja, der er visse steder og hos visse personer, hvor der burde være udløst et avlsforbud smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #146   15. okt 2017 lens: at mennesker gerne får børn selvom at de har arvelige sygdomme

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #148   15. okt 2017 lens: at mennesker gerne får børn selvom at de har arvelige sygdomme

    Ja, eller at de kører en "børnemølle"..selvom der er mennesker nok her på kloden..


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #149   15. okt 2017 lens: slap dog af.. det er bare et ord smiley

    men hvorfor tales der aldrig om det etiske i at mennesker får børn på trods af arvelige sygdomme??
    er det fordi at det er ok, eller fordi at man bare ikke gider tage kampen op??

    jeg ved det ikke. men det er vel ikke mere korrekt bare fordi at det er mennesker der gør det?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #151   15. okt 2017 men hvorfor tales der aldrig om det etiske i at mennesker får børn på trods af arvelige sygdomme??

    Tror vi er ude i at mennesker selv må anses for at være selvbestemmende.. Ellers kunne det hurtigt blive/lyde som et Nazi-avls-program.. Og der skal vi vel heller ikke ud smiley
    http://www.nytimes.com/2006/11/07/world/europe/07nazi.html



  • #152   15. okt 2017 AT - det handler jo om at vi ikke kan forbyde/forhindre mennesker i at få børn. Ikke uden at ryge ud på lidt af et skråplan i hvert fald. Og om at mennesker kan rende rundt med en stor drøm om børn. Det at få børn kan jo nærmest være det der giver livet mening for nogen mennesker. Jeg tvivler på der går heste rundt i verden med knuste hjerter over det afkom de ikke fik smiley

    Med det sag, så undrer jeg mig da ganske ofte over, at nogen mennesker ikke helt af sig selv indser, at det med børn sig nok er en dårlig idé for lige netop dem.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #153   15. okt 2017 peter: korrekt. vi skal ikke tilbage til nazi tiden.
    men der er også stor forskel på selvbestemmelse, og et decideret "program" , hvor det gælder om at "fremavle" blode mennesker med blå øjne.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #154   15. okt 2017 AT

    Hvem vil du gerne have som dommer til at bestemme over, hvem du skal have børn med..eller hvem som du ikke skal have børn med.. Mener vi er ude i individets grundlæggende rettigheder.. værdighed, frihed osv


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #155   15. okt 2017 michelle: det er vigtigt at lægge fokus på at jeg ikke taler om et forbud- men om at bruge sin sunde fornuft.

  • #156   15. okt 2017 Men nazismen prøvede jo altså ikke kun at lave blonde børn med blå øjne. De tvangssteriliserede også enhver de ikke mente skulle have børn. Startende med handicappede

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #157   15. okt 2017 peter: jeg siger at jeg ikke har et facit eller et svar - jeg undre mig bare..

    men ved at vi ikke skal ud i forbud


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #158   15. okt 2017 michelle: fordi at de lavede forbud - og der skal vi ikke ud.

    vi skal der imod bruge vores sunde fornuft.

    hvos man som forældre kan stå inde for hvad man gør, så er det vel det rigtige valg?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #160   15. okt 2017 Det kan dog undre mig, at folk bliver ved med at "avle" børn, hvis de ikke har hverken midler eller mad til at forsørge dem som de har i forvejen..

  • #161   15. okt 2017 Altså, i mit arbejde ville jeg da elske hvis der kom restriktioner på hvilke mennesker der må få børn. Man får sgu lange patter af at tvangsfjerne børn fra de samme forældre gang på gang, og når vi er ude for at hente nr 3-4-5 stykker, virker det helt åndssvagt! De bliver tilbudt gratis prævention, man taler abort osv., men hos nogle batter det ikke. I de tilfælde ville jeg ønske at vi havde hjemmel til lige at snige en spiral ind, mens de ligger og føder.

    De mennesker er i øvrigt sjældent syge i klassisk forstand. Eller jo, der er en del borderline, som tydeligvis er arveligt, men som regel er det bare mennesker der ikke har kompetencer og midler til at have børn.

    Tilbage på sporet - en video af heste der ikke er bygget til det de laver (spol evt. til 4:11 - det er virkelig sjovt):

    https://youtu.be/LR2TBiV2alc


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #162   15. okt 2017 ts: ved du om det er rigtigt at man får børnepenge selvom at børnene er fjernet fra hjemmet??

    og undskyld at jeg fik kørt dit emne ud på et sidespor


  • #163   15. okt 2017 AT, når et barn anbringes, overtager kommunen forsørgelsen af barnet. Det vil sige at børne- og ungeydelser stopper. Kommunen opkræver egenbetaling fra den/de forældre, som barnet boede hos ved anbringelsen, og indtræder også i opkrævning af eventuelt børnebidrag fra ikke-samboende forældre.

    Sådan helt kort, betyder det at forældre mister en del penge, når deres børn anbringes. Hvilket sjovt nok er en hyppig grund til at vi ikke kan samarbejde om en frivillig anbringelse smiley


Kommentér på:
Skamavl, nu også på heste

Annonce