{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.704 visninger | Oprettet:

Hundevæddeløb forbydes. {{forumTopicSubject}}

Jeg synes godt nok at det er sørgeligt, at en hundesportsgren skal forbydes fordi ejerne ikke kan finde ud af at behandle deres dyr ordentlig.
1000 døde hunde på et år er godt nok voldsom.


https://www.msn.com/da-dk/nyheder/udland/organisationer-vil-forbyde-hundevæddeløb-efter-1000-dødsfald/ar-AACYnxd?ocid=spartandhp


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundevæddeløb forbydes.
  • #1   17. jun 2019 En rapport fra foreningen bag hundevæddeløb i Storbritannien viser, at 1000 væddeløbshunde døde sidste år.

    Flere organisationer vil forbyde hundevæddeløb i Storbritannien.

    Udmeldingen kommer på baggrund af en rapport, der viser, at omkring 1000 hunde af racen greyhound døde i Storbritannien i 2018 som følge af hundevæddeløb.

    Tallene kommer fra organisationen bag væddeløbene, Greyhound Board of Great Britain (GBGB), skriver det britiske medie The Guardian.

    GBGB vil kigge på, hvordan man kan forbedre levevilkårene for hundene for at undgå så mange dødsfald.

    Men det mener ngo'en Greyt Exploitations, der kæmper mod dårlig behandling af greyhounds i Storbritannien, ikke kan lade sig gøre, da skaderne sker på grund af de "farligt udformede" ovale baner, der bliver brugt til væddeløbene. Organisationen League Against Cruel Sports udtaler også hård kritik af hundevæddeløb og branchen bag det.

    Aflivet af "humane grunde"

    Ifølge rapporten blev hundredvis af hunde aflivet på grund af for høje behandlingspriser og "manglen på andre muligheder end væddeløb" for hundene. Derudover var det umuligt at finde et passende hjem til nogle af de pensionerede hunde.


    Omkring 250 greyhounds blev aflivet på væddeløbsbanen af "humane grunde", snesevis er registrerede under "pludselige dødsfald" og 190 hunde døde, da de ikke var egnet til at blive adopteret, står der i rapporten.

    GBGB oplyser, at dødsfaldene er unødvendige og lover at få dem fjernet fra sporten.


    http://nyheder.tv2.dk/udland/2019-06-17-vil-forbyde-hundevaeddelob-efter-1000-dodsfald-pa-bare-et-ar


  • #2   17. jun 2019 Ups jeg glemte at lægge linket.
    Godt du kunne rette op på det A smiley


  • #3   17. jun 2019 Som jeg læser det, bliver mange aflivet fordi de kommer til skade under løb. Ikke fordi de bliver misrøgtet hjemme.

    Med 1000 hunde om året (2,5 hunde hver dag), så tænker jeg egentlig at der skal ske noget, og hvis et forbud er det eneste der virker, så go for it!


  • #5   17. jun 2019 Isabelle, jeg er ret sikker på, at hundene synes at det er fedt
    Mange hunderacer elsker jo at løbe, og de spæner afsted i store rundkredse bare for sjov. Og speciel for en Gray må det være et must at få lov til at løbe og strække ud.

    Og så kan man jo også spørge om hunden synes at det er fedt at komme til spor prøver, udstillinger, IPO, rally mm.

    En hund der ikke synes at det er fedt vil nok ikke gøre det, og hvis den alligevel gør, så ville resultatet ligge helt nede i bunden.


  • #6   17. jun 2019 Jeg tror da at hundene i situationen synes at det er fedt nok, men de kunne vel få deres lyst styret på en mindre risikabel måde, hvis det var hensigten?

    Generelt er der vist en tendens til, at når dyr indgår i sammenhænge hvor ejerne har dem for økonomisk gevinst eller ambition, går det ofte ud over hensynet til dyrenes velfærd.


  • #8   17. jun 2019 Til dem der har Facebook.

    Se lige den her. Hundene er VILDE med deres sport!

    https://www.facebook.com/1708175429419794/posts/2406721089565221/?sfnsn=mo&s=1272641627&w=y


  • #9   17. jun 2019 Hundene elsker det smiley Det vil være rigtig synd at fratage endnu nogle racer muligheden for at bruge deres instinkter og lave det de nu engang er designet til.
    Men det må da kunne gøres på en måde så ikke det skaber overskrifter i medierne med døde hunde.


  • #10   17. jun 2019 Der er flere amerikanske stater, hvor hundevæddeløb er forbudt, af samme årsager.

    I Australien var staten New South Wales tæt på et forbud i 2016, men indtil videre forsøger man sig med nye tiltag. Mere kontrol med trænerne, kvote for antal opdrættede hunde, færre løb bl.a. Der er enorme summer på spil i australsk væddeløbssport, med præmiesummer på flere hundrede tusind australske dollar.

    Den professionelle greyhoundsport er desværre ikke et kønt syn alle steder.

    Den må under ingen omstændigheder sammenlignes med amatørsporten her og i store dele af Europa, hvor de fleste har ganske få hunde, der til hverdag er ganske almindelige familiehunde.

    Hundene elsker at løbe, det er der slet ingen tvivl om, men de skal have ordentlige livsvilkår, og der skal gøres alt der kan, for at minimere skader.


  • #11   17. jun 2019 Jo, de løber på byttedriften. Mine er ikke løbshunde, men jeg tager dem med på banen i Bjerringbro til træning engang imellem, bare for at vise, at de har byttedrift nok. De elsker det og specielt Bianchi, bliver helt vild, når hun hører en benzindrevet motorsav, den lyder nemlig som haren smiley

    Her Cala


    profilbillede
  • #12   17. jun 2019 Fuldkommen enig med Kirsten

  • #13   17. jun 2019 Selvfølgelig elsker hundene det, og kan de ikke længere rende, er det ej et værdigt hundeliv. Det er præcis som med slædehunde. Så jeg kan godt forstå de afliver dem, der ikke længere kan løbe.

    Jeg kan til gengæld ikke forstå ekstremiteter i sportsgrene, altså typer hvor hundene presses ud hvor de skades.


  • #14   17. jun 2019 Bare man ikke går rundt og tror at man med forbud eller ved at undgå ekstremer (hvad det så end er ? ) kan undgå at hundesport kan skade en hund smiley Fx er det da forholdsvist almindeligt at agilityhunde får en skade. Hunde kan også blive skadede ved at lave DcH eftersøgning - når man har den type hund, der går all in, elsker sin sport og blæser afsted gennem skovbunden, springer over grene og stammer og maser igennem krat smiley

  • #15   17. jun 2019 Helt enig med Kirsten. Vi glæder os til at dyrke lure coursing med Ciah, og hun har også været en enkelt gang på en væddeløbsbane smiley

  • #16   17. jun 2019 Måske et alternativ ville være at forbyde at have penge involveret. Det virker til altid at være de sportsgrene med penge på spil, at dyrene presses ud over evne.

  • #17   17. jun 2019 Bare man ikke går rundt og tror at man med forbud eller ved at undgå ekstremer (hvad det så end er ? ) kan undgå at hundesport kan skade en hund smiley Fx er det da forholdsvist almindeligt at agilityhunde får en skade. Hunde kan også blive skadede ved at lave DcH eftersøgning - når man har den type hund, der går all in, elsker sin sport og blæser afsted gennem skovbunden, springer over grene og stammer og maser igennem krat smiley

    Johhh, men hvornår er en hund sidst blevet aflivet PÅ BANEN af "humane årsager" i dansk hundesport? Du må gerne gå mange år tilbage, hvis det gør opgaven nemmere smiley


  • #18   17. jun 2019 Men englænderne har det med at elske sportsgrene, hvor dyr dør.

    Steeplechase har jo været debatteret i mange, mange år, og det på trods af at der "kun" er et par hundrede heste der dør af det om året...

    https://metro.co.uk/2019/04/05/many-horses-died-grand-national-last-year-9121192/


  • #19   17. jun 2019 Jeg ved ikke, hvordan det står til herhjemme - næppe så galt som i England.
    Væddeløbsindustrien er jo ganske stor derovre og døde dyr på banen ses af fortalerne jo bare som hændelige uheld og ikke det store problem
    - tag et kig på steeplechase, til de store løb er det ikke usædvanligt, at der ryger en lille håndfuld heste på en weekend (Og også en jockey i ny og næ). Hvorfor skulle det være anderledes med hunde, der er jo penge i skidtet.

    At hundene elsker legen er jeg slet ikke vi tvivl om, og jeg kan også sagtens acceptere, at hunde der bruges, også risikerer en skade i ny og næ. Det er vilkårene.
    - men det skal da ikke gerne være med livet som indsats ved hver løb, og de skal dælme have det godt udenfor banen også.

    For væddeløbsheste i UK findes der en organisation som omskoler og finder nye hjem til hestene efter end karriere. Væddeløbssporten er forpligtet til at deltage i finansieringen af dette. Ikke at alle problemer så er løst på nogen måde, men måske det ville være en idé at hundeholderne også selv skulle betale til hundenes fremtid? Sammen med tiltag til at gøre sporten mere sikker, begrænse antallet af hunde (der jo senere kasseres) osv


  • #21   17. jun 2019 Jeg tror ikke, at dette med at fjerne ethvert økonomisk incitament løser problemet, for så "spilles " der vel bare "sort" på hundene.

  • #29   17. jun 2019 Må indrømme at jeg har det med jockeys lidt som med folk der dyrker anden ekstremsport. De har selv tilvalgt risikoen, så selvom jeg da på ingen måde synes det er fedt de dør af det, så er det jo en risiko de må finde acceptabel, når de har gjort den sport til levevej.
    Hestenes skader har jeg det værre med. De løber jo i en stor flok, så heste forsøger at følge med flokken på trods af brækkede ben og det der er værre.
    Spring- og dressurheste får også skader af og til, men normalt ikke af så vanvittig karakter, og det er trods alt ikke normen, at flere heste dør/må aflives med brækkede rygge, halvt afrevne lemmer og hvad har vi hver gang der er et stort stævne.


  • #30   17. jun 2019 Jeg er ikke ligeglad med, at der tillades jobs med så stor risiko for arbejderne, når det drejer sig om noget så meningsløst.

    Der er da masser af farlige jobs; krabbefiskere i Beringhavet, racerkørere, stuntmænd, dykkere og mange, mange andre. De betales for at udsætte sig for den fare, og for nogle er det et valg - for andre er det overlevelse. Men det berettiger da ikke at skade dyr på den måde smiley


  • #33   18. jun 2019 Der findes en del organisationer, som omplacerer tidligere væddeløbshunde. De kan sagtens fungere som familiehunde, når de stopper med væddeløb.
    Heldigvis er der ikke penge i hundevæddeløb herhjemme, så vi har ikke de store problemer med overskudsproduktion af hunde.
    Så jeg tror, at en del af løsningen kunne være, at der ikke længere var penge involveret.


  • #34   18. jun 2019 Fjern pengene. Fjern betting og lad stadions/foreninger være nonprofit. Sæt max priser på hunde handel og avl. Folk er villige til at gå alt når der er penge involveret.

    Jeg tænker både træning, avl, og især "kosttilskud".
    Når hunde går i stykker i løb så er det vel et meget godt tegn på at der fyldes noget på dem der ikke er helt lovligt og sundt. Og det er vist allerede set i udbredt omgang.

    Nu har jeg ikke været særlig kildekritisk, men man skal ikke gøre sig umage for at finde noget på Google.
    https://www.grey2kusa.org/about/drugs.php


  • #36   18. jun 2019 @17: Det er ganske givet aldrig sket smiley
    Min kommentar var mere sådan en generel at hvis man tror man over en bred kam kan forbyde sig ud af skader så er man ualmindelig naiv eller også skal man forbyde alt hundesport smiley


  • #37   18. jun 2019 Jeg har heller ikke meget medlidenhed med jockeyerne. Det er ikke et job der er nemt at få - Så jeg nægter at tro, at det er fordi det er deres eneste mulighed for at arbejde. De har det job, fordi de har ønsket det.
    Jeg har mere medlidenhed med deres pårørende smiley

    Og hestene. Det er så skrækkeligt.


  • #39   18. jun 2019 Jeg ved godt, at jeg siger det i mange lange tråde, men jeg har heller ikke her læst hele tråden.
    Hundevædeløbene er ikke problemet.
    Greyhounds er avlet til det formål.
    Problemet er at kommerciel avl af væddeløbs greyhounds, har brugt en metode, hvor man har avlet store mængder af hunde for at finde den bedste, frem for at bruge avlsmetoder, som f.eks i hestesport, hvor man avler på stamtavler.
    Den tilfældige tilgang til avl, er skyld i at der er blevet avlet alt for mange greyhounds, der ikke kan findes hjem til, selvom det er en race som passer nemt ind i mange familier


  • #40   18. jun 2019 Housebuster, måske skulle du ulejlige dig med rent faktisk at læse tråde, og måske endda artiklerne, inden du kommenterer smiley Hvis din tid er for dyrebar til at læse 38 indlæg, så er det imponerende at du har tid til at skrive indlæg.

Kommentér på:
Hundevæddeløb forbydes.

Annonce