{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

Argg! Bider i snoren! {{forumTopicSubject}}

Jenna (Aussie på 5 mdr) har nogle områder hvor hun er meget svær at få til at stoppe sin adfærd. Den mest irriterende er at hun bider og hiver og leger med snoren når vi går tur. Når jeg siger bstemt "Nej" og prøver at få snoren ud af hendes mund bliver hun mere og mere ophidset og går mere og mere "amok" på soren, gør og knurrer - til sidst kan hun blive helt vildt! Jeg prøver også at tage fat i halsbåndet, få øjnkontakt med hende imens jeg siger "nej" for lige som at bryde "fortryllelsen". Jeg har også prøvet at ignorer hendes optring, og blot gå viderer - hvilket ikke hjælper. Jeg har prøvet at ignorerer hende og bare stoppe op - hvilket jeg heller ikke synes hjælper.
Har I nogle gode råd til hvordan jeg får hende vendt af med denne uvane (vil ikke lade børnene gå med hende før hun kan gå pænt uden at "lege" med snoren)...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Argg! Bider i snoren!
  • #1   1. okt 2009 Gør hun det med det samme når i træder ud ad døren?

    Nu er jeg ik hundekespret, men kunne man prøve at gå ind igen og tage snoren af hende som at 'true' med, at så bliver der bare ik gået tur... Og så selvfølgelig gå ud igen og gentage hvis hun fortsætter...

    Ret besværligt, men du har prøvet en masse andte jo og dette er kun et forslag, aner ik om det virker smiley


  • #2   1. okt 2009 Britta:

    Det var en noget nemmere løsning smiley


  • #3   1. okt 2009 Prøv at tage noget legetøj med hun godt kan lide at tygge i når i går tur, og når hun så bider i snoren så prøv at lede opmærksomheden over på legetøjet, når hun så bider i legetøjet i stedet for, roser du :o)

  • #4   1. okt 2009 Første spørgsmål er: Hvad får hun ud af det?

    Er det en trækkeleg, hun går og laver? Vil hun gerne bære på ting, mens hun går?

    Hvis hun ikke får det ud af det, hun ønsker - hvis det er muligt at pille gevinsten ud af ligningen, så vil hun holde op.

    Man kunne eksempelvis have to liner. Så snart hun tager den, man har fat i, så falder den til jorden og bliver kedelig.


  • #5   1. okt 2009 Det gjorde vores også da hun var mindre.
    Jeg stoppede bare op, ignorerede hunden og når hun havde tygget og hevet færdig og atter stod stille - roste jeg og vi gik videre.- og startede forfra hvis hunn gjorde.
    Det stoppede på et par dage.. og hun har aldrig gjort det siden.


  • #6   1. okt 2009 Det gjorde min poms også i den alder og var ved at gå amok til sidst.

    Tror bare det er en fase de gør det i, min han stoppede med det ret hurtigt igen. Jeg skældte bare ud når han gjorde det og ellers roste ham meget ved alt godt på gåturen.

    Er det ikke fordi tænderne klør og den måske bare er nærmest?


  • #7   1. okt 2009 Min gjorde det fordi hun gerne ville slippes fri... men boede i tæt bebygget område dengang - så det var sjældent det var muligt.

  • #8   1. okt 2009 Måske var det en ide at bruge sele i stedet for halsbånd (hvis det er det I bruger nu). Snoren sættes fast omme på ryggen i selen, og så er det sværere for hende at få vendt sig rundt og få fat i snoren.

    Ellers lyder CH's forslag med 2 liner som en metode der er værd at prøve.


  • #9   1. okt 2009 Min schæfer gik ofte og gumlede på linen når vi lige kom ud af døren.

    Han gjorde det for at undertrykke sin trang til at trække, en såkaldt overspringshandling.
    - Jeg gjorde intet ved det, ikke en konflikt der var værd at spilde krudt på =)

    Det din hund laver er en stresserelateret handling, og du belønner den - som CH er inde på - ved at trække igen og give (negativ) opmærksomhed.

    Hvis muligheden er der, så slip linen, stå stille og afvent hunden så snart den hiver i snoren.
    - At den hiver i snoren stopper al samvær og samspil med fører, og hunden vil stoppe adfærden for at opnå kontakten på ny.

    Vi skal huske at hunden ikke er irriterende for at være det, den har et adfærdsmønster udelukkende som reaktion på det omgivelserne byder den.

    Har hunden en træls vane skal man nærmere hive sig selv i nakken fremfor at hive i hunden, for den adfærd den har afspejler hvad man som fører lægger op til.



  • #12   1. okt 2009 Tak for de gode råd, og for input omkring årsag.

    Et par stykker spøger om lidt mere forklaring så jeg prøver:

    Indimellem bider hun med det samme snoren kommer på.
    Andre gange kan vi nå at gå et stykke, hvor jeg når at tænke at nu er det da vist slut med det pjat, for blot at konstaterer 2 min senere at det var det så ikke!
    Jeg har bemærket at det er aller værst på vores morgentur. Vi følger mine døtre til skolebussen og går derefter en ret kort tur. Derefter køre jeg på job, og Jenna er alene hjemme i 7 timer (hvilket hun klare fint).
    Men det sker dog på faktisk alle gåture - men klart mest om morgenen.
    Jeg forestiller mig at det er en trækkeleg for hende.


  • #13   1. okt 2009 Vores Freja gjorde det også (også med sele på). Vi fik afvide af vores træner at når hun begyndte på det skulle vi sætte hende af ved det nærmeste træ/lygtepæl eller lign og ikke noget med at sige nej. Faktisk behøver man ikke sige noget som helst. Altså sætte snoren fast til træet og så gå lidt væk og ignorere hunden, så hun ikke fik noget ud af det(ingen trækleg eller opmærksomhed). Og når hunden er faldet ned, tæller man lige til 10 bananer og så går man hen til hunden igen og roser den selvfølgelig for at være rolig. Det er rimlig konflikt frit og man skal ikke stå og sige nej til hunden hele tiden.

  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #14   5. okt 2009 CH har en rigtig god pointe,
    citat begynd "Hvis hun ikke får det ud af det, hun ønsker - hvis det er muligt at pille gevinsten ud af ligningen, så vil hun holde op". citat slut

    Jeg tror helt sikkert du skal tænke på hvad i ligningen du kan fjerne for at det stopper, for Jenna gør det kun fordi hun får noget ud af det, hvad hun får ud af det skal man nok se hunden/situationen for at vide, så af os må du være den der ved bedst.


Kommentér på:
Argg! Bider i snoren!

Annonce