{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.877 visninger | Oprettet:

Nervøs hund og sele/"kvæler"-snor? {{forumTopicSubject}}

Mine børn er lidt småsyge her i dag, så vi er alle hjemme. Vi har lige været ude og gå formiddagstur ved vandet.

Der er en stor gruppe mænd, der motionsjogger i en samlet trup (ca. 30 stk måske et fodboldhold?). Buddy er lidt nervøst anlagt, så jeg trækker helt ud til venstre side af stien, parkerer barnevognen, stiller Buddy ved min venstre side ude i græsrabatten langs stien. Han har meget fokus på de mange mennesker på vej i vores retning, så jeg begynder at lave kontaktøvelse med ham, så han har fokus på mig i stedet. Det lykkes umiddelbart meget godt, men da de er ca. 2 m foran barnevognen, opdager jeg at de ikke holder sig på stien, men spreder sig ud i en vifte og passerer os i et nu på begge sider af vognen.

Buddy bliver urolig og mister kontakten med mig efter de første 4 har passeret os fra 2 sider og han stiller sig op langs barnevognen og mig. Da de bliver ved med at komme, panikker han lidt og prøver at slide sig løs fra mit greb (kan hilse og sige, at han virkelig hiver til!! og jeg strammer grebet yderligere og tvinger ham ind til mig og væk fra løberne). Da de alle er kommet forbi, er han helt ovenpå igen 2 sek efter og logrer og vil snuse rundt som om intet er hændt.

Normalt går vi med en Hurtta sele, men han havde fået strintet på den og i dag brugte vi så den snor, vi fik med fra opdrætter. Det er sådan en snor, der er lavet efter sammen princip som et kvælerhalsbånd, altså et langt stykke med et håndtag.

I denne situation vi lige var i, er jeg ikke 100 på at selen havde kunnet holde ham. I en anden situation var han tæt på at komme fri af selen og der slap jeg snoren og holdt ham fast om livet. Ovenstående snor kan han jo ikke komme fri af, da den jo strammer mere og mere til jo mere han kæmper...

Jeg bruger selen, da jeg tror intuitivt, at den anden snor kan medvirke til øget nervøsitet, da det jo gør situationen mere ubehagelig for ham. Men det er jo kun noget, jeg tror... Er der nogen herinde, der har erfaring med det?
Normalt er selen også nok, det er kun sket 2 gange at han panikker i snor (løbere og første møde med en fejemaskine i mørke). Men en skræmt hund skal jo heller ikke risikere at slide sig løs og skrækscenariet er jo skræmt hund løber ud på vej. Hvad ville I råde mig til?

Han gør ellers generelt store fremskridt, så jeg er lidt ærgerlig over at jeg ikke forudså ovenstående situation, men der er det også lettere at være bagklog (suk).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs hund og sele/"kvæler"-snor?
Kommentér på:
Nervøs hund og sele/"kvæler"-snor?

Annonce