{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
835 visninger | Oprettet:

Holde kommando og jeres mening... {{forumTopicSubject}}

Jeg går til træning med Nemo på DcH unghundehold. Vi har trænet i nu et år tilsammen. Nogle ting er han meget god til, som f.eks. at vente tålmodigt på mig og at ignorere de andre hunde (dog ikke løbetidstæverne). Han er også god til de normale lydighedsøvelser, men når jeg beder ham om f.eks. dæk, dækker han fint i 5 sekunder, har han ikke fået en godbid inden da rejser han sig igen og næste gang vil han ikke gide dække igen fordi han ingen belønning får. Når jeg giver ham godbidden indenfor de 5 sekunder rejser han sig straks efter godbidden og er klar til næste øvelse. Det samme gør han med sit og de andre kommandoer.
Hvordan kan jeg lære ham at holde en kommando i længere tid?
(Det er meget brugbart i f.eks. sit. Hvis jeg hilser på nogen, vil jeg gerne have han kan sidde pænt til jeg beder ham rejse sig uden at jeg hvert 5 sekund behøver give godbid og kommandoen om igen.)

Så vil jeg gerne høre jeres mening omkring tæver i løbetid på træningspladsen. Synes I det er i orden de får lov til at træne med alle de andre?

Jeg mener det selvfølgelig er ærgerligt for tæveejerne at de ikke vil kunne være med i træningen noget af tiden. Men som hanhundeejer er der dårligt nok en eneste gang på et helt år jeg har været på træningspladsen hvor Nemo har kunnet fokusere på mig og ikke de løbske tæver eller deres dufte. Det er meget frustrerende da jeg slet ikke får den ønskede træning igennem.
Jeg synes tæverne og hanhundene burde træne for sig og på hver sit område for at vi alle kunne få den ønskede træning ud af det.


Håber på en masse gode svar :o)

Vanja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holde kommando og jeres mening...
  • #1   5. aug 2006 Nu kender jeg ikke meget til din race i forhold til træning, men ville nok prøve at sætte mig på hug sammen med ham i øvelsen og rose rose rose, trække den lidt længere hver gang inden godbiden.

    Og med hensyn til det med tæverne ja der er vi bestemt ikke enige(har jo en tæve)


  • #2   5. aug 2006 Og har da oxe en han hund men han er så trænet at han ikke er påvirket at duftene i træningen.

  • #4   5. aug 2006 MGP - Det lyder meget fornuftigt det med at lære ham at omgåes dem. Jeg har bare ingen mulighed for at få hans opmærksomhed og han er meget ligeglad med alt... indkald og rundering - går hen og tisser der tæven har været og snuser. Intet jeg siger eller gør, gør ham opmærksom på mig når der er læbetidstæver og jeg aner ikke hvordan jeg skal træne det af ham. Vi har jo trænet i et helt år. Hvornår vil det så komme? Og hvordan træner jeg det væk?
    Han minder meget om mynderne. Gør lige hvad der passer ham. Man kan skælde ud og sige nej så meget man vil, om noget, så vil det kun ødelægge forholdet til hunden, men vil ikke få ham til at komme


  • #5   5. aug 2006 Havde jeg en hanhund der var ligeglad, ville der intet problem være med tæverne. Men som det er nu ødelægger det rigtig meget af træningen. Når vi ikke er på træningspladsen går alt så nemt fordi der forstyrres han ikke af det, selvom det er steder andre hunde også har været.
    Hvordan kan jeg så lære ham det?
    Skæld ud og tilrettessættelse nytter ikke, det har vi prøvet enkelte gange og droppede det hurtigt igen da han blev død forskrækket af det og virkelig ked af det og lynhurtigt forbandt træning med noget negativt


  • #6   5. aug 2006 Sportshunde - Det vil jeg helt klart prøve med at trække den ud smiley

  • #7   5. aug 2006 Hihi... ja han har et myndesind. Og han er også meget stædig. Så hvis han ikke vil, så VIL han ikke. Det er bare med at gøre alt så sjovt og spændende som overhovedet muligt. Så længe det er sjovt er alt muligt smiley

    Godbidderne er også ret svært da han reagerer på alt tørfoder og købte godbider, så vi barfer nu og godbiderne består af tørret lever. Det er han også helt vild med og det går bedre end nogen andre hidtil prøvede godbider. Men han er ikke en ret madglad hund


  • #8   5. aug 2006 Vi træner også hver eneste dag på vores gåture. På græsplæner o.l. og det går rigtig fint. Men på træningspladsen gider han intet.

    Han er 18 måneder og den eneste velfungerende hund (ingen adfærdsproblemer) på holdet der endnu ikke er rykket op fordi han er så ukoncentreret.
    Det er nu ikke fordi vi vil konkurrere eller noget, jeg ved godt at ville jeg nå langt skulle jeg have valgt en anden race. Men derfor skal han jo kunne nogle ting alligevæl smiley


  • #9   5. aug 2006 Ikke den eneste der ikke er rykket op. Men han er den ældste af dem uden problemer der ikke er rykket op. De andre der ikke er rykket op er meget yngre.
    Så synes nu godt jeg kan begynde at stille større krav til ham


  • #10   5. aug 2006 Vanja: jeps ned sammen med ham evt stryge ham på ryggen sammen med rosen når han er i øvelsen *S*

  • #11   5. aug 2006 Problemerne på træningspladsen kan jo være at du ikke er "sjov" nok, hvis du forstår.
    Kan være noge med at gøre tingene lidt uforudsigelige for hunden, hvis den ikke lige er med så skifte retning samtig med du siger noget med posivtiv lys stemme.

    Håber det giver mening :o)


  • #12   5. aug 2006 Dækøvelsen, hvis den bliver indlært på den rigtige måde, så er den ligteglad med løbske tæver og om du fjerner dig mere en 20 km. og først kommer tilbage dagen efter, så vil du kunne hente hunden samme sted som du forlod den.

    Det du skal gøre er, at der er en konsenkvens, den er at hvis hunden flytter sig, tager du fat i hunden, og lægger den nøjagtigt samme sted, hvor den lå før.

    Du har line på hunden, dækker hunden af, og går et skridt forand hunden, stiller dig med front mod hunden, uden at se ned på den.

    Når du så har prøvet det et par gange, og du mener at nu har den lært det, tager du 2 skridt og stiller dig på samme måde.

    Når du oogså kan det, så trækker du dig længere væk fra hunden, på denne måde bliver hunden fortroligt med øvelsen..

    Men det kræver tådmodighed og konsenkvens, og når jeg siger tag fat i hunden, så mener jeg at du skal tage fat og fortælle den, at du mener det...

    Du kan også få en til at stille sig ved siden af, og hvis hunden rører sig, råber denne dæk til hunden, det plejer også at hjælpe, men du må tilbage og ha fat i hunden igen...

    Hunden vil altid prøve at sno sig uden om, men det må du ikke falde for...

    God fornøjelse.


  • #13   5. aug 2006 Jo det giver mening smiley
    Synes bare mange ting er svære at gøre uforudsigelige.
    Vores problemer ligger især i at holde kommandoen og apportering. Der ved jeg heller ikke hvordan jeg skal gøre det uforudsigeligt, nyt eller spændende.


  • #14   5. aug 2006 Babett - Kan høre vi så har en masse træning til næste lørdag smiley Men det er også fint smiley

    Mht at råbe og konsekvens - det er ikke noget racen forstår sig på. Råber jeg ad ham løber han sin vej og kommer helst ikke tilbage igen, hvis han endelig skulle gøre det ville det blive en sky og bange hund jeg fik.

    Det er ikke en race man kan hjernevaske, men skal forhandle med


    Men vil helt klart bruge den øvelse!! smiley

    Hvorfor er det egentlig man ikke må kigge ned til hunden når man vender front mod den?


  • #15   5. aug 2006 Vanja L

    Ang. apportering, så leg med huden, gør apporten levende, bind en langline i apporten, og leg med hunden.. når den tager apporten op siger dy dygtig og vil den komme hen til dig med den, så løberdu baglæns, samtidt med at du opmundre hunden til at holde apporten i munden..

    Sener når du mener, at den got vil ha apporten i munden, kan du så sætte apporten i munden på den, når den sidder på plads, og sæt dig på hug, og ae den men lange bløde strøg ned lans med siden, samtidt holder du den anden hånd under hagen, så den bliver fortrolig med apporten.

    Når alt dette er på plads, sætter du en langline i hunden, og så kaster du apporten ud, ikke mere end et par meter, og så løber du baglæns og samtidig trækker du hunden ind til dig...


    God fornøjelse..


  • #16   5. aug 2006 *MGP *

    Jeg taler om rigtige hunde...


  • #17   5. aug 2006 Vanja L

    Du bad om et råd, og det har du fået... og det er sådan at vi opnår resultater på..

    Om du vil retter dig efter det - er op til dig..



  • #18   5. aug 2006 Mange tak for rådene! smiley

  • #19   5. aug 2006 Mine hunde har lært at blive i de forskellige positioner på følgende måde:
    Jeg giver dem kommandoen, klikker og giver guf. (ros+guf) De får mange gange klik+guf, men efterhånde øger jeg tiden imellem klikkene. De finder altså ud af at det kan betale sig at blive i positionen - det er altid der belønningen kommer. Når du så skal have afstand mellem dig og hunden, så afkorter du tiden imellem klik og guf - mindsker kriteriet på et punkt og hæver det på det andet, nemlig afstanden. Dvs. du de første gange du øger afstanden ikke forlanger den samme tid på øvelsen. På den måde bliver hundene meget sikre i øvelserne.

    Mht. løbske tæver: Jeg har også hanhund og har valgt ikke at have problemer med løbske tæver. Jeg stiller mig lang fra dem, undgår kontakt med dem og så stiller lidt mindre krav til min hund når der er løbske tæver på holdet. Jeg ved jo hvad han kan hjemme..


  • #20   6. aug 2006 Tak for dit svar smiley

    Jeg har også selv overvejet klikker.
    Men jeg ved bare ikke hvordan det fungerer med en race med myndesind. Ved ikke lige hvor spændende han synes klikkeren er. Men det ville da være værd et forsøg.
    Jeg ved bare desværre ikke hvordan det skal indlæres.
    Ved at et klik = godbid og bliver brugt fordi det er mere punktligt end rosen, som tit kommer lidt for sent. Men mere end det ved jeg ikke helt og ved ikke hvor jeg kan få informationen henne. En hel bog om det når jeg ikke at læse da jeg går på gymnasiet og har en masse lektier i forvejen


  • #21   6. jan 2013 Jeg giver dig fuldstændig ret i at tæver i løbetid bør blive hjemme, de er ikke selv koncentrerede og ødelægger det for hanhundende. For 10 - 20 år siden var det almindelig pli, at blive hjemme med sin tæve i løbetid; men det er det åbenbart ikke mere. Det er ualmindeligt svært at "kvæle" hundens instinkter. Dog kan man få kastreret sin hanhund for at slippe for problemstillingen, hvilket jeg ikke er tilhænger af, da der er mange bivirkninger.

  • #22   6. jan 2013 Inger H

    Online
    i dag kl. 16:09

    Jeg giver dig fuldstændig ret i at tæver i løbetid bør blive hjemme, de er ikke selv koncentrerede og ødelægger det for hanhundende

    -------

    Det synes jeg så er en grov generalisering... Min tæve arbejder når hun bliver bedt om at arbejde, løbetid eller ej, højløbsk eller ej. Så sent som i sommers vandt hun ag-finalen og blev nr 2 i rallyfinale til DGIs landsstævne - på trods af at hun var SKRIGENDE højløbsk og udenfor banen knap kunne tænke på andet end hanhunde...

    Men når hun bliver sat af på startlinien, så skal vi jo arbejde og INTET slår at arbejde med mor!

    Nu løber jeg primært agility, og her har vi ingen særregler mht løbske tæver, dvs. at de starter i samme rækkefølge i programmet som de nu engang står - ikke noget med at de starter til sidst, ikke må være på pladsen og al den slags... så selvfølgelig skal hanhundene lære hjemme på træningspladsen, at løbske tæver nu engang er en del af livet - og også dem må man ignorere når man arbejder...

    det er da fuldstændigt at sætte hunden op for fiasko, hvis første gang han skal forholde sig til en løbsk tæve er samtidig med, at han skal forholde sig til en prøvesituation...


  • #23   6. jan 2013 Hvor gammel er din hund? Hele mit indlæg er ikke; har man ikke så meget pli man bliver hjemme med en løbsk tæve til træning - bør man i det mindste underrette holdet/trænerne, så hanhundeejerne har et valg, enten at blive hjemme - eller tage "kampen" op med sin hanhund. Noget andet er når man som hanhundeejer på forhånd ved der er en løbsk tæve på holdet, ved man hvorfor ens hanhund er optaget af noget andet, og kan indrette træningen derefter!

  • #24   6. jan 2013 Hun er 4,5 år gammel. Og har altid villet arbejde i sin løbetid - også den første som 8 måneders....

    Men vi bliver aldrig enige om, at tæveejere skal blive hjemme. Jeg ville skifte træningssted hvis den regel blev en del af af reglementet... Hvis tæven ikke gider arbejde, så er situationen selvfølgelig en anden... men det problem har ingen af mine to intakte tæver ....

    Hvorvidt man skal sige det eller ej??? tjaaa... nogle gange oplever jeg det modsatte, at hvis ingen ved det, så er der sandelig heller ingen der reagerer.... men bliver det fortalt, så er der pludselig en milliard undskyldninger fra hanhundeejerne....

    Selvfølgelig viser man almen høflighed, man lader ikke sin løbske tæve hilse og mine må heller ikke tisse på banen - men det må de nu heller ikke, når de ikke er løbske, så det har aldrig været et problem...


  • #26   7. jan 2013 Interessant, at der ikke er nogle hanhundeejere der kommenterer problemstillingen. For mig bekendt er der andre, der har problemer med deres hanhund til træning når der er tæver i løbetid. Men måske orker de ikke at deltage i debatten.

  • #27   7. jan 2013 Du har helt ret mht. hundeskove, hvorfor tager man en tæve i løbetid med derind er for mig ubegribeligt. Angående træning, en tæve i løbetid forstyrrer ikke kun en hanhund; men mange! Altså for mig at se tager man sin løbske tæve med til træning, hvilket pt. er en "ret" og derfor også en "ret" til at tage den løbske tæve med i hundeskov til stor gene både for tæven og hanhundene, med mindre tæveejeren ønsker et kuld hvalpe med den stærkeste hanhund!

  • #28   7. jan 2013 selvfølgelig kommer man ikke en hundeskov med sin løbske tæve - med mindre man seriøst mangler et par brikker at flytte med!

  • #29   7. jan 2013 Hvis en hanhund ikke er nævnet til at arbejde i nærheden af løbske tæver, så får man et problem til konkurrencer, for der konkurrerer tæverne med selvom de er løbske..
    -og hvorfor skal tæveejer udelukket fra træning i 3-4 uger, bare for at gøre det lettere for hanhunde ejere?
    et er jo ikke billigere at træne en tæve end en han, og man får heller ikke penge retur for de gange man ikke kan deltage...


  • #30   7. jan 2013 Konkurrencehunde skal jo arbejde sammen med løbske tæver, efter hvad jeg har erfaret er det ikke problemfrit. En løbsk tæve skal måske blive væk 3 uger; men hvad med hanhundene, skal de blive væk når der er en tæve i løbetid? Det kan jo være hele året, og så er der ingen ide i at gå til træning. Skal man hårdhændet kvæle sin hanhunds naturlige instinkter, bare fordi man vil træne sin hund og give den nogle oplevelser - uden at uddanne den til konkurrencehund.

  • #31   7. jan 2013 hårdhændet kvæle naturlige instinkter? tjaaa.... er det ikke det vi gør på så mange andre området i dagligdagen, så hvorfor ikke også dette?

    Mine må fx ikke tisse og skide når vi går på fortove, de må vente til vi når steder med græs eller jord. De må heller ikke jagte ænder eller fugle i parken. De må ikke grave i fodboldbaner osv.

    Vi beder hele tiden, altid, vores hund om at undertrykke naturlig opførsel, for at de kan fungere i vores menneskelige verden og dagligdag, så hvorfor ikke også dette?
    Hvorfor skal kun konkurrencehunde kunne arbejde på trods af løbske tæver? Ville det ikke være rart for hr og fru jensen at kunne gå tur, uden at få vredet arme og ben af led på trods af løbske tæver? som du selv så rigtigt nævner, så kan der være en tæve i løb i området hver dag - hele året rundt...


  • #32   8. jan 2013 Kære Anna G - det du skriver er som at sammenligne æbler og pærer - tisse og skide som du skriver er jo selvfølgelig noget man træner hvalpen i fra 8 ugers alderen, og med masser af ros når den gør det rigtige.Mht at jagte og grave er ligeledes noget man kan træne med ros og godbidder. Nu er du jo ejer af en hunhund, og selvfølgelig vil du færdes hvor det passer dig når din tæve er i løbetid. Hanhundens parringsinstinkter vækkes til live når duften af en løbsk tæve er i nærheden, og de meget stærke instinkter er naturlig for hanhunden - han kan både glemme at spise og sove. Selvfølgelig skal man som hanhundeejer dæmpe hunden og det kan ikke lade sig gøre ved at øve vold mod hunden, men ved brug af mange godbidder, kontakt og tid.

  • #33   8. jan 2013 Anna G. Jeg vil bare have lov til at gå til træning med min unghund, uden han har "jord" i hovedet pga. løbske tæver lige ved siden af ham. Så vidt jeg kan se kan det desværre ikke lade sig gøre, og jeg må desværre tage konsekvensen og blive helt væk fra træning.

  • #34   8. jan 2013 Det var godt nok en gammel tråd, I har fundet frem her smiley

    Som hanhundeejer synes jeg det er fantastisk at min hund kan få lov til at arbejde med maks afledning på, når der trænes. Det betyder nemlig at resultatet bliver stabilt.

    Jeg ville være ked af, hvis man udelukkede løbske tæver fra træningsstederne både på tævernes og på hanhundenes vegne.



Kommentér på:
Holde kommando og jeres mening...

Annonce