{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
991 visninger | Oprettet:

"Kom" Gider ikke {{forumTopicSubject}}

Hej Alle på Hg
Jeg har et problem med træning.
Jeg passer en Shih Tzu på 2 år og ejeren har kæmpet i lang tid på at få hendes hund til at komme når den kalder.
Og nu har hun givet lidt op og så tænkte jeg at så når nu hun heller ikke har så meget tid til at lære den det så ville jeg prøve.

Men nu har jeg så prøvet og hvis man slipper ham fri så stikker af af selv om han ved han for godbider??
Ville høre hvordan i gør fordi han gider ikke.

Mange hilsner fra mig.

Ps. Lige nu der plejer han at løbe rundt i haven med snoren på men ingen holder ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Kom" Gider ikke
  • #2   12. jul 2013 Lang lang sporline på ham så får han ikke succes med at stikke af... smiley


  • #3   12. jul 2013 Ja når vi er oppe i sommerhuset har han en 15 meter lang snor på. Men det kunne nu også være fedt når vi er i vores gård hjemme at han kunne løbe rundt uden snor

  • #4   12. jul 2013 Det hjælper ikke en dyt at have godbidder, når han opfatter det at løbe frit som en bedre belønning... og det gør han jo åbenbart, og således belønner han sig selv hver eneste gang han render sin vej -så jo oftere han slipper afsted med bare at stikke af, jo sværere vil det blive at lære ham at lade være.


    Det handler om at finde en belønning han synes er intet mindre end fantastisk (jeg har haft succes med rå lever til en kræsen og ret selvstændig hund, men prøv dig frem -det kan osse være det er legetøj der er vejen frem)
    Belønningen skal jo overgå den belønning han selv kan opnå ved at stikke af.

    Bloker for fejl -dvs at han IKE skal have muligheden for at stikke af, Kræver det en lang line den første tid, så er det det man må gøre.

    Lær ham at i er sjove at være sammen med. Hvorfor skal han blive/komme, hvis det er sjovere at lade være? Så i skal altså ikke kun hive en godbid frem når han endelig kommer hjem. I skal i det hele taget foretage jer ting med ham som han synes er sjovt -leg, træning, fysiske udfordringer (min hanhund synes f.eks. det er helt fantastisk at klatre på ting -det er nærmest en belønning i sig selv, og noget jeg så "leger" med ham) og hvad i nu ellers kan finde på. Men ting der foregår SAMMEN med jer, ikke alene.

    Når i engang når så vidt at snoren kan prøve at komme af, så start med et sted hvor han ikke kan rende over alle bjerge -en indhegnet have e.l. og et sted hvor der ikke er for mange distraktioner som f.eks lugten af vildt eller hvad han nu måtte finde interessant.
    Og sørg for at indkald ikke bliver = snor på med det samme. Kald ham hjem, giv en godbid og giv ham så lov at gå ud og hygge igen, så han lære at det faktisk er ret fantastisk at komme.
    -stik ham osse gerne en belønning hvis han tilfældigvis selv kommer hen til jer.


  • #6   12. jul 2013 Jep smiley

  • #7   18. jul 2013 Altså han elsker nye mennesker som gider at hilse på ham, men det hjælper vel ikke så meget?
    Og han elsker også at kigge eller stå op i vores marsvines bur og han elsker også og kigge på min hamster.


  • #8   19. jul 2013 Men hamsterbure o.l. er ikke så nemme at tage med ud i verden når der trænes. Og nej, at rende hen til fremmede og hilse er nok ikke så hensigtsmæssigt når det han skal lære er at komme til jer smiley
    Det sjove skal ske SAMMEN med jer.

    Måske man kunne tilføje til mit tidl indlæg, at i mååske endda skal starte indenfor, for helt at undgå distraktioner fra lugte,lyde o.l. I begyndelsen skal der kaldes når hunden er helt tæt på jer -måske endda allerede af sig selv er på vej hen til jer, og så selv belønne når han kommer hen til jer.
    Det kan måske være en hjælp at vælge et ord i ikke bruger hele tiden når i snakker med ham i hverdagen, så i er mere bevidste om at nu er det en kommando i giver. Jeg bruger "*hundens navn* HER" -hundenes navne bruges nemligt i flæng herhjemme, og joo de kommer da nogengange når de gider hvis jeg bare bruger navnet, men kommer der et "HER" på, så ved de at det er en kommando der skal efterleves (og at der er mulighed for belønning). Man kan bruge en fløjte og opnå samme effekt. Det handler egentligt mere om os mennesker end om hunden, men det at bruge et andet ord eller en fløjte, gør os mere bevidste om de kommandoer vi giver... og så skal man altså være klar på, at gives der en kommando, så skal den følges til dørs. Så er man ikke villig til at vade ud i den mose eller udderhul hunden befinder sig i for at hente den, så lad være at kalde på hunden hvis ikke du med stor sikkerhed ved den vil komme smiley
    Er der kaldt, så SKAL kræet komme, om så man selv må hen te den (og nej, den skal ikke have kæmpe skideballe eller klø for ikke at komme, men hentes skal den, den skal ikke bare få carte blance til at ignorere kommandoen -samtidig må man så erkende at man nok har sat sine krav for højt og gå et par skridt tilbage i træningen)

    Men igen: start hvor det er nemt. Indenfor om nødvendigt. Hunden skal sættes op til succes, så sørg for at når du siger kommandoen, så er der MEGET stor sandsynlighed for at den efterleves... om så du er nødt til at starte med hunden ½ meter fra dig, så er det det du må gøre.

    Og lad være at kalde når du ved den ikke vil adlyde -står den midt i at snuse e.l. så vent til den er færdig eller gå hen og hent den... indtil den dag indkaldet er så sikkert så du kan forvente at hunde vil komme selvom den er midt i noget.

    Ang belønning, kan jeg kun gentage: prøv dig frem. I sidste ende er det HUNDEN der bestemmer hvad der er en belønning. Du kan stå med de lækreste leverguffer, hvis hunden ikke gider dem, så er det ikke en belønning og du må finde på noget andet.

    Jeg kender ikke jeres hund, men min ellers ikke legeglade islænder synes f.eks. at ruskeleg med et stykke kaninskind (inkl pels;)) er en fest. Det kan osse være i skal have købt leverpostej, makrel på tube e.l. Find ud af hvad hunden synes er det bedste i verden og brug det til indlæring af indkaldet (men brug det IKKE til alt muligt i hverdagen, så mister det hurtigt sin værdi)


  • #9   19. jul 2013 og undskyld for tastefejl, har højre hånd i gips, så rammer ikke så godt altid smiley

Kommentér på:
"Kom" Gider ikke

Annonce