{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

Træning af meget energifuld hund (langt emne) {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Først og fremmest så vil jeg gerne lige slå fast at jeg selvfølgelig er rigtig glad for Emma, og ikke ville bytte hende for noget eller nogen i verden. Men når det er sagt, så hold da op hvor jeg bare har mine problemer med hende - skal faktisk erkende at der er flere ting jeg har opgivet at lære hende, fordi det er blevet linen uden ende.

Emma er noget af et rundkørsel, der er både labrador og flat coated retriever i hende, og så ved vi 100% at der også er border collie i hende, dog ved vi ikke om det kun et den ene forældre der indeholder border, eller om begge forældre gør.

Vi kan dermed altså både se og mærke jagtgenet og hyrdegenet. Så det betyder naturligvis også at vi altså har med en hund at gøre, som har et vanvittigt energi niveau.

Jeg laver dagligt aktiviteter med hende, såsom fodersøg, søg efter genstand eller andre hjerneaktiviteter. Udover det, så træner vi dogparkour, rundt omkring i naturen, og andre krævende aktiviteter. Hun er knald lækker at træne med på disse områder, fordi hun har den energi og glæde som hun har. Hun er på, og syntes simpelthen at det er det fedeste i verden.

Det er så en helt anden sag når vi skal træne de mere rolige ting, såsom at gå pænt uden at trække derudaf (som er en af de ting jeg efterhånden har opgivet at lære hende), men bare sit på plads er en udfordring. Hun ved udmærket hvor jeg vil have hun skal sidde, når jeg siger plads, men fordi hun flyver sådan rundt, så når hun at ramme forkert 3-5 gange, inden hun sidder rigtigt. Det skal bare gå så skærkt, at hun udføre de forskellige kommandoer, uden at tænke over hvordan hun "lander". Vi kan lideledes knap nok træne indendørs herhjemme, fordi hun simpelthen er alle vegne og ingen vegne, så snart vi går igang.

Hun er meget ivrig, og til mig lidt FOR ivrig, fordi jeg endnu ikke har fundet en god måde at udnytte denne energi på, under den rolige træning. Jeg benytter som regel altid godbidder under træning, fordi hun med legetøj bare bliver den tand vildere. Det skal lige siges at når vi ikke træner, så er hun rolig, det er så snart jeg har lækkerier i hånden eller så snart hun ved at nu skal vi lave noget.

Når hun har lært en kommando, som f.eks. da hun lærte at rulle rundt, så gjorde hun det også selvom jeg sagde sit. Nu har hun lært at spille død, og den benytter hun så når jeg beder hende om et dæk. Det er da i starten meget sødt at hun er så god til at være kreativ, men nu alligevel ikke så praktisk at ens hund ligger og spiller død eller ruller rundt, når vi står og venter på grønt lys i et lys kryds.

Angående det at gå pænt, så slår jagt-genet til. Hun har snuden i jorden, fra det øjeblik vi går ud af døren, og det har hun til vi kommer hjem igen, kun afbrudt i tilfælde af at vi møder en anden hund på vores vej så kan hun nemlig godt lige kigge op. Det er egentlig fint for mig at hun snuser, men problemet er at hun trækker fremad mens hun gør det, og finder hun så en dejlig duft så stopper hun brat op - enten falder jeg over hende (som faktisk er sket et par gange), ellers så bliver hun døv og vil helst bare blive stående der. Hun hører mig ikke rigtig når jeg siger kom, eller siger hendes navn. Hun hører kun med næsen.

- Til dette har jeg prøvet nogle forskellige metoder så som at vende om lige pludselig og gå den anden vej; her gør hun bare som før, trækker frem den nye vej. Har prøvet at stoppe op og vente på hun kom tilbage til mig; det gør hun aldrig, hun finder enten en god duft hvor hun er, eller stiller sig og glor ud i ingenting. Har prøvet med en antitræk sele; hun går bare ud mod siderne eller bagud. Har prøvet med en elastik line; gør mig bare trættere i kroppen end før. Har prøvet at træne kontakt, hvilket vi nu kan holde i max 10 sekunder. Så snart hun har fået ros, så går hun frem igen. Prøver så at rose hende for hvert skridt, men næsen vinder alligevel altid denne kamp - og så får jeg desuden mega ondt i fingrene og især her om vinteren, fordi hun kommer til at snappe i mine fingre. Forsøger at undgå hun får godbidden, når hun ikke vil tage den pænt, men det ender som regel med at hun får den, fordi hun får bidt mig imens. Havde tænkt at droppe godbidderne, men så er kampen mod snuden fuldstændig tabt.

Jeg bruger kun legetøj som belønning, når vi laver den træning hvor det ikke behøver være roligt. Såsom når vi laver dogparkour. Det er nemlig sådan at hun bliver fuldstændig ekstatisk, hun gør og hyler og danser forvildet rundt. Hun ELSKER sit legetøj. Og det duer bare ikke, under den almindelige rolige træning.

Jeg søger nogle fif til hvordan jeg på bedst mulig vis håndtere den energi og den fart, når vi skal træne de roligere ting. Har besluttet at nu skal det altså være, for det kan ikke være rigtigt at jeg uden problemer kan træne mit monster alla Juice, men ikke kan finde melodien med Emma. Og så søger jeg desuden nogen råd til hvordan vi kan komme frem til at gåture i snor kan blive hyggeligt for begge parter.

Det blev et frygtelig langt emne, men håber at nogle af jer har hængt i smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af meget energifuld hund (langt emne)
  • #1   8. dec 2016 For at skåne dine fingre, har du så prøvet de der tuber eller "deo-roll" lignende treatere?

    - Jeg må indrømme, at jeg ikke helt ved, hvordan du kan skrue ned for hende.
    Når du stopper, når hun trækker, og hun står stille, er der så træk i snoren stadigvæk? Altså bliver snoren slap eller?

    Har du prøvet at rende rundt med godbidder på dig hele tiden. Fx have en godbidtaske på, uanset hvor du er?
    Kan du få lokket godbidder i hende, når hun sover? Altså gå hen til hende og snige en godbid ned til hende? Det forstærker ro.

    Det er nok umiddelbart det, jeg kan komme på, men der er sikkert andre, der har flere råd.


  • #2   8. dec 2016 Kan du lave lidt videoer af jeres træning?
    Det er lidt nødvendigt at se hvad der sker for at få et fingerpeg om, hvad der kan forandres.

    Det der med godbidder og av i fingrene, det hører med. Tag nogle tætsiddende handsker på og find dig i resten smiley


  • #3   8. dec 2016 Går du til træning med hende?

    For mig lyder det til, at hun ville have godt af selvkontrols/friste-øvelser, en hel masse grundlæggende træning i basal kontakt, noget platform/target/balje, for at få hende til at forstå, hvor hun skal være osv., osv.

    Men som CH skriver, så er det svært at rådgive, uden at have set jer sammen.


  • #4   8. dec 2016 Rigtig ofte kommer hundeføreren til at vedligeholde og stimulere noget uro fordi det er så svært at fasholde den ro, man selv skal have med sådan en hund.

    Så gør man små ting, der har enorm indflydelse. .. det kan være timing, kommandoafgivelse, små bevægelser osv...

    Derfor er en video lidt nødvendig smiley


  • #5   8. dec 2016 Jeg tænker at det måske vil være godt for dig, at komme ud og træne en til en sammen med en der er vant til at træne hunde med stort drive. Forstået på den måde, at du både ser hvordan vedkommende selv træner, og samtidig kan få nogle råd og fif til hvordan du skal håndtere træningen med Emma.

    Det er svært at give råd uden at have set Jer, som de andre også siger, men de grundlæggende ting som Karina nævner, vil uden tvivl være gode ting at komme i gang med. Derudover vil det måske kunne gøre gåturene nemmere for dig, hvis du gør dem enormt spændende ved at ligge træning og små opgaver ind, hvor der er stor belønning, så at hendes fokus på dig øges på gåturen.

    Men for mig virker det til, at det vigtigste er at du får nogle konkrete råd til din håndtering af træningen, og det sker nu engang bedst ved at der er en der kigger på Jer smiley


  • #6   8. dec 2016 Alexandoria: Vi har trænet meget ro, og hun kan også fint forholde sig i ro, når vi er i hjemmet og "uden for" træning. Det 'hele' opstår først så snart hun opdager at der nu skal ske noget. Jeg har prøvet både fisk på tube og de der deo-roll, og det er desværre ikke et hit hos hende.

    CH: Er helt med på at av i fingrene følger med, men hun kan jo sagtens tage dem pænt. Hun behøver jo ikke hoppe op og tage alle mine 5 fingre i munden, når hun skal tage godbidden for enden af mine fingre smiley Hun kan godt, for når jeg bedt hende om det nogle gange (de gange hvor det ikke lykkedes hende at snappe mine fingre og jeg dermed mister godbidden) så tager hun den lige så forsigtigt. Jeg kan godt prøve at se om jeg ikke kan få det filmet, dog kan det ikke blive før weekenden. Men kan selvfølgelig godt se at det er nemmere at hjælpe, når man selv har set det. Jeg er slet ikke i tvivl om at fejlen ligger hos mig som fører, for min kæreste har slet ikke de samme problemer som jeg.

    Karina: Nej vi går pt. ikke til træning med hende, af den årsag at der ikke er nogle hold der passer til os. Jeg kunne sagtens gå til lydighed med hende, men de trænere som jeg allerede har rådført mig hos, ønsker at pille energien ud af hende, så hun generelt fremgår roligere i træningen - hvilket netop er det jeg ikke vil, fordi den energi er suveræn i de andre ting vi laver. Jeg vil gerne at hun beholder energien og iveret, men bare at hun sætter lidt mere ind på præcision.

    Kaskov: Jeg vil prøve at gøre som du foreslår, og ligge noget mere træning ind i gåturene. Vi træner allerede ALTID på turene (hvis vi ikke gør, så ender det altid ud i en træls tur for mig), men måske jeg kunne smide nogle flere/andre øvelser ind. Det vil måske hjælpe med kontakten, som jo er primært det der er "det store problem". I de øjeblikke hvor kontakten er der, de øjeblikke går det også helt perfekt - så det er at finde ting som kan hjælpe mig med at fastholde denne kontakt.

    Tusind tak for jeres råd, so far.


  • #7   8. dec 2016 For lyder det til, at din hund skal lære at arbejde kontrolleret og roligt. Jeg har selv en hund der er eksplosiv og har virkelig meget fart og drive. Jeg træner enormt meget ro. Ro og kontakt til mig i alle tænkelige situationer. Ofte belønner jeg ro med en super fed legetur, hvorefter jeg så forventer ro igen - giver det mening ?
    Altså her taler jeg i træningssituation og ikke ro i hjemmet.

    Hvis jeg var dig ville jeg vente med at træne øvelser som fvf før du har styr på energiniveauet i jeres træning. Indlæringen går alligevel fløjten hvis du skal bekymre dig om hvorvidt hun er for vild.

    Kender du til fristeøvelser. Både med leg og godbidder ?


  • #8   8. dec 2016 Sæt dine kriterier i øvelserne helt ned. Men sæt dem op i hvordan de udføres - Altså i kontrol.

    Kom også til at tænke på premack, kender du til det ?


  • #9   8. dec 2016 Hvis hun hopper når du belønner er det fordi du for mange gange har fjernet hænderne i det, hun tager godbidden.

    Jeg ville ignorere det og tage knubsene, det giver endnu mere uro hvis der også stilles krav der. Man kan kun træne en ting ad gangen.


  • #10   8. dec 2016 Det er fedt at arbejde med en hund med den energi. Men ja, det er også en udfordring. Måske i skulle overveje at prøve DcH programmet ? Her indgår øvelser hvor det er en forudsætning for et flot resultat at man har en hund med drive og energi og man kan lære at arbejde med det istedet for at forsøget at fjerne det fra hunden.

  • #11   8. dec 2016 Lyder som en lækker hund!
    Jeg er helt enig med Kaspov - find et rigtig godt sted at træne. Find også gerne en sportsgren, du har lyst til at have fokus på. Så er et lettere at træne målrettet smiley

    Jeg mener ikke man skal dæmpe og lægge låg på en meget enrgisk hund. De skal have lov til at bruge deres energi og få afløb. Hun skal bare lære at bruge energien konstruktivt i arbejdet!


  • #12   8. dec 2016 Hvis jeg ikke husker forkert, så bor du forholdsvis tæt på mig, gør du ikke?
    Du kan jo måske kigge på DcH i Skjern? Det er måske lidt vej, men...


  • #14   8. dec 2016 Jeg mener ikke at hun hopper op for at tage godbidderne, fordi jeg har fjernet dem. Jeg fodre hende altid i hendes højde, og jeg fjerner ikke godbidden som sådan, jeg lukker blot hånden om den, så hun stadig får snapset mig, men så hun ikke får godbidden når hun gør det smiley Lidt svært at forklare på skrift smiley

    Jeg ønsker netop ikke ro, men mere som Spotting BC nævner at hun simpelthen skal lære at bruge energien konstruktivt i arbejdet. Det er jo netop energien som jeg er ret vild med, og at træne ro ind istedet vil være at gøre det modsatte end det jeg egentlig gerne vil.

    Jeg træner ikke fri ved fod, det kan jeg slet slet ikke med hende, fordi jeg stadig ikke har fundet en god rytme med hende. Det jeg mener her med gå pænt, er blot at hun acceptere at linen ikke er længere end den er, at det er mig der bestemmer tempo og at hun ikke trækker (at linen altså er løs mellem os). smiley

    Jeg syntes ikke selv jeg har høje krav, årsagen til at hun har lært de mange ting er at der skal en del variationer til, fordi hun ellers kommer til at kede sig. Hun er ikke typen som gider lave samme øvelse ret mange gange. Hun kender udemærket de forskellige øvelser både med håndtegn og kommando - problemet ligger i at hun selv er kreativ i forsøg på belønning - det er hendes iver der tager over, og den hun skal lære at styre.

    Træner meget impulskontrol med hende, og jeg kan sagtens ligge adskillige lækkerier frem, uden hun tager dem. Hun kan også fint styre sig når hun får lov til at tage en - altså så hun ikke bare spiser dem alle. Jeg kan også fint træne med Juice, selvom hun ligger og ser på, uden at hun kører op. smiley

    Hun er en helt igennem fed hund at træne med, ihvertfald når vi træner ting hvor vi fint kan udnytte hendes energi niveau. Og jeg ønsker virkelig på ingen måder at pille det ud af hende.

    Du har ret, Alexandoria, bor ikke så frygteligt langt fra dig. Men det er ikke en mulighed i og med at min kæreste arbejder på de tidspunkter han gør, så jeg ikke har en bil hjemme. Vi har en Dch i Holstebro (som er noget tættere). Men havde faktisk fravalgt at gå derinde da jeg kender to, som ikke fik noget godt ud af det med deres energifyldte hunde.

    Trine G: Jeg gør netop som du nævner der, har godbidden i gemt i hånden, og så får hun den så snart hun tager det helt med ro, og ikke bare kæmper med livet som indsats for at få belønningen. Du har ret, det tager meget lang tid. Jeg syntes egentlig at jeg prøver at have et roligt kropssprog, men det er noget jeg vil prøve at lægge mere mærke til, og være mere bevidst om. Det kan sagtens være, at det er mig der udsender noget forkert. Indtil nu, har jeg blot bedt om kommandoen igen, indtil den sad i skabet hvorefter jeg så vil belønne hende - og belønningen foregår så aldrig som skrevet ovenover, godbid gemt i hånd, og så snart hun acceptere at den ikke bare skal snuppes, så får hun den stille og roligt smiley

    Vi ser tydeligt hyrdehunden i hende, både i træning men især i leg med andre hunde. Når hun ser hunde i det fjerne, så gør hun nemlig som hyrderne - sænker hovedet og får et helt andet kropssprog. På andre tidspunkter som på gåturene, der er det jagt hunden der slår frem i hende. Jeg er personligt heller ikke meget til blandingshunde af den årsag du nævner - man ved ikke hvordan de vender ud. Men nu er Emma min kærestes hund, købt dengang han ikke selv var særlig erfaren på området. Så nu er hun her, og det skal vi bare finde ud af at få det bedste ud af smiley




  • #15   8. dec 2016 Beklager forresten de lange indlæg, forsøger at svare jer alle, og sidder lige med lidt lektier ved siden af smiley

  • #17   8. dec 2016 Vil helt klart tage de råd til mig, Trine! smiley Tusind tak. Nu bruger jeg jo altid legetøj, når vi laver den lidt vildere træning (kan altså ikke lige finde et bedre ord), men det gør jeg fordi at hun vil gå igennem ild og vand for hendes legetøj. Ville du også droppe det her, eller kun i den mere rolige træning? - for der bruger vi det slet ikke, fordi hun ikke kan administrere det smiley

  • #19   8. dec 2016 Jeg ville aldrig droppe legetøj med sådan en hund. Det hun skal lære er impulskontrol. Derefter skal hun lære at en given adfærd fører til belønning og ikke bare gå-bananas. Hun skal også have lov til at krudte af eller lukke damp ud med legetøjet indimellem. Du kan eventuelt overveje valg af legetøj. Trækkeleg er ikke nødvendigvis den bedste løsning, da det kan skrue endnu mere op.
    Jeg ELSKER den type hunde - det er bare det fedeste at træne med sådan en energi smiley
    Har 2 af slagsen som konkurrencehunde lige nu. Bonus, som jeg lige nu er i Finland til NM med, er virkelig sådan en hund. Fuld knald på, masser af energi! Da jeg først lærte at tøjle hans energi og kanalisere den i noget fornuftigt, så blev han bare den fedeste konkurrencehund!


  • #20   8. dec 2016 Vores hund har ikke helt samme "ustyrlighed", idet det er blevet taklet rigtigt fra hvalp (hehe, det kan vi ikke selv prale af, vi fik det foræret da vi købte hende 10 mdr gammel smiley ) - MEN hun har høj drift, så jeg kan måske hjælpe lidt alligevel.

    Her har legetøj også sindssyg høj værdi - og i en LANG periode belønnede jeg kun med legetøj, fordi det var her jeg fik den intensitet jeg ville have. Vi dyrker rally, og her dur det altså ikke at hun "låser" sin adfærd og bare tænker: bold, bold, bold, fordi som min træner siger, i rally kommer der simpelthen SÅ mange tegn og kommandoer hunden skal forholde sig til.

    Jeg har derfor i en periode kun kørt gode godbidder, i nemme omgivelser. Først hjemme, så på vores daglige gåtur om morgenen, hvor vi ikke møder ret mange mennesker. Jeg fik opbygget lidt intensitet gennem godbidderne, kombineret med en rigtig god ro. Det gør derfor at jeg nu bruger legetøjet som ULITMATIV belønning, og gode godbidder som "ind i mellem".

    Hvis jeg kører legetøj hele tiden, så låser hun for meget, og hører ikke helt hvad jeg siger - bliver for ivrig, som du også beskriver. Kører jeg derimod kun legetøj nogle gange, så beholder jeg intensiteten (fordi bolden kan falde når som helst), men jeg får samtidig ro på, fordi godbidderne dæmper automatisk hundens drift.

    Får hun mulighed for VIRKELIG at brænde krudt af? Det ville jeg nok give hende, INDEN i træner rolige øvelser, når hun har så svært ved at koncentrere sig.


  • #21   8. dec 2016 Helt enig med Spotting BC - der skal IKKE arbejdes imod hende, du skal arbejde med hende.
    Men hun skal så lære the name of the game - lære at kontrollere sig selv og vente på kommandoer ... og lære en effektiv stop-knap også.

    Men endelig - ikke lægge legetøj væk. Det ville være dumt af dig.


  • #22   8. dec 2016 Tusind tak for jeres input, tager dem klart til mig. Jeg ville også være ked af at droppe legetøjet helt, da hun virkelig syntes at det er det bedste i verden. Normalt bruger jeg en bold (enten med eller uden snor i), til belønning til de mere energifyldte træninger. Jeg laver ikke hive leg, men jeg lader hende hygge sig med bolden - som regel så giver hun den en lille rusketur, efterfulgt af en æresrunde. Som regel er hun også altid fri, ved denne belønning i og med at hun er løs ved den type træning.

    Hun har rig mulighed for at krudte af, i og med at vi går i skoven hvor hun kan færdes som hun vil, og så leger vi en del med frisbee eller en bold af en eller anden art. Jeg sørger altid for at motionere hende godt og grundigt, inden vi går igang med den roligere træning (ellers er hun slet ikke til at have med at gøre) - ofte er hun også blevet udfordret mentalt, så den ikke kører med 600 km/timen derinde. smiley

    Jeg er virkelig også vild med den energi, og det er netop derfor jeg ville være ked af at skulle lære hende ro, istedet for at vi finder en måde hvorpå vi kan udnytte det vi har. Når jeg laver øvelser som zigzag, eller når vi øver at hun er mellem mine ben, og bevæger sig nøjagtig som mig, så er den energi jo helt kanon, fordi der kommer fart på, og en helt anden fed intensitet, som man altså ikke ser ved de hunde hvor ro er nummer 1.

    Jeg må simpelthen igang med noget mere impulstræning, så hun ikke bare tænker mad mad mad - men derimod tænker 'jeg gør dette, og får belønning' smiley Har ihvertfald fået nogle råd med på vejen, som jeg nu vil til at afprøve med hende.

    Tusind tak til alle der har svaret indtil videre. Syntes selv at det er super spændende, og er spændt på at se om det lykkedes os at finde vejen smiley smiley


  • #23   8. dec 2016 Efter lege-belønning, så har jeg indlært fokus.
    Jeg belønnede hende med fokus, efter endt leg (fokus blev kun belønnet med godbid). På den måde fik jeg en hund, som kan lege amok, men når legen stopper, er der ro og fokus. Lærte det på kursus engang, det er meget givende for min hund. I min verden er det næsten lige så vigtigt som "fri"


  • #24   8. dec 2016 Jeg bruger ikke fri, når hun er i line - som hun er ved den rolige træning. Jeg har indlært at fri betyder man må give den gas, og det fungere ikke lige så godt i snor smiley Men jeg bruger altid fri når vi f.eks. træner i haven, eller ved anden træning hvor der er mulighed for at hun kan tage sig en tur omkring.

    Jeg har indlært slut, som betyder at træningen er færdig for nu. Den bruger jeg ved al form for træning - men kun i tilfælde af at vi holder en pause eller træningen er helt slut. Hun ved at slut = gear ned til boligvenlig hund. Det er derimod den manglende fokus der er problemet for os på gåturene, idet hun vægter duftene i naturen højere. smiley



  • #25   8. dec 2016 Louise jeg mener så absolut ikke at du skal dæmpe din hunds drive. Med ro mener jeg at hunden skal lære at styre sit drive og bruge det fornuftigt. Altså impuls kontrol som andre nævner. En sucess med kontrol kan med fordel belønnes med leg, så din hund ved at når opgaven er løst kommer det sjove. For at træne den slags fokus skal du sænke kriterierne på selve øvelsen.

  • #27   8. dec 2016 Labsen, jeg mente heller ikke at du sagde at jeg skulle træne ro som i at dæmpe driven. Det du skriver giver fin mening for mig (fik bare glemt lige at få sat navne på min kommentar, super forvirrende egentlig, så det beklager jeg). Jeg har faktisk engang prøvet at belønne med leg, i denne træning. Problemet ligger i at hun geare så meget op, hyler og gør, samt kan slet ikke komme ned på jorden igen. Ej heller efter 10 minutter - det sker simpelthen først, når vi går ind af hoveddøren igen. Det er derfor jeg droppede at belønne kontakt med leg og kun brugte leg i forbindelse med aktivering hvor det er okay at være lidt vild. smiley

    Rotterne, det lyder bestemt ikke dumt det du skriver, det med delmål har jeg faktisk ikke gjort noget i. Jeg havde slutmål for turen, førhen. Men faldt godt nok hurtigt fra, fordi vi simpelthen ikke kunne få det til at fungere. Return to sender lyder egentlig meget som noget vi allerede laver, men ikke helt på samme måde (ved heller ikke lige om det er helt det samme). Men jeg har gjort det at jeg smed et stykke kedelig legetøj, hun henter det til mig og jeg belønner med noget rigtig lækkert. Da hun havde fuldstændig styr på det, har jeg gjort det med alt muligt, flasker, sokker, grankogler, you name it - hun bringer, og jeg belønner. Hun elsker det. Men det er også en øvelse, hvor hun er fri - så derfor oplever jeg ikke samme komplikationer som jeg gør i line.
    Tusind tak for de gode tips smiley


  • #29   9. dec 2016 Er helt med på det sidste, det har jeg altid gjort sådan smiley Men det vil jeg gøre, tak for rådet smiley

Kommentér på:
Træning af meget energifuld hund (langt emne)

Annonce