{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.348 visninger | Oprettet:

Låste forben eller låste bagben til stillingsskift {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet til at tilmelde Simba til en lille LP1, så nu bliver jeg snart nød til at kaste mig over noget stillingsskift.

Tråden i går med target på bræt, fik mig til at forsøge mig med dette (låste forben) og det gik over al forventning. Han satte straks poterne på brættet og elefantede ikke eller noget.

https://youtu.be/3PibC9uXTms

Hvis jeg vælger at arbejde videre med de låste forben, tænker jeg at jeg vil træne med en forpote target af en slags, men nok en der er noget tyndere end denne. Forestiller mig, at et ca 3-4 cm højt bræt, som det jeg bruger her vil påvirke hans bevægelsesmønster?


Jeg tænker også, at jeg vil have nogle lidt mere stille forpoter end i videoen, inden jeg begynder at sætte bevægelserne på.

Eneste grund jeg har til at vælge låste forpoter er, at det vil jeg også have i hans dch-lydighed, når han kommer ind i positionen foran mig. Men måske KAN en så kvik hund som ham her lære flere forskellige måder at sitte på smiley

Mit spørgsmål er: Hvad har du valgt? Hvorfor? Har du nogle hemmelige tips og tricks til træning af stillingsskift, tager jeg imod med kyshånd (hvad det så end er smiley )


I LP1 er stillingsskiftet enten dæk-sit-dæk eller dæk-stå-dæk (dommeren bestemmer på dagen).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Låste forben eller låste bagben til stillingsskift
  • #2   10. dec 2016 Så der er både en stopklods for og bag?

    Generelt synes jeg de låste forben er mest elegant at se på, men jeg må også indrømme, at jeg kaster mig over det der er lettest, som virker.
    Mit hovedfokus er dch-arbejdet og der er der ingen stillingsskift, meen kan godt lidt at få så mange point som muligt.

    Vil tro, at han "kan" stillingsskiftet allerede, forstået på den måde at han nok skal skifte stilling, men at han sikkert vil rykke lidt frem samtidig med.


  • #3   10. dec 2016 Jeg arbejder med låste bagben. Jeg synes mam skal se på hundes bevægemønster hvad der forekommer "nemmest" for den. Der er vanskelige skift med begge metoder. Låste bagben er stå / sit vanskeligt og med forben er det sit / dæk der er meget svært.

    Mine bedste råd er:
    Kig på hvad der er lettest for hunden

    Ved forben brug target som du gør gradvist mindre/tyndere

    Ved bagben brug pind/kosteskaft som du gør gradvist mindre

    Brug bagudbelønning

    Gå ikke for hurtigt frem, brug tiden der skal til at skiftene bliver perfekte inden du i musseskridt begynder at sætte afstand på.


  • #4   11. dec 2016 Nu har jeg set en masse videoer af låste for og bagben og tænker umiddelbart, at jeg forsøger mig med forbenene.

    Kom til at tænke på: hvad er lettest under gang?
    Hvis nu hunden har lært et bevægelsesmønster og man nu vil have den til at sitte under gang dække fra løb. Vil hunden mon så være låst i sine bevægelsesmønstre eller gør den bare hvad der er smartest i situationen?


  • #5   11. dec 2016 Under gang gør Ester helt klart hvad der er lettest for hende. Jeg har ikke oplevet at hun har følt sig låst i bevægelsesmønstre.

  • #6   12. dec 2016 Randi - det bedste "nye" tricks jeg har fået til stillingsskiftet her på det sidste, er at lave det i en stor papkasse, med lave kanter. Så er du nede i niveau med gulvet, som du skal være til den endelige øvelse. Man kan evt. fjerne den bagerste side, så man kun har tre sider på kassen. Giver det mening?

    Aqui er trænet til låste bagben. Mest fordi jeg gerne vil have hop-sit fx, og det synes jeg er svært at indlære, med låste forben smiley


  • #7   12. dec 2016 Iøvrigt, så oplever jeg ikke at mine positioner under gang hænger den mindste smule sammen med positionsskiftet i hundenes bevisthed. Aqui har en helt anden "vild" dæk fx under gang/løb. Han synes, det er mega-sjovt at KASTE sig ned, mere eller mindre udenfor kontrol smiley :-) smiley

  • #8   12. dec 2016 Den med papkassen har jeg også prøvet, den er rigtig god smiley

    Til gengæld er min foldedæk gået fra nærmest perfekt til slet ikke at fungere overhovedet.... Så hvis I har nogle gode/nye træningsfif til den, så sig endelig frem smiley


  • #9   12. dec 2016 Labsen - hvad går galt med din foldedæk??

  • #10   12. dec 2016 Hun er begyndt at "klappe sammen på midten" hvis du forstår. Pt er jeg gået helt tilbage til scratch med at stå meget tæt på og træne bevægelsesmønsteret.... Men mangler lidt nye veje at gå

  • #11   12. dec 2016 Kan hun så bevægelsesmønstret, når du står helt tæt på? Og hvor længe har det stået på?

  • #13   12. dec 2016 Når hunde, "folder sammen bagud", så den nærmest går i legebuk, før den kommer ned i dæk.

  • #14   12. dec 2016 Ja tæt på er bevægelsesmønstret fint. Det er med afstanden at problemet opstår.
    Det har desværre stået på i noget tid, jeg valgte ignorere det ( dumme mig ) under sensommerens LP konkurrencer fordi jeg var så forhippet på at hun tog alle skift sikkert på afstand og hun rykker sig "kun" ca en halv hundelængde..... Det bider mig virkelig i røven nu !


  • #15   13. dec 2016 Hmm ja, og så har du garanteret fået belønnet den adfærd temmeligt meget - om ikke andet, så ved ihvertfald at lade hende fortsætte med skiftene smiley

    Hvordan har du oprindeligt indlært det? Hvis du fx. har brugt platform, kunne det være en mulighed at gå tilbage dertil i en kort overgang, for at få heeeeelllttt styr på bevægelsesmønsteret igen?


  • #16   13. dec 2016 Ja det er totalt åndet gjort af mig smiley Oprindeligt er øvelse shapet, så måske det faktisk kunne være en hjælp at køre noget platform indover.

  • #17   13. dec 2016 Det burde komme igen rimeligt hurtigt, tænker jeg. For det rigtige bevægelsesmønster sidder jo et eller andet sted i kroppen smiley

  • #18   13. dec 2016 Tak for jeres råd!
    Jeg har forsøgt mig med dæk-stå, og stå-sit og det kan jeg godt fremkalde hos ham, men sit-stå, dæk-sit eller sit-dæk er det endnu ikke lykkedes mig at fremkalde.

    Er det okay, hvis hunden kommer forbi en stå på vejen fra sit til dæk? Tænker at det let kan ske med låste bagben?

    Vil gå i gang med at strikke en sammen, der passer til ham i størrelsen.

    Det er muligt, at det faktisk er smartere i LP1 med låste bagpoter, da det er dæk-stå-dæk eller dæk-sit-dæk. Den sidste bliver svæk kan jeg godt se (jeg har ikke ambitioner om at gå længere end LP1, indtil videre i hvertfald).

    Havde ellers bestemt mig, men nu er jeg ikke sikker alligevel smiley


  • #19   13. dec 2016 Nej, Randi, du må ikke komme forbi en stå fra sit til dæk (eller den anden vej) smiley
    Men hvis man træner hop-sit og smæk-dæk, så synes jeg heller ikke, at det er et problem? Så er bagdelen jo meget meget solidt plantet i jorden hele tiden.



  • #20   13. dec 2016 Låste bagben er helt klart nemmere til LP1 men pas på at ambitionerne ikke indhenter dig smiley

  • #21   29. jan 2017 Hiver lige denne tråd frem igen smiley

    Simba kan nu bevægelserne i alle skift , med låste forben, så nu skal jeg til at have nogle signaler på.

    Jeg kan høre og se, at mange har forskellige signaler på om det fx er fra stå til dæk eller fra sit til dæk.

    Men kunne man i princippet ikke bare bruge den samme?

    Jeg kan forstå det, hvis hunden har mere end en måde at dække på, men hvis nu hunden kun kan en måde at dække på, er det så ikke lige meget om det er samme ord uanset om hunden står eller sittet når man giver signalet?
    Forstår I?

    Er der nogen af jer der har erfaring med enten at navngive alle bevægelsesmønstre eller med at bruge signalet for den endelig position?

    Grunden til at jeg overvejer at bruge signalet for den endelige position er, at det er lettere for mig at huske signalerne smiley


  • #22   29. jan 2017 Jeg bruger en anderledes kommando i stå til dæk, simpelthen fordi jeg synes at bevægelsesmønstret i foldedækken er så anderledes end dæk i andre øvelser.
    Dog tror jeg at det med kommandoen meget er et temperamentsspørgsmål hos føreren og jeg er ret sikker på at begge dele kan fungere. For mig giver det dog god mening at et så anderledes bevægelsesmønster har en anden kommando.


Kommentér på:
Låste forben eller låste bagben til stillingsskift

Annonce