{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.175 visninger | Oprettet:

Får du opfyldt dit "træningsbehov"? {{forumTopicSubject}}

Nu har der på det seneste været nogle emner vedr. træning, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre fra nogen af jer, der træner aktivt med jeres hunde (mere end den almindelige "familiehundelydighed") og har en mere.. selvstændig.. hund.

Får i opfyldt jeres "træningsbehov", fx. når i træner lydighed, rally, agility e.l, selvom i IKKE har en pleasende race, hvor disse discipliner ligger mere til højrebenet? Jeg tænker ikke på konkurrence - det kommer jeg nok aldrig til at deltage i - så det er ikke som sådan resultaterne jeg tænker på, men mere om i til fulde får opfyldt jeres interesse for at træne. Selvom drømmen ikke er at stå på podiet, så er ambitionerne stadig til mere end den gængse hvalpemotivation og unghundelydighed.

Jeg ved godt at det er et svært og måske også vagt spørgsmål at svare på, især fordi vi er så forskellige, men jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer med racer, der ikke ligefrem er lydighedsegnede i den traditionelle forstand.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Får du opfyldt dit "træningsbehov"?
  • #1   13. jan 2017 Saga opfylder ikke mit træningsbehov - men hun blev heller ikke købt som træningshund, for det står også klart og tydeligt alle steder, at en tibbe IKKE er en lydighedschampion smiley

    Jeg har dog gået til masser af træning med hende alligevel, det kunne jo være, at jeg havde fået en "undtagelse". Det har jeg så ikke smiley

    Men hun har været helt perfekt til det foremål hun blev købt til (at selskabe mig), og da jeg købte hende, havde jeg heller ikke mulighed for at have en mere krævende race.
    Det har jeg så nu - men så var det jo bare en god undskyldning, for at få endnu en hund, som så kunne trænes mere med smiley

    Saga skal i hvert fald ingen steder, og jeg har aldrig fortrudt at jeg købte hende, selvom hun ikke gider at træne!


  • #2   13. jan 2017 Jeg fik ikke opfyldt helt det jeg ville agility mæssigt med Balto. Ikke at vi har planer om at blive de bedste af de de bedste. Men har dog ofte ønsket at han brændte mere får agility end han gjorde. Derfor har jeg nu købt Lucky men lille sheltie hvalp, som jeg håber jeg kan komme ud og få løbet lidt mere agility med. Jeg elsker Balto, og han skal altid blive her hos mig, men at træne har han aldrig rigtigt brændt for. Han vil hellere på en lang snuse skov tur.

  • #3   13. jan 2017 Nej... det gør bestemt jeg ikke, nu hvor Lanka er pensioneret, men det er et bevidst valg.

    Hvis jeg skulle købe hund efter min træningslyst og mit ambitions-niveau, så skulle jeg ud i noget hyrdehund af en slags.
    Men nu er det bare sådan, at jeg ELSKER at dele mit liv med huskyerne. Og det må mit ambitions-niveau rette ind efter, og nøjes med at stræbe efter, at komme så langt, som en husky nu engang kan komme i rally, lydighed, agility, færdighedsprøve osv.

    Når jeg indimellem tyvstjæler en aussie, border el. lign. til lidt lydighed eller agility, kan jeg da sagtens drømme om, at træne med sådan et vidunderligt væsen. Lige indtil jeg så kigger på mine skønne husky-drenge, og godt ved, at jeg ikke kunne ønske mig noget bedre, end dem smiley



  • #4   13. jan 2017 Min race passer perfekt til mit ambitionsniveau.
    Jeg har ingen konkurrence-iver og bestemt realistiske mål. Derfor kan Kida opfylde dem til fulde. Vi er kommet længere end jeg nogensinde troede var muligt, og nu har jeg fået blod på tanden efter mere. Så vi vokser sammen smiley
    Jeg synes det er FEDT at kunne opnå nogle ting med en race, som for mange mennesker er umulig at træne.

    Når det er sagt, skal jeg ikke udelukke at jeg en dag vil have mig en collie at træne med. jeg magter ikke stress-racerne, så border collie og lign. kommer jeg aldrig ud i. De kører alt for højt, og det gør ondt at se på.
    Jeg kan godt lide balancen mellem træningslyst og ro. Og jeg kan godt tåle at hunden siger "nu er det nok - så laver vi lige noget andet, okay?!"


  • #7   13. jan 2017 Når det er sagt, skal jeg ikke udelukke at jeg en dag vil have mig en collie at træne med. jeg magter ikke stress-racerne, så border collie og lign. kommer jeg aldrig ud i. De kører alt for højt, og det gør ondt at se på.

    Hvordan "ondt" ?
    Stresser bc altid da ?


  • #8   13. jan 2017 Fra "den anden side af bordet" kunne jeg aldrig drømme om at gide en race, der ikke levede ligeså meget for træning som jeg gjorde.
    Jo, en dag når jeg bliver rigtig gammel og ikke gider mere - så skal jeg ha noget andet end den jeg har nu, men træne med den kommer aldrig til at ske.

    For mig skal det være for hundens skyld vi træner (altså, det er jo den illusion man bygger op i den), og det kræver en hund med noget motor smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #9   13. jan 2017 Jeg træner med både en "nogenlunde pleasende" race (Ingle) og en ikke særligt pleasende race (Basso). De har dog dét til fælles, at de begge kræver noget af mig.

    Egentlig opfylder de hver især mit træningsbehov, selvom Ingle uden tvivl er den, som jeg - konkurrencemæssigt - vil nå længst med.

    Jeg kunne sikkert nå længere med mindre "selvstændige" modeller, men for mig er den sjoveste udfordring at lære at motivere dem til hver især at synes, at træning er den sjoveste leg i hele verden.


  • #11   13. jan 2017 Jeg kan kun tale ud fra egne betragtninger, Martine. Og jeg har kun mødt den opkørte, stressede slags til både konkurrencer og træning.
    Og det gør direkte ondt på mig at se den misforståethed der er hos de ejere. "Se hvor glad hunden er". Øh nej, den stresser. Og vi er langt ud over positiv stress.


  • #12   13. jan 2017 Kender ikke ret meget til racen, men synes bare der er mange der ikke bryder sig om en hund med en hvilepuls på over 30 slag i minuttet (overdrivelse fremmer forståelse) - og vil have at en hund i alle livets forhold skal være i RO - for ellers stresser den.

    Nu kan jeg jo kun udtale mig udfra det der bliver skrevet - og det kan da snildt være, at jeg også ville se de hunde i omtaler som "stressede" - det er blot en tanke herfra, hvor jeg ind imellem smiler lidt over de venner jeg har på facebook og deres Corsoer som er "helt vilde" smiley


  • #13   13. jan 2017 Stress er jo en nødvendighed for at kunne yde - vi ser det også hos slædehundene.
    Men der er en grænse mellem den gode og den dårlige slags, og den er der nogle der går rigtigt, rigtigt langt over.
    Negativ stress lagres i kroppen og forkorter livet, så det er ikke for sjov.
    Border collierne var bare et eksempel. Det samme kan ses i min race, og nok de fleste andre også. Nogle racer har bare større tendens and andre, og så er det ejernes ansvar at kontrollere det, både på egen hund og i avlen.


  • #14   13. jan 2017 Hmm - jeg tænker at det i nogen grad har noget med vane at gøre. Er man vant til at se en rolig hunderace, vil en BC måske virke helt "sindssyg" ved siden af.

    Jeg synes der er enormt meget stress-forskrækkelse og "hunden må ikke lege bold, hunden må ikke lege trækkeleg osv osv" og tænker om det lige her måske beror på en overtolkning af en højdriftig hund?

    Det er bare en tanke ....


  • #15   13. jan 2017 Helt kort; nej.
    Og det er også derfor at næste hund bliver en anden race.

    Men men men dværgschnauzere er da fuldstændig umulige at leve uden, så vil altid have mindst en dværgschnauzer smiley
    Og jeg nyder selvfølgelig at træne med Coco, ellers ville jeg jo ikke gøre det smiley


  • #16   13. jan 2017 A-S

    Jeg tænker Riesen engang imellem - sygt fed race smiley


  • #17   13. jan 2017 Ihh tak for jeres gode svar. Og at i forstod, hvad jeg mente smiley
    Sagen er egentlig den at jeg forelsker mig mere og mere i den italienske mynde, og det må siges ikke at være den race, man ser allermest på træningsbanerne. Men jeg er så heller ikke interesseret i konkurrence eller titler - bare i at træne. Racen er lærenem og kvik, men med de begrænsninger der er når vi snakker mynder.
    Spørgsmålet er så (for i andre aspekter passer den perfekt ind) om den vil kunne opfylde mit behov for træningen, eller om jeg i sidste ende bliver træt af ikke at have valgt en hyrdehund..
    Det var lige en del tekst om mig selv, men jeg er glad for at høre om jeres forskellige erfaringer! smiley Jeg synes egentlig det er et spændende emne


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #18   13. jan 2017 Begrænsninger? Mynder har da ingen begrænsninger smiley

    Spøg til side: Mynder er generelt kvikke og lærenemme, men man skal være forberedt på at tænke lidt alternativt og medbringe både tålmodighed og sans for humor, når man træner.

    Basso klarer sig faktisk ganske fint på træningsbanen, når bare jeg er opmærksom på at stille - i hans optik - rimelige krav og sørger for variation. Det sidste kræver en træner, som er villig til at acceptere, at man efter 2-3 gentagelser finder på noget andet, men det er ikke umuligt.

    Nå ja, man skal selvfølgelig være parat til at acceptere, at holdkammeraterne er lykkelige over, at de ikke skal have mynden med hjem smiley


  • #19   13. jan 2017 Marco opfylder mit træningsbehov - dog er vi meget forskellige i træningen.

    Vi træner både LP lydighed og Rally Lydighed. Ligeledes er Marco sommetider på jagt og sportræning (mest for sjovt).

    Vi starter konkurrencer i Rally Lydighed og skulle gerne starte vores første LP1 i 2017.

    Vi er meget forskellige træningsmæssigt, da jeg både har OCD og er meget perfektionistisk - så jeg elsker gentagelse! Øvelsen skal jo helst være 100% (i mit hoved). Marco hader gentagelser, han mister alt sit drive! Det er simpelthen alt for kedeligt til ham. Så vi kan til tider have lidt udfordringer.
    Men ellers elsker vi begge at træne! Sådan en ting som fri ved fod - som jeg gerne vil have fungerer, men som IKKE fungerer, fordi Marco synes det er røv kedeligt. Så vi er i fuldt gang med motivation. Det går stille og roligt fremad!


  • #20   13. jan 2017 Hmm... Det der med stressracer..

    Husker jeg helt forkert når jeg synes at huske at du har noget med Rie Ravn at gøre, Malene?

    I givet fald forstår jeg godt hvorfor at "vi" ser tingene ret forskelligt når det kommer til de driftige og signalfølsomme hunde.

    Hvad angår det med at få tilfredsstilet træningsbehovet... ja ja. I kan sagtens smiley

    Jeg er ikke engang hundefører... Prøv lige at få det tilfredsstillet på den måde smiley

    Nej, det går faktisk ok. Jeg får lov til at hjælpe lidt her og der, holder en line klikker lidt, får lov til at være efter en sjusket hundefører en gang imellem. Det er godt nok - jeg er glad for at jeg ikke er forpligtet ud over det, man altid kan tilvælge at nørde hund sammen med nogen.

    Det er en alletiders måde at få det bedste ud af en lidt ufrivillig situation smiley


  • #21   13. jan 2017 Hehehe, Eva smiley Fra Freja har jeg netop erfaring med en hund der ikke kan klare mere end 3 gentagelser (og hurtigere bliver ukoncentreret) - og christ, det kan blive frustrerende - men hun var gennem flere år trænet på en helt anden måde end min tilgang er nu. Så længe man sørger for variation, så spekulerer jeg på om det er nok til opfylde ens behov for træningen, når ikke man umiddelbart er interesseret i konkurrencelydighed o.l.

  • #22   13. jan 2017 Opfylder mine hunde min træningsbehov: JA

    Og mere til smiley

    Jeg træner stort set hver dag, mine hunde elsker det, hvis vi holder en fridag og jeg ikke på anden vis (spor ol.) har kørt dem trætte bliver jeg nappet og skældt ud ind til jeg letter bagdelen og laver noget med dem.

    Min tæve træner jeg HTM, det er mange dag nørdet detalje træning i positionerne og hun elsker det. vi har dog nogle udfordringer omkring omgivelserne til konkurrencer, hun er meget glad for mennesker og er lidt en støvsuger så det arbejder vi med. Men der skal jo også være nogen udfordringer ellers bliver det kedelig smiley

    Min hvalp er opmærksom og arbejder med fuld turbo som alle de hvalpe af pleasende racer jeg kender, han lærte alle øvelserne til hvalpetræning lige så hurtigt som border collierne smiley Skal da ikke sige vi på et tidspunkt løber ind i noget race præget problem men ind til videre så er min ikke pleasende utrænbare race mega trænbar og pleasende smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #23   13. jan 2017 Altså, jeg synes jo, at det er skideskægt at træne med en whippet, men det kræver nok, at man kan se det sjove i at rende rundt med "klassens klovn" smiley

    I lørdags leverede han den nydeligste apport. Træneren så det med et halvt øje og bad mig prøve igen. Dét skulle jeg aldrig have gjort! Basso ventede pænt, løb ud og samlede apportbukken op ... og så tog han ellers ti sejrsrunder, hvorefter han kom retur - uden apporten smiley

    Ja, ja, jeg glæder mig over dét, der lykkes, og morer mig over hans ... øh ... kreativitet, når det går galt smiley


  • #28   13. jan 2017 Martine; Det tænker jeg også - ofte smiley
    Men ikke i en to-værelses på 3.sal i indre København. Jeg er godt klar over, at mange siger, at hunden skal være i ro inde og aktiv ude, men dén boligsituation (og omkringliggende "natur") vil jeg simpelthen ikke byde en stor brugshund (og derudover så ville jeg altså heller ikke gide at rende op og ned ad alle de trapper med sådan en stor hvalp smiley )


  • #30   13. jan 2017 Riesen er meget anderledes end de to andre str, men en mellem er også noget anderledes fra en dværg. Det er jo tre vidt forskellige ting, de er avlet til.

    Dem jeg har mødt har især været på rally banerne, hvor de virker til at gøre det godt smiley
    Og så mødte jeg engang en giga stor, gammel hanhund i Fælledparken. Den var så stor, og så gammel og helt og aldeles stilfærdig smiley


  • #34   13. jan 2017 AG; det er jo ganske fint, hvad du siger der, men nu er det ikke alle, der har haft muligheden for at være så velforberedte på det at få hund, som du måske har kunnet.
    For mit vedkommende er Coco min første hund, og det var aldrig min tanke, at jeg skulle træne noget som helst, derfor ledte jeg ikke efter en træningsmakker.
    Som førstegangsejer er der bare nogle ting man ikke kan forberede sig på. smiley


  • #37   16. jan 2017 Altså jeg træner jo med en Irsk Terrier (pt er jeg på min femte). En af de der såkaldte 'ikke-pleasende' racer - hvad man så mener med det smiley Selvstændig som bare pokker osv osv osv - nævn selv flere træningsmæssigt 'dårlige' egenskaber. Den gider da i høj grad træne smiley Faktisk er der intet den hellere vil end at lave noget sjovt sammen med sine mennesker. Det handler rigtig meget om træningsmetoder at få sådan en hund med på legen. Fx er shaping genialt til den slags hunde.
    Jeg er er hundetræningsnørd og elsker at træne dagligt med mine hunde. Min Dober er en mere 'traditionel' race at træne med og det ER bare fedt at træne med en hund der designet til det og bare gør tingene 'efter bogen'. Men jeg elsker udfordringen ved at træne med en hund, hvor man nogen gange skal ud i nogle lidt kreative løsninger for at komme til målet.
    Min nu 9 mdr gamle Irske Terrier kan jeg blive helt høj af at træne med; der er virkelig meget drift i den lille hund og han ELSKER at træne og han kan blive ved og ved og ved og ved. Når jeg tager hundetræningstøjet på er han ved at slå knuder på sig selv og bider i ærmer og bukseben osv af bare iver. Jeg satser da kraftigt på at han skal til konkurrencer i B-klassen næste år og det bliver skidesjovt at prøve A-klassen med ham smiley
    Jeg får i høj grad opfyldt mit træningsbehov. Der hvor jeg ville opleve at det blev trælst var hvis hunden ikke havde noget drift overhovedet. Så er det godt nok op ad bakke at træne noget som helst. Sådan en har jeg haft og det får jeg ikke igen smiley


  • #38   19. jan 2017 Hov jeg fik da slet ikke sagt tak for dit uddybende svar, Mette Marie smiley Fedt at høre dine erfaringer. Jeg er gennem de sidste par år blevet ret interesseret i shaping og klikkertræning generelt, og det kommer uden tvivl til at fylde en del i træningen, af den grund at det jo bare er sjovt og giver en masse muligheder! Og godt du nævnte drift, det er jo værd at tænke over.

Kommentér på:
Får du opfyldt dit "træningsbehov"?

Annonce