{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plads kommando
  • #1   24. feb 2017 Hvis hunden ikke kan uden lokning, kan den det ikke, Så lokning skal fjernes først. Når hunden kan det udelukkende på håndtegnet starter du med at lave øvelsen et par gange med håndtegn og belønning, når hunden gør det rigtigt.

    Så indfører du et verbalt signal, fx Plads. Sig plads - vis håndtegn - hunden kommer i positionen - belønning. Når du har gjort det nogle gange kan du prøve at sige plads uden håndtegnet, Hvis hunden går ind på plads er du glad, for så har du erstattet håndtegnet med dit verbale signal.
    Hvis hunden ikke gør det, skal du gentage nogle gange mere.
    Dette skal som regel gøres over et par træningssessioner.


  • #2   24. feb 2017 Hvordan har du indlært pladspositionen?


  • #3   24. feb 2017 Vi træner rally. Og jeg har en åndssvag vane med at have en godbid i hånden, og så lave et tegn til plads. Ved ikke om det er lokning, men min træner har påpeget, at jeg bruger mange tegn.
    Har aldrig set det som et problem, da vi træner for sjovt. Men nu har vi fået ny træner og hun påpegede det .


  • #4   24. feb 2017 Det er SÅ skønt at have en godbid i hånden, hunden laver øvelserne så fint. Problemet er bare at hvis man vil konkurrere skal godbidden væk.

    Hvis han ikke kan det uden godbidden i hånden, kan han det ikke rigtigt.


  • #5   24. feb 2017 Via lokning. Så havde vi en periode hvor jeg klappede på låret.
    Der sad han også skævt, men dengang var det ikke noget problem, at han ikke sad perfekt.
    Da vi indlærte plads var det hvor han skulle gå bagom mig. Da vi startede til rally lærte vi den hvor hunden ikke behøver at gå bagom en.
    Jeg begyndte på lokning for at han ikke skulle sidde skævt.


  • #6   24. feb 2017 Randi- Vi kommer aldrig til at gå til konkurrencer.
    Jeg kan mærke, at både hund og måske endda mest ejer bliver virkelig udfordret ved ikke at have den skide godbid i hånden.


  • #7   24. feb 2017 Så ville jeg lokke videre og jeg tror jeg ville lave nogle gentagelser med godbid i hånden og derefter en uden godbidden. Når godbidden ikke er i hånden får han straks han har lavet øvelsen en super-godbid. Hav dem gerne i vesntre limme, så du kan nå at give ham den positionen. Han skal kun have godbidden i de Plads hvor han sætter sig rigtigt første gang. Gør han ikke det ville jeg bare sige at det var ærgerligt, få et skridt baglæns og lade ham prøve igen.

    Skift mellem godbid i hånd og ikke godbid i hånd og hav med tiden flere gange hvor du ikke har godbidden i hånden end gange hvor du har.




  • #8   24. feb 2017 Jeg har selv været der, men har arbejdet ihærdigt på, at fjerne godbidden fra hånden smiley
    Hvis I ikke skal til konkurrencer, gør det jo ikke så meget at den er der nogen gange. Men du kan jo lave det til en konkurrence med dig selv om du kan slippe den godbid.


  • #9   24. feb 2017 Ja okay det må vi prøve smiley
    Vi har efterhånden trænet rally i lang tid, og der er ingen der har kommenteret det før.


  • #10   24. feb 2017 Ej, vi træner også rally og jeg har fået sådan en idiotisk vane med at holde en godbid i hånden og så ellers lave en "brækket arm" smiley
    Det er ikke så smart, for vi skal altså starte konkurrence på et tidspunkt smiley


  • #11   24. feb 2017 Randi- Hold nu op hvor jeg synes det er svært.
    Og egentlig er det dumt for han kan sagtens gå en bane uden at få noget.


  • #12   24. feb 2017 KJ, det er meget svært, når man har vænnet sig til at gøre noget smiley

  • #13   24. feb 2017 Anine- Det er bare med at stoppe inden det bliver en indgroet vane.
    Og det er så åndssvagt for egentlig bliver godbidden ikke rigtig brugt når vi går en bane.


  • #14   24. feb 2017 Det er det samme med os. Han får den faktisk ikke, før banen er slut smiley

  • #15   24. feb 2017 Sådan nogle vaner er bare så svære slippe igen. Det er total åndssvagt smiley

  • #16   24. feb 2017 Meget smiley

  • #18   24. feb 2017 Rotterne, må jeg lige spørge, på baljeøvelsen, lærer man så også hunden at træde ind i plads PÅ baljen?

    For det mente min træner bestemt ikke, at man skulle, hvorimod jeg troede, det er hele pointen med øvelsen smiley


  • #21   24. feb 2017 Det der er, er, at min træner siger, at positionen er forkert, når hunden står på en balje, da skulder ikke er mod knæ.
    Men det synes jeg bare, lyder lidt underligt. Hunden ved vel godt, at dens normale plads ikke foregår i luften smiley


  • #23   24. feb 2017 Jeg mener ikke, at han ikke er ved min knæ, fordi han ikke har søgt mod det smiley
    Men fordi han er for højt placeret, eftersom at baljen er høj. Det er det, hun mener.
    Giver det mening? Er lidt dårlig til at forklare smiley


  • #25   24. feb 2017 Vi gør det godt nok på en bog. Så det fungerer helt fint smiley

  • #28   25. feb 2017 Rotterne- Sådan har vi ikke gjort med alle øvelser til rally. Der er kommando på fra starten af.
    Elefantøvelsen træner vi allerede. Men som en anden skriver gør det ikke den store forskel i forhold til at han sidder skævt.


  • #31   25. feb 2017 Elefantøvelsen vil ikke nødvendigvis hjælpe på en skæv position - det kan hjælpe, hvis du under baljeøvelse lærer hunden et tegn for 'ret måsen ind' - jeg trækker venstre skulder tilbage, så kan jeg rette hende ind.

    Det er dejligt til de øvelse, der f.eks. hedder STOP - 1 skridt højre - STOP, fordi det kan hunden meget hurtigt sidde skævt pga. bevægelsen i øvelsen.

    Hvis hunden konsekvent sidder skævt hver gang, ville jeg hjælpe den til at sidde rigtigt (lokke m/u godbid), og KUN belønne for korrekt position. Sidder den skævt, siger jeg "hov" og så retter hun ind, eller jeg går et par skridt længere, så hun får en ny chance til at sidde korrekt.

    Ved elefantøvelsen "aktiverer" du jo egentlig bare hundens bagpart - så den lærer at bruge den.

    Mht. at vise korrekt position er det selvfølgelig med at udfase lokning ret hurtigt, alt efter hvilken hund man har. Den skal helst ikke blive afhængig af at blive ført med en godbid, det dur ikke smiley


  • #33   25. feb 2017 Jeg er også gået med ind og gået rundt om baljen med hende, men først efter hun selv kunne dreje rundt.

    Det er dog en udfordring på højre side, fordi hun har svært ved at dreje højre rundt på baljen, fordi hun bare blev belønnet for venstre rundt i starten smiley

    Jeg synes der er mange, mange delmomenter i en pladsøvelse - det har jeg fundet ud af, da jeg startede på det, på højre side smiley


  • #35   25. feb 2017 Jeg vil nu heller ikke træne selve det at gå ind på plads med baljen, men kun bruge den til ren bagpartskontrol og i stedet bruge et mere fladt taget feks en bog til når hunden skal svinge ind.

    Til jer der på et tidspunkt kunne tænkes at ville stille konkurrence i feks lydighed skal I passe på med at have en vane hvor I bruger kropssprog eller hvor hunden retter ind, for det trækker i point.

    Tilbage til emnet: Jeg vil helt klart anbefale dig at gå i gang med at træne bagpartskontrol på en balje. Lær din hund at gå hele vejen rundt uden hjælp fra dig. Gør herefter baljen "mindre" så du til slut har et taget med samme tykkelse som en bog. Når du rykker fra baljen kan du begynde at lade hunden svinge ind i plads. Beløn kun når hunden er i præcis den position du ønsker. Den position du belønner for, er nemlig den position du får smiley

    Du kan også forstærke din hunds billede af en lige position, ved at du indtager den ved en siddende hund. Det vil sige at din hund sitter og du stiller dig ind så pladsen er perfekt og du belønner i positioner. Det kan være utroligt virksomt at gøre billedet af det ønskede tydeligt for hunden på en let måde. Dette er selvfølgelig ikke en øvelse der på nogen måde kan stå alene.


  • #37   25. feb 2017 Jeg har så valgt, at de så må trække mig for min FVF, hvis de synes hun går for tæt.. Jeg vil ikke pille det af, fordi jeg gerne vil bruge det sådan fremover smiley

    Jeg synes klart det er fedest, med en hund der går klistret op ad benet, så jeg kan mærke hende smiley


  • #38   25. feb 2017 Har lige trænet det med ham. Han kan godt komme på plads udelukkede ved en verbal kommando. Men i hans verden betyder det at han skal gå bagom mig. Det er sådan vi har indlært det for mange år siden, og selvom vi ikke har trænet det i lang tid, så husker han det. Han sidder stadig skævt men så tar jeg et skridt fremad og retter ham ind.
    Men hvad gør jeg så når han skal gå venstre om. Bruger jeg et andet ord end plads?


  • #40   25. feb 2017 Og så slet ingen kommando her i starten?
    Han er god til at komme ind på plads via håndtegn, og der sidder han også rigtig fint.
    Men min træner mener som sagt jeg ikke må have en godbid i hånden, og så har han meget sværere ved at gøre det.
    Men det er jo ikke nemt når hunden ikke kan det uden.


  • #42   25. feb 2017 Jo så løber han på plads. Men der bruger jeg også håndtegn.
    Plads som i følg mit venstre ben gør han uden problemer smiley

    Lidt underlige for han han jo åbenbart skelne imellem hvornår han skal gå højre bagom mig, og hvornår det betyder følg mig. For når han skal følge mig, får han kun kommandoen plads.

    Jeg vil prøve virkelig at træne plads hvor han ikke skal gå bagom mig. Så må det blive med lokning indtil det sidder fast.

    Har altid tænkt vores plads var god, og min gamle træner kommenterede aldrig på det. Så det er lidt af en udfordring, at skulle gøre tingene anderledes.





  • #43   25. feb 2017 Hmm.. Hvad er der galt med at han går bag om dig, for at gå på plads? Det gør Nicki nu også - når hun så skal venstre om (rally) og tilbage i plads, så signalerer jeg det bare med venstre arm.

    Du må jo gerne have håndtegn på, især i rally. Du må bare ikke gå med en usynlig (eller synlig) godbid i hånden smiley


  • #44   25. feb 2017 Milla- Jeg tænker ikke der er noget galt i det smiley Men jeg vil gerne lære ham den anden måde også.

    Vi har trænet det lidt idag. Og med håndtegn kommer han super fint på plads (venstre om).


  • #46   25. feb 2017 Altså er det fordi han slet ikke kan finde ud af at gå ind på plads på den anden måde (heller ikke uden hjælp), eller fordi du hellere vil have den som "standard"?

    Hvis han gør det som han skal på håndtegn, så ville jeg være tilfreds smiley

    #45 Ja, nu tænkte jeg på rally-reglerne, da jeg skrev det med godbidden smiley


  • #47   25. feb 2017 AG- Vi er altid blevet ros til skyerne for vores samarbejde.
    Jeg er uforstående overfor trænerens kommentar omkring anvendelse af håndtegn.


  • #49   25. feb 2017 Ja du har nok ret. Hun sagde endda at vi skulle prøve at gå en bane uden at anvende tegn.
    Jeg var et stort spørgsmålstegn, for hvordan kan man lige det.
    Jeg tar en snak med hende igen til næste træning.


  • #51   25. feb 2017 Det er da mærkeligt. Det at bruge håndtegn/kropssprog er jo noget, der kendetegner rally. Det bliver faktisk ikke taget super godt i mod, hvis man er helt stiv og "lydighedsagtig" smiley

  • #52   25. feb 2017 Kan slet ikke se hvordan vi skal gøre tingene uden håndtegn.
    Jo i øvelser hvor han skal følge mig, men ellers ikke


  • #54   25. feb 2017 AG- Jeg synes også bare det er underligt. For vores gamle træner har ALDRIG sagt noget lignende.


  • #55   25. feb 2017 AG, vi bruger også meget fagter og kropssprog smiley
    Jeg kan huske, at min gamle træner blev "sur" fordi jeg hele tiden gik og småsnakkede til Spot og viste ham på vej smiley

    Men nu er vi startet til rally og jeg snakker ret meget til ham samt holder fest og bruger arme/håndtegn i alle retninger og Gud han elsker det smiley
    Tror også, at KJ's træner ville have det lidt svært med mig smiley


  • #56   25. feb 2017 Jeg har det på præcis samme måde AG - jeg forbereder hende med verbal kommando, og lidt tid efter kommer håndtegnet så. Det fungerer rigtig godt, fordi så er hun ikke i tvivl om, hvad jeg mener, når jeg har håndtegn/bevægelser der kan minde lidt om hinanden smiley

    .. Men det betyder altså også, at vi ville aldrig kunne gå en bane uden håndtegn, det er der simpelthen ALT for mange forskellige øvelser til - ISÆR i øvet+!


  • #57   25. feb 2017 KJ, det er altså også underligt.

  • #58   25. feb 2017 Der er sgu da så mange øvelser, at hvis jeg skulle finde på navne til dem alle ville de ende med at hedde flyv, elefant, random, hjælp, dans, svæv eller alt muligt andet mærkeligt smiley

  • #59   25. feb 2017 #58 Ja, og så ender det med, at man ikke selv kan huske, hvad der er hvad smiley

  • #62   25. feb 2017 Jeg bruger sådan set kun stemme til at få en glad og klar hund. Bruger ingen kommandoer andre end sit og det er også sjældent smiley

  • #64   25. feb 2017 Min bane forløber sig sådan her:
    Plads - suuper - dyygtig - jaa - floot - kommando - *håndtegn* - jaa - rigtigt - super fint - kommando - *håndtegn* osv. smiley

    Hun sætter sig automatisk ved hvert stop, så der "sparer" jeg nogle kommandoer. Ligeledes har jeg så heller ikke nogen kommandoer til følget, hverken højre/venstre/omkring (ud over tyskervending, der er håndtegn), det hører bare med - jeg har dog nogle kropssignaler til de forskellige ting.. Og jeg har også kommando til bakke smiley


  • #66   25. feb 2017 Jeg siger faktisk også tysker, men jeg tror ikke rigtig det betyder noget for hende.. Jeg kunne egentlig lige så godt holde min mund smiley

  • #67   25. feb 2017 Jeg siger ikke noget i tyskervendingen eftersom han allerede går rundt om så snart jeg skifter snoren over i den anden hånd smiley
    Og det vil jeg så bare overføre til håndtegn i de senere klasser.

    Vi etikken så øvede endnu, så vi har ikke mange kommandoer smiley


  • #68   25. feb 2017 Jamen jeg gør det samme som jer smiley



Kommentér på:
Plads kommando

Annonce