{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
779 visninger | Oprettet:

Parteret pony fundet i skoven {{forumTopicSubject}}

Det er så tredje gang man har fundet en parteret pony i skoven.

Når nu der er en situation så man ikke mere kan have ponyerne, og man har besluttet sig fro at de skal aflives, og man oveni ved, hvordan man slagter, hvorfor finder man så ikke nogen, som gerne vil modtage kødet - enten gratis eller betale en rimelig pris for det.

Jeg ville da gerne have haft den til at ligge i min fryser

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-05-26-kvinde-finder-parteret-pony-i-skov


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parteret pony fundet i skoven
  • #2   26. maj 2017 smiley

  • #3   26. maj 2017 Ja det er virkeligt underligt - man kunne da formentligt have tjent en god skilling på at sælge til hundeejere, BARF er jo in smiley

    Jeg tænker, at det måske har noget at gøre med reglerne for registrering af heste. De SKAL jo være chippede, have pas osv. Måske de er bange for, om det kan få konsekvenser, hvis nogen opdager, at de ikke overholdt denne lovgivning?

    -ellers kan jeg i hvert fald ikke finde nogen mulig grund til bare at smide det i skoven, hvis man rent faktisk har aflivet humant osv.


  • #5   26. maj 2017 Tænker også manglende pas eller for høje priser ved Daka måske?

  • #6   26. maj 2017 Det kan være de ikke er til konsum og de ikke har råd til daka.. hvorfor de partere den ved jeg ikke..

  • #7   26. maj 2017 Den var jo ikke chippet, så den kunne jo ikke komme på slagteri.
    Men den var jo parteret perfekt, så det er jo en med forstand på slagtning som har parteret den.
    Og jeg vil mene, at der nok er mange hundeejere der barfer, som vil være ligeglad med om den var chippen. Det er jo mange måltider i sådan en.

    Men uden tvivl, så er den nok smidt i skoven for at spare de 1800 kr. til Daka


  • #8   26. maj 2017 De kan jo have skåret chippen ud efter den var aflivet

  • #9   26. maj 2017 Fra. Jensen
    Det ville da være fuldkommen tåbelig at skære chippen ud ad den, for derefter at smide den i skoven.
    Havde den/ dem være chippet, så kunne man have sendt den til slagt


  • #10   26. maj 2017 Jeg ved det ikke, selve sagen med partering og det at den er smidt i skoven rører mig ikke så meget, andet end at det er noget svineri, min tanke går mere på at jeg håber den er aflivet korrekt.

  • #11   26. maj 2017 Anni - Uden chip kan ejeren ikke spores, og slagter koster penge


  • #13   26. maj 2017 "Ponyen var parteret og lagt i poser. Politiet bad de to kvinder om at tjekke ponyen for en chip, så den kunne identificeres. Men ingen chip blev fundet. " What??????

  • #15   26. maj 2017 De to små -dyreparker tager ikke imod en eller anden tilfældig død pony. Der RIGTIGT mange hesteejere, der gerne vil have at hesten bliver løvemad e.l. og derfor er der ikke just mangel, så man skal vide i ret god tid, at hesten skal slagtes, da der typisk vil være ventetid. Derudover slagter de selv hesten, så den skal altså ankomme levende til dem - de skal jo også sikre, at der ikke tilføres nogen sygdomme udefra osv.

    Så at droppe død pony af i zoo er ikke en mulighed.

    Hvis den ellers er slagtet på lovlig og human vis, så kunne de sælge den til hundemad, selv spise den e.l. Så når de ikke gør det, er mit bud, som allerede nævnt af flere, at de enten ikke har troet, at den kunne aflives uden chip (det kan den godt, og den kan også hentes af DAKA) og/eller de har ganske enkelt ikke ville betale hvad det koster at få den hentet af DAKA. Det er også hundedyrt - og man betaler en hel del mere for en hest en for en ko i samme størrelse. DAKA har virkeligt forstået at udnytte, at man ikke har så mange andre muligheder som hesteejer, hvis hesten af den ene eller anden grund ikke kan slagtes til konsum. Og som reglerne for hestehold er, så kræves der stort set samme regler for en hest der ikke er udelukket fra konsum, som for kvæg og andre produktionsdyr - dvs at uden kurser/uddannelse må du ikke give så meget som en ormekur selv, ALT foder skal indberettes osv. Så de fleste hesteejere melder hesten ud af fødekæden og så kan den ikke længere slagtes = værsgod at betale overpris til DAKA.


  • #16   26. maj 2017 Jeg tænker også DAKAs priser. Det er jo ikke der har 2000 til det plus aflivning.

  • #17   26. maj 2017 # 11
    Prøv lige at læse, hvad det er jeg skriver !!!!!!
    Hvis de har chip, så kan de sendes til slagt på et slagteri og det koster så sandelig ikke en eneste krone, det er helt gratis, samt at man får penge for kødet.....


  • #19   26. maj 2017 Lens -om hesten fjernes fra matriklen er sådan set ligemeget, hvis den ikke har chip og pas. Det SKAL alle heste have, uanset om de går 30 år uden at forlade baghaven eller om de tager til stævne hver weekend. Men da der jo ikke er den store kontrol med den slags ved hobbyhold, så kan man naturligvis slippe afsted med det, hvis hesten bare går derhjemme. Og medmindre man render i en politikontrol, kan man jo også slippe afsted med at køre med den.
    Den vil ikke kunne slagtes til konsum, men den kan jo uden problemer aflives og DAKA skal også nok tage den med, uanset om den har papirerne i orden eller ej.

    Anni -nu ved jeg ikke, hvad det er for en pony, men jeg tvivler på, at du får ret mange penge for f.eks. en shetter. Det er jo mere arbejde at slagte, end den kan indbringe i kødpris smiley De skriver, der er tale om 60-60 kg, så MÅ det være en ret lille pony.


  • #20   26. maj 2017 # 18
    Det er rigtig.
    Men stadig, så ville der være mange, som nok gerne ville have haft kødet til hundemad, hvis altså ponyen ikke var syg, hvilket jeg ikke tror siden det er nr 3 de har fundet,

    Jeg tror, at det er nogen, som ikke mere har haft råd til at have dem. De har nok hellere ikke haft råd til at få dem chippet så de kunne slagtes på slagteri.
    Og da små ponyer er nærmest umulig at sælge, så har de aflivet dem og smidt dem i skoven så ræven og grævlingen kunne holde fest .


  • #21   26. maj 2017 Jeg kan heller ikke huske reglerne, men jo der er regler omkring chip/pas/papirer osv. og derfor tænker jeg faktisk at det har noget med det det at gøre eller også penge.

  • #22   26. maj 2017 Selvom hesten havde været chippet, er det langt fra sikkert at den måtte slagtes.

    De fleste heste er i dag taget ud af konsum, da det er bøvlet at have en hest der må slagtes, noget med medicinering og fodring


  • #25   27. maj 2017 Mærkelig og ikke særlig rar sag smiley Det er ikke ok at kassere en pony på den måde smiley

  • #26   27. maj 2017 Lens -det er rigtigt, at der har været meget snak om, at man nærmest skulle sy passet fast på hesten, for at være sikker. Men det er altså ikke korrekt -det skal bare kunne fremskaffes relativt hurtigt (så vidt jeg husker indenfor tre timer, men hæng mig ikke op på det). Og det gælder næppe på en almindelig ridetur - men transporteres hesten, eller skulle der en dag være kontrol på opstaldningsstedet (har aldrig hørt om kontrol af et opstaldningssted, men hvis nu det skulle ske), så skal passet kunne fremvises.

    Til gengæld er det juridisk fløjtende ligegyldigt om hesten nogensinde skal forlade matriklen - Den SKAL have chip og pas (eller pas i hvert fald, jeg tror faktisk anden mærkning som f.eks. fryse- eller brændemærke stadig er gyldig, så længe hesten ikke skal over grænsen). ALLE heste, uanset brug, skal være registreret og have et pas. Og det er ikke ligefrem gratis at få lavet, så for et par småponyer overstiger prisen på papirerne formentligt ponyernes værdi.
    Det er bare lidt ligegyldigt ift. aflivning, idet hesten sagtens kan aflives og bortskaffes uden - hvis man da vil betale for det, og det er nok der skoen trykker her.


  • #27   27. maj 2017 Ang ingen chip så er det ulovligt at transportere den, og det er ulovligt at slagte den.

  • #29   28. maj 2017 C F
    Den kan ikke doneres til en dyrepark hvis ikke den har chip og pas.
    Det undrer hellere ikke mig at politiet har bedt vedkommende som har fundet den om at køre den længere ind i skoven.
    Politiet har jo efterhånden ikke resurser til at rykke ud til noget som helst, de rykker ikke engang ud til butikkerne for at afhente butikstyve.


  • #31   28. maj 2017 Ang slagt, det er selvfølgelig ved en slagter jeg mener.

  • #32   28. maj 2017 Jeg læste at der er mellem 4 og 6 måneders ventetid på at donere til løveparken.

  • #34   28. maj 2017 Hvis en hest/pony skal slagtes på et slagteri, skal den have et pas.
    Dernæst skal den tilses af en dyrlæge inden slagtningen.
    Og så skal den have pillet skoene af.
    Det skal den for øvrigt også, hvis den skal hentes af Daka.
    Så det kan være en rimelig dyr affære, hvis det skal gøres efter bogen.
    "Vores" lokale slagter "tager" 500kr for en aflivning, og det ved jeg, der er flere der har benyttet sig af.
    De har så selv taget skoene af den og gravet den ned.
    Det ved jeg så til gengæld ikke om er lovligt!


  • #35   28. maj 2017 Inge -det er ikke lovligt. Hjemmeslagt er helt ok, men man må IKKE begrave en hest, medmindre man har indhentet en tilladelse til det, og den er ikke nemt at få (noget med forurening af grundvand og hvad har vi).
    Og så kræver det i øvrigt et monster hul at begrave en hest - ikke noget man lige klarer på et par timer ved håndkraft og med en spade.
    Ang. sko, så henter DAKA også heste med sko, men det koster et gebyr og det er jo ikke ligefrem billigt i forvejen. Det er dog ikke ret svært at pille skoene af en hest, det har vi da også selv klaret, på dem vi har fået slagtet/aflivet.


  • #36   28. maj 2017 Jeg mente nok, at det ikke var lovligt.
    Så ved vi det smiley
    Men det var nu også en lille pony, og den var faktisk ikke meget større end en Sankt Bernhards hund.
    Gud ved om man må grave sådan en fætter ned?


  • #37   28. maj 2017 Det tænker jeg at man ikke må. Er det ikke også forbudt at begrave sin hund?

  • #38   28. maj 2017 ja, det må du godt, det tilrådes en 50 meter grænse tin evt. vandboring.

    heste kategoriseres som landbrugsdyr og disse må ikke begraves.
    jeg tænker dog at sådan en bette pony går næsten under kategorien hund..


  • #39   28. maj 2017 Nej, det er ikke forbudt at begrave sin hund. Men heste, uanset størrelse, må ikke begraves. Medmindre altså man har en tilladelse (der er f.eks. enkelte heste begravet på travbanen o.l.)

  • #40   28. maj 2017 MLA -det gør den ikke. Størrelsen tages ikke i betragtning her. Men medmindre man er dum nok til at sige det til nogen, er der næppe nogen der opdager det.

  • #41   28. maj 2017 i know.. det var bare sådan en generel bemærkning, nu når den ikke var større ..


Kommentér på:
Parteret pony fundet i skoven

Annonce