{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
388 visninger | Oprettet:

Plads! {{forumTopicSubject}}

Jeps emne nummer 7000 om dette
I er så skarpe herinde så kunne godt bruge jeres hjælp
Jeg er ved at indlære plads med Zakho, vi træner det i en masse små elementer.. kontakt i positionen, gå med kontakt, høj værdi med legetøj og balje øvelsen
Kom med alle jeres råd og gode fif til at indlære plads og bevare den der intense glæde i øvelsen



Kommentarer på:  Plads!
  • #2   16. jul jeg træner intensiteten alene dvs jeg arbejder med byttedrift alene sammen med legetøj. Mad alene er ikke nok ved min hund til at stille hans behov tilfredse.

    Desuden belønner jeg målrettet intensitet og fokus i små bitte sessioner. Det gælder fx når jeg ved han er intens. Når vi skal ud af døren fx -
    så kan jeg finde på at klikke og belønne ham for at stå og se målrettet intenst på mig der. Det samme på gåturen osv osv. Desuden kalder jeg ham ind, og løber væk imens og leger med ham og kører ham op, og når han så kommer drønende og er kommet op i gear, så belønner jeg den tilstand. Hvad hunden gør imens jeg belønner tilstanden er lige meget. Det er tilstanden - følelsen - jeg belønner og ønsker mere af. Senere indgår den i hans øvelser.

    Desuden ser jeg på dagsformen. Kommer min hund luntende til mig i et indkald, så træner vi ikke det den dag eller lige nu. Så stopper jeg, skifter øvelse eller venter til senere. Jeg begynder ikke at presse, belønne halvhjertede indslag osv... Jeg acceptere at der altid er en årsag, og ofte drejer det sig om få minutter så vil hunden gerne - og for fuld drøn.

    Før man arbejder med en hund ved at belønne tilstande, er det dog vigtigt man er sikker på, at hunden har en god slukknap. Min har en bedre slukknap end tændknap Derfor har jeg haft brug for at indlære at vække ham lidt - sandsynligvis fordi han er startet sent som næsten 4 årig med at træne. Jeg kan derfor uden problemer give fuld gas på den slags her, for bagefter kan han let falde ned igen. Heldigvis har det være let at lære ham også sent.

    FVF træner jeg i små delmomenter, finpudser, mikroskridt osv. Og så træner jeg kort tid med tit - og har fokus på om intensiteten hele tiden er der.

    Ofte laver jeg lidt tricks ind imellem, som han elsker. Fx at hoppe efter min hånd i luften eller at springe op på en bænk, at stå på hænder eller at stikke hovedet ud gennem hegn og hilse som Lassie fra filmen Det ser han som pauser fra FVF. Så er hovedet lige som frisk igen til FVF.

    Aslan er altid i et højt gear, men det er en hårfin balance mellem målrettet intensitet og stress. Får jeg det sidste så slukker han enten helt eller kører ud over kanten og famler rundt og laver fejl. Det er derfor let for mig at se, hvornår jeg har det ene eller det andet.

    Hvis du virkelig vil have hjælp herinde, så optag en video af jer og læg ind. Det har virkelig givet mig en masse. Især CH har været en kæmpe hjælp til at få mig til at fedte mindre for min hund. Hvis du tror du fedter for din, så kan du spørge hende om, hvad det er - ellers kan vi måske få hende i tråden ved lejlighed og fortælle om det. Det er nemlig mit indtryk at os der anvender mad i træningen tit falder i den fælde - og for min hund gør det verden SÅ kedelig og trist. Men når han fedter for mig så er verden fantastisk synes han pludselig - så ja fejlen er altid hos ejeren

    Jeg kan iøvrigt nørde med FVF en hel hunds liv. Udover selve øvelsen arbejder jeg med kropskontrolsøvelser på Aslan. Og på at smidiggøre ham. Så der er nok at tage fat på jeg plejer at sige at jeg nok kommer til at kunne gå mere end 8 meter FVF med min næste hund for ham her er min øveklud, og derfor nørder vi løs i detaljerne fremfor det endelige resultat. Jeg vil hellere gå et skridt med målrettet intensitet end 10 uden. Og det vil Aslan også


  • #3   16. jul Og her kan du se lidt af glæden som vi har fået frem - han springer ind i position - jeg indlære det på begge sider dvs den ene side hedder plads den anden fus - her er han på vej ind og sidde Fus Vi skal ikke konkurrere så jeg er ligeglad med om en hund må det i et program - i vores program må man hellere end gerne

  • #4   16. jul Jeg er i gang med alle de indledende trin med min hvalp og jeg træner følgende:
    Kontakt
    kontakt under baglæns gang
    elefant
    find plads (vha platform)
    massiv belønning for at opholde sig i pladspositionen

    Når hvalpen kan finde positionen uden hjælpemidler er det min plan, at begynde at gå et skridt i alle retninger.

    Mit bedste råd er ikke nogensinde at belønne for en dårlig pladsposition. Når man begynder at gå, kan det være en fordel enten at beslutte på forhånd, hvor mange skridt man vil gå. Hvis hunden kan gå 5 skridt med fuldt fokus, ap vælger jeg fx at gå 1-5-2-6-3-1-2-7 skridt. Hvis hunden ikke har fuldt fokus er der ingen belønning. Så snart hunden mister fokus stopper jeg og går et par skridt tilbage, hvor hunden får en chance mere. Lykkedes det ikke anden gang, stopper jeg og tænker over om det er for svært.
    En anden mulighed er, at gå mod et eller andet mærke (lygtepæl eller lign). Start lige før pælen gå de få skridt til pælen og beløn mens du går lidt længere væk fra pælen (så hunden skal gå lidt flere skridt før belønningen).
    På den måde går hunden lidt længere hver gang og man kan ret hurtigt komme op på en del gode skridt.
    Husk også her at afbryde, hvis hunden ikke går som du ønsker det.


  • #5   16. jul PS bemärk at min hånd er for Høj. Det lärte jeg lige om I dag. Derfor går han sänket. Aha noget nyt ved mig at arbejde med... Bliver aldrig färdig med den fvf

  • #6   16. jul Jeg træner på samme måde som klikgodbid, men udover det hun beskriver træner jeg også en del hvor jeg står stille og hunden står i fuldstændig korrekt position. Dette gør jeg for at "hjernevaske" positionen ind, så det også er naturligt for min hund når vi bevæger os.
    Jeg gør faktisk det samme i siddende plads for at gøre det lettere for min hund altid at finde den helt korrekte position.


  • #7   16. jul Yes, det gør jeg også - hjernevask er vejen frem


  • #8   16. jul Faktisk træner jeg også en del foran spejl eller vindue, hvor jeg belønner min hund for at ville starte, præcist sammen med mig. Det vil sige, jeg belønner hende faktisk for muskelbevægelser, hvor vi egentlig slet ikke rykker os ud af stedet. Både frem, tilbage og til siden.
    Dette gør jeg for at træne det med at følge min mindste bevægelse med mit venstre ben, som faktisk er ret svært for hunden, hvis ikke den er vandt til at skulle holde øje med denne bevægelse.


  • #9   16. jul Jeg deler det også op på den måde

    Helt enig I at undgå at belønne hvor hunden ikk sidder korrekt. Vores fvf på venstre side lider under at han rev en tå af der. Det er desværre ikke lykkes mig at få ham til at glemme den smerte jeg er derfor startet forfra på den side hvilket jeg skulle have gjort fra start

    Af skade bliver man klog


  • #10   16. jul Fedt, vidste jeg kunne regne med jer nu er der noget at gå igang med

  • #11   16. jul Lens: Jeg går faktisk ikke efter at undgå at belønne min hund når den ikke sidder korrekt, men mere, at belønne massivt for at sidde rigtigt. Netop for at give den her "hjernevaskelse" af at når hun placere sig lige præcist hvor jeg gerne vil, så regner det med godter.

    Og selvfølgelig belønner jeg ikke når hun sidder forkert, men det er ikke det jeg går efter.


  • #12   16. jul Labsen: enig - jo færre fejl jo bedre. Min oplevelse er, at fejl kan få nogle hunde til at småtøve lidt

  • #13   17. jul Ja fejl kan hurtigt blive en mood-killer

  • #14   17. jul Eeelsker FvF og træning af grundstilling, det er vaskeægte nørdearbejde og her kan man altså - hvis man er virkelig grundig - give sig selv gode point i rigtig mange øvelser, hvis man er grundig og ikke går for hurtigt frem.

    Sit, dæk og stå under gang er helt afhængige af, at FvF spiller og en sjusket FvF kan bliver superdyr..

    Så mit BEDSTE råd:
    Vær grundig og begynd ikke at gå længere, end hunden kan "bære" motivationsmæssigt og indlæringsmæssigt.

    Husk at bruge belønningerne så de understøtter den del af øvelsen, du træner. Teknik - godbidder, hurtighed og frejdighed - legetøj.
    Beløn kvalitetsbestemt og retningsbestemt.

    OG: Film dig selv og se på dine kropskommandoer. Det er SÅ vigtigt. Der foregår tusind ubevidste ting, som bliver signaler til hunden og de skal pilles væk fra start

    I tråd med det Lens og Labsen skriver her til sidst vil jeg anbefale dig at tilrettelægge øvelsen så muligheden for succes er stor især i starten.
    Det er en sur øvelse at få frustration ind i, hvis man får benyttet for meget negativ straf.
    Når hunden er erfaren og sikker i forhold til sit niveau, så er det fint nok at udfordre med noget fejlmargen til hunden, men endelig ikke i indlæring, der skal - som de andre skriver - hjernevaskes, så øvelsen bliver så generaliseret at det bliver en rygradsting og ikke noget, hunden tænker over.


Kommentér på:
Plads!