{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

AG
AG
Online Tilmeldt:
29. dec 2010
Følger: 12 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 2.356

Stress og leg {{forumTopicSubject}}

Nu findes der jo mange måder at træne hund på. Og alle veje fører vel til Rom.
Det er altid ens egen beslutning hvordan man vil træne.
Men mange vil ikke bruge leg og aktivitet i træningen fordi hunden stresser op, gøer og er ikke modtagelig for træning.
Så træningen bliver meget dæmpende men stadig positiv og med masser af godbidsbelønning.
Faktisk kan de hunde køre sig selv fuldstændig op hvis der er en anden hund på pladsen der leger. Så leg nærmest bliver set lidt skævt til.
Er det generelt ved nogen racer at de ikke kan kapere leg? Eller hvad skyldtes det?

Kommentarer på:  Stress og leg
  • #1   8. aug Hos os er det meget border collierne og tollerne, der har svært ved at se på, at de andre hunde leger/løber ifm. træningen. Men det hænger nu ikke sammen med, at de ikke selv bliver trænet med leg.
    Jeg oplever ikke, at ret mange af de andre racer generelt reagerer negativt på, hvordan de andre hunde bliver belønnet.

Vi belønner meget med legetøj, i de øvelser, hvor der ønskes fart (fx. indkald, felt, "rundt-om", samt en masser af agility-redskaberne osv.) og med godbidder i alle de øvelser, der kræver mere ro og koncentration (bliv, søge fx.)

• #2   8. aug i min verden går hundene "døde" hvis det bliver rent godbidsbelønning. Hvorimod man fornuftig brug af leg kan have en hund der er mere på ved træningen.

Omkring racer tror jeg det handler meget om det enkelte individ ikke selve racen. Det er klart hvis man har en hund der stresser meget, skal man være meget varsom ved brug af leg som belønning, men de fleste almindelige hunde fungerer det fint på

• #3   8. aug Min erfaring er ikke, at det er specifikke hunderacer, men nærmere specifikke typer hundeejere...

Jeg er sådan en, der leger med min hund, og min hund har rigtig meget knurre-lyd på, når vi leger, og jeg har virkelig ofte fået "blikket" fra de her hundeejere, som bliver forstyrret af, at Coco og jeg leger.
    Personligt synes jeg, det vidner om manglende evner til at udnytte sin hunds potentiale, men det er der mange holdninger til...

• #4   8. aug Jeg tror ikke på at der findes hunderacer, der ikke kan håndtere leg som belønning.

Men der findes masser af hundeejere, der ikke kan.

De racer, der fyrer mest op under kedlen er dem, der er lettest at motivere med leg. Men også dem, hvor styrbarheden går fløjten, hvis ejeren ikke ved, hvad han laver...

• #5   8. aug Jeg syntes bare det gælder mange. Og faktisk også nogen som belønner sin ene hund med legetøj og leg men ikke den anden.

Der er selvfølgelig også alle dem der ikke har lært hunden at lege og hvor hunden ikke gider legetøj/leg.
    Men jeg tænker på dygtige hundefolk med dygtige hunde, der bare ikke kan kapere leg.
    Hundene virker faktisk vældig motiveret men om det bliver ved, ved man jo ikke

• #6   8. aug Det jeg oplever- og selvfølgelig er det ikke ALTID sådan, men ofte- er at de hunde som mister fokus når andre leger- har samme type fører- altså det er ikke en raceting, men en hundeføreting.

• #7   8. aug Vores to hunde er også forskellige. Den ene skal have legetøj på en måde og i en mængde og den anden en anden.

Men sådan er det jo med alt indenfor træning.

• #8   8. aug Mine leger også vidt forskelligt- den ene vil jage en bold og den anden elsker at ruske.

• #9   8. aug Coffey stresser helt ustyrligt, hvis man bare kører på -men det lærer man jo at styre med den enkelte hund.

• #10   8. aug Mine er også vidt forskellige. At lege med legetøj er noget Lanka kun mener hører til derhjemme. På en træningsplads ser hun både trækkeleg, og løbe efter bold som nogle øvelser, hun bagefter forventer at skulle have en godbid for at udføre...
    Aqui - han ELSKER at løbe, så han synes det er ret sjovt, hvis der bliver smidt en bold. Eller allerhelst én af de der Tug'e'nuff med pels og en tung gummibold. Trækkeleg gider han derimod overhovedet ikke.
    Og så er der Zeven, hvor jeg virkelig har gjort en indsats, for at lære ham at lege (med mig) fra han var lille. Han synes trækkeleg, er det sjoveste i hele verden, og jo mere vildt og voldsomt det kan blive, jo bedre.

Fælles for dem alle tre er dog, at de er flintrende ligeglad med, hvad andre hunde foretager sig. Hvor meget de løber, leger, gøer osv.

• #11   8. aug Mine er også ligeglad med andre hvis de er under kommando. Det kan dog fod rykke lidt i mini hvis nogen kaster en bold tæt på hende når hun er "fri" men det tænker jeg er ret naturligt.

• #12   8. aug At andres leg generer heller ikke vores. Og hvis det gjorde, ville de få mere af det, tættere på.

• #13   8. aug Præcis den der, CH, med, at hvis der er et element i ens træning, som forstyrrer, så oplever jeg at 90% af alle hundeejere søger væk fra det forstyrrende istedet for at se på det som en ting, der mangler at blive fikset i ens træning.

Jeg tror, folk gør det, fordi de ikke ser det som en del af træningen, og derfor laver afstand, så de kan "træne" (dvs. lave deres lydighed/rally/whatever), men det, synes jeg, er en stor fejl, for på et tidspunkt kommer det jo dertil, at man ikke kan gennemføre en træning uden at have 100m til.. ja, nærmest alt jo

• #14   8. aug A-S nemlig, og så er det heldigt man kan gå til en adfærdsfidus og betale penge for at få at vide, at hunden har stress og kun må gå korte ture i snor, ikke lege vildt og ikke træne for meget og slet ikke med legetøj.

• #15   8. aug F.eks i Rie Ravn tråden. Hun mener og træner jo efter at undgå alt stress og leg. Men mange er jo enige og tilhængere af hendes måde.
    Så jeg tænkte at det måske også kunne være nogle bestemte racer, hvor bare lidt leg evt et boldkast kunne få det til at kamme over.

Jeg bruger selv masser af leg i træningen. Og ja mine hunde kører ofte lidt højt. Og er måske lige fresh nok. Men det er intet problem og der er aldrig noget når legen/træningen er slut.
    Mine ser slet ikke andres leg når vi træner.

• #16   8. aug Jeg synes kun, det er godt, hvis hunden kører lidt højt i træningen, det er først hvis det bevæger sig ind i hverdagslivet, at jeg ser et problem, der ser jeg det så også som et kæmpe problem.
    Jeg vil have en rolig hund i hjemmet, en frisk hund udenfor på ture og en energibombe til træning, den skelnen, mener jeg, egentlig ikke er meget at forlange, at hunden skal kunne rumme.
    Men det er også en af årsagerne til at jeg meget ofte ikke kan udstå border collier, som jeg lidt oplever har svært ved at slukke ned igen...

• #17   8. aug A-S
    Det er bare fordi du ikke har mødt rigtige border collies
    En god arbejdshund skal have en god tænd/sluk ellers duer den ikke

• #18   8. aug Hehe, AG, jeg tror det er fordi, jeg netop har mødt rigtige arbejdshunde, men som desværre ikke har dygtige nok ejere...

• #19   8. aug Vi bruger leg til vores træning, netop fordi Spot har så nemt ved at slukke igen, men også rigtig godt af at få kørt lidt på.

Han arbejder fantastisk med legetøj som belønning

Han kan godt blive lidt forstyrret, hvis andre leger i nærheden, men det er forholdsvis sjældent og har som oftest ikke noget at gøre med selve legen. Hvis han reagerede på det, ville jeg se det som vores problem og noget vi skulle træne. Kunne aldrig finde på at sende andre onde blikke, fordi de kan finde ud af at have det sjovt med deres hund

Det ville jo svare til, at jeg skulle blive sur på andre for at træne med godbidder, fordi min hund ikke kan finde ud af at arbejde omkring pølse.

Det skal lige siges, at jeg aldrig har oplevet, at nogen er blevet irriterer over vores leg. Faktisk kun det modsatte.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 111
    #20   8. aug Rigtig spændende emne AG og fedt at du tager det op. Jeg synes der er sket det som der nogle gange sker, nemlig at dem der ikke har nogle problemer (i dette tilfælde med energisk leg til træning) kan sidde og more sig lidt over de andre, eller blive lidt nedladende over dem. Så bliver der ingen diskussion, selv om jeg synes du prøver at holde den kørende. Der er intet i vejen med en tråd hvor man sidder og klapper hinanden lidt på skuldrene, men det kunne være sjovt at høre fra "den anden side"

• #21   8. aug Apropos tråden her, så blev det her link lige delt på Fb: http://www.dyrefondet.dk/nyheder/vis.htm?nid=116
    Det er egentlig lidt gammelt, og jeg kan sådan til dels følge forfatteren, men hvor er der også mange punkter, hvor jeg er meget uenig - især fordi forfatteren vælger at skrive som om disse udtalelser er en art naturlov om alle hunde.

• #22   8. aug Griffen: er egentlig enig med dig, men jeg tror ikke, man vil opleve folk, der ikke bruger leg som belønning, i sådan en tråd her.
    Dem, jeg har snakket med, som ikke vil bruge leg til deres hunde, har som regel aldrig forsøgt sig, fordi hunden altid har været rimelig energisk til træning, derfor er der blevet arbejdet på det at dæmpe den, siden den var helt ung... Som regel uden nogen videre succes...

Men derfor vil jeg mene, at de her typer jo ikke kan deltage i en tråd som denne, for de har jo ikke nogen erfaring med det, og vel derfor ikke noget input at komme med?

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#23   8. aug A-S uden at jeg kender så meget til Betina, så tror jeg hun henviser til de hundeejere der står og kaster en bold 50 gange til hunden før de skal på arbejde og bagefter ikke kan forstå at den var lidt oppe at køre. Det jeg læser i denne tråd er, at folk brug leg meget bevidst, som belønning mm.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#24   8. aug # 22 enig A-S, dem der imidlertid godt kunne komme på banen var dem der selv bruger leg, men måske har nogle andre grænser for hvor tæt og hvor meget på en træningsbane?

• #25   8. aug Jeg kan sagtens se fornuften i at advare imod diverse boldmaskiner og folk der bare står og kyler bolde eller pinde i et væk.
    Det kan jeg slet ikke se fornuften i.

Og jeg vil gerne være åben over for flere forskellige træningsmetoder.
    Derfor havde jeg håbet at nogen af dem som ikke bruger leg i træning, havde budt ind.
    Vi bliver jo ikke klogere af og sidde og klappe hinanden på ryggen.

Jeg har jo set glade, tændte og dygtige hunde og fører som aldrig bruger legetøj eller leg.
    De motivere med stemme og mad.
    Og jeg har set hvordan det nogen gange går galt og hunden bliver for optændt og bider til, i frustration eller leg der kammer over.
    Og nej jeg taler ikke om når vovse får fat i skindet eller jakkeærmet under leg.
    Jeg har bl.a set en malamute der slet ikke kunne kapere leg. Den er så heller ikke "rigtig" oven i hovedet.
    Men jeg tror da at der findes hunde hvor leg ikke er den bedste belønning.

Og hvorfor har diverse adfærdsdimser så travlt med at advare imod leg? De må jo opnå resultater med det, tænker jeg?

• #26   8. aug Altså man skal jo kunne styre sin hund bare lidt under legen.
    Jeg kaster godt nok også bold som en del af belønning. Men ikke lige i retning af andre hunde.
    Trækkeleg bruger jeg gerne tættere på andre.

Men jeg har da for nyligt set to hunde der løb efter en belønningsbold blive overfaldet af en anden hund, der tændte alt for højt på andres leg. Og nej bolden blev overhovedet ikke smidt i retning af den angribende hund.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#27   8. aug
    "Og hvorfor har diverse adfærdsdimser så travlt med at advare imod leg? De må jo opnå resultater med det, tænker jeg?" No idea
    De "adfærdsdimser" jeg kender (og det er mest nogen der selv træner hund på højt plan), bruger legetøj selv, bruger det i deres undervisning og advarer imod at tro at man kun skal træne ro, ro, ro på højtkørende racer.

• #28   8. aug Hmm, hvor tæt og hvor meget på en træningsbane.
    Så meget så muligt, vil jeg sige.

Selvfølgelig står jeg ikke lige op i andres hundes ansigt og leger med min hund. Så meget som jeg synes, at folk skal lære deres hunde at kunne fokusere alligevel, så synes jeg også, at man skylder dem lidt hjælp i starten. Så nytter det ikke noget bare at lege videre, hvis den anden persons hund ikke kan klare det. I sådanne tilfælde plejer jeg at stoppe legen med Spot, for at gå lidt væk. Bare for at vise, at jeg godt er opmærksom på, at hunden tæt på har det lidt svært.

Som oftest siger folk bare, at det er helt i orden, at vi leger ved siden af. De skal nok selv finde ud af deres hund

I øvrigt mener jeg, at man altid skal respektere de andre på banen. Og deres hundes grænser skal være kendte, så man kan arbejde omkring det

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#29   8. aug # 2 Med bolde synes jeg godt det kan gå lidt galt. Jeg har været ude for en ejer der kastede en bold ca. 2 m fra min hund. Han skulle ikke have noget klinket, men da den anden hund så op, med bolden i munden og fik øje på min, gik den amok = et hak i næsen. Ejeren var træner, så det blev der ikke talt mere om og jeg tænkte at jeg gad ikke træne i den klub. Naturligvis var det ikke med vilje, men rusketov har man alligevel mere styr over.

• #30   8. aug På en ordentlig træningsplads ved man, hvem der har brug for plads og hvem, der ikke har...
    Og så tager man hensyn til det.

• #31   8. aug Kommer man til at kaste bolde for tæt på andre eller belønner så hunden kommer for tæt, så stikker man en undskyldning.

Selv hundeførere kan være boldidioter

• #32   8. aug Ih ja, CH!

Er glad for, Spot ikke gider bolde... turde sgu ikke se, hvordan det ville ende ud

• #33   8. aug Det er ikke altid kønt - og slet ikke hvis det, der kastes er apporter. Men ved godt når man skal smutte i sikkerhed

• #34   8. aug Åh Gud

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#35   8. aug Det var altså trænerens hund der bed min (kunne godt misforståes) Selv kan jeg ikke ramme en ladeport med en bold, så jeg kaster aldrig og så er det jo nemt at være hellig

• #36   8. aug Starter lige med at slå helt fast, at jeg bruger mega meget leg i min træning og værdien omkring leg er noget jeg bygger op med mine hunde fra de er hvalpe.
    Synes det er absolut uundværligt værktøj med flere af mine hunde.

Men nu efterlyses der jo nogen der ikke brugte leg i træningen med en eller flere af deres hunde og jeg har faktisk en der ikke belønnes med leg.

Jo, han får lov at løbe efter en bold i ny og næ, men ikke trækkeleg og ikke særlig tit.
    Han kom med en del bagage og et par gear langt over hvad der er til at arbejde med, da det ikke var ret fornuftig stress der lå i ham - Og visse ting får ham så tilbage i de gamle mønstre, bla. leg fordi det er noget der har været brugt uhensigtsmæssigt hos tidligere ejer.

Når man leger med ham, så køre han så langt op at han er fuldstændig udenfor rækkevidde og jeg har haft de vildeste blå mærker, fordi han simpelthen bare bed efter alt der rørte sig og lukkede sig inde i sig selv i nærmest en trancelignende tilstand, hvor der bare ikke var kontakt til omverdenen.

Så han får engang imellem en bold for lige at lukke gassen ud og så skal der arbejdes for at få ham ned i et fornuftigt leje igen.

Han er så en hund der står så højt i tændingen og køre så højt på mad og mig, at det aldrig har været et problem at træne uden leg.
    Han har heller aldrig haft problemer med andre der leger med deres hunde, for han er så fokuseret på arbejdet med mig og er en ren arbejdsmaskine - Selv i en alder af 13, med gigt i hele kroppen, så giver han alt hvad han har for et skide stykke tørkost.

Men han er helt klart undtagelsen og jeg vil nødig have en hund som ham igen.
    Han er nok egentlig et godt eksempel på, hvad der menes med at hunde kan få decideret stress af forkert og for meget leg - For han har hentet bold og pinde i vilde mængder, for at køre ham træt inden vi fik ham og det sidder simpelthen uhjælpelig godt fast i ham, selv så mange år efter.
    Mega ærgerligt og SÅ nemt at undgå, selvom man bruger leg i sin træning og omgang med sin hund.

• #37   8. aug AG, du spørger efter andre belønningsformer end lige leg. Jeg var for en måneds tid siden på et belønningskursus. Vi fik bl.a til opgave at skrive 10 forskellige måder at belønne hunden på.
    Det kommer også an på hunden, nogle hunde ser stor værdi i fx ros/kys fra ejer, eller at få en fri eller at jage noget (fx et skind i en lang snor) istedet for decideret leg med ejer. Eller en specifik øvelse, som hunden synes er så sjov, at den kan bruges som belønning. Der er mange muligheder

Min egen Coco fravælger nogle gange meget tydeligt legetøjet, især hvis vi er til træning om morgenen, og hun ikke har fået morgenmad inden, så er hun nemlig sulten

• #38   8. aug Milo er netop først begyndt at kunne "blande sig udenom" når andre leger, efter vi selv er begyndt at bruge leg i træning, netop fordi vores træning og leg også handler om impulskontrol. Hans slukknap var totalt ikke-eksisterende, da jeg fik ham.

Når det så er sagt, så synes jeg at der er forskel på at bruge leg som belønning og afveksling, mod uhæmmet at stå og kaste bold. Sidst nævnte kan Milo i hvert fald ikke kapere.

• #39   8. aug De racer, der fyrer mest op under kedlen er dem, der er lettest at motivere med leg. Men også dem, hvor styrbarheden går fløjten, hvis ejeren ikke ved, hvad han laver...

Enig - det handler ikke om racer men om at ejerne ikke har trænet med forstyrrelserne så hunden kan ignorere dem.

Aslan kom i gang med at lege som 4 årig - nu elsker han det og det har haft den gode effekt, at hans stress forsvandt og i stedet blev han harmonisk. Nogle gange får han et kort tilbagefald i stress, for den er kronisk, men så kan jeg lege det væk. Det lyder mærkeligt for mange at en hund, der er helt oppe og ringe på den dårlige måde, kan blive rolig og kontaktbar af at jeg giver den fuld gas med leg. Men flere burde prøve det. Har efterhånden set det virke på mange.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#41   9. aug Jeps AG og en forklaring der giver mening

• #42   9. aug Enig - man skal skelne mellem distress og eustress. Den ene øger hundens præstation - den anden begrænser den. Den ene er baseret på hovedsageligt adrenalin, den anden på hovedsageligt kortisol. Noget af det mest stressende er manglende indflydelse på sine omgivelser - herunder følger naturligt, at det kan stresse voldsomt ikke at få lov at røre sig og lukke damp ud men hele tiden blive begrænset. I fagsprog kaldes det man får ud i den anden ende apati. Det ligner måske en nem hund men det kan også være den er apatisk... og propfyldt med kortisol inden i...

• #43   9. aug Det interessante er, at de nu er gået til kamp mod dopamin.
    Det er glædesfølelse, der er stygt nu.

De er gale!

• #44   9. aug What....

• #46   9. aug Lens prøv at se artiklen, der er knyttet til Irenes kommentar

• #47   9. aug Utroligt.... Ch det er jo den største belønning at føle gläde... Det er da helt galt

• #48   9. aug Det er også hvad der advares imod i den artikel, jeg linker til... At dopaminen er en glædesrus, som man skal undgå, da den er afhængighedsskabende...

• #49   9. aug Lige et side spørgsmål, håber det er ok.

Nu har jeg en hund der ikke er til leg, engang imellem kan jeg være heldig at hun gider lidt i kort tid, men oftes ligner hun en der bliver tæsket, hvis jeg ligger op til trække/jagt leg.
    Hun har dog en bold hun elsker og som hun gerne vil arbejdr for, men belønningen er jo så bare at få lov at rende rundt med den i munden.

Jeg ville rigtig gerne, og bliver også anbefalet af træner, at kunne bruge trækkeleg i træningen, især også for at få noget mere energi i øvelserne.
    Men hvordan griber man det lige an og er det overhoved en god ide, jeg føler lidt jeg laver overgreb på hende?

• #50   9. aug Der er da ikke noget galt i at bruge bolden. Lego er heller ikke såh vild med trækkeleg. Hans bedste belønning er at få lov at jage en bold og løbe en æresrunde med den. Det får han lov til. Det kræver selvfølgelig at man kan kalde sin hund væk fra de andre som træner hvis den skulle vælge at løbe i deres retning.

• #51   9. aug Linda.
    Tak, det var rart at høre, så fortsætter vi bare som hidtil.

• #53   10. aug Maya R: Hvis du bruger en bold med snor i, så kan du jo kaste bolden, og så evt. lave lidt trækkeleg inden der afleveres? Eller du kan tease hunden, så den tager bolden, men hvor du holder fast i snoren, på sigt kan trækkeleg så udvikle sig. Har I prøvet det?

• #54   10. aug A-S Det har jeg prøvet, men hun gider ikke den med snor, jeg kan være heldig at hun vil hente den at vi kan trække en lille smule, men det er sjældent og så skal hun ha sin ynglings bold bagefter, så det bliver mere en øvelse end leg.

• #55   10. aug Hmm.. Ja, det kan jeg godt se.. Men det er jo en pincher, så jeg tænker den har et godt jagtinstinkt? Vil hun ikke jage ting, der er i bevægelse?

• #56   10. aug Det kræver en hulens masse teknik at lære en hund at lege på den måde.

Den største fejl de fleste begår er, at gøre det for nemt for hundene og at være for forsigtig.

• #57   10. aug A-S Jo altså hun vil gerne løbe efter bold der kastes, men helst vil hun bare tulle rundt med bolden i munden som en sut, og så kommer hun hen og aflevere den når hun gerne vil ha den kastes.

CH: Jeg tror også det kræver noget teknik, hvis det skal gøres ordentligt, jeg kan en gang i mellem godt få min til at jagte noget legetøj, men pludselig bliver hun ligesom utryg og lidt hovedsky (bedste ord jeg lige kan komme på) og vil bare overhoved ikke være med, og det har gjort at jeg er stoppet for ved ikke hvordan jeg skal gribe det an. Hun er generelt ikke til fysisk leg hverken med mennesker eller hunde.

• #58   10. aug Jeg tænkte på, om hun kunne jage et skind fx, hvor du har det i et længere reb/snor, og så laver bevægelser med det, så det opfører sig som et dyr. Det skulle da gerne tænde noget i hende, og når hun så tager fat og rusker, så trækker du lidt, slipper hun, løber "dyret" videre, og hun må tage jagten op igen, osv.
    Men ja, det kræver da helt sikkert øvelse at lære hunden at lege, især hvis det ikke lige ligger ligefor for hunden at gøre det. Men jeg synes da ikke, at man bare skal afskrive det af den grund...

• #59   10. aug En sjælden gang gider hun i kort tid, hun vil helst bare flænse skindet, men lige pludselig bliver det for meget, hun virker utryg og står helt af.

Jeg har prøvet i flere omgange, nogle gange gider hun lidt, men aldrig ret længe eller flere gange i træk, hver gang slutter det ved at hun virker utryg.

• #60   10. aug Det handler om, at man skal have trigget den naturlige, iboende byttedrift, så hunden ikke rigtig tænker over det, men blot reagerer på stimuli.

Det er som sagt en lidt svær manøvre, der er rigtig meget balance i forhold til at give og tage og der er mindst ligeså meget teknik i at få startet det med bevægelser, der stimulerer hunden.

Maya, er du anspændt, når du forsøger med den type leg? Tvivler du?

• #61   10. aug Maya: en tanke: Kan hun have ondt et sted - måske en sene eller anden småting som skal rettes? Jeg har nogle gange set disse hunde, der trods en sød ejer reagerer som om de "bekæmper en usynlig fjende" og pludselig skifter ved aktivitet til utryg fordi "noget angriber og gør ondt". Du kunne jo overveje det... Det behøver jo ikke være noget alvorligt men bare en mindre ting som generer på en sensitiv hund

• #62   10. aug Lige præcis det oplever vi pt med Coffey, der har koblet smerter efter forstrækninger med bestemte situationer.

• #63   10. aug Aslan rev en tå af I fvf og det gør ham tøvende på den ene side. Jeg startede forfra

• #64   10. aug Hvis hun gerne vil tage tingene i munden, men står af når du vil lave trækkeleg, kunne det også være at det er munden I skal få tjekket og ikke bare kroppen.
    Udfra hvad du skriver, tænker jeg egentlig hun må have et problem i munden..

• #65   10. aug Og få dem til at tjekke grundigt.
    Milos ene hjørnetand døde og blev fjernet. Hans øvrige tænder så fine ud, men da de fik ham i narkose viste det sig, at han har paradentose.

• #66   10. aug Tak for jeres svar.
    CH: ja jeg tvivler nok lidt på om det er ok, om jeg presser hende eller om jeg bare skal blive ved.

Lens: det har jeg slet ikke tænkt på, hun har lige (i sommers) været forbi Magtor, hvor der ikke viste sig noget særligt.
    Men vil da lige snakke med dyrlægen om det, der er nogle ting der lige falder mig ind.
    A-s/Julie: god ide med tænder/munden, det vil jeg få tjekket.

• #67   10. aug Maya: Lidt off topic: En DP er ellers en LÆKKER hund må jeg sige! Jeg er total faldet for racen fordi vi kender en. Han er virkelig gammel - 14 år mener jeg det er, men total frisk og virkelig vild at arbejde med. En rigtig skøn hund

Hov din er tysk Pincher - hvad er forskellen på dem og dværg? Den vi kender er dværg Pincher. Sorry

• #68   10. aug Ok, Maya, nu skal du høre

Jeg tror din usikkerhed har noget at gøre med reaktionen, du får.
    Man kan forestille sig, at han reagerer på at du "vil ham noget" - at du vil noget med det, du laver.
    Og samtidig at du ikke er "ærlig" med hvad du vil med ham.

For - og det er vigtigt - smag på ordet. TrækkeLEG. Det er en leg, I skal lege. Og I skal lege den med hinanden. Det er en gensidig ting, hvor I begge skal have det sjovt.
    Med andre ord - du skal give los og du skal have en fest sammen med ham. Og det skal være, så du kan FØLE det sjove, og føle at du morer dig.

Så virker du nemlig ikke mystisk på ham og han behøver ikke at "spekulere" på, hvad det er, du ønsker af ham, som han ikke kan give.
    Det her skal nemlig ikke trækkes ud af hunden, det skal komme naturligt - og det kræver, at det kommer naturligt fra os mennesker.

Så - teknik eller ej - giv los, hav det sjovt, LEG for søren, alt du kan.

Og når du leger, så sørg for at lave legen ægte. Når han skal jage, så lad ham jage, du skal ikke gøre det let for ham ved at servere legetøjet lige i øjenhøjde. Det giver den modsatte effekt af det ønskede.

Han skal naturligvis have succes, så du skal gøre det muligt for ham at jage og fange - men sørg for at du ikke nøder ham til at tage byttet, men får ham til at jage.
    Lad ham blive udfordret, men kun til grænsen, ikke over.

• #69   10. aug Ch: Nul fedten for hunden Ikke sandt?

Maya - jeg taler af erfaring - jeg fedtede for Aslan med det resultat, at han intet gad tage i munden

• #70   10. aug Ingen fedten for hunden

Den synes det er drøntræls og det er demotiverende med en fedtende fører

• #71   11. aug Åh.. jeg har det så anstrengt, når I skriver det der med "at fedte for hunden"..
    Man skal sætte hunden op til at lykkes, især hvis den er usikker.
    Jeg blev også ifm et andet problem i min træning i meget lang tid rådet til det her med ikke "at fedte" for hunden. Og jeg har bare aldrig fået et dårligere råd end det. Og det var først da jeg skiftede træner, og fik en træner, som fokuserede på at træningen skulle tage udgangspunkt i, hvor hunden var nu, at vi så nogen som helst fremgang. Fordi hunden skal sættes op til at lykkes. Selvtilliden skal bygges op. Trygheden mellem hund og fører skal bygges op.
    Så jeg har det meget anstrengt med det her råd, der ofte kommer op herinde med "at fedte for hunden".

• #72   11. aug Hvilken modsætning er det i ikke at fedte for hunden og så at tage udgangspunkt i, hvor den er?

Pointen er her, at hunden skal lære at lege og når den skal det, så nytter det som sagt ikke at nødde hunden til at tage legetøjet, som mange kommer til.
    At lære hunden at lege er ikke det samme som at indlære øvelser.

• #73   11. aug AS lyder som om at du har misforstået, hvad det betyder ikke at fedte for hunden. Jeg vil sige, at vi oplever det stik modsat. Det giver Aslan hår på brystet, selvtillid og succes. Og vores relation er forbedret på alle områder, både i øvelser men også til dagligt, fordi han er mere harmonisk generelt. Det er som CH skriver noget vi træner for sig - dvs. det har intet at gøre med, hvordan jeg indlære en øvelse, hvor jeg naturligvis tager udgangspunkt i, hvor hunden er.

Jeg har set nogle af de bedste i DK i lydighed gøre det samme, så nul fedteri-tanken er udbredt på topplan. Det ville den ikke være, hvis den hæmmede hundene. Eller trak glæden ud af dem.

Jeg tror simpelthen, at du har fået et dårligt råd, når du kan sidde tilbage med den oplevelse...

• #74   11. aug CH: er helt enig ift det du skriver med at nøde hunden.

Lens: Jeg håber da, jeg misforstår jer. Bl.a fordi det er et råd, der virkelig ofte gives herinde, og, for mig at se, et virkelig dårligt et

Der er en hårfin grænse mellem netop det at nøde hunden, hvilket, jeg sagtens kan se, kan skabe en usikker hund, og så det at undgå at hjælpe den, istedet forvente initiativ, som ikke kommer, fordi hunden mangler hjælp/sikkerhed/tryghed/whatever. Det sidste skaber kun endnu mere usikkerhed hos hunden.

Men ja, som sagt, så håber jeg da, at jeg misforstår jer;)

• #75   11. aug Jeg tror let jeg bliver lidt usikker, og har nok også tendens til at være lidt culing hundeejer, men synes nogle gange det er super svært at finde ud af hvad der er rigtig og forkert, og glemmer nok lidt at mærke efter hvad jeg selv føler/oplever.
    Jeg kan sagtens se at det kan spille ind i forhold til min hund.

• #76   11. aug Jeg ser det stort set aldrig herinde - jeg har mest set mig selv skrive det *GG*

Ikke at fedte for hunden er ikke det samme som ikke at være der for den - så ja, her misforstår du, eller bruger ihvertfald ikke ordet på samme måde

• #77   11. aug Maya, det handler om at få skruet noget selvtillid ind i jer begge, tror jeg.

For - som A-S pointerer - det dur ikke, at man ikke hjælper sin hund, hvis den er ude på dybt vand, men det går heller ikke at hjælpe den der, hvor den godt selv kan løse problemet.
    Begge dele gør hunden passiv og usikker.

Men når man skal lære hunden at lege er det lidt en anden ting. Som sagt bliver man nødt til at give los og have det sjovt MED hunden. Altså ikke se det som en øvelse eller indlægge det som en øvelse, men være ægte og lege med.

Hvis der er noget, der er fantastisk at se på er det, når en hundefører giver den gas med hunden og selv har det største smil på i verden.

Din hund bliver ikke presset af, at I har det sjovt sammen
    Tværtimod.
    Og i forhold til at lære at lege, så er det i den grad selvtillidsopbyggende at lykkes og at sejre, når der er kæmpet for sagen.

Jeg har tidligere lavet en lille bunke videoer til Lens, som ligger i min profil. Prøv at se på dem.
    Specielt en, synes jeg er interessant i forhold til det her.

Den viser med al mulig tydelighed, at det at være for forsigtig giver stik modsat reaktion.
    (og her ser vi det jo på en hund, der er vant til at lege og alligevel er hun tydeligt usikker på, hvad hendes opgave er)

http://www.hundegalleri.dk/video/traaening/44773-til_lens

• #78   11. aug AS. ja det gør du. virker ikk som om vi snakker om det samme... Overvejer om du har set CHs video eller set metoden anvendt i virkeligheden, siden du skriver sådan? Jeg kan nemlig slet ikke genkende det du skriver om et dårligt råd. Det giver det stik modsatte af det du nævner

• #79   11. aug Jeg syntes man kan lære meget af hvordan hvalpe leger med hinanden.
    Hvordan en hvalp tumler afsted med et reb i munden og straks hænger der en hvalp i den anden ende af torvet.
    Hvordan tæven opfordre hvalpene til leg.
    Det efterligner jeg lidt ved de helt unge hvalpe. Der er selvfølgelig forskel på hvor meget de tåler. Nogen er vældig fremme i skoene. Andre er ikke.
    Men de kan alle lære det fra hvalp.
    Voksne hunde er faktisk svære at lære at lege og sætte pris på legen hvis de ikke har lært det som hvalp.

• #80   11. aug Aw ja, AG - og man må sige, at sådan nogle hvalpe heller ikke giver ved dørene

Det kan være svært at lære en voksen hund at lege, specielt, hvis man ikke selv har prøvet det før.
    Det kræver som sagt noget teknik som man selv lige skal lære - men det kan lade sig gøre med noget ihærdighed.
    HVIS altså hunden har noget iboende byttedrift, ellers er det sgu op ad bakke
    Det har de fleste da heldigvis, det ligger ofte bare i dvale.

• #81   11. aug Denne video syntes jeg er god til at vise en måde at lege på.
    https://www.facebook.com/SusanGarrettDogAgility/videos/1547906791897602/

• #82   11. aug Kors i skuret, hvis vi legede med Coffey sådan, ville vi blive spist *G*
    Det er lige vildt nok efter min smag

Der er også denne video med lidt intro - desværre gælder det både for den og for den anden video, at teknikken faktisk ikke vises.
    Egentlig tværtimod eftersom hundene har rigeligt med drift og gerne vil tage et dødt bytte.

Det viser ikke hvordan man stimulerer byttedrift hos en hund, hvor den er begrænset eller endnu ikke vækket.

• #83   11. aug Overdrivelse fremmer forståelse

Det undre mig dog at der stadig findes masser af hvalpemotivationshold og unghundehold hvor der slet ikke undervises i leg.
    Der belønnes med godbidder og det leg der er, er imellem hvalpene. Ikke imellem ejer og hvalp.

Hvorfor det? Er det fordi familen dk ikke leger med sin hund? Fordi de ikke har behov for det.
    Er det mest noget konkurrencefolk gør?
    Er det for at undgå stress og en lidt vild hund?

• #84   11. aug Jeg sad lige og tænkte, at det kunne være fedt hvis man kunne gå til leg

Nu var min hund 6 måneder da jeg fik hende, og det tror jeg også har gjort en forskel, både i forhold til at det måske ikke er noget hun har været vandt til og min tilgang til det med leg, har måske været for forsigtig og givet op når der ikke har været respons på det.

Jeg vil i hvert fald kigge lidt på jeres videoer, men jeg føler mig lidt på bar bund, men må prøve mig frem.

• #85   11. aug Det burde jo være det, der stod på programmet på hvalpemotivationshold..

Maya, du er velkommen til at filme jer lidt, så skal jeg med glæde give lidt pointers

• #86   11. aug Tak det vil jeg lige prøve.

• #87   11. aug CH: er klar over det kun er dig (og Lens) der skriver om det, men det ændrer nu ikke på, at det ofte bliver nævnt herinde

Lens: Jeg har set nogle ganske få af CH's videoer, meget få, og jeg træner meget anderledes. Er klar over mange gør tingene, som CH nævner, og den smule jeg har set af videoerne, men hvis man ikke har en driftig hund, er det ikke nødvendigvis vejen frem. Du skriver mange som træner og konkurrerer i toppen gør det sådan, og ja, de folk har jo typisk også meget driftige og arbejdsivrige hunde. Jeg har været nød til at være der langt mere for min hund, og støtte og skabe et bestemt billede for hunden, netop fordi den anden tilgang i visse tilfælde satte min hund op til at mislykkes.
    Derfor jeg øffer noget over det her "fedteri". Hvad der for nogle hunde er "fedteri", er for andre en uundværlig støtte. Det er individuelt, og derfor synes jeg ikke, man altid kan være så ensporet, som det ofte fremstår herinde..

• #88   11. aug Det er nogle, der er der så meget for deres hunde at de reelt sidder på dem.

At lege er at løfte dem og det er bestemt ikke forbeholdt bestemte typer af hunde og hundeførere.

Men hjælpen til at lære både hunde og ejere til det er sparsom og pt har vi jo adfærdsdimser, der ikke bare er driftforskrækkede, men også glædesforskrækkede.

• #89   11. aug Hvis det kun er Lens og mig der nævner fedteri herinde kan det vel blive til 5-10 gange tops

Næppe en revolution.

• #90   11. aug Enig, CH

• #91   11. aug Ah... I nævner det jo nærmest hver gang der er en træningstråd
    Jeg råber sørme heller ikke revolution, jeg råber på forståelse for at forskellige racer tackles forskelligt. Og så derudover er der jo lidt en generel tendens herinde til at du, CH altid er den man går til/afventer svar fra ift træningstips, og ja, så er det egentlig bare, at jeg pipper op om, at det ikke nødvendigvis er The one and only way to do things;-)

• #92   11. aug A-S, jeg er bestemt ikke the one to go to når det handler om træning generelt, men ja, at starte leg baseret på byttedrift bliver jeg spurgt om og forklarer gerne.

Jeg har aldrig påstået at jeg har den store gyldne løsning eller modellen for DEN rette måde at træne på.

Jeg er da ked af at mit valg af ord falder dig for brystet, men samtidig står det klart for mig at der er noget du helt har misforstået.

Jeg holder bestemt ikke op med at hjælpe folk, der gerne vil lære deres hund at lege. ...
    Noget der altså ikke er påtvunget nogen at gøre...

• #93   11. aug Hvor demotiverende, egentlig..

Godt gået, der, A-S..

• #94   11. aug CH: synes da ikke, der er nogen grund til at blive negativ. Jeg forsøger virkelig at skrive så jeg ikke træder nogen over tæerne. Men ja, jeg er ikke enig med dig altid..
    Jeg har læst med længe, så jeg har flere gange læst dine kommentarer, og har en rimelig ide om hvordan du mener, man skal gøre tingene. Og det er ikke fordi, jeg siger, din tilgang er forkert, jeg advokerer bare for at det ikke er den eneste måde:) Og at det ikke nødvendigvis er en særlig god måde - at det er afhængigt af hund+fører.

Hvis du rent faktisk mener, at din måde ikke er den eneste, så burde du vel være åben for mine kommentarer og ikke blive demotiveret af dem?

• #95   11. aug Jeg bliver negativ fordi jeg finder dig ret grovkornet når du udtaler dig på mine vegne.

Jeg har aldrig påstået at måden jeg skriver om er den MAN skal bruge, ej heller at der kun er en vej, nemlig min.

Jeg forsøger at give mit bud og at du ikke bryder dig om mit bud er da vel ikke mit ansvar?
    Gør du dine ting, som du finder rigtige.
    Kom eventuelt med DINE råd til hvordan man lærer en hund at lege

Men lad da lige være med at disse mig for at forsøge at give min vinkel når folk spørger.

Og ja, det er virkelig demotiverende - uanset din måde at formulere dig på.

• #96   11. aug Jeg ved ikke om vi er ude i at jeg skal lave en disclaimer i alle tråde...

"Dette er min mening/mit bud, og ikke noget der skal betragtes som en endegyldig og universel sandhed gældende for alle individer til evig tid"

• #97   11. aug Hvis du lige tjekker mine indlæg igen, kan du se, at jeg ikke har påstået, at du påstår at din måde er den eneste. Jeg skrev, at der herinde er en tendens til at man afventer et svar fra dig mht træningstips, og det gør jo, at din måde bliver "den eneste". Det har jo i princippet ikke noget at gøre med dig som deltager, men det har noget at gøre med måden dine indlæg bliver opfattet. Og derfor nævner jeg det i den her forbindelse.

• Jeg disser dig da ikke. Hvor har jeg gjort det?
    • Jeg har kommet med forslag til at opstarte leg. Så kan ikke se, hvorfor du skriver jeg skulle tage og gøre det..
    • Jeg siger ikke, at dit bud er forkert. Jeg påpeger, at det her med "at fedte for" hunden, ikke altid er så endegyldigt som det kan lyde.

Nu påpeges det jo ofte herinde, at det er et debatforum, og at folk har forskellige holdninger og meninger, og det må man respektere uden at blive sur, istedet må man tage debatten op eller smutte, så jeg har da lidt svært ved at forstå, hvor det faktum at jeg er en smule uenig på nogle punkter med dig, skal gøre dig så negativ og forurettet?

• #98   11. aug A-S - du valgte at gøre det personligt.
    Du kunne også bare have argumenteret for din holdning om sagen..
    Hvad jeg har gjort og sagt tidligere er komplet irrelevant for denne tråd..

Træls, altså.

• #99   11. aug Forstår ikke hvorfor det er personligt at sige, at det at fedte for hunden ikke altid er vejen frem.
    I valgte selv at påpege det kun er jer, der bruger den terminologi herinde. Det er jeg så enig i, men det var jer selv der bragt det på banen..

• #100   11. aug Jeg er teorinørd men også praktiker - derfor anbefaler jeg naturligvis det, som jeg selv oplever virke, og jeg har fået stor hjælp fra CH med Aslan og siden brugt det på mange klienters hunde med samme succes. jeg kan ikke genkende at nogle hundetyper ikke kan bruges mht det... Jeg tror stadig vi taler om noget forskelligt eller misforstår hinanden AS

• #101   11. aug #84 man kan godt "gå til leg" jeg var for nogle år siden på kursus ved Lise fra sor hundeskole. Der blev med hver enkelt hund/ejer vist og forklare hvordan man med netop den hund kunne stimulere lysten til at lege både med bold og trækkelegetøj.

• #102   11. aug ok, det har jeg ikke set nogle steder, interessant.

• #103   11. aug Det var ikke et decideret legekursus, men en del af de todages kursus hun kalder packbonding.

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 2.754
    #104   11. aug Man skal lege med det som hunden syntes er sjov. Der er ikke noget værre en at se folk trække noget ned over hovedet på en hund som ikke har lyst.

Det er jo langt fra alle racer/hunde som har det sjov med det ene eller det andet. Så finder man da noget som hunden har lyst til. Hvis det er så vigtig for en,så må man købe en race der passer til det.

• #105   11. aug Jeg syntes da at jeg er en hundetræningsnørd og jeg er da også meget herinde. Men jeg har ikke lige set den specielle måde CH skulle træne på?!
    Jeg ved faktisk ikke engang hvad CH konkurrere i PH eller BHP måske?
    Uanset hvad så kan man jo kun udtale sig om egne erfaringer når man rådgiver andre.
    Og folk må jo selv sortere i hvad og hvordan de mener tingene skal gøres.

Jeg mener at der er ret stor forskel på hvilke ting man har fokus på med hensyn til leg. Alt efter hvad man vil opnå i den hundesportsgren man nu går op i.
    Min ene hund skal helst belønnes og lege tæt på mig. Da han helst arbejder på afstand.
    Den anden belønnes væk fra mig. Da han helst bliver ved mig.

Alle racer burde da kunne lære at lege fra hvalp af? Det er da helt naturlig adfærd som du bare bygger videre på.
    Man kan da ikke købe en speciel legerace???
    Selvfølgelig er der forskel på deres drive og aktivitetsniveau i de forskellige racer men også i individer.
    Men en sund rask og rørig hvalp/hund burde kunne lege på en eller anden måde. Så er det ejers opgave og finde ud af hvad hunden syntes bedst om.

• #106   12. aug Max- der er jo ikke tale om at tvinge hunden til noget den ikke synes er sjovt- det ville give ret ringe resultater i træningen. Derimod at vise hunden at det kan være sjovt st lege- lykkes det får man en langt mere intens og "på" hund end ved udelukkende at bruge godbidder.

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 2.754
    #107   12. aug Det jeg klar over. For nogle hunde er det bare ikke sjov at trække i et tov. Så finder man noget andet den finder sjov.

Der findes sikkert nogle hunde der ikke kan klare meget leg,mange hvor man skal tænke over hvad og hvor meget og nogle der slet ikke gider. Man må tilpasse sig til den enkelte hund også i forhold til belønning.

• #108   12. aug Det er hul i hovedet ikke at tilpasse sig den hund, man står overfor.

Der ER ikke nogen one size fits all.

Men alle hunde kan (lære at) lege. Det handler bare om at få knækket koden til den enkelte hund og det synes jeg faktisk, jeg har haft held med rigtig mange gange.
    Og jo, der er også et par stykker, hvor det har været FOR svært. Det har ikke været forsigtige hunde, det har været hunde, som ikke ejede skyggen af byttedrift og derfor bare stod og gloede.
    Schæfere af udstillingslinjer, i øvrigt. Det er aldrig mislykkes med andre racer.

Specielt selskabshunde har faktisk været lette at gå til - de har et ton af byttedrift, der bare sjældent bliver aktiveret og kontrolleret.

• #109   12. aug Viste en Yorkie ejer hvordan hun leger med sin hund forleden. Sej lille hund! Den havde mere byttedrift end Aslan

Kommentér på:
Stress og leg