{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.482 visninger | Oprettet:

Uønsket beskyttende adfærd. {{forumTopicSubject}}

Lige et spørgsmål til de kloge herinde.

Min hund er meget beskyttende, som i han vil gerne beholde sin ejer intakt.

Det er meget naturligt for en Grosser, og som sådan ikke noget er være forbavset over.

Min udfordring er følgende:

I går til træning som gik fint, var vi i gang med øvelser.

Sjovt nok en dæk øvelse hvor vi går i ring og stiller os kort ved hinandens hunde. Det tager min med ophøjet ro, som at jeg ved bare at han ignorerer den ”fremmede” står tæt, og har fokus på hvor jeg er. Det er helt fint.

Da vi har gået runden rundt står jeg ved min hund, og træneren står og forklarer noget.

Uden at jeg havde set det, kommer en person rundt og deler en løbeseddel ud. Min hund er stadig under kommando (dæk), men da jeg vender mig om automatisk om (hører et hej og vender mig) og rækker ud for at tage i mod papiret. I det øjeblik springer han op og gør hende ind i hovedet (en hund i hans størrelse når snildt hovedet på et voksent menneske).

I hans verden kunne det stykke papir være en dræbende livsfare jeg befandt mig i (tror jeg han tænker)), og han reagerede som han nu engang gør.

Han hopper op mod ansigtet på personen mens han gør. Plus sætter han en pote på person, men uden at lægge vægt i (så ville de fleste nok vælte).

Det virker voldsomt når han gør det for fremmede (naturligvis det er en stor hund), men enhver hundekyndig ved godt, at han advarer bare som den race nu engang gør. Den råber skrid ret bogstavligt.

Tager naturligvis fat i hans halsbånd (så hurtigt jeg nu engang kan reagerer), og får ham på plads.

Bagefter kan vi fortsætte træningen som om intet var sket, det er ikke noget der påvirker ham. Hans tænd/sluk knap er fin.

Mit spørgsmål er, hvordan kan jeg træne at han kun ”beskytter” når jeg vil have det?

Kan man træne en kommando, så hunden kun reagerer som en sidste mulighed (lad os sige at jeg bliver kastet omkuld?), eller når jeg beder om det.

Jeg har ikke behov for beskyttelse skal jeg lige sige, der er ingen der overfalder mig, men jeg tænker at hvis det blev en kommando, så var det mere praktisk at forhindre uhensigtsmæssige situationer. Jeg kan jo aldrig gøre ham til en Labrador.

Nogen gode ideer til træning/øvelser her?

PS: Der var ingen sure miner fra personen, hun ved mere om hunde end jeg nogensinde kommer til og hun blev ikke bange, og da jeg undskyldte mange gange smilte hun bare, og sagde jeg skulle slappe af, der skete jo ikke noget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uønsket beskyttende adfærd.
  • #3   18. aug 2017 Hvordan en egenskab, som er "normalt for racen", kan være "uønsket" når man selv har valgt en race med denne egenskab .... ??
    Aj, det gi´r dælme mening ...


  • #5   18. aug 2017 Hvor gammel er han?

  • #7   18. aug 2017 Tja, det lyder som om, at det må jeg leve med.

    Jeg havde måske håbet, at der var nogen øvelser hvor jeg kunne lære (og hunden) at styre det lidt bedre.

    Da jeg valgte min lille hund, vidste jeg godt at det var en vagtsom race, men indrømmet, at opleve det i praksis er en lærerig rejse.

    Naturligvis skal jeg være opmærksom, og det synes jeg også at jeg er, men tydeligvis ikke godt nok. smiley

    Alligevel vil jeg mene, at jeg burde kunne styre det bedre, det må da være øvelser man kan lave, som ikke gør hunden til Einstein i situations-analyse, men alligevel reagerer langsommere.

    Det er jo ikke fordi jeg skælder ham ud når det sker, jeg ville bare gerne være bedre som ejer.

    @Henrik M.
    Han er 3,5 år gammel, fik ham som 3 årig, så jeg har desværre ikke haft ham fra hvalp.


  • #9   18. aug 2017 Jeg er enig i, at det er en egenskab for racen at beskytte ejer. Men det betyder jo ikke det er en ønsket adfærd, da hunden helt sikkert misforstår en situation.

    Nu kan jeg kun tale ud fra egen erfaring, men jeg tror at hvis du kun har haft ham i et halv år, at det automatisk vil blive bedre. Da jo flere gange hunden oplever at man faktisk ikke behøver at passe på far, jo mindre situationer vil den misforstå


  • #10   18. aug 2017 @Lens.
    Ja, jeg må tage den på mine skuldre. Det gør jeg gerne, for jeg elsker den køter. smiley

    Vi har samme udfordring med gæster og folk vi møder. Men nu har jeg lært at sige til folk at de ikke skal hilse på ham. Han gør folk ind i hovedet hvis de prøver at røre ham.

    Ignorer de ham, så siger han ikke en lyd.

    Altså medmindre han føler at jeg ikke har opfattet den "livsfare" jeg befinder mig i. Så farer han frem. smiley

    @Kennel Hearthitter.
    En Grosser bider absolut kun når den bliver presset til det.

    Jeg ved ikke hvor langt man skal gå, men advaret det er personen helt sikkert.

    Kender en del Grosser ejere, og de eksempler på bid der har været har helt sikkert været klumper der ikke respektterede advarslerne.

    Racen er som udgangspunkt meget "bite reluctant".

    Derfor er jeg heller ikke nervøs for uheld i den retning.

    @Henrik M.
    Dejligt at høre.

    Specielt fordi du er Rottweiler ejer, og jeg har læst at Grosseren er en af forfædrene til Rottweileren. De ligner også hinanden en helt del på udseendet.

    Mange tror, at min er blandings-hund med Rottweiler i. smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #13   18. aug 2017 Jeg vil nu ikke til at ændre alt muligt. Når man nu er klar over det er det bare at være opmærksom på det. Ingen grund til at gøre det til et problem.



  • #14   18. aug 2017 @Lens.
    En Grosser går ned i korpsholdning langt tid før den gør noget. Så der er ingen undskyldninger for ikke at opdage det. At jeg missede det i denne omgang var fordi at han lå i dæk.

    At sige "ok" træner jeg meget, for min er jo opmærksom på enhver ændring af hans sædvanlige går tur. Så er det ligemeget om det er et stykke tape på hans ynglings tissetræ eller en trailer på vejen. Jeg skal nok få besked.

    @John.
    Det ville ikke ske med min, han ville gø først. En Grosser er slet ikke aggressiv på den måde.

    Men damn det er "sjovt" at se en hund på den måde med ørerne tilbage. Enhver lidt hundekyndig burde da vide at den hund er presset i situationen.

    Altså medmindre vi taler "love at first sight". Min har ørerne tilbage på den måde hvis det er mig eller min bedre halvdel, det betyder bare noget andet.
    smiley

    Max H.
    Jeg spørger fordi at jeg gerne vil blive klogere (gerne dygtigere), ikke fordi at jeg ser det som et kæmpe problem. Han er jo som han er.

    Ingen spiser mig uden at jeg er advaret. smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #15   18. aug 2017 Og jeg svarer bare,at jeg vil ikke begynde at skulle ændre en hel masse. Min tidligere hund kunne feks ikke særligt godt med børn.

    Her vil nogle sikkert begynde at træne det og alt muligt andet. Jeg holder den bare væk fra børn og så var det problem løst. Enkelt og sikkert.

    Jeg oplever tit at man vil ændre på hunden for sin egen skyld. Det gider jeg ikke. Tager udgangspunkt i hvordan hunden er og så tager vi den der fra.


  • #16   18. aug 2017 Enig Max -

    Tråden er jo også lidt sigende ...

    Jeg har købt en malinois og han er rigtigt sød og fin, han er bare ret vild, har et enormt stort aktivitetsniveau / behov, og så elsker han at lege voldsomme lege .. hvordan kan jeg få ham til at lade være med det ???


  • #17   18. aug 2017 @Max H.
    Jeg føler bestemt heller ikke at du mente det negativt.

    Jeg vil gerne bare blive klogere som relativt uerfaren ejer af en beskyttende hund.

    Hvis jeg ikke skulle bruge andres erfaring skal jeg jo selv opfinde den dybe tallerken. smiley

    @Martine.
    Din charmetrold, jeg er dog optaget! smiley


  • #18   18. aug 2017 Det var da godt at høre - mest for dig smiley

  • #20   18. aug 2017 @Martine.
    Godt ord igen (det kunne jeg lide). smiley

    Overvej dog lige dette.

    Tænk sig hvis HG består af en mase kloge hunde ejere (ja endda hundetrænere), kunne det det så ikke være fremragende hvis man kunne stille spørgsmål uden at en eller anden trunte skulle komme med nedladende kommentar.

    Jeg er jo ligeglad med din slags (bla bla), men forestil sig at der findes ejere der ikke er pisseligeglad, men bliver ked af det. Ingen ønsker jo at såre folk bevidst.

    Tænk sig, hvis det at spørge kunne give x hund et bedre liv. For det ønsker du vil naturligvis.

    Bare en tanke. smiley


  • #21   18. aug 2017 Martin

    Jamen jeg må indrømme, at jeg altid er på hundens side. Hvis du havde skrevet at du undrede dig over din hunds adfærd (at han åbenbart er ret beskytttende), så havde jeg nok bare tænkt "endnu en hundeejer, der ikke gad at læse indholdsfortegnelsen inden indkøb", men når du skriver at det er "meget naturligt for en grosser" - og dernæst beder om "hjælp" til at få ændret denne meget naturlige adfærd .. så tænker jeg, "aha, han VAR klar over det og ALLIGEVEL købte han kræet - og nu vil han så ændre denne meget naturlige adfærd" - og beklager, men så synes jeg ikke længere at det er så smaddersmart at være dig, for du har ikke handlet i uvidenhed (hvilket alt andet lige gør, at man MÅ tilgive mennesker), men med viden om en adfærd i racen, som du trods du ikke ønsker denne, alligevel køber hunden ind .. og nu ønsker at ændre det ??????

    Sorry ... det er ikke fair overfor hunden ...


  • #23   18. aug 2017 @Martine.

    Jeg spurgte stille og roligt og gav min viden om racen samtidigt med.

    Det er for mig ret naturligt at give fakta med en udfordring.

    Det gør de fleste intelligente mennesker, så de undgår svar som ikke er relevante for x situation.

    Så kunne jeg nu gøre noget bedre, ville jeg gøre det. Jeg vil det bedste for min hund.

    Linda, Hearthitter, Henrik, John, Lens osv, svarer meget brugbart, og måske du/jeg kunne lære lidt af deres svar.

    De svarer faktisk ret oprigtigt, at det er mig der er et fjols, og at hunden gør som den skal, men uden at fortælle at jeg er en idiot samtidigt.

    Ikke alle mennesker er onde, der ønsker deres medfæller skal slås på og nedværdiges.

    Jeg ved at du er ualmindeligt dygtig til hunde, hvad er er årsagen til at du ikke bare giver denne viden til mig uden at skulle forsøge at være nedladende ved jeg ikke.

    Mit spørgsmål behøver du ikke svare på, for jeg er udemærket bevidst om, at det skyldes din fortid (dette ved jeg ikke, men jeg kender til andre bitre mennesker, og der er altid fortiden).

    Op på hesten, og bare være flink, det er vildt fedt i længden. smiley


  • #25   18. aug 2017 Alt din lommefilosofi-på-ryggen-på-briksen-ih-hvor-jeg-forstår-dig-og-du-er-så-bitter-og-stakkels-din-fortid-og-prøv-nu-at-vær-lidt-glad .. øh ... det er så ikke nedladende, eller ??
    Men tak .. eller noget ...

    Men du mener altså, at jeg "bare skal give dig min viden videre" ? Den, som jeg har indhentet siden 90 ?
    Sorry, men så er du godt nok mere end middelsvært optimistisk - er det bare sådan, tror du ?
    "Stik mig lige den viden du har indhentet ved adskillige træningstimer, ved utallige ståen og blive gennemblødt og forsøgt på at få det til at fungere, ved gentagelse på gentagelse, frustration, hysterisk latter, riven sig i håret, dunken sig selv i hovedet, tænkende "HVORFOR FANDEN FORSTÅR DEN DET IKKE" - til at man blev lidt klogere og ændrede det til "HVORFOR FANDEN KAN JEG IKKE FORKLARE DEN DET" ...
    Kurser igen og igen, køren over broen (og med båden, inden broen kom), for at få et træningspas med en af de VIRKELIG dygtige, blot en time - liggende i "der verdamte Stau" i Tyskland på vej til endnu et kursus med en anden af de dygtige - deltagelse i prøver, i konkurrencer, uddanne andres hunde, hjælpe andre hundeejere med deres hunde .. 27 års dedikation, indsamling af viden, erfaring .. det skulle jeg "bare lige give videre til dig"

    Hold da op ....



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #26   18. aug 2017 Enig. Jeg ser det nu mere som at du har en hund der vogter (naturligt) lev med det. Der er ingen grund til at se det som et problem og gøre alt muligt. Det vil ikke gavne hverken dig eller hunden.

    Man forholder sig til det i det daglige og glæder sig over,at man er så glad for hunden, som du tydeligvis er.

    I forhold til Mallen lyder den til at være stresset. Stop alle vilde lege og ingen bold. Kun korte ture i snor og træn masser af ro. Om femten- tyve år har du en rolig hund. God træning.


  • #27   18. aug 2017 Hvis den har samme kropssprig som en rottweiler, kan du godt spotte en del af det og stoppe det inden den laver "udfald"

    I dæk vil en rottweiler typist sænke hovedet hvis den er utryg/usikker
    Under gang vil du ofte se at den sænker bagenden en smule, så det nærmest ligner at den er klar til at springe.


  • #28   18. aug 2017 @John.
    Du har muligvis ret, jeg blev bare træt af stilen så.

    @Max.
    Stresset?

    Din sidste kommentar giver ikke rigtigt mening, som jeg læser den.

    @Henrik.
    Det kan godt være, jeg så ham ikke i situationen, da jeg havde fokus andet sted.

    Under gang, er man ikke i tvivl. Det er hele kroppen der dukker sig. Ser meget pudsigt ud.




  • #30   18. aug 2017 smiley

  • #31   18. aug 2017 @Caroline.
    Det kan godt være at jeg skulle se på lidt Ipo træning. Kunne intet ske ved at kigge på det.

    Har aldrig skænket tanken før, da jeg ligesom ikke har set den hundesport som særligt interessant.


  • #34   18. aug 2017 Lige omkring IPO delen er jeg ikke enig. En hund der måske stadig misforstår situationer, behøver bestemt ikke det pres IPO giver.

    Tror næppe det vil gavne nogen.


  • #36   18. aug 2017 Det kan IPO så ikke bruges til...

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #37   18. aug 2017 En god Ipo træner hvor i kun træner hvad?. Det her er et godt eksempel på, at det er bedre at ikke gøre noget,en at begynde at rode med noget man ikke har forstand på.

  • #39   18. aug 2017 Og dog - måske kan en lille del af IPO-programmet udnyttes her.

    Nemlig dæk-kommandoen smiley

    Hvis den for hunden er en blivende kommando, så kræver det jo et fri fra føreren i alle tilfælde, før den gør sine ting.

    Jeg har ingen anelse om, hvorvidt man kan forvente det af en vogter - altså hvor selvstændigt, den arbejder og hvor god en blivende kommando er i forhold til dens beskyttende egenskab.
    Men jeg HÅBER da, at de kan lære at lystre sådan en, ellers bliver jeg en smule bekymret smiley


  • #40   18. aug 2017 En IPO-hund lærer at eftertragte og eventuelt beskytte et ærme - ikke et menneske.

  • #41   18. aug 2017 @CH.
    Ja, det er jo egentligt den grænse det drejer sig om i denne situation.

    Hvor lydigt de kan blive i forhold til instinkt, det ved jeg reelt ikke, plus det er jo nok også meget individuelt fra hund til hund.

    Men pudsigt, at de fleste mener at det må man leve med. Det havde jeg ikke forventet, omend, det er jo reelt nemt nok... smiley


  • #42   18. aug 2017 Men pudsigt, at de fleste mener at det må man leve med. Det havde jeg ikke forventet, omend, det er jo reelt nemt nok...

    Med så mange aflivede hunde om året, er det næppe "de fleste".
    Synes ikke der er noget pudsigt i, at folk herinde agerer i tråd men en races egenskaber - og tænker, at jeg ikke har fantasi nok til at forstå, at nogle ikke handler i respekt for den race man har indkøbt - og istedet søger at dæmpe den / holde den nede / tvinge den i situationer, den kun meget svært mestrer?

    Det sjove ved at have en hund af den race man nu engang har valgt, er da netop de "skæve ting" der følger med. Jeg mener, ellers er der jo pænt mange racer med ligeså pænt mange andre egenskaber at tage af ...


  • #43   18. aug 2017 det er jo reelt nemt nok...

    Njaa, det ved jeg nu ikke.
    Der er stadig en masse arbejde i at få hundens egenskaber til at harmonere med omgivelserne.
    Selvom man vælger at anerkende og acceptere dem, må man lave diverse strategier for at det fungerer.

    Helt lade stå til kan man ikke. Men at træne sådan noget væk er i mine øjne ikke meningsfuldt når man har købt en race, hvor det er en del af dens særpræg.

    Men kompensere for det kan man blive nødt til.


  • #44   18. aug 2017 Er det et "problem" du har oplevet før? Eller er det et enkeltstående tilfælde?

    Umiddelbart opstår adfærden vel fordi ,den meget "hundekyndige" dame, kommer bagfra, og overskrider din og hundens privatsfære, hvorfor hunden reagerer det voldsommere ...?
    Havde du været bevidst om, at damen kom bagfra, ville hunden ikke behøve reagere, fordi den ved, at DU har styr på situationen, så der er ikke behov for, at den skal ikke reagere i situationen ...

    Min oplevelse er, at ingen normalt nærmer sig min hund (race), uden først at have været omkring mig (de ville kalde mig an først). Der holdes afstand, vores privatsfære respekteres, hvorfor beskyttende adfærd, i den grad som du beskriver, ikke er nødvendig.

    Jeg synes det er mere reglen end undtagelsen, at man ikke kommer en anden hundeejer nær, hvis hunden er med, medmindre man lige har afstemt med hundeejeren, at det er okay med hunden ...

    Kia er MEGET beskyttende, i perioder. Hun ville reagere hvis nogen kom tæt på os (uden først at advisere), da særligt bagfra, og hun ville instinktivt placere sig mellem mig, og den potentielle trussel. Her har jeg så ansvaret for at fortælle hende, at jeg sætter pris på hendes "advarsel", og at jeg nok skal tage over, jeg har styr på situationen.

    Det er ikke et problem til dagligt, når vi er ude, da ingen kommer grænseoverskridende tæt på, uden først, at jeg er underrettet smiley

    Det har været et problem et par gange hjemme. Jeg har et meget lille hus, og i nogle situationer kommer nogle til, at overskride den grænse, hun sætter omkring mig/os. Der bruger hun meget tydelige signaler, så det er om konstant at være obs., så jeg hele tiden kan gøre hende det klart, at JEG har situationen under kontrol, da det er MIN skyld, hvis jeg overser hendes signaler, og hun bliver presset ud i naturlig, men uhensigtsmæssig adfærd ... Nogle gange betyder det, at hun må lukkes væk, da det vil være i alles bedste interesse, i andre er det nok at afdække hende.

    Hvis jeg ikke har kontrol over en situation, så tager Kia over. Det er instinktivt, ikke noget jeg har tænkt over, at træne væk. Der skal bare være en balance i det.

    Det er vigtigt, at du med en ret potent race, sørger for at være obs. på, at du signalerer, at du har styr på situationen.

    Jeg er desværre syg, så i perioder, reagerer Kia mere beskyttende, da hun bare kan mærke, at jeg ikke er helt ovenpå. I de perioder skal jeg så være obs. på, at hun er det skarpere, og at undgå situationer, hvor der kan nemt kan opstå situationer, hvor hun føler, at jeg kan være "potentielt" truet.
    Hun får jo ikke noget ud af at være med "på eventyr", hvis hun hele tiden skal være på, bekymre sig om at beskytte mig ...

    Jo bedre jeg har det, jo mindre beskyttende er hun, og jo tættere må andre mennesker og dyr komme på mig, uden hun føler hun behøver blande sig smiley


  • #45   18. aug 2017 Må indrømme, at jeg er lidt overrasket over, at din grosser reagerer så "skarpt". Har kun kendt en grosser, som var en blid krammebamse, så jeg aner ikke om det var den, som faldt udenfor normen, eller om din er skarpere end de fleste ?

    Må indrømme, at jeg også ville synes, at den adfærd, er træls smiley Rigtigt mange af de store vogtere er rigtigt gode til at skelne mellem en reel trussel, og en indbildt trussel. Hvorvidt grosseren har den egenskab eller ej, ved jeg ikke ?
    Men hvis han er atypisk i sin adfærd, i forhold til normen, kan hans skarphed vel skyldes dårlige erfaringer/oplevelser i sit tidligere hjem ?
    Tænker at han lyder som en lidt usikker hund, der reagerer, inden han tænker/har vurderet om truslen er reel eller ej ?
    Hvis det skyldes usikkerhed/dårlige erfaringer, burde man vel kunne arbejde med det ?


  • #46   19. aug 2017 @Sanne.
    Helt sikkert var det uheldigt det der skete, og heldigvis ikke hverdag (er sket et gang før).

    Normalt holder folk jo afstand, og stopper jeg op og taler med nogen, beder jeg altid folk om at ignorere ham. For han skal lige have tid til at vurdere situationen. Måske han er langsomt tænkende. smiley

    Andre hunde er intet problem, dem elsker han bare. Det er voksne mennesker der er hans udfordring. Børn er fredet.

    @Ann-marie.
    Jeg tror egentligt ikke min er skarpere end de fleste andre Grossere (nok sådan i midten).

    I klubben har vi en dame der synes han er så sød og mild, for hendes havde været meget skarp som hun udtrykker det.

    I en debat på en facebook gruppe for Grosser ejere, var der også flere der ligesom jeg, må sige nej til at fremmede klapper den, for så bliver sagt "røv". Plus, man har den i kort snor rundt om hjørner osv. Alt det sædvanlige for at undgå "dumme" situationer.

    Nogen havde en hvor fremmede nærmest var en invitation til nussen. smiley

    Så middel for racen.

    Hvad det er sammenlignet med andre racer, synes jeg er svært at vurdere.

    Men meget skarpt i forhold til mine gamle Newfi'er og gamle blandingshund, og helt blød som smør ved siden af en Kangal (tror jeg, har aldrig mødt en). smiley

    Jeg tror ikke han har lig i bagagen. Er hverken håndsky, eller nervøs af natur. Bare beskyttende.

    Men det lyder som om, at det må leve med. Det er jo heller ikke et kæmpe issue (så tit kommer folk altså ikke bagfra på den måde), jeg var bare nysgerrig på om man kunne træne den slags.

    Men nu undersøger jeg det videre (der er mange kloge mennesker der ude), og lærer jeg noget interessant vil jeg dele det senere.


  • #50   19. aug 2017 "folk tror alle hvide hunde vil Kramme"
    Chili siger, at du skal forsøge dig med noget stand-up comedy smiley
    Dog skal du arbejde lidt med timing og primær målgruppe smiley


  • #51   19. aug 2017 @Lens.
    Det ligner altså også en krammehund!

    Det synes mange i øvrigt også min gør, men han gør jo ad folk hvis de stikker en hånd ud, og så er han lige pludselig ikke så sød længere.

    I øvrigt kom sådan en basse i hundeskoven forleden, og der ville ingen kramme, tvært i mod fik alle travlt med at få deres egen hund i snor.

    Den var nu meget sød! smiley

    @John.
    Det der med at kramme hunde, det er altså også en uskik, memindre det er hunden selv der søger så tæt nærværd synes jeg.


    profilbillede
  • #53   22. aug 2017 Hvis det var min hund, ville jeg prøve på at arbejde med det. Det væreste der kan ske, er at det ikke virker smiley
    Lige præcis med de store hunde, er det ikke særligt fedt, hvis de reagerer voldsomt og uforudsigeligt, specielt ikke hvis man bor i et villakvarter, har børn, mange besøgende eller lignende, som kan være en udfordring for en hund der kan finde på at være udadreagerende.
    Og så skal du også have med i overvejelserne, at adfærd kan smitte af på den næste hund. Det kan være svært at styre både en grosser, og en broholmer, hvis de ser sig sure på en nabo/posten eller ?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #54   22. aug 2017 Det er jeg ikke enig i. Man skal gerne vide hvad man har med at gøre. Det er ikke ligemeget hvad man gør. Forslaget med Ipo træning viser jo hvor forkert man kan vejledes.

    Jeg er også betænkelig ved at undertrykke en naturlig adfærd. Man kan lægge så meget dæmper på, at det kan gå rigtig galt.

    Man ser det med hunde der ikke kan lide børn,hunde osv. Det skal de bare trænes til. Hunden kommer i situationer gang på gang den helst vil undgå. Grænser bliver overskredet og pludselig skal det ud. Jeg ville ikke have mine børn eller hunde til at være prøveklud.

    Træn det ene eller det andet med hunden. Lad være med at træne den til ting den burde forhindres i at komme i.


  • #55   22. aug 2017 Max: Jeg er sådan set enig med dig i at man ikke skal presse en hund, og overskride dens grænser/dæmpe naturlig adfærd.
    Spørgsmålet er så bare, om det er naturlig adfærd for en grosser, at markere overfor en en "harmløs" dame, der kommer bagfra ?

    Havde hunden reageret på en truende adfærd, ville jeg også have sagt, at det ikke skulle forsøges dæmpes. Men for mig, er det ikke naturlig adfærd, at hunden markerer overfor en indbildt trussel.


Kommentér på:
Uønsket beskyttende adfærd.

Annonce