{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
870 visninger | Oprettet:

Apport.. {{forumTopicSubject}}

Jeg vil super gerne op til nogle LP-prøver med Nicki, måske til næste år. En af de eneste ting vi mangler, ud over stillingsskift til stå, er apporten.

Jeg kan simpelthen ikke knække koden!! Hun vil enormt gerne hente apporten, hvis den kastes - ingen problemer - og er jeg hurtig, afleverer hun den også i hånden. Men det der med at tage den fra min hånd, eller det der med at være i ro i apporten - det kan hun simpelthen ikke, hun smider den.

Vi startede med baglænskædning og det virker IKKE. Jeg har først fået hende til rent faktisk at bære apporten ved at lege den ind.

Jeg synes bare ikke jeg kommer videre - hvad i alverden skal jeg gøre?

Når hun sidder ved mig og jeg rækker apporten frem, så gaber hun om den, men hun tager aldrig vægten - slipper jeg, så slipper hun.

Det er ikke fordi vi ikke har brugt nok tid på at belønne for bare at holde om apporten, det har vi belønnet for i snart 2 år...

Hvordan får jeg hende til at forstå, at hun også skal bære den, når hun er i ro? Tænker jeg på en eller anden måde skal have hende til det ifbm. hun gerne vil hente apporten, fordi der har hun den jo i det mindste i munden. But how?



Kommentarer på:  Apport..
  • #1   8. okt Kan hun holde den i munden mens hun løber rundt med dig?
    Jeg lærte mini at holde sporten ved et kaste den og lade hende løbe efter den med det samme- som når man kaster pind- når hun kom tilbage med den i munden, begyndte jeg at løbe og brugte klikker til at markere når vi løb og hun havde sporten i munden. Senere gik jeg hurtigt- senere et par langsomme skridt, osv. Indtil hun kunne aflevere rigtigt.


  • #2   8. okt Linda: Ja, jeg er ret sikker på hun vil beholde den i munden, hvis jeg begyndte at løbe.. Så når hun kommer retur, løb lidt med hende og så klik - beløn, og efterhånden sænke farten?

  • #3   8. okt Som Linda siger.
    Herud over så husk ikke at tage den hver gang. Ae hende, klø hende på brystet - der hvor hun kan lide det, imens hun har den i munden, og løb så videre med hende osv.

    På den måde øger du tolerancen for, hvad der sker IMENS hun har den i munden.

    Giver det mening?


  • #4   8. okt Jeg legede også lidt trækkeleg med hende med apporten i starten. Altså så den blev en ting hun skulle kæmpe for og ikke noget jeg forsøgte at stoppe i munden på hende. Slap hun, løb jeg væk med den- men holdt den så hun kunne få fat i den hvis hun løb efter mig.

  • #5   8. okt Lens, det giver super god mening, men vi er ikke der endnu - så snart hun kommer inden for ca 1/2 meter med apporten, så slipper hun den - så indtil nu har jeg skyndt mig at række ud efter den og sige "tak" inden hun selv slipper den, for at prøve at forebygge at den lander på jorden.

    Tænker nemlig at hun helst ikke skal lære bare at smide den på jorden?

    Jeg må prøve jeres råd - hun vil super gerne apporten, når jeg gør den attraktiv ved f.eks. at løbe med den og få hende til at jage den - når det er gjort én gang kan jeg nemt kaste den og så har den faktisk ret høj værdi. I sommers tog hun en sejersrunde med den, og ville ikke aflevere


  • #6   8. okt Hvad hvis du løber baglæns når hun kommer ind til dig? Når hun så at komme tættere på end den halve meter? Og har du belønnet hende for at aflevere derude?
    For så tænker jeg det er dér du skal starte, hun skal forstå at den skal helt ind til sig før hun får belønning
    Prøv at løb baglæns og så først når hun ER helt inde ved dig stopper du hurtigt op og siger tak, hvis det er din komando


    Hvis hun er glad for trækkeleg sp kan man kæbe en aport med to snore i hvor du så kan lege med hunden med den, så den lære at holde fast trods provokationer og bare VIL holde i den apport


  • #7   8. okt Jeg ville så ikke træne det med mere leg, før din hund har forstået konceptet at holde fast og være i ro.

    Du har endnu ikke fået hende belønnet i det helt rigtige øjeblik der gør at hun har forstået at det er det at holde fast, der er tricket

    Jeg tænker at tease/omvendt lokning vil være en god måde. Det vil sige, at din skal fravælge en meget lækker godbid og vælge apporten til, for at få adgang til godbidden.

    Præsenter din hund for apporten i den ene hånd og noget lækkert i den anden. Din hund vil sikkert først prøve at få fat i godbidden her lukker du blot hånden. Ikke sige nej eller på anden måde korrigere, blot fjern ressourcen. I det øjeblik din hunds opmærksomhed rettes mod apporten, i starten kan et blik være nok, så giver du godbidden. Ganske langsomt udvider du dine kriterier til at det ikke kun skal være et blik, men et snudedut, herefter et greb, herefter et greb hvor du slipper etc etc etc. Indtil du har en hund som kan sidde med et helt fast greb om apporten og være helt i ro.
    Du skal faktisk nå så langt at du kan puffe til apporten uden at hunden slipper grebet.

    I LP er apportøvelserne hele vejen op i klasserne enormt kontrollerede med stor fokus på hundens greb, og i LP1 skal hunden jo være i plads i hele øvelsen, så hvis jeg var dig ville jeg allerede nu få et godt greb på plads, så skal farten nok komme.


  • #8   8. okt #7 Det du beskriver er det vi har gjort - men er aldrig kommet videre fra greb rundt om apporten.. Det er lige som om hun ikke forstår at hun skal løfte den.

    Det var først da jeg begyndte at lege den ind, at hun faktisk ville bære den, derfor tænkte jeg at det var vejen frem?


  • #9   8. okt Ok så du har brugt fristeøvelsen i din baglænskædning ?

  • #10   8. okt Ja - dog med bold, og ikke godbid, fordi bolden var større motivation for at tage apporten, men det bliver enten greb rundt om - slip eller kort løft, slip - så hurtigt at jeg ikke kan nå at klikke for at hun rent faktisk har den i munden.

    Og hvis jeg trækker klikket bliver hun frustreret og enten stresser (også på godbidder) eller giver op og prøver noget andet (f.eks. twist)


  • #11   8. okt Lige i denne øvelse, ville jeg ikke bruge legetøj, da det skaber fart og adrenalin. Men derimod noget virkeligt lækkert ildelugtende godbidsagtigt. For mig lyder det til, at din timing ikke har været helt i skabet og du så måske alligevel er gået et skridt eller to frem
    Det skal været virkelig mikrosteps og først når du har mere end 80% succes går du et skridt videre. Du skal lade hundens hjerne arbejde og en anden vigtig ting er, kun at lave få gentagelser per træningspas. Max 5-6 gentagelser og så slut.


  • #12   8. okt Jeg har oplevet PRÆCIS det samme med Kenzie. Baglænskædning virkede heller ikke overhovedet og godbidder forværrede situationen. Jeg trænede en masse "stillingsskift" (sit, dæk, stå) mens vi legede trækkeleg med et legetøj, og på et tidspunkt gjorde hun det rigtigt. Så kunne jeg slippe et splitsekund, og så belønne ved at lege trækkeleg med hende igen. Nu kan hun godt aflevere siddende på plads de fleste gange. Hun tygger dog lidt i apporten, men det er stadig et kæmpe fremskridt.

  • #13   8. okt #11 Jeg vil ikke udelukke at min timing har været off mht. apporten - jeg synes nu, jeg plejer at være ret god til det, men her har der simpelthen været SÅ lidt at arbejde med, at det bare har været mega svært!

    Hvis kravet er at gabe om apporten, så vil hun i sådan et træningspas gøre det 100% af gangene, hvis jeg klikker hende for det.

    Så jeg vil nu mene, hun er klar til at gå videre til næste step i forhold til baglænskædning, men hvordan gør jeg det, når hun ikke vil gabe om apporten i længere tid, og ikke vil holde apporten (når vi er i ro)?

    Jeg er mere bange for, at jeg simpelthen har klikket hende for det så mange gange (fordi jeg netop har fået af vide, at jeg så er gået for hurtigt frem), at hun simpelthen bare tror øvelsen nu er, at gabe om apporten og slippe den igen med det samme?


  • #14   8. okt Jeg ville gøre som Labsen skriver.

    Ellers, så ville jeg tage snor på hunden, kaste apporten og når hun har samlet den op, så ville jeg begynde at løbe en runde sammen med hende op til bilen, hvor hun fik den med ind i buret.

    Hos mine har jeg altid leget det ind i dem.
    Jeg har leget gode ruskelege med apporten og har aldrig taget den fra hunden inden den kunne sidde med den i munden.
    Når hunden er kommet hen til mig for at lege med apporten, sætter jeg en hånd på hver side af apporten og skubber hunden væk.
    Det er altid endt med, at hunden er blevet vild med at aflevere apporten til mig.

    Måske du skulle overveje en af de der apporter med blødt bidestykke og snor i hver side, de er rigtig gode hvis man skal lege med apporten.


  • #15   8. okt Det er de her apportbukke jeg tænker på.




  • #16   8. okt Men hvordan får du den der ro ind, Anni, når hunden ikke vil tage apporten inde ved mig, kun når den kastes?

    Hun foretrækker helt klart kastelege, fremfor ruske/trækkelege. Hun elsker at løbe efter pinde, bolde, apporter. Trække/ruskelege er ok, men bestemt ikke en favorit. Når jeg belønner med legetøj og ikke kaster den, men derimod bevæger den, så den skal jagtes, så bliver hun ret skuffet, men optager stadig legen


  • #17   8. okt Min hund har stor set ingen jagtdrift(det har racen ikke), og det har givet mig en del problemer med nogle øvelser.

    Jeg er ikke hunde træner, og apport er en pokker svær øvelse for min. Så jeg måtte finde min egen vej frem.

    Jeg har på cirka 8 måneder lært ham, at trækleg er supersjovt. Altså, at nu holder han fast i stedet for at slippe hele tiden, som han gjorde i starten.

    På nogen (de fleste) gåture, tager vi lige sådan en lille "slåskamp".

    Jeg finder en passende gren, holder han godt fast, så slipper jeg efter lidt trækken (også god træning for mig at løfte ham opad:-D), og her kommer så del to.

    Så længe har har den i munden roser jeg ham verbalt, på den mest rosende måde jeg ved at han kan lide. I det øjeblik han smider den, siger jeg slut, og smider pinden væk. Jeg gør gør det tilpas langsomt til, at han lige opfanger, at hov nu skal vi måske lege igen, men men nej. Nå ja, alt foregår i snor, må jeg hellere sige.

    Han går nu relativt langt og stolt med pinden i munden (måske 200 meter). Det med stop for at gå over veje osv.

    Men i forhold til i starten, hvor han ikke engang ville bide/trække endsige tage fat, er jeg meget tilfreds.

    Det sjove er, at denne daglige lille øvelse, har også gjort at han synes at apport er blevet "sjovt". En til to gange, og så gider han ikke mere. Godbider eller ej.

    Men jeg kan så kun lave apport med en træpind, for alle andre materialer, dem vil han ikke bide i eller tage op. Plus, når jeg til træning skal have til at tage en pind fra munden, skal jeg ligesom lige antyde, at han kæmper for den.. Måske et sekund eller 2 holden. Nok ikke noget nogen lægger mærke til, men jeg gør naturligvis.

    Håber du kan bruge det.

    Hov, læderstykkerog reb, er han da også begyndt at tage fat i og holde fat. Det er kommet den sidste måneds tid.


  • #18   8. okt Roen synes jeg kommer mere eller mindre af sig selv.
    På et eller andet tidspunkt når hunden er kommet med apporten, hvor jeg jo har skubbet hunden væk hver gang den er kommet med den, så bliver jeg bare stående. Så har jeg sagt sit og hunden har sat sig med apporten i munden.
    Jeg har så stadig ikke taget apporten fra den, har ladet hunden side i tre sekunder og så er vi løbet op til bilen.

    Lidt mærkeligt med en Schæfer som ikke er vild med træk/ruske lege


  • #19   8. okt Hmm okay - altså vdr. trækkelege, så giver hun bestemt ikke slip. Hun holder fast. Men hun trækker ikke, hvis hun kan slippe for det - så står hun bare og holder fast Hun er ret stædig, og giver ikke slip, men jeg skal virkelig være rigtig, rigtig aktiv i trækkelegene, hvis hun rent faktisk skal give trækmodstand, og ikke bare stå med bolden i munden

    Har du ikke problemer med at hunden tygger i apporten, hvis du giver apporten med ind i bilen?


  • #20   8. okt Jeg ville bruge den løsning Linda L kommer med allerede i starten, kast apporten, når hunden er næsten inde hos dig begynder du at løbe, det handler i første omgang om at beholde apporten i munden tæt på dig, sæt med tiden farten ned, stop kort og løb igen, udbyg langsomt hvor det bare handler om at hunden holder fast uanset hvad du gør, lad være med at gribe efter apporten, slipper hunden før tid afbryder du bare og starter forfra, når hunden tilsidst beholder apporten uanset om du går, løber eller står stille kan du begynde at arbejde med slip kommando, men ikke før;)

  • #21   8. okt Først og fremmest så er ro med apporten ikke nogen nem ting og jeg håber ikke du tager det ilde op når jeg skriver din timing kan være off, for det er ikke sådan ment

    Hvis hun gaber om apporten og bliver klikket for det med succes 100% af gangene, så skal du finde et næste step hvor du udfordre hende, men det må ikke være så svært at hun ikke får succes. Så måske har du her taget for stort et spring.

    Det er lidt svært når jeg ikke har set jer træne det, men hvis næste skridt skal være et mikroskridt med succes, så kunne det være at hun lukker grebet så du mærker tænderne om apporten, det kunne være et lukket greb hvor du kan lave et ganske lille modtræk, stadig hvor du holder fast, det kunne være at du slipper med den ene hånd !!

    Du skal tænke hvad plejer dit næste skridt at være, hvor I ikke lykkes og så planlægge et endnu mindre skridt, hvor du har en forventning om at I får succes.

    Giver det mening ?


  • #22   8. okt #20 Hvordan vil du så ende løbe-øvelsen - med at hun smider apporten, for at få godbid, eller med at hun slipper, når jeg tager fat (som hun plejer)?

    #21 Nej nej, jeg tager det slet ikke ilde op Apporten har været en super svær øvelse for mig at indlære, og er helt sikkert mig der gør noget forkert. Jeg har med vilje ikke startet op med Easy endnu, fordi jeg vil vente til vi starter til træning - vi starter til LP ungehundetræning hos Nicedog her d. 19. og har skrevet til hende at jeg meget, meget gerne vil have hjælp til apporten. Måske kan det også hjælpe mig med at komme videre med Nicki herhjemme?

    Jeg må lige gå i tænkeboks over, hvad jeg kan forlange af hende, som ikke er for svært. Jeg har nemlig lagt mærke til, at hvis jeg ikke belønner hende for at gabe om apporten, så tygger hun i den i ½ sekund og så slipper hun helt - og hun må jo heller ikke tygge. Må prøve med en smule modtræk - det har jeg nemlig ikke prøvet endnu


  • #23   8. okt Hvorfor skulle hunden tygge i apporten fordi den får den med i bilen ?
    Jeg har aldrig haft en hund, som har tygget i apporten.




  • #24   8. okt #23 For min hund, så tygger hun i alt - også apporten allerede nu, hvis jeg ikke belønner hende hurtigt nok. Hun tygger også i sin bold, når hun får den med ind i bilen / ud og ligge på græsset (det er ikke altid vi har bil, så nogle gange så sætter vi os bare i snor på græsset, hvis vi er til prøve/træning og hun er færdig for dagen, men vi ikke skal hjem endnu)

  • #25   8. okt #20 Hvordan vil du så ende løbe-øvelsen - med at hun smider apporten, for at få godbid, eller med at hun slipper, når jeg tager fat (som hun plejer)?

    Løb hen til bilen, lad hunden hoppe op i bilen med apporten.


  • #26   8. okt Vi har sjældent bil, når vi bare er til træning Det har vi som regel kun, når vi skal til prøver (desværre)..

  • #27   8. okt # 24
    Når den tygger i alt, så begynder man at træne ro og ikke tygge når den HAR lært at holde apporten i munden.
    Hunden sidder foran med apporten i munden og belønne hver gang den ikke tygger.


  • #28   8. okt Ajjj skal du starte hos Susanne. Hun er bare så skøn og dygtig og hun kan helt sikkert give dig en masse værktøjer når hun ser dig træne øvelsen.
    Glæd dig


  • #29   8. okt Anni: Det er sjovt så forskelligt man træner Jeg vil jo aldrig træne "ikke tygge" ved at belønne når hunden stopper med at tygge, men derimod ved at belønne, inden hunden starter med at tygge, så hun aldrig tænker den adfærd.

    Mange veje til ROM


  • #30   8. okt #27 Okay, så det er måske noget jeg bare skal lægge på hylden lige nu, det med tyggeriet?

    #28 Jaa, det skal jeg. Jeg glæder mig meget! Det er jo så med den "forkerte" hund i forhold til det her emne, men jeg tænker at jeg jo nok lærer noget, som jeg kan føre over på Nicki

    Hun virker rigtig sød og dygtig, så jeg ser virkelig frem til at starte hos hende. Hun startede jo et LP unghundehold op, fordi jeg spurgte efter noget lidt mere seriøst end hverdagslydighed - så mega fedt gjort af hende!


  • #31   8. okt Du kommer garanteret til at kunne bruge det på Nicki da du jo får værktøjerne og får succes med at bruge dem på din anden hund.

  • #32   8. okt Hvis træningen går rigtig godt hos Susanne og vi ikke har en aalt for slem teenage periode, er det jo LIGE før begge hunde kan gå op til LP1 sammen til næste år !

  • #33   8. okt Ja da Total bad ass at stille to hunde til samme prøve *klappe-entusiast-smiley*

    PS Susanne er super god til at få det bedste ud af de prøver hun selv stiller. Så du kan få mange gode råd omkring det at gå til prøver og være der for sin hund


  • #34   8. okt Larsen

    Ja, alle veje fører til Rom, og der findes masser af måder at nå sine mål.
    Men hvis nu vi bliver ved apporten, så har jeg endnu ikke trænet to af mine hunde på samme måde.
    Hunde er forskellige og jeg synes at man skal finde den metode, som passer bedst til de forskellige hunde.


  • #35   8. okt Jeg har ikke læst alle svar, så har måske overset et bud
    Har du prøvet med target på maven?

    Så hun skal ind og sidde foran dig med hagen/snuden på target?

    Man starter selvfølgelig med target uden apport, og putter den på senere.

    Og her mens jeg skrev blev jeg i tvivl om hun skal sidde foran eller hoppe ind i plads med den?


  • #36   8. okt #35 Om hun sidder foran eller i plads er i LP valgfrit

  • #37   8. okt Okay, men mit forslag dur kun til foran, og jeg ved ikke hvad du gerne vil træne mod

  • #38   9. okt Nu har jeg læst hele tråden igennem - og har umiddelbart to bud, som jeg ikke kan se, er kommet andre steder fra

    Den ene er, at prøve at træne øvelsen ind med en anden genstand end apportbukken. Noget som hun er mere villig til at holde fast i. Hvis hun er glad for bolde, så kunne det fx. være én af de "apportbukke", der er lavet i samme materiale som tennisbolde. Men det kan i princippet også være et fast bideskind, et knudetov, eller noget helt fjerde.
    Det KUNNE være det, der skulle til, for at få brudt hendes ide om, at øvelsen kun går ud på, at gabe over genstanden. Hvis du kan træne det ind med en par andre genstande, så hun får forståelse for øvelsen, så er jeg sikker på, at det også kan byttes ud med den rigtige apportbuk.

    En anden vej frem, kan være, at lære hende et virkelig holdbart "snudedut/target i hånd". Arbejde på, at hun kan sætte snuden i din håndflade, og holde den der i 20-30 sekunder og gerne længere.
    Så kæder du øvelserne sammen, så i det øjeblik, du giver hende apporten, så giver du hende samtidig signalet for at lave snudedut, så hun holder target i din håndflade, samtidig med, at hun holder apporten. Det giver hende noget andet at tænke på, og det forhindrer hende i, at smide apporten.
    Det kunne også bryde den anden adfærd, hun har fået ind i hovedet



  • #39   9. okt Karinas ide med andre genstande er virkelig god. Det har jeg haft held med to gange - jeg brugte en gren lige som Martin beskriver. Og så gjorde jeg som Karina beskriver. Det virkede. Hundene var vilde med at løbe efter pinde og bære dem

  • #40   9. okt Hvad gør hun hvis apporten er på jorden?
    Og så bare shape hende til at løfte den.
    Så trækker du bare tiden stille og roligt og sætter en slipkommando på.
    Begynd evt med noget legetøj hvis hun er lidt modvillig overfor apporten


  • #41   9. okt Hvis apporten er på jorden og jeg opfordrer hende til at tage den, så "kaster" hun med den, hvis det giver mening? Dvs. tager det op og slipper det lige så hurtigt igen, nogle gange med en "fremad" bevægelse

    Generelt med legetøj, har hun ikke ro med det i nærheden af mig - hun kredser om mig, eller kaster det foran mig. Tvivler på jeg ville kunne få hende til at sidde med legetøj i 3 sekunder.. Hvis det er hendes bolde med snor, vil hun ikke slippe dem.

    Er det en pind/bold uden snor, så kaster hun det hen mod mig, som opfodring til at jeg skal kaste det


  • #42   9. okt Har du prøvet med et apport-formet stykket legetøj. Og bedt hende holde UDEN du selv slipper? Det var helt sikkert der, jeg ville starte, så hun ikke kan begynde at kaste rundt med det

    Og når du faktisk har genstande (bolde med snor) som hun holder så meget fast i, at hun ikke vil slippe, så er jeg stensikker på, at du kan få den samme vilje til at holde fast frem i øvelsen også, ved at benytte genstande, der ligger "midt imellem" som springbræt


  • #43   9. okt Nej, har slet ikke prøvet med andre genstande - kun forskellige apporter (en tung træapport, en lettere træapport og en af plastik)..

    Jeg har f.eks. en dummy (tror jeg det hedder) med snore i hver side, den vil hun gerne tage, og hun trækker også i den, hvis jeg holder fast i snorene, men jeg kan ikke helt se, hvordan jeg skal lave en relation til apportøvelsen her?

    Jeg har jo ikke problemer med at få hende til at tage apporten ifbm. kaste leg, kun ifbm. ro?

    Så det er jo ikke fordi hun ikke kan lide apporten, det er mere fordi hun ikke forstå øvelse i at være i ro, tror jeg?

    Jeg tror bare ikke det vil være nemmere at lære hende at sidde med legetøj, fordi det er jo totalt modsat af, hvad vi har gjort indtil videre.. men måske tager jeg fejl?


  • #44   9. okt Der skal du jo bare være hurtig og markere det korrekte. Og så ville jeg belønne med godbidder bare for at få lidt ro på hende.
    Du skal ikke opfordre, du skal ligge den på jorden foran hende. Marker for interesse.
    Hvis hun ikke viser interesse så fjerner du den kortvarigt og ligger den igen.
    Så snart hun løfter apporten få cm fra jorden. Marker og Beløn. Osv.
    Senere kan du så bruge omvendt lokning. Den er også god hvis de tygger i apporten.
    Hvis du ikke kender til shaping er det måske nok lidt svært at forstå hvad jeg mener.


  • #45   9. okt AG jeg kender godt til shaping (forsøger at bruge det udelukkende på Easy), men det fungerer ikke optimalt med Nicki, synes jeg

  • #46   9. okt Jeg ville netop træne den i ro - hun skal sidde ved siden af dig eller foran dig, og så tilbyder du genstanden (som hun villigt vil tage) fuldstænding ligesom apporten. Tænker bare, at du der kan få mere vilje til at holde, end med selve apport-genstanden, så du kan klikke og få det på signal? Jeg har fx. et "værsgod", som jeg bruger i indlæringen, indtil jeg har en færdig apportøvelse.

    Hvilket program træner du op mod? For hvis det er DKK, så hjælper din kastede apport jo ikke meget - den er jo helt forsvundet ud af programmet, så det hele tiden kun er "døde" apporter, der skal samles op, udover i LP1, hvor de skal tage den fra hånden.


  • #47   9. okt Jeg har iøvrigt også haft rigtig meget held med, at bruge omvendt lokning meget meget tidligt i processen.
    Det har også med ikke specielt apporterende racer givet den vilje og intensitet til at samle op/holde, som ellers ikke har været til at få frem


  • #48   9. okt #46 Det er DKKs.. mht. at kaste apporten var det fordi jeg fik en garvet jagtperson ud og hjælpe mig, og hun sagde jeg skulle prøve at kaste den, for at se, om det vagte interesse - og det gjorde det helt bestemt. Så hun foreslog at jeg legede den ind, men jeg synes ikke rigtig vi kommer så meget videre

    Jeg har fået hjælp MANGE steder efterhånden, men føler lidt jeg bare får de samme "dette bør virke" -råd, og det virker bare ikke..

    Det er rigtig frustrerende, fordi vi plejer jo at lære nye øvelser lynhurtigt, og det her er en af de eneste ting, der afholder mig fra at træne rigtig målrettet mod LP1. Vi er stort set klar på alle andre øvelser, det er kun småting vi mangler


  • #49   9. okt Omvendt lokning - er det, der hvor de kan se belønningen, men skal f.eks. tage apporten for at få den?

  • #50   9. okt Ja - omvendt lokning, fristeøvelser mv.
    Kært barn har mange navne

    Det kræver noget teknik - specielt i apport-indlæringen, men det kan virkelig være effektivt!


  • #51   9. okt Vi startede jo helt tilbage i nov 2015, med at apporten lå på jorden - klik belønning for at kigge på den, så snuse, så tage fat. Og så gik vi i stå.

    Omkring dec/jan 2015-2016 prøvede vi at hun skulle tage apporten, for at få sin bold - men vi kom igen aldrig videre fra, at hun har apporten i munden 1/2 sekund, før hun slipper.

    Så prøvede vi i sommeren/efteråret 2016 at lege den ind - og jeg fandt ud af hun faktisk synes den var ret fed - bare kun, når den blev kastet. Vi kom dog heller aldrig videre, end at hun kommer ind til mig og jeg lige når at gribe apporten, i det hun slipper.

    Ud over det, har vi fået lidt råd af mange forskellige hist og her, men jeg har ikke prøvet noget, hvor jeg virkelig tænker hey, det gør en forskel. Det virker lidt til at alle metoderne har samme problematik: hun slipper den, når hun er ved mig, eller samler den slet ikke ordentligt op


  • #52   9. okt Jeg bruger den iøvrigt med godbidder i den ene hånd, og apporten i den anden, i startindlæringen. Men meget hurtigt tager jeg varianten ind også, hvor apportgenstanden ligger på jorden foran mig, og jeg har godbidder i begge hænder, som så bliver virkelig rundhåndet uddelt, når de vælger at løfte apporten.

  • #53   9. okt Jeg synes det et vildt svært, når jeg skal have apporten i hånden - jeg mangler en hånd til min klikker. Men hvis det bare er godbidder kan man vel lægge dem i en bøtte eller sådan noget, ved omvendt lokning?

    (apport i en hånd, klikker i den anden, godbidder i bøtte ved siden af)


  • #54   9. okt Jeg mundklikker, når jeg laver lige netop den øvelse.
    Jeg vil have gufferne i hånden, for de skal være lige foran snuden på hunden i begyndelsen, for at få den fulde effekt. På den måde kan jeg nemlig føre apportgenstanden hen over hånden med godbidder, og trække den laaaaangsom væk - og hvis hundens opmærksomhed bare et splitsekund følger den SÅ kommer der godbidder.
    Og så shaper jeg videre derfra.


  • #55   9. okt Jeg slår også smäld med tungen eller bruger markør ord når jeg skal have begge händer fri.

  • #56   9. okt Sad lige og kiggede videoer fordi jeg selv er ved at skulle videre med sporten
    Kunne denne øvelse hjælpe jer?




  • #57   9. okt God video, sådan ville jeg ønske jeg kunne få Tessa til at aflevere, men synes det er svært når man har en hund ikke bryder sig om at ha apporten i munden.
    Vi er dog nået så langt at hun henter den og sætter sig foran mig, og kan godt side et stykke tid, men hun sidder ret langt fra mig, i forhold til det ønsket, men hvis jeg begynder at arbejde på at få hende nærmere så smider hun apporten.


  • #58   9. okt #56 Jeg synes ikke rigtig videoen hjælper, fordi hun er langt længere end vi er.. Hvis Nicki bare sad sådan med apporten, og tog den så nemy i ro, ville jeg være lykkelig!

  • #59   9. okt Det er selvfølgelig rigtigt
    Vil man kunne lave den omvendt måske? Så du starter med at stikke hænderne frem til hende når hun kommer ind til dig? Og så stille og roligt kommer dine hænder tættere ind til dig? Så hun lære at det er i hænderne den skal afleveres og ikke bare smides på jorden


  • #60   9. okt Video er på vej til jer

    Jeg startede (før video), med at lave lidt modtræk, og det hjalp på at få hende til at holde fast. Så nu kan jeg slippe, uden den ryger på gulvet - men jeg skal virkelig være hurtig!! Lyden er lidt forsinket ser det ud til, fordi det lyder som om jeg klikker, når hun slipper, og det gør jeg ikke (eller - det skete et par gange, men ikke hver gang, som det lyder som i videoen ) Jeg forsøger at klikke, idet jeg giver slip, og hun holder fast.


  • #62   9. okt Det ser fint ud Milla. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke selv ville slippe apporten, så længe hendes greb ikke er bedre. Altså - at hunden skal holde apporten sammen med mig, inden den får lov at holde den selv.
    På den måde sikrer jeg også, at den ikke forbinder mine hænder med, at den skal slippe
    Når først den holder, kan jeg også sagtens finde på, at tage fat - slippe - tage fat - slippe osv. Uanset hvad, så skal vi henimod at den holder, uanset hvad der sker, indtil den får sit "tak"-signal


  • #63   9. okt #62 Men hvordan ved jeg så, om hun har ordentligt fat, uden at slippe selv? Som du kan se i videoen, falder apporten en enkelt gang, fordi hun ikke tog ordentligt fat, og jeg kan ikke mærke forskel..

  • #64   9. okt Måske skal jeg opfordre hende til at trække den, og så sige "tak", mens legen er i gang, så hun lærer først at slippe, ved tak?

    At trække er i hvert fald en god måde at få hende til at holde fast, kan jeg se


  • #65   9. okt Milla, hvad sker der hvis du venter med at belønne?

    For mit nok utrænede øje kan det se ud som om kæden bliver, tag fat - slip hurtigt - få godbid.

    Hvis du ikke giver godbid for at slippe, tager hun så fat igen?

    Jeg retter lige..

    Det jeg mener, er at du selvfølgelig ikke giver godbid for at slippe.. Doh!
    Men kæden bliver at ved hurtigt slip får hun en godbid.

    Så hvis du ikke giver noget efter hun har sluppet, hvad gør hun så?


  • #66   9. okt Jeg synes sagtens, jeg kan mærke, om de har et ordentlig greb, når jeg holder fast selv?

  • #67   9. okt Nu ved jeg ikke hvor meget lyden er forsinket. Men prøv at klikke for at hun gaber over apporten. Det er måske nemmere hvis den er på gulvet.
    For det virker til at hunden tror det er en slip øvelse.


  • #68   9. okt #65 Jeg er også bange for, at kæden bliver sådan. Hvis jeg ikke belønner, så tager hun fat igen, men giver slip lige så hurtigt - jeg har ikke været ude for, at hun har holdt den længere, ikke engang 1/2 sekund

    #66 Det kan jeg virkelig ikke - men det går jo så også så hurtigt med hende


  • #69   9. okt #67 Hmm, altså det var jo skridtet før det her, og så når hun jo bare aldrig at tage fat.. Men det kan sagtens være hun tror det er en slip-øvelse

  • #70   9. okt Jeg tænkte nøjagtig det samme som Tinna
    Hvad hvis du shaper lidt og lader hende tænke selv? Alt kader være at belønne for kun at holde den et splitsekund.


  • #71   9. okt Hmm okay. Jeg var lidt nysgerrig på om hun nemlig ville tilbyde at holde længere tid.

    Ud fra video ville jeg nok prøve det med at løbe eller også ville jeg lade hende lave to hurtige tage fat og så beløn så 3 osv.
    Selvfølgelig med varierende mellem antal tage fat, med tanke på at flere gange tag fat bliver til hold fast længere tid?


  • #72   9. okt Jeg kan godt forstå at hun smider den med det samme.
    Så vidt, hvis jeg altså hører rigtig, så kommer dine klik jo samtidig med at hun smider den - altså hun bliver belønnet for at slippe.

    Hvis jeg var dig, så ville jeg gøre som Karina skriver, jeg ville ikke slippe apporten.
    Jeg ville også glemme klikkeren et stykke tid når i træner apport.


  • #73   9. okt #70 Hun er ikke god til shaping, og tilbyder ikke adfærd, jeg ikke har vist (på et eller andet tidspunkt), at jeg gerne vil have.. Normal indlæring for hende er lokning 2-3 gange, og "shaping" derfra. Altså jeg viser hende, hvad jeg vil have, og derfra belønner jeg alt i den retning, hvis det giver mening?


    #72 Jeg har ingen klikker på videoen, jeg klikker bare med munden. Mine klik kommer et splitsekund før hun slipper den, men det er virkelig, virkelig tight

    Hvordan opbygger jeg at hun holder den i længere tid, når jeg ikke slipper den? Tro det eller ej - jeg har faktisk fået bygget et par splitsekunder på ved at slippe den. Før, da jeg holdt den hele tiden, tog hun fat og slap lige med det samme, så hvis jeg skal gå tilbage til den metode, hvordan sikrer jeg så at hun ikke slipper med det samme?


  • #74   9. okt F.eks ved at hun skal samle den op fra gulvet og give dig i hånden

  • #75   9. okt #74 Samle op fra gulvet kan hun, men ikke give mig den i hånden.. Har prøvet at kalde hende hen idet hun samler op, har prøvet at sige "jaaa" og blive passiv, når hun smider den, men hun når aldrig over til mig, hun smider den med det samme igen..

    Må prøve at løbe fra hende, men synes det er svært at kode hende til at aflevere den i hånden


  • #76   9. okt Jeg ville ikke løbe fra hende, men løbe sammen med hende

    Ellers ville jeg blive ved at holde i den og vente med at belønne, og så tænke at med tiden bliver 2 hurtige tag fat = 3 hurtige tag fat = 4 hurtige tag fat = første tag fat bliver længere tid.

    Ved ikke om det giver mening


  • #77   9. okt Først og fremmest ville jeg ikke endnu give slip som andre har skrevet.
    Dernæst ville jeg skabe noget mere ro i øvelsen med nogle mere rolige bevægelser og ikke så hurtige gentagelser. Hunden skal have tid til at tænke, så det ikke bliver en grib fat, spyt ud leg


  • #78   9. okt Har ikke klar hele trådenendnu, har set videoen.
    For mig ser der ud som om i har en rytme: hold apport, klik, slip, spis godbid. Du klikker efter hun har holdt apporten i ca samme tid hver gang. Hvad sker der hvis du holder klikket tilbage i et sekund?


  • #79   9. okt #78 Så smider hun den alligevel. Hun smider den uanset om jeg klikker eller ej

  • #80   9. okt Ja enig - hun gør det hun har lært - at slippe. Det er din timing der skal sidde bedre. Jeg ville baglænskæde forfra simpelthen. Og så få en til at hjælpe mig med den del, der giver problemer. Jeg har arbejdet en del med dette på hold med jægere, og det er simpelthen nemmere, når du står over for en person, for ikke to hunde er helt ens.

  • #81   9. okt Men hvad gør hun næste gang? Altså hun slipper og opnår dermed ikke sin godbid, hvad så næste gang eller næste gang igen?
    Måske hun holder bare et splitsekund længere?

    Som mange skriver, ville jeg heller ikke slippe apporten endnu.

    Jeg ville pakke godbidderne væk, for det kan se ud som om hun er meget fokuseret på dem og de virker ikke som omvendt lokning.

    Er der noget hun gerne bærer? legetøj eller lign?
    Jeg plejer ikke begynde med dummy eller apportbuk, men med et kort, tykt fleecetov eller lign. Grunden er, at de fleste hunde vil gerne have det i munden, så indlæringen bliver lidt lettere OG hvis du får lavet noget crapy træning, har du ikke "ødelagt" apportbukken fra start.

    Jeg har med flere hunde med succes brugt bytteleg til at indlære apport. Først skal hunden kunne skifte mellem to forskellige legetøj på signal. Når den kan det, kan du begynde at slippe det ene og først lege videre med hunden når den afleverer det til din hånd. Når den så kan det, kan du begynde at kaste det ene legetøj og derefter erstatte legetøjet med en apportgenstand.
    Giver det nogen som helst mening?

    Jeg træner altid aflevering til hånd inden jeg træner hold fast selv. I starten belønner jeg KUN aflevering til hånd. Hvis hunden slipper før apporten er i hånd er der ikke nogen belønning.
    Når hånden så ikke er der til at tage imod apporten, venter de fleste hunde et lille øjeblik med apporten i munden. Så kan jeg tage hånden frem og klikke og belønne når hunden putter apporten i min hånd.





  • #82   9. okt Har ikke læst alle indlæg.
    Kunne man ikke bruge en bold med snor i og så trække med hende og så lære hende at når du siger tak eller slip eller hvad du nu siger, samt klikker, så skal hun give slip på bolden?
    Hvilket jo vil sige at hun skal beholde bolden i munden/fortsat trække indtil du klikker og siger tak?


  • #83   9. okt Hendes bolde har ALT for stor værdi til at hun bare afleverer ved en slip eller tak-kommando, så de kan ikke bruges i apporttræningen..

    Mht. om hun holder den længere, nej, hun prøver 2-3 gange og så giver hun op, hvis hun ikke bliver klikket som i videoen

    Hun bærer dagligt rundt på alt muligt - pinde, flasker, trækketov, bamser osv, men aldrig kontrolleret - dvs. alt der har værdi for hende, afleverer hun ikke bare lige, og alt der ikke har stor værdi smider hun 1/2 meter fra en, som opfodring til gør noget med det her


  • #84   9. okt Jeg har forsøgt det der med at lære hende at aflevere til hånd, men hun bliver virkelig frustreret

  • #85   9. okt Jeg ville forsøge at indlære aflevering med en kedelig bamse, gumidims eller andet der er lidt bedre end apporten.
    Og jeg ville stoppe det du gør nu med apporten, jo mere du før det, jo mere biler det hurtige slip forstærket og cementeret. Du har brug for at ændre mønsteret på en eller anden måde istedet for at fastholde det nuværende.


  • #86   9. okt Min plan er umiddelbart i morgen at smutte udenfor og så se, om hun vil løbe med mig, med apporten i munden, og om jeg kan få hende til at aflevere i hånden der

    Så må jeg lige se, hvordan det går..


  • #87   10. okt Det med apport er svært, jeg taler af erfaring !

    Jeg synes du skal alliere dig med én der kan hjælpe dig på vejen


    Jeg er enig med de andre a det nok betaler sig at starte med en anden genstand. Evt. den bold hun ikke vil af med, holder hun fast på den ?
    Så kan du starte med bolden og belønne ROLIGT og klikke for at HOLDE FAST.
    Så kan du overfører det til apporten, når hun har fattet det

    Nu ved jeg jo, at du kender Nette, måske hun kan hjælpe dig ?


  • #88   10. okt Mini gjorde rigtig meget som du beskriver Milla- bare hav i mente, at baglænskædning og rolighed ikke er den eneste vej at gå.

  • #89   10. okt Fejlen sker ofte ved baglænskædning og min teori er at det er fordi folk er så bange for at lade hunden slippe apporten så den falder på jorden! Hvis baglænskædning skal have nogen værdi i apport er man nødt til at arbejde ud fra at klik afslutter øvelsen, det vil sige når du klikker må hunden slippe og få sin godbid. Dvs glem skrækken for at apporten falder på gulvet, når klikket lyder afsluttes øvelsen uanset hvor din hånd er, det betyder så også at ind til klikket lyder skal hunden beholde apporten i munden også hvis du tager hånden frem, hiver i apporten m.m, det er bare så enormt svært at rette når først hunden har et billede af at når den kommer ind til dig og din hånd nærmer sig så skal der slippes i en vældig fart for at få belønning

  • #90   10. okt Jeg tænker - efter at have set din video - at det er ved at være tid til at du øger kravene til hvad der udløser klik og godbid: Jeg har også kæmpet med forskellige øvelser hvor kravet var at hunden skulle lære at holde positionen, og det kræver simpelthen at man er en lille smule stædig, trækker klikket bare et kvart sekund OG at man undlader at klikke hvis hunden ikke holder den det kvarte sekund ekstra. Og så bare ganske få gentagelser og stop når det er gået godt et par gange...

    Ved ikke om det gør en forskel, men jeg tænker at princippet er det samme om hunden skal holde en apport eller en snudetarget i x antal sekunder? Ovenstående har ihvertfald virket for mig


  • #91   10. okt En hurtigt skudt uredigeret video med hvordan jeg træner apport. (Bær venligst over med tossede legelyde og udråb )
    Det har både virket med whippet, terrier, blanding og sjovt nok også en labrador





    Jeg starter altid med aflevering til hånd og afleverer hunden ikke til hånd er der bare ingen belønning. Tidligere brugte jeg at træne lydighedafleveringen først, men nu er jeg gået over til jagtaflevering. Den bruger jeg både til hverdag når hundene samler ting om, i feltsøg og hvis labben får lov til at komme med på jagt vil den også blive brugt der. Synes ikke det er noget problem at lære at aflevere lydighedsgenstande til hånd, når de kan denne aflevering.

    Inden hunden kan have en rolig sikker aflevering, skal den kunne fryse næsen på din hånd. Repeter det nogle gange, inden du giver hunden en genstand i munden, som den gerne vil bære og viser den din hånd. Prøv at finde noget der er så godt at hun gider bære det, men ikke så godt at hun stikker af med det. Hav evt en snor på hende, hvis du tror hun ikke vil aflevere.
    Ofte sker der det de første gange, at når hunden ser din hånd, spytter den dimsen ud og dutter. Det giver selvfølgelig ikke noget, Prøv igen og hvis det heller ikke virker, så repeter duttet et par gangen inden du prøver igen, skift evt genstand.

    Når hunden kan aflevere alt muligt til hånd, går jeg videre til at lave byttelegen til an apport-leg. Mine hunden skal bytte genstand på "Ja". Jeg har på videoen valgt et legetøj der er ret fedt og meget svært at slippe, så i nogle tilfælde tager det lige lidt tid at få kræet til at slippe.

    Når hunden altid bytter på signal, kan du begynde at "tabe" den ene genstand (den dårligste) og hunden får først lov at få den gode når den har afleveret den dårlige til din hånd. Efterhånden kan du begynde at kaste den dårlige og skifte mellem forskellige genstande.

    Fik jeg nævnt, at jeg elsker apporttræning



  • #92   10. okt Dejlig video, og super skøn hund.
    Jeg tænker at mange af rådene her i tråden er super gode til hunde, der gerne vil ha noget i munden, elsker legetøj mm. Jeg mangler nogle værktøjer/ideer til en hund der absolut ikke synes det er fedt. (håber det er ok med ts)


  • #93   10. okt Maya - de ting jeg nævner er bestemt ikke rettet mod hunde, der er vilde med at tage "noget" i munden.
    Huskyer ser overhovedet ikke noget formål med at tage nogetsomhelst i munden - medmindre det er levende!! Og jeg tror ikke, man må træne apport med levende mus
    Tror Randi har haft nogle af de samme udfordringer med whippet. De er heller ikke ligefrem fødte apportører


  • #94   10. okt ok, måske jeg skal kigge på det igen, synes bare koden er svær at knække for mig.


  • #95   10. okt Jeg ligger lige en video op hvor vi træner det det omvendt lokning, håber det er ok med Milla at jeg låner din tråd, istedet for at oprette en ny måske du også kan bruge noget af det de andre kommenterer på den
    Er ikke sikker på Om jeg har forstået det rigtigt men det gik da meget godt, han er skrap den lille


  • #96   10. okt Maya: jeg har brugt samme metode, men med et langt forløb hvor jeg lærer hunden at det er fedt at have noget i munden. Jeg shaper der så hunden skal starte med at kigge, så dutte, så tænder på osv indtil hunden holder en genstand.
    Man skal starte med det der er lettest for hunden, jeg har både brugt tyggepinde, tandbørster, bed af rådyr og andet godt.
    Når hunden kan holde holde en tyggepind går man måske videre til et plast-kødben, så en bamse, en sok, en sko, et stykke haveslange osv. Og så begynder man at aflevere til hånd.


  • #97   10. okt Randi: Jeg har gjort lige som du beskriver, det eneste hun har lyst til at ha i munden er hendes elskede bold, så den har jeg brugt rigtig meget. Nu kan jeg godt få hende til at holde apporten, og så træner vi at hun sidder med den i munden foran mig, i kortere eller længere tid, i ret korte trænings intervaller.
    Hun sidder dog lidt langt ude og jeg kan ikke få hende tættere på, uden hun smider apporten, og samtidig holder hun nærmest apporten på tungen ud af munden, hun bryder sig virkelig ikke om den.

    Nu har vi trænet DCH og der skal de jo finde genstand i feltet, og her er samme problem, hun kan sagtens finde genstanden, men hun synes det er træls at skulle samle den op og komme tilbage med den. Her har jeg også brugt bolden, men problemet er at hun så kun leder efter bolden, og hvis der så ligger en anden genstand så vælger hun den fra for at lede efter bolden.


  • #99   11. okt I forhold til feltet, havde vi i starten en til at stå ude i feltet og vifte med genstanden- et eller andet legetøj/bamse hunden kan li. Og smide den derude mens hunden ser det. Når personen så er gået ud af feltet bliver hunden sendt og der er kæmpe fest når den samler op

  • #100   11. okt Sådan startede vi også, og min hund blev helt god, men da genstanden så ikke var den samme gode genstand hver gang, så gad hun ikke mere, vi gik så tilbage i træningen, men det er meget op af bakke, nogle gange udfører hun en ok opgave andre gange lukker hun helt af.

  • #101   11. okt Mini skal belønnes med ruskeleg for at gide feltet- det samme gælder apport. Det skal nok komme- der var også en periode hvor jeg nærmest opgav alt hvad der omhandlede at bære på noget. Nu får vi næsten altid 10 i den øvelse.

  • #102   11. okt Tak, tror også det bare er blevet lidt knudret i mit hoved, så kan ikke rigtig finde ud af hvordan og hvorledes, lige nu holder vi en pause med det, det trænger vi til, så må vi ses om der skulle gå et lys op for mig på et tidspunkt??

  • #103   11. okt Hvor bor du? Kan se der står Østjylland- hvis du ikke er for langt væk, kan vi da mødes og træne sammen hvis du har brug for lidt moralsk opbakning

  • #104   11. okt Linda, hvor er du sød, bor i Århus.

  • #105   11. okt Jeg bor i odder, så det er da slet ikke umuligt

  • #106   12. okt Ja, det er ikke så langt væk.
    Tessa skal steriliseres her i næste uge, men når hun er oven på igen, så kunne vi måske finde en dag?


Kommentér på:
Apport..