{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.071 visninger | Oprettet:

11 uger staffordshire bull terrier meget vild {{forumTopicSubject}}

hejsa

vil høre om der er andre her inde som også har staffordshire bull terrier.

vores hvalp på 11 uger har utrolig meget energi når hun har sovet.
hun bider i os når hun leger og kan også finde på at sidde og gø samt hapse ud efter os hvis vi afviser den..

skælder vi den bliver det meget værre!!!

vi giver hende noget at tygge i altså legetøj når hun bider, og bliver det for slemt så går vi væk et halvt minut..
men synes godt nok det er slemt lige nu..

mit spørgsmål er om i har oplevet det samme med denne rase???
smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  11 uger staffordshire bull terrier meget vild
  • #1   11. okt 2017 Sådan opfører alle racer sig i den alder hvis de ikke har lært at det er uacceptabelt, og de bliver ved hvis man ikke lære dem at det er uønsket, så igang med træningen. det er det eneste der hjælper- smiley

  • #2   11. okt 2017 Ja, det er sådan en hvalp skal være: energisk og fuld af gåpåmod. Den fødes jo ikke med at vide, hvad den må eller ikke må bide i, samt så er tandskifte nok langsomt på vej også.

    Skæld-ud vil give en hund der er trykket eller også tror den måske bare i er med på legen. Det er ikke fordi, at man ikke må sige nej til sin hund, men hvis ikke den har forudsætningerne til at kunne adlyde den kommando (at et nej ikke er indlært korrekt), så er det totalt pointless at gentage det igen og igen.
    Hav flere gode bide-ting liggende fremme, stimuler hvalpen med passende mentale udfordringer, og begynd på at træne de gængse "nej/slip"-kommandoer, ville være mit råd.


  • #4   11. okt 2017 min lille tyran gør det også?? det er normalt, men dette må og skal stoppes - hun er nu 12 uger og er så småt begyndt at forstå det, og kan nu faktisk også hygenusses<3

    jeg brugte at hun kom bag lågen i køkkenet eller i bur indtil hun var faldet til ro (jeg gik fra hende) - det skal siges at jeg vurderede hun var for træt/overgearet til selv, at falde til ro.

    var vi i sengen eller sofaen kom hun ned og blev ignoreret. hjalp dette ikke var det køkken/bur der var løsningen?.


    profilbillede
  • #6   11. okt 2017 Hver gang mine hunde(hvalpe) havde sovet, så aktiverede vi dem, så de netop ikke var SÅ overgearet. Om morgnen var det en lille 10-15 minutters gå tur med indlagt træning (sit på plads, indkald, ikke trække), og igen om aftenen.

    Vi har aldrig oplevet vores staff (nu 7 måneder) som vild og ustyrlig, men enkle gange har han da gravet i haven, hoppet rundt i sofaen og jagtet katten - gangske enkelt fordi han manglede andet at lave. smiley

    Vi har altid KONG legetøj i fryseren med vådfoder i, og det er en stor hjælp til at få en rolig hund, uanset om den er blevet stimuleret mentalt eller ej.


  • #7   11. okt 2017 Som de andre skriver - det er en helt normal og sund hvalp, der gør sådan.

    Jeg har lige 9 stk hvalpe på 6 uger og her er det mønster meget tydeligt og det er let at se hvordan det bliver ført videre når de kommer hjemmefra.

    Når sådan nogle basser har spist eller sovet, går de i gang for fuld skrue.
    De slås indbyrdes, bider i hinanden, vælter hinanden med kroppen, bider i alt, de møder på deres vej. De løber, de vælter, de rejser sig og de løber igen....

    Det er et naturligt legemønster som de har med sig i blodet.

    Din opgave er, at veksle dette mønster fra et, der har passet hamrende godt i en flok med hvalpe til at passe godt til mennesker.
    De kan ikke selv, du skal vise hvordan.
    Og du må slet ikke skælde ud - hunden har intet alternativ medmindre den skal være passiv. Det håber jeg ikke, du ønsker.

    Dit arbejde er i gang, god fornøjelse:)


  • #9   11. okt 2017 Hvalpe er bare pisse irreterende!

    Vi har en lille satan på 10 uger og 12 kg, og der står den på hvalperæs om morgen, til middag, aften og lige omkring kl 00.00.

    VI kalder det hajmode.... Tænderne kører bare som sindsyge...

    Hænder, fødder, knæ,, ja min næse har også fået et hak. Fuck store hvalpe, der snildt kan komme op i sofaen til uforvarende sovende mand. Alt er i fare for det lille monster når hun er i det mode.

    Bedste råd er at som Funke siger, at lære hunden nej kommando og have legetøj klar den må gå amok på. Nej kommando hjælper meget. Udfordringen er, at det husker hun cirka 30 sekunder, og så er det glemt.

    Men i sidste uge var 10 sekunder, så det går fremad.... smiley

    Jeg ville ikke gå fra hende, skælde ud eller spærre den inde. Det synes jeg er en misforståelse. For hunden er jo bare i godt humør.

    Det er jo også en vigtig tid for udvikling af deres krop, og evne til at bevæge sig. Sidst men ikke mindst, lære at vild leg med mennesker altså ikke må indbefatte bid på personen.

    Desuden er det med til at skabe et bånd i mellem Jer, for du bliver jo en vigtig del af dens liv. Det er dig det er sjovt at være sammen med. Du har alle de fede ting, som den må molestrere...

    Bare rolig, det er slemmest de første 2-3 måneder. Hver dag bliver det bedre og bedre er min erfaring.


  • #12   11. okt 2017 Vores har slet ikke været sådan, men han har jo også haft fire andre hunde og to katte at skulle forholde sig til. Det kan gøre en hver mentalt træt smiley smiley

    Jeg vil sige; mental aktivering, små lufte ture / by ture / miljøtræning, træning af "nej" og giv massere af muligheder for tyggelegetøj / ben, og så vil jeg anbefale at starte til hvalpetræning - her burde trænerne også kunne hjælpe med spørgsmål som dette. smiley

    PS. Jeg ville IKKE ekskludere en hvalp/hund, fordi den er glad, men finde ud af, hvorfor den er så vild. Det er jo typisk fordi den ikke har andet at lave/ikke er træt nok til at slappe af.
    Vores hunde er også vant til at være bag børnegitter og i bur, men sørme ikke som det første efter de har sovet.


  • #13   11. okt 2017 Staffen er jo generelt en race med energi. De skal have den brugt og de er små banditter. De kan blive stride som teenagere også :). jeg vil råde jer til at gå til noget træning med den.
    Staffen elsker at blive brugt i krop og mentalt.
    Håber også at har købt fra en rigtig dygtig opdrætter der har klædt jer godt på til at eje racen og til at guide og vejlede jer i mange år frem smiley


  • #14   11. okt 2017 tak for alle jeres svAR vi øver og øver så må det jo snart vende smiley
    hun er rigtig kælen når hun er ved at være træt smiley


  • #15   11. okt 2017 maj-britt jeg putter hende i bur når hun bliver for overstatisk/stresset (eller hval jeg nu skal kalde det)..

    se det som en måde at fortælle hvalpen på "at nu er det igen tid til at slappe af" når hun bliver overgearet/stresset i lege situationer så skal jeg jo prøve at fortælle hende at nu er det slut, og det forstår hun ganske enkelt kun hvis jeg lukker hende væk eller i bur.

    når hun bliver sådan jagter hun kattene og trækker dem afsted og det vil jeg ikke have..

    selvfølgelig leger vi, hygger, træner osv.. men den skal også lære at slappe af - håber det ga' bedre mening;)


  • #16   11. okt 2017 du skal ikke skælde ud for en naturlig adfærd.. har i haft en staff før?

  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #18   11. okt 2017 Åh ja i samme båd her. Men det hjælper at være konsekvent. Ikke hård - men konsekvent. Vi plejer at hyle op - som en anden hvalp havde gjort "av av av whaaaa" og trække sig. Virker perfekt. Vores er 10 uger og er allerede blevet rigtig god til kun at bide "blidt" i mennesker. Men jo, mine hænder, underarme og næsen har da også fået et par knubs.

    Hvis nogen derimod har tips til hvordan man stopper ham i at æde ALT? (undskyld jeg lige spammer din tråd ts) Specielt problematisk på tur.. Jeg tror han gør det af nysgerrighed. Sådan som et lille barn der undersøger ting ved at putte dem i munden. Synes bare ikke det er så fedt at hive brugte tyggegummier og klamme brugte lommetørklæder ud af munden på ham. For ikke at tale om alle de potentielt giftige ting som agern, cigaretskodder, snusposer (bor i sverige), giftige/ugiftige svampe (kan ikke se forskellen), mærkelige bær og ikke mindst kattelort og ind i mellem hundelort også.. yum! Jeg er over ham som en høg og piller alt ud af munden på ham, men det er virkelig irriterende! Er det en fase der går over igen?


  • #19   11. okt 2017 I stedet for at ekskludere en hvalp, der er overgearet, så giv den noget at tygge i, så den falder til ro. smiley

  • #20   11. okt 2017 Simone - ikke i dette tilfælde desværre... har prøvet selvfølgelig..

    det hjælper KUN at lukke hende væk blot et øjeblik (5-15 min)og hun falder til ro...

    jeg har det sådan, at når jeg har prøvet alt andet og det ikke virker - ja så må der andre midler til desværre, og i dette tilfælde er det løsningen for min hvaps;)

    der er ingen sure miner hun bliver lukket "Væk" smiley


  • #22   11. okt 2017 Det er dælme længe at lukke sådan en lille en væk.
    Jeg er all for adskillelse, hvis det kan forhindre uhensigtsmæssige konflikter.
    Men dælme ikke et kvarter!


  • #23   11. okt 2017 straf var måske også et forkert ord i et skriftligt Forum...

    jeg bruger jo også buret som træning samt at få hunden til at falde til ro..

    det er jo allerede blevet 70% bedre hun går faktisk af og til selv derind for at sove nu, og er blevet bedre til at stoppe legen også når vi beder hende om det..

    det er vigtigt vi hjælper vores hvalpe på rette vej - nogen ting virker for fru Hansen og andre for fru olsen;)

    husk de skal jo faktisk gerne sove omkring 18 timer i døgnet..


  • #24   11. okt 2017 Og så være aktive, når de er vågne...

  • #26   11. okt 2017 hvad vil du da gøre når hunden så skal være alene hjemme???

    det er jo ren træning og også separationstræning...


  • #28   11. okt 2017 vil da lige sige vi også har et bur hun er i når vi ikke er hjemme som vores dyrlæge anbefalede. når vi er hjemme står det altid åben og hun render selv der ind om natten når hun ikke gider være i soveværelset mere. samt om dagen og leger.

  • #29   11. okt 2017 Cherie, jeg håber at du bare formulerer dig kluntet...!

    Det er rigtigt at hvalpe skal sove meget. Men det betyder jo så også at de skal fyre alt deres energi af i de vågne timer. Og når du så straffer hvalpen ved at lukke den væk et kvarter ( smiley ) når den er vild og glad, så bruger du uforholdsmæssigt meget af dens vågne og aktive tid, på at straffe den for at gøre dét hvalpe skal, nemlig være glade, livlige og fulde af ballade.

    Der er forskel på at være lukket væk, hvor hunden stadig kan se og høre jer, men ikke må deltage i jeres fællesskab, og så at være alene hjemme. Du skal ikke pakke din straf ind som alene hjemme-træning, for det er det simpelthen ikke. Det er bare ren og skær straf.


  • #31   11. okt 2017 mine hunde er ikke i bur når de er alene hjemme, men opholder sig i køkkenet.. Molly kan være i hele huset, men af hensyn til Jitsu er hun sammen med hende i køkkenet indtil Jitsu er helt tryg v. at være alene hjemme;)

    nå men vi er uenige i denne debat og det er fair, men jeg/vi har prøvet ALT med kong, snusemåtte, snuseopgaver, tykkepinde, kødben m.m. men intet hjalp på den bette fis men det gjorde adskillelsen derimod.

    hun er en glad hvalp der løber, hujer, leger, snubler, løber videre og er bare fuld af fis og ballade.. så jeg er fortrøstningsfuld og hun har allerede lært at ligge sig hen når vi ignorerer hende, så tænker ikke det var en skidt handling ;):)


  • #32   11. okt 2017 Hun har allerede lært at give op...

    Det er nok ca. den skrappeste straf man kan give en hund at adskille sig fra den. Det skal dælme gøres med omtanke.


  • #33   11. okt 2017 Synes ikke i skal bruge denne tråd til at diskuterer da det ikke var det mit opslag handlede om.
    Tak til alle jer som har svaret på mit spørgsmål smiley


  • #34   11. okt 2017 når jeg kan se hun er overgearet/træt men fortsætter når hun ser bevægelser fra Molly og kattene så er det jo tid til VI hjælper hende til at slappe af..

    det er muligt jeg formulerer mig forkert, men skriftlig debat kan meget nemt misforståes:)


  • #36   11. okt 2017 Henrik - hvad aktiverer du din hvalp med ?
    Laver du noget med den så den bruger hovedet og sine sanser ?
    Hvis ikke du aktiverer den ordentligt, så har den jo en masse overskudsenergi som den skal af med og så må den jo finde på et eller andet for at komme af med energien.




  • #37   11. okt 2017 Anni

    hej vi aktivere hende med hendes legetøj samt leger i haven og går ture
    hver gang hun har sovet dog går vi kun 2-3 ture med hende men så bruger vi tiden i haven både på at lege og på at søge samt træne sidt og giv pote


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #39   11. okt 2017 Nu er der vel også grænser for hvor meget det er sundt at aktivere en hundehvalp på 11 uger.. smiley Og den skal jo også lære at slappe af, hvis altså ikke at man ønsker en damphund..

  • #40   11. okt 2017 Det skal den - men da ikke når den lige er vågnet!

  • #42   11. okt 2017 smiley smiley smiley smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #43   11. okt 2017 Nu har du lige sovet, lille ven, så det må være det helt rigtige tidspunkt at lære dig at slappe af

    Nu har du sovet lidt..så skal der altid ske en helt masse..fordi det siger de på hg..alting kan misforstås...hvis man vil


  • #44   11. okt 2017 Spørgsmålet er om en hund, der er vild når den lige er vågnet.
    Hvad er der at misforstå?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #45   11. okt 2017 Spørgsmålet er om en hund, der er vild når den lige er vågnet.
    Hvad er der at misforstå?


    Den limpind hopper jeg ikke på.. smiley


  • #46   11. okt 2017 Aktivering i form af hjernegymnastik - evt hvor den skal finde noget gemt. Den ser selvfølgelig I gemmer til at begynde med, så den ved hvad den skal finde, og langsomt gør I det vanskeligere.
    I kan dog allerede nu træne ja/nej øvelsen, som fungerer super godt på sigt. Dette hjælper både jer og hvalpen til at forstå, når I korrigerer en uønsket adfærd.

    Jeg bruger altid en lækker godbid i form af en stykke pølse eller delle, som jeg har i flad hånd. Hvalpen sidder overfor. Når den vil tage godbid siger jeg "nej" og lukker hånden. Efter 2-3 nej, siger jeg "ja" og lader hvalpen tage godbid. Det vigtige er hér, at stemmeføring på nej er dyb og på ja, høj og glad.

    Den øvelse starter jeg med nærmest fra dag 1, og det hjælper nemlig intet at råbe af en hvalp - tværtimod.


  • #47   11. okt 2017 Hvorfor dyb stemme ved nej?

  • #48   11. okt 2017 At gå ture og lege med legetøj i haven er sådanset ikke aktivering.

    Hunden skal bruge sin jerne og sine sanser.
    Som en anden skriver, så lær den at finde ting,
    Lær den sit, dæk, stå, bliv, nej med mere.
    Spred dens mad ud i hele haven så den skal finde det mm


  • #49   11. okt 2017 Har jeg misforstået noget - eller er "nej" ikke en ganske almindelig kommando ligesom alt andet? Jeg ville da træne det som enhver anden kommando.. uden at det skulle være specielt anderledes eller i modsætning til noget godt.

    Og så vil jeg istemme mig de andre - lad være med at benytte dit bur som isolation og forlade hvalpen i op til et kvarter. Ingen grund til at begynde på noget, der kan skabe seperationsangst og virkelig dårlig grobund for jeres træning og forhold senere hen.

    Om det emne: skal det fungere som en straf indebærer det (på den ene eller anden måde) enten ubehag eller tilbageholdelse af en belønning. Ellers er det ikke en effektiv straf. Så at argumentere for, at det ikke er en straf, men alligevel at det virker, harmonerer ikke helt i mine øjne. Selvfølgelig vil det være en straf at lukke en lille ivrig hvalp i bur i et kvarter og gå fra den, og det virker fordi den vælger passivitet.
    Sorry, Henrik, at jeg diskuterede det alligevel, men jeg så der blev påstået to modsatrettede ting på én gang, og uagtet metoden så er det noget rod ikke at have styr på, hvad det er man foretager sig smiley


  • #50   11. okt 2017 *CH*
    Jeg har blot lært og erfaret, at lys stemmeføring er positiv dvs ja, og dyb er negativ dvs nej.


  • #51   11. okt 2017 Så nej = ubehag?

  • #52   11. okt 2017 Nej.

    Når man siger ja i en lys stemme, så opfordrer man samtidig hvalpen til at fortsætte sin gøren. Hvorimod dyb skal få den til at stoppe og afvente.
    Jeg er ikke uddannet hvalpeinstruktør, så husker ikke halvdelen af det, men dette bed jeg mærke i smiley
    En hvalpeinstruktør må gerne komme på banen, hvis det er muligt. Men dette fungerer for min race og læres på diverse træningshold.
    Nej er IKKE en kommando, som skal bruges i flæng, men hvalpen skal lære, hvad det betyder.


  • #54   12. okt 2017 Mit nej ER et signal fuldstændig på lige fod med sit, dæk, stå, kom osv. Og det bliver sagt heeeelt roligt og stille. Tit bruger jeg også bare ah-ah. Sagt lige så stille.

    For mine hunde er det et indlært signal, der betyder "stop lige det der, du er i gang med". Og som alle andre signaler, så ved de, at der er udsigt til belønning (som sagtens bare kan være et glad "AJ, hvor er DU bare dygtig"), hvis de udviser den ønskede adfærd.

    På hvalpeholdene gør vi meget ud af at forklare, at det skal indlæres lige som de øvrige signaler. At det netop ikke skal virke, fordi det er en "hård/vred/høj" lyd, men simpelthen fordi de lærer, at det også er et signal, der kan betale sig at følge. Ligesom alle andre signaler, er det også ét, der skal indlæres så omhyggeligt, at det virker, når det bliver sagt første gang - i et helt almindeligt toneleje smiley

    I "gamle dage" mente man iøvrigt heller ikke, at én hund kunne lære signalet "DÆK", medmindre det blev sagt med meget meget dyb mandestemme, der kom helt nede fra mellemgulvet. Os unge piger blev decideret trukket til side, for at lære at sige det på den helt rigtigt måde.
    Hundene må have ændret sig meget siden da, for i dag fungerer det helt fint, selv når det bliver sagt med mild og glad stemme smiley smiley smiley smiley



  • #55   12. okt 2017 Måske er jeg et meget simpelt og naivt menneske smiley Men jeg har gennem livet efterhånden haft en hel del hvalpe og jeg har godt nok aldrig haft behov for at 'straffe' en hvalp for at være vild og bide i hænder, bukseben, fødder osv. Jeg har aldrig nogensinde sat en hvalp i bur eller i et andet rum eller bag ved et gitter for at 'fortælle' den at det ikke er OK at den er vild smiley Bur er noget vi bruger i bilen og ingen andre steder. Mine racer er Irsk Terrier og Dobermann - altså ikke ligefrem hvalpe der ligger på den lade side smiley Bider hvalpen siger jeg til den at det bryder jeg mig ikke om. Det er ikke noget jeg gør noget meget stort nummer ud af; bare sådan en lidt 'aversiv' lyd, flytter hvalpen og putter noget andet i munden på den.
    Jo, større nummer man gør ud af det jo mere frustreret bliver hvalpen og jo mere kører den på. Det bliver hurtigt en ond cirkel.
    Hunde er særdeles gode til at læse vores kropssprog og lodde vors sindsstemning. Og ligner mennesket et der ikke ligefrem har styr på situationen så bliver hunden altså frustreret.
    Vær lidt 'loose' og 'cool' og overbærende med en hvalp og tænk på den som et lille væsen der gerne vil have kælighed, tryghed og vejledning i at gebærde sig i vores verden smiley


Kommentér på:
11 uger staffordshire bull terrier meget vild

Annonce