{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.103 visninger | Oprettet:

Camilla D
Camilla D
Tilmeldt:
31. aug 2017
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 17

Hund til svampejagt {{forumTopicSubject}}

Hej! Er der nogle herinde der bruger deres hund til at finde svampe med? Kan man godt træne dem til at finde eks. kantareller?

Jeg synes det kunne være så hyggeligt at bruge hunden til noget. Alle de hunde jeg er vild med er jagthunde, men jeg har jo ikke jagttegn... Så jeg tænkte at jeg kunne bruge deres dygtige næser til noget andet!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund til svampejagt
  • #1   15. okt 2017 Svende er en klodset bulderbraser, der ikke ser noget som helst, selvom han er realtiv tæt på jorden smiley smiley Så han er bare med på svampetur for at få luftet poterne og snuden smiley

    Om man kan lære hunden at finde svampe...det kan man vel, men kan desværre ikke vejlede i hvordan smiley


  • #3   15. okt 2017 Det er en del svenske whippetejere, der har lært deres hunde, at søge efter kantareller, prøv at google "kantarellsök med hund" så dukker der en del information op.

  • Camilla D
    Camilla D Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 17
    #4   15. okt 2017 ah dejligt! Der er masser af information omkring det smiley Mange tak!


  • #5   15. okt 2017 Det var så lidt smiley


  • #6   15. okt 2017 Min Nose work træningsmakker finder hvert år MANGE kantareller med sin hund smiley
    De bruger mange timer på det og de hygger sig!


  • #8   15. okt 2017 I gamle dage brugte man jo svin til at finde trøfler.
    De blev skiftet ud med hunde for svinene åd de dyre trøfler

    Der bliver opdrætter en race, hvor man avler efter om de er gode trøffelhunde.
    Kan ikke lige huske hvad racen hedder.

    De forskellige svampe har forskellige dufte, så hun de nye kan godt lære kun at gå efter kantareller


  • #10   15. okt 2017 Det er Lagotto de bruger som trøffelhunde

  • #11   15. okt 2017 Maj-Britt var hurtiger smiley

  • Camilla D
    Camilla D Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 17
    #12   15. okt 2017 Ej hvor dejligt! Den har jeg ikke rigtig hørt om før, men kan se at den ligner meget de hunde jeg godt kan lide. smiley


  • #14   16. okt 2017 Kantarelsök er temmelig udbredt i Sverige smiley Der er rigtig mange i min race (Irsk Terrier) i Sverige, der lærer deres hunde at finde kantareller og de markere altså ikke på alle mulige andre svampe smiley Så de kan altså godt skelne. Svensk Irlandsk Terrierklub arrangerer jævnligt kantarelsökskurser.

  • #16   16. okt 2017 Vi har også været på et kantarel søgekursus med Holly, mener det var omkring hareskoven. Meget interessant, vi har dog siden ikke gjort så meget brug af det, da det kræver man kender gode steder, hvor man VED, at der er kantareller. - Så hunden ikke sættes til at søge et sted, hvor der faktisk ikke er nogen. Men spændende var det! Og havde også indtrykket af, at de sagtens kan skelne smiley

  • Britta S
    Britta S Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #17   20. okt 2017 Må jeg som udefra kommende spørge om noget?
    Min hund og jeg går mange dejlige ture. Han er meget glad for at smage på alt - også svampe.
    Jeg kender ikke selv forskel på svampene, men gør min hund? Han er en retrieverhvalp på 10 mdr.


  • #19   20. okt 2017 Britta
    Hunden kender ikke forskel på de forskellige svampe, men den kan lære det.
    Så jeg synes at du skal sørge for at din hund ikke spiser svampe.
    Der skal kun en enkelt bid af en hvid eller grøn fluesvamp til og hunden dør


  • Britta S
    Britta S Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #20   20. okt 2017 Tak for svaret, Anni

Kommentér på:
Hund til svampejagt

Annonce