{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
697 visninger | Oprettet:

Træning niveau: -10 (Basis forståelse) {{forumTopicSubject}}

Hej HG folkens og hunde smiley

Jeg sidder lige og kigger på nogle rigtig gode hundetrænings videoer, bare for at undersøge hvad det indebære og lave en liste af forklarende videoer, til den dag jeg får min egen hund.

Men så kommer der nogle spørgsmål som jeg tænkte I måske kunne svare på smiley

1) Hvilken slags godbidder bruger I til træning og hvor meget giver I hunden når den gør noget godt?
Har selv altid den frygt at man feder hunden op hvis man giver for meget og at træningen bliver for kort hvis man giver for meget, men hunden skal jo også motiveres, så jeg har lidt af et logisk dilemma X)

2) Syntes hunde sports som agility, parkour, frisbee og hunde tricks hvor hunden skal hoppe og spinge meget, virker rigtig interessant smiley Men men men, så tænker jeg på dens led og om den slags træning egentlig ikke er skadende for hunden i det lange løb? Tænker om der er forebyggende ting man kan gøre for ikke at skade leddene? Eller hvad I gør for at jeres hundes led i træning? Har hørt at der er mad man kan give, og at svømning også kan hjælpe, men går alle agility hunde så til svømning hver uge for at styrke leddene? Hvad er jeres erfaringer?

Kan godt ske at der kommer flere spørgsmål under vejs smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning niveau: -10 (Basis forståelse)
  • #2   25. nov 2017 Det med godbidder og mad, er jo altid en balance, men man lærer at skære tilpas i maden hen over ugen, så der er plads til træningsgodbidder og ben i løbet af ugen smiley

    Jeg bruger primært hjemmelavede godbidder: 1 kg hakket kylling (eller svin), røres med et par æg, havregryn, og enten blendet lever eller 400 g dåsemad, moses ned i indfaste fade (jeg bruger alubakker) og bages i en times tid. Når de er kølet af, skæres det til små bidder. De er allergivenlige, og kan derfor bruges til egen allergihund og alle hunde jeg kommer i kontakt med på mit hold.

    Den lille får bonusbelønning, som er en halv kyllingepølse. Den får hun hver gang hun er færdig med en rallybane, hvilket giver ca. 2 pølser på en træningsaften. Den store får en bøtte eller to med en skefuld leverpostej, når hun har lavet noget ekstra godt.

    Mine hunde får i udgangspunktet én godbid pr. "dygtig"/klik, med mindre det er noget svært, så får de 5-6 godbidder, men én af gangen.

    Helt almindelig god form er den bedste måde at skåne led. Så en god grundform, hvor hunden har stærke muskler og en god motorik. Jeg giver også et tilskud i foderet. Den ene får det fordi hun har gigt, den anden for at forebygge. Hende med gigt elsker at svømme, og jeg gør det så tit jeg kan finde tid til det.


  • #5   26. nov 2017 Som jeg har forstået det, så bruger langt de fleste, der har sportshunde, som går et vidst niveau, kiropraktor og/eller massør med hunden med jævne mellemrum. Netop for at være sikker på, at hunden holder længst muligt.


  • #7   26. nov 2017 1. Vi bruger helt groft sagt det, der virker.
    Vores hunde er rasende begejstrede for nærmest hvad som helst organisk materiale, så de træner bare på deres foder.
    Cof træner dog spor på noget mere vådt og blødt for at forebygge hård mave. Det kan eksempelvis være kødrester...
    De får meget små godbidder.
    De føler sig belønnet med bittesmå happere.
    Og så belønnes de med legetøj.

    2.
    Vores besøger en kiropraktor en gang i mellem.
    Opvarmning, nedvarmning, udstrækning og et dækken i kolde tider er skadesforebyggende...


  • #8   26. nov 2017 1. Han har så meget madlyst, så han bare får sit foder.

    2. Jeg gør meget ud af op- og nedvarming. Han "laver gymnastik" x flere om ugen med strækøvelser. Jeg går en del på stranden, hvor han får lov at løbe i sandet og han er selv sådan indrettet, at han traver i vandkanten det meste af vejen. Han svømmer en del og så går vi (også jeg, nogen siger man får en go røv af det, jeg venter stadig smiley ) en del på skrænter / bakker.
    Han kommer til kiropraktor fast x 4 om året - og naturligvis ved mistanke om noget galt. Han ligger med dækken i buret i bilen i de kolde måneder - ikke fordi han fryser (han bor i hundegård), men pga den ellers for hurtige nedkøling og at han er varm til gr C efter en pause efter B smiley



  • #9   26. nov 2017 Super gode indput rigtig mange tak smiley

    Til jer der bruger kogt kylling eller andre kød produkter, er det så noget i selv producere (egne høns fx) eller går i til slagteren? Er det barf produkter eller jagter i tilbud i diverse butikker?

    Hva ang opvarmning og ned varmning, hvad er det så i laver? Er det ned på gulvet og strække hundens ben ud eller er det en go gåtur? Er det noget man bliver undervist i når man starter på en hundesport?

    Igen rigtig mange tak for jeres indput smiley det et fedt at lære noget nyt smiley


Kommentér på:
Træning niveau: -10 (Basis forståelse)

Annonce