{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

Selektiv avl efter HD-røntgen ved jagthunderacer {{forumTopicSubject}}

Hund og Jagt bringer en artikel om 35 års selektiv avl efter HD resultater ved jagthunderacer.
https://flipflashpages.uniflip.com/3/88999/1106860/pub/html5.html#page/6

Her er den oprindelige artikel
https://jaktogfiske.njff.no/hund/2018/12/avler-seg-bort-fra-gode-jaktegenskaper

Kommentarer på:  Selektiv avl efter HD-røntgen ved jagthunderacer
  • #1   2. okt Interessant artikel.

For eurasieren har vi dog forbedret resultaterne, ved at HD fotografere, men det er da trist at læse at det ikke er tilfældet ved flere andre racer, især hvis det går ud over brugsegenskaberne.

• #2   2. okt HD er jo en multifaktoriel sygdom/defekt. Og arvebarheden angives til at være et sted mellem 20 og 30%. Det er ikke specielt høj arvbarhed og derfor undre det egentlig ikke at man ikke ser større forbedringer.
    Hvis det nu er sådan så man fokusere på brugsegenskaber i stedet for sundhed - og ja, det kan nok lyde provokerende smiley - så vil jeg næsten tro at sundheden følger med. Hunde der ikke kan holde til mosten kommer alligevel ikke til at indgå i avlen, hvis fokus er at hunden skal kunne bruges til noget.
    Og nej, model kommer nok ikke til at virke for racer der for længst har mistet enhver relation til deres oprindelige brug.

• #3   2. okt Man har de sidste mange år været så ensporet hd fokuseret at det kender selv ikke hundefolk til i dag.
    Jeg tror ikke man først kan råbe ulven kommer og så trække den i land mere. Selv om forskningen viser det ikke virker.

I forhold til avl så tror jeg på man burde fokusere meget mere på variation i racen. Feks kan man udregne hvor stor en genetisk variation der kunne ha været på x antal generationer. Og holde op imod en given variation i en given parring.
    Det farlige for vores racer er ikke først den ene så den anden og så den tredje sygdom. Det er at hver gang man vil undgå eller opnå noget så skærer man avlsmateriale fra og pludselig står man tilbage med en meget smal race genetisk. For der vil altid være syge hunde i en population. Det skal vi håndterer smart i stedet for bare at sorterer fra.

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 13 Emner: 15 Svar: 2.978
    #4   2. okt Når 85 % er HD fri med A hofter så hiver det sig selv der ikke er den store forbedring at spore.
    Det kommer ganske simpelt an på racen osse.
    Jeg læste så den norske artikel hvor det osse pointeres at det netop kommer an på racen.
    Men når hysteri går ind (ved kun brug af A hofter) så er det klart at der ryger noget andet ud.

• #5   2. okt Det vil altid være et problem at fokusere ensidigt på en ting i avlen. Og netop HD som vel var det første problem, hvor man indførte officielle test med fast panel til at vurdere resultaterne i stedet for hver enkelt ejers dyrlæge, har jo fået ekstrem meget fokus.
    Jeg har hele tiden som opdrætter oplevet, at det er den sygdom flest kender og flest spørger ind til. Andre sygdomme kan give fuldt ud lige så mange hvis ikke flere problemer, men opmærksomheden omkring HD er meget større.

Når man så lægger til, at HD kun er delvis arveligt, så skal man da passe på med den ekstreme fokus på lige netop det problem. Og jeg er enig med KH, det er hysterisk, at kun A er godt nok. Det er i hvert fald luksus, hvis man indenfor en race ikke har større problemer end f.eks. B hunde i avl, eller ikke sætter andet over styr ved ensidig fokusering på HD.

• #6   2. okt Mette, jeg synes ikke, din model virker provokerende, men som du selv er inde på, vil der være mange racer, hvor det ikke er praktisk muligt, enten fordi de ikke længere bruges til deres oprindelige brug eller fordi deres oprindelige brug ikke er specielt fysisk krævende.

Men det er vel heller ikke så ideel en løsning i forhold til tæver, hvis de først skal bevise holdbarhed i en årrække, før de kan bruges i avl.

• #7   3. okt Korrekt at det kan være svært at kigge på den individuelle tæves brugsmæssige præstationer inden avl. MEN så kigger man på hendes aner smiley Det er sådan man gør i rigtig mange andre husdyrarter og sådan har man også tidligere gjort i hundeavl.
    I de racer hvor man er rigtig langt væk fra oprindelig brug og der ikke rigtigt er noget der er relevant kan man gøre noget så simpelt som at kigge på levealder blandt aner og slægtninge. Fx bør man kunne forvente at en Irsk Terrier bliver 13-15 år. Dvs. er der linier/slægter, hvor hundene kun bliver 10-11 år (og ja, de findes) så er det nok ikke dem man skal inddrage flest af i sin avl. Det er de færreste hunde med et eller flere alvorlige helbredsproblemer, der bliver rigtig gamle smiley
    Og ja, der er et par praktiske ting der skal fikses i det setup smiley Fx er der sikkert mange hunde i både hundeweb og hunderegistret, der for længst er døde.

• #8   3. okt Interessant artikel, og ved brugsracerne er det selvfølgelig ikke hensigtmæssigt at egenskaerne forsvinder.
    Noget andet er, at jeg simpelthen ikek tror på at arvbarheden på HD kun er 20-30 %, den er langt højere.
    Man kan tydeligt se, ved et hurtigt kig på hundeweb, at i nogle linjer er der bare ingen HD, og i andre så kommer der meget HD.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#9   3. okt Kennelmor, enig.
    I racer med stor forekomst af HD der er altså en langt større tendens til at have hunde med HD end lige de jagtracer hvor de har 85% A hofter. Her er gennemsnittet af A hofter også langt under 50% for nogle racers vedkommende.
    Det ses jo i adskillige racer.
    Boxeren er kommet rigtig godt med nu efter i 80’erne at være ramt hyppigt af HD.
    Det værste er jo så at det er for nedafgående med A og B hofter og vi nu ser flere C, D og E hofter.

Så at sige HD fotos ikke bedrer racerne er en sandhed med modifikationer..
    men det er ikke det eneste der bør fokuseres på.

• #10   3. okt Når de skriver jagthunderacer, er udstillingslinjerne vel også en del af gruppen/statistikken?
    Man skelner ikke mellem ft labrador og standard labrador.

• #11   3. okt Er “jagthunderacer” ikke så mange racer at det er forkert at lægge dem sammen på den måde?

• #12   3. okt @11: Jo, 'jagthunderacer' er en ret bred betegnelse. Jeg har en mistanke om at artiklen handler om spaniels, retrievere og stående fuglehunde smiley
    Men det er nu ret generelt at det ikke er godt kun at fokusere på 'en enkelt egenskab som i det her tilfælde er 'fravær er HD'. Når man udvælger avlsdyr er man rent faktisk nødt til at vurdere den hele hund og opveje plusser mod minusser. Og ja, det kan godt være at man så kommer fra til at den trods C hofter faktisk godt kan indgå i avlen.

• #13   3. okt Ja, man kan gøre meget for HD forekomsten ved bevidst at avle på linjer med gode HD resultater og højt index.
    I min race collien, der har vi så gode HD resultater efterhånden, at en B hofter trækker NED i HD indexet, fordi en B hofte trækker ned i racegennemsnittet.
    Det betyder ikke, at der ikke kommer hunde med både C,D og E, for det gør der, men det er ikke mange årligt.

Så jeg synes det er sund fornuft at tage hensyn til HD i avlen, for en jaghund med dårlige hofter holder jo ikke længe, så kan den have nok så mange gode jagtegenskaber.

Der er så mange egenskaber der spiller ind i avl, så man skal ikke se sig blind på KUN at avle på gode hofter, man skal prøve at se på helheden, og det er det, der gør avl svært, for nogen gange kan det måske være fornuftigt at bruge en hund med HD C, hvis den så har nogle egenskaber man vurderer vil være til gavn for racen.
    I min race ville jeg så aldrig bruge en med HD C, vi har så mange hunde med raske hofter, at jeg godt ville kunne finde en hanhund blandt dem.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#14   3. okt Jeg ville ikke have et problem med at bruge en C hofte i avl hos Boxeren som jo altså har en del andet vi også skal være opmærksomme på.
    Dog ikke en sydlandsk HD C da de ofte er langt værre end her i norden og i Tyskland.
    Men klart, jeg vil da helst bruge en HD A..

• #15   3. okt Men giver HD-røntgen overhovedet mening i jagthunderacer? I min race er der flere opdrættere, der kun tjekker hofter fordi, det er dét, køberne vil have. Nogle synes jo så, det er spild af penge, og "nægter" at få det tjekket på deres hunde. Og hvis hunden viser tegn på, at noget ikke er iorden, så indgår hunden bare ikke i avlen.

• #16   3. okt Jeg ser da bestemt også på både tæve og hans slægtninges levetid og generelle helbred, i den udstrækning jeg kan skaffe oplysningerne. Men jeg vil da gerne have HD resultaterne også. Det ene udelukker ikke det andet.

En god hund består helt sikkert af meget mere end hofter, men jeg ville være ked af at skulle stå og forklare en hvalpekøber, hvorfor jeg havde avlet på en HD hund, specielt hvis uheldet skulle være ude, og jeg fik lavet en hund med kliniske problemer i hofterne. Og det kan jo ske. Nu har vi så generelt gode hofter hos pyreneerhundene, så det har ikke været svært ikke at gå på kompromis på det punkt. I andre racer kan det være anderledes.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#17   3. okt Ja selvfølgelig giver HD undersøgelse mening ligesom rigtig mange andre undersøgelser giver mening.
    Men de kan og skal ikke stå alene..

• #18   4. okt HD undersøgelser giver mening i racer hvor HD er et problem (dvs. mange hunde der har lidt mere alvorlige grader af HD). Dengang man begyndte på HD foto antog man vist per default at større hunde skulle HD fotograferes. Det har man ikke rigtigt ændret på. Selvom der er mindre racer hvor det kunne være relevant og store racer hvor det faktisk er irrelevant fordi frekvensen hele tiden har været meget lav.

• #19   4. okt Mette - min race collien har ikke de store problemer med HD, ca 77 % har HD A og ca 12 % har HD B, altså er ca 90 % af hundene HD frie.
    Alligevel er jeg meget glad for, at vi stadig har et krav om HD fotografering, netop for at opretholde de gode resultater. Vi kan begynde at se en lille tendens til, at der bliver LIDT færre A hofter og LIDT flere B og C hofter, så vi skal være opmærksomme på det.

Vores HD resultater er så gode, at B faktisk trækker ned i vores HD index, hos mange andre racer vil en B hofte trække op i index - men det er så også yderst sjælden, at man ser en C hofte brugt i avl, som regel er det rent A eller måske A og B man bruger.

Selvom vi hoftefotograferer før avl, så synes jeg stadig at mange går op i mange andre ting også - nogle går meget efter udstillingsresultater, mens andre går mere op i arbejdsevne og mentalitet. Det ene behøver ikke at udelukke det andet, og vi skal have lov til at fokusere forskelligt - for mig er det dog vigtigt, at vi bestræber os på både at lave fysisk og mentalt sunde hunde, og så skal de også gerne ligne racen, så eksteriør betyder også noget for mig.

• #20   10. okt Resultatet ville være anderledes hvis alle dyr blev HD fotograferet, ikke kun avlsdyr og hvis man brugte Penn hip metoden i stedet for den almindelige.
    For hvad hjælper det at forældre dyrene har A hofter hvis alle deres søskende har D.
    Desuden får man nogle falske diagnoser hvor hofterne går igennem som A men hvis der var lavet Penn hip var de reelt C eller D.
    Selvfølgelig skal man blive ved med at tjekke for alt det man kan tjekke for. Mange hunde med C og D hofter kan arbejde fint hele livet uden sygdomstegn.

Jeg kunne godt tænke mig at der også blev ført statistik over korsbåndssygdom. For det har jo også en arvelig faktor. Og selvom det ikke kan testes så kan man jo stadig påvise det tilbage i linjerne. Og på den måde undgå det.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#21   10. okt PenHipp er altså heller ikke et sikkert avlsredskab..
    Masser af bullmastiffer har C, D og E hofter trods en god hipscore på PenHipp..

Og der er ikke noget så skidt som en tung hund med HD.

• #22   10. okt Hvis man bruger begge metoder burde alt HD da opdages. Det kræver altså blot tre billeder.
    Jeg kan ikke se at HD skulle være værre end AD eller OCD eller andre alvorlige ledsygdomme. Det afhænger jo altid af den enkelte. Nogle hunde lever fint hele livet med E hofter andre har smerter og problemer med B/C hofter

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#23   10. okt AD er langt værre..
    Men store hunde belaster generelt skelettet hårdere i kraft af stor vægt på leddene.
    En Sankt Bernhards hund har efter al sandsynlighed mere vrøvl med både HD men endnu værre AD end en lille DSG ville have med samme status.

• #24   10. okt Det være naivt at tro at alt HD opdages blot man også inddrager PennHip ingen diagnoseværktøjer er helt ufejlbarlige og der vil altid være en lille procentdel falsk positive og falsk negative. Derudover så er HD jo en ret kompleks størrelse hvor flere faktore spiller ind og man regner også med at der er flere genkomplekser involveret. Et bedre værktøj er statistik smiley Som jo altså kræver at ikke kun avlsdyr bliver fotograferet. Men også at 'familiehunde' får en HD status. I nogle racer har man været istand til at forbedre hundenes hoftestatus ved at HD fotografere. Fx collien som kennelmor beskriver. Mens mit indtryk er at i andre racer sejler det totalt - fx labrador. Man kan ikke lade være med at tænke på om det mon har noget med de mennesker der køber pågældende racer ?
    Og så er det spørgsmålet om hvorvidt HD nu også bare er HD eller om det i virkeligheden er mange forskellige sygdomme/defekter/lidelser. Dette kunne måske give lidt af forklaringen på hvorfor nogle hunde kan virke symtomfri med selv svær HD mens andre må aflives i ung alder med selv middelgrad HD.
    Jeg kender en brugsschæfer med D hofter. Dens ejer siger 'det fortæller vi hende ikke for hun har tilsyneladende ikke opdaget det endnu' smiley Hunden er 9 år gammel og har trænet hårdt hele livet.

• #25   10. okt PS det kunne være interessant om man på en eller anden måde - evt. i et forsøg - kunne registrere andre ting omkring HD end blot status. Det er jo også særdeles interessant at vide om hunden har symptomer og om det fx er en hund der bliver trænet, om den er overvægtig osv.

• #26   10. okt Ja ja jeg mener selvfølgelig alt hvad der kan opdages. Ingen undersøgelse er 100%
    Men man hvis man kombinere de to metoder og vælger at undersøge alle dyr så når man rigtig langt.

• #27   11. okt Jeg havde en hvalp jeg havde hentet i Holland, som desværre begyndte at halte. hun blev røngten fotograferet og aflivet samme dag. Jeg har en hund af eget opdræt med en familie historie af fine hofter og alle søskende er fine, men hun fik et dårligt bogstav, pga. det ligament som ligger ved hoften, men kun når hun fik strukket benene til foto, blev hun lagt på en anden måde var der ikke noget på billederne , men hun er vældig aktiv på prøver og i det hele taget. Hvalpens billede ser pænere ud end den voksne hund, og der kan jeg jo godt undre mig over hvorfor nogen hunde ikke får gener og andre gør. Selvfølgelig har det noget med muskulatur at gøre, men alligevel.

Kommentér på:
Selektiv avl efter HD-røntgen ved jagthunderacer

x