{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.138 visninger | Oprettet:

Er tavleløs avl altid hovedløs avl? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen HG,

Jeg ser der begynder at komme en del blandingshunde til salg igen,
og jeg er egentligt overbevist om at markedet stadig er overfyldt med hvalpe - så hvad er disse hvalpes formål?

De bedste to argumenter for at avle, og købe hund, med stamtavle er i min verden:
- En stamtavle er en indholdsfortegnelse over den hund du køber
- En hund med stamtavle er (ofte) avlet med et formål og en plan om at forbedre racen og/eller bibeholde de racespecifikke egenskaber

Personligt mener jeg at der er rigeligt med racer at vælge imellem, så man kan som hundeejer sagtens finde én som burde matche ens behov smiley

De fleste af os herinde kan vidst godt blive enige om at det at avle ikke bør gøres for indtægten alene i hvert fald, men når blandinger bliver solgt til +8.000kr. uden tests og resultater fra forældredyrene, andet end at dyrlægen erklærer den er fin, så må der være et finansielt perspektivt i det smiley
Læg dertil at mange af de nye doodle-typer bliver solgt som gode allround familiehunde, men dem jeg ser er super aktive hunde med stort behov at træne og lave noget. Det må betyde at avler ikke har haft hjertet (eller hjernen) med når der skal vælges familier til de små hvalpe smiley

Derfor spørger jeg oprigtigt: Er en blandingshund nogensinde avlet med et formål og plan?
Er der nogensinde en god grund til at avle på blandingshunde eller bevidst lave blandingshunde?

Her tænker jeg også lidt på at alle hunde engang var blandinger, hvor disse så er blevet forfinet og ædlet til bestemte egenskaber over tid.
Jeg har hørt om man af og til laver bevidst "blandingsavl" for at få nyt blod til racen, eksempelvis Samojede til Eurasier-linjer.

Kommentarer på:  Er tavleløs avl altid hovedløs avl?
  • #1   26. jul Nu er eurasieren jo bl.a. lavet af samojede, så det giver fin mening at avle mere samojede ind af og til.

Min gamle nabo havde en super dygtig jagthund, som ikke havde tavle. Den lavede et par kuld med jagtkammeraters hanhunde, og alle hundene blev solgt til andre jægere. Det tænker jeg giver super god mening - de hvalpe er lavet med ét formål, og det var at være jagthunde. I de tilfælde synes jeg det giver super god mening at lave tavleløs avl.

Ud over det, har jeg svært ved at se tilfælde, hvor det giver mening for mig. Eller måske hvis man indkrydser sundere racer i cirka alle racer med kort snude, men så skal det være kontrolleret og med det specifikke formål, at forbedre racen.

Jeg ser nu i øvrigt rigtig, rigtig mange der avler med tavle, som på ingen måder avler for at forbedre racen smiley Og som nægter at anerkende, hvis deres hvalpe er syge. En af de welsh corgi cardingan hanhunde, som er brugt rigtig meget (over matadorgrænsen), var bærer af et sygt gen, og på trods af at det var kendt, fortsatte ejer med at bruge ham i avl. Og så skal vi ikke glemme, at der også er hvalpefabrikker i DKK, som DKK oven i købet ikke bare blåstempler, men roser i høje toner smiley

• #2   26. jul Anne, det har jeg slet ikke fået med? Altså det med hvalpefabrikker i DKK smiley smiley

Absolut er der mange usunde racer, og mange avlere som ikke gør noget for at forbedre denne, eller ligefrem forværrer den.

• #3   26. jul Jeg synes personligt, at et mix af malle x hollænder MÅ give et langt bedre slutresultat, end MED tavle EB, mops, fb, ddb, basset ... fortsæt selv ...

Men kan så argumentere, at man ikke kan bruge sådan en fister til konkurrencer, da relevante for "racen" konkurrencer, fordrer stamtavle. Men selve hvalp, senere hund, er imo et individ, der sundheds og "se mig jeg kan trække vejret og gå i temperaturer over 19 grader uden at få hedeslag" siden, er klart bedre end de ovennævnte ægte hunde.

Jeg kendte iøvrigt en, hvis malle røg på en golden .. det kom der 7-8 hvalpe ud af, som blev solgt til kostpris (hed det dengang) .. de her hvalpe voksede op og blev åbenbart formidable hunde (så dem ikke, har bare fået historien fortalt), alle elskede dem og ville have sådan en. Såå .. det fik de muligheden for .. parringen blev gentaget og endnu engang blev hvalpene solgt til kostpris.

Og for mit vedkommende - jeg er ikke fan af rotte og aussie, men jeg så en blanding af netop de her to racer, og wauw ! - en fed hund.

Så på trods af at hovedet bestemt ikke altid er med, så kan der komme ret gode individer ud engang imellem smiley

• #4   26. jul hvis man har 2 forskellige racer man ønsker hvalpe fra og man sætter sig ind i alle sundhedsaspekter om racerne samt den enkelte hund og at de ikke har nogen sygdom eller er bærere heraf, så er det vel dybest set en bedre avl end dem der avler på samme race men uden at gide skele til sundhedsbøger og arvelige sygdomme...

om det er hensigtsmæssigt, næppe men på et eller andet plan er alle racer jo udsprunget af en blanding, eller ?

• #5   26. jul Jeg kan ikke rigtig se meningen med at undvære det redskab som tavlen jo er. Der er nemlig rigtig mange der laver uetisk avl, og det kan man jo i mange tilfælde gennemskue via stamtavlen ( ihvert fald fra DKK). For et par dage siden sad jeg og kiggede på hvalpelisten for Staffordshire bull terrier. Og der var lige præcis 0 hvalpe jeg ville købe, fordi forældrene ikke var testet for relevante sygdomme, eller også var resultaterne for ringe ( der var endda en tæve med AD3, som man havde valgt at lave hvalpe på *WTF*!)

Jeg er i øvrigt ikke igang med at købe ny hund... Jeg er bare hvalpeskruk.

I eksemplet med jægeren er jeg også sådan lidt *meh*, for der findes sikkert rigtig gode jagthunde med stamtavle, så hvorfor ikke tage en af dem og have muligheden for at tjekke sundhed ...? Sundhed må da også være vigtig for en brugshund.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 11 Svar: 345
    #6   26. jul At blande med et formål giver god mening og Man gør det en del med jagthunde.
    Fx. Tysk ruhåret x labrador er en rigtig fin kombi.

Indenfor brugshundesporten gør man også en del i fx malinois x hollænder, schæfer x hollænder og schæfer x malinois.
    Det giver ganske god mening når man avler med henblik på en bestemt sportsgren at bruge de bedste individer uanset racen. Racerne komplimenterer også hinanden fint.

problem at stille med en blanding ift brugssporten er der ikke nødvendigvis. Måske IGP og andre lignende under DKK/FCI.
    Men tænker stamtavlen skal være med før man kan stille til de større konkurrencer, i hvertfald i nogen sportsgrene.
    Hernede er der ingen problem ift ring sporten osv.

Som udgangspunkt mener jeg at det er fint med blandinger.. det skal bare være to racer der passer sammen. Det kan egentligt heller ikke få mit pis i kog at fru Jensens Golden parrer sig med naboen labrador og får nogen fine familiehunde ud af det.. ift. sundhed skal man naturligvis have det for øje.

• #7   26. jul Jeg mener i øvrigt at man bør åbne stambøgerne hos engelsk bulldogs og muligvis også fransk bulldog og mops. Og så finde en race der passer til i sind og sundhed og lave kontroleret krydsavl. Så der stadig er stamtavle på hvalpene, de er bare ikke racerene.

• #8   26. jul Jeg ville gerne have en hund mere. Men ærlig talt har jeg ikke 10-15.000 til en ny. Så jeg overvejer lidt en blanding. Kan jeg få et uheldigt eksemplar? Ja, gu kan jeg det..det kan jeg også med en hund, der har stamtavle. Bare se Balder. smiley

• #9   26. jul Susanne, generel er blandinger jo ikke billigere end tavle hunde.
    Hvis du gerne vil have en "billig" hund, så se på internaterne, der koster de 3.000 kr, og der er virkelig mange gode hunde imellem.
    Efter jeg ikke har hund mere kigger jeg ofte, og ih guder, hvor har der været mange som kunne være rigtig interessant for mig.
    Jeg må virkelig tage mig sammen for ikke at hente en af dem.
    Lige nu sidder der tre som jeg er ganske varm på.

• #10   26. jul problem at stille med en blanding ift brugssporten er der ikke nødvendigvis. Måske IGP og andre lignende under DKK/FCI.

Ikke “måske”.
    Det er ikke tilladt, længere er den ikke.

• #11   26. jul Dem jeg har set på internatet passer ikke til os. Jeg så da flere til under 5.000, sidst jeg kiggede. Men der står ikke ny hund på programmet pt.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#12   26. jul Nu finder der jo andet end IGP og konkurrencer under DKK.. smiley

• #13   26. jul I kørestol konkurrerer man heller ikke ret meget, så det ville blive en ren familiehund. smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#14   26. jul Altså.. man KAN da godt stille som kørestolsbruger smiley
    Men man kan heldigvis sagtens stille med en blandingshund - uden for DKKs store konkurrencer.. andet ville da være helt fjollet. smiley

• #15   26. jul Nu finder der jo andet end IGP og konkurrencer under DKK.. smiley

Det er der vel heller ingen, der har påstået?

Jeg reagerer på dit “måske” … andet behøver du ikke udlægge af mit indlæg.

• #16   26. jul Er der nogen der ved, hvorfor tavlen er et krav til lige netop IGP?
    Det er det jo ikke til alle de andre sportsgrene under DKK? Lige bortset for udstilling, hvis man regner det med under sportsgrene smiley

I fx. lydighed, agility, rally osv., kan man sagtens stille med en blanding, og kan endda blive udtaget til Årets Hund, DM osv. Det eneste man ikke kan, er at komme på landsholdet smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#17   26. jul Man behøver ikke stamtavle for at stille til en IGP prøve
    Kun til Dkk IGP 3 dm man behøver stamtavle.
    Så det er ligesom med de andre sportsgrene under dkk

• #18   26. jul Du kan sagtens stille til IGP prøver med blandingshunde eller hunde uden tavler .. det som jeg oprindeligt skrev var det her :

Men kan så argumentere, at man ikke kan bruge sådan en fister til konkurrencer, da relevante for "racen" konkurrencer, fordrer stamtavle.

- og det er nok lidt uklart kan jeg selv se - da mange mener, at DCH, LP, agility, rally (måske flere) er relevante for brugsracer.
    Beklager, at jeg ikke var tydelig nok i mit skriv.
    PH har (havde måske, vi oplever jo at reglerne bliver mere og mere slækkede fordi færre og færre gider vores sport), krav om DKK (FCI) tavle for at gå på et eller andet hold og få hunden kåret.
    Ved ikke om det er sådan mere.

Har lige skrevet til en god ven, der dyrker mondioring for at høre, om de kræver tavle her - skal nok lige smide det ind, når han svarer.

• #19   26. jul Kun til Dkk IGP 3 dm man behøver stamtavle.

Wrong again !

Hvis man skal stille til DM i IGP for Belgisk hyrdehund, rotte, bouvier, riesen, boxer, schæfer, dober .. etc etc .. kræver det, at man har en stamtavle på hunden.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#20   26. jul kommer an på hvor man stiller under. Mondioring Danmark kræver FCI godkendt tavle.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#21   26. jul Altså Martine.. et schæfer/boxer/rottweiler arrangement er også underlagt dkk..
    så jo det jeg skriver er ganske korrekt..
    hvad specialklubberne ellers har af regler ? Pas ? Jeg skriver om dkk. Tænker ikke det er relevant med specialklubberne når vi taler blandinger..

• #22   26. jul Nej beklager "Mathias" det er det ikke.

Du skriver "Kun til Dkk IGP 3 dm man behøver stamtavle." - og det er ikke korrekt.

DKK afholder hvert år en konkurrence i IGP3, som hedder .. ta daaa "DKK IGP3 DM" .. og det er er jo det du skriver, er det eneste sted, man behøver stamtavle.

Men det er altså ikke rigtigt !

I min klub - specialklubben for belgiske hyrdehunde - kan du stille til DM men i IGP1 og IGP2 også foruden IGP3 . Det kræver jo iflg dit skriv IKKE stamtavle, og det er ikke i overensstemmelse med sandheden. Det kræver også stamtavle at stille i IGP1 og 2. .. så nej, det er ikke korrekt det du skriver.

Jeg er ret overbevist om, at der også bliver afholdt DM i IGP1 og 2 i andre specialklubber - vist bare ikke i Schæferhundeklubben.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#23   26. jul "Martine"
    Der er stadig et IGP 3 dm under dkk
    Men altså du vil jo også bare gerne misforstå, så udpensler du bare smiley

Hvorvidt man skal bruge stamtavlen for at stille til en almindelig prøve skal man nu engang altså ikke, og det er kun de større konkurrencer under dkk der kræver det.
    Hvad specialklubberne har af regler - aner det ikke.. har jeg heller ikke skrevet noget om ..
    Skriver "DKKs store konkurrencer" .

• #24   26. jul "Mathias"

Jeg misforstår ikke hvad du skriver - det er ret enkelt læsning.

Jeg fortæller dig bare, at det ikke er korrekt at man kun skal have stamtavle for at stille i DKKs IGP3 dm ..

Men sejt alligevel, at du istedet for at tage viden til dig, beskylder mig for "bare at vil misforstå" .. det må nive lidt at blive korrekset .. sølle, men også ret sjovt.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#25   26. jul Jo det er korrekt. For man godt stille til en prøve uden en stamtavle i dkk.
    Du må da "korrekse" alt det du vil "Martine"
    Men det jeg skriver er ikke forkert.

• #26   26. jul Jeg tror ikke at tavleløs avl altid er hovedløs, dog har jeg en formodning om at den ofte er det.

Jeg tror mange nu om dage laver designerhunde, fordi der er penge i det. Mange tror jeg ikke tjekker for racerelevante sygdomme. (der er altid undtagelser)
    Jeg tænker ikke det koster 25.000kr at avle en "cavapoo" med sundhedstjek osv, når min papillon med udstillede og sundhedstjekkede forældre "kun" koster 16.500kr. Ikke at sige, at opdrætter ikke tjener på hvalpene, men ofte så går pengene tilbage i hundene.

Nogle FCI opdrættere tror jeg også udelukkende avler for at avle. Jeg har da set hunde, som bestemt ikke bør have hvalpe og vilkår for boghunde, som ikke er værdigt.

• #27   26. jul Men det jeg skriver er ikke forkert.

Jo, når du skriver DKK IGP3 dm .. så er det.

Beklager, men jeg kan jo kun opfordre dig til at se om reglerne eventuelt kan blive ændrede - så man godt kan stille i IGP1 og IPG2 til dm, UDEN at have en stamtavle. Før det sker, er det forkert det du skriver.

Og nu må jeg indrømme, at diskussion med en faktaresistent, "se mit seje billede som jeg gemmer mig bag", drengerøv interesserer mig nogenlunde ligeså meget som at se hvid maling tørre - hint - "det er ikke meget" ...

Så adios herfra "Mathias"

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#28   26. jul Jamen så adios "Martine"
    Det er ikke forkert.. man skal have stamtavle for at stille til IGP 3 dm i dkk, så ved ikke hvorfor du bliver ved med at påstå andet.

Jeg er nu hverken drengerøv eller gemmer mig bag noget - og har heller ikke behov for at nedgøre andre der ikke er enig? Det er jeg alligevel for gammel til smiley

• #29   26. jul Man kan ikke være "uenig" om fakta .. som jeg skrev "faktaresistent".

Beklager at du føler dig nedgjort, men .. ja, det er nok alligevel ikke noget jeg kommer til at ligge søvnløs over.

• #30   26. jul Nu har min kammerat svaret - men jeg kan se, at "Mathias" allerede HAR svaret lidt længere oppe ...

Mondioring Danmark kræver FCI godkendt tavle.

• #32   26. jul Martine, nu er det nogle år siden jeg trænende IGP, den gang IPO, dengang kunne man både tage både 1-2 og 3 uden stamtavle.
    Det eneste man skulle have stamtavle til var DM
    Hvornår er det lavet om så man nu skal have stamtavle for at stille til en ganske almindelig 1-2 eller 3 prøve?
    Har du evt et link, for jeg kan ikke finde Og et om at det kræver stamtavle.

• #34   26. jul Annie

Se evt hvad jeg skriver i #18

Du kan sagtens stille til IGP prøver med blandingshunde eller hunde uden tavler

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

Emner: 11 Svar: 156
    #35   26. jul JuliaS: Du skriver til sidst: Jeg har da set hunde, som bestemt ikke bør have hvalpe og vilkår for boghunde, som ikke er værdigt.
    Jeg har forsøgt at gætte mig frem til, hvad der skulle stå i stedet for boghunde men jeg kan ikke smiley Så hvad skulle der stå ?

Udover det, så er jeg enig i dit skriv smiley

• #36   26. jul CM: Stambogshunde, haha. Troede jeg kunne forkorte det sådan smiley

• #37   26. jul Martine, tak, det havd jeg lige overset

• #38   26. jul Jeg har som sådan ikke noget mod blandninger. Men jeg bryder mig ikke om udviklingen. Der er noget ravruskende galt, når man kan lave blandinger og kalde dem et eller andet fancy og så tjene fedt på det. Det må dæleme være bitter, for seriøse avlere, der koster tid og penge i deres avl, for at få det bedste frem i deres race, at se blandinger koster mere.

• #39   26. jul Selvfølgelig kan man avle blanding/tavleløs med omtanke - det ses jo jævnligt med hanhunde, at der faktisk er et formål med den kombination, der laves. Kigger man engelske sider lader det også til, der laves en del tavleløse (arbejdende) hyrdehunde med brug for øje.
    Skeles der i de situationer også til helbred, ja så er det da, i mine øjne avl med omtanke og formål
    - i øvrigt i tråd med Martines kommentar længere oppe, med noget mere formål og omtanke end kan siges for nogen tavlehunde/racer.

At det så meget ofte ikke er der der sker er en anden sag. Er i en aussiegruppe på FB, hvor der den seneste tid har været flere med aussieblandinger, senest blandet med beagle smiley
    Blanding med omtanke er fint - det indebærerbjo så også at man finder et fornuftigt match til den hund/race man står med.

• #40   26. jul JT - så dkulke det vel også bære bittert at se en FB/mops osv koste mere end det dobbelte hvis man selv avler f.eks. FT spaniels?

Hvad andre tager påvirker vel ikke ens egen avl. Jeg undrer mig til stadighed over, hvad folk er villige til at give god en tilfældig rundkørsel, men det har jo ikke rigtigt indflydelse på det, en dygtig opdrætter laver

• #41   26. jul Jeg ville blive rasende ( og der skal meget til), hvis en hvalp jeg havde opdrættet, og gjort en kæmpe indsats for tilblivelsen af . Blev brugt til blandingsavl/ tavleløs avl.

• #42   26. jul Jeg tænker, når man ser hvilke hovedløs avl der findes indenfor stamtavle verden, blåstemplede med fine udstillings resultater og fine ord fra klubben, så skal der meget til for at foragre mig omkring tavleløst avl.
    Med så mange stamtavle hunde der avles uansvarligt under FCI så er det svært at pege fingre af hr og fru Danmark.

• #43   26. jul Michelle, hvad mener du med dette:

Selvfølgelig kan man avle blanding/tavleløs med omtanke - det ses jo jævnligt med hanhunde, at der faktisk er et formål med den kombination, der laves.

• #44   26. jul Jeg ville blive rasende ( og der skal meget til), hvis en hvalp jeg havde opdrættet, og gjort en kæmpe indsats for tilblivelsen af . Blev brugt til blandingsavl/ tavleløs avl.

Men hvad nu hvis at den blev brugt til blandingsavl, hvor det gav mening? Altså at avleren havde tænkt det igennem og på fornuftig vis, kunne forsvare det.

• #45   26. jul Anne - der skulle stå jagthunde, sorry

• #46   26. jul #40
    At avle på bekostning af hundens sundhed og helbred, syntes jeg aldrig vil være i orden. Med de fladsnuede, syntes jeg det er helt på sin plads, at få avlet længere snuder ind. Jeg er udemærket klar over, at det vil kræve, at der skal avles en anden/andre racer ind, for at komme problemet til livs. Og ja det må være bitter, at se en mops koste mere end en cocker.

• #47   26. jul Matine: I det usandsynlige tilfælde, håber jeg at ejer af den hund jeg har opdrætter ville kontakte mig inden, og forklare sagen. Så kan det godt være at jeg kunne være ok med det.

• #49   26. jul Jeg har lavet en del research på mops, og det er vitterlig aldrig lykkes mig at finde en opdrætter der tester for arvelige sygdomme, ud over patella luxation. Det ville jo være enormt relevant at teste luftveje, ryg og sikkert mere.

• #50   27. jul Martine :må jeg lige spørge om et tillægsspørgsmål?

Jeg har stillet funky til DM i apportering i spanielklubben under DKK men da hun ikke er overflyttet fra DJR stiller hun i DKK på start nummer som enhver blandings hund ville gøre (det er det samme nummer vi har brugt til UHP, færdsel osv.)
    Til DM dyster vi jo så på ligefod med alle andre men da hun ikke er med DKK kunne vi ikke løbe med titlen Danmarksmester som jo så gik til den bedste DKK hund. Det synes jeg egentlig er ganske rimeligt.
    Resultaterne kom stadig på hundeweb, blev skrevet i bogen og vi fik en fed dag.

Men som jeg læser det du skriver kan man godt dette (altså stille på et start nummer =uden dkk tavle) til DM i IGP 1 og 2 men ikke i 3? Hvad gør 3 så særligt? Man ville jo f eks ikke kunne kvalificere sig til f. Eks EM eller VM. (Da jeg går ud fra at FCi arrangere disse.)

• #51   27. jul Men som jeg læser det du skriver kan man godt dette (altså stille på et start nummer =uden dkk tavle) til DM i IGP 1 og 2 men ikke i 3? Hvad gør 3 så særligt? Man ville jo f eks ikke kunne kvalificere sig til f. Eks EM eller VM. (Da jeg går ud fra at FCi arrangere disse.)

Nej, det er "Mathias" der postulerer det, når han skriver at

Kun til Dkk IGP 3 dm man behøver stamtavle. - #17

- hvilket naturligvis ikke er korrekt. Stiller du til DM i IGP1, 2 eller 3, kræver det stamtavle på hunden smiley

• #52   27. jul #47

Fair nok, det giver mening smiley

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#53   27. jul Maya R: Jeg tænker, når man ser hvilke hovedløs avl der findes indenfor stamtavle verden, blåstemplede med fine udstillings resultater og fine ord fra klubben, så skal der meget til for at foragre mig omkring tavleløst avl.
    Med så mange stamtavle hunde der avles uansvarligt under FCI så er det svært at pege fingre af hr og fru Danmark.

Du har en rigtig god pointe med hovedløs avl med blåstemplet fine udstillingsresultater !

Jeg mener udstillingskonceptet under FCI er sammensat helt forkert ! INGEN hunde burde have lov, at stille i en udstillingsring uden, at være sundhedstestet og sundhedsgodkendt, hvis det skulle have en værdi rent opdrætsmæssigt og hundene skulle have en alder på minimum 1,5 - 2 år. Alle klasserne for hunde under 1,5 - 2 år, skulle kun være med kritikker og uden titler.

Der findes skuer til træning, så hundene kan forberedes til de egentlige udstillinger.

Jeg bliver heller ikke forarget over, at hr. og fru Danmark trækker et kuld på deres tæve.

Jeg bliver forarget over, at nogen bevidst avler uden stambog i flæng på flere hunde, jeg bliver forarget over, at nogen bevidst avler blandingshunde og giver dem designernavne.

Jeg bliver faktisk også forarget over de hundeejere, der fravælger stambogen og køber en hund uden for så, at sige at de har en racehund. For mig er en hund uden stambog altid en blanding selv om begge forældrene er med stambog og blanding definerer jeg ud fra, at en hund uden stambog uanset ophav ikke er en del af FCI registreringen og dermed ikke tæller med i racebestanden, når man skal finde ud af, hvor mange der er på verdensplan.

Jeg er DKK opdrætter, fordi jeg mener det er det eneste rigtige at gøre af respekt for sin race netop på grund af FCI og deres registreringer. Jeg ville ønske, at man som opdrætter ikke var afhængig af DKK, men det er desværre dem, der er valgt til at stambogsføre i Danmark.

• #54   27. jul Den dag man generelt kan sige, at en hund opdrættet med DKK/FCI stamtavle, er opdrættet med fokus på mental og fysisk sundhed, at ingen avler mod ekstrem udseende, at racerne kan trække vejret som det mest naturlige, at de kan bevæge sig og bruge kroppen uden begrænsning af hvordan kroppen er skruet sammen.
    Der kan man begynde at overveje at lange ud efter tavleløs opdræt, men så længe man ikke ønsker at gøre noget ved problemerne i racerne med stamtavle så klinger kritikken hult.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#55   27. jul Maya R der er vi så uenige smiley

Jeg mener godt at jeg som DKK opdrætter kan kritisere tavleløs opdræt smiley Og jeg tænker, at jeg har begrundet i forrige kommentar, hvorfor !

Jeg ville elske, hvis den dag kom smiley = Den dag man generelt kan sige, at en hund opdrættet med DKK/FCI stamtavle, er opdrættet med fokus på mental og fysisk sundhed. (min mening er egentlig, at det burde være en selvfølgelighed).

Tror desværre aldrig den dag kommer, hvor det bliver generelt for alle racer smiley Men stambogen samt sundhedsundersøgelser, prøver og MB (hundeweb) Kan stadig være en hjælp til, at navigere som hvalpekøber.

DKK opdrættere er vidt forskellige mennesker på lige fod med resten af hundefolket, de har faktisk kun en ting til fælles, de opdrætter med FCI stambog og er dermed også tvunget til at være medlem af DKK. Seriøse DKK opdrættere er oppe imod BIG business i selve FCI og en dansk klub, der faktisk på en del områder modarbejder dem fordi DKK har valgt nogen uhensigtsmæssige forretningsveje samt retningslinjer (eller mangel på samme) for opdræt.

FCI racestandarder kan faktisk kun ændres af det land, der "Ejer" Racen og som udgangspunkt, har jeg ikke set dårlige FCI racestandarder, det er udelukkende fortolkningerne fra dommere, der gør dem dårlige ! Hvis alle dommere rent faktisk bedømte hundene ud fra hvad der stod i FCI racestandarderne, så ville der ikke fremkomme ekstremer i de enkelte racer.

Udstillinger efter min mening, ødelægger faktisk mere end de gavner for seriøst opdræt. I nogen racer vil den sunde hund aldrig opnå en 1.præmie smiley En del opdrættere ved det og deltager faktisk ikke i udstillinger, men hvor ofte hører man ikke, at folk skal gå på udstilling for at møde opdrættere og se racen i virkeligheden ????

(Det meget populære CRUFT har intet med FCI, at gøre selv om FCI hunde bliver inviteret).

• #56   27. jul DKK opdrættere er vidt forskellige mennesker på lige fod med resten af hundefolket, de har faktisk kun en ting til fælles, de opdrætter med FCI stambog og er dermed også tvunget til at være medlem af DKK

CM, det er så ikke rigtig. Man behøver ikke at være medlem af DKK for at opdrætte med DKK/FCI stamtavle. Alle kan få DKK stamtavle, hvis forældrene til hvalpene har DKK/FCI stamtavle.

• #57   27. jul Jeg synes som udgangspunkt ikke, at blandinger er et problem. Problemet opstår, når man ikke tester for de sygdomme som racerne kan have. Eller når man laver designerblandinger som fx labradoodle (eller generelt puddelblandinger), og man kun avler dem for at sælge til skyhøje priser smiley

Og i øvrigt bilder uvidende folk ind, at labradoodle er en race smiley

• #58   27. jul (Det meget populære CRUFT har intet med FCI, at gøre selv om FCI hunde bliver inviteret)

Både og.
    Lige som USA har England ingen FCI klubber, så derfor anerkender FCI den amerikanske og den engelske kennelklub på lige fod med FCI. Så jo, FCI har noget at gøre med Crufts

• #59   27. jul Og ja, jeg har meget imod puddelblandinger. Både pga. de skyhøje priser, men også... hvorfor blande en puddel med noget andet? Det er jo en dejlig race i sig selv! Desuden har jeg hørt mange udtale, at de ikke vil have en puddel, men en labradoodle er en helt anden sag...

• #61   27. jul Kan kun være enig med dig NITTIB smiley

• #62   27. jul Hvis køber bare ville tænke sig om , når de køber fladnæsede hunde / mopser o.s.v. ..... så ville avlere / opdrættere måske finde ud af , det ikke kan betale sig at "lave" usunde hvalpe.

Jeg har haft 2 Mopser .... Carlo født i 1989 med stamtavle .... og Lilly født 2017 uden stamtavle. ............. begge hunde var / er sunde og raske uden " luftproblemer " o.s.v. -----> Carlo blev næsten 14 År . og var aldrig syg smiley

Begge mine Mopser var/ er ... som den gammeldags type Mops var ........ ( nederst på billedet ) ... den i midten er en vindende hund på en udstilling ( IKKE min hund ) .... så køber skal måske også være kritisk , når de køber hund.

profilbillede
  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#63   27. jul Anni: CM, det er så ikke rigtig. Man behøver ikke at være medlem af DKK for at opdrætte med DKK/FCI stamtavle. Alle kan få DKK stamtavle, hvis forældrene til hvalpene har DKK/FCI stamtavle.

Det er rigtigt, at du kan opdrætte med stambog uden at være medlem eller have kennelmærke, men vil du være "opdrætter" med flere generationer i dit opdræt, tror jeg det er de færreste, der vælger dette, men ja det burde jeg have husket at skrive smiley

• #64   27. jul CM, den eneste forskel på at være medlem af DKK eller ej er, hvis ikke du er medlem, så er der ikke noget kennelnavn på stamtavlen.
    Det har da ikke en disse at gøre med, hvilke og hvor mange generationer der er på stamtavlen..
    Det vist de færreste der køber hund efter kennelnavn, men efter hvilke linjer der ligger bag ved hunde,

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#65   27. jul Både og.
    Lige som USA har England ingen FCI klubber, så derfor anerkender FCI den amerikanske og den engelske kennelklub på lige fod med FCI. Så jo, FCI har noget at gøre med Crufts

At der er "venskaber" klubberne imellem er for mig ikke = med at du kan tage udgangspunkt i, at de samarbejder omkring hvordan man bedømmer hundene. Det er også stadig tilladt med kuperinger i England og USA.

• #66   27. jul CM, det er ikke "venskaber" de er på lige fod med FCI, og jo, det er så sandelig også de samme dommere de har.

Endvidere, så er det ikke rigtig at man kuperer hunde i England, det har været forbudt i mange år.

• #67   27. jul Hvis mennesker gerne vil have en blanding af puddel og noget andet, er det vel for FAEN i orden - hvis forældredyrene er tjekkede for væsentlige racerelaterede sygdomme. Hvis de ikke er, er man ikke værre stillet, end hvis man køber en raceren, hvor forældredyrene ikke er tjekket. Det er noget skidt, men det har ikke noget med de der puddelblandinger at gøre. Det har noget med ansvarlighed og avlerne at gøre - og viden hos køberne.

Hvorfor ikke bare få en puddel - eller en labrador - eller en havaneser - eller en cocker - eller hvad man ellers blander puddel med? spørges der.

FORDI nogle altså hellere vil have blandingen!
    Hvorfor er det, at vi skal vi gøre os til dommere over, hvad andre mennesker helst vil have?

PS. Som opdrætter ville jeg være ked af, hvis mine hunde blev brugt i blandingsavl, men HVIS nogle nu fandt på at gøre det, håber jeg virkelig, at de ville sundhedstjekke først.

• #68   27. jul Jeg har det stramt med doodler ,fordi de sjældent laves af anden årsag ,end at kunne tjene penge. Og så alt den falske markedsføring, for nej de er ikke allergivenlige og de er ikke sundere end de racer de er lavet af.

• #69   27. jul Jeg er sådan set helt enig, Anne Julie - og jeg FATTER ikke, at folk i vid udstrækning vil betale så mange penge for en hvalp efter utjekkede forældredyr. Men jeg respekterer, at folk hellere vil have en puddelblanding end en puddel, fordi det ikke er min opgave at bedømme andre menneskers smag - selv om jeg jævnligt ikke helt forstår den smiley

• #70   27. jul Isabelle, jeg ville nødig have en hvalp efter din race parret med Puddel. Jeg tror at de vil få frygtelige pelse. smiley smiley
    "Racenavnet" må då blive Euro Puddel smiley

• #71   27. jul Jeg har pt en golden doodle boende og bevares han er blød og sød men hans pels er en forbandelse for ham og han måtte klippes i bund for at få styr på det. Hans læber er ikke stramme som en puddels så han har læber der folder og savler.
    Men igen han er fantastisk sød og skøn. Men praktisk? Ikke rigtig

profilbillede
  • #72   27. jul findes den 100% praktiske hund smiley smiley

• #73   27. jul Eurasier/puddel ønsker jeg virkelig heller ikke, at nogen laver, Anni smiley

• #74   27. jul Prøv at google sammypoo smiley

• #75   27. jul Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod blandinger, heller ikke af pudler, hvis man undersøger forældredyrene. Problemet er bare at designerblandinger og puddelblandinger sjældent bliver testet, og kun laves fordi der er VIRKELIG mange penge i det smiley

• #76   27. jul Vi møder engang imellem en labradoodle, som virkeligt må være omvandrende reklamesøjle for "du får IKKE altid den fældefri, krøllede pudelpels".
    Til gengæld er hun SKØN. Ikke så gammel endnu, men crazy på den helt rigtige måde, nysgerrig på verden og super glad for alt og alle smiley

profilbillede
  • #77   27. jul Må hellere tilføje - hun er ikke klippet, det er hendes fulde pels (dog forventeligt med mere fane på halen og bukser når hun er voksen).

• #78   27. jul #74 smiley

• #79   27. jul # 26 Elmer dutten fælder også og er bestemt ikke allergi venlig. Her i fuld pels

profilbillede
  • #80   27. jul Hera og jeg har ofte mødt Uffe, som er en sort- ish labradoodle. Humøret er højt og han er virkelig en dejlig hund. Men den pels han er udstyret med er dæleme noget for sig. Den er nærmest ru og så får han en art manke/ krave, lidt ligesom en løve.

• #81   1. aug Det korte svar er nej - det er ikke nødvendigvis hovedløst, fordi der ikke er de skide tavler. Ja undskyld sproget.

Hvis man ved hvad man blander med kan man have en formodning om udfaldet, men nej ganske vist ikke vide sig 100% sikker på hvem hvalpene tager instinkter og personlighed fra mest.

Jeg synes dit spørgsmål i titlen er utrolig snobbet formuleret.

Bare lige for at være sikker på at du er informeret: markedet med hvalpefabrikker med racerene hunde er lige så klamt som blandingsrace-markedet. Og endnu dyrere. Kender mange, der har brændt nallerne på at tro at stamtavle er et kvalitetsstempel.

Desuden findes der også glimrende racerene hunde uden tavle.

Jeg ville have taget plejehvalpe ind, fordi min tæve ventede en singleton - de sprang fra efter at have kommenteret på “hvad med vores stamtavler?”. Deres tæve var overbebyrdet, og jeg havde oprindeligt reageret på at DE bad om plejeplads.

Planen var oprindeligt, hvis vi havde fået flere hvalpe i kuldet - at det skulle blive en nul-løsning, altså vi ville ikke tjene på hvalpene.

• #82   1. aug Om hvalpene kommer til en plejemor har intet med tavlen at gøre. Mvh en der har haft et ægte tavle- kuld plejehvalpe på en tavleløs hund

• #83   1. aug Ret beset er det vel heller ikke muligt at lave velfunderet avl, hvis der ingen stamtavler er. Hvordan skulle man eksempelvis undgå indavl, hvis man ikke ved hvilke dyr der er i familie med hinanden? Og blandingshunde kan også godt være produkt af indavl, det kommer bare et led længere ude ( hvis det er en blanding af 2 racer).

#81 : Jeg tror ikke du forstår betydningen af ordet "snobbet ", for det giver ikke så meget mening at bruge det i den kontekst.

• #84   1. aug Avl skal i min verden have et formål, fx at “lave” noget som er bedre en det man har, der bruges ofte mange timer på at sammenligne tavler, gennemgå sundhedsresultater for at vælge den absolut bedste partner til ens hund, Tavleløse avl er ofte uden formål, bare fordi tæven er sød, eller der mangler penge til ferien! Partner vælges efter hvor den bor og om den er sød!
    Alle hunde er søde, det betyder ikke at der skal avles på alle hunde.

• #85   1. aug Bodil: Helt enig!
    Egentlig var det jo meningen at Hera skulle bruges til avl, men hun gik ikke igennem nåleøjet ift sundhed. Ergo kunne hun ikke bidrage til forbedring af racen. Eller det kunne hun måske godt, men det siger noget om hvor ringe det står til med den engelske bulldog.

• #86   1. aug Anne - racerene uden tavle vil jeg (stort set) altid ginde lidt suspekt. Dels kiste selve tavlen ikke ret meget, då har man to renracede hunde med tavle, der er testet for alle relevante lidelser med tilfredsstillende resultat, hvad dulle argumentet så være for ikke at få tavle på hvalpene? Det kræver jo ikke udstilling og ej heller medlemskab af en klub.
    Og hvordan vil man undgå indavl, hvis de hunde man avler på er "renracede uden tavle"?
    Jeg så det ved islænderne, da jeg havde dådan en, hvor en meget stor del af de tavleløse kom fra samme opdrætter (og mange af dem med samme far). Så stort set alle de tavleløse var i familie med hinanden på den ene eller anden måde - det gør det ret risikabelt at avle på dem.

Ved aussien avles der en del tavleløse på overtegnede forældredyr (dvs for meget hvidt, ufarvede øjenrande osv). Der er en grund til, at disse ikke indgår i avl med tavle - der er øget risiko for døvhed mm.

Så selvom jeg ikke pr definition er imid blandingsavl (der er bare så langt imellem seriøst avlere af den slags), så har jeg det noget stramt med (renracet uden tavle).

• Jacob  A
    Jacob A Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 1 Svar: 3
    #87   1. aug Næh.

Ellers ville jeg skulle have været til tyskland for at få en Dobertiner (super designer navn).
    Stam tavle på begge forældre men uværdig til de fine kredse. Super sund, super rask, super smuk på vej mod 9 år og aldrig fejlet andet end et bagben han forstrækker fra tid til anden.

Den der små hunde racistiske tilgang, med et hint af menneskelig trang til at kontrollere alt, står mig sku lidt ud af halsen. En sund og rask hund er det eneste, som er vigtigt i min verden når alt kommer til alt.

• #88   1. aug Jacob - det er jo faktisk med henblik på sundhed tavlen er et godt værktøj ikke fordi den i dig selv garanterer en sund hund, men fordi man kan bruge den til at undersøge, hvordan sundheden er i hundens familie og på den måde sikre sig bedst muligt mod arvelige sygdomme smiley

"En sund og rask hund er det eneste, som er vigtigt i min verden når alt kommer til alt." er de fleste nok enige med dig i
    - derfor tales der netop for tavler. Ikke at man ikke kan avle super sunde hunde uden, det er bare rigtig svært at tjekke op på hele familien, når ingen kender anerne. Tæven kan jo godt selv have f.eks. A-hofter, men hvis resten af familien gar D og E, så ville jeg altså ikke købe en af gendes hvalpe.

• #89   1. aug #82 Lige nøjagtig. Jeg kan ikke se hvordan tavle og en plejehundemor har sammenhæng og kan være årsag til problemer. Deres hvalpe kunne have været blevet smældfede med Ritas mælk. smiley Men det var udslagsgivende, fordi der ville blive rod med registrering mente de. Jeg havde bare ondt af deres stressede tæve.

83# Jeg forstår godt begrebet “snobbet”. smiley Men for at vise lidt god vilje; lad mig sige “særdeles nedladende” i stedet.

87# Jeps. Enig.

• #90   1. aug Michelle: Er du ikke sød at redigere lidt i dine indlæg? De er lidt svære at læse pga slåfejl. Og det er synd, for jeg er sikker på de er glimrende. smiley

• #91   1. aug Jeg forstår simpelthen ikke modstanden mod stamtavler, hvis det er vigtigt for en at få en sund hund.

Og at hive racisme ind i det er bare sært ,og lidt for menbeskeliggørende IMO.

• Jacob  A
    Jacob A Tilmeldt:
    mar 2017

#92   1. aug Var lidt på baggrund af personen der mente der var nok hunderacer at vælge imellem, og man derfor ikke behøvede at blande hunde.

Det lige som med alt andet her i livet, der vil altid være en gruppe der går meget op i det, og de andre der bare ignorere dem. Har set og hørt på så mange af disse stamtavle avlere og det altid spændende. Der har jo altid blevet blandet massere af hunde i Danmark, fordi det gør hunde så længe der er et hjem til disse hunde og de parre sig indenfor et forsvarligt størrelses forhold, ser jeg ingen ko på isen.

At nogen mennesker så har øjnet chancen for at udnytte populære blandingsracer er et helt andet problem. Hvor der bliver tjent penge vil der altid være folk med tvivlsom moral.

• #93   2. aug 91# Idéen med stamtavler og en velstyret avl er forhåbentlig, som du siger, at sikre frembringelse af sunde hunde og at undgå indavl. Problemet er bare, at det ikke er en sjældenhed, at det ikke virker.

Som før påpeget kender jeg mange, der har TROET at stamtavle og dermed en skyhøj pris ville betyde kvalitet. Sådan forholder verden sig altså bare ikke.
    - I min bekendtskabskreds gælder det fx både med Golden Retrievere (allergi, HD/AD) ved tre forskellige par, newfoundlændere (min bekendte måtte aflive to syge hvalpe lige efter hinanden - endda fra to forskellige opdrættere), og en klassekammerat fra hf fik en dødeligt syg islandsk fårehundehvalp hjem, der måtte aflives straks efter (flere hvalpe i kuldet døde).

Kender mange flere mennesker med blandingshunde end racerene. Procentvist er der mig bekendt langt højere forekomst med den snyd blandt opdrættere med tavlehunde.

Deraf min skepsis.
    Bevares, er udmærket klar over at der er mange enormt dygtige opdrættere af tavle-hunde, der ikke kunne drømme om at bedrage andre mennesker. Min pointe er bare, at man ikke som køber kan vide sig sikker, blot fordi der er tavle på hunden.

Vil til enhver tid anbefale folk, der ønsker en hvalp, at forholde sig kritisk til markedet, gå nysgerrigt og undersøgende til værks. Og dét uanset om man vil have en raceren eller en blandingshund. smiley

• #94   2. aug Anne Marieke kunne du ikke fortælle hvorfor du vil bruge din hund i avl? Hvad er din begrundelse? Og hvordan tænker du hvalpekøbere kan undersøge forekomsten af fx ad,hd og andre arvelige sygdomme i linjerne bag din hund og far til hvalpene???

• #95   2. aug "Som før påpeget kender jeg mange, der har TROET at stamtavle og dermed en skyhøj pris ville betyde kvalitet."

- Og mange tror, at stamtavler bare er noget snobbet pjat - bare et stykke papir. Andre tror, at blandingshund = sund og rask hund.

Vi kan vist fastslå, at ingen af de tre udsagn er korrekte.
    Stamtavlen er et redskab, og hvis man ikke BRUGER redskabet, gør det ikke den helt store forskel (en hammer i skuffen får heller ikke sømmet i væggen - so to speak smiley ).

MED en stamtavle kan man, som tidligere nævnt i tråden, tjekke indavlskvotient OG tjekke sundheden i forældredyrenes linjer.

• #96   2. aug #94; Rita er en hul-i-hegnet-hund, med forældre med faktisk, ironisk nok, rigtig fine stamtavler (Berner mor, ft lab far) - det samme er faren til hendes hvalp (Berner mor/ Grosser schweizer far). Altså kender jeg til anerne.
    Vores hvalp er ikke en hul-i-hegnet-hund. Vi har bevidst valgt at avle et enkelt kuld på Rita i den kombination, på baggrund af begge voksne hundes stabile sindelag, fantastisk arbejdsvilje og sunde fysik. Det ser jeg ikke meget hovedløst i.

Kuldet viste sig i øvrigt kun at bestå af Rune som vi beholder selv. Havde der været flere hvalpe var de blevet solgt til kostpris. At få hvalpe har ikke blot været en indtægtskilde for os.

#95 Det virker ikke, som om du har læst alt, hvad jeg skrev. Jeg har begrundet at min skepsis ret tydeligt stammer fra erfaringer fra omgangskredsen. Min egen erfaring er ikke ufejlbarlig. Og jeg påpeger endda, at der findes mange fornuftige og dygtige opdrættere med stamtavle-hunde.

Desuden har jeg ikke påstået på noget tidspunkt at alle blandingshunde pr definition er raske. For det er, som du siger, ikke korrekt.

- Jeg forstår ikke hvad der i mine udsagn ellers ikke er korrekt?

• #97   2. aug Jeg forstår stadig ikke det du skriver, forældrene har “fine” stamtavler, hvad mener du med det? Din hund er sød og har et godt temperament? Øhh jo, det tror jeg kendetegner stort set alle hunde smiley sund fysik?? Øhh jo hvordan er det konstateret og hvordan ser sundheden ud hos søskende, forældre og bedsteforældre? Jeg mener ikke bare en dyrlæges udtalelser, “den ser da fin ud” men sundhed undersøgt, HD, AD og alle racerelevante undersøgelser fx hjerte m.m ?

• #98   2. aug #97 Med “fine” mener jeg at fx Rita’s bedsteforældre (altså Runes oldeforældre) er stamtavlehunde, dermed gennemtjekket. Det er dog stadig ikke nogen garanti mod sygdomme som sådan, da spontane mutationer også kan opstå. Sådan fungerer genetik nu engang. Brugte ordet “fine” fordi det virkede formålsløst at udpensle, når jeg alligevel kan læse mig til at indstillingen til hvad jeg siger er, at jeg er forkert på den xD

Ja, min hund er sød, men det er ikke det bærende argument for, at vi ville lave et kuld på hende. Det er fx arbejds- og de temperamentmæssige egenskaber, der er værd at videreføre i gårdhundetypen. Det har jeg også pointeret.

Det er forhåbentlig med det argument, at der overhovedet opdrættes på hunde.
    Man opdrætter ikke blot fordi hunden er “sød” eller “pæn”. Eller jo, der er der nogen, der gør.

Hele pointen med mit oprindelige svar på tråden var at stamtavler ikke redder verden iblandet en kritik af hele debatten om “ægte” eller “uægte” hunde.

• #99   2. aug Er det mere seriøst at avle på hunde, med stamtavle,man ved har sundheds problemer end at avle uden stamtavle og hvor man ved man ikke ved så meget?

Jeg har mødt blandings hunde der er opdrættet mere efter hvordan forældrene fungere som familie/trænings/konkurrence hunde end mange stamtavle racer.
    Jeg siger ikke blandings hunde er bedre eller sundere, men synes det er super trist at man ikke kan sige at det er stamtavle hunde.

Jeg kan godt forstå at hr og fru Danmark køber blandingshunde, når alternativet er at man skal ind og nørder i stamtavler, som lige kræver at du melder dig ind i DKK for at det overhoved er muligt, for at det giver mening.
    Så er det da lettere at forholde sig til naboens søde tæve og genboens søde hanhund.

Så længe stamtavlen reelt ikke giver en garanti for en smule seriøsitet og ansvarstagen overfor egen race og kommende hvalpe køber, så synes jeg denne diskution er hyklerisk.

• #100   2. aug #99 yes.
    That.

• #101   2. aug Ja ja, fordi nogle få opdrættere ikke gør deres arbejde ordentligt, så er hvalpekøbere fuldstændig prisgivet og behøver slet ikke at lette røven og gøre noget selv! De skal naturligvis købe en af de søde hvalpe lavet af naboen og genboens søde hanhund! Ævl!
    Jeg lærer aldrig nogensinde at forstå at man i den grad skider på seriøsitet.

• Jacob  A
    Jacob A Tilmeldt:
    mar 2017

#102   2. aug Hvad så Bodil har du ikke købere nok til alle dine kuld xD

• #103   2. aug Bodil: nu er det jo ikke et fåtal, det er jo nærmest hele racer og flere af dem, lige nu er der en tråd om Staffordshire, undskyld hvis det er forkert stavet, indenfor mange racer under DKK er det mere reglen end undtagelsen at man ikke prioritere sundhed ret højt, enten er hundene slet ikke tjekket eller også bliver de brugt på trods af dårlige resultater.
    Det er bare ikke godt nok, hvis man som stambogs organisation, vil tages seriøst.
    Der er også flere racer der slås med mentaliteten, og det er jo også en ret væsentlig ting for hundens trivsel, men synes ikke det fylder ret meget i avle generalt.

• #104   2. aug 103 men for pokker da, fordi nogle opdrættere ikke laver deres arbejde godt nok, så er det da ikke nogen undskyldning for at købe noget hvor man slet ikke har mulighed for at undersøge noget som helst! Stambogen er et arbejdsredskab, det bedste man kan få, det kræver ikke ret meget at sætte sig ind i de linjer man kunne være interesseret i! Tavleløse så har du bare nul og nix mulighed for at k9ntolere noget som helst!

• #105   2. aug Hvad så Jacob er du bare almindelig dum eller hvad smiley over en periode på 15 år har jeg opdrættet 19 hvalpe;) ikke voldsomt mange og der har egentlig aldrig været noget problem at finde gode hjem til dem jeg ikke selv har skullet bruge;) men det har faktisk intet med sagen at gøre, det handler om hvad det egentlig er, man bilder folk,ind når man laver et helt igennem fjollet kuld, på sin åhhh så søde og arbejdsivrige hund, som ikke er undersøgt for noget som helst, selv om det er en krydsning af racer som slæber rundt på et utal af sundhedsproblemer! Ingen gode avlshunde bliver brugt til tavleløse avl! Der er altid en grund til at hunden med den “fine” stambog bliver parret med en anden hund af en anden race, med en “fin” stambog! Oftest er grunden at hundene simpelthen ikke er gode nok til at kunne bruges i tavle avl!

• #106   2. aug Men Bodil, der er godt nok også mange stambogsførte hunde der aldrig burde lave et kuld, men alligevel kan de lave hvalpe med +stambog.
    Hvis vi skal gøre op med fjollet avl hvad så med de hunde der score helt vildt højt til udstilling, men som er så deforme at man nærmest tror det er Photoshop når man ser dem.
    Måske de ansvarsfulde opdrættere af med DKK i ryggen, burde starte med oprydningen og så kan vi tage diskutioner om de tavleløse bagefter.

• #107   2. aug Jeg prøver lige en gang til! Ja der findes mange uduelige opdrættere og der findes mange syge racehunde! Men det er stadig ikke nogen undskyldning for at tænke med bagdelen og købe en hund man på ingen måde kan kontrollere sundheden på!
    Stambog er stadig din eneste mulighed for at købe fornuftigt, du har alle muligheder for at undersøge det du køber! Det kræver egentlig bare at man bruger hjernen!!

• #108   2. aug Jeg er faktisk enig med Bodil her. Det kræver ikke ret meget at undersøge hundens baggrund og aner, når den har stamtavle, og dermed få en god og sund hund. Hvad der derimod er umulig er at undersøge det samme hos en hund uden stamtavle, hvis forældre oftest heller ikke er testet for relevante, racerelaterede sygdomme smiley

• #109   2. aug #81:
    "Jeg synes dit spørgsmål i titlen er utrolig snobbet formuleret"
    Er det ordet hovedløs som du synes er særdeles nedladende, for jeg synes ord som skide og klamt lyder en anelse mere dømmende end hovedløs? smiley

"Desuden findes der også glimrende racerene hunde uden tavle"
    Hvordan kan du vide disse er race-rene når der ikke er tavle?

#87:
    "Den der små hunde racistiske tilgang, med et hint af menneskelig trang til at kontrollere alt"
    Hvis vi skal menneskeligegøre det, så tror jeg da reelt der er en god mening i at undgå indavl i bredt omfang, uanset om vi taler mennesker eller hunde. Indavl kan i teorien kun undgåes ved at føre kontrol med anerne.

"fordi det gør hunde så længe der er et hjem til disse hunde"
    Der er bare ikke hjem til alle disse hunde... Det synes jeg desværre at antallet af omplaceringshunde vidner om.

"Stambogen er et arbejdsredskab, det bedste man kan få, det kræver ikke ret meget at sætte sig ind i de linjer man kunne være interessere"
    Præcis smiley Og kan danne baggrund for at hunden ikke ender til omplacering, fordi det ikke var den hund som passede til ens liv f.eks.

Jeg er egentligt ikke imod blandingshundeavl, hvis det er med et godt formål og hundene avles med en hensigt, som ikke involvere penge som første prioritet.
    Jeg er til gengæld selv glad for at bruge stamtavlen som redskab, indholdsfortegnelse, på min hund og for at købe af en opdrætter som oprigtigt interesserer sig for racen, hvalpene og køberne.
    Hvis det gør mig dømmende så må det være sådan det er smiley

• #110   2. aug "Desuden har jeg ikke påstået på noget tidspunkt at alle blandingshunde pr definition er raske. For det er, som du siger, ikke korrekt."

Jeg har ikke skrevet, at DU er kommet med alle tre udsagn. De høres bare ofte alle tre - er min pointe - altså at forkerte udsagn er ret udbredte.

"Måske de ansvarsfulde opdrættere af med DKK i ryggen, burde starte med oprydningen og så kan vi tage diskutioner om de tavleløse bagefter."
    Skal ansvarsfulde opdrættere gå i gang med at rydde op i de ikke ansvarsfuldes avl sådan over hele linjen - eller hvad mener du, Maya?

Hvis det er hyklerisk at bruge stamtavlen til at tjekke anerne, er jeg hyklerisk - uden at jeg dog helt forstår, hvorfor smiley

PS. Jeg vil til hver en tid hellere have en tilfældig blandingshund end én af de ødelagte syge racer - mops eller bulldog fx.

• #111   2. aug # 110

PS. Jeg vil til hver en tid hellere have en tilfældig blandingshund end én af de ødelagte syge racer - mops eller bulldog

Sådan har jeg det os.
    Så hellere en god blanding af langsnudet hunde og i dette tilfælde vil jeg kalde en blanding mere sund smiley

• #112   2. aug Jeg vil ikke have nogen af delene, sunde racer med mulighed for at kontrollere tak, fladsnuder, over pelsede, lange rygge, skæve skeletter m.m nej tak;)

• #113   2. aug Isabelle:
    Hvis en DKK stamtavle skal være et kvalitetsstempel, ja så er det nok op til de ansvarsfulde opdrættere at slå i bordet.
    De brodne kar gør det jo i hvertfald ikke.

• #114   2. aug En gang til: en DKK stambog er IKKE et kvalitetsstempel, det er et arbejdsredskab og et umådelig godt redskab som ikke findes bedre smiley

• #115   2. aug En DKK stambog er jo ikke = med en god og sund hund.
    En blandningshund er ikke = med en god og sund hund.
    Forskellen er at man kan bruge stambogen til at tjekke anerne og deres sundhedsresultater for at få en sund hund.'
    Det kan man ikke med en blandning.

• #116   2. aug Gad vide, hvorfor mange bliver ved med at kalde DKK's stamtavle for et kvalitetsstempel, når vi opdrættere (ihvertfald os på HG smiley ) IKKE gør.

• #117   2. aug Hvad med os , der godt kan finde ud af at vælge en Mops , der ikke falder bevidstløs om , hvis den skal gå tur ? ........ Det er vi altså nogen der kan ,

profilbillede
  • #118   2. aug #117: Hvordan gør man så det?

• #119   2. aug Jeg synes, at det er utrolig, at når folk køber bil, tv eller andre døde ting, så kan de godt finde ud af at undersøge meget nøje, hvad de køber.
    Når det så gælder hund, et levende væsen, så er det åbenbart for besværligt at undersøge, hvad der ligger bag hvalpen.
    HVORFOR???

• #120   2. aug Jeg har ikke mødt en mops i flere ÅR, som rent faktisk kunne få vejret. Og så er der selvfølgelig den meget fede mops, som en ældre dame trasker rundt med i mit område. Den har det jo hårdere end flertallet.

• #121   2. aug Jeg er enormt delt i det her - jeg ser alt, alt, ALT for mange schæferhunde, der bliver aflivet i en for tidlig alder, gr primært HD.
    Dernæst ser jeg alt, alt for mange schæferhunde, der bliver aflivet i en for tidlig, men dog lidt senere, alder, pga rygproblemer, allergi, pancreatitis, etc etc .. det jeg derimod IKKE ser er, at det bliver registreret hvad hundene dør af.

Nu kan jeg kun svært forestille mig, at det udelukkende er hos schæferhundene, den der manglende lyst til at fortælle om dårlig sundhedsstatus eksisterer .. så at påstå at man nemt og enkelt kan få et sundt individ, hvis man blot tjekker aner ... naaaa ...

Dertil er åbenheden ganske enkelt ikke stor nok - desværre.

• #122   3. aug Hvis der ikke er sundhedsoplysninger på anerne, kan man selvfølgelig ikke bruge stamtavlen til tjek af disse - altså udover, at man kan konstatere, at opdrætterne ikke har fået hundene tjekket, hvilket jo også siger en del. Derudover ER det jo (desværre) ikke alle arvelige sygdomme, der kan ses på hundeweb.

Selfølgelig findes der OK mopser, Nittib. De er vist desværre bare undtagelser smiley
    Kenia har skam også en "legekammerat" - Fransk Bulldog - der er ren duracellkanin omsat til hund. "Legekammerat" er i anførselstegn, for hunden leger ikke. Den løber bare, og hvis Kenia gider, løber hun med smiley

• #123   3. aug Isabelle - Det er specialklubberne, der i samarbejde med DKK, bestemmer hvilke sundhedsresultater, der kan registreres.
    Jeg får hjertescannet mine tæver før avl, men de resultater kan ikke registreres, det samme hvis jeg får rygfotograferet, hvilket jeg pt. overvejer.

Specialklubben er så igang med at få udvidet antallet af undersøgelser, som kan registreres.

• #124   3. aug Ja. Såvidt jeg ved var det fx eurasierklubben, der fik øjenlysningen med på hundeweb for min races vedkommende.

• #125   3. aug Isabelle -

I min race kan man ikke få registreret rygstatus - og heller ikke SDCA1 og 2 .. så at det ikke står nogen steder, er altså ikke ens betydende med at opdrætter ikke har fået det registreret og at det "også siger noget" .. njet, kun at DKK hænger i bremsen lige der.

• #126   3. aug Jeg er helt enig, Martine - derfor mit:

"Derudover ER det jo (desværre) ikke alle arvelige sygdomme, der kan ses på hundeweb."

• #127   3. aug Ja, det så jeg godt.

Det var mere dit -" det siger noget" - og det gør det jo altså ikke altid smiley

Esh - som jeg købte som voksen - har en masse sundhedsresultater fra Tjekkiet hvor han kommer fra. Men da jeg talte med DKK virkede det ikke helt som om, det var noget der kunne overføres til DKK. Nu skal Esh ikke i avl, men derfor ville det da være ret smart at have det registreret.
    Tjab blev tjekket for SDCA1 og 2 - resultatet er registreret i Tyskland .. forstår ikke DKK er så vrangvillig i at blive lidt opdaterede.

• #128   3. aug Jeg TÆNKTE faktisk over min formulering, Martine smiley tænkte "hmmm, men der er jo flere arvelige sygdomme, der enten ikke KAN eller ikke nødvendigvis BLIVER registreret" men nåede frem til en forenkling - og du har helt ret i, at noget/nogen gik tabt i forenklingen.

Kommentér på:
Er tavleløs avl altid hovedløs avl?

x