Er tavleløs avl altid hovedløs avl? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen HG,
Jeg ser der begynder at komme en del blandingshunde til salg igen,
og jeg er egentligt overbevist om at markedet stadig er overfyldt med hvalpe - så hvad er disse hvalpes formål?
De bedste to argumenter for at avle, og købe hund, med stamtavle er i min verden:
- En stamtavle er en indholdsfortegnelse over den hund du køber
- En hund med stamtavle er (ofte) avlet med et formål og en plan om at forbedre racen og/eller bibeholde de racespecifikke egenskaber
Personligt mener jeg at der er rigeligt med racer at vælge imellem, så man kan som hundeejer sagtens finde én som burde matche ens behov
De fleste af os herinde kan vidst godt blive enige om at det at avle ikke bør gøres for indtægten alene i hvert fald, men når blandinger bliver solgt til +8.000kr. uden tests og resultater fra forældredyrene, andet end at dyrlægen erklærer den er fin, så må der være et finansielt perspektivt i det
Læg dertil at mange af de nye doodle-typer bliver solgt som gode allround familiehunde, men dem jeg ser er super aktive hunde med stort behov at træne og lave noget. Det må betyde at avler ikke har haft hjertet (eller hjernen) med når der skal vælges familier til de små hvalpe
Derfor spørger jeg oprigtigt: Er en blandingshund nogensinde avlet med et formål og plan?
Er der nogensinde en god grund til at avle på blandingshunde eller bevidst lave blandingshunde?
Her tænker jeg også lidt på at alle hunde engang var blandinger, hvor disse så er blevet forfinet og ædlet til bestemte egenskaber over tid.
Jeg har hørt om man af og til laver bevidst "blandingsavl" for at få nyt blod til racen, eksempelvis Samojede til Eurasier-linjer.
sep 2017
Følgere: 403 Annoncer: 1 Emner: 181 Svar: 7.872
Min gamle nabo havde en super dygtig jagthund, som ikke havde tavle. Den lavede et par kuld med jagtkammeraters hanhunde, og alle hundene blev solgt til andre jægere. Det tænker jeg giver super god mening - de hvalpe er lavet med ét formål, og det var at være jagthunde. I de tilfælde synes jeg det giver super god mening at lave tavleløs avl.
Ud over det, har jeg svært ved at se tilfælde, hvor det giver mening for mig. Eller måske hvis man indkrydser sundere racer i cirka alle racer med kort snude, men så skal det være kontrolleret og med det specifikke formål, at forbedre racen.
Jeg ser nu i øvrigt rigtig, rigtig mange der avler med tavle, som på ingen måder avler for at forbedre racen
feb 2016
Følger: 15 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 186
Absolut er der mange usunde racer, og mange avlere som ikke gør noget for at forbedre denne, eller ligefrem forværrer den.
jan 2006
Følgere: 44 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 317 Svar: 13.313
Men kan så argumentere, at man ikke kan bruge sådan en fister til konkurrencer, da relevante for "racen" konkurrencer, fordrer stamtavle. Men selve hvalp, senere hund, er imo et individ, der sundheds og "se mig jeg kan trække vejret og gå i temperaturer over 19 grader uden at få hedeslag" siden, er klart bedre end de ovennævnte ægte hunde.
Jeg kendte iøvrigt en, hvis malle røg på en golden .. det kom der 7-8 hvalpe ud af, som blev solgt til kostpris (hed det dengang) .. de her hvalpe voksede op og blev åbenbart formidable hunde (så dem ikke, har bare fået historien fortalt), alle elskede dem og ville have sådan en. Såå .. det fik de muligheden for .. parringen blev gentaget og endnu engang blev hvalpene solgt til kostpris.
Og for mit vedkommende - jeg er ikke fan af rotte og aussie, men jeg så en blanding af netop de her to racer, og wauw ! - en fed hund.
Så på trods af at hovedet bestemt ikke altid er med, så kan der komme ret gode individer ud engang imellem
feb 2011
Følger: 30 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 880 Svar: 15.676
om det er hensigtsmæssigt, næppe men på et eller andet plan er alle racer jo udsprunget af en blanding, eller ?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 399 Svar: 13.828
Jeg er i øvrigt ikke igang med at købe ny hund... Jeg er bare hvalpeskruk.
I eksemplet med jægeren er jeg også sådan lidt *meh*, for der findes sikkert rigtig gode jagthunde med stamtavle, så hvorfor ikke tage en af dem og have muligheden for at tjekke sundhed ...? Sundhed må da også være vigtig for en brugshund.
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 11 Svar: 345
Fx. Tysk ruhåret x labrador er en rigtig fin kombi.
Indenfor brugshundesporten gør man også en del i fx malinois x hollænder, schæfer x hollænder og schæfer x malinois.
Det giver ganske god mening når man avler med henblik på en bestemt sportsgren at bruge de bedste individer uanset racen. Racerne komplimenterer også hinanden fint.
problem at stille med en blanding ift brugssporten er der ikke nødvendigvis. Måske IGP og andre lignende under DKK/FCI.
Men tænker stamtavlen skal være med før man kan stille til de større konkurrencer, i hvertfald i nogen sportsgrene.
Hernede er der ingen problem ift ring sporten osv.
Som udgangspunkt mener jeg at det er fint med blandinger.. det skal bare være to racer der passer sammen. Det kan egentligt heller ikke få mit pis i kog at fru Jensens Golden parrer sig med naboen labrador og får nogen fine familiehunde ud af det.. ift. sundhed skal man naturligvis have det for øje.
maj 2007
jul 2012
Følger: 24 Følgere: 1216 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 6.643
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 25 Annoncer: 16 Emner: 170 Svar: 8.528
Hvis du gerne vil have en "billig" hund, så se på internaterne, der koster de 3.000 kr, og der er virkelig mange gode hunde imellem.
Efter jeg ikke har hund mere kigger jeg ofte, og ih guder, hvor har der været mange som kunne være rigtig interessant for mig.
Jeg må virkelig tage mig sammen for ikke at hente en af dem.
Lige nu sidder der tre som jeg er ganske varm på.
jan 2006
Ikke “måske”.
Det er ikke tilladt, længere er den ikke.
jul 2012
okt 2018
jul 2012
okt 2018
Men man kan heldigvis sagtens stille med en blandingshund - uden for DKKs store konkurrencer.. andet ville da være helt fjollet.
jan 2006
Det er der vel heller ingen, der har påstået?
Jeg reagerer på dit “måske” … andet behøver du ikke udlægge af mit indlæg.
aug 2007
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 8 Annoncer: 1 Emner: 467 Svar: 11.673
Det er det jo ikke til alle de andre sportsgrene under DKK? Lige bortset for udstilling, hvis man regner det med under sportsgrene
I fx. lydighed, agility, rally osv., kan man sagtens stille med en blanding, og kan endda blive udtaget til Årets Hund, DM osv. Det eneste man ikke kan, er at komme på landsholdet
okt 2018
Kun til Dkk IGP 3 dm man behøver stamtavle.
Så det er ligesom med de andre sportsgrene under dkk
jan 2006
Men kan så argumentere, at man ikke kan bruge sådan en fister til konkurrencer, da relevante for "racen" konkurrencer, fordrer stamtavle.
- og det er nok lidt uklart kan jeg selv se - da mange mener, at DCH, LP, agility, rally (måske flere) er relevante for brugsracer.
Beklager, at jeg ikke var tydelig nok i mit skriv.
PH har (havde måske, vi oplever jo at reglerne bliver mere og mere slækkede fordi færre og færre gider vores sport), krav om DKK (FCI) tavle for at gå på et eller andet hold og få hunden kåret.
Ved ikke om det er sådan mere.
Har lige skrevet til en god ven, der dyrker mondioring for at høre, om de kræver tavle her - skal nok lige smide det ind, når han svarer.
jan 2006
Wrong again !
Hvis man skal stille til DM i IGP for Belgisk hyrdehund, rotte, bouvier, riesen, boxer, schæfer, dober .. etc etc .. kræver det, at man har en stamtavle på hunden.
okt 2018
okt 2018
så jo det jeg skriver er ganske korrekt..
hvad specialklubberne ellers har af regler ? Pas ? Jeg skriver om dkk. Tænker ikke det er relevant med specialklubberne når vi taler blandinger..
jan 2006
Du skriver "Kun til Dkk IGP 3 dm man behøver stamtavle." - og det er ikke korrekt.
DKK afholder hvert år en konkurrence i IGP3, som hedder .. ta daaa "DKK IGP3 DM" .. og det er er jo det du skriver, er det eneste sted, man behøver stamtavle.
Men det er altså ikke rigtigt !
I min klub - specialklubben for belgiske hyrdehunde - kan du stille til DM men i IGP1 og IGP2 også foruden IGP3 . Det kræver jo iflg dit skriv IKKE stamtavle, og det er ikke i overensstemmelse med sandheden. Det kræver også stamtavle at stille i IGP1 og 2. .. så nej, det er ikke korrekt det du skriver.
Jeg er ret overbevist om, at der også bliver afholdt DM i IGP1 og 2 i andre specialklubber - vist bare ikke i Schæferhundeklubben.
okt 2018
Der er stadig et IGP 3 dm under dkk
Men altså du vil jo også bare gerne misforstå, så udpensler du bare
Hvorvidt man skal bruge stamtavlen for at stille til en almindelig prøve skal man nu engang altså ikke, og det er kun de større konkurrencer under dkk der kræver det.
Hvad specialklubberne har af regler - aner det ikke.. har jeg heller ikke skrevet noget om ..
Skriver "DKKs store konkurrencer" .
jan 2006
Jeg misforstår ikke hvad du skriver - det er ret enkelt læsning.
Jeg fortæller dig bare, at det ikke er korrekt at man kun skal have stamtavle for at stille i DKKs IGP3 dm ..
Men sejt alligevel, at du istedet for at tage viden til dig, beskylder mig for "bare at vil misforstå" .. det må nive lidt at blive korrekset .. sølle, men også ret sjovt.
okt 2018
Du må da "korrekse" alt det du vil "Martine"
Men det jeg skriver er ikke forkert.
aug 2008
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 914
Jeg tror mange nu om dage laver designerhunde, fordi der er penge i det. Mange tror jeg ikke tjekker for racerelevante sygdomme. (der er altid undtagelser)
Jeg tænker ikke det koster 25.000kr at avle en "cavapoo" med sundhedstjek osv, når min papillon med udstillede og sundhedstjekkede forældre "kun" koster 16.500kr. Ikke at sige, at opdrætter ikke tjener på hvalpene, men ofte så går pengene tilbage i hundene.
Nogle FCI opdrættere tror jeg også udelukkende avler for at avle. Jeg har da set hunde, som bestemt ikke bør have hvalpe og vilkår for boghunde, som ikke er værdigt.
jan 2006
Jo, når du skriver DKK IGP3 dm .. så er det.
Beklager, men jeg kan jo kun opfordre dig til at se om reglerne eventuelt kan blive ændrede - så man godt kan stille i IGP1 og IPG2 til dm, UDEN at have en stamtavle. Før det sker, er det forkert det du skriver.
Og nu må jeg indrømme, at diskussion med en faktaresistent, "se mit seje billede som jeg gemmer mig bag", drengerøv interesserer mig nogenlunde ligeså meget som at se hvid maling tørre - hint - "det er ikke meget" ...
Så adios herfra "Mathias"
okt 2018
Det er ikke forkert.. man skal have stamtavle for at stille til IGP 3 dm i dkk, så ved ikke hvorfor du bliver ved med at påstå andet.
Jeg er nu hverken drengerøv eller gemmer mig bag noget - og har heller ikke behov for at nedgøre andre der ikke er enig? Det er jeg alligevel for gammel til
jan 2006
Beklager at du føler dig nedgjort, men .. ja, det er nok alligevel ikke noget jeg kommer til at ligge søvnløs over.
jan 2006
Mondioring Danmark kræver FCI godkendt tavle.
maj 2009
Det eneste man skulle have stamtavle til var DM
Hvornår er det lavet om så man nu skal have stamtavle for at stille til en ganske almindelig 1-2 eller 3 prøve?
Har du evt et link, for jeg kan ikke finde Og et om at det kræver stamtavle.
jan 2006
Se evt hvad jeg skriver i #18
Du kan sagtens stille til IGP prøver med blandingshunde eller hunde uden tavler
sep 2020
Emner: 11 Svar: 156
Jeg har forsøgt at gætte mig frem til, hvad der skulle stå i stedet for boghunde men jeg kan ikke
Udover det, så er jeg enig i dit skriv
aug 2008
maj 2009
maj 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 20 Svar: 220
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 535 Svar: 31.048
Skeles der i de situationer også til helbred, ja så er det da, i mine øjne avl med omtanke og formål
- i øvrigt i tråd med Martines kommentar længere oppe, med noget mere formål og omtanke end kan siges for nogen tavlehunde/racer.
At det så meget ofte ikke er der der sker er en anden sag. Er i en aussiegruppe på FB, hvor der den seneste tid har været flere med aussieblandinger, senest blandet med beagle
Blanding med omtanke er fint - det indebærerbjo så også at man finder et fornuftigt match til den hund/race man står med.
jan 2007
Hvad andre tager påvirker vel ikke ens egen avl. Jeg undrer mig til stadighed over, hvad folk er villige til at give god en tilfældig rundkørsel, men det har jo ikke rigtigt indflydelse på det, en dygtig opdrætter laver
maj 2007
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 165 Svar: 1.923
Med så mange stamtavle hunde der avles uansvarligt under FCI så er det svært at pege fingre af hr og fru Danmark.
sep 2017
Selvfølgelig kan man avle blanding/tavleløs med omtanke - det ses jo jævnligt med hanhunde, at der faktisk er et formål med den kombination, der laves.
jan 2006
Men hvad nu hvis at den blev brugt til blandingsavl, hvor det gav mening? Altså at avleren havde tænkt det igennem og på fornuftig vis, kunne forsvare det.
jan 2007
maj 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 20 Svar: 220
At avle på bekostning af hundens sundhed og helbred, syntes jeg aldrig vil være i orden. Med de fladsnuede, syntes jeg det er helt på sin plads, at få avlet længere snuder ind. Jeg er udemærket klar over, at det vil kræve, at der skal avles en anden/andre racer ind, for at komme problemet til livs. Og ja det må være bitter, at se en mops koste mere end en cocker.
maj 2007
maj 2007
jul 2006
Følger: 29 Følgere: 960 Hunde: 7 Annoncer: 1 Emner: 233 Svar: 9.794
Jeg har stillet funky til DM i apportering i spanielklubben under DKK men da hun ikke er overflyttet fra DJR stiller hun i DKK på start nummer som enhver blandings hund ville gøre (det er det samme nummer vi har brugt til UHP, færdsel osv.)
Til DM dyster vi jo så på ligefod med alle andre men da hun ikke er med DKK kunne vi ikke løbe med titlen Danmarksmester som jo så gik til den bedste DKK hund. Det synes jeg egentlig er ganske rimeligt.
Resultaterne kom stadig på hundeweb, blev skrevet i bogen og vi fik en fed dag.
Men som jeg læser det du skriver kan man godt dette (altså stille på et start nummer =uden dkk tavle) til DM i IGP 1 og 2 men ikke i 3? Hvad gør 3 så særligt? Man ville jo f eks ikke kunne kvalificere sig til f. Eks EM eller VM. (Da jeg går ud fra at FCi arrangere disse.)
jan 2006
Nej, det er "Mathias" der postulerer det, når han skriver at
Kun til Dkk IGP 3 dm man behøver stamtavle. - #17
- hvilket naturligvis ikke er korrekt. Stiller du til DM i IGP1, 2 eller 3, kræver det stamtavle på hunden
jan 2006
Fair nok, det giver mening
sep 2020
Med så mange stamtavle hunde der avles uansvarligt under FCI så er det svært at pege fingre af hr og fru Danmark.
Du har en rigtig god pointe med hovedløs avl med blåstemplet fine udstillingsresultater !
Jeg mener udstillingskonceptet under FCI er sammensat helt forkert ! INGEN hunde burde have lov, at stille i en udstillingsring uden, at være sundhedstestet og sundhedsgodkendt, hvis det skulle have en værdi rent opdrætsmæssigt og hundene skulle have en alder på minimum 1,5 - 2 år. Alle klasserne for hunde under 1,5 - 2 år, skulle kun være med kritikker og uden titler.
Der findes skuer til træning, så hundene kan forberedes til de egentlige udstillinger.
Jeg bliver heller ikke forarget over, at hr. og fru Danmark trækker et kuld på deres tæve.
Jeg bliver forarget over, at nogen bevidst avler uden stambog i flæng på flere hunde, jeg bliver forarget over, at nogen bevidst avler blandingshunde og giver dem designernavne.
Jeg bliver faktisk også forarget over de hundeejere, der fravælger stambogen og køber en hund uden for så, at sige at de har en racehund. For mig er en hund uden stambog altid en blanding selv om begge forældrene er med stambog og blanding definerer jeg ud fra, at en hund uden stambog uanset ophav ikke er en del af FCI registreringen og dermed ikke tæller med i racebestanden, når man skal finde ud af, hvor mange der er på verdensplan.
Jeg er DKK opdrætter, fordi jeg mener det er det eneste rigtige at gøre af respekt for sin race netop på grund af FCI og deres registreringer. Jeg ville ønske, at man som opdrætter ikke var afhængig af DKK, men det er desværre dem, der er valgt til at stambogsføre i Danmark.
jun 2008
Der kan man begynde at overveje at lange ud efter tavleløs opdræt, men så længe man ikke ønsker at gøre noget ved problemerne i racerne med stamtavle så klinger kritikken hult.
sep 2020
Jeg mener godt at jeg som DKK opdrætter kan kritisere tavleløs opdræt
Jeg ville elske, hvis den dag kom
Tror desværre aldrig den dag kommer, hvor det bliver generelt for alle racer
DKK opdrættere er vidt forskellige mennesker på lige fod med resten af hundefolket, de har faktisk kun en ting til fælles, de opdrætter med FCI stambog og er dermed også tvunget til at være medlem af DKK. Seriøse DKK opdrættere er oppe imod BIG business i selve FCI og en dansk klub, der faktisk på en del områder modarbejder dem fordi DKK har valgt nogen uhensigtsmæssige forretningsveje samt retningslinjer (eller mangel på samme) for opdræt.
FCI racestandarder kan faktisk kun ændres af det land, der "Ejer" Racen og som udgangspunkt, har jeg ikke set dårlige FCI racestandarder, det er udelukkende fortolkningerne fra dommere, der gør dem dårlige ! Hvis alle dommere rent faktisk bedømte hundene ud fra hvad der stod i FCI racestandarderne, så ville der ikke fremkomme ekstremer i de enkelte racer.
Udstillinger efter min mening, ødelægger faktisk mere end de gavner for seriøst opdræt. I nogen racer vil den sunde hund aldrig opnå en 1.præmie
(Det meget populære CRUFT har intet med FCI, at gøre selv om FCI hunde bliver inviteret).
maj 2009
CM, det er så ikke rigtig. Man behøver ikke at være medlem af DKK for at opdrætte med DKK/FCI stamtavle. Alle kan få DKK stamtavle, hvis forældrene til hvalpene har DKK/FCI stamtavle.
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 1.767
Og i øvrigt bilder uvidende folk ind, at labradoodle er en race
maj 2009
Både og.
Lige som USA har England ingen FCI klubber, så derfor anerkender FCI den amerikanske og den engelske kennelklub på lige fod med FCI. Så jo, FCI har noget at gøre med Crufts
aug 2016
aug 2016
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 83 Svar: 11.082
Jeg har haft 2 Mopser .... Carlo født i 1989 med stamtavle .... og Lilly født 2017 uden stamtavle. ............. begge hunde var / er sunde og raske uden " luftproblemer " o.s.v. -----> Carlo blev næsten 14 År . og var aldrig syg smiley
Begge mine Mopser var/ er ... som den gammeldags type Mops var ........ ( nederst på billedet ) ... den i midten er en vindende hund på en udstilling ( IKKE min hund ) .... så køber skal måske også være kritisk , når de køber hund.
sep 2020
Det er rigtigt, at du kan opdrætte med stambog uden at være medlem eller have kennelmærke, men vil du være "opdrætter" med flere generationer i dit opdræt, tror jeg det er de færreste, der vælger dette, men ja det burde jeg have husket at skrive
maj 2009
Det har da ikke en disse at gøre med, hvilke og hvor mange generationer der er på stamtavlen..
Det vist de færreste der køber hund efter kennelnavn, men efter hvilke linjer der ligger bag ved hunde,
sep 2020
Lige som USA har England ingen FCI klubber, så derfor anerkender FCI den amerikanske og den engelske kennelklub på lige fod med FCI. Så jo, FCI har noget at gøre med Crufts
At der er "venskaber" klubberne imellem er for mig ikke = med at du kan tage udgangspunkt i, at de samarbejder omkring hvordan man bedømmer hundene. Det er også stadig tilladt med kuperinger i England og USA.
maj 2009
Endvidere, så er det ikke rigtig at man kuperer hunde i England, det har været forbudt i mange år.
dec 2014
Følger: 8 Følgere: 294 Hunde: 5 Emner: 559 Svar: 25.831
Hvorfor ikke bare få en puddel - eller en labrador - eller en havaneser - eller en cocker - eller hvad man ellers blander puddel med? spørges der.
FORDI nogle altså hellere vil have blandingen!
Hvorfor er det, at vi skal vi gøre os til dommere over, hvad andre mennesker helst vil have?
PS. Som opdrætter ville jeg være ked af, hvis mine hunde blev brugt i blandingsavl, men HVIS nogle nu fandt på at gøre det, håber jeg virkelig, at de ville sundhedstjekke først.
maj 2007
dec 2014
maj 2009
"Racenavnet" må då blive Euro Puddel
jul 2006
Men igen han er fantastisk sød og skøn. Men praktisk? Ikke rigtig
feb 2011
Følger: 30 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 880 Svar: 15.676
dec 2014
sep 2017
aug 2016
jan 2007
Til gengæld er hun SKØN. Ikke så gammel endnu, men crazy på den helt rigtige måde, nysgerrig på verden og super glad for alt og alle
jan 2007
dec 2014
jul 2006
maj 2007
aug 2019
Følger: 19 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 14
Hvis man ved hvad man blander med kan man have en formodning om udfaldet, men nej ganske vist ikke vide sig 100% sikker på hvem hvalpene tager instinkter og personlighed fra mest.
Jeg synes dit spørgsmål i titlen er utrolig snobbet formuleret.
Bare lige for at være sikker på at du er informeret: markedet med hvalpefabrikker med racerene hunde er lige så klamt som blandingsrace-markedet. Og endnu dyrere. Kender mange, der har brændt nallerne på at tro at stamtavle er et kvalitetsstempel.
Desuden findes der også glimrende racerene hunde uden tavle.
Jeg ville have taget plejehvalpe ind, fordi min tæve ventede en singleton - de sprang fra efter at have kommenteret på “hvad med vores stamtavler?”. Deres tæve var overbebyrdet, og jeg havde oprindeligt reageret på at DE bad om plejeplads.
Planen var oprindeligt, hvis vi havde fået flere hvalpe i kuldet - at det skulle blive en nul-løsning, altså vi ville ikke tjene på hvalpene.
jul 2006
maj 2007
#81 : Jeg tror ikke du forstår betydningen af ordet "snobbet ", for det giver ikke så meget mening at bruge det i den kontekst.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 18 Hunde: 6 Emner: 22 Svar: 1.487
Alle hunde er søde, det betyder ikke at der skal avles på alle hunde.
maj 2007
Egentlig var det jo meningen at Hera skulle bruges til avl, men hun gik ikke igennem nåleøjet ift sundhed. Ergo kunne hun ikke bidrage til forbedring af racen. Eller det kunne hun måske godt, men det siger noget om hvor ringe det står til med den engelske bulldog.
jan 2007
Og hvordan vil man undgå indavl, hvis de hunde man avler på er "renracede uden tavle"?
Jeg så det ved islænderne, da jeg havde dådan en, hvor en meget stor del af de tavleløse kom fra samme opdrætter (og mange af dem med samme far). Så stort set alle de tavleløse var i familie med hinanden på den ene eller anden måde - det gør det ret risikabelt at avle på dem.
Ved aussien avles der en del tavleløse på overtegnede forældredyr (dvs for meget hvidt, ufarvede øjenrande osv). Der er en grund til, at disse ikke indgår i avl med tavle - der er øget risiko for døvhed mm.
Så selvom jeg ikke pr definition er imid blandingsavl (der er bare så langt imellem seriøst avlere af den slags), så har jeg det noget stramt med (renracet uden tavle).
mar 2017
Følger: 1 Svar: 3
Ellers ville jeg skulle have været til tyskland for at få en Dobertiner (super designer navn).
Stam tavle på begge forældre men uværdig til de fine kredse. Super sund, super rask, super smuk på vej mod 9 år og aldrig fejlet andet end et bagben han forstrækker fra tid til anden.
Den der små hunde racistiske tilgang, med et hint af menneskelig trang til at kontrollere alt, står mig sku lidt ud af halsen. En sund og rask hund er det eneste, som er vigtigt i min verden når alt kommer til alt.
jan 2007
Så "En sund og rask hund er det eneste, som er vigtigt i min verden når alt kommer til alt." er de fleste nok enige med dig i
- derfor tales der netop for tavler. Ikke at man ikke kan avle super sunde hunde uden, det er bare rigtig svært at tjekke op på hele familien, når ingen kender anerne. Tæven kan jo godt selv have f.eks. A-hofter, men hvis resten af familien gar D og E, så ville jeg altså ikke købe en af gendes hvalpe.
aug 2019
83# Jeg forstår godt begrebet “snobbet”.
87# Jeps. Enig.
maj 2007
maj 2007
Og at hive racisme ind i det er bare sært ,og lidt for menbeskeliggørende IMO.
mar 2017
Det lige som med alt andet her i livet, der vil altid være en gruppe der går meget op i det, og de andre der bare ignorere dem. Har set og hørt på så mange af disse stamtavle avlere og det altid spændende. Der har jo altid blevet blandet massere af hunde i Danmark, fordi det gør hunde så længe der er et hjem til disse hunde og de parre sig indenfor et forsvarligt størrelses forhold, ser jeg ingen ko på isen.
At nogen mennesker så har øjnet chancen for at udnytte populære blandingsracer er et helt andet problem. Hvor der bliver tjent penge vil der altid være folk med tvivlsom moral.
aug 2019
Som før påpeget kender jeg mange, der har TROET at stamtavle og dermed en skyhøj pris ville betyde kvalitet. Sådan forholder verden sig altså bare ikke.
- I min bekendtskabskreds gælder det fx både med Golden Retrievere (allergi, HD/AD) ved tre forskellige par, newfoundlændere (min bekendte måtte aflive to syge hvalpe lige efter hinanden - endda fra to forskellige opdrættere), og en klassekammerat fra hf fik en dødeligt syg islandsk fårehundehvalp hjem, der måtte aflives straks efter (flere hvalpe i kuldet døde).
Kender mange flere mennesker med blandingshunde end racerene. Procentvist er der mig bekendt langt højere forekomst med den snyd blandt opdrættere med tavlehunde.
Deraf min skepsis.
Bevares, er udmærket klar over at der er mange enormt dygtige opdrættere af tavle-hunde, der ikke kunne drømme om at bedrage andre mennesker. Min pointe er bare, at man ikke som køber kan vide sig sikker, blot fordi der er tavle på hunden.
Vil til enhver tid anbefale folk, der ønsker en hvalp, at forholde sig kritisk til markedet, gå nysgerrigt og undersøgende til værks. Og dét uanset om man vil have en raceren eller en blandingshund.
jan 2019
dec 2014
- Og mange tror, at stamtavler bare er noget snobbet pjat - bare et stykke papir. Andre tror, at blandingshund = sund og rask hund.
Vi kan vist fastslå, at ingen af de tre udsagn er korrekte.
Stamtavlen er et redskab, og hvis man ikke BRUGER redskabet, gør det ikke den helt store forskel (en hammer i skuffen får heller ikke sømmet i væggen - so to speak
MED en stamtavle kan man, som tidligere nævnt i tråden, tjekke indavlskvotient OG tjekke sundheden i forældredyrenes linjer.
aug 2019
Vores hvalp er ikke en hul-i-hegnet-hund. Vi har bevidst valgt at avle et enkelt kuld på Rita i den kombination, på baggrund af begge voksne hundes stabile sindelag, fantastisk arbejdsvilje og sunde fysik. Det ser jeg ikke meget hovedløst i.
Kuldet viste sig i øvrigt kun at bestå af Rune som vi beholder selv. Havde der været flere hvalpe var de blevet solgt til kostpris. At få hvalpe har ikke blot været en indtægtskilde for os.
#95 Det virker ikke, som om du har læst alt, hvad jeg skrev. Jeg har begrundet at min skepsis ret tydeligt stammer fra erfaringer fra omgangskredsen. Min egen erfaring er ikke ufejlbarlig. Og jeg påpeger endda, at der findes mange fornuftige og dygtige opdrættere med stamtavle-hunde.
Desuden har jeg ikke påstået på noget tidspunkt at alle blandingshunde pr definition er raske. For det er, som du siger, ikke korrekt.
- Jeg forstår ikke hvad der i mine udsagn ellers ikke er korrekt?
jan 2019
aug 2019
Ja, min hund er sød, men det er ikke det bærende argument for, at vi ville lave et kuld på hende. Det er fx arbejds- og de temperamentmæssige egenskaber, der er værd at videreføre i gårdhundetypen. Det har jeg også pointeret.
Det er forhåbentlig med det argument, at der overhovedet opdrættes på hunde.
Man opdrætter ikke blot fordi hunden er “sød” eller “pæn”. Eller jo, der er der nogen, der gør.
Hele pointen med mit oprindelige svar på tråden var at stamtavler ikke redder verden iblandet en kritik af hele debatten om “ægte” eller “uægte” hunde.
jun 2008
Jeg har mødt blandings hunde der er opdrættet mere efter hvordan forældrene fungere som familie/trænings/konkurrence hunde end mange stamtavle racer.
Jeg siger ikke blandings hunde er bedre eller sundere, men synes det er super trist at man ikke kan sige at det er stamtavle hunde.
Jeg kan godt forstå at hr og fru Danmark køber blandingshunde, når alternativet er at man skal ind og nørder i stamtavler, som lige kræver at du melder dig ind i DKK for at det overhoved er muligt, for at det giver mening.
Så er det da lettere at forholde sig til naboens søde tæve og genboens søde hanhund.
Så længe stamtavlen reelt ikke giver en garanti for en smule seriøsitet og ansvarstagen overfor egen race og kommende hvalpe køber, så synes jeg denne diskution er hyklerisk.
aug 2019
That.
jan 2019
Jeg lærer aldrig nogensinde at forstå at man i den grad skider på seriøsitet.
mar 2017
jun 2008
Det er bare ikke godt nok, hvis man som stambogs organisation, vil tages seriøst.
Der er også flere racer der slås med mentaliteten, og det er jo også en ret væsentlig ting for hundens trivsel, men synes ikke det fylder ret meget i avle generalt.
jan 2019
jan 2019
jun 2008
Hvis vi skal gøre op med fjollet avl hvad så med de hunde der score helt vildt højt til udstilling, men som er så deforme at man nærmest tror det er Photoshop når man ser dem.
Måske de ansvarsfulde opdrættere af med DKK i ryggen, burde starte med oprydningen og så kan vi tage diskutioner om de tavleløse bagefter.
jan 2019
Stambog er stadig din eneste mulighed for at købe fornuftigt, du har alle muligheder for at undersøge det du køber! Det kræver egentlig bare at man bruger hjernen!!
aug 2016
feb 2016
Følger: 15 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 186
"Jeg synes dit spørgsmål i titlen er utrolig snobbet formuleret"
Er det ordet hovedløs som du synes er særdeles nedladende, for jeg synes ord som skide og klamt lyder en anelse mere dømmende end hovedløs?
"Desuden findes der også glimrende racerene hunde uden tavle"
Hvordan kan du vide disse er race-rene når der ikke er tavle?
#87:
"Den der små hunde racistiske tilgang, med et hint af menneskelig trang til at kontrollere alt"
Hvis vi skal menneskeligegøre det, så tror jeg da reelt der er en god mening i at undgå indavl i bredt omfang, uanset om vi taler mennesker eller hunde. Indavl kan i teorien kun undgåes ved at føre kontrol med anerne.
"fordi det gør hunde så længe der er et hjem til disse hunde"
Der er bare ikke hjem til alle disse hunde... Det synes jeg desværre at antallet af omplaceringshunde vidner om.
"Stambogen er et arbejdsredskab, det bedste man kan få, det kræver ikke ret meget at sætte sig ind i de linjer man kunne være interessere"
Præcis
Jeg er egentligt ikke imod blandingshundeavl, hvis det er med et godt formål og hundene avles med en hensigt, som ikke involvere penge som første prioritet.
Jeg er til gengæld selv glad for at bruge stamtavlen som redskab, indholdsfortegnelse, på min hund og for at købe af en opdrætter som oprigtigt interesserer sig for racen, hvalpene og køberne.
Hvis det gør mig dømmende så må det være sådan det er
dec 2014
Jeg har ikke skrevet, at DU er kommet med alle tre udsagn. De høres bare ofte alle tre - er min pointe - altså at forkerte udsagn er ret udbredte.
"Måske de ansvarsfulde opdrættere af med DKK i ryggen, burde starte med oprydningen og så kan vi tage diskutioner om de tavleløse bagefter."
Skal ansvarsfulde opdrættere gå i gang med at rydde op i de ikke ansvarsfuldes avl sådan over hele linjen - eller hvad mener du, Maya?
Hvis det er hyklerisk at bruge stamtavlen til at tjekke anerne, er jeg hyklerisk - uden at jeg dog helt forstår, hvorfor
PS. Jeg vil til hver en tid hellere have en tilfældig blandingshund end én af de ødelagte syge racer - mops eller bulldog fx.
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 693 Hunde: 6 Emner: 367 Svar: 7.990
PS. Jeg vil til hver en tid hellere have en tilfældig blandingshund end én af de ødelagte syge racer - mops eller bulldog
Sådan har jeg det os.
Så hellere en god blanding af langsnudet hunde og i dette tilfælde vil jeg kalde en blanding mere sund
jan 2019
jun 2008
Hvis en DKK stamtavle skal være et kvalitetsstempel, ja så er det nok op til de ansvarsfulde opdrættere at slå i bordet.
De brodne kar gør det jo i hvertfald ikke.
jan 2019
aug 2008
En blandningshund er ikke = med en god og sund hund.
Forskellen er at man kan bruge stambogen til at tjekke anerne og deres sundhedsresultater for at få en sund hund.'
Det kan man ikke med en blandning.
dec 2014
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 83 Svar: 11.082
maj 2007
maj 2009
Når det så gælder hund, et levende væsen, så er det åbenbart for besværligt at undersøge, hvad der ligger bag hvalpen.
HVORFOR???
aug 2016
jan 2006
Dernæst ser jeg alt, alt for mange schæferhunde, der bliver aflivet i en for tidlig, men dog lidt senere, alder, pga rygproblemer, allergi, pancreatitis, etc etc .. det jeg derimod IKKE ser er, at det bliver registreret hvad hundene dør af.
Nu kan jeg kun svært forestille mig, at det udelukkende er hos schæferhundene, den der manglende lyst til at fortælle om dårlig sundhedsstatus eksisterer .. så at påstå at man nemt og enkelt kan få et sundt individ, hvis man blot tjekker aner ... naaaa ...
Dertil er åbenheden ganske enkelt ikke stor nok - desværre.
dec 2014
Selfølgelig findes der OK mopser, Nittib. De er vist desværre bare undtagelser
Kenia har skam også en "legekammerat" - Fransk Bulldog - der er ren duracellkanin omsat til hund. "Legekammerat" er i anførselstegn, for hunden leger ikke. Den løber bare, og hvis Kenia gider, løber hun med
okt 2010
Følger: 15 Følgere: 44 Hunde: 9 Emner: 76 Svar: 7.638
Jeg får hjertescannet mine tæver før avl, men de resultater kan ikke registreres, det samme hvis jeg får rygfotograferet, hvilket jeg pt. overvejer.
Specialklubben er så igang med at få udvidet antallet af undersøgelser, som kan registreres.
dec 2014
jan 2006
I min race kan man ikke få registreret rygstatus - og heller ikke SDCA1 og 2 .. så at det ikke står nogen steder, er altså ikke ens betydende med at opdrætter ikke har fået det registreret og at det "også siger noget" .. njet, kun at DKK hænger i bremsen lige der.
dec 2014
"Derudover ER det jo (desværre) ikke alle arvelige sygdomme, der kan ses på hundeweb."
jan 2006
Det var mere dit -" det siger noget" - og det gør det jo altså ikke altid
Esh - som jeg købte som voksen - har en masse sundhedsresultater fra Tjekkiet hvor han kommer fra. Men da jeg talte med DKK virkede det ikke helt som om, det var noget der kunne overføres til DKK. Nu skal Esh ikke i avl, men derfor ville det da være ret smart at have det registreret.
Tjab blev tjekket for SDCA1 og 2 - resultatet er registreret i Tyskland .. forstår ikke DKK er så vrangvillig i at blive lidt opdaterede.
dec 2014
Er tavleløs avl altid hovedløs avl?