Kennel????? Kennel?????
Er her nogen som kender kennel jenager. Nogen som har hund derfra.
Jeg gør ikke dette som en udhængning af en kennel tvært imod. Men inden jeg køber hvalp der vil jeg gerne høre om der er nogen her som har erfaringer med stedet.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
jun 2007
Følger: 70 Følgere: 62 Hunde: 1 Emner: 232 Svar: 2.745
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
aug 2006
aug 2006
aug 2006
Informationer kan jo aldrig skade nogen. Og hellere samle viden inden købet end efter.?????
aug 2006
Første laver de højavlshunde med fuldstændig overdrevne vinkler på bagparten, og nu laver de brugshunde, undskyld nu hedder det jo sportshunde, som er så meget bimmer børn, at man ikke kan træne dem normalt, fordi de tænder helt af.
Så er det lige jeg sidder her og tænker på om avlsvejlederne har deponeret deres hjerner og smidt kvitteringen væk.
Og hvor skal jeg købe min nye schæferhvalp henne med DKK tavle??????
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg tænker på, om ikke det er sagen at kigge efter blodlinjer, der nok har masser af drift, men hvor stressen i det mindste er nedtonet..
Det er ret svært, det er helt sikkert - for stress afhænger jo ikke bare af blodet, men i højeste grad af, hvad der er gjort træningsmæssigt.
Min egen hund kommer fra en tæve, der for alvor kører højt. Virkelig højt. Det ligger i hendes blod - Kimbo Von Karthago er hendes far og han har lavet afkom, der bare kører derudaf.
Cassius' far, derimod er en rolig men også meget driftig hund - og her er der avlet målrettet for at hive noget af stressen ud af ligningen..
Min hund er trænet langsomt og har faktisk ikke den stress-tendens, selvom han kører temmelig højt i drift. Jeg tror det har meget at gøre med, hvordan han er blevet trænet og specielt figurantarbejdet...
Nå - angående Jenager... Jeg kender ikke kennelen udover navnet og når jeg kigger på hundene på deres hjemmeside ser jeg kun få, jeg kender i forvejen, så her er jeg ikke til meget hjælp, desværre
aug 2006
En sch. er ikke i mine øjne en lille hund i lab. størrelse.
Og så kunne jeg godt tænke mig, at avlen i dag ikke var på ekstremerne, for ingen ting i naturen kan overleve på ekstremer, for de duer ikke de går til grunde.
Så hvorfor har vi ikke nogen avlsvejledere og dommere, så tænker bredt ikke kun på om hunden er smuk eller den er veltrænet, men tænker mere på hvilke egenskaber som de ønsker der skal være i fremtidens hunde. Det er som om de hele tiden vælger at sætte en masse gode egenskaber over styr, fordi de skal have noget bestem ind i avlen. OOg det er noget lo... for racen.
Det er godt mennesker ikke endnu bliver avlet ud fra avlsvejleder kritt. Looo
aug 2006
Den type kenneler er der nogle stykker af, men ikke mange, tror jeg..
For mig gør det ingenting, at der er de to typer schæfere. Ingen af dem synes jeg skal være ekstremer - og det er under al kritik når hunde avles direkte usunde - om det så er i væsen eller i fysik.
Jeg kan godt lide, når en schæfer er driftig og jeg er ikke specielt optaget af eksteriør, selvom jeg da gerne vil have en smuk schæfer.
Jeg bruger hunden til sport og det ville være en katastrofe at have en stor schæfer i den forbindelse - den ville ganske enkelt ikke kunne holde til det.
Ingen tvivl om, at vi hver især tænder på forskellige ting hos racen, og derfor synes jeg det er fint, vi har noget at vælge imellem. Jeg har haft en repræsentant fra hver side, og jeg må sige, at rigtig meget også afhænger af ejeren. For selvom min nuværende hund kører noget højere end den gamle, så har de så mange lighedspunkter, at det ikke kan være tilfældigt.
Ofte er de, hvad vi gør dem til ;o)
Begge mine hunde har været vildbasser, glade, kærlige, nysgerrige, lærevillige og lærenemme... Der, hvor jeg håber jeg kan se en forskel er på deres sundhed, for min gamle hund (højavl) var ikke god avl. Han havde alle de typiske schæferskavanker med undtagelse af HD, AD og gigt.
Indtil videre har der intet været med Cassius... ;o)
aug 2006
aug 2006
Temperamentsmæssigt vil jeg sige, at der er noget mere opdragelse i en grå schæfer, men igen - det er også hvad man gør det til.
Flere i det kuld, vi har vores fra lever som almindelige familiehunde uden sport, og det går helt fint. Det er klart, de skal stimuleres, men det skal alle jo - de her reagerer nok bare stærkere på manglende stimulans, kunne jeg forestille mig.
Skal du have han eller tæve?
aug 2006
Ja det er jo et spørgsmål om hvad kommer først arv eller miljø. Spændende spørgsmål, som jeg har arbejdet med fra jeg fik mit første job. Hvorfor var børne så dårlige, var det fordi forældre ikke kunne finde ud af at være forældre eller var deres genetiske arv. Mit bud er blevet en genetisk arv som tilter gr. det dårlige miljø.
Lige et sidespring.
Men helt ærligt. Det er en skam, at det skal være en større videnskab idag at finde en sc. hund som både er fysisk og physisk sund.
aug 2006
Da vi skulle have hund efter vores gamle var væk, var sundheden det allervigtigste, for vi skulle ikke have en hund, der skulle til dyrlægen hele tiden igen.
Samtidig skulle vi have en hund, der temperamentsmæssigt lignede vores gamle, som var en hund, der var fuld knald på.
Derfor valgte vi som vi gjorde. På det tidspunkt havde vi ingen intentioner om at træne brugshundesport, som det så er blevet til siden ;o)
Jeg tror helt bestemt, at vi har valgt rigtigt. Vi har fået hvad vi gerne ville have, og hos en opdrætter, som er fantastisk. Også nu, 15 måneder efter er de en kapacitet af de store - det er en fornøjelse at købe hund hos nogen, der ved stå ved deres avl ;o)
aug 2006
Meeeen jeg er jo gamnmel. Så det med huskeren deeet.
aug 2006
Min gamle hund led af hudbetændelse, øjenbetændelse, vokseværk, havde noget periodisk halthed ved det ene forben, som aldrig blev afklaret hvad kom fra og så havde han alvorlig cauda equina, som han blev opereret for.
Angående mit lille dampbarn - nej, jeg blev ikke overrasket, det havde jeg forventet. Min første hund var ligeså tosset som hvalp - og jeg havde, helt som jeg havde regnet med - glemt hvilke fornøjelser det gav.
Hunden har gået til træning fra han var 8 uger gammel, så han er brugt aktivt fra sin første dag her hos os...
Han er bestemt rar at være i stue med - han er en kærlig og glad hund, men også meget aktiv. Det er noget vi har stimuleret, så det har vi selv tigget om ;o)
Han er teenager og en hormonbombe en gang imellem. Det kræver sin mand, men det gør det at have en hanhund med et stort ego.. således også vores første hanhund, der var af samme støbning...
Igen - de er, hvad vi gør dem til ;o)
aug 2006
Men sådan som du nu beskriver ham, ja der kunne det jo være en hvilken som helst ung han sch. lige meget om det var den ene eller anden linie. Og Ch det er ikke bare hvad vi går dem til det er også hvad der ligger i deres gener, Det kan vi så fremelske eller neddæmpe, men hvis vi er ude i ekstremerne som nogen sportsavlere er ja så bliver hundenne jo skiftet ud som vi andre skifter underbukser, Citat fra en opdrætter jeg besøgte i går. Hun lavede højavl, men hendes avlshunde var som en formel 1 ´lab i størrelse. Igen uden i ekstremerne.
aug 2006
Jeg er helt enig med dig i, at der er meget i generne. Det er jo også derfor vi så tydeligt kan se forskellene i de to typers egenskaber.
Men når vi først har fået hunden indenfor dørene, så kan vi jo vælge at stimulere det ene eller det andet.
Mange højalvshunde kan man få op i gear, hvis man ved, hvordan man skal gøre det, og så ledes kan man også nedtone drifterne hos de grå, selvom der naturligt er mere gang i dem...
Ingen tvivl om, at at når man vælger en hund, så skal man virkelig kigge dybt i linjerne - ligegyldig hvilken opdrætter man vælger.
Kennel?????