{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.756 visninger | Oprettet:

Af ormning, drægtig tæve {{forumTopicSubject}}

Jeg venter hvalpe om 3-4 uger og var lige forbi dyrlægen idag for at få ormekur til den drægtige og resten af flokken.

Det er nu mit 4. kuld, hvor jeg har brugt samme dyrlæge, og nu kunne jeg pludselig ikke få til resten af hundene, jeg kunne naturligvis godt få til den drægtige tæve, men skulle jeg ha til resten, ville de ha afførringsprøve !!!!!!!

Jeg aformer altid hele flokken, og ikke kun den drægtige, men kunne da godt tænke mig at høre andres meninger om dette emne

Det sidste ord er ikke sagt hos min dyrlæge, som snarligt måske kan vise sig at blive min ex - dyrlæge


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Af ormning, drægtig tæve
  • #1   9. mar 2009 Der er lavet regler for det, de må ikke gi ormekur med mindre der er påvist orm...


  • #2   9. mar 2009 Bliver da nødt til at spørge:
    Var det dyrlægen der bestemte, at du ikke kunne få til hele flokken eller var det en ansat hos dyrlægen..?

    Jeg ville da mene at alle hunde skal aformes af hensyn til smitterisiko (eller hvad det hedder)... Da jeg fornylig havde en hund med orm fik jeg da også udleveret til begge hunde OG katten...((o:


  • #3   9. mar 2009 Hvor er det henne?

    Jeg har lige fået til hele flokken, og det plejer jeg at få.


  • #4   9. mar 2009 Det var en "ny" veterinær, som ikke havde set mig før, dyrlægen ringer til mig imorgen

    Jeg vil helt bestemt også mene at hele flokken skal aformes, ligegyldigt om det er påvist eller ej, for hvad pokker hjælper det at aforme den drægtige, hvis hun så bliver smittet af dem som jeg ikke har aformnet.

    Jeg skal nok få fat i ormekur, for de skal aformnes, jeg syntes bare det er drønærgerligt, at jeg skal "slås" med dem for at få det


  • #5   9. mar 2009 Ja og evt betale får en ny tid ved dyrlægen for at få udleveret ormekur
    Jeg beder kæresten forhører sig om ormekur til Ni-hao(kat) når hun skal steriliseres i morgen


  • #6   9. mar 2009 Lovgivningen siger at de ikke MÅ udlevere andet end ved påviste orm, at de normale dyrlæge så gør det er jo en anden sag men ikke af den grund mere lovligt.
    Det er jo rent faktisk kun for din/vores egen skyldm hvor fedt er det hvis alle ormene er resistente om 5 år?

    Med hensyn til smitterisiko saa er er der jo INGEN smitterisiko hvis de andre hunde ikke har orm, derfor skal de også kun have hvis der rent faktisk er noget.
    Din nye veterinaer lyder umiddelbart mere fornuftig end den gamle smiley


  • #7   9. mar 2009 Kennel Cantiah`s - ja der er vi så ikke enige, men det skal der jo også være plads til.

    Det er da korrekt, at hvis de ikke har orm er der ingen smitterisiko, men jeg lever nok bedre efter devisen, better safe than sorry

    Mht. til resistente, vil jeg da så lige fremhæve de sindsyge regler om ormekur til Sverige, se der kan vi snakke om for meget aformning, men fordi mine hunde får ormekur max. en gang om året, ved drægtige tæver, så sover jeg altså stadig roligt om natten


  • #8   9. mar 2009 Kennel flatrunner.

    Jamen det var skam heller ikke myntet paa dig specielt, men loven er jo noed til at gaelde for den brede del af befolkningen og desvaerre kan den brede del af befolkningen ikke finde ud af hvornaar der skal aformes og hvornaar der ikke skal, hvilket desvaerre er aergerligt for dem som er fornuftige.
    Men jeg forstaar godt at dyrehospitalet er noed til at have ens regler for alle.
    Og et eller andet sted er det vel mest reelt at reglerne foelger lovgivningen?


  • #9   9. mar 2009 Jeg synes umilbart det er et tyndt grundlag af finde ny dyrlæge på.

    Kennel Cantiah's har fuldstænig ret... Hvad nogen gør kan spænde ben for den der følger loven...


  • #10   9. mar 2009 Det er jo ikke noget nyt af alle hvalpe bliver født med orm. Selvfølgelig skal du have ormkur til dine hvalpe

  • #11   9. mar 2009 Jeg kan simpelthen ikke bruge en dyrlæge der ikke mener at jeg kan tage varer på mine dyr, og det mener jeg faktisk i dette tilfælde, der blive sat spørgsmål tegn ved.

    Om jeg skulle spænde ben for dem der følger loven, arrrrhh, come on, det er ormekur vi snakker om


  • #12   9. mar 2009 Lonnie J - jeg kan godt få til den drægtige tæve og til hvalpene, det er resten af flokken jeg har gående herhjemme jeg ikke kan få til

  • #13   9. mar 2009 Nu spørger jeg så lige... er det nødvendigt at give ormekur tl en drægtig tæve? Jeg har nemlig en der skal føde inden for den næste uges tid - og jeg må indrømme at jeg lige havde glemt det der med ormekur. Da min anden tæve var drægtig sidste år, da havde jeg fået ormekur med hjem til hende fra dyrlægen. Men så læste jeg om nogen som havde en tæve som havde tabt hvalpene efter en ormekur - og så blev jeg lidt usikker og gav hende kun en halv pille....
    Jeg har ALDRIG set orm i mine hundes afføring - hvorfor skulle en drægtig tæve være særlig disponeret? Eller er det bare for hvalpenes skyld hvis nu moderen skulle have orm?


  • #14   9. mar 2009 Ved at de er strikse med ormkur, det gælder også til heste.
    Men du har kennelmærke såselvfølgelig ved vi hvad vi gør, og det burde din dyrlæge også vide. Skal du så sælge din hvalpe uden af de har fået ormkur? eller hvad regner han med at du skal gøre?


  • #15   9. mar 2009 " Dorte " Alle hvalpe er født med orm

  • #16   9. mar 2009 skal hvalpe ha ormekur, når de er født?

  • #17   9. mar 2009 Lonnie J - Hvor kommer de fra de orm - hvis moderen ikke har???

  • #18   9. mar 2009 Jeg er enig med Flatrunner og Charlotte.
    Hvis jeg skal bruge en ormekur til mine hunde i forbindelse med en drægtighed, så vil jeg ikke til at " slås " for at få den.

    Jeg har heldigvis nogle utrolige fornuftige dyrlæger og de ved jo godt, at jeg ikke går giver ormekur i utide.


  • #19   9. mar 2009 Dorte G:

    Ormene er indkapslet, men når tæven føder frigives de og hvalpene får dem ind med mælken.
    Jeg har set, hvor mange orm 3 uger gamle hvalpe kan have.........det er uhyggeligt :o( og det er på trods af, at tæven havde fået ormekur.

    Mine hvalpe får ormekur 3,5 og 7 uger gamle.


  • #20   9. mar 2009 Er det ALLE hvalpe der fødes med orm? - som sagt har jeg givet ormekure x 3 til mine hvalpe sidste gang - og vil selvfølgelig gøre det igen denne gang.

  • #21   9. mar 2009 hvornår skal de have den første ormekur?

  • #22   9. mar 2009 Er det en katastrofe hvis man ikke har fået givet ormekur til sin drægtige tæve, - eller er det ok at give både mor og hvalpe senere?

  • #23   9. mar 2009 Lonnie: det har jo ikke noget som helst at goere med om hun kan faa til taeven og hvalpene, det er jo ikke noget probelm sa vidt jeg har forstaaet, men hvorvidt hun kan faa til de ANDRE hunde.

    Man kan da ogsaa sagtens diskutere det, og det er da irrelevant at sammenligne med sverige og andre lande, HER i landet er lovgivningen saadan, uanset om du er opdraetter, dba-avler eller bare hr og fru danmark og lovgivningen er der nu en gang vel fordi vi skal forsoege at overholde den?
    Jeg kan sagtens forstaa det er vildt irriterende, ingen tvivl om det. Men helt aerligt saa tror jeg nu nok jeg naermere ville skifte dyrlaege hvis jeg som privat person ikke kunne faa ormekur det samme sted som kennel flatrunner faar sin, under andre regler. Hvad argument skal dyrlaegen give mig??? hun maa godt men dig stoler vi ikke paa??


  • #24   9. mar 2009 Patricia - jeg gav vores hvalpe da de var 3, 5 og 7 uger

  • #25   9. mar 2009 Dorthe G, hvorfor giver du hende den saa ikke bare nu? hvis hun ikke har foedt endnu.

  • #26   9. mar 2009 ja Dorte det er vigtigt at tæven får ormekur.

    jeg giver ormekur inden parring, 14 dage før fødsel og sammen med hvalpene
    det er kun de sidste to gange jeg også giver de andre hunde, da de inden da ikke er sammen med hvalpene. men da de også samler op efter hvalpene (når vi ikke er hurtige nok) får de ormekur alle sammen.

    min dyrlæge giver os ormekur, når vi siger vi skal have. men en gang vi skulle have hos en anden dyrlæge fik vi ikke lov.


  • #27   9. mar 2009 Kennel Cantiah's - hun kan faktisk føde lige straks - og jeg har ikke lyst til at proppe ormemiddel i hende nu....det må vente til efter hun har født.

  • #28   9. mar 2009 Jeg mener faktisk med hånden på hjertet, er der skal være forskel på behandlingen af en opdrætter og "hr. og fru Danmark", sorry, hvis jeg træder nogen over tæerne, men jeg mener trods alt at jeg ved noget mere om tingene en dem der har en enkelt hund og kommer til dyrlægen 1-2 gange om året

    Når det så er sagt, har vi bevæget os lidt væk fra mit oprindelige spørgsmål, nemlig om andre opdrætter kun aformer den drægtige tæve, eller om i aformer hele flokken derhjemme


  • #29   9. mar 2009 Man skal jo ikke give ormekur, hvis der ikke er orm..

  • #30   9. mar 2009 men Luca der er altid orm der bliver frigivet fra tæven over i hvalpene.
    når så hvalpene bliver store nok til at komme ud til resten af flokken, og de så samler efterladenskaber op, så får de andre det jo også.

    netop derfor giver vi til hele flokken når hvalpene er 5 og 7 uger, men dog ikke før, da de ikke har kontakt med hvalpene før


  • #31   9. mar 2009 connie ser dine andre hunde først hvalpene når de er 5 uger?

  • #32   9. mar 2009 Du kan tage til Sverige på apoteket og få ormekur uden recept.
    Du skal have noget der hedder Axilur vet det er det samme som Panacur som der bliver brugt herhjemme.

    Min erfaring med Axilur er at de ikke fisser af det.


  • #33   9. mar 2009 nej de ser dem når de er 3 uger, men kun kort og der er tæven så meget omkring dem, at de andre nok skal lade være med at tørre op.

    når de er 4 uger kommer de mere og mere ud i stuen og haven og så begynder de andre tæver at kunne gøre rent.

    derfor får de ormekur, når hvalpene er 5 og 7 uger


  • #34   9. mar 2009 Anette R - Tak, det er noteret ;o)

  • #35   9. mar 2009 er det normalt at hundene først hilser på hvalpene efter så lang tid...?

  • #36   9. mar 2009 ja, hos dem jeg kender er det. de første 3 uger er tæven ikke indstillet på at andre kommer ind i hvalpegården. der er fortilfælde hvor tæven har skambidt de andre hunde.

  • #37   9. mar 2009 det sjove er at man ikke kan få ormekur uden recept her i DK pga lovgivning men samtidigt er det fuldt lovligt at købe til eget forbrug i udlandet.
    Jeg for mit tilfælde køber stort ind til alle mine hunde når jeg er i Polen. Feks. droncit til 10 kg hund koster for 10 piller kun 62 kr omregnet, til 25 kg hund koster 10 stk 84 kr. Panacur koster for 1 kg granulat kun 320 kr omregnet imod en dansk pris på god 1000,-kr.
    også andre ting til hunde såsom frontline er meget billigt 250 ml spry koster 75 kr i Polen.
    Når jeg feks, skal til sverige så har jeg mine egne droncit tabletter med til dyrlægen og det accepterer hun da fuldt ud, det eneste krav hun har er at de stadig er i embalagen og i blisterpakning, så hun kan kontrolere at det er Droncit hun giver hundene. Det gør altså turene til sverige meget billigere.


Kommentér på:
Af ormning, drægtig tæve

Annonce