{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.549 visninger | Oprettet:

Bange for torden + alene hjemme {{forumTopicSubject}}

Mine hunde er røv ligeglade - de er udenfor og ja.. ligeglade...

Men så da jeg kørte imorges tænkte jeg, der findes jo hunde som absolut ikke synes det er fedt... og samtidig også hundeejere der er dødelige og har et 7-15 job.... Hvad gør man så?

Og nej de der svar med "så har man ikke hunde eller finde et andet arbejde".
Prøv nu lige være lidt realistiske. Ikke alle kan gå hjemme eller kun være afsted 25min...

Jeg så det virkelig som et seriøs problem hvis jeg havde en bange hund..

Kommentarer på:  Bange for torden + alene hjemme
  • #1   8. aug Mine forældre har en tæve på 10 år. Hun er bange for tordenvejr, og mine forældre går på arbejde.
    De gør ikke noget ved det, for der er ikke så meget at gøre. Man kan jo ikke forudse at det bliver tordenvejr på et givet tidspunkt. Og med et job kan man jo ikke "bare lige køre hjem, fordi det tordner og hunden er alene". Min far er f.eks. politibetjent. smiley Så det kan jo ikke lige lade sig gøre...

Men med hende her er det også rigtig meget betinget af, at nogen taler til hende. Hvis man ynker hende, bliver det rigtig slemt. Men bare det at anerkende at hun er bange, gør hendes angst endnu værre. Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg faktisk, at hun har bedst af at være alene, når det tordner.

Hun bliver i øvrigt heller ikke bange om natten, når det tordner.

• #2   8. aug Jeg har heldigvis en hund der "dont give a fuck" til tordenvejr, han er pisse lige glad om han er inde eller ude.. smiley
    Jeg ville også se det som et seriøst problem, for jeg går på arbejde hver dag og har ikke mulighed for bare lige at tage hjem..

• #3   8. aug Tucker er ikke glad for torden. Han reagerer oftest ved at kravle op på mig - så langt op mod hovedet han kan komme til.
    Er jeg der ikke, så vil han søge under sengen. Han ryster ikke af skræk eller noget og derfor har jeg det egentlig okay med det hvis han er alene hjemme.

• #4   8. aug Mine hunde er ikke bange for torden, men hvis de var ville jeg da sørge for at få det "fikset", så de ikke skulle være bange flere gange om ugen i sensommer/efterår.
    Hvis det ikke kan trænes væk, ville jeg måske sørge for at hunden var et sted uden vinduer, med så lidt larm som muligt, når den var alene og der var risiko for torden. Måske ville jeg også give den en form for angstdæmpende medicin, afhængigt af hvor slemt det er.
    Bare at lade stå til, tænker jeg ikke der kommer noget godt ud af.

• #5   8. aug Lucca var voldsom angst for torden. Men tror hun havde det okay med at være alene hjemme og i fred

• #6   8. aug jeg ville gøre som Randi. jeg har aldrig haft en hund der var bange dog

• #7   8. aug Her hos undertegnet - kan torden komme... ret pludseligt har jeg opdaget...

Hvad gør man så?

• #8   8. aug træner det som al anden lydfobi

• #9   8. aug Jeg tror ikke jeg forstår spørgsmålet Christina?
    Man træner det og indtil hunden er klar til at håndtere et tordenvejr, så lukker man den inde op badeværelse eller lign. Evt med angstdæmpende medicin.
    Jeg har haft en hund der på sine gamle dage blev meget lysfølsom og jeg var i den heldige situation, at jeg havde en underjordisk parkeringsplads, så hun var med på arbejde (i bilen), hvis jeg havde forventning om torden eller lign.

• #10   8. aug Jeg får mine passet, hvis jeg skal ud når det tordner. Men jeg studere også bare, så hvis ingen KAN passe dem, kan jeg godt være hjemme...

• #11   8. aug Jeg hjælper naboen nu hvor jeg er hjemme, men så tænder jeg en radio ude ved hunden og fjernsynet i stuen for så glimter det er inde fra. Sidste snork sov han da jeg kom der over, så tror hans er værst når de er hjemme

• #12   8. aug Min gamle tæve udviklede lydangst med alderen og jeg gav hende Sileo med god effekt. Men en dag da jeg kom hjem fra arbejde efter et voldsomt tordenvejr havde hun gravet hundesenge i stykker og tisset flere steder. Hun var helt normal da jeg kom hjem. Hun blev aflivet dagen efter. Det var ikke forsvarligt at holde hende i live. De to jeg har nu, den ene en datter har absolut ingen problemer og jeg nyder det.

• Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 36
    #13   8. aug Vores er bange for torden og det blev desværre værre i forsommeren da lynet ramte, imens vi sad og spillede PlayStation. Det resulterede i at PlayStation “sprang” med et højt knald. Det gjorde ikke angsten bedre.

Vi har ikke haft held med at træne det væk - men vi gør hvad vi kan for at skabe gode og trygge rammer, når det så tordner. Det gør ikke at de ikke er bange, men jeg tror det gør det mere tåleligt for dem.

Når vi ikke er hjemme har de underetagen hvor radioen spiller. Der er også steder de kan gemme sig. Det er ikke nok til at de ikke bemærker det, men det er det bedste vi kan gøre, for vi er jo desværre nødt til at tage på arbejde.

Vi kan desværre ikke gøre så meget mere. Jeg ville gerne kunne fikse det, men det trøster mig at angsten er forbigående og slut i det øjeblik at tordenen er slut.

• #14   8. aug Jeg har aldrig selv haft en hund der var bange i torden.
    Men hvis jeg havde en bange hund, så ville jeg da arbejde med problemet og så sørge for at hunden havde et godt tilflugtssted med mørke og evt lade radioen køre når den var alene.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 9 Emner: 38 Svar: 3.471
    #15   8. aug Mine forældres hund var generelt enormt angst (dårligt avl og taget fra moderen før 8 uger), men min far fik faktisk en god hund ud af den indtil den dag den var alene hjemme og lynet slog ned i huset. Alt el eksploderede og havde taget ikke været nyt var huset brændt ned til grunden fik de at vide. Efter det var hunden forståeligt nok panisk angst for torden og fyrværkeri. Hun havde sin faste plads mellem sofa og væg hvor hun krøb sammen og peb når hun var bange. Der lå hun om vi var der eller ej tænker jeg. Og tjah hun måtte så bare ligge og være bange mens de var på arbejde.

• #16   8. aug Trille var mega angst for al lyd. Hun kunne blive så bange at hun tissede eller kastede op. Hun krøb under seng eller sofa når det tordnede. Var jeg hjemme kradsede hun på mig mens hun halsende. Jeg havde dårlig samvittighed når hun var alene i torden og forsøgte altid at komme hjem hurtigst muligt

• #17   8. aug Lina var bange for tordenvejr - men ikke panisk angst. Hun ville bare helst ligge under et bord og allerhelst under et bord, hvor jeg eller manden sad, når det tordnede.
    Jeg ville ikke være GLAD for, at hun var alene hjemme i så langvarige tordenvejr, som det har været i dag, men jeg ville heller ikke føle det som et kæmpe problem - sikker på, at hun nok skulle kunne tacle det - især med de to andre hunde i huset. De er nemlig ligeglade smiley Dog - da der kom et KÆMPE brag næsten direkte over os i dag, kom Fie lige hen og "spurgte", om det var helt OK. Det sagde jeg, at det var - gav hende et nus - og så var det li'som dét smiley

• #18   8. aug Nu har jeg så en kat, som er "lidt" bange for tordenvejr, men der gør jeg ikke så vanvittigt meget. Hvis han gerne vil ligge og putte, og det gør ham tryg, når det tordner, jamen så gør vi det. Men ærligt så plejer han bare at ligge og sove, når man ikke er hjemme, så tror ikke umiddelbart at der er den store angst der. Om ikke andet, så gemmer han sig vel under sengen?

• #19   9. aug En lang historie, men det er nødt til at komme med som forklaring smiley

I januar skulle en mand hjælpe os med at kunne bestå en brugsprøve. Desværre var hans måde at lære skud på, helt forkert for min lille følsomme lab. Så hun blev bange. Jeg synes vi kom godt igennem det, men da bukkejagten satte ind 16. maj, blev hun forskrækket af skud og jeg reagerede ved at pylre - altså helt forkert.

I de dage kom der også torden og Quila var bange. Og ville helst være nedenunder med thundershirt på. Jeg har arbejdet meget med det og vi er nået så langt, at hun kan være i hus og have uden problemer, men ikke gåtur. Det synes jeg så er helt okay.

I nat var der et enkelt tordenbrag (fandt jeg ud af i morges via en app, jeg har) og der har Quila lige kortvarigt reageret (hun vækkede mig), men sov videre.

Quila har gang og badeværelse, når hun er alene. Der har hun sin hule, som hun sover i. Så jeg har det heldigvis ikke skidt med, at måtte gå fra hende.

Nu skal jeg så "bare" have arbejdet med lydangsten. Vi er dog kommet langt og det skal nok blive rigtig godt med tiden. Rom blev ikke bygget på én dag.

• #20   9. aug Jeg forstår sa gost man skal træne det osv.

Men sådan en dag hvor man sidder på arbejde og helvede bryder løs på himlen.... Lige dér, der kan man jo ikke have medicineret sig ud fra morgenen af.

Jeg læste for ikke længe siden at folk simpelthen skældte hundeejere/katteejere ud for at tage på arbejde... Hvis det tordnede... efter man var kørt smiley Det er en svær ligning at få til at gå op..

Man doper vel ikke hunden unødvendigt hvis nu der er lille chance for torden?

• #21   9. aug Christina du træner det jo som al anden lydfobi. der sætter du også situationer op, afspiller lyde osv i miljøer du kan styre for at klæde hunden på til de situationer du ikke kan styre. der er ingen forskel på om det er torden eller andre lyde. de fleste hunde generalisere angsten til flere lyde hvis man intet gør og man starter i miljøer med lyde man kan styre og bygger på

• #22   9. aug Men, hvad gør man så, når hunden nu ikke reagerer på lyde i tv, f.eks? Nu tager jeg udgangspunkt i vores problem med skud. Vi kan sagtens sidde og se film med masser af skyderi, der er ingen reaktion.

Hvor meget vil en lyd-cd, så hjælpe der?

• Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

#23   9. aug Lyde man afspiller og virkeligheden er altså bare ikke det samme. Det er muligt at det virker for nogen, men det virker ikke her.

Det tordner ikke nok til at kunne øve det, ligesom der ikke bliver fyret nok fyrværkeri af til at kunne øve det. Lydfiler er ligegyldige, for det er ikke den ægte vare.

Vi doper dem ikke når vi tager hjemmefra og vi gør heller ikke andet specielt. Det er en dag ligesom alle andre. Heldigvis er de i underetagen, det tror jeg dæmper glimt og hele fornemmelsen lidt.
    Vi er jo nødt til at tage på arbejde. Kan vi tage hensyn gør vi det - men det er selvfølgelig langt fra altid muligt. Jeg er dog glad for jeg var hjemme igår, det tordnede jo hele dagen.

Vores hunde har det fint og så tit tordner det heller ikke, så det skal de nok klare.

Jeg er godt nok ikke blevet skældt ud for at tage på arbejde når det tordner - det er jo helt vanvittigt at nogen bliver det smiley

• #24   9. aug Helt enig. Jeg har forsøgt at træne Baby's angst for fyrværkeri, men han reagere overhovedet ikke på lydfiler, selvom jeg skruer helt op... Lyden er bare ikke den samme.

• #25   9. aug Jeg tænker netop det er super svært at skulle garderer sig imod "lyde" uanset hvad det måtte være når man går på arbejde...

Mine bliver lukket ud i hundegården selvom alt står i et og de er så ligeglade.... jeg kan da godt tage dem med på arbejde - men det er samme vilkår (jeg lader dem blive hjemme når det regner.)

• Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

#26   9. aug Præcis Christina - man kan ikke gardere sig mod alt. Vi kan gøre det bedste vi kan og forsøge at skabe nogle rammer der kan gøre det til en grad af tåleligt.
    Jeg ville ønske, især for dem, at de ikke var lydangste, men jeg kan fx ikke lade være at tage på arbejde - for så har vi slet ikke noget hus at være i smiley
    Nytår er vi altså hjemme dog men det havde jeg også været hvis de havde været kolde i røveren.

• #27   9. aug Jeg bliver bare sådan lidt... ja jeg ved ikke hvad man kalder det...

Jeg læser bare folk forventer den gennemsnitlige hundeejer kun er væk så begrænset tid om dagen at hunden aldrig oplever det at være alene. Og så samtidig have en hund der er bange for et eller andet - der potentielt kan opstår på kort tid...

Selvom mine hunde er ligeglade med lyde osv. Så holder jeg bestemt også nytår med dem. Sidste år, var de i hundegården indtil 23:45... De gad ikke ind.. så jeg tvang dem smiley

Er der mon nogle racer der er mere lyd sarte? Altså jeg oplever kun slædehundene som ekstrem nervefaste.. mentalt ret stærke..

• #28   9. aug Dem der siger at man skal træne det, har aldrig stået med en hund der er bange for lyde.

Fyrværkeri når jeg aldrig i mål med, men skud og torden kan håndteres - agtigt.

For en uges tid siden tordnede det i mange timer. Jeg var heldigvis hjemme, og gav hundene et ben. Så et mere. Og så opdagede jeg at det ikke havde tænkt sig at stoppe, så jeg så tiden an. Bella fandt også ud af at det bare blev ved og ved, så hun lagde sig til at sove smiley

Skud fra jagt er farlige, men skud på skydebaner er ligegyldige. Måske fordi de bare skyder løs på en skydebane, hvorimod jægerne afgiver skud af og til?

Jeg HAR prøvet med cd’er, fyrværkerishow på tv og i surround, men det reagerer hun slet ikke på.

Hvis det tordner når jeg er på arbejde, tager jeg hjem hvis jeg kan. Og ellers ved jeg at hun kun er urolig ganske kort, lige når bragene kommer.

• #29   9. aug Jeg har trænet fyrværkerilarm via lydfiler en hel del gange - med hvalpe fra 6-7-ugers alderen. Det synes at have virket på langt de fleste.
    Lina har, i sagens natur, også hørt på lydfilerne. Hende hjalp de ikke på smiley
    Og dog - hun BLEV jo faktisk mindre og mindre ræd for fyrværkeri og torden med årene smiley
    Jeg tror så ikke helt på, at det havde noget med hvalpetræningen at gøre smiley

• Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

#30   9. aug Christina ... Noget af det første jeg fandt ud af ved at blive hundeejer, for mange år siden, er at alle har en holdning til hvordan man har hund. Og det er fuldstændig ligegyldigt om ens erfaringer stammer fra en type hund der ligger meget langt fra den type man har en holdning til. Det er kun blevet værre med internettets indtog.
    Jeg synes det er fedt at man kan sparre og dele viden, men går langt udenom “Sådan er det” typerne.

Jeg tror på at nogle hunde er stærkere end andre men tror også det har meget med miljø at gøre. Min forrige Beagle var helt anderledes kold i måsen. Der var ikke noget der kunne slå ham ud. Ham jeg har nu har sku altid været lidt sart og skrøbelig.

A det er lige præcis samme oplevelser jeg har

• #31   9. aug Er der mon forskel på lydangst?
    Mine er jo bange for fyrværkeri og reagere på få typer skud, dog ikke nok til at jeg vil kalde det bange.
    Torden og f.eks lerdueskydning er fuldstændig ligegyldigt.
    Gad vide hvorfor nogle hunde kun er bange for en bestemt lyd/ting og andre bange for næsten alle lyde?

• #32   9. aug Jeg tror bestemt der er racer der er mere nervefaste end andre.
    Jeg har mødt en del shelties, staves det sådan? Og en aussie som alle var meget nervøse/følsomme, sådanne hunde kan jeg slet ikke med, de skal sgu være nervefaste.

Jeg er vant til hunde der selvom de bliver presset og forskrækket så kan de afreagere med det samme og komme videre, sådan skal det være smiley

• #33   9. aug Jeg har aldrig haft en hund der var angst for noget som helst. Altså, det er jo derfor jeg vælger Mollosser hele tiden.

Andre må bøvle alt det de vil, men jeg vil dælme ikke have en hund, som er bange for noget som helst.

Ja ja, naturligvis kan alle hunde blive forskrækket, men kan de ikke ryste det af sig inden for kort tid, så er det ikke noget for mig. smiley

• #34   9. aug Martin, af nysgerrighed, hvad ville du gøre hvis din hund pludselig blev bange for noget? Omplacere? Aflive?

• #35   9. aug @A med Bom.
    Det ved jeg ikke. Altså jeg elsker jo mit lille kræ, selvom han er en kat (under 50 kilo, hvor pinligt er det lige?).

Sandsynligvis, ville jeg nok bare leve med det. smiley

Men altså, i dag fordrer jeg min hund udenfor, om det så tordner, hagler eller sner.

• #36   9. aug Christina i træningen skal hunden ikke reagere. man arbejder under tærsklen. man er nødt til at forsøge med de redskaber man har.

at det er svært at løse helt er jeg enig i. det er nok et af de værste problemer man kan få. da man ved at avl spiller ind bør man derfor have stor fokus på det ved opdrættere også

• #37   9. aug Gad vide, om I her ville have frarådet mig at avle på Lina, der var skrækslagen for fyrværkeri og bange for tordenvejr.
    Gad vide, om I ville have sagt, at det var hendes sind, der var for skrøbeligt.
    Gad vide, hvorfor sådan cirka 90% af Linas hvalpe ikke er bange for den der larm smiley smiley

• #38   9. aug @Isabelle.
    Nej, jeg ville ikke avle på en hund der var bange for tordenvejr. Jeg synes at mange avlere er alt for bløde når det kommer til psyken på deres hunde.

• #39   9. aug Svende reagerer ikke synderligt på torden og lyn...fyrværkeri derimod skal DØ!

Torden får af og til et ØF med på vejen...men det er langt fra hver gang. Ofte løftes hovedet blot og man kan se, han konstatere, at vi ikke reagerer og så snorker han videre smiley

Fyrværkeri er en helt anden snak. Vi har dæleme trænet på alle tænkelige måder med lydfiler på computeren, fjernsynet og med 1000’er af de allerbedste godbidder. Han lukker HELT af ved den ægte varer. Lydfiler rager ham en fis...de siger ikke den “rigtige” lyd, de får ikke luften til at vibrere på den “rigtige” måde og lugten er fraværende.

Skud fra jagt rør ham heller ikke. Vi har en del jagt heromkring og han vrikker knapt med øret ved de brag.

Jeg er glad for, at han “kun” reagerer på fyrværkeri og ikke på hverken skud eller torden...men sidder nogle inde med de vise sten til træning af fyrværkeri, så sig endelig frem smiley

• #40   9. aug Isabelle umiddelbart ville jeg ikke bruge en hund i avl selv som er meget bange for lyde.

det er en af de ting man ved man kan avle væk og når man ser hvor voldsomt det påvirker hund og ejer og hvor svært det er at træne ville jeg hellere lade være personligt end at bruge en bange hund.

jeg kender ikke din hund dog så det kan jeg naturligvis ikke svare på.

Linda jeg har personligt aldrig oplevet det lykkes helt og varigt som jeg ser med anden træning og det hænger for mig sammen med at det er så svært at styre triggerne. Jeg har længe efterspurgt en metode fra kolleger men endnu ikke fundet en der virkelig batter. Jeg hører derfor og så gerne om det da det er utroligt frustrerende at stå med

mit indtryk er at hundene ofte reagere på lugt og vibrationer eller intensiteten fx nytårsnat. Jeg har derfor svært ved at se hvordan man helt skal træne det.

målet må jo være at få adfærden væk. men.. Ja... det ser fint ud i teorien...

• #41   9. aug Nu vi snakker lydangst... Tordenskjolds dagene er startet her i Frederikshavn.. Det bliver en lang weekend for Baby. Vi må tage udenbys for at lufte.
    -tøserne er heldigvis ligeglade. smiley

• #42   9. aug "Isabelle umiddelbart ville jeg ikke bruge en hund i avl selv som er meget bange for lyde."

Har jeg skrevet, at Lina var meget bange for lyde? Næh. Jeg har skrevet, at hun var meget bange for fyrværkeri og tordenvejr smiley Vi gik i skoven en dag, hvor de sprængte træer i luften. DET var knald, der ville noget. Lina var hamrende ligeglad.

Men OK - heldigt, at arveligheden er SÅ speciel omkring dette, at - øhhh - den ikke rigtig er der - ihvertfald ikke i Linas tilfælde smiley

PS. Lina var også utryg ved at gå på metalbroer, da hun prøvede det de første par gange. Fuck, hun skulle aldrig have være i avl smiley

• #43   9. aug Det klæder dig ikke være sarkastisk Isabelle....

Jeg skal overhovedet ikke stikke fingerne i avl osv.
    Men jeg vidste faktisk ikke at "lyd angst" kunne være arveligt..

• #44   9. aug Jer er ikke sarkastisk. Jeg er ironisk smiley

I Linas tilfælde VAR angst for fyrværkeri og tordenvejr så heller ikke arveligt smiley

• #45   9. aug Isabelle er der nogle der skriver om din hund? for jeg gør ikke.

hvis du hviler sikkert i dit valg af avlsdyr hvorfor spørger du så ud i et forum hvad andre mener om dit specifikke valg og hvad i alverden skal folk svare? Jeg tænker de fleste som mig ikke kan udtale os om din hund.... noget jeg skriver men som du vist overser helt... hvorfor du reagerer så voldsomt forstår jeg så ikke...

her står lidt om emnet med arvelighed. Jeg vil gerne forsøge at finde mere hvis folk gerne vil læse det.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/canine-corner/201509/the-nature-and-consequences-noise-sensitivity-in-dogs

• #46   9. aug Du svarer mig på mit spørgsmål om Lina, HL. Så kan jeg da ikke regne ud, at du slet ikke taler om Lina smiley

Men måske er jeg touchy og bør slukke computeren smiley

• #47   9. aug men når jeg nu skriver at jeg ikke kender din hund kunne du så ikke læse mit indlæg som et generelt af slagsen baseret på min holdning og ikke en hund som jeg aldrig har mødt?

Jeg skriver det jo direkte i indlægget. Jeg synes det står tydeligt.

• #48   9. aug "Gad vide, om I her ville have frarådet mig at avle på Lina, der var skrækslagen for fyrværkeri og bange for tordenvejr."

"Isabelle umiddelbart ville jeg ikke bruge en hund i avl selv som er meget bange for lyde."

Er det bare mig, der tror, at HL's svar handler om Lina?

Men pyt nu med det smiley

Hvad jeg ville sige er bare, at jeg ikke synes, en hund, der er bange for fyrværkeri (og tordenvejr), skal udelukkes fra avl alene af denne årsag. En hund, der generelt er bange for lyde - og måske alt muligt andet - skal man selvfølgelig ikke avle på.

• Ida og Figo
    mar 2017

#49   9. aug Men nu skriver du vist at du har trænet lyde som torden og fyrværkeri med Linas hvalpe ik? Gad vide om de havde været bange for det hvis ikke de var blevet trænet?

• #50   9. aug Det skal jeg ikke kunne sige, Ida - men hvis der ikke skal mere til, tror jeg ikke, at angsten for fyrværkeri stikker såååå dybt. Men, men - det er jo en "smagssag", hvad man vil acceptere hos avlshunde.

• Ida og Figo
    mar 2017

#51   9. aug Men altså grundlæggende så tænker jeg at der vil være ting som vores hunde vil opleve i deres liv som de ikke kan lide/er bange for. Ligesom der er i vores.

Ja måske har man en hund som nogle gange er alene hjemme hvor det tordner og den er bange, men så skulle den jo gerne kunne ryste den dårlige oplevelse af sig og komme videre.

Der er også hunde der bare hader dyrlægen, men sådan er det og det skal man en gang imellem og jeg tænker at en mentalt sund og rask hund kommer videre i dagligdagen ret hurtigt efter oplevelsen.

• #52   9. aug Jeg er fuldstændig enig. Det ubehagelige skal hundene kunne ryste af sig hurtigt.
    Problemet med nytårsfyrværkeriet er jo, at det bliver ved og ved og ved. Lykkeligvis blev Lina mindre og mindre bange for det, hvor jeg ellers gerne hører, at den slags bliver værre med alderen.

• Ida og Figo
    mar 2017

#53   9. aug Altså Figo var rædselsslagen for fyrværkeri de første par år. Lige da jeg havde fået ham skulle jeg ud og tisse med ham en sommernat hvor nabovejen holdt vejfest. En løs raket sprang lige over hovedet på os og gav ham det voldsomste chok. Han var fuldstændig ligeglad med torden, skud og diverse lyd-cd'er. Jeg tror egentlig at det var ligeså meget de voldsomme lysblink som skræmte ham. Så det havde jo været tåbeligt at udelukke ham fra avl pga. det i mine øjne.

Jeg havde btw tænkt at han så bare måtte være bange de få timer om året, men faktisk gik hans frygt over helt af sig selv. Idag bliver han helt ivrig for at komme med ud kl 12 og se fyrværkeri med resten af familien! smiley (Det får han dog ikke lov til, jeg tager ingen chancer).

• #54   9. aug Isabelle hvis du skal citere #40 Så tag lige det hele med ikk...

Jeg kan ikke kopiere fra telefon men der står nogle betragtninger om avl og lyde hvor jeg ikke nævner din hund og så skriver jeg

jeg kender ikke din hund dog så det kan jeg ikke svare på.

Kan du se det nu?

Kan andre se det for ellers må der være noget galt med min mobil hvis jeg er den eneste der kan se hele mit indlæg.

• #55   10. aug HL, du skriver da direkte, at du ikke ville bruge en hund som Lina i avl. At der så følger noget mere efter, ændrer ikke på at det er dét der står.

Nu kender jeg en slat af hundene fra Bellas kuld, og Bella er den eneste der er bange for lyde. Hendes første nytårsaften var der ikke noget, men så havde vi en oplevelse a la Ida og Figo, og så gik det galt. Min eksmand fik så hendes angst forstærket, en dag han tænkte at han kunne træne det væk.

Hvis det er arveligt, er det da pudsigt at hun er den eneste der har det sådan.

Og tilbage til Isabelle - eurasieren er en relativt lille race. Den døjer med forskellige sygdomme, og så er der linjer med et trælst temperament. Hvis en hund der var lidt utryg ved torden ikke kunne avles på, skulle man så i stedet gå på kompromis med sundheden eller temperamentet?

Måske skal man skelne mellem rystende angste hunde, og så hunde som er utrygge - men som overlever.

• #56   10. aug A hvor mange jeg end skal gentage det så er det stadig ikke den hund jeg skriver om for som der står så kender jeg ikke isabelles hund. Jeg vidste ikke engang hun havde en meget bange hund som er det jeg refererer til i mine generelle første betragtninger før jeg svarer at jeg ikke kan svare på et individ jeg ikke kender.

jeg skal gå på en pc senere. kopiere og forklarer igen for det er åbenbart svært at forstå

ang arvelighed. se linket og prøv at Google det. frygt nedarves og herunder øget lyd sensibilitet. at man kan finde tilfælde hvor det ikke sker er ikke overraskende. en hund kan da let blive bange af andre årsager men dette er et af de områder man i avl skal være obs på fordi man ved at det har en stærk arvelig faktor. ingen skriver at alle arver det. det er ikke sådan arvelighed virker. Så ville alle individer jo ende ens og det er de ikke. men store dele ag forskningen peger på at det er et vigtigt område at kende og tage i betragtning

jeg synes ikke man skal anvende meget bange hunde i en lille race heller eller at alternativet er syge hunde. I ds kan man undgå det så kan man og så i andre mindre racer.

Jeg snakker om meget bange hunde A. Det er også det jeg skriver. ingen steder skriver jeg om en hund der er lidt utryg ved torden og da jeg ikke kender isabelles hund ved jeg ikke hvad den er. som jeg skriver.

• #57   10. aug Jeg forstod nu HLs indlæg på en lidt anden måde.. Altså som hun prøver at forklare det..

Det er ikke "hvis" lydangst er arveligt, det er arveligt.. Det står bla i linket med henvisninger til flere undersøgelser... Men eftersom der (kan ikk huske om det var i det link eller et andet fra den anden tråd) stod at mange ikk helt tror på at det er arveligt og ikke tager hensyn til det i avlen overrasker skepsisen mig ikk voldsomt..

(og nej, jeg skriver ikk noget om hvorvidt jeg er enig/uenig med at avle på hunde der er bange for lyde!)

• #58   10. aug Hvis ens indlæg overhovedet ikke er rettet mod Isabelles hund, og man skriver om generel lydangst som intet har med hendes hund at gøre, hvorfor søren vælger man så at svare Isabelle?? smiley

Det er da klart, at det bliver misforstået, selvom man åbenbart mente noget helt helt andet smiley

• #59   10. aug uden at kende en enkel brugers hund, som hun selv vælger at bringe ind i en debat online, må man sgu da gerne komme med svar og generelle betragtninger om et emne.

Jeg troede Isabelle spurgte fordi hun søgte viden. Og svarede i bedste hensigt.

• #60   10. aug Selvfølgelig må du da det, HL smiley Men så er det lidt en fejl at adressere Isabelle (efter et specifikt spørgsmål) hvis du efterfølgende hiver i land og siger, at det slet ikke er hendes omstændigheder du snakker om

• #61   10. aug Det er det da ikke funke..... Jeg svarer generelt om emnet og skriver at jeg ikke kender hendes hund.

Jeg tror vist det handler om ikke at ville forstå min forklaring nu. som jeg er kommet med... Hvad... 6 gange?

• #62   10. aug Jeg er slet ikke i tvivl om, at generel lydangst er arvelig. Jeg opponerer mod, at angst for noget så specifikt som fyrværkeri og (voldsomt) tordenvejr, pr. automatik er lig med generel lydangst.

• #63   10. aug Om man skal bruge en lydangst hund i avl (og dette er en generel betragtning!), synes jeg kommer an på racen (det generelle temperament i racen, hvad racen normalt bruges til, hvor mange individer er der i racen) og årsagen til tævens eller hanhundens lydangst.
    Men en øget sensitivitet for lyde ER arvelig. Nogle individer er lydangst uden at have en genetisk komponent, men "bare" har haft en meget dårlig oplevelse. Men man kan ikke vide det! Lige som alle mulige andre former for dårligt temperament.
    Den perfekte hund findes ikke, så der vil altid være "noget", så må det være op til den enkelte opdrætter og hvalpekøber at vurdere hvad de kan leve med.
    Personligt ville jeg ikke købe en hund efter forældre, som er bange for fx torden eller skud.

• #64   10. aug "Jeg tror vist det handler om ikke at ville forstå min forklaring nu."

Nej. Det handler om, at du overhovedet ikke kan/vil se, at din FORMULERING henviser til Lina - uanset om du taler om hende eller ej.

• #65   10. aug "Personligt ville jeg ikke købe en hund efter forældre, som er bange for fx torden eller skud."

Jeg ville heller ikke købe en jagthund efter sådanne forældre.

• #66   10. aug Okay, jamen hvad svarer du så Isabelle på i #40?

Jeg forstår din forklaring og jeg tror der er sket en oprigtig misforståelse. Jeg tror bare ikke du kan se, præcis hvor misforståelsen er sket henne.

• #67   10. aug Den lukker nu, der er kogt suppe nok.
    Så kan I skrive privat til hinanden. SLUT.

• #68   10. aug Nej. Det handler om, at du overhovedet ikke kan/vil se, at din FORMULERING henviser til Lina - uanset om du taler om hende eller ej.

Jamen altså.... Jeg kan simpelthen ikke se, hvad jeg skal svare mere. Gider ikke det pjat her i en debat så trækker mig derfor efter dette indlæg....Nu har jeg forklaret mit indlæg - som var postet i bedste hensigt rigtig mange gange - men det fører vist ingen steder.

Som lovet er jeg logget på og en sidste gang smiley Jeg skrev:

Isabelle umiddelbart ville jeg ikke bruge en hund i avl selv som er meget bange for lyde.

Her giver jeg mine tanker om emnet bredt. Bemærk jeg skriver meget bange.

det er en af de ting man ved man kan avle væk og når man ser hvor voldsomt det påvirker hund og ejer og hvor svært det er at træne ville jeg hellere lade være personligt end at bruge en bange hund.

Igen mine generelle betragtninger om emnet, fordi jeg troede, at spørgsmålet handlede om mere end et individ og et ønske om at høre mere om emnet generelt. Jeg har svært ved at se, hvorfor vi skal debattere en enkel hund, som jeg ikke tror ret mange kender, og derfor læste jeg slet ikke spørgsmålet som at det var en debat om denne enkelte hund, der var ønsket men en debat generelt om, hvad vi hver især ville vælge i avl.

jeg kender ikke din hund dog så det kan jeg naturligvis ikke svare på.

Det sidste er det eneste jeg skriver om Lina.

Til emnet igen. Her er lidt mere om frygt og forskningen i det område. Det er spændende forskning, som jeg mener man bør tage med i betragtningen ved avl. Der kan findes meget online hvis nogle vil læse mere.

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160810180908.htm

https://www.wideopenpets.com/scientists-identify-fear-and-aggression-genes-in-dogs/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1558787816300569

Og så hopper jeg som sagt ud af tråden. Jeg orker ikke den slags debatter her, som jeg anser for helt håbløse at navigere i, fordi en række brugere på forhånd i en given tråd har valgt, hvad man mener, og så kan man svare en million gange at sådan var det ikke, men det fører intet med sig ved jeg fra mange år herinde smiley

• #69   10. aug "Jeg synes at mange avlere er alt for bløde når det kommer til psyken på deres hunde."

Det har du helt sikkert ret i, Martin. Det gjaldt ikke min Lina - og heller ikke Kela, men jeg må nok erkende, at Fie ikke var/er den optimale avlshund. Hun har så mange fantastiske sider, jeg gerne ville videreføre, men hun er for sensitiv (omend, som nævnt, ikke bange for fyrværkeri ol. smiley )

Noget, man vel i øvrigt skal have in mente, er racernes forskellighed. Jack Russel er en af de sejeste racer, jeg har mødt. Men skal vi så vurdere alle racer efter denne? SKAL en puddelhvalp være lige så frygtløs som en Russelhvalp for at være god nok? Sådan firkantet sagt - ik'? smiley

• #70   10. aug Jeg ville ikke købe en hund efter lydangst forældre indenfor nogen race. Selvfølgelig er det noget lort hvis en jagthund er bange for skud, men det er også skidt hvis en hvilken som helst anden race er det.
    Jeg kender flere individer af forskellige racer, som ikke kan arbejde hvis der er jagt flere km væk, hvis der kommer et fly over himlen, hvis der kører lastbiler i nærheden osv. Det bør enhver hund kunne klare, uanset om det er en Jack russell, border collie eller puddel.

• #71   10. aug Men at være bange for fyrværkeri ER jo langt langt fra det samme som at være bange for lastbiler, flyvemaskiner, skud etc. Fyrværkeriet er noget helt specielt voldsomt med både brag, lysglimt og lugte, der varer i timevis. Jeg HAR altså svært ved at forstå koblingen med alt muligt andet larm. Men OK, jeg behøver ikke forstå alt og alle smiley

• #72   10. aug Ja, hvis hunden oplever en nytårsaften i haven i et byområde, er det som en krigszone og selvfølgelig værre end et enkelt skud på 2 km afstand eller lastbiler der larmer.
    Men det er i princippet lige meget hvad der er værst, hvis hunden bliver bange og det sætter sig, så betyder det ikke noget hvad der er værst.
    Ofte sker der det, at det starter med en ubehagelig oplevelse med fx fyrværkeri og så spreder det sig til en masse andre former for lyd. Så er det også et lille heksehyl, så er det torden i det fjerne, så er det skraldebilen osv.

En hund der kun er bange nytårsaften og som ikke reagerer på andet, vil jeg ikke kalde lydangst, men hvis den også er bange for et enkelt heksehyl, torden, skud eller andet, så ville jeg nok begynde at overveje om. Det var noget der skulle kigges på.

• #73   10. aug Helt enig, Randi. Hvis angsten for fyrværkeri breder sig, er det noget seriøst skidt smiley

Sjovt nok reagerede Lina aldrig på (fjernt) fyrværkeri, når vi gik tur. Hun "løftede heller ikke et øjenbryn" over tordenvejr, når vi var ude. smiley

• #74   10. aug Er jeg virkelig den eneste . der overhovedet ikke tror på at det er arveligt , når hunde er bange for fyrværkeri … torden … osv. …. men at det er PÅVIRKNING fra omgivelserne ? … ( f.eks. hundemoderen … andre hunde … eller menneskene selv ) .
    Jeg har aldrig selv haft hverken hunde eller katte , der var bange for hverken fyrværkeri eller tordenvejr.

Jeg kan fortælle noget sjovt om min egen lille LILLY ….

Lilly var 4½ måned da jeg købte hende , hun kommer fra et lille privat opdræt og sælger ville egentlig beholde hende selv … men det viste sig at Lilly havde et lidt for stort underbid og derfor ville opdrætter ikke avle på hende og jeg fik lov til at købe hende ( derfor var Lilly 4½ måned da jeg fik hende )

Lilly er født og har boet i 4½ måned lige klods op af Billund Lufthavn i Jylland.
    Lilly ELSKER flyvemaskiner … og hun spurter ud på terrassen når hun hører en flyvemaskine … hun kigger op i luften og halen roterer som en propel så glad er hun.
    I disse dage hvor det har lynet og tordnet flere timer om dagen har Lilly glad rendt i fast rutefart fra stuen og ud på terrassen for at se " flyvemaskinerne " ( som jo så var torden )
    Lilly var heller ikke bange for fyrværkeriet Nytårsaften … men logrede med halen og drejede glad rundt om sig selv ( som mopser nu gør … ha ha ) når det knaldede .
    Nu bliver hun 2 År i næste måned og jeg tror hun vil "elske" flyvemaskiner resten af hendes liv ….

Så jeg tror på at det er påvirkning fra omgivelserne og ikke at det er arveligt.

Hvis en hund pludselig for et kanonslag i Rø*** Nytårsaften og bliver angst for fyrværkeri er det jo også en påvirkning udefra … og ikke noget arveligt .

Og … NEJ … Lilly er IKKE købt i Ansager … smiley

• #75   10. aug Jeg tror ikke på, at angst for fyrværkeri er arveligt, men jeg tror bestemt på, at lydangst er det.

"Estimeret lider eller udvikler cirka 20-30% af alle hunde lydangst og lydfobi igennem livet.

Undersøgelser indikerer at der er flere faktorer i spil når vi taler om angst for lyde.

Frygt noget de fleste arter er født med da det er med til at sikre individets overlevelse, frygt for høje lyde er én af dem.
    Det giver mening for de skal jo reagere når der er en lyd og være opmærksom på om de måske kan være i fare.

Normalt er der rigtig mange lyde i dagligdagen som vi eller vores kæledyr ikke reagerer på da det er blevet tilvænnet gennem habituering.

For eksempel lægger en københavner ikke lige så meget mærke til byens støj som en person, der kommer fra landet, men når personen fra landet har boet et stykke tid i københavn vil personen heller ikke længere høre støjen, han eller hun er blevet habitueret til støjen." (som Lilly og flyvemaskinerne smiley )

https://dogcoach.dk/blogs/hundeadfaerd/miniguide-del-1-hundens-lydangst

"Et spændende forskningsstudie på Rhesus aber afslører at hele 35% af variationer i frygt adfærd kunne forklares i i generne arvet fra deres mor og far.

De fandt at især 3 centre i hjernen (orbitofrontal cortex, amygdala, limbiske system) var der meget mere aktivitet end normalt. Det var som om at nogle dele af hjernen, havde gået fra at kunne håndtere normale trusler til at blive superkritiske."

https://dogcoach.dk/blogs/hundeadfaerd/miniguide-del-3-hundens-lydangst

• #76   10. aug #75 …. Derfor tror jeg stadigvæk ikke på at lydangst er arveligt ….. jeg tror at afkom reagerer på samme måde som deres mor og andre artsfæller gør.... og derfor reagerer lige sådan.
    Det har vel ikke noget med arv at gøre … men læring eller " abe-efter " . ……. Som det ses i naturen.

Hvis vi nu tager vilde fugle …. sidder der 50 gråspurve i mit fuglehus … og 1 ser mig … så flyver alle 50. ….. det er ikke arveligt , men et lille pip fra den der har set jeg kommer.

• #77   10. aug Er det så ikke lidt underligt, at Kela ikke kopierede Linas angst for fyrværkeri, Nittib?

Jeg er helt enig med dig i, at MEGET er aflæsen af mors og flokkens reaktioner - rigtig meget endda, men altså helt sikkert ikke alt.

• #78   10. aug Tror du ikke på, at temperament og sind er arveligt, Nittib?

• #79   10. aug #77 Isabelle …. Næææ måske var de nærværende mennesker stærkere til at give Kela den tryghed ved fyrværkeri , som Lina ikke havde …

• #80   10. aug #78 Funke …. jo ….. men det har da ikke noget at gøre med knald fra fyrværkeri og torden at gøre.

• #81   10. aug Okay, så et nervøst sind er arveligt.

Men angst er ikke??

Du hæftet dig for meget ved noget helt konkret - tænker specifikt at en hund da ikke kan arve "angst for lige præcis torden" smiley
    Men lydangst er jo i bund og grund en nedarvet angst, der så kan vise sig forskelligt (fx ved torden eller fyrværkeri)

Hvis du ikke tror på, at lydangst er arveligt, så tror du heller ikke på, at temperament og sind er

• #82   10. aug "Næææ måske var de nærværende mennesker stærkere til at give Kela den tryghed ved fyrværkeri , som Lina ikke havde …"

Øh det var jo mig ved dem begge - og Fie med smiley

- Og til det med kopiering: Lina, Kela, unge Fie og jeg gik i skoven en dag, da der pludselig lød et KÆMPE brag. Fie stoppede op, kiggede efter lyden - og kiggede så på sin mor, Lina og mig. Da ingen af os reagerede, gik Fie videre.
    Et øjeblik efter lød endnu et kæmpe brag. Denne gang reagerede Fie ikke overhovedet.

• #83   10. aug #82 … Isabelle … nu ved du jo ikke hvordan Lina's omgivelser reagerede på knald og bang i de første 8 uger af hendes liv ? … hende fik du jo først da hun var 8 uger … ikke ?
    Kela og Fie havde jo fra … hi hi før de blev født.

• #84   10. aug Jeg kan garantere, at Linas opdrætter ikke har været i nærheden af hys ved tordenvejr. Hun er det roligste menneske, jeg kender - og uendeligt omsorgsfuld overfor såvel hunde som mennesker smiley
    Linas mor reagerede, såvidt jeg ved, ikke på hverken tordenvejr eller andet larm. Fyrværkeri var der ikke lige de første otte uger af Linas liv. Hun er født 1. april smiley

• #85   10. aug Jeg er helt sikker på, at lydangst er arveligt. Jeg har haft en hund, der var bange i tordenvejr og for fyrværkeri. Min sort/hvide Alfa.
    Hendes far var meget lydangst fadt jeg ud af senere, da jeg begyndte at "grave" i Alfas noget alternative whippetsind, og det stammer fra en bestemt linje bag ham.

De første år reagerede Alfa ikke på hverken torden eller fyrværkeri, det var noget, der kom snigende, det udviklede sig over årene og blev værre, så da hun af andre årsager, blev aflivet som 6-årig, var hun også panisk angst for lyden af stærk regn mod carporttaget smiley

Jeg har mødt rigtig meget afkom efter Alfas far, både børn, børnebørn og oldebørn, mange af dem er angste for høje lyd og fælles er, at det udvikler sig og bliver værre, jo ældre hundene bliver.

Jeg kommer ikke til at bruge en whippet i avl, som er bange for høje lyde, heller ikke hvis det kun drejer sig om en enkelt slags lyd. jeg tør ikke satse på, at det ikke udvikler sig til at gælde flere.

• #86   10. aug #84 … Isabelle så tyder det da heller ikke på , at det er arveligt at Lina var bange for "knald " … men en oplevelse , som jeg siger det kan være.

• #87   10. aug Jeg tror heller ikke, at Linas angst for fyrværkeri var arveligt, Nittib.
    Som Kirsten beskriver, bliver (arvelig) lydangst værre med årene. Lina tog nytårslarmen roligere og roligere med årene - som det måske fremgår af nedenstående smiley

profilbillede
  • #88   12. aug Jeg har en hund, der er bange for lyde nu. Der var ikke noget særligt nytårsaften og ej heller med skud i efteråret.

Men ham, der skulle lære os skud ved brugsprøven, gjorde det helt forkert (og jeg reagerede forkert), og derfor står jeg nu med en hund, der reagerer på underlige lyde. Vi træner og træner og træner samarbejde og tillid og det virker.. Langsomt kommer vi den rette vej. Men øv altså.. Sådan en kortvarig sekvens har bare så langstrakte konsekvenser.

Hun vil gerne være i sin have i tordenvejr, men ikke gåture, så det får hun lov til.

Jeg er "spændt" på, hvordan hun reagerer til nytår.

• Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 25 Hunde: 1 Svar: 1
    #89   13. aug Min lille Timi er ikke glad for hverken hård torden eller nytårs aften. Så der jeg nødt til at være der ved ham og passe på ham smiley

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 20
    #91   13. aug Til at starte med ville Laika heller ikke være alene hjemme da hun var hvalp, og ja.. Det resulterede i lidt ødelagte ting og sager, men det hørte heldigvis op "man kan ikke skælde en hund ud for noget den har gjort hvis den ikke blive taget i det" men hun lærte efterhånden at være artig når jeg er på arbejde og hun passer på lejligheden.. tror det kommer med alderen, men der gik så omkring 8-9 måneder før hun kunne vænne sig ordentligt til det.. jeg arbejder fra 07-15 og der er som sagt ingen problemer nu..
    Og hvad lyd angår er hun vandt til til af hvert da hun er tjeneste hund.. men har hørt noget om at man kan træne "Ikke af hvad jeg har prøvet" men træne dem til at håndtere høje lyde ved at lade dem lege med baloner som bliver pustet mere og mere op.. ved som sagt ikke om det virker, men har aldrig "heldigvis" oplevet Laika været ræd for torden og nytårskrudt..

Kommentér på:
Bange for torden + alene hjemme