{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.159 visninger | Oprettet:

Blandinger {{forumTopicSubject}}

Købere er simpelhen ikke raske, når de giver 10.500 kr for en blanding. smiley smiley

Det gør mig sgu trist, med alle de “ skal vi ikke lige lave nogle blandinger” mennesker. De griner hele banken og deres tæve, får lyst til at knibe sammen, for ikke igen at skal turen igennem en gang til.

Her lige set 3 annoncer. 2 hvor de skriver det er blandinger. Det er så til den nette sum som nævnt. Den 3 er Lhasa doodle smiley til 9000 kr.

De må dæleme sige det helt “rigtige” til dem der kigger fordi. Ellers forstår jeg intet. smiley

Kommentarer på:  Blandinger
  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 11 Følgere: 43 Svar: 1.105
    #1   31. aug Enig, det er vanvittige priser for en blandingshund! smiley

Jeg fik et lignende chok i dag da jeg læste en annonce, hvor man udbyder tre dages jagt på tre i forvejen fastlåste datoer, uanset vejr og vind, for 7.500 kr pr. person. Dertil et krav om at man har en meget lydig jagthund med, af en af to fastsatte racer..
    Man er sgu da ikke rigtig klog hvis man vil give så meget for at komme på jagt. smiley Og så skyder man sikkert også til alt hvad der rører sig fordi man skal have noget for pengene. smiley

• #2   31. aug Hunden er pænt ligeglad med at det er blandinger og derfor på ingen måde "kniber benene sammen".. Nu er det jo en naturlig ting for hunde at skulle parre sig endda hele formålet udover at få noget at æde nærmest.. De er da totalt ligeglade med om hannen er af samme race eller med stamtavle..

At du er uenig i at blandinger skal koste de beløb er noget andet.. Men så længe folk vil betale prisen.. Har svært ved at komme op i det røde felt over at der bliver lavet blandinger og de kan for min skyld kalde dem præcis hvad de vil, og prisen tjah.. Ligesom alle andre hunde sælges de for hvad købere er villige til at betale.. Det eneste jeg kan blive harm over, er når/hvis man avler på hunde der ikke har gennemgået de relevante sundheds tests for racen..

• Garff
    Garff Online Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 82 Følgere: 65 Hunde: 3 Svar: 1.083
    #3   31. aug jeg tror nogle folk er ret ligeglad. så lang tid de kan tjene penge på det smiley

• Ikkesomdeandre
    aug 2017

#4   31. aug Pernille,
    "Men så længe folk vil betale prisen.."

Den sidste idiot er ikke født endnu. smiley

• #5   31. aug Jeg har også for nylig set eurasierblandingshvalpe til 7000 og eurasierhvalpe uden stamtavle til 8000, hvor den ene forælder til hvalpene var hvid, så absolut ikke ren eurasier. Men det er åbenbart penge i lortet p.g.a. naive og uvidende købere. smiley

• #6   31. aug 4# Du tror måske at andre hunderacer sælges billigere end hvad købere vil betale? Hvis ikk der var købere blev prisen sat ned.. Se lige på hvad man gladeligt betaler for hunde idag generelt.. Folk går bare ikk op i om det er en renracet hund - de er da ligeglade om de betaler 9000kr for en hund der er renracet eller ej, det er ligemeget hvad 9000kr de skal ha op af lommen og de får den hund de ønsker.. For mange mennesker betyder stamtavle og renracet hat og briller.. Hvorfor er det så absurd at give samme pris for det man evt ønsker i stedet for noget man måske ønsker mindre? Ikke at jeg selv ønsker disse blandinger men se det fra en basis købers synspunkt.. Men seriøst, hvor naivt er det at tro at sælgere tager mindre end folk er villige til at betale, sådan fungere verden nu engang..

• Ikkesomdeandre
    aug 2017

#7   31. aug Hvis jeg skal give samme pris for en blanding, skal forældrene være med stamtavle og tjekket i hoved og "ræv".

Men det er vist mere undtagelsen end reglen.

Jeg har INTET imod blandinger.

• #8   31. aug Pernille F. Jeg skriver udtrykkeligt KØBER i mit indslag. Det er dem der ikke tænker sig om. Sælger gør jo bare, hvad de kan slippe afsted med.
    Og du tænker ikke, at der disse steder ikke bliver lavet lidt flere hvalpekuld end ellers? Det er derfor jeg skriver, at tæven får lyst til at knibe sammen, for går den 1 gang, går den sikkert også 2 og 3 osv.

At køber ikke kan se forskel på en blandingshund, der måske måske ikke er testet for sygdomme og en med stamtavle, gør sgu da mig ked af det. Så har de ikke et begreb om, hvilket arbejde der kan ligge bag avl og at man derfor betaler en høj pris.

Køber tænker så ikke en pind over, om den parring mellem lige netop de 2 racer er en god ide. De får måske nok en farve de syntes om og en pels der er pæn og nem at holde. Men de aner intet om, hvor sund hunden hunden er og hvordan dens psyke bliver. Og hvis køber viste, hvad dagsprisen på en blanding var, så ville de helt klart føle sig dumme.

Det er så hundene der bliver taberne igen. For jo flere der køber blandinger af en hver slags, gør bare at flere vil spekulere i den form for forretning. Så ser det desvære sort ud for mange hunde og sådan noget som hvalpefabrikker har kronede dage.

• #9   31. aug Jeg har for nyligt set eurasier blandinger til 10.000 det er altså vildt
    Men altså hbis folk vil give det er det da også tosset ikke at sælge til den pris

• #10   31. aug Problemet er stadig uvidenhed.
    Når man ikke ved nok om en given ting, så er der en tendens til at man enten begår en fejl eller lytter til nogen der lyder som om de har styr på det.
    Med mange af de her blandinger, der tror jeg at sælgerne er rætti gode til deres salgstale... dvs at de to ovenstående ting hurtigt hænger sammen.
    Og først bagefter opdager folk at deres smarte blanding af rottweiler og border collie ikke var det klogeste valg.

• #11   31. aug Jeg har venner og bekendte hvor jeg inden de har købt hund har snakket med dem om valg af hund og opdrætter osv.
    Og ja nogen vil jo rent faktisk helst have en blandingshund.
    At jeg er til racehunde er jo hvad det er.
    Men for dem handler det måske ikke om manglende vide. Det er ofte er aktivt valg typisk ud fra følelser, barndomsminder mm. Og det betyder altså mere for rigtig mange.

“Men jeg vil jo gerne bare have en sød lille blandingshund”...

Og så går vejledningen jo ud fra det synspunkt. smiley det får man mere ud af tror jeg end at sige det er dumhed og uvidenhed.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 142 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 4.755
    #12   31. aug Sælgerne kan man nok ikke klandre smiley

• #13   31. aug Hvorfor sidder folk i det hele taget og læser annoncer , hvor blandingshunde koster Kr. 10.000 …. når de ikke vil have hverken hunden ….eller give prisen ?.
    Er det fordi man nyder at blive forarget , så man har noget at brokke sig over.. eller bare ikke har andet at lave. ?

Man sidder vel heller ikke og læser annoncer om brune biler fra 1998 til Kr. 150.000.
    Eller en falmet sofa med store huller i sæderne til Kr. 15.000.

Hvorfor ikke bare springe de annoncer over og se efter det man selv er interesseret i ? .... og så lade dem der vil give prisen på ( uanset hvad det er ) gøre det . ... smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 142 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 4.755
    #14   31. aug Den sidste idiot er ikke født endnu, og husk så at blandinger generelt er sundere end dem med tavle smiley

• #15   31. aug NITTIB
    Jeg kan da godt fortælle hvorfor jeg faldt over den
    Jeg kiggede efter en renracet eurasier og det fremgik kun ved nærmere gennemlæsning af teksten af hanhunden til kuldet ikke var eurasier
    Så det var bestemt ikke for at forarges

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 117
    #16   31. aug Kender en som har givet 20.000 for en tavlehund. Det kunne jeg ikke finde på men som hun selv har sagt var det bare HUNDEN for hende. På samme måde kan det jo være for folk som køber blandingshund. Blive forarget over prisen folk tager/giver for hunde gider jeg ikke gå op i. Det må være op til dem selv.

• #17   31. aug Jeg vil ikke betale 10.000 kr for en hund med tavle. Højest 7.500 kr smiley

• #18   31. aug Jeg synes i det hele taget at det er trist ,at folk ikke stiller krav til opdrætter,men gladeligt betaler mange penge for en hund der er lavet helt uden at der er langt ret meget energi i de ,for mig , basale ting som sundhed og sind.
    Og det er uanset om det er en blanding eller en tavlehund. Engelske Bulldogs bliver jo gerne solgt for 20-25.000kr....

• #21   31. aug Jeg kan godt nøjes med ft spaniels, selvom jeg også tror, jrt ligger i den prisklasse. Eller måske var det dsg smiley

• #22   31. aug Jeg er bare de af, at mange ikke gør et forarbejde når de ønsker sig et kæledyr, uanset hvilket dyr det er. At købe et dyr med hjertet er ikke et godt udgangspunkt, efter min mening. Den pris man giver for en hund med stamtavle kan virke høj. Men mange gør et sindsygt stort arbejde ud af, at lave den sundeste og bedste udgave af racen. Samtidig med at der skal udstilles, rejses, søges, skrives og tales en hel del, før tæve og hanhund er fundet.

Jeg giver gerne 10-15.000 kr for den “rigtige” hund. Så har jeg gjort mit til, at give hvalpen den bedste start på livet. Min samvittighed overfor hunden er så intakt. Det er vigtigt for mig.

Det er bare for nemt at låne naboens Fido og så sælge dem for X antal tusind kr. Fedt for pengepungen men det kan vise sig surt for hunden. At køber lægger en ublu pris, er deres valg. De vil dog nok blive ked af, at den skal aflives, skulle der opstå helbredsproblemer og pengepungen ikke rækker.

At jeg falder over disse annoncer, er nu fordi de ligger ude i højre side. De er svære ikke at se. Så er nysgerrigheden for stor, til at lade dem fare. Og bliver da vildt forbløffet at den slags er blevet normen. Det er en kedelig udvikling.

• #23   31. aug #6. Folk burde gå op i det og ikke bare se om den har 4 ben.

#10. Det har du ret i. For hunde kan det bare vise sig, at være en kedelige lektie.

#14. Øh nå ja. Det glemte jeg da helt smiley

#18. For nogen racers vedkommende skyldes den høje pris også, at helbredsundersøgelserne kan løbe op. Eks. buldogs som tit skal føde ved kejsersnit. Den pris kommer køber til at betale.

#20. Ja i sær når dagsprisen ligger på 3-4.000 kr

• #24   31. aug 23.Der er simpelthen noget alvorligt galt hvis en race ikke kan føde selv, og det er der jo også.... der ud over er overvægt vist en af årsagerne til KS samt de planlagte.

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#25   31. aug Jeg har det fint med blandinger og vil som udgangspunkt kun have blanding.
    Synes der er lige så meget sygdom blandt tavlehunde som blandinger. Pengepungen kan blive grundig udfordret af begge ting.

• #26   31. aug Ja, blandinger er kendt for at være zuper zunde smiley

• #27   31. aug A: Jeps. Harry Potter kommer nemlig forbi med sin tryllestav og tryller alle de sygdomsgivende gener væk.

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#28   31. aug Så i mener at hunde med tavle ikke kan blive syge ?
    Jeg kommer ikke udenom at undre mig over hvorfor der er så mange fordomme om blandinger. Ja nogle falder uheldigt ud både fysisk og psykisk. Men det gør tavlehunde dæleme også. Men det er stadig kun mest blandinger man hører om når der er noget galt smiley
    Undskyldninger er der jo nok af af den ene eller den anden slags.

• #29   31. aug Er der nogen der har skrevet at tavlehunde aldrig bliver syge.....? Ikke rigtig,vel.

Jeg har intet imod blandinger, i min optik bliver de bare produceret med hovedet under armen,i langt højere grad end hund med tavle.

• #30   31. aug Hunde med tavle kan sagtens blive syge. Selvfølgelig kan de det. Med med stamtavle kan man i det mindste gøre en indsats for at undgå de arvelige af slagsen. Med blandinger har man ikke den mulighed, så det er et sats.

Jeg har personligt ikke noget imod blandinger, men arvelige sygdommer holder jo ikke op med at eksistere, fordi man blander 2 racer.

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#31   31. aug Håber da så at den indsats kommer til at virke så de arvelige sygdomme kommer længere ned. Indtil videre synes jeg ikke det er godt nok.
    De tavlehunde jeg kender/møder fejler rigtig tit et eller andet.
    Derfor valgte jeg blanding da jeg skulle have hund igen. Det er dem jeg har bedst erfaring med.

• m p
    m p Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 20
    #32   31. aug men alligevel har du sat din blanding som race ulla

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#33   31. aug #32 Det er min gamle hund. Han blev aflivet i december pga styrtblødning. Ham havde jeg heller ikke tavle på.
    Jeg har en chi/pomsbl på 10 mdr nu smiley

• #34   31. aug Så i mener at hunde med tavle ikke kan blive syge ?

Det er da den mest crazy konstatering smiley

Jeg har en blandingshund på snart 9 år. Smuk, sød, dejlig, kærlig og helt igennem fantastisk. Og jeg får aldrig en hund som hende igen, aldrig nogensinde. Hun fejler ikke noget, som skyldes hendes avl. Måske fordi hun er efter 2 gennemtjekkede forældre, som hver især var avlsgodkendt i deres racer. Men hun får mange skader, og har efterhånden mange skavanker.

Og så har jeg en lille DKK-hund, som snart er 6 år, og som har været ved dyrlæge én gang (ud over almindeligt sundhedstjek og vacciner).

Men jeg ville da aldrig, som i aldrig, betale mere end kostpris for en blanding, altså 3.500 kr. Alt over den pris, er idioti fra både køber og sælger - mest køber.

• #35   31. aug Der er vist heller ikke nogen tvivl om, at avlen for nogle racers vedkommende ser ret skidt ud. Og jeg skal heller ikke forsøge at omvende nogle. Men stamtavlen ER altså bare et redskab til at undgå racerelaterede sygdomme.

Lad os sige, at man parrer en labrador med en golden retriever. De kan lide under nogle af de samme sygdomme og tilfældigvis bærer både labben og golden retrieveren genet for den samme sygdom. Og så har man lige pludselig avlet syge hvalpe.
    Det kunne man have undgået, hvis der havde været tavle på og man var bevidst om at undlade at avle to hunde med det samme "syge" gen.

Igen, jeg skal ikke omvende nogen og tavlen er selvfølgelig aldrig en garanti. Men jeg synes, det er en tanke værd.

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#36   31. aug Jeg giver ikke så meget for det avlsarbejde for så tror jeg der var en del som så lidt anderledes ud med sygdomme ovs. Der er/bliver sikkert gjort meget for at komme sygdommene til livs. Det er bare ikke godt nok til mig.
    Jeg kan ikke omvendes. Er og bliver ved med at være fan af blandinger smiley

• #37   31. aug Ulla N det vil sige at du mener at blandinger er mindre syge en racehunde eller hvad er det der gør at blandinger er så meget bedre???

• m p
    m p Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 20
    #38   31. aug det er også de bedste hunde der bliver brugt til at lave blandinger, ejere og opdrættere ligger gerne deres tophunde til det

• #39   31. aug Det er helt vildt så dyre doodler er blevet..

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#40   31. aug #34 Synes det var lige så åndsvag bemærkning du kom med i #26.
    Der er dæleme også racer med tavle som er zuper zunde smiley
    Jeg ville aldrig give 6000 eller mere for en hund uanset om den har tavle eller ej.

• #41   31. aug m p - hvilke blandinger er det?

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#42   31. aug Bodil D Ja de blandinger jeg kender/har kendt har ikke haft lige så meget sygdom som dem jeg kender/har kendt har haft med tavle.

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#43   31. aug Har kendskab til en rotte på 8 mdr med tavle som ejer har ofret 40000 på indtil videre. God avl eller smiley

• #44   31. aug Uanset hvor god en opdrætter er vil der sandsynligvis komme mindre heldigt eksemplare. Det et jo trods alt liv man har med at gøre.

• #45   31. aug Ulla N - Kender folk med blandinger der glade bruger mange penge på dyrlægeregninger.

Men det har intet at gøre med blandinger generelt smiley

Jeg har intet imod blandinger, men at sammenligne en hel race fordi nogen bruger mange penge på hunden er ikke retfærdigt for resten..

• #46   31. aug Men hvad fejlede den Rottweiler? Var det en arvelig sygdom eller blev den "bare" syg? For jeg har også brugt tæt på 30.000 på min labrador uden tavle. Men det havde intet med avlen at gøre. Han blev bare syg. Og det kan jo ske uanset hvad, når man har med levende væsner at gøre.

• #47   31. aug Det er da op til folk selv hvad de vil give for en blanding.
    Vil de give 9000 kr for den blanding som de er faldet for så er det fint for mig...

Jeg kan slet ikke se det forkerte i at købe den hund man gerne vil ha.

Og det er jo ikke ulovligt at lave blandingshunde

Min næste hund bliver en blanding.

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#48   31. aug #46 Det er avlsrelateret og den er ikke færdigbehandlet og bliver det måske ikke hvis dyrlægen ikke kan se fremskridt. Den er dårligt bentøj.
    Ja der kan være uheldige udfald både på tavlehunde og blandinger.
    Hvad folk vil give for deres hund og betale i dyrlægeregninger er op til dem selv. Det bliver aldrig mit problem. Synes bare det er forfærdelig synd for hund og ejer. Og var det min blev den aflivet.
    Jeg har købt min hund ud for den erfaring jeg har. Håber andre gør det samme.
    Om man er til blanding eller tavlehund må man gøre op med sig selv.

• #49   31. aug Det er simpelthen så langt ude at folk stadig tror på at hvis man blander hunde på kryds og tværs, at det så skulle give sundere hunde.
    Hvordan kan man selv tro på det vrøvl?

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#50   31. aug Det går helt fint. Som jeg har skrevet har jeg mødt flere tavlehunde med problemer end blandinger.
    Vi er altså stadig nogle tosser som ikke gider tavlehunde. Og lige så lidt dem som er til tavlehunde ikke forstår os til blandinger forstår os til blandinger tavlefolket smiley

• #51   31. aug Zenta: folk er villige til at tro på hvad som helst,særligt hvis de kan spare lidt mønt...

• #52   31. aug Ja at spare penge betyder tydeligvis en del ..
    Og så er det også værd at huske at blandinger meget meget sjældent tjekkes for noget som helst.

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#53   31. aug #51 For mit vedkommende er det ikke for at spare mønt jeg vælger blanding.
    Jeg vælger blanding fordi det er HUNDEN for mig og har de bedste erfaringer med blandinger.

• #54   31. aug Jeg synes det er fedt, at hunde koster kassen. Med eller uden tavle.

For af en eller anden grund, så passer folk mere på noget de har betalt kassen for.

Generelt er det også min erfaring, at folk med tavlehunde, de passer generelt noget bedre på deres hunde. Altså har man givet 10 plus for en hund, så sørger man altså for at den passet og plejet, kommer til dyrlægen og overholder vaccinationer.

Man ser det samme forhold til ved katte. Dem der har en eller anden fin racekat, lader den altså ikke løbe rundt ude på vejen, og så ellers håber at den nok skal komme hjem igen.

Der er også en anden sjov detalje jeg har bemærket. Antallet af blandinger, er ekstremt lavt i vores DCH klub. På det hold jeg var tilknyttet, der var min tidligere blanding (fik en hjerneblødning som 2,5 årig), den eneste blandt 10 hvalpe. Det fortalte også mig noget, specielt, fordi det var en af de klubber, hvor der dæleme ikke var noget snobberi om blandinger.

• #55   31. aug Det gør folk også. Passer bedre på deres tavlehunde.
    Tag et kig på internaterne. Det er ikke tavlehundene der fylder der.

• #56   31. aug KVL lavede ,for nogle år siden, en undersøgelse der viste det samme.

• #57   31. aug Min gamle blandingshund havde dårlige hofter, dårlige albuer, pancreatininsufficiens og momentant knald i låget. Jeg vil ikke kalde ham for et godt eksempel på en blanding. Men han var billig!!

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#58   31. aug smiley

• #59   31. aug Nåhhhh, du troller den, Ulla? Jeg kunne heller ikke forstå at nogen seriøst mente at blandinger er sundere smiley Godt det bare var for sjov du skrev som du gjorde smiley

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#60   1. sep Troller den ????
    Hvad mener du ?
    Jeg er skam en af tosserne som er fan af blandinger og ikke kunne drømme om at købe en tavlehund. Har haft en lab med tavle. Det var første og sidste gang jeg gider bruge mine penge på det.

• #61   1. sep For mig er det også bare lidt en påstand uden hold i. Blandinger bliver jo stort set aldrig tjekket for noget som helst inden avl. Hvis blandinger bliver undersøgt for noget, er det som regel først, når de viser symptomer på noget. Og hvis de så fejler noget arveligt, bliver det mig bekendt ikke registreret noget sted.
    Så man ved jo reelt ikke, hvordan sundheden ser ud med blandinger. Og så kan man vel egentligt heller ikke sige at blandinger er sundere end racehunde. Man har jo ikke noget at sammenligne med.

• #62   1. sep Nå for Søren. Det var din popcorn-smiley som forvirrede. Den plejer at betyde at man læner sig tilbage og griner over folk, som gakker ud fordi man er kommet med en vanvittig påstand. Derfor troede jeg at du var en troll smiley

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#63   1. sep Man har jo lov til at få dyret gennemtjekket hos dyrlægen smiley
    Min hund har været forbi 3 dyrlæger og alle har sagt han er sund og rask.
    Dyr kan blive syge uanset om de er med tavle eller ej. Min mening er bare at avlen i mange år ikke har været god nok og at der er kommet en del sygdomme/skavanker ud af det. Det prøver man så på at få væk nu som jeg ser det med mine øjne. Som jeg har skrevet kender jeg en del med tavlehunde og de fejler hele tiden et eller andet. Dem jeg kender uden tavle er kun til det årlige tjek. Og det er ikke fordi ejerne vil spare penge. Det sætter da nogle tanker igang hos mig. Jeg har derfor bevist valgt jeg ikke vil have tavlehund.

• Ulla N
    Ulla N Online Tilmeldt:
    sep 2013

#64   1. sep Jeg lavede den fordi jeg synes denne tråd er ved udvikle til noget i retning af at hvis har tavlehund er man en god ejer og hvis man har blanding er man en idiot.
    Jeg er til blandinger men ser da ikke ned på dem som har tavlehunde. Det er deres valg og de er jo nok lige så glade for deres hund som jeg er for min.
    Hvad folk bruger deres penge på kommer heldigvis ikke mig ved.

• #65   1. sep Det har man altid lov til, ja. Men de færreste, der avler blandinger gør det bare ikke. Det er hele problemet i mine øjne, at de avler i blinde. Med stamtavle har man trods alt en mulighed for at undlade at avle på syge hunde eller hunde, der er bærere af en sygdom.

• #66   1. sep Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med blandinger.. Hvis det er to racer, der bevidst er mixet for at opnå noget specielt sundhedsmæssigt, synes jeg det er okay - uden at vide noget om det, er det vel den tankegang mange folk, som avler småhundeblandinger, har? Men husky/schæfer og golden/schæfer fx, hvor der avles efter et 'cute' udtryk og ikke tages højde for temperament, ville jeg holde mig skrigende fra.

Mine forældres første hund var en labrador/dalmatinerblanding og hun var det skønneste. Hun blev 14 år og fejlede aldrig noget alvorligt, udover at hun skulle have øredråber permanent, da hun let udviklede øremider.

Så fik vi Schæferhunde med fine tavler, for det ville min far have. De to første fik konstateret HD inden de fyldte 2 år. Vores 3. Schæfer fra samme avler blev 12 år - han fik også konstateret HD, dog først som 5-årig. Han fik en hjernedød dyr operation og levede uden smerter resten af sine dage.

Min mor valgte for et par år siden at købe endnu en blanding - border collie/golden retriever. Det var et mareridt. Hvalpen var angst for alt, og umulig at gøre renlig. Et loppeangreb gav hende stafylokokker, og penicilinen mod det, gav hende diabetes. Meget mærkeligt, og via blodprøver kom dyrlægen frem til, at sukkersygen var nedarvet. Ringede til avler, som testede forældredyrene - og ja, hannen var så bærer af diabetes. Bella - min mors hvalp - blev aflivet 6 måneder gammel. Senere har vi fundet ud af, at 3 andre hvalpe i det kuld har diabetes, dog ikke i ligeså slem grad som Bella havde.

Nu er jeg så selv endt med en tavleschæfer igen. Om jeg er tosset efter 3 hunde der tidligere har haft HD? Måske. Men jeg er faldet for racen, og skal aldrig selv havde andet. Jeg har længe researchet hvilke opdrættere, der gør et godt stykke arbejde. Min hvalps far har et meget lavt HD-index i sin avl, og fra morens side ligger nogle stærke brugshundegener, så jeg er optimistisk.

Konklusion? Der er sygdom både i blandinger og tavlehunde. Som andre før mig har skrevet, så har vi at gøre med levende væsner, og at påstå, at det ene er sundere end det andet, er vrøvl. Med en hund med tavle, har du bare i det mindste mulighed for at sikre dig forældredyrenes sygdomshistorik.

• #67   1. sep Jeg vil sige sådan, at jeg heller giver 10000 kr for en blanding end jeg giver 25000 kr for en engelsk bulldog med stamtavle.

• #68   1. sep Jeg vil nu aldrig give 10.000 for en blanding, men der kan da sagtens findes blandinger, jeg hellere vil have end visse racehunde, også selv om prisen var den samme.

Men man kan jo ikke slå alle blandinger i et og påstå, at de er enten sunde eller usunde, ligeså lidt som man kan med alle racehunde. Der er jo kæmpe store forskelle fra race til race og fra blanding til blanding.

• #69   2. sep At udtale at tavlehunde generelt har flere skavanker end blandinger, er jo det rene idioti. Blandingshunde kommer jo pr. definition fra tavlehunde, og det giver heller ikke nogen mening at skære alle racer over en kam.

Ved at købe en tavlehund, kan man jo vælge en race som generelt er sund, og hvor avlen lægger op til at det er hovedformålet at det skal forblive sådan. Ved en blanding skal man så finde to racer der begge lever op til det samme, hvis man ellers i virkeligheden er interesseret i den slags...

Det sagt, er der da masser af dejlige blandingshunde, og jeg ville da ikke forsværge at jeg selv kunne falde for en, hvis jeg en dag ikke længere tror på at jeg kan håndtere et eksemplar af "min" race.

• #70   2. sep Der er faktisk noget biologisk, hvor der opnås en positiv effekt af at blande racer, det bruges hvis en del i landbruget, det var noget en biolog bekendt fortalte. Husker ikke præcist hvad det var, men blev faktisk overrasket.

• #71   2. sep Maya - det hedder heterosis.
    Og opnåes kun ved første gangs kryds mellem ubeslægtede racer eller feks linier inde i en race hvis de er tilstrækkelig beslægtet.

• #72   2. sep Man kan sagtens få noget bedre frem ved at blande racer, hvis det gøres med omtanke. Det kræver bare et temmelig langt og grundigt stykke arbejde, og at man har et klart mål med det. Typisk sker det i et forsøg på at skabe en ny race, eller på at restaurere en gammel.

Med andre ord, det er noget helt andet end det der sker med blandinger i denne sammenhæng.

• #73   2. sep Man kan faktisk også bruge det inde i raceavlen. Men klart jo mere ubeslægtet jo mere gavn får man ud af det.
    Hvis man har nogle linier med meget smal genetisk variation så er det lettere at finde individer de ikke er nært beslægtede med. I en sådan parring vil man opnår rigtig stor spredning i den genetiske variation igen. Det er faktisk ofte bedre for racen end at avle en lille smule ind hele tiden. At have disse genetiske lommer med meget lav genetisk ensheden, man så kan krydse og få rystet posen ved.

Og så må vi jo bare sige at på trods heterosis i blandingsavlen så viser de studier der er lavet af sygdom hos hunde bare at reneracer og blandinger er lige fysisk syge. Kigger man enkelte racer eller enkelte sygdomme så er der nogen der bonger ud. Men all over er det ens.
    Blandinger bliver tilgengæld oftere aflivet grunden adfærdsproblemer. Det handler så ikke nødvendigvis om avl. Men kan være dårlige match med ejer, dårligere socialisering og opvækst osv?

Det dummeste man nok kan lave er ren uden tavle eller i hvert fald uden at vide hvad genetik der er bag. Eller at parre en blanding tilbage mod egen race eller i det hele taget - i hvert fald hvis det er heterosis man lægger sin lid til. Lige så snart man avler i anden generation er effekten heraf noget mindre - og det er jo netop avl på blandinger.

• #74   2. sep Krydsningsfrodighed, det bruges bla. i kaninavl til slagt. Man får en bedre vægtkurve ved at krydse 2 forskellige racer. De kaldes f1, men avler man på en f1'er falder bliver afkommet ringere end avlsdyret.

• #75   2. sep argumentet med at blandinger er sundere.. det er jo en sandhed med modifkationer, som jeg ser det.
    Hvis man blander racer der er kendt for alverdens skavanker, så er det sguda stadig et lotteri.

Nu er jeg sådan ikke strengt taget imod blandinger - har selv haft mest i den kategori - og været heldig.

Mit problem ligger nok mest i den der lidt overdrevne markedsføring på en generalisering af blandinger. Samt det der med de 'smarte nye racer'... let garneret med hovedløs avl. Med det sidste tænker jeg på ting som at blande 2 racer, der er kendt for mange skavanker... at blande racer med forskellige drift... at blande racer, hvor afkommet kan ligne forbudte racer...

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 56 Emner: 1 Svar: 1.436
    #76   2. sep Jeg har nogle naboer der lige har givet 11000kr for en allergi hund ?
    Umiddelbart synes jeg det er halvdyrt, ihvertfald hvis man regner det ud i kilopris for den er ikke meget større end et marsvin smiley

• #77   3. sep Der blev for nogle år siden lavet en undersøgelse af sundhedstilstand i racehunde vs blandinger. Konklusionen var at der ingen forskel var. Men topscoreren i aflivningsstatistikerne er 'blanding'. Jeg har intet som helst imod blandinger. Jeg har kendt mange gode blandinger lige så vel som jeg har kendt mange gode med stamtavle smiley Jeg har også kendt 'nitter' både med og uden tavler. Jeg træner i DcH og her er der mange blandinger. Det typiske mønster er at folk starter der med deres blanding (eller racehund smiley ). Hvis de bliver bidt af det ender der typisk med at anskaffe en med stamtavle. Årsagen er den ganske simple af hvis man gerne vil have en vis sikkerhed for at den hvalp man køber nu også egner sig til det man vil bruge den til så er stamtavlen et ganske glimrende redskab smiley Som træningsmakker er en blanding lidt af et sats; man ved ganske enkelt ikke hvor den ender henne rent mentalt.
    Den ene af mine racer fås nærmest ikke uden en stamtavle - til gengæld er det også svært at opdrive et eksemplar der bliver guldkunde hos dyrlægen smiley I min anden race er avlen delt op i udstillingslinier og brugslinier. Her er stamtavlen rimelig smart så man kan tjekke hvad, der ligger af præstationer bagud i generationerne; om det er ren udstilling eller om det er hunde, der har præsteret noget i brugsprøver.
    Sundhed vs sygdom: Ja, men altså her skal man som køber se sig godt for uanset hvad. I nogle racer er det let, mens det i andre kræver lidt mere. Stamtavlen giver information om hvilke hunde der er bagude i anerne og den viden kan være vigtig. I min ene race er der hunde jeg gerne vil undgå i anerne. Ikke fordi de var syge eller sådan noget, men fordi de har/havde nogle temperamentsmæssige træk jeg næsten for enhver pris vil undgå. Med blandinger har man afskåret sig fra den mulighed.
    Hvis folk vil give spidsen af en jetjager for en blanding eller en racehund så fint med mig. Kvaliteten af hunden - også når det gælder racehunde - hænger ikke nødvendigvis sammen med prisen smiley

• #78   3. sep Det er sært, at sindet aldrig er en del af snakken, når det kommer til diskussioner om tavle vs. blandingsavl.
    Hvad skal man med en sund hund, hvis den er pisse ræd? Men det er nok lige så svært at vurdere en hunds psyke som dens sundhed.

• #79   3. sep Sofia - man laver jo faktisk standardiserede hvalpetests og tests af unghunde i DKK i mange racer i dag. For de fleste racer er en afvigende test ikke udslagsgivende i forhold til avl - men de er altid tilgængelige på hundeweb.. så kan man jo som køber vælge til og fra smiley

• #80   3. sep Netop den mentale del, lægger rigtig mange avlere af Hovawart megen vægt på. Så meget, at Vi med en hund som Luffe der, på trods af at være verdens smukkeste hund smiley , faktisk har træk der diskvalificerer ham ved udstillinger i Tyskland, modtager anmodninger om avl p.g.a. Hans score ved mentaltesten + perfekte helbredsattester. Der er det ydre åbenbart mindre vigtigt.

• #81   4. sep Sofia A. Lige netop. Sindet, temperament og psykisk sundhed. Så trist, at der ikke gås op i sådan noget. En hund er bare mere end 4 ben. Og ja hvad skal man med en fysisk sund hund, der ryster af angst når man siger bøh eller ikke kan klare de udfordringer den moderne verden indeholder.

Jeg har været meget uheldig med de hunde jeg har haft. Ja med dyr generelt. Fugl, hest, kanin og kat. Alle har de haft en dyrlæge i hælene. Det er nok bare mit lod. smiley Alle hunde har haft en stamtavle. Det har dog ikke skræmt mig, men gør at jeg vil se være så kritisk som jeg overgivet kan, når jeg igen skal vælge hund. Særligt for hundens skyld. Den fortjener den bedste start på livet. Det kan man efter min mening kun, hvis den har en stamtavle.

Det er tit sætninger som “Det skal bare være en familiehund” “Jeg skal ikke gå på udstilling” osv, derfor er de ligeglade med stamtavlen. Det er de sætninger hvor kæden altså hopper af for mig. For så har man ikke forstået hvad en stamtavle er. Så tror de jo, at det kun er for at se fin ud, få rosetter og pokaler til fremvisning hjemme i stuen. Der er så mange misforståelse og ting sagt og gjort af uvidenhed.

Ind i mellem har jeg næsten lyst til “bare” at se på dba eller Gul og gratis, for at se den sødeste hvalp. For søde er de jo, alle de tavleløse. Starte bilen og hente den hjem. Hvor nemt ville det lige være. Men jeg gør det ikke. Jeg har ikke samvittighed til det.

• #82   5. sep Jeg er lige blevet informeret om, at der nu også på "min" race er blevet udarbejdet ønskeprofil, så vi kan få mentaltestet vores hunde. Jeg ved ikke helt endnu, hvad det kan bruges til, men jeg håber, at det kan støtte det danske opdræt, da fx Tyskland vist lægger mere vægt på vagtgenet end godt er i mine øjne. Det bliver spændende at følge.

• #83   5. sep Mentaltest/mentalbeskrivelse er et værktøj. Og egentligt er det mest for opdrætterne smiley I Sverige kan man fx teste Irske Terriers og de fleste af opdrætterne opfordrer til at man får testet sin hund. Jeg har købt et par hunde hos en opdrætter, der betaler for testen på alle sine hvalpe. Clinton var afsted sammen med sine kuldsøskende forrige vinter. Jeg fik egentlig ikke rigtigt noget at vide om min hund som jeg ikke vidste i forvejen. MEN jeg så jo så hans søskende og det var en totalt fed oplevelse: et helt kuld som reagerede stort set ens og fuldstændigt efter ønskeprofilen. Opdrætter var selvsagt meget glad og tilfreds og har nu brugt en af Clintons brødre (som er lidt kønnere end min kokosmåtte smiley ) til et kuld. Clinton og hans søskende er nu 3½ år gamle og ingen af dem kommer til dyrlægen andet end til vaccinationer (vi har stadig allesammen kontakt). Opdrætter har lavet racen siden 70'erne og kender den ud og ind. Hun har lagt et kæmpe arbejde i at lave hunde, der er sunde mentalt og fysisk og eksteriørt racetypiske.
    SÅ når nogen siger at de ikke 'giver ret meget for avlsarbejde' så tænker jeg at det må være fordi de ikke rigtigt ved hvad godt avlsarbejde er smiley
    PS: Trods det at Clinton kommer fra den opdrætter i verden der nok laver de bedste Irske Terriers så kostede han ikke mere end alle mulig andre Irske Terriers smiley Og det er ikke nogen dyr race.

• #84   5. sep At nogle avler et eller to kuld blandinger eller uden tavle kan nu ikke genere mig. Især ikke hvis de tjekker avlsdyrene grundigt først.
    Men kæden hopper af når der går “industri” i avlen. Når samme person avler mange kuld hvert år. Hvis man vil avle så meget så skal der altså være ordentlig kontrol og styr på tingene via stamtavler og forbund.

Hvad folk vil betale for en hund må de fuldstændig selv om.

• #85   6. sep Miemiv. Et hvalpekuld testes typisk når de er 5 uger og igen ved 8 uger. Sådan var det engang, ved ikke om det stadig gøres ved de uger. Hver enkelt hvalp kommer gennem den samme test også ved 8 uger. Så kan opdrætter få et hint om, om hun har valgt den rigtige køber til hvalpen også om køber får den ønskede hvalp. Alt efter om opdrætter ønsker selv at finde nye ejere til hvalpene, eller om det er omvendt. Opdrætter har helt sikkert dannet sig sin egen fordeling af hvalpene, ud fra den tid hun har kendt dem og har set dem vokse til. Så er det jo spændene om hendes eget billede passer med hvalpetesten. Så det er bestemt spændene med hvalpetest og en god indikation for, hvad det er for en hvalp og hvem den ville passe nedsat sammen med.

AG. Ja det må også være det mindste man kan forlange. Hvis der står at de er sundhedstjekket ved dyrlægen, skal man lige stikke et spadestik dybere. For mange mener, at det er nok og så er hundene “sunde og raske”.

For mig er prisen et problem, da det hurtigt røgtes hvad købere vil give for en blandingshvalp, hvis den ser sød nok ud. Så laves der bare nogen flere, fordi tossede købere vil give 6,7-9000 kr

• #86   6. sep Jeg har ALDRIG hørt om hvalpekuld, der blev testet to gange. Det lyder fuldstændig vanvittigt i mine ører.

"Så kan opdrætter få et hint om, om hun har valgt den rigtige køber til hvalpen også om køber får den ønskede hvalp"

Prøv at komme med et eksempel på, at opdrætter får "et hint" via nummer to test på, at hun har valgt den forkerte køber - udfra test nummer ét selvfølgelig.

• #87   8. sep Isabelle. Det er muligt at det ikke er sådan hos alle og det er så også nogle år siden, at jeg oplevede det. Det var o forbindelse med uddannelse af nye adfærdsspecialister, at nogle kuld hos en jeg kendte, blev teste 2 gange. Det var for at se, om dem der var tilbageholdende, utrygge i situationen eller det modsatte, ændrede sig og indhentede det “forsømte” når der var gået 3 uger.

Der var flere kuld hos hende jeg overværede det hos.

• #88   8. sep Jeg troede at alle der bestilte hvalpetest alle fik dem lavet 2 gange pr. kuld.

• #89   8. sep Helle Mulvad, der udviklede hvalpetesten (som minder om mentaltesten, så man kan sammenligne), tester hvalpe, når det er syv uger - hverken før eller senere.
    Det lyder som noget hjemmestrikket, at man skal vurdere udvikling fra 5 til 8 uger - hvor de fleste hvalpe i øvrigt er flyttet hjemmefra smiley

Men OK. Der kan da gerne have været/være en hvalpetester, der finder det interessant at teste flere gange. Det er dog absolut ikke norm (prøv evt. at google hvalpetest og se, om du kan finde en eneste omtale af test af 5- og 8-ugers hvalpe smiley )

• #90   8. sep Jeg har nu heller aldrig hørt om kuld, der blev testet mere end en gang, men det Palle beskriver er jo et led i en uddannelse, og så kan det vel nok give mening at gøre noget, der er ud over og anderledes end, det man normalt gør. Så det simpelthen er en del af læringen at undersøge, om og i hvor høj grad der sker ændringer for de individuelle hvalpe i perioden fra 5 - 8 uger. Det giver ok mening, synes jeg.

• #91   8. sep 10.000 kr for en staffy uden tavle er i øvrigt også helt vanvittigt! Og jeg vil gerne vædde en kasse cola på at der heller ikke er styr på sundheden.

• #92   8. sep Kender en der har stødtet hvalpely, for de VILLE have blå staff, jaja, men de har brugt langt over købspris hos dr dyr, pga allergi, kløe, skal have special kost til 700 kg, have organisk omega 3 og 6, da fisk er no go, nu også med hårsækmider smiley smiley

Sorry, nul medlidenhed herfra, ligger som de har redt, tror hun blev paf da jeg, i samme sekund hun sagde hvalpely
    Udbrød nejnejnej, det er en stor hvalpefabrik!

• #93   8. sep Er dog ked af det på hundens vegne smiley

• #94   8. sep Tænk at farven er så vigtig at alt andet er ligemeget..... Folk må være vanvittige!

• #95   8. sep Jeg tænker, at en del folk, der f.eks. gerne vil have blå staff, ikke tror på, at farve kan være et problem, før de selv står i det.
    Måske bliver de advaret, men opdrætteren siger måske noget andet, og måske kender de en blå, der ikke har problemet, så hvorfor skulle det ske for dem ?

Jeg tvivler på, at nogen mener, at det er lige meget om deres hund har en hudsygdom. Snarere at de ikke tror på advarslerne.

• #96   9. sep 10.000 for staff uden tavle, efter en blå han.

Nej tak, jeg gider ikke betale ny bil til dyrlægen, samt en ferie syd på smiley

Men, de skal jo nok blive solgt

• #97   9. sep He he...

Folk vil gerne betale.

Så at Amerikansk Bully nu er erklæret lovlig i Danmark.

Lige pt. er prisen omkring 30.000 kr., men lige så snart den udbredes (og bare rolig det skal den nok blive), så vil den komme i et utal af blandinger og til vilde priser. smiley

• #98   9. sep I guder....! De er bully-ting der,er de ikke en blanding af pit bull og alverdens andet?

• #99   9. sep Det vil jeg tro.

Men en opdrætter har nu fået politiets ord for at de er godkendt. Der er tavle på dem, og de er ikke en del af forbudslisten.

• #100   9. sep Men, det kan de sikkert nå at blive.

• #101   9. sep @Salla.
    Jeg tør også godt sætte mine penge på at det er næste på listen.

Det er en blanding af Pittbull, Amstaf og Amerikansk Buldog plus lidt mere til så vidt jeg lige kunne læse.

Så snart den falder i pris, så ved jeg godt hvad Brian og Yvonne skal have sig. smiley

• #102   9. sep Fordi en betjent ikke har styr på raceforbuddet betyder det ikke at en ,helt tydelig ulovlig hund , pludselig er lovlig .

• #103   9. sep @Anne Julie.
    Det er en officiel erklæring.

Hvis du googler lidt burde du kunne finde den. Faktum står tilbage. Racen er ikke ulovlig. Det er jo derfor at de reklamerer for racen.

For kommer man vadende med sådan en basse, så er du næsten garanteret en anmeldelse (medmindre man bor på Lolland).

Det er vist to Kenneler her i DK, og det er dem der reklamerer om det.

• #104   9. sep Men det giver ingen mening at en race ,der er lavet af ulovlige racer er lovlig fordi man kalder den noget andet.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 56 Emner: 1 Svar: 1.436
    #105   9. sep Jeg måtte lige google, hold da k... hvor er sådan en dog grim smiley

• #106   9. sep Så vidt jeg kan læse mig frem til er avlen begyndt i 30'erne.

Så racen er da relativt gammel.

Men jeg tror helt ærligt at Politiet har lavet et selvmål der.

Heldigvis er den hamrende dyr, så ejerne skal nok passe på dem. Men på sigt, når antallet stiger, og prisen falder. Gys... smiley

Når jeg følger den facebookgruppe (kommenterer aldrig jeg skal ikke nyde noget), så er det tydeligt at flertallet er voldsomt i mod hundeloven, og ikke kender til baggrunden.

@Holly.
    Jeg synes nu den ser sjov ud. Billerne er dog lidt ekstreme.

Se denne video, der ser de ikke helt så abnorme ud:

https://www.youtube.com/watch?v=MKXLNsDsH_M

• #107   10. sep Hvis man ser bort fra deres vrøvl om "pack leadership", er her en ret udførlig beskrivelse af "racen", som ikke er fra 30'erne men udviklet gennem de seneste ca. 30 år.

https://www.dogbreedinfo.com/a/americanbully.htm

Jeg håber ikke, at den bliver populær, selvom det sikkert er herlige hunde i de rette hænder.

• #108   10. sep Uf altså. Jeg kunne ikke lukke et øje med sådan en i huset! smiley

• #109   10. sep Racen vil med garanti blive populær. Jeg har sjældent set så mange positive tilkendegivelser i en enkelt tråd. smiley

Racen vil jo samle alle dem der godt kan lide en fortovsrydder. Jo, jeg er vitterligt forundret. Nogen gange så skaber Politiet altså selv deres kommende udfordringer.

• #110   10. sep Den ligner jo en blanding mellem en gris og en flodhest smiley

• #111   10. sep Den er så grim! Og ja, den skal nok blive voldsomt populær, desværre.. Pt. bliver der spammet med "reklame" af racen i diverse hundegrupper på fb smiley

Ville ikke gøre mig noget hvis den kom på listen..

Kommentér på:
Blandinger