{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
615 visninger | Oprettet:

Ida og Figo
Ida og Figo
Følgere: 11 Emner: 44 Svar: 3.619

Har jeres hund prøvet at knække en tand? {{forumTopicSubject}}

Ja spørgsmålet giver jo sig selv smiley

Hvordan reagerede jeres hund?

Jeg var til dyrlægen idag med Figo til det årlige tjek, og får sådan lidt henkastet nævnt at han har knækket en flig af sin ene rovdyrtand, men at det ikke har forhindret ham i at spise (de to ekstra kilo på vægtet beviser dette smiley smiley ). Da dyrlægen kigger efter er hun bange for at den er knækket ned til nerven og han måske har ondt. Øv! Hvis han har gået og haft ondt i bisserne i flere uger smiley

Nu har vi en tid til tandeftersyn i næste uge så før det ved jeg ikke mere. Vi har fået smertestillende med hjem men som sagt jeg har intet observeret.

Hvordan har jeres hunde reageret på tandproblemer?

Kommentarer på:  Har jeres hund prøvet at knække en tand?
  • #1   9. sep Min gamle hund knækkede en hjørnetand midt over, det var hul ned til nerven, men daværende dyrlæge ville ikke gøre mere ud af det. Og jeg troede på ham. Jeg kunne ikke mærke på Lucky han havde ondt, han levede flere år med tanden, indtil en dag jeg ville have den ud, fordi jeg var begyndt at tænke over at det ikke kunne passe det ikke gjorde ondt. Lucky havde faktisk en indkapslet byld under tanden. Så ondt havde han haft.

Nones har også knækket et stykke af, dog så lidt at tanddyrlægen bare har forsejlet den og smidt noget plastik over. Den skulle han meget gerne ikke have smerter fra.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#2   9. sep Tak for svar, jeg mener faktisk jeg læste om Nones tand herinde på et tidspunkt smiley

Jeg tænker også at dyrlægen kan nøjes med at forsejle Figos tand. Der skal sikkert gøres noget, pga risici for bakterier. Men jeg synes det virker som en ret lille flig.

Og så tænker jeg også på det kosmetiske må jeg indrømme - min flotte hund vil da se totalt dum ud uden den store tand smiley

Men det er utroligt hvad de dyr kan gå med af smerter uden at man opdager noget! smiley

• #3   9. sep Ja han skal da bare lige han den forsejlet ! Jeg bryder mig ikke om at fjerne tanden " bare" for en lille flig. Jeg syntes det var en voldsomt indgreb ! Måske også fordi jeg lige havde lagt 13 k for at få dem rettet ud haha.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#4   9. sep Holy moly det var dyrt! smiley

• #5   9. sep Ja, det var også noget af en omgang !

• #6   9. sep Ja Zenta mangler et par tænder eller 3.
    Hun spiste som hun plejer.

• #7   9. sep Mille slog spidsen af en hjørnetand og den ved siden af i overmunden ved at løbe ind i en stor sten med højt græs omkring under leg... Hun slikkede sig om munden lige efter hvilket fik mig til at reagere men det var meget hurtigt ovre også var der intet at se.. Min mors hund slog en flig af en hjørnetand og har flækket rovdyrtanden og der var intet at se, jeg opdagede det da jeg kiggede efter plak osv..

Få endelig tanden hevet ud eller få en krone på, ikk plastik på.. Det falder nemt af også skal du betale for at få gjort noget mere alligevel.. Min mors faldt af efter under 3mdr (hun kom af med Ca 3500 hvilket var billigt).. Hun har idag fået lavet forarbejdet til en krone.. Både på rovdyrtanden og hjørnetanden på min mors er røget af her 6mdr senere..

• #8   9. sep Både Lotus og Kaido mistede den forreste lille bitte tand i undermunden. Derudover mistede Lotus den store kindtand (rovtanden). Intet at mærke på hendes spisevaner.

• #9   9. sep PS det er ikk kun min mor der døjer med at plastik ryger af... Tand dyrlægen sagde det ikke er sjældent, og da min mor ringede og fortalte det var røget af troede de det var 3. Gang.. De vil heller ikk gi det et 2. Forsøg men enten fjerne den eller sætte en krone på..

• #10   9. sep Min erfaring er, at hunde er helt vildt gode til at skjule det, hvis de har ondt/tandproblemer. Men også at de er vanvittigt gode til at klare sig uden tænder.
    Jeg har en tidligere spansk gadehund, med svær paradentose, som efterhånden kun har 8 tænder tilbage i munden, samt en todelt og tyndslidt underkæbe.
    Han er fuldstændigt upåvirket af det, og sutter glad og gerne på kødben smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#11   10. sep Tak for alle jeres svar, det er jo vildt som de hunde kan skjule smerter - for dælen!

Pernille, jeg frygter også hvor godt det vil holde hvis de komme noget ovenpå, det tager jeg nok lige en snak med dem om.

Min morbrors gamle hund havde forresten en dum vane med at tygge på sten. Damn den hund var tæt på tandløs da den døde som 14-årig, men fungerede fint!

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#12   10. sep Hov noget helt andet er, er der nogen der ved hvornår hunden kan komme hjem efter sådan en omgang? Vi skal være der kl 8 og han skal i fuld narkose hvilket han aldrig har prøvet før. Dengang han var i røntgen fik han blot noget beroligende så der gik vi hjem et par timer efter.

Jeg er nemlig ved at finde ud af noget med transport, da jeg tænker han måske ikke lige skal gå hjem efter en omgang narkose smiley

• #13   10. sep Det tager nogle timer og du skal ikke forvente at han kan gå hjem.
    Det ville også i min optik være synd.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#14   10. sep Præcis min tanke. Nå jeg må se om der er en der kan hente os.

• #15   10. sep Mille "plejer" at være færdig alt fra kl.13:30-16 alt efter hvor hurtigt de kommer til hende..

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#16   10. sep Ok, ligger hunden så i narkose mens dyrlægen laver noget andet? Jeg troede at når man havde tid kl 8 så gik dyrlægen igang med det samme.

• #17   10. sep De går igang så snart hunden er lagt i narkose. Men det tager også tid at vågne igen.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#18   10. sep Ok for min nabo kan hente os kl 16.30, og først tænkte jeg at det var for sent, men det er det måske ikke.

• #19   10. sep Hvis der er flere der skal til er det ikk sikkert de ligger din hund i narkose og opererer den først, dvs den sidder måske i et bur og venter på at det bliver dens tur... Men nogle gange er der ikk andre eller de tager din hund først.. Dvs den er tidligere vågen og færdig smiley Man kan også sige hvis man selv gerne vil komme og sidde ved hunden mens den vågner, ihvertfald ved nogle dyrlæger.. Dyrlægen kan i nogle tilfælde faktisk sige ret præcist hvornår hunden er klar til afhentning, de plejer at ringe når hunden er næsten klar til at komme hjem så man kan ta hen og hente den, men sidste gang hos tand dyrlægen så sagde de på forhånd et tidspunkt hvor jeg kunne hente hende.. Så det er lidt forskelligt smiley Men hunden bliver først lagt i narkose når de skal til at opererer på din hund, ikke før! smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#20   10. sep Hmmm det skal jeg lige have hørt dem om for Figo har seperationsangst og hader bure, så medmindre de vil have en panisk og larmende hund i et bur, så vil jeg da foreslå at vi først kommer ind når de har tid til at se på ham. Vi kunne vælge mellem tre tider om morgenen, så tænker at det er fordi han kommer til med det samme, men må lige høre for en sikkerheds skyld.

• #21   10. sep Det har Mille også men så snart hun sidder i buret ved dyrlægen og jeg ikk er der, er der intet overhovedet.. Troede også det ville blive et problem med hende, men nej.. Og hun skriger og er VIRKELIG ikk glad for at jeg "forlader" hende og har tidligere haft problemer med at være alene hjemme og selv dengang var der ikk problemer ved dyrlægen så snart hun sad i buret..

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#22   10. sep Ok, men jeg tænker at når de spørger om vi vil til kl 8, kl. 9 eller kl. 10.30, så er det fordi vi har tid der og ikke fordi Figo skal sidde i bur og vente?

• #23   10. sep Jeg tror netop det er fordi han måske først kommer til senere?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#24   10. sep Jeg må lige spørge dem, der er jo ingen grund til at indlevere ham til at han skal sidde og vente panisk i et bur (og han VIL være bange og panisk), når jeg er hjemme hele dagen.

Jeg forstod det klart sådan at når vi vælger tiden kl 8 så er det fordi vi kommer til kl. 8. Ellers ville de vel bare sige at han skulle indleveres kl. 8 og ikke at "vi har fået en tid kl. 8". Men godt du siger det smiley

• #25   10. sep Men det er bare at spørge smiley Er jo rarest hvis det bare går glat for alle parter smiley

• #26   10. sep Ofte får man en konsultation når man aflevere hunden for at aftale hvad der skal ske, så det kunne være det de mener og ikke at han kommer til med det samme smiley især når i ikk har lagt en fast plan smiley

• #27   10. sep Mike har også haft knækket en tand. Og gået med det hvor det først bliver opdaget til pedigrees årlig tandeftersyn.
    Han fik en tid til at få den fjernet. Afleverede ham tidlig morgen og hentede ham om eftermiddagen.
    Han manglede mange tænder til sidst 15 stykker.
    Men han spiste fint. Og var til den gode sidde på vægten hele hans liv

• #28   10. sep Forresten bliver han også lagt i bur til opvågning når han er færdig og skal være der til du henter ham - bare hvis du tror det bliver et problem smiley

• #29   10. sep Cof knækkede en flig af en tand for nogle år siden, jeg husker ikke helt, hvordan vi opdagede det. Den havde boret sig med i tandkødet ved siden af tanden og måtte fjernes.
    Det blev gjort hos vores egen dyrlæge, vaps i propofoldøs uden kvalmende præmedicin og husbonden var til stede under hele proceduren.

Dejligt trygt og godt. Bliver aldrig fan af at efterlade en hund hos dyrlægen - vi sidder da også altid og venter så vi er der både før og efter.
    De store steder er ikke fan af at vi gør det, men det er deres problem.

På Odense Dyrehospital indleverer man hunden på et bestemt tidspunkt. Coffey lagde de i rus med det samme og det var han i flere timer.
    Det fik de kun lov til en gang.

• #30   10. sep Yoda har også haft knækket to hjørnetænder.
    Mærkede intet ud over samme dag, hvor han slikkede sig lidt ekstra.

Men begge var flækket ned til roden og fordi vi var lidt sent på den, da han ikke havde vist nogle symptomer, så kunne tænderne ikke forsegles.
    Så ud kom de. Ret stor omgang på dagen og kunne ikke udføres af hvem som helst, men Yoda selv var igen total upåvirket og den dag i dag mærker han intet til han mangler begge hjørnetænder i samme side.

Har dog altid afleveret omkring tidspunktet han skulle for, og så været med til at bedøve hundene og er blevet ringet op så snart de er klar til at komme hjem.
    Kun hos de helt store dyrehospitaler de absolut ikke vil være med på den ide. Forstår godt logistikken er umuligt for dem, hvis alle kommer og aflevere og henter løbende og de fleste af mine hunde har været helt ok med det.
    Men den ene af mine har været alt for voldsom til de selv skulle håndtere ham på den måde, så der fik jeg lov til at aflevere og hente som hos de mindre dyrlæger for alles sikkerheds skyld.

• #31   10. sep Audi reagerede absolut ikke.
    Det blev opdaget ved det årlige tjek. Et styk smadret kindtand som skulle ud.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#32   10. sep Tak for alle jeres svar, jeg er spændt på hvad de siger til Figos tand.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#33   10. sep Har dog altid afleveret omkring tidspunktet han skulle for, og så været med til at bedøve hundene og er blevet ringet op så snart de er klar til at komme hjem

Det er også sådan jeg forventer det sker hos min dyrlæge, men må lige tjekke. Da Figo skulle i røngten for at få fotograferet hofter og albuer kom vi til den tid han skulle til og så ringede de da de var færdige ca. 45 minutter efter. Men det er også bare den lokale lille dyrlæge smiley

• #34   10. sep Til et årligt tjek og vaccination opdagede dyrlægen to knækkede tænder i Linas mund. På anbefaling fra HG'er tog jeg til Jens Ruhnau i Måløv. Han røntgenfotograferede for at se, om der var hul til nerve. Det var der ikke, så de knækkede tænder behøvede ikke at blive fjernet. Til gengæld havde Lina to andre små knæktænder, der skulle ud.
    Jeg havde INTET mærket på hende overhovedet.

Da Lina skulle i narkose, sad jeg med hende, til hun sov - og blev ringet op, da hun skulle vågne igen, så jeg var der, inden hun gjorde dette. Diverse dyrlæger har vænnet sig til, at jeg VIL være der smiley Jeg får så ondt i hjertet, når jeg hører hunde stå i bure og "græde" smiley

• #35   10. sep Hos min dyrlæge hedder det sig at man aflevere dyr mellem 8 og 9 og så tager de dyrene i løbet af dagen.
    Men det accepetere jeg ikke. Så jeg plejer at få en tid kl. 9 og er der til hunden sover og så går de igang når jeg går ud af døren.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#36   10. sep Hos min dyrlæge får man en tid i løbet af dagen, så jeg tænker at hunden kommer til når den har tid, men må hellere spørge for en sikkerheds skyld smiley

• #37   10. sep Jeg har ikke læst opslaget.

Baby knækkede en tand sidste år, ned til nerven. Han reagerede overhovedet ikke.
    Jeg opdagede det, og var ikke i tvivl om, at den var knækket ind til nerven, da man kunne se nerven i tanden var blottet.

Han fik den rykket ud smiley

• #38   10. sep Clinton knækkede en hvalpetand. En af hjørnetænderne. Jeg fik den rykket helt ud. Det viste sig at være et meget lille indgreb der kunne klare bare med en lokalbedøvelse, da tanden alligevel var på vej til at blive løs. Jeg tror jeg gav 1100 kr.
    Perle har en død hjørnetand - dvs. et eller andet sted må den jo have en skade. Den har været død i 2 år nu og der er intet at mærke på hende. Vi holder selvfølgelig øje med tand og tandkød, men indtil videre lade vi den bare sidde.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#39   10. sep Hvor er det egentlig vildt at vores hunde er så gode til at dække for smerte - jeg synes jeg er døden nær hvis jeg har tandpine smiley

Dyrlægen mente han kunne have ondt da han begyndte at savle lidt rigeligt da hun rørte ved tanden. Måske det bare er et tilfælde - han er jo en værre savlefrans, men vi tjekker for en sikkerheds skyld.

Dyrlægen får frit slag til at gøre det de finder bedst - også selvom det betyder at han kommer til at mangle en af de store bisser.

• #40   10. sep Ida, en af mine har fået opereret en hjørnetand ud. Hun brækkede den eller snarere selve tandrækken i overmunden, så tanden stod i en 90 graders vinkel ud af munden på hende. Det skete selvfølgelig udenfor almindelig åbningstid, men det kunne på ingen måde vente, så jeg var medhjælper hos dyrlægen til at få den helt ud.

Det er vel en 8 år siden, men jeg husker det som ikke voldsomt dyrt i betragtning af, at det var en søndag aften. Jeg tror, vi snakker omkring et sted mellem 4000 og 5000.

Hun kom sig hurtigt efter operationen, og det var altså ikke noget man lagde mærke til eller tænkte over, når man så hende. Og hun fungerede fint uden den tand.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#41   10. sep Hold da op, det lyder voldsomt Lene! Godt at hun fik den ud!

Ja det lyder til at det ikke bliver så dyrt som jeg frygter (heldigvis har jeg forsikring, men stadig træls at det skal ske ugen inden jeg skal på ferie smiley )

• #42   10. sep "Har jeres hund prøvet at knække en tand?"
    Ikke endnu, men han lever livet farligt smiley

• #43   10. sep Ida, ja det var voldsomt. Men som sagt, hun levede fint uden den tand.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#45   10. sep Hov argh kom til at slette!

Nå men jeg tænker også han fint klarer den uden, det er kun mig der synes det er synd for hans smukke smil smiley

profilbillede
  • #46   10. sep For fjernelse af en tand i narkose koster det Ca 3600kr hos den tand dyrlæge jeg bruger smiley 9000kr for en krone og Ca 3000kr for en plast fyldning smiley

• #47   10. sep Ja ok, Jaffa's var i overmunden, så det så man ikke rigtig. Der var læbe ned over. Det er nok mere tydeligt i undermunden.

• Anna K
    Anna K Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 1 Svar: 4
    #48   11. sep Vi har haft en del tandproblemer med vores labrador.. Både helt fra hvalp og som voksen hund.. Selvom hunde klarer sig "godt" med tandproblemer, så vil jeg nu alligevel mene, at det er vigtigt at passe på bisserne..

Jeg fik hjælp fra denne artikel med gode råd - og siden har vi ikke haft problemer med tænderne overhovedet = https://omhundehvalpe.dk/hvalpetaender/

Måske det kan hjælpe.. Rigtig god aften! Kh Anna

• #49   17. sep Har aldrig oplevet en hund der reagerede på knækkede tænder, hverken på de små, hjørnetænder og uanset om der er knækket ned i nerven eller ej. Men har også en race der er lidt for "sej" ift deres eget bedste smiley og lidt for uigennemtænkt og voldsom til at undgå knækkede tænder smiley

Med hvalpe får jeg dem trukket ud, med de store afhænger behandlingen lidt hvad for en tand og hvor meget der er knækket. Har fået sat plast over en nerve 1 gang, men min erfaring er ikke at det holder smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#50   17. sep Figo virker heller ikke på nogen måde påvirket. Han har været på smertestillende i en uge nu for en sikkerheds skyld, men kan ikke mærke forskel på ham.

Han skulle have været til tandsyn/operation på torsdag, men da jeg er blevet syg og skal opereres der, måtte vi udskyde Figos besøg hos dr dyr smiley

• #51   17. sep Sådan kan det jo gå smiley God bedring!

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#52   17. sep Tak smiley

• #53   i går kl. 08:16 Ja, god bedring med dig selv.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#54   i går kl. 08:46 Mange tak smiley

• #55   i går kl. 23:29 God bedring til dig, Ida smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#56   i dag kl. 00:02 Mange tak Ann-marie smiley

Kommentér på:
Har jeres hund prøvet at knække en tand?