{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Flyselskaber forbyder fladnæser
  • #1   3. okt Grotesk at det er flyselskaberne, der skal tage ansvar - men fedt at de gør det.

Det er jo altså noget af et vink med en vognstang til dem, der ikke har forstået alvoren for de hunde...

• #2   3. okt Spøjs liste. Hverken Bullterrier, amstaff, pitt eller staffy slår mig ikke som specielt fladsnudede smiley Og vejrtrækningsproblemer er da vist ikke noget de lider specielt meget af (pitt'en har vist ikke specielt mange helbredsproblemer sådan helt generelt).
    Jeg tror desværre ikke at listen får avlere og ejere til at ændre noget som helst. Det er jo ikke så længe siden at der var en undersøgelse, der viste at selvom folk havde haft en hund af en givet race, der havde været et meget dyrt bekendtskab mht dyrlægeudgifter, så ville de gerne købe en magen til igen.

• #3   3. okt Det blev jo også forbudt i Maj 2018 …. men blev ophævet igen 3 dage efter .

• #4   3. okt Samme flyselskaber?

Og er man så, som ejer / opdrætter, ligeglad for "nu blev det jo bare ophævet efter 3 dage, så de tog fejl" ?
    Eller hvordan forholder man sig til det?

• #5   3. okt Det var Norwegian , der forbød det i Maj 2018 …. men ophævede det i gen 3 dage senere …. men anbefalede i stedet at man gik til dyrlægen og fik undersøgt om "Fladnæsen " kunne tåle at flyve . smiley

• #6   3. okt Husker også det har været oppe at vende før, og det ændrede jo ikke det store dengang (vidste så ikke, det blev ophævet igen efter kun tre dage), så jeg tror desværre ikke, man skal regne med, det får den slags refleksioner - jeg kunne bedre forestille mig en reaktion i form af underskriftindsamlinger mod sådan et forbud, opråb om diskrimination mm.

• #7   3. okt Michelle - jeg tror desværre du har ret.

• #8   3. okt Idéen, tanken er god, endda rigtig god, men som sædvanligt når bureaukrater, måske oven i købet djøffere skal udfærdige lister, så går det galt. Som i helt galt.
    Den amerikanske pitbull er formentlig blandt de racer, der sidst mister luften. Så kom igen!

• #9   3. okt Jeg ved sq ikke.
    Jeg synes personligt at det må være et vink med en vognstang til ejere og opdrættere af de kortnæsede hunde, men naturligvis kan man vinkle den til en dårlig liste og på den måde fjerne fokus smiley

• #10   3. okt Det er da i den grad et vink med en vognstang at en hund ikke kan klare en flyvetur, grundet noget så simpelt som vejrtrækning.
    Er med på at en flyvetur kan være en voldsom oplevelse for nogle hunde, men det bør sku ikke være grundet vejrtrækning.

• #11   3. okt Man kan da håbe, at sådan en udmelding får nogen til at tænke sig om. Desværre tror jeg at mange bare vender det blinde øje til. Deres hund er jo ikke syg...

Jeg så lige i en tråd på Facebook, med en fladnæset hund som gik i kramper, fordi den ikke kunne trække vejret. Ejer overvejede aflivning eller operation og spurgte om folks tanker. Her skrev en, at når man køber sådan en race, så må man påregne en ekstra udgift til operation af svælg og næsebor. Det synes jeg virkelig er langt ude, at man accepterer, at sådan er racen bare.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 62 Følgere: 991 Emner: 191 Svar: 5.777
    #12   3. okt Husker jeg galt, eller har der, for længe siden, været en historie, om en hund der døde under flyrejsen? En fladsnude.

• #13   3. okt Det burde få folk til at tænke. Men jeg tror ikke det gør det.

• #14   3. okt Det er da sket mere end én gang at en fladsnudet hund har mistet livet under en flyvetur.
    Og ja, det burde være et wake-up call til ejere og opdrættere af dem. Men så længe det kun er nogen flyselskaber der har sådant et forbud så kan folk bare finde et andet selskab og så får det ikke den store betydning.
    Det kommer desværre til at fremstå en smule 'uproffesionelt', når så de har racer på listen som ikke rigtigt er brachyocephale. Mange rottweilere har da ikke længere næser end amstafferne og man skal heller ikke søge ret længe på American Bulldog for at finde nogle særdeles brachyocephale exemplare (med næsten lige så flade næser som EB), men det er måske OK at de ikke klare flyveture ????
    Men ja, det skriger virkelig til himlen at folk acceptere, at det åbenbart bare er sådan racerne er og at det ganske enkelt bare er en del af pakken at man nærmest, som udgangspunkt, skal forvente at hunden skal have opereret næseborene større, have nyt luftrør eller have fjernet noget af den bløde gane for at få et nogenlunde tåleligt liv. Jeg forstår ganske enkelt ikke at man kan få sig selv til at træffe det valg.

• #15   3. okt Jeg er nok lidt blond.. Men kan ikke se hvordan det forbud skulle få folk til at tænke sig om ift de racer?

• #16   3. okt Hvis man har en så skravlet race, at den ikke vurderes i stand til at klare en flyvetur. Det burde i min optik få avlere til alvorligt at prioritere sundhed og købere til at se efter helt andre racer.

• #17   3. okt Tænk, hvis mennesker holdt op med at finde deforme hundeansigter charmerende. SÅ skete der nok noget. Næppe før, for tilsyneladende rager det ejere af fladsnuder en hattenål, at deres hund - eller andre hunde af racen - har problemer med at trække vejret smiley smiley

• #18   3. okt Allerede for et par år siden forbød Brussels Airline (Sabena) flyvning med fladnæser.
    Min vens franske Bulldog ville de ikke længere have med.
    Hunden var dengang 8 år, og havde nok fløjet med dem de første ti gange.
    De bor i Brussel.
    Han (ejeren) fik valget mellem at få en eller anden til at hente hunden i lufthavnen eller få refunderet sin billet.
    Han fik en god ven til at hente hunden og jeg "arvede" transportkassen smiley

• #19   3. okt Når man læser denne tråd , føler man sig som en rigtig dum sk** , hvis man har … eller har haft hunde med " flade næser " .
    Jeg har haft både Bull Mastiff … ( som dog ikke havde sååå flad næse … men alligevel )

Jeg har haft Cavalier … som begge blev 11 år og 13 år , de kunne også godt trække vejret.

Min gamle Mops Carlo , som glad travede med på f.eks Bellahøj kræmmermarked om sommeren til han blev 10 - 11 år , kunne også godt få luft … han blev næsten 14 år.

Og nu har jeg Mopse - Lilly , hun er nu 2 år og spurter også glad afsted uden problemer.

Man KAN altså godt få sunde " Fladnæser " …. ,man skal selvfølgelig se sig godt om , hvor man køber dem , og ikke vælge ekstremerne . ( som man for det meste ser på udstillinger smiley )

PS: …. og jeg flyver desuden heller ikke med dem . smiley

Jeg føler jeg bliver moppet her …. smileysmiley

• #20   3. okt Jeg synes, jeg flere gange har læst om sådanne tiltag, og har ikke indtryk af, at det har haft nogen effekt. Ja, det er et vink med en vognstang, men mon ikke der efterhånden er så meget debat om de flade næser og så meget oplysning om de medfølgende problemer, så det her bare er endnu et vink som så mange andre, der heller ikke har den store effekt. Og langt de fleste skal alligevel ikke ud og flyve med deres hunde.

For øvrigt er det kun i lastrummet, de ikke må komme, så flere af de små racer samt katte kan vel flyve med i kabinen. Og så er jeg enig med Mette, det tager noget af seriøsiteten, at have flere ikke brachyocephale racer med på listen.

Umiddelbart tror jeg, at de fleste ejere og opdrætter godt ved, at deres brachyocephale hunde ikke er så sunde, men de vil have dem alligevel, og tager så det hensyn der kræves.

• #21   3. okt Hvordan tager man "hensyn" til en hund, der ikke kan trække vejret ordentligt??

• #22   3. okt Tja, hvad ved jeg, jeg har aldrig haft sådan en, men jeg tænker på ting som at passe på ikke at gå for langt med den eller lade den lege for voldsomt, passe ekstra på når det er varmt, vel generelt pakke den lidt ind i vat i overført betydning og ikke stille for store krav i forhold til bevægelse. Måske kommer det ganske af sig selv som resultat af problemer med vejrtrækning.
    Men jeg går ud fra, at man vælger sådan en hund velvidende, at den vil være begrænset i forhold til bevægelse og motion.

• #23   3. okt Beklager, det er sort snak for mig, det der.

Medmindre man naturligvis krydser for et handicappet barn, når man venter sig.
    Ellers giver det ingen mening.

• #24   3. okt Min venindes mops skulle have et badebassin at afkøle sig i, så snart temperaturen nærmede sig 20 grader. Selv når den bare tussede rundt i haven Tragisk synes jeg.

• #25   3. okt Næh, det var heller ikke noget, jeg kunne tænke mig. Men jeg må jo konstatere, at rigtig mange skaffer sig sådan en hund, og så kan man vel kun gætte på, hvad tanker de gør sig, og det er så det, jeg forsøger. Altså gætter. Jeg forestiller mig, at folk, der skaffer sig sådan en hund, gør sig nogen tanker inden, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

• #26   3. okt Det tror jeg ikke de gør.
    De køber den fordi den er sød og sjov - og ser pæn ud.
    Kan kun svært forestille mig, at de tænker hunden ind i det.

• #27   3. okt "Man KAN altså godt få sunde " Fladnæser " …. ,man skal selvfølgelig se sig godt om , hvor man køber dem , og ikke vælge ekstremerne"

Bl.a. de franske og mopserne ER ekstreme, Nittib. Men det er da dejligt at høre, at Lilly både kan trække vejret frit og drøne rundt.

• #28   3. okt Hvorfor er staffen på den liste?

• #29   3. okt Tænker staff, AST m.fl. er på på baggrund af "farlig race" og ikke helbred...

• #30   3. okt Er staffen farlig? smiley
    Men så burde man da skrive at de racer ikke er velkomne pga farlighed og ikke pga dårlig vejrtrækning

• #31   3. okt AG - nu er det der vel bare en generel liste over hundr, der ikke må flyve med de selskaber, som DKK så har postet i sammenhæng med at fladnæser så (heller) ikke må flyve i lastrummet længere.

Om staffen er farlig skal jeg ikke kunne sige, men dem var jo da også blandt de hunde, der meget nemt kunne være røget på forbudslisten herhjemme, da den af mange opfattes som muskelhund.
    Jeg ved da heller ikke, om det er det, der er årsagen, men kig på listen - alle der ikke er fladnæser hører til racer, der i flere lande har særlige restriktioner, så det kunne da meget vel være årsagen.

• #32   4. okt Jeg gik ind på de tre flyselskabers liste og tjekkede hvad de selv skrev. Ud over at de har amstaff, pittbull, staffy og bullterrier på deres liste over 'bracycephale' racer så er de også på lister over farlige hunde (lufthansa kalder dem sågar kamphunde) som skal have særlige transportbokse (der var også andre racer på farlig hund listerne fx Rottweiler). Lufthansa har også en liste over racer som ikke måtte indføres i Tyskland: pittbull, amstaff, staffy og bullterrier (er de racer forbudte i Tyskland???).
    Mht brachycephale racer som fx mops, FB og EB så må jeg altså helt ærligt indrømme at jeg endnu har til gode at møde et eksemplar, der seriøst kunne holde til det som 'langnæserne' kan uden at tabe pusten fuldstændigt. De smider sig som regel på maven i græsset og PUSTER efter max 10 min. Jeg ser det gang på gang på fx hvalpehold at de små kortsnuder ikke kan holde til nær det samme som deres langnæsede holdkammerater.
    Læser man lidt hvad dyrlæger skriver og hvad der står i deres undervisningsmaterialer, så er det nærmest umuligt at finde en brachycephal hund, hvis vejrtrækning ikke er påvirket af det korte snudeparti i en eller anden grad. Bl.a. er det jo absolut ikke normalt at en vågen hund 'snorker' eller 'grynter'. Jeg tror at det sker en 'parallellforskydning' i hvad man opfatter som en hund med sund vejrtrækning smiley Med den forkortede del af ansigtskraniet følger jo også meget ofte forsnævret luftrør, små snævre næsebor og for langt ganesejl. Alt sammen noget der selv i meget meget milde grader ikke kan undgå at komme til at kunne mærkes.
    jeg havde en 'minibull' på hvalpehold her i foråret. Ejer havde tidligere haft FB men nu mangtede han ikke flere syge hunde. Han elskede bullersindet og havde fundet et alternativ. Godt nok er det ikke en anerkendt race eller noget (tror den bestod af noget FB blandet med staffy og et eller andet mere). Den havde en meget længere næse end FB og den kunne sagtens følge med i legen med rottweiler, irish springer, labradoodle o.l. efter træning. Den kunne trække vejret frit og uhindret, der kom ikke nogen underlige snorkelyde fra den og sidst, men ikke mindst, kunne den bevæge sig. Et virkelig godt alternativ smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 10 Emner: 44 Svar: 3.728
    #33   4. okt Jeg tror desværre ikke en sådan liste vil få nogen til at "vågne op". De har jo lullet sig ind i en forestilling om at sådan er racen jo.

Og mht. at tage hensyn til hunden, så kender jeg nogen der har en fb, den må ikke lege mere end 10 minutter ad gangen, den må ikke komme i vand da den ikke kan svømme, den må ikke lege eller gå tur når temperaturen er over 25 grader og den må ikke drikke vand for hurtigt.

• #34   4. okt #33

smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #35   4. okt Ida, præcis ejerne tager hensyn. Men trist at det skal være sådan. Og desværre lader det jo ikke til at stoppe folk, for fra hvad man hører og læser er der mange, der rask væk skaffer sig en ny magen til, når den man har er slidt op. Og derfor ser jeg også flyselskabernes udmelding som bare endnu et vink med en vognstang, der desværre ikke får nogen særlig betydning.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 10 Emner: 44 Svar: 3.728
    #36   4. okt Helt enig, Lene. Hvis alarmklokkerne ikke ringer når hunden ikke kan løbe eller lege, så gør de det nok heller ikke fordi de ikke kan/må flyve.

• #37   9. okt Åse har ingen problemer med at få vejret, drøner afsted med 110km, vi går og løber snildt 7-8 km??
    Vi købte hende fordi faren til hende kom fra Tyskland og netop skulle være med til at de fik en lidt længer snude.
    Desværre har hun jo meget dårlige øjne pga pigmentering det kommer desværre fra avlen, da hun allerede nu er halvblind??som 14 mån.

profilbillede
Kommentér på:
Flyselskaber forbyder fladnæser

x