{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Bedstemors hund {{forumTopicSubject}}

Godaften HG!

Sagen drejer sig om min lillebrors kærestes bedstemor som leder efter en hund. Jeg har sagt jeg gerne vil hjælpe med at vælge en god opdrætter og sørger for at hunden ikke bliver fra DBA osv da jeg igår holdte en lang tale om bl.a. dårlig avl etc etc etc.

Hun leder efter en mellemstyrelses hund med roligt sind, mellem motionsbehov og ikke for meget pelspleje.

Har i nogle gode foreslag??

Sætter stort pris på det.

Første hund jeg tænkte på var en dansk spids, men hun leder efter en hund i nærmeste fremtid og jeg ved der er så få af dem i DK.

Kommentarer på:  Bedstemors hund
  • #1   8. okt Skal den bare være klappehund eller vil den få træning, oplevelser og ture?

• #2   8. okt hvor mobil er bedstemor?

• #3   8. okt Jeg kan ikke gøre mig klog på det. Men tror det bliver en klappehund med ture. Altså kommer ikke til træning. Og aktivering der hører mere på kærlighed, hygge i hjemmet, byture og gode gåture. Hun er mobil nok og vil også gerne have en hund der kan komme på nogle gode gåture.

• #4   8. okt vil hun kunne passe pelsen på en Dansk spids?

• #5   8. okt Ja, hvis hunden er den rigtige har hun sagt at hun synes det er fint med pelspleje. Men som udgangspunkt er det noget hun vil undgå. Men jeg har sagt at man kan ikke finde den perfekte hund og man plejer at skulle gå på kompromis et sted - og pelspleje er der hvor hun godt vil gå på kompromis skulle det være.

• #6   8. okt Spidshunde er alt for kvikke til at kunne nøjes med kæl. De kommer til at handle selvstændigt og selv finde aktivering, som bedstemor helt sikkert ikke synes om.
    Jeg vil anbefale at holde fokus på de racer, der er i selskabskategorien. Og så alligevel understrege over for hende, at alle racer har behov for en eller anden form for udfordring og problemløsning i hverdagen, fx søgeøvelser.

• #7   8. okt Elsker fordommene smiley
    Jeg kender mange "bedstemødre" der er langt mere aktiv end jeg selv smiley
    Er det så svært at have lidt tiltro til at andre mennesker kan træffe en ansvarlig beslutning selv:-)

• #8   8. okt Caroline - Det kommer jo også an på alderen smiley min mor (datterens bedstemor) er meget aktiv.

min egen bedstemor er ikke.. Hun ville ikke kunne håndtere en aktiv hund..

Det er derfor jeg bl.a. spurgte til hvor mobil hun er og med pelspleje..

• #9   8. okt Jeg tænker bare at bedstemor godt kan tænke lidt selv også smiley

Og alder kan du ikke bruge til ret meget idag.. der findes friske damer på 85 og livstrætte og slidte på 58.

• #10   8. okt nu kræver det en del mere end livsglæde at have hund smiley

• #11   8. okt Ja min pointe er da at bedstemor nok godt ved det, det behøver der vel ikke hundeguruer med fordomme om ældre mennesker til at fortælle hende?

• #12   8. okt Så tror jeg du har misforstået tråden smiley

• #13   8. okt Det tror jeg ikk.. der blive spurgt til hjælp til racevalg og straks stilles der spørgsmål ved fysisk kunnen fordi det er en bedstemor, de evner åbenbart ikke at tænke selv sådan nogle smiley

Men jeg hopper ud, jeg vil ikke forstyrre mere og håber bedstemor finder en god race smiley

• #14   8. okt Nu spurgte jeg fordi det giver ingen mening at anbefalde fx en sirbirisk husky til en der ikke kan komme særlig meget rundt..

Eller en med MEGET pelspleje hvis det ikke er det bedste ønsker...

• #15   9. okt Bedstemor eller ej, det giver under alle omstændigheder ingen mening at anbefale en husky af nogen slags til en, der i sin korte ønskeliste beder om forslag til en rolig hund med mellem motionsbehov. Hvad enten vedkommende er mobil eller ej, er det jo tydeligvis ikke det, der ønskes.

• #16   9. okt Hun leder efter en mellemstyrelses hund med roligt sind, mellem motionsbehov og ikke for meget pelspleje.

Så giver det ikke nogen mening at foreslå en husky smiley

• #17   9. okt Jeg tror måske at du skal snakke lidt mere med bedstemor om hvad hun har af ønsker til hunden og ikke mindst hvad hun kan tilbyde hunden (hvor meget motion, hvor meget mental aktivering, hvor meget alenetid osv).
    Min mor er 74 og har en cairnterrier. Min mor er den type pensionist man skal booke i god tid hvis man skal lave en aftale med hende for hun flyver og fare rundt til alt muligt hele tiden. Min mor er meget rask og rørig. Fysisk er hun megaaktiv og går til både dans og gymnastik og går dagligt lange ture med hunden (turene er min 5 km lange - og nogle gange både 10 og 12 km). Vi bor 30 km fra hinanden og det meste året kommer hun på cykel (ganske vist el-cykel men alligevel) når hun kommer på besøg (med hunden i cykelkurven smiley ). Hun bruger også dagligt tid på at lege med Coco (det hedder vovsen) og give den mental aktivering. Den slags 'bedstemor' kræver jo en ret aktiv hund og jeg tænker at en pekingeser eller sådan noget nok ikke lige var hunden for min mor smiley Det man skal overveje når folk oppe i årene skal have hund er noget der er lidt svært; hvad skal der ske med hunden hvis ejer dør eller pludselig bliver syg. Skulle der ske min mor noget flytter Coco hjem til os. Det har vi aftalt.

• #18   9. okt er det egenlig ikke præcis samme overvejelser, der altid skal gøres, inden man anskaffer sig hund?

• #19   9. okt Bedstemor stod på venteliste til en lille labradoodle, men der var ingen tæver tilbage. Jeg sagde hvad med en lab i stedet (men den sagde hun var for stor), så foreslog jeg en mellem/toy puddel, men dem er hun ikke så vilde for - hvilket er skørt siden hun stod på liste til en doodle. Hun faldt tilgængeld helt for den danske spids, men dem er der ingen af p.t/nærmeste fremtid. Nu snakker vi lidt om en Engelsk Cocker Spaniel, dem har jeg kendt mange af og tænker hun vil få meget glæde af sådan en. Jeg gav hende nummeret til en opdrætter jeg kender, og sagde at hun skulle ringe og snakke med dem og se hvad opdrætteren havde at sige vedr hvad bedstemor har at tilbyde. Nu må vi se hvad bedstemor konkluderer.

• #20   9. okt Hvad med en caveli king Charles spaniel smiley

• #21   9. okt Schipperke - der er 5 stk til salg på https://koebhund.dk/kb/schipperke

• #22   9. okt prøv at skrive til selskabet for dansk spids. de kan vejlede jer. køb med DKK bog da de andre er samojede mix og ligger langt fra dansk spids som i DKK.

en ældre ds kunne måske være en mulighed.

Min erfaring er at racen skal bruges for at trives men de er ukomplicerede. noget mentalt kombineret med lidt træning og gode gåture.

men de kan ikke nøjes med korte ture. det er en sportshund som skal have afløb for energi.

man skal regne med 1,5 times ture dagligt plus det mentale.men har man ikke det bør man nok overveje en kat i stedet

• #23   9. okt Jeg vil også klart anbefale Cavalier eller måske Pekingeser.
    Cockere er meget aktive og selvstændige hunde, som kræver en hel del som unge.

• #24   9. okt måske tænke andre baner - mynderne, italiensk/whippet?

Schnauzer - chinese - tibetans spaniel

• #25   9. okt Jeg er lidt nysgerrig, hvorfor ikke en hund fra DBA?

Selvom du køber fra en opdrætter og forældrehundene er tjekket for nærmest alt hvad der er at tjekke for, så er det alligevel ikke en garanti at hunden ikke fejler noget.

Er kriteriet ikke nærmere at hunden ikke skal komme fra en hvalpefabrik?

• #26   9. okt Pekingeseren er dejlig og kræver ikke km gåtur dagligt. Eller en lille sød puddel smiley

Man kan da sagtens finde en go hund på dba.. gode opdrættere/folk med omplaceringshunde bruger det også

• #27   9. okt glemte lige

der var absolut ingen pelspleje ved min ds. det kan dog varierer.

• #28   9. okt Jeg er lidt nysgerrig, hvorfor ikke en hund fra DBA?

Fordi ingen opdrætter, med respekt for sin race, sine hvalpe og sig selv annoncerer på dba.
    Dba er fyldt med annoncer fra hvalpefabrikker, hundehandlere og gadehundeorganisationer. Det er ikke dér, man finder de gode købere (medmindre man gider have 20 samtaler pr. hvalp, for at finde dem).

• #29   9. okt men ja, hvis hun er frisk på en omplacering. Så findes der altså nogle skønne hunde på internaterne smiley
    Jeg kan ikke liiige komme på en rolig mellemstørrelse (Vi snakker 10-15 kg, ikke?)

• #30   9. okt Jeg har nu set mange anerkendte og gode opdrættere der har annoncer på dba smiley Af dem jeg kender til. Der er selvfølgelig også meget skod derinde

• #31   9. okt Japansk spids.
    Eller sådan noget som kromfohrlænder.

• #32   11. okt Har heller intet imod dba som sådan. Der er skam gode opdrættere der annoncerer der har jeg da set (især hvis de ikke er så populære), men langt de fleste annoncer er ups kuld uden tjekkede forældre eller blandinger hvor avler kan tjene hurtige penge på et trend.

Jeg takker mange gange for alle jeres foreslag. Det har været en kæmpe hjælp. - jeg viste hende alle racerne det er blevet nævnt. Men jeg har fået fortalt at bedstemor har taget kontakt til nogle af de King Charles og engelsk Cocker opdrættere som jeg henviste til. Ved endnu ikke hvad den endelig beslutning bliver. Jeg foreslog også at hun kunne overveje en omplacering, men det tiltalte hende ikke helt.

Kommentér på:
Bedstemors hund

x