{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.133 visninger | Oprettet:

Ida og Figo
Ida og Figo
Online Tilmeldt:
22. mar 2017
Følgere: 11 Emner: 51 Svar: 4.012

Erfaring kemisk kastration {{forumTopicSubject}}

Ja jeg havde jo altid forsvoret at Figo skulle kastreres. Flere ved at han var usikker og stresset som ung og derfor tænkte jeg at det nok ikke var det smarteste at kastrere en sådan hund.

Men på det sidste er han altså blevet meget hårdt ramt af tæver - både i og udenfor løbetid, og når vi bor hvor vi bor og der er masser af tæver omkring synes jeg ikke det var fair overfor ham.

Han blev kemisk kastreret for ca 2 uger siden (jeg ved godt der først er resultat efter 4-5 uger) og indtil videre er der ikke det store at mærke på ham (udover at han er meget mere ligeglad med de hidsige hanhunde i kvarteret der råber røv til ham, og det er jo sådan set positivt nok), men dyrlægen sagde at når han har den alder han har (5 år), så kan meget af hans adfærd overfor damerne sagtens være blevet dårlige vaner og ikke nødvendigvis forsvinde med kastrationen og det giver jo god mening, så derfor er jeg nysgerrig på jer andre der har kastreret en hanhund og hvad I har af erfaringer smiley

Kommentarer på:  Erfaring kemisk kastration
  • #1   27. nov 2019 Vores tidligere avlshan blev kemisk kastreret fra han var 11 år og til han blev aflivet 14,5 år gammel. Det fungerede super godt. Han reagerede kun lidt på vores tæver når de havde ægløsning, men slet ikke så de skulle lukkes fra hinanden.
    Det er korrekt at der skal gå mindst 5 uger.

• #2   27. nov 2019 Min gamle hanhund blev kemisk kastreret da han var godt 4 år og det havde den ønskede effekt. Han var en hanhund med stor seksualdrift og det forsvandt da han blev kastreret, ellers forblev han som han var før. Et stort plus var at vi fik bedre kontakt med hinanden når vi var ude, da han ikke længere havde fokus på de dejlige tæver, men derimod kunne koncentrerer sig om mig.

For godt et år siden fik jeg en omplacering på dengang knap 3 år. Han er også blevet kemisk kastreret. Også med succes.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

#3   27. nov 2019 JT, det er nemlig bl.a. fordi jeg har svært ved at komme i kontakt med ham nogle gange på vores ture. Jeg har altid været vant til at gå og lave lidt øvelser med ham på vores ture, nu kan jeg godt droppe alt der hedder kontakt hvis en tæve har gået der smiley

Han er også blevet vildt uhøflig. Alle damer han møder så han gerne at han fik lov til at sniffe og slikke bagi. Løbetid eller ej.

Det allerværste er dog når han ikke kan sove og render og pruster og piver hele natten.

• #4   27. nov 2019 Min veninde havde en hanhund der var 5-6 år da han blev kastreret, han blev ved med at være glad for løbske tæver
    Og nåede en enkelt gang også at springe på én

• #5   27. nov 2019 Ida jeg håber det bliver ligeså stor en succes for dig og Figo som det blev for min hund og mig.

• Ida og Figo
    mar 2017

#6   27. nov 2019 Æv Ditte, det er netop det jeg frygter.

Tak JT, det håber jeg også!

• #7   28. nov 2019 Hannibal var kemisk kastreret over flere omgange, og hos ham havde det den ønskede effekt, så han igen kunne fungere i en normal dagligdag. Han var så kun 3 år første gang. smiley

Anton blev kirurgisk kastreret som 9-årig, pga. testikelcancer, og vi fik at vide, at det ikke var sikkert, at vi ville kunne mærke forskel på ham - men det kan vi. Ikke at han var slem før, kun hvis han fik en tæve i løbetid lige op i hovedet. smiley Men nu kan han fint snakke med tæver i løbetid uden at reagere, men uhøflig er han stadig, desværre - han går direkte efter "bagdelen" på tæverne, den lille player. smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#9   28. nov 2019 Åh jeg håber godt nok det kan hjælpe Figo.

Jeg kan naturligvis godt leve med at han er dameglad, men "besættelsen" og de dårlige nætter håber jeg godt nok forsvinder!

• #10   28. nov 2019 Vt kan du give ham munkepeber indtil virkningen af den kemiske indtræder. Det virker rimeligt godt. Vores Maja er i dag på da 14 og først nu begynder Nemo så småt at gå og småslikke hende bagi. Jeg forventer ægløsning i morgen eller lørdag.

• Ida og Figo
    mar 2017

#11   28. nov 2019 Nå ja, det har jeg da vist hørt om!

Det er ikke SÅ slemt lige nu, men jeg tænker det kun er til en af tæverne i kvarteret kommer i løb.

• #12   28. nov 2019 Jeg har et vennepar som fik deres kemisk kastreret pga tæver og at han var aggressiv over for andre hunde, efter 5 måneder var der stadig ingen ændring og de fik taget blodprøve på ham, for at se hans om det var fordi det ik virkede på ham og han var ikke modtagelig over for den kemiske, så han blev derefter kastreret og nu er han bare den skønneste hund og tæver i løbetid, ja dem flipper han ikke over mere

• Ida og Figo
    mar 2017

#13   28. nov 2019 Gud hvor vildt, har aldrig hørt om en hund der ikke reagerer på kemisk kastration. Men godt at de fik tjekket så de ikke bare afskrev kastration.

• #14   28. nov 2019 Balder fik en kemisk kastration (sprøjte) i januar (da han var 8), da hans tævebesættelse var blevet en for stor byrde for ham (og os, for nu at være fair). Efter 2 mdr, da den i princippet havde en måned tilbage og testosteronproduktionen ville øges igen, prøvede vi på dyrlægens anbefaling en chip. Den skulle være udløbet i september, mens hans kugler er stadig små.

Balder er blevet mere kælen, både med at han accepterer kys og nus, men også at han selv opsøger selskab, hvis han synes han trænger til lidt kontakt. Og så går han ikke fra maden, når der er sexede tæver i nabolaget. Til gengæld ved han stadig, hvad deres duft betyder, så han kan stadig finde på at slikke på sexet dametis (aaaadr). Hans opførsel over for andre hunde og hanhunde er komplet uforandret.

Vi er enige om, at vi bare lader chippen gøre sit, og så ser vi, hvad der sker, når hans kugler kommer tilbage. Hvis han fortsætter som nu, gør vi intet. Hvis testosteronproduktionen skaber adfærdsproblemer, så bliver han chippet igen. Jeg vil være ked af det, hvis min søde, kælne hund vender tilbage til at råbe "ad bad morfnat", men det er ikke etisk forsvarligt at chippe ham for at have en krammepartner.

• Ida og Figo
    mar 2017

#15   28. nov 2019 Hehe Figo KAN ikke blive mere kælen og krammeagtig smiley
    Ej jeg håber Balder beholder glæden ved nusning smiley

Men det er da egentlig lidt pudsigt for det virker som om den der tævebesættelse ofte rammer lidt ældre hanner der ellers ikke har haft problemer med det.

Figo har gerne før ville slikke dametis og måske give det et halvhjertet forsøg på parring hvis man mødte en tæve i løbetid, men jeg har aldrig oplevet ikke at kunne komme i kontakt med ham, at han sover dårligt, at han stikker af(!). Dét vil jeg meget gerne undgå.

• #16   28. nov 2019 Sådan går det jo også tit med ældre menneskehanner, måske derfor den røde sportsvogn blev opfundet. smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#17   28. nov 2019 smiley smiley smiley

• #18   28. nov 2019 HAHAHA! Åh, så sandt. Balder var nærmest upåvirket de første 4 år af sit liv, og kunne gå ture med højløbske tæver uden at være mærket af det. Så ramte han de 4 og begyndte at pibe og slikke tis. Så ramte han 7½ og begyndte så småt at gå fra foderet. Så ramte han 8, optrappede endnu mere, og så valgte mor at snuppe kuglerne smiley

Mors lille møgkræ smiley

• #19   28. nov 2019 Skrighunden smiley smiley smiley

• #20   28. nov 2019 Murphy blev kemisk kastreret da vi fik Laura. Han HADER små hanhunde. De skal bare DØØØØØ. Det gør han stadig. Til gengæld har Laura lige været i løbetid. EN dag måtte vi lukke dem hver for sig (tænker at hun var højløbsk der). Han er fuldstændig ligeglad med hende.

Men jeg tror at jeg skal få taget en blodprøve på ham. For jeg er så ked af at han reagerer sådan på hanner (og enkelte tæver). Herhjemme er han jordens dejligste lille hund smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#21   28. nov 2019 Pt virker Figo lidt mere cool omkring hanner som han ellers før ikke ville kunne lide og jeg frygter det skyldes den øgede mængde testosteron som man siger der er de første 4-5 uger og at det bliver værre når kastrationen har sin virkning.

• #22   29. nov 2019 Jeg ved der er tale om kemisk kastration, men her giver Anders Hallgren også andre muligheder for at afhjælpe problemerne.

https://www.dyrefondet.dk/oplysning-om/laes-anders-hallgren/taenk-dig-om-foer-du-kastrerer/

Jeg forstår endelig ikke, hvorfor man rask væk kan kastrere andre dyrearter uden der tales om noget forker i det. Hvorfor er det så problematisk med hunde?

Heste, katte, kaniner, marsvin osv. Hvorfor rammes de ikke af problmer, eller gør de måske?

• #23   29. nov 2019 Palle, heste, kaniner, marsvin, osv er jo alle byttedyr, så jeg tror den frygtsomme natur ligger til dem uanset, og så er man nok mindre tilbøjelig til at tillægge kastrationen skylden, hvis dyret opfører sig mere frygtsomt.
    Katte skal jeg ikke gøre mig klog på - jeg forstår slet ikke katte smiley

• #24   30. nov 2019 A-S. Den køber jeg altså ikke. Fordi et dyr er et byttedyr, vil den vel stadig kunne blive markant anderledes ved kastration, skulle din tese holde stik.

Andre med et bud? smiley

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

Hunde: 1 Svar: 161
    #25   30. nov 2019 Jeg synes nu også der er bagsider med at kastrere f.eks. heste og katte, men der mangler helt sikkert noget forskning, vi ved jo alt for lidt om langtidsbivirkninger ved kastration af de arter. En anden grund til at det er mere accepteret at neutralisere nogle arter, er måske at de anses mere besværlige at holde.

Nogle problemer jeg kender: Alle mine katte, og de heste jeg har kendt, er blevet justeret i foder, ligesom man ofte må gøre med hunde. Risikoen for urinvejsproblemer øger ved kastrerede hankatte. Den usikkerhed som nogle gange bliver tydelig(/ere) ved kast. hanhunde, ser jeg også hos nogle nye vallaker, gerne dem der havde et ry for at være rigtigt "hingstede".
    Og så er der udseendet som meget tydeligt ændrer sig, heste er nok et af de bedste eksempler. Rigtig mange hingsteplag der kastreres, ender med at ligne hopper mere end hingste.

Billedet er f.eks. en der var godt på vej til at blive en rigtigt harmonisk hingst udseendesmæssigt, men han blev kastreret og endte med at ligne noget mellem en hoppe og et plag.

profilbillede
  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#26   30. nov 2019 Her i kontrast til faren. Muskelsætning ændrede sig, bugen blev mere rund (trods konstant slankekur, den stakkel smiley ) og hele det der hingstepræg forsvandt, og han fik en kæmpe vinterpels.

profilbillede
  • #27   30. nov 2019 Jeg tror, at der er forskel hos arterne, hvordan de påvirkes.

Jeg kender kun til marsvin, men der ændrer hannerne som regel ikke adfærd, når de kastreres. De forsøger stadig at charmere og parre brunstige hunner, og de kan stadig ikke gå sammen med andre hanner.

• #28   30. nov 2019 Jeg har i grunden aldrig hørt om et marsvin, der ændrede adfærd ved kastration. Og heller aldrig selv oplevet det i levende live.

De er nogle storcharmører og det bliver de ved med at være. De vil også stadig forsøge at parre hinanden. Det er i øvrigt også kendt viden, at det ikke hjælper at kastrere, hvis det er fordi man har to hanner, der ikke enes. Det ændrer ikke noget.

Om det er fordi de er byttedyr eller om der ligger anden forskning bag, det aner jeg virkelig ikke. Og det er jo egentlig interessant nok. Men jeg har nu engang aldrig set eller hørt om videre ændring i adfærd ved marsvin efter kastration.

Udover at det selvfølgelig bliver nogle ekstra glade hanmarsvin, når de så får lov til at gå hos en flok af tøser smiley

• #29   30. nov 2019 Tak for fine bud smiley

Krop er jo en ting. Dyret har det nok fint alligevel. Noget andet og mere alvorligt, er psyken og den adfærd dyret udviser efter en kastration.

Hvad så med tæver? Dem har man umidbart ikke noget i mod at neutralisere. Er der ud over vægtøgning og forandringer i pelsen, ikke nogen bagside?

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#30   30. nov 2019 Pessimist som jeg er ( smiley ) kan jeg ikke lade være med at spekulere, når nu det ydre ændrer sig så meget, så må der jo også ske nogle forandringer i det indre. Jeg håber dog at der snart kommer noget (mere) forskning indenfor området.

Tæver kan blive inkontinente, som følge af mangel af kønshormon. Og så kan psyket jo også ændres lidt der. Flere bivirkninger kan jeg ikke lige huske på stående fod. Men det er nok bredere accepteret at få dem neutraliseret, da risikoen for livmoderbetændelse senere i livet er så stor (og kendt).

• #31   30. nov 2019 Gælder det både for tæver der har født og dem der ikke har? Altså risikoen for betændelse?

• #32   30. nov 2019 Har en tidlig kasteration egentlig lige så dårlig virkning som de senere?

Ved katte fx. der kan katte og kaniner kan dyret godt finde på at fortsætte med at strinte hvis de bliver kastreret for sent.

Men hvis de kastreres før de er kønsmodne, så er der større chance for de aldrig starter med at strinte.

• #33   1. dec 2019 Palle, ja risikoen for livmoderbetændelse gælder ved alle tæver, hvad enten de har født eller ej.

• Ida og Figo
    mar 2017

#34   1. dec 2019 Har en tidlig kasteration egentlig lige så dårlig virkning som de senere?

Om den har dårligere virkning er nok ikke til at sige. Der er jo flere ældre hanhunde der ikke reagerer så meget på kastrationen men stadig er lidt for glade for tæver (se bare et par af svarene i denne tråd), men en tidlig kastration ved hunde kan have flere negative bivirkninger bl.a. øget risiko for forskellige kræftformer (bl.a. knoglekræft), HD, korsbåndsskader og muligvis også en masse andre sygdomme som cushings og lupus.

Derfor er det også fuldstændig sindssygt når en kennel sælger neutraliserede hvalpe, en hund bør ikke neutraliseres før den er kønsmoden.

Mht. strinten så er det jo noget man kan lære hunden ikke at gøre (eller komme tissebælte på. Personligt har jeg aldrig kendt en hund der strintede indenfor eller på nogen måde har haft interesse i det. Udenfor må han strinte alt det han vil smiley

• #35   1. dec 2019 #31:
    Der er teorier om at hvis en tæve har haft hvalpe er risikoen for livmoderbetændelse ikke så stor. Derfor mener mange opdrættere at sterilisation er overdrevet, for "deres tæver får sjældent LB".

• #36   1. dec 2019 Mette tror du lb forekommer hyppigere i nogle racer fremfor andre? En tæve fra vores første kuld for 15 år siden, fik lukket lb efter første løbetid. Vi har ikke oplevet det siden. Hverken på solgte eller egne tæver.

• #37   1. dec 2019 Palle, dyrlægeforeningen lavede en pamflet sidste år så vidt jeg husker, hvor de fraråder sterilisation og kastration uden medicinsk årsag.
    Det er absolut ikke alle, der synes sterilisation bare er super (herinde er der en overvægt af fortalere, men HG er ikke nødvendigvis repræsentativ trods alt...)

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#38   1. dec 2019 Der er forskning der peger på at det kan have en beskyttende effekt for tæver hvis de har født, men kun indenfor visse racer.
    Der er også flere racer der rammes hyppigere end andre, og andre hvor livmoderbetændelse ses sjældent, og der har længe været mistænkt en arvelig tilbøjelighed. Et af SLU (Sveriges Landbrugsuniversitet) pågående projekter er om pyometra, hvor de forsøger at finde en genetisk komponent.

• #39   1. dec 2019 Louise.

Muligvis...... Jeg fornemmer at der er en del goldentæver, som får LB. Men det er kun en fornemmelse smiley

• #40   1. dec 2019 Mette det giver jo mening, når Marie skriver som hun gør.

• #41   2. dec 2019 Cof har været kemisk kastreret et års tid nu. Først et halvårsimplantat, nu har han et helårsimplantat - han får det på grund af forstørret prostata.
    Vi oplever lidt forskelle på ham, men ikke voldsomt store. Han var 8 år, så hans adfærd var nok ret konsolideret allerede smiley
    På den positive side - han blev lidt gladere. Om det var hormoner eller fordi generne fra prostataen mindskedes ved jeg ikke, men han blev ganske enkelt mindre afvisende, overfor Bels' legeinvitationer.
    I forhold til hendes løbetid har han hidtil kun været påvirket under højløb, men så keglede han altså også ud - det var helt adskilt under højløb og de mest kritiske dage var det ikke nok at være i hver sin ende af huset. Nu er er han upåvirket indtil de mest kritiske dage, men han gider ikke at åbne døre for at komme til hende...
    Til gengæld skal han op til beskyttes fra Frøken Liderlig, som presser ham i sit forsøg på at tænde op under ham.

Pelsen - et mareridt. Enten intet uld eller et uldhelvede..

• #42   2. dec 2019 Der er en teori om, at en tæve i forbindelse med fødsel tømmer livmoderen helt, så derfor minimerer det risikoen for livmoderbetændelse. Mit indtryk er nu snarere, at de bare udskyder det, de har jo trods alt flest løbetider uden fødsel.

Jeg har desværre ganske god erfaring med livmoderbetændelse, og jeg har oplevet det både på tæver, der har født, og tæver, der ikke har. Den eneste forskel, jeg umiddelbart kan se, er, at de tæver, der har født, har fået deres livmoderbetændelse senere i livet end de, der ikke har født.

• #43   2. dec 2019 LB ses nok også hyppigere hos de mindre racer, da der er et klar tidsperspektiv i det. Jo ældre = jo større risiko.
    Og måske er der en del tæver, der blot dør af en uopdaget LB.

Jeg har netop fået fixet 4 tæver, 2 der havde født, 2 jomfruer, 1 af hver havde en begyndende LB - en såkaldt mycometra (slim), der måske, måske ikke ville have udviklet sig.

• Ida og Figo
    mar 2017

#44   4. dec 2019 Det er idag knap 3 uger siden at Figo blev kemisk kastreret, og han er fuldstændig balalaika! Han leger mere end jeg længe har set ham lege, og vælter rundt som om han har fået ny energi.

Men ifølge dyrlægen så ville der de første 4-5 uger være øget testoteronmængde i ham inden det så aftager grundet kastrationen, så det tyder jo ikke så godt hvis testoteronen kvikker ham op...

Jeg er meget spændt på hvordan han reagerer om nogle uger.

• #45   4. dec 2019 #44

Med Laurids har der ingen ændring været, han har den samme energi som han havde før den kemiske kastration.

• #46   4. dec 2019 Laura er i løbetid og har lige været højløbsk.- Murphy kunne ikke være mere ligeglad. De går stadig sammen døgnet rundt,. Han er slet slet ikke interesseret i hende på anden måde end at de leger sammen smiley

• #47   4. dec 2019 Mette, bare en lille advarsel. Nogen af mine venner havde samme oplevelse som du med en højløbsk tæve og en kemisk kastreret hanhund, der ikke viste spor interesse, så de var sammen. De opdagede først, at tingene ikke var helt som de så ud, da tæven var pænt henne i drægtigheden med 11 hvalpe smiley
    De mistede så kuldet pga. en død hvalp og forgiftning af de andre hvalpe, men det er erfarne hundefolk, som jeg ville forvente havde opdaget det, hvis hannen havde vist interesse for tæven.

• #48   4. dec 2019 Jeg ved det godt. Og der MÅ have været bare en lille bitte smule mere snusen eller interesse. Her er han TOTALT kold smiley

Men selvfølgelig holder jeg øje med drægtighedstegn de næste par uger.

• #49   4. dec 2019 Mette, jeg var jo ikke til stede, så det kan jeg ikke sige med sikkerhed. Jeg ved kun, hvad de fortalte, men det er opdrættere, som er vant til at have både han og tæve.

• #50   4. dec 2019 Ida og Figo. Er det menig en, at han skal kastreres rigtig, hvis den kemiske virker godt på ham?

Kan man endelig fortsætte med den kemiske, eller er den kun for at se, om kastration kan komme på tale?

• Ida og Figo
    mar 2017

#51   5. dec 2019 Åh det er et godt spørgsmål Palle. Som udgangspunkt kan man vel godt blive på den kemiske, men spørgsmålet er hvor sundt det er med de indsprøjtninger.

Han skal ikke avl, så som udgangspunkt burde han jo nok kastreres hvis den kemiske virker for ham. Jeg tror bare lige jeg skal vænne mig til tanken smiley

Min dyrlæge var meget obs på at hvis den kemiske kastration virker så bør han kastreres rigtig inden den kemiske udløber, da det ellers kan give uhensigtsmæssige "udsvingninger" i testoteronen.

• #52   5. dec 2019 #47

Det må have været inden den kemiske kastration havde opnået at virke, at hanhunden havde gjort tæven drægtig. Der er vel ikke skarpe skud i bøssen hos en kemisk kastreret hanhund? Så er der noget jeg har misforstået

• #53   5. dec 2019 Tja, hanhunden fik den kemiske kastration i april og tæven fødte et stykke inde i august, så tæven må have været parret et stykke inde i juni. Det er vel ret længe, at den kemiske kastration ikke har virket endnu.

• Ida og Figo
    mar 2017

#54   8. dec 2019 Hvornår begynder testiklerne at blive mindre? Det er snart en måned siden Figo fik sin indsprøjtning men jeg synes ikke bollerne er blevet specielt meget mindre...

Til gengæld har han været meget sløv disse dage i forhold til de første par uger hvor han livede gevaldigt op, MEN det kan også skyldes det trælse vejr! - Figo har aldrig været fan af mørke og regn (ligesom sin mor smiley )

• #55   8. dec 2019 På Balder forblev bollerne samme størrelse på sprøjten, og ændredes først på chippen

• Ida og Figo
    mar 2017

#56   8. dec 2019 Ah ok, jeg sidde her totalt hysterisk og tjekker kræets boller mere end jeg nogensinde har gjort smiley Tror jeg vil tage det lidt mere roligt.

Jeg anede faktisk ikke at der også var en chip. Troede kun der var sprøjte.

• #57   8. dec 2019 HAHAHAHAHA! TAK for det billede! smiley

Vi fik i sin tid forklaringen, at sprøjten var kortvarig men med hurtig virkning, enten 3 eller 6 mdr. Så han fik den lille sprøjte da han gik fra maden og led fordi den sexede dame ikke sammen med ham. Efter en måned, da virkning skulle være på sit højeste, syntes vi, at det var værd at undersøge nærmere, men vi var ikke parat til at kappe kuglerne helt, og vores dyrlæge mente chippen var bedre til et længere forløb. Så fik han den med tanken om at vi fik 6 md og så kunne tage stilling til en kastration i september. Men den har holdt ind til, så nu ser vi hvad vi får ud af den, og så må vi evt. tage 1-års chippen efterfølgende.

• Ida og Figo
    mar 2017

#58   8. dec 2019 Hehe man skal ikke kimse af Figos boller, da jeg lagde billeder op fra hans HD-fotografering endte en stor del af kommentarerne med at omhandle den gigantiske størrelse på førnævnte vedhæng! smiley Ak ja tænk at det skulle være dem der fældede den stakkels hund.

Men tak for forklaringen. Jeg synes heller ikke jeg er parat til at kappe dem helt, så jeg vil helt klart tage en snak med dyrlægen om chip smiley

• #59   8. dec 2019 Til gengæld er de altså krympet helt vildt med chippen! Bare så du er advaret. Jeg så en bulldog forleden, den havde kun to små hudfolder tilbage nærmest. De lignede indtørrede rosiner smiley

Men jeg indtil videre anbefale chippen. Vores overvejelser om at fortsætte med chip er fordi vores plan er at se, hvordan han reagerer på løbetidstæver fremover. Måske denne pause her var nok, for han begyndte først at reagere sådan rigtigt slemt på damer da han ramte 8 år. Og hvis han er vender tilbage til at være lige så ramt, så blier det chip igen, bare fordi han er 9 nu og jeg synes fuld narkose for den slags er i overkanten efterhånden

• Ida og Figo
    mar 2017

#60   8. dec 2019 Hmm jeg kan ikke vurdere om det at vågne op til dette syn vil blive værre eller bedre med en chip smiley

Jeg tænker også at Figo kun er så påvirket fordi der lige er flyttet nye tæver ind i kvarteret som bare konstant dufter dejligt. Måske vi engang flytter på landet og så kunne jeg godt forestille mig at han skulle af sprøjte/chip smiley

profilbillede
  • #61   8. dec 2019 Måske? Det er i hvert fald værd at prøve

• #62   8. dec 2019 Balder siger hej til Figo smiley

profilbillede
  • Ida og Figo
    mar 2017

#63   8. dec 2019 Hahaha Balder din blotter! smiley

• #64   8. dec 2019 så fine og lyserøde smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#65   8. dec 2019 Meget fin farve, Figos er helt sorte, hvilket ikke rigtig matcher pelsen smiley

• #66   8. dec 2019 Spændende, så han er sortpigmenteret. Det er alligevel sjovt, fordi Balder er lyspigmenteret men har brun pels

• Ida og Figo
    mar 2017

#67   8. dec 2019 Ja men han er ellers ikke mørk på huden den anden dag blev han barberet pga. narkose hos dyrlægen, og der var ikke mørk hud, så det er kun lige dét sted han er mørk (næsten sort).

• #68   8. dec 2019 Spændende!

• #69   8. dec 2019 I er vist bolle fikserede smiley smiley

Bliver der langsomt sendt medicin ud i kroppen, når de får den chip?

• #70   9. dec 2019 Ja, chippen består åbenbart af medicin i granulatform, så det er i interaktion med kroppen at der frigives medicin i små doser. Plusset er, at det er mere vedholdende og i mindre doser. Minusset er, at medicinen opløses og optages individuelt, så man risikerer, at et 6 mdr chip holder i, hvad er vi på, 9. måned?

Jeg ville ikke anbefale den som første hug, hvis man vil se hvordan ens hanhund opfører sig med lavt testosteronspejl, der er sprøjten nok bedre, for den er ude af kroppen hurtigere.

• #71   9. dec 2019 Batdog mange dyrlæger lægger chippen ved navlen. Hvis hun ikke reagerer efter hensigten, kan man fjerne chippen igen. Super smart.

• #72   9. dec 2019 Smart! Min ploppede den bare ind i nakkeskindet

• #73   9. dec 2019 Cofs sidder også i nakken..

• #74   9. dec 2019 Murphys sidder på venstre side af halsen. Han er normalt ikke en piveskid, men hold da op, hvor han skreg smiley

• #75   10. dec 2019 Hvor længe holder en kemisk kastration?

Mette. Den nål er også strid smiley

• #76   10. dec 2019 Magnus fik den også i nakken men det er en del år siden nu.

• #77   10. dec 2019 #75

Den holder enten et 1/2 eller 1 år.

Laurids har lige fået igen og det var også i nakken

Alle mine Golden har og har haft næsten sorte boller smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#78   11. dec 2019 Der er gået lige knap 4 uger nu og jeg tror jeg har en ide om hvordan den påvirker Figo.

Idag hos dyrlægen kom en mægtig sød schæfertæve ind mens vi ventede. Hun hoppede og dansede og peb for at komme til at hilse på Figo og normalt ville Figo have gjort det samme - OG gøet! Men bevares han stirrede da lidt intenst på hende men han kunne sagtens sidde stille ved mig og jeg kunne endda let få kontakt med ham uden godbidder eller noget.

Det tyder jo rigtig fint hvis interessen for damer dæmpes lidt, MEN jeg synes også jeg har fået en lidt sløv og knap så fræk hund. Det savner jeg måske lidt... MEN det kan også være årstiden, jeg er selv ret træt for tiden og det smitter nok også lidt.

• #79   11. dec 2019 Jeg håber det er okay, jeg lige bruger din tråd til et tillægsspørgsmål Ida smiley Hvordan er det egentlig med pelsforandringer under en kemisk kasteration? Hvis i har oplevet det, er det så vendt tilbage til normalen efter, i er stoppet? Vi har nemlig overvejet kemisk kasteration, men frygter lidt, at pelsen går helt bananas (samojede) smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#80   11. dec 2019 Selvfølgelig Mette - og relevant spørgsmål.

Figos kemiske kastration er jo ret ny men jeg har slet ikke mærket de store pelsforandringer, men han er så også lige gået i fæld og ligner noget der er løgn alligevel så det et måske svært at regne med smiley

• #81   11. dec 2019 Mette S min gamle hund fik en træls pels. Jeg oplevede at pelsen nemmere filtrede.
    Med min nuværende har jeg ikke oplevet forandringer i pelsen.

• #82   11. dec 2019 Coffey har en hulens masse underuld.. han var ellers rigelig slem i forvejen..
    Dækpelsen er blevet lidt mere "strid" i det.

Min oplevelse er, at det bedres efterhånden som hormonniveaet normaliseres.

• Ida og Figo
    mar 2017

#83   17. dec 2019 Nu er det en måned siden at Figo blev kemisk kastreret. De gode nyheder er at dameinteressen har lagt sig... lidt. Han sover i hvert fald bedre om natten og pelsen er heller ikke blevet slem. Men desværre synes jeg han er blevet mere nervøs. Altså ikke noget rigtig alvorligt, men han er meget mere sensitiv overfor lyde. I morges da vi gik lettede han en halv meter da en cykel cyklede op på fortovet med en "bump"-lyd.

• #84   13. feb Jeg sidder og læser de forskellige kommentarer og undre mig lidt. Jer der har valgt en kemisk kastrering. Hvordan kan det være at I vælger den igen og igen i stedet for en kastrering? smiley

• #85   13. feb Diva vi gjorde det fordi vores Magnus var gammel da han fik den første og jeg vidste jo at han ikke ville blive 20 år. Samtidig ville jeg ikke lægge ham i narkose.
    Jeg habde ikke gjort det med en frisk ung hund. Jeg havde måske givet 2 gange og så enten cut eller ingenting.

• #86   13. feb Louise: Django fik en kemisk i sommers pga stress. Og den hjalp. Jeg synes dog det er liiidt svært at tage den endelige beslutning. Men han blir 5 år nu her, så jeg synes jo heller ikke en kemisk hvert år resten af hans liv er optimalt

• #87   13. feb Diva jeg ville nok vælge at give én til, hvis du er i tvivl. Så har du min et halvt år til at beslutte om det skal være en endelig kastration. Du har ret. Han skal ikke have den kemiske resten af livet. Jeg mener også at have hørt dyrlæger nævne at man ikke anbefaler den mere end 3-4 gange i streg.

• #88   13. feb Jeg ved sku ikke om jeg er i tvivl eller bare dårlig til at tage den skide beslutning. Men har også tænkt at tage den kemiske der skulle være et år hvis det var, smiley

• #89   13. feb Vi skal til at træffe beslutningen om vi skal gå hele vejen eller ej.
    Cof er kryptorchid og vi ved ikke hvor nr. 2 ligger. Og så er han jo over 9 1/2 år - det er ikke så fedt med narkose, synes jeg.
    På den anden side slipper han for både hormonbehandling og penicillin, hvis vi vælger den kirurgiske...

• Ida og Figo
    mar 2017

#90   13. feb Herhjemme er det også et svært valgt.... Figo blev kemisk kastreret i efteråret og jeg kommer ikke til at kastrere ham her til foråret, dog fortsætter jeg nok med den kemiske minimum et år endnu.

Jeg kan simpelthen ikke vurdere med mig selv om ulemperne er for store lige pt...

• #91   13. feb er en "rigtig" kastraktion også noget mere indgribende i hormon-balancen ... ?

• #92   13. feb For vores tilfælde er det mere, at vi qua hans alder har noget svært ved at gennemskue om hans adfærdsændringer, som er ekstremt subtile, skyldes kastrationen eller bare alderdom. Jeg synes, det har givet ham lidt mere ro i hovedet, som om der er lidt mindre Hammy fra Over the Hedge, men det er meget subtilt. Tanken er, at vi observerer ham her til foråret, hvor det vil være et år siden den kemiske, og ser hvad forår+evt. testosteronudvikling gør ved ham. Hvis han fortsætter som før, lader vi den bare køre ud. Hvis han får for meget mylder i hovedet, bliver det en svær beslutning om det skal være kemisk eller kirurgisk. Han fylder 10 i år

• #93   13. feb Tak for jeres svar:)

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har noget negativt at sige om den kemiske i vores tilfælde. Django blev udelukkende kemisk kastreret pga stress. Og det hjalp.
    JEG synes bare det er en svær beslutning at tage om at gøre det permanent.

• Ida og Figo
    mar 2017

#94   13. feb Jeg vil også gerne som minimum opleve en hel årscyklus før jeg bestemmer mig. Jeg snakkede med min far til jul omkring Figo og vi blev begge enige om at godt nok er han en nemmere hund, men han er dælme ikke blevet en sjovere hund... tværtimod.

• #95   13. feb Tak fordi jeg måtte "stjæle" tråden til mine spørgsmål:) Jeg har valgt at Django skal kastreres om 3 uger hvor jeg har ferie. Jeg har som skrevet intet negativt oplevet. Det eneste jeg har oplevet er en mere rolig hund (ifbm kønshormonerne) hvilket var hele grundlaget for min beslutning i første omgang:)

• Ida og Figo
    mar 2017

#96   13. feb Stjæl løs smiley

Det er altid rart at høre andres tanker og erfaringer smiley

Kommentér på:
Erfaring kemisk kastration

x