{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.507 visninger | Oprettet:

Cane Corso og andre hale/ører kuperet {{forumTopicSubject}}

Jeg har undret mig i noget tid nu.. Og så kom der lige en CC ind som også er ører og hale kuperet, så nu måtte jeg bare ha svar..

I hundeskoven møder jeg af og til to hale og ører kuperet cane corso'er, også er det jeg undre mig - er det ikke ulovligt i dk? :s Ihvertfald med mindre der er en virkelig god medicinsk grund (feks fik jeg halen næsten fjernet på min tidligere franske bulldog da hun havde indgroet hale som konstant gav svamp, betændelse og var til stor ubehag for hunden. Emma havde et lille led tilbage bagefter - blot et eksempel).

Tager de så til udlandet og får det gjort, gør de det ulovligt i DK eller er det oftest fordi hunden kommer fra udlandet?

Personligt sys jeg de ser så voldsomme og farlige ud når deres ører er kuperet.. Kan meget bedre li dem som de bør se ud, som naturen har skabt dem..

Kan næsten ikke forestille mig at det har en praktisk grund at de vælger at få det gjort, eller tager jeg fejl?

Er der andre racer hvor det ses rigtigt ofte stadigvæk med kuperet ører eller hale her i DK? Umiddelbart har jeg kun set det hos CC, men tilgengæld har det så også været hos alle de CC'ere jeg har set de sidste par år..

Kommentarer på:  Cane Corso og andre hale/ører kuperet
  • #2   3. dec Sys det er så synd at gøre det.. Forstår det ikke..

Men det kan næsten ikk ALLE være udenlandske hunde med mindre der laves nærmest ingen CC'ere i DK tænker jeg?

Så lige et link på google at det bliver gjort ulovligt i DK og at danske hunde får det gjort i udlandet..

• #3   3. dec Har dog aldrig set en kuperet boxer.. Men dengang amstaffer var lovlige så jeg iøvrigt flere af dem med kuperet ører.. Og har også set et par pittbulls (den ene fra 6mdr siden i hundeskoven)

• #5   3. dec Tvivler bare på at politiet rent faktisk kigger efter den slags - de har simpelthen for meget andet at lave! Desuden er det er nok de færreste der anmeldeler den slags kunne jeg forestille mig.. Ergo tror jeg at risikoen er pænt lille - jeg VED at ihvertfald 2 amstaffer og en pittbull der boede i samme ejendom som jeg gør da jeg flyttede ind for Ca 8år siden var danske hunde og de var kuperet.. De slap da ihvertfald fint af sted med det..

• #6   3. dec Hvad er forskellen på showkupering og almindelig egentlig?

• #10   3. dec De CC'ere jeg har set har haft ligesom amstafferne og pittbullerne ja..

Det er godt nok få kuld i DK af CC ja, så du har ret langt langt de fleste må være udenlandske! Bliver de udenlandske det fra starten af eller skal man selv vælge fra/til når man vælger hvalpen?

Men med andre racer så er det nok også sådan at det stadig foregår ulovligt i DK med kupering - ville virkelig komme bag på mig hvis det ikke er tilfældet i et eller andet omfang.. Der findes jo mange hunde der ikke har opdrættere der følger med i hvalpenes liv dvs man nemt kan slippe for bøde..

Dem jeg kendte her i ejendommen det var ihvertfald 110% ikk gjort i udlandet og det var 110% sikkert ulovligt (de var de typiske unge ejere hvor mændene var "Brian'er" og kvinden var en "Connie" eller hvad man nu kalder dem idag.. men du ved ret sikkert hvilken type jeg mener)..

Men det er ihvertfald dejligt at det med CC'ere sker i udlandet hvor det er lovligt trods alt - så håber jeg det også er under ordnede forhold! Men det er chancen sikkert også større for når det er lovligt tænker jeg smiley

Men altså det handler vel primært om udseende mht kupering eller? Ved dog godt at nogle med jagthunde hale kuperede af praktiske årsager.. Men hvis man ønsker et andet udseende på øret i racen, hvorfor så ikke avle efter det?

• #13   3. dec Kupering kan være af praktiske/sygdomsmæssige årsager, i hvert fald halekupering.

For mange år siden havde jeg en boxer, den slog sin hale i stykker hele tiden og den ville ikke hele op, da hun nåede at slå den i stykker igen, alt blev prøvet. Til sidst gav det hende så mange smerter at hun begyndte at ændre adfærd. Så efter samråd med dyrlægen blev hun halekuperet.

• #14   3. dec Et billede af hende.

Jeg bryder mig ikke om, når man begynder at ørekuperer hundene.

profilbillede
  • #16   3. dec Jeg har ikke ret stor tiltro til at folk stopper 100% bare fordi det er ulovligt.. Ikke dermed sagt at det foregår i stort omfang men læs lige her.. du kan få det gjort i tyskland - så mon ikk også i dk.. og der er det også forbudt...

https://www.berlingske.dk/aok/danske-hundeoerer-klippes-i-udlandet

https://www.dr.dk/nyheder/indland/muskelhunde-faar-klippet-oerer-i-tyskland

• #18   3. dec Nu er det jo ikke alle der kan eller overhovedet tænker på at købe hund i udlandet og om det er billigere kommer vel også meget an på om man får en bøde hvilket formentlig sker utroligt sjældent så hårdt som politiet er spændt op med mindre der er en opmærksom opdrætter bag.. Du har godt nok en stor tiltro til at alle retter ind fordi det er ulovligt - at det er en gammel artikkel betyder da virkelig ikke at det ikke stadig er tilfældet..Det KAN ske at det ikke sker så ofte længere men at tro det ALDRIG sker her eller i tyskland er i mine øjne lidt naivt.. Der vil altid være folk der overtræder loven, også på det her punkt..

• #20   3. dec Hvordan søren får man den idé, at man vil operere på en sund og rask hund, som overhovedet ikke har anlæg for de ører naturligt - lægge den i narkose og klippe og klistre - for at skabe noget der ser "showmæssigt pænt ud"?!? smiley

Hundeverdenen er skøn - men den er samtidig også lidt syg.....

• #21   3. dec I det mindste kommer den da i narkose.

Jeg er jo så gammel at jeg kan huske alle kuperingsracer, og i guder, det tog tid at vænne sig til at se rottweiler med hale, at se dober med den grimme hale, det samme med boxer.

Mange af de racer er nu kønnere kuperet. ( siger jeg der ikke vil have en stumphale pembroke)

• #23   3. dec Jeg har heldigvis rimeligt korte haler på mine hunde, men jeg foretrækker klart de kuperede. Det giver en hel anden balance.
    Pernille det virker som om dit indlæg slet ikke er til diskussion. Der er brodne kar overalt, men nej jeg tror ikke på at der kuperes herhjemme. Dyrlægerne vil ikke engang fjerne ulveklør. De skal virkelig være skadede og gerne flere gange.
    Ører er nok ikke så nemt at gøre selv. Halekupering kan alle lave selv.
    De folk der ønsker udseendet af en kuperet hund fx CC, ja de ved også godt at de skal hentes i udlandet.

• #24   3. dec KH: jeg synes jo så det er omvendt... det er så lidt tiltalende at bedøve, sy, og brænde blot fordi det ser pænere ud.

Det er OK ikke at kunne lide et udseende - men derfra og så til at man decideret opererer for at ændre udseendet, der er dælme en kæmpemæssig forskel. Jeg kan slet ikke begribe, at der stadig er nogen som gør det.

Der er jo historisk set skabt en kultur hvor det er blevet acceptabelt. Men hvis Musse proklamerede at den blandingshund hun lige havde købt skulle i narkose for at få klippet, syet og brændt sine ører, for hun syntes altså bare det ser mest tiltalende ud, tja......
    Så burde man nok holde en pause fra hundene smiley

• #26   3. dec Kennel Hearthitter: Vi fik valget af dyrlægen om vi kun ville have fjernet yderste led af halen, med risiko for at den ville slå den i stykker igen eller om vi ville have fjernet den største del af halen, som vi fik gjort, da vil syntes det ville se pænest og mest "naturligt" ud, når det nu skulle være.

Vi fik også en anden boxer senere(som vi havde sammen med den første boxer), som ikke fik det problem, men der var vi også flyttet et andet sted hen, så vi har faktisk overbeviste om at det var det første hus indretning(lille køkken og gang), som var medvirkende årsag til at den slog sin hale i stykker.

• #27   3. dec Fünke, det at du synes det er omvendt ændrer jo altså ikke på at det er sådan racen blev skabt til at skulle se ud.. med klip og syning..
    hvis man ikke vil have en klippet hund så lad være med at købe den.. ligesom hvis man ikke gider div deforme racer..

Det forstår jeg slet ikke? Boxer er da om noget, en race som i dag er HELT anderledes, end den er skabt. Ja ja, bevares, så har den hængeører i dag, kontra kuperede ører. Men den er jo skabt med en snude der kan trække vejret, og en krop der kan holde til at arbejde. I dag er det hunde med overdimensionerede brystkasser og ingen snude.

profilbillede
  • #30   3. dec Jeg tror ikke, at man kan få lavet den slags efterfølgende, uden vitterligt at bruge mange penge på at købe en dyrelæge i udlandet. Det er det nok de færreste der gider.

I øvrigt er folk med den slags oldtids holdninger om at den slags er smukt på vej væk, og forsvinder nok helt når dem over 50 år på sigt er døde og borte.... smiley

• #32   3. dec Men..... At en hund bliver præmieret på udstilling, har da ved gud aldrig gjort noget som helst godt, hverken i sundhed eller i forhold til oprindeligt udseende?

Og med al respekt, så ser mine uerfarne øjne en meget stor forskel på boxer anno 1933 og billedet af din. Den gamle er muskuløs, med opkneben bug, markant længere snude og mindre skalle.

• #33   3. dec Åh en GD der er kuperet er bare så smuk!
    Jeg er vild med det udtryk det giver racen.

• #35   3. dec Men det har jo stadig intet at gøre med trådens emne..

Hva'? Det var dig selv der bragte på bane, at det er sådan de er skabt til at se ud....?

Fünke, det at du synes det er omvendt ændrer jo altså ikke på at det er sådan racen blev skabt til at skulle se ud.. med klip og syning..
    hvis man ikke vil have en klippet hund så lad være med at købe den.. ligesom hvis man ikke gider div deforme racer..

Men her er de sat op over for hinanden. Det er muligt at den fra 1933 ikke opfylder standarden i dag. Men så vidt jeg kan se, var den champion på udstillinger dengang, så den må da have lignet noget dengang?

profilbillede
  • #38   3. dec Så runde ører, er emnet nu?

Pernille, jeg møder af og til hunde med kuperede ører, og jeg vil tro at de fleste er fra østlande. Jeg har nu ikke spurgt. Og så mødte jeg en pitbull for et års tid siden. Men helt nykuperede ører. Og jeg kan selvfølgelig ikke vide om den har været i udlandet, men jeg tror nu at den er blevet fikset ude i Århus V, hvor der af og til dukker "klinikker " (kolonihavehuse) op, hvor hvalpe kuperes...

Vi har i øvrigt den smukkeste og blideste CC i klubben. Eddie smiley Hentet i Italien, og med store, slaskede hængeører smiley

• #40   3. dec Det værste ved ørekuperingen er jo at det nemlig bliver undskyldt med "jamen sådan har man altid gjort med racen" (hvilket er en hamrende dårlig undskyldning for at foretage et komplet unødvendigt operativt indgreb).

Den er jo netop ikke skabt sådan, hvis det er nødvendigt med klip og syning; den er skabt med et andet par velfungerende, normale ører.

Ja, man lader bare være med at købe - men man kan jo også godt være lidt kritisk samtidig.
    Jeg synes da netop, at hvis man vil have en hund med et par bestemte sæt ører, så er det helt basal logik at holde sig fra en hund, som man skal operere på for at få dette smiley

• #42   3. dec Selvom racestandarderne ikke ændrer sig, kan fortolkningerne af dem godt gøre det. Hvordan man tolker standarden betyder rigtig, rigtig meget. Kig bare på schæferstandarden, hvor der står, at krydset skal være “let faldende”. Til sammenligning står der i BC standarden, at overlinjen skal være “blødt faldende mod haleansatsen”. Let faldende eller blødt faldende... ja ja. Faktum er, at der er en verden til forskel på, hvordan en udstillingsschæfers og en udstillingsborders kryds ser ud.

• #43   3. dec Jeg syntes kuperede hunde er vanvittigt smukke... Men jeg skal ikke selv have en..

• #44   3. dec Hende her fik at vide på udstilling, at hun har et let faldende kryds. Det er ikke efter schæferdommernes definition af let faldende, det er da helt sikkert smiley
    https://billeder.bazoom.dk/hunde/galleri/310/mm/1546771/border-collie-kenzie.jpg

• #46   3. dec I øvrigt er folk med den slags oldtids holdninger om at den slags er smukt på vej væk, og forsvinder nok helt når dem over 50 år på sigt er døde og borte.... smiley

Man kan da altid håbe smiley

• #47   3. dec #35

De to hunde der, de er da nogenlunde ligeså ens som en golden og en geser smiley

Sorry, men der skal man da vidst have endda rigtigt farvede briller på smiley - smadder synd at det er gået den vej for racen .. og ja, back to subject ! - Stand corrected smiley

• #48   3. dec Taget i betragtning af hvor meget forargelse vi i dette forum kan mønstre, når nogle hundeejere propper deres hunde i halloween-kostumer og små fikse pastelfarvede outfits, eller maler deres kløer hot pink, så er det alligevel fascinerende, at der kan findes så meget sympati for at underkaste hunde unødvendige indgreb med narkose, smerter, opheling og tvungen ro af rent kosmetiske årsager.

Og jeg har vel og mærke en hund med kuperet hale. Det drejer sig mest om et tilvænningsspørgsmål. Det er ligesom når en, der ikke er brillebruger, pludselig skal have briller. Det ser så mærkeligt ud indtil man vænner sig til det og pludseligt får øje på, at vedkommende ser superlækker ud med briller.

• #49   3. dec Tænk hvor stort ramaskriget er - også herinden - efterhånden, hvis man steriliserer sin tæve uden anden årsag end man gerne vil skåne den for livmoderbetændelse og mammatomur engang i fremtiden.
    Man ser massere af kuperede hunde rundt omkring. Og ja, det har været forbudt længe. Men altså er der mon nogensinde nogen der har fået en bøde for at besidde en kuperet hund ????? At nogen anskaffer en kuperet hund kan ikke rigtigt bringe mit ps* i kog. Set i forhold til det man med åbne øjne byder fx FB, EB, mops og lignende racer så forekommer en kortere periode med lidt ulempe ret mildt i forhold til et helt liv med besværet vejtrækning, torntappe der gnider mod hinanden, misdannelser i rygraden osv.
    Men er der egentlig ikke noget med at det er blevet forbudt i hele EU ?
    Og ja, jeg har selv to race der engang blev kuperede på både ører og hale. Jeg må tilstå at jeg elsker min dobers store dejlige bløde flapører og hendes lange evigt svingende hale smiley Men hver sin smag smiley

• #51   3. dec OK - tak.

• #52   3. dec ... og ja, min ukuperede dober bliver engang imellem taget for at være en labradorblanding smiley Og fred være med det.

• #53   3. dec @Mette.
    Man kan altså ikke forsvare uetisk behandling af dyr, med andet uetisk adfærd.

Det er lidt som at forsvare egen spritkørsel med, at andre også gør. Det holder bare ikke....

• #54   3. dec det er vist heller ikke et forsvar - men en opfordring til at få sine prioriteter i række...

• #55   3. dec Jeg har absolut ikke indtryk af at der bliver ørekuperet hunde ulovligt i dk.
    Tværtimod møder jeg kraftig modstand i hundeklubberne ( trænere) Så folk er ved at ændre holdning...

Jeg har aldrig fået en bøde for at gå med mine kuperet hunde på gaden...
    Jeg kan godt følge dem som skriver det er synd at trække en hvalp unødvendig igennem en operation...
    men jeg kan på ingen måde forstå hvorfor man vælger at købe hunde hvor øjne risikere at poppe ud af hovedet... hunde som er avlet så fladsnudet de dårligt kan trække vejret....
    Eller feks som den Boston terrie jeg træner med der flere gange under træning må ha proppet 2 fingre i næsen for at kan trække vejret ordentlig igen.....
    her synes jeg man snakker om synd...

Men ja det er et holdnings spørgsmål...

Det er ulovligt at kupere dobermannen i dk. Men det er ikke ulovligt at importere fra et land hvor det er lovligt at kupere.....

Jeg har på de 13 år jeg har haft kuperet hunde fået 2 negative henvendelser på gaden... men tilgengæld 10.000 positive bemærkninger...
    thumbs up fra folk som kommer kørende og folk der har råbt pæn ord efter os ud af vinduerne. Folk som vil ha et billede...

Men ingen tvivl om at en dobermann med hale og øre er blevet avlet utrolig smuk.... bare se Perle smiley

• #56   3. dec @54: Præcist smiley Jeg forsvarer ikke at man kupere. Jeg finder det fuldstændigt udnødvendigt. Men sådan rent nøgternt og fagligt så er der massere af hunde i Danmark, der udsættes langt værre lidelser/ulemper pga ønske om et bestemt eksteriør, end hunde der får deres ører eller haler kuperet under narkose. De kuperede har selvfølgelig været udsat for et strengt taget unødvendigt indgreb. Men ulempen er af forbigående karakter. Det er det IKKE at have torntappe, der gnider mod hinanden eller deforme luftveje, der gør at man ikke kan få luft. Så ja, få prioriteterne i orden inden man himler op om at andre gør noget forkert.

• #57   3. dec Rigtig Mette smiley

Er det ikke os noget med der findes racer som dårligt kan føde deres hvalpe selv...????

Jeg vil på ingen måde forsvare det valg jeg har taget.... men bliver stadig nødt at sige at min verden findes der hunderacer som lever et helt liv i ubehag.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 11 Emner: 48 Svar: 3.906
    #58   3. dec Jeg tænker da netop at Connie og Brian-typerne køber deres hunde billigt i østlandende frem for at købe en dyr hvalp herhjemme og så lede land og rige rundt for at finde en gut der vil kupere.

Især når vi taler racer som ikke er så udbredt herhjemme og hvor der stilles krav fra opdrætterne (som jeg måske tænker er tilfældet med CC).

• #59   3. dec @57: Jo, der er en hel del racer der ikke kan føde selv.

• #60   3. dec Men ja ja det ene retfærdiggøre ikke det andet smiley i know... smiley

Nu kommer dobermann træffet jo på din sidde af broen i 2020.
    Måske vi ses smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 11 Emner: 48 Svar: 3.906
    #61   3. dec Og så er jeg nødt til at sige at jeg finder en kuperet dober virkelig smuk, men aldrig om jeg ville underlægge en hund en SÅ udnødvendig operation fordi jeg synes det pynter på hunden.

MEN en kuperet boxer kan jeg ikke tage seriøst, jeg synes altid de ender med at ligne en forskrækket tegneseriehund smiley smiley smiley
    (den er meget smukkere naturel smiley )

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.548
    #62   3. dec Nu har jeg selv en sund race. Er det så ok at jeg mener det er forkert?. Det bliver i min verden ikke godt af,at der er noget der er værre.

At udsætte en hund for lidelse som ikke fejler noget er noget svineri. Vælger man at gøre det,må man leve med, at andre forholder sig til det.

• #63   3. dec Max :
    Du må men hvad du vil

Det kan man nu også sagnets leve med smiley

Men derimod må andre så lære at leve med at man har en holdning til usunde racer.... eller sunde racer for den sags skyld

• #64   3. dec Jeg er ikke selv til kuperede hunde, og ser egentlig ikke ideen med det..

Men jeg finder det ret interessant at se at folk herinde er rimelig enige om at det kun er for udseendet skyld at man kuperer (hvilket jeg er enig i)

For hvis man skulle komme til at forvilde sig ind i grupper med hundemennesker fra USA og stille et spørgsmål ala dette havde man fået en masse at vide om at det er for at de ikke får øreinfektioner og svamp og den slags.. Hvilket jeg synes lyder super spøjst, for hvis det at øret bliver kuperet gør det bedre, så skulle det vel gøres hos alle hunde? Synes ikke jeg hører specielt meget om øreinfektioner, hverken hos hunde med den ene eller anden slag ører, men ja..

Personligt er jeg som sagt mere til slaskede ører og lange haler end det modsatte, men så længe man holder hunden smertedækket kan jeg nok leve med at folk kuperer deres hunde.. Jeg skal bare ikke selv have en smiley

• #65   3. dec jo, hængeører er mere udsat for infektioner end stå-ører. Men der er jo en historisk årsag til kuperinger.

Knederne af de forskellige racer kan givetvis forklare den oprindelige årsag til kuperingerne.

• #66   3. dec #50: "Nej det er ikke forbudt at kupere overalt i EU. Men det er ikke tilladt at stille til udstillinger, prøver og andet i FCI regi. Man kan stadig udstille lovligt kuperede hunde i Spanien bla.
    Faren til Rosies forhåbentlig kommende hvalpe er kuperet og blev årsvinder i år dernede. "

KH, er der ikke et eller andet, der halter der ? Spanien er vel også i FCI ?

• #67   3. dec Jeg synes personligt ikke kuperede ører er pæne, og jeg synes heller ikke, at det er etisk korrekt, ganske ligesom flere andre ting heller ikke er, men jeg kunne da ikke drømme om at stoppe tilfældige folk på gaden for at fortælle dem om min holdning til det.

• #68   3. dec @Pia.
    Kan du linke til et sted hvor man kan læse om det?

For jeg har aldrig hørt om den påstand før?

Lene.
    Helt enig. Skulle man stoppe nogen fremmede for at sige at man synes det er uetisk at de støtter kupering? Aldrig i livet. smiley

• #69   3. dec Det er også fascinerende, så mange, der anerkender at man ikke kan undskylde en uetiskhed med en anden samtidigt med at det flyder med whataboutism i selv samme tråd.

Ja, avl på hunde, der ikke kan trække vejret eller føde selv er fandeme også uetisk. Ligeledes at avle på standarder, der er én generation fra at få racen til at ligne guldfisk. Et cetera, et cetera. Men lige nu, i denne tråd, er der snak om kosmetisk kupering af hunde.

Min hund er i øvrigt rask. Må jeg så godt snakke med? Han er også kuperet, ikke af mit valg. Må jeg så godt være med? Jeg har talt med en osteopat hernede som fortæller, at forskningen tyder på, at kuperede hunde (også dem, der bliver fikset som næsten nyfødte og efter sigende ikke kan føle noget pga. et uudviklet nervesystem) har senfølger pga. kuperingen og i øvrigt kan mærke smerten ved kuperingen derudover. Så i vores hundehold skal vi ikke have kuperede haler, hvis vi køber fra hvalp af. Så må vi bare vænne os til æstetikken.

• #70   3. dec 67+68: Helt enig i øvrigt, men jeg ville heller ikke standse fremmede mennesker på gaden for at fortælle dem, at deres hund efter min mening er for tyk. Og dét er åbenbart også kontroversielt herinde

• #72   3. dec KH, okay.
    Herhjemme gælder fci's regler jo også på specialklubbernes udstillinger, og det er vel det, du mener med udstillinger i Boxerregi ?

• #73   3. dec Jeg ville ønske ønske ønske halekupering var tilladt.
    At hunden skal slå halen til blods for at få den amputeret, det ville jeg gerne skåne alle jagthunde for. Vi ved jo, deres haler er meget udsatte qua deres arbejde.

profilbillede
  • #74   3. dec #70, Batdog, det ville jeg heller ikke.

Jeg tænkte bare på Mike's Mor, der har fået masser af positive kommentarer på gaden, og kun et par enkelte negative. Jeg kunne jo sagtens selv finde på at kommentere positivt på en hund, jeg mødte på gaden, men ikke negativt. Så skulle der i hvert fald være noget helt galt.

• #75   3. dec @Sofia.
    Din holding er lidt pudsig synes jeg.

For hvor mange jagthunde har reelt en udfordring?

De færreste "jagtracer" bliver brugt til jagt.

Endnu færre har reelt udfordringer med deres hale.

De få der vitterligt har, kan jo få den fjernet.

• #77   3. dec I Danmark måtte vi vel af hensyn til landets love og ikke specielt DKK under alle omstændigheder ikke udstille kuperede hunde, uanset hvem der afholdt udstillingen.

Men så lærte jeg da noget nyt i dag. Jeg kender da godt til, at man har nogle uofficielle konkurrencer på specialklub udstillinger, men ikke noget der er i strid med FCI's regler.

• #78   3. dec Rigtig mange jagthunde har problemet. Primært dem, der arbejder i hårdt terræn med f.eks. brombær.
    De tre mest almindelige jagthunde i DK er labrador, springer spaniel og cocker spaniel. Alle racer som ikke må kuperes. Alle racer som virkelig døjer med blodige haler.

profilbillede
  • #79   3. dec @Sofie.
    Du forholdt dig ikke til hvad jeg skrev, men skidt med det. smiley

• #81   3. dec Vores 2 cane corsoer havde ører og haler.
    Der var aldrig problemer med tæven, men hannen logrede tit sin hale til blods. Vi "løste" problemet ved at give ham et fotorør om halen, godt tapet fast - og så ellers bare åbne døren når vi kom hjem og hilse på ham udendørs smiley

• #82   3. dec Martin, hvordan skal jeg forholde mig til det? Det er slet ikke min oplevelse.

Endnu færre har reelt udfordringer med deres hale. 

De få der vitterligt har, kan jo få den fjernet.

• #83   3. dec Martin - det er ikke ALT, der er at fine på interwebbet smiley

men erfaring osv, siger at hunde med hængeører, og specielt spaniel-ører, der næsten lukker lufttæt, har en større risiko for at udvikle svamp pga et fugtigere miljø end hunde med oprejste åbne ører.

Men det er nu ikke derfor man historisk har kuperet ører, det har været for at de, på linie med haler, ikke blev flået af andre hunde (kamp) - jagt (vildsvin osv) tæt krat - og ... måske en urban legend, at vogn/vogter-hunde ikke var så lette at få fat i for overfladsmænd, hvis de ikke havde store flapper.

• #84   3. dec KH, der er jo mange lande, der har kuperingsforbud, men jeg tænkte nu mere på, at vi i DK har en lov, der forbyder udstilling, fremvisning, konkurrencer m.m. på kuperede hunde, så DKK ville ikke kunne give sådan en tilladelse, hvad enten de ville eller ej. Det skulle formentlig gennem et ministerie.

• #85   3. dec jeg synes ikke kupering af noget er synderlig kønt. Men jeg finder det godt nok på grænsen til ligegyldigt, det kan på ingen må få mit pis i kog. Selvom jeg finder det unødvendigt, og hvis racen er perfekt, så skal den vel ikke justeres med indgreb smiley

Folk hiver glædeligt motoren ud på en tæve og kapper bollerne på en han, på grundlag af adfærd og/eller hæmning af reproduktion. Så kan jeg ikke virkelig ikke se hvad problemet er om nogen skulle få deres hunde kuperet, så længe det foregår ordentligt.

• #86   3. dec Johnny, problemet med den slags kupering er at det oftest foregår på hvalpe, som både udsættes for smerte og forskellige slags medicin, hvorefter de skal holdes i ro og væk fra andre hunde (ingen leg) for at undgå at man ripper op i arrene eller at ørene mister den særlige form, man forsøger at opnå kirurgisk.

Det er, immervæk, en my anderledes end at udsætte en voksen hund for et indgreb, som som udgangspunkt gøres af andre årsager end "jeg synes min hund er kønnere uden livmoder".

Eller, som med min race, hvor man kapper halen på dem mens de er helt små og mener, at de derfor ikke har smerter eller skader. Men det har de så åbenbart.

• #87   3. dec Well, ja, folk får steriliseret deres tæver, eller kastreret deres hanner, eller kapper stemmebåndet på hunden, eller får udvidet dens næsebor for at den kan trække vejret... mange vidt forskellige ting der absolut intet har at gøre med min holdning til ørekupering

• #88   4. dec Sofia - haleskader er dælme da ikke usbrest på labrador.

Men enig i, at flere af spanielracerne burde være på listen over de, der lovligt kan kuperes.

Martin - når racen ikke må kuperes udelukkes du fra prøver, udstillinger mm i det sekund du amputerer pga haleskade. Så det er altså ikke uden konsekvenser "bare at fjerne den" og haleskader er ganske udbredt på spaniels der bruges til jagt.

• #89   4. dec Michelle, det har du nok ret i mht. Lab smiley

Udover at være udelukket fra prøver er amputation et kirurgisk indgreb som efterfølgende kræver medicinering og ro i 3 uger.
    En del vælger at importere deres kommende jagthund fra uk, fordi de ikke vil have problemer med halen.

• #90   4. dec Min opdrætter som sidder i bestyrelsen, fortalte faktisk, at grunden til feks spaniels ikke længere må få kuperet halen, er fordi de ikke var gode nok til at kunne argumentere i sin tid. For de har dælme også mange hale skader.

Lucky brækkende halen 3 steder og sidste gang, endte det med en infektionen som æd helt ind til knoglen. Det var 4 måneder om at hele og utallige dyrelæge besøg og penicillin behandlinger. Halen kunne ikke bare fjernes. Chancen for, at det ikke heler, og at det bliver en skrue uden ende, var alt for stor. Og for ikke at snakke om fantom smerter og chancen for nerveskader.
    Nones er kuperet og heldigvis for det, bare med det han har tilbage, kan man næsten blive slået ned.

• #91   4. dec L.P - det er også hvad jeg har hørt fra jagtfolk. Listen over hunde, der må kuperes er direkte relateret til hvilke specialklubber der var bedst til at råbe op.
    Og det syner da også lidt sådan - har en stående hund virkeligt større risiko for haleskade end en spaniel? I så fald hvorfor?

• #93   4. dec Hvad er grunden til, at nogle hunderacer har så store problemer med halerne, mens andre ikke har? Kan man ikke ændre noget i avlsprogrammet, der vil give de hunde bedre haler?

• #94   4. dec Kenzie - jeg ved ikke med de stående, men ved spaniels handler det jo slet og ret om deres job. De skal jo gå knd de mest ufremkommelige steder inkl tjørnekrat mm. Det er ikke som man hører om ved fx boxere der logrer den i stykker mod møbler e.l.
    Så tænker at eneste forebyggelse ved spaniels er ikke at gå på jagt eller i hvert fald skåne dem når man gør det.

• #95   4. dec Ja, den gang var alle spaniels repræsenteret af spanielklubben. Den klub er/var jo ikke super interesseret i jagtarbejdet.
    Men hvordan det forløb, ved jeg ikke meget om. Man skal jo lige fødes først smiley

• #96   5. dec Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Men når nu haleskader er så stort et problem i spaniels der bruges på jagt. Har man så ikke et avlsmål om at avle fx kortere og kraftigere haler ? Det ville da give ret god mening. Man kan jo trods alt i løbet af ret få generationer pille ret meget ved eksteriør. Fx ser man ikke ret mange ingen foxterriers eller irere med 'grisehaler' mere (dem så man rigtig mange af lige efter kuperingsforbuddet). Målet har været en opretstående hale. Fox'ernes haler er desuden blevet avlet så korte at længden nu ofte er stort set den samme, som den var da de blev kuperede. Flere andre terrierracer har også fået avlet halerne næsten lige så korte som de kuperede var.

• #97   5. dec Det er nærmest umuligt. En stor del af avlsdyrene kommer fra UK. De er kuperede.

Skal man selektere på halelængde og type, må man gå på kompromis andet steds. Enten må man udelukke kuperede hunde i avl, eller kun avle kuperede med korthalede hunde.
    Uanset vil det være på bekostning af jagtegenskaber. Dygtige jagthunde vil blive udelukket fra avl.
    Men kortere haler er selvfølgelig med i overvejelserne hos avlere.

• #98   5. dec Jeg forstår ikke, at det skal være så svært at få dispensation til at kupere halen på en jagthund.

• #99   5. dec Nu må I lige beslutte jer!
    Er det dyreplageri (eller lignende) at halekupere en hund, eller er det ikke?
    Hvis det er dyreplageri, så skal der naturligvis ikke dispenseres for jagthunde. De må så lade være med at komme med på jagt, hvis halen ikke tåler det.
    Er det derimod ikke dyreplageri, hvad fanden er så problemet?

• #100   5. dec Jeg synes, man burde kigge på behovet for kupering. Jagthunde har ikke brug for kupering fordi de er af jagtrace. (Jagt)hunde kan få brug for kupering, hvis de slår deres haler i stykker, og så må man tage den derfra. Så kan de måske ikke udstilles, til gengæld kan de stadig udføre deres arbejde. Der er ingen grund til at pille med kuperingsundtagelseslisten (det skulle lige være for at fjerne den).

I tilfælde hvor en hund har problemer pga. en lang hale er kuperingen et nødvendigt indgreb, fordi det mindsker en aktiv, betragtelig gene. Men kupering af alle jagthunde er en smule forhastett

• #101   5. dec Som med alle andre racer, så skal hundene da bare udelukkes fra avlen, hvis de ikke kan bruges til det, racen er avlet til, uden at få foretaget kirurgiske indgreb.

Hvis en Border Collie, avlet til hyrdning, har masser af instinkt men af den ene eller anden grund ikke kan holde til arbejdet uden at få foretaget en operation, så skal den da heller ikke i avl.

Hvorfor man har behov for at gå på jagt med en hund, der fra naturens side er uegnet (dårlig, svag hale), forstår jeg ikke.

• #102   5. dec Jagthundenes haler er ikke ringere end andre hundes haler. De er bare mere udsatte qua hundenes formål.
    Hvis hunden aldrig kommer på jagt, så er halen uproblematisk.

• #103   5. dec Det der argument med, at man så må gå på kompromis med arbejdsegenskaber... joh, det er jo rigtigt nok. Nogle gange er sundhed vigtigst. Man kan jo sige det samme om hunde med HD, AD og OCD fx. OCD kan ofte opereres, så hunden aldrig får gener af det igen, og den kan bruges i arbejde. Skulle man så bare avle på den, fordi man alligevel kan operere afkommet, så de også kan bruges som arbejdshunde? Arh, vel?

Jeg forstår det ikke. Enten er kupering OK eller også er det ikke. Jeg kan forstå det, hvis hunden ikke kan fungere i en normal dagligdag uden at smadre halen. Så bør man kunne få dispensation og få den kuperet. Man bør så efter min mening ikke bruge den hund i avl.

• #104   5. dec #102

Eftersom ikke ALLE jagthunde får problemet, må nogle af jagthundene jo have stærkere haler end andre. Så er det da bare dem, man skal bruge i avlen.

Om alle mulige andre hunderacer har ligeså svage haler... tjah... det er jo egentlig ret ligegyldigt, eftersom jagthunde åbenbart har brug for ekstra stærke haler.

• #105   5. dec En stor del af avlsdyrene i dk er som sagt import fra England og Irland. Det er i uk de bedste jagthunde avles. Disse hunde er kuperede. Ingen aner, hvor lange eller korte deres haler er.

Nogle jagthunde er ikke hårdtgående. De løber ikke gennem et brombærkrat for at hente en anskudt fugl.
    Nogle hunde løber aldrig igennem et krat, der kan rive hul på halen. Er de en god af den grund jagthund?

• #106   5. dec @97: Nu er de spaniels man bruger på jagt jo ikke ligefrem sjældne så man kunne sikkert godt kombinere en selektion for kortere halere med en gode jagtegenskaber. At man begynder at selektere for kortere haler er ikke ensbetydende med at man skal droppe at selektere for gode brugsegenskaber. I så talrige racer udelukker det ene ikke nødvendigvis det andet. Men det kræver selvfølgelig at det er noget man tænker over.
    Min mors sidste foxterrier havde så kort hale at folk troede at den var kuperet. Hun vidste godt hvad det var man skulle med ræven i prøvegraven (ja, det var dengang man stadig måtte træne med ræve i gravanlægene).
    .., og det jeg prøver at sige er at man godt kan selektere for et bestemt eksteriørt træk uden at man altid ender med en hund fuldstændig uden brugsmæssige egenskaber. Jeg ved godt at det ofte sker.

• #107   5. dec @98: Der er vist i praksis aldrig blevet givet dispensationer fra forbuddet. Jeg har kendt en Elitehund i DcH programmet, der blev ramt og udelukket fra konkurrence. En schæfer - dvs. ikke engang en race der traditionelt blev kuperet. Hunden fik blodøre og fik amputeret et halvt øre. Der blev søgt om dispensation så den kunne fortsætte i konkurrencer. Men de fik afslag. Rimeligt fjollet for det var jo på ingen måde noget der blev gjort for udseendets skyld; det blev gjort for hundens velfærds skyld.

• #108   5. dec Opdrættere har halen med i overvejelserne, men de udelukker ikke en engelsk hund fra avlen af den grund.

• #109   5. dec Men altså hvis det er så helt utroligt umuligt at gøre noget ved så må man vel bare acceptere, at; hvis man vil bruge de racer til jagt, så er løsningen at importere sine jagthunde fra fx UK. Så kan man få en kuperet, der ikke får skader på halen under jagt. Og accepterer at den så 'kun' kan bruges til praktisk jagt og ikke må stilles til prøver i DK. Længere er den vel så ikke ?

• #110   5. dec @108: Og de engelske er altid bedre end dem fra lande hvor man i mange år ikke har måttet kupere og derfor godt kan se hvordan halen på avlsdyrene ser ud ?

• #111   5. dec Du finder ikke bedre spaniels end dem i uk. De er bare en klasse for sig.

Rigtig mange jægere som skal bruge hunden meget til jagt, vælger at importere deres spaniel, fordi de ikke vil have bøvl med halen.

• #112   5. dec Jeg må bare indskyde, at man kan ikke bare kan fjerne halen, HVIS det viser sig senere, at den bliver et problem.
    Men er enig i at der helt sikkert er mange mange mange jagt hunde hvor det ikke har været nødvendigt, fordi uheldigt aldrig sker.

• #113   5. dec ” Du finder ikke bedre spaniels end dem i uk. De er bare en klasse for sig.“

Er alle andre lande da dårligere til at opdrætte dem? Det kunne da være en grund til at købe i UK fremfor DK.

• #114   5. dec Der er mange gode grunde til at købe hunde i uk.

• #115   5. dec Kenzie - de har lidt andet jagt i UK end herhjemme, så man kunne jo forestille sig de bliver testet noget mere grundigt på en praktisk jagt i UK end her...
    Altså at en kun halvgod hund hurtigt ville være sorteret fra derovre, fordi oogaven simpelthen er større.

Kommentér på:
Cane Corso og andre hale/ører kuperet

x