{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Ulveangreb på hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i tvivl om mediets form og art og hælder mest til, det er et blogindlæg, selvom det er skrevet meget "artikel-agtig". Men uden klar forfatter. Har man det i mente, er det et ret interessant indlæg. Hvilken status hunden har sammenlignet med andre husdyr.
En dygtig jagthund har en værdi på 20.000-30.000 kr. Derudover har den også en plads i familien som elsket familiehund.
Bliver denne hund angrebet af en ulv, er man så i sin gode ret til at skyde ulven?
Har vi i DK haft en sag, hvor fåravleren har skudt en ulv, der angreb husdyrene?

https://www.netnatur.dk/ulveangreb-paa-jagthund-anklager-anerkender-ikke-noedsituation/

Uden at have den store(/nogen) indsigt i tysk lov og retssystem tror jeg ikke, jægeren bliver dømt for ulovlig nedskydning af ulven. Men det sætter nogle tanker igang omkring hus- og kæledyrs "rettigheder". Det er trods alt ikke kun ulve, der udgør en risiko for vores dyr.
Derudover er vores dyr heller ikke ufarlige, og vi kan så overveje, hvilke rettigheder vilde dyr har.
Del jeres tanker smiley

Kommentarer på:  Ulveangreb på hunde
  • #1   23. jan Jeg misser vist pointen......?

Er spørgsmålet om netnatur er en troværdig debattør i ulvespørgsmål?

Er spørgsmålet om en jæger i dk har skudt en angribende ulv?

Eller er spørgsmålet om det er tilladt at skyde en angribende ulv?

• #3   23. jan Må erkende jeg sys det er skræmmende at manden er blevet tiltalt...

• #4   23. jan Batdog
    Må jeg ikke beskytte min hun hvis en person angriber den, evt slå modparten og lægge ham/hende i en benlås osv?

• #5   23. jan Mit spørgsmål er, hvad i mener om sagen. Hvilke tanker, det sætter i gang.

Min første tanke var "Man kan sgu da ikke skyde en ulv pga. en hund", men det var jo heller ikke det første, jægeren gjorde. Jeg har også svært ved at se, hvad man ellers skal gøre, så det er ikke en holdning, jeg kan argumentere for.
    Det er nok derfor, jeg finder emnet interessant.

Jeg mener, ulve er mere værdifulde end hunde. De er vigtigere. Men én ulv er for mig, ikke mere værdifuld end min hund, og sådan har enhver hundeejer det.

• #6   23. jan Selvfølgelig kan man skyde en ulv for en hund - eller for den sags skyld skyde en hund for en hest/ko/får... Hvis et dyr er midt i at angribe mig selv eller mine dyr, så skal jeg da selvfølgelig have lov at beskytte mig/dem... uanset om angriberen en en ulv eller et andet rovdyr.

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.581
    #7   23. jan Så skal jeg selvfølgelig have lov at beskytte mig/ dem. En naturlig reaktion som de fleste kan forstå.

Men en ulv der angriber et menneske eller hund som den ser som en trussel. Det har mange ikke den store forståelse for. Sådan et vilddyr.

• #8   24. jan Jeg ville ikke tøve et sekund med at skyde en ulv, hvis den angreb min hund på en jagt.

Til trods for at jeg er jæger, er jeg for ulven, men fandeme om min bedste ven skal ende sine dage ved at blive taget af en ulv, mens jeg bare står og ser på.
    Om jeg ville melde mig selv bagefter? Næppe, for jeg vil blive straffet.
    Og det synes jeg er forkert.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 6 Følgere: 12 Emner: 46 Svar: 3.531
    #9   24. jan Det er altså ikke ulovligt at skyde en ulv som angriber.

Hvorfra kommer den slags underlige tanker. Det gad jeg godt vide?

• #10   24. jan Det er en meget spøjs sag da der ved lovgivning er besluttet, også i Tyskland. At ved visse magtformer SKAL benyttes jagthund

• #12   24. jan Hvorfor er det mærkeligt BATDOG - medmindre hundene er af den slags der bruges til at hæve og fastholde vildsvin, så er der vel ikke noget at lave for dem på det tidspunkt af jagten - men med skal de være for det tilfælde et anskuet dyr skal findes.

• #14   24. jan Anskudt vildt skal blot eftersøges inden for 24 timer og til det der kaldes anstandsjagt med riffel er det ikke påbudt at der skal være hund tilstede, i mange tilfælde rekvireres en registreret schweisshundefører med hund som er uddannet til opgaven og ikke blot en hvilken som helst jagthund

• #16   24. jan Det er jo ikke sådan at det skal være 24 timer efter det er påskudt og så er det jo nok meget usansynligt at løbe på en vildsvin i Danmark??

• #18   24. jan Med hensyn til vildsvinejagt, så var vi på ferie i Sverige henover Nytåret og boede på en ødegård ude midt i en skov i Knäred. Dagen efter, vi ankom, var vi i forvejen advaret om, at der skulle være elg- og vildsvinejagt, så vi skulle holde vores egen hund inde og kun lufte ham udenfor skoven. Knapt var jagten gået i gang, før den første jagthund (de bruger Huskies), kom løbende fuldt koncentreret henover gårdspladsen og ned bagved huset, hvor der omkring 200-300 meter væk er en sø, som vildtet drikker af. Den kom flere gange igennem gårdspladsen, og de bruger de hunde til at drive vildtet mod jægeren. Der er mange spor efter vildsvin i "haven", så de er meget tæt på. smiley

Desværre kom 2 af hundene meget slemt til skade, den ene så meget, at den måtte aflives. smiley

Men det var imponerende at se, hvor fokuseret på arbejdet de hunde er. smiley

• #19   24. jan Det er ikke Husky det er elghunde som ligner Husky men noget kraftigere

• #20   24. jan Ja, den ene var kraftigere, men den, der løb over gårdspladsen lignede en Husky på en prik; lige så spinkel og langbenet. smiley Den vildtbutik, vi handler ved deroppe har elghunde, og du har ret i, at de er meget kraftigere. Det var iøvrigt sådan én, der måtte aflives efter nærkamp med et vildsvin. smiley

Måske den hund, vi så tæt på var en ung hund, den lignede bare ikke de kraftigere af slagsen og jeg fik at vide af nogle af jægerne, at de mest bruger spidshunde. Men spændende var det, selvom det var grimt at se den skadede hund. smiley

• #21   24. jan Et vildsvin vil jeg helst ikke møde smiley Jeg er mere bange for dem end for ulve

• #23   25. jan #9 "Det er altså ikke ulovligt at skyde en ulv som angriber."

Javel? Hvor har du læst det?
    For jeg tvivler på at jeg kan skyde et SÅ fredet dyr, "bare" fordi jeg vil beskytte en genstand, som loven jo i utallige sammenhænge sidestiller vores hunde med, uden som minimum at få en bøde.

Noget andet og langt mere kært end penge er mit jagttegn. Man skal ikke træde ret meget ved siden af loven, før jagttegnet er fortid. Skyder jeg en ulv og straffes med en bøde, kan jeg godt vinke farvel til det. Men du har måske info angående det også, som du gerne vil give videre? Det ser jeg ihvertfald frem til.

• #24   25. jan #14 "Anskudt vildt skal blot eftersøges inden for 24 timer"

Der er regler for eftersøgning af hjortevildt, og de siger følgende:
    "Hvis der er tegn på anskydning af hjortevildt, skal jægeren senest efter seks dagtimer ifølge jagtloven tilkalde en hundefører fra Schweiss-registret, hvis vildtet ikke er fundet."

Småvildt (som kræver hund) bør selvfølgelig ligesom hjortevildtet, eftersøges umiddelbart efter skudafgivelsen, og det bliver det også - for det klarer hunden.

• #26   25. jan Vildsvin er storvildt

• #28   25. jan Det lyder en lille smule paradisisk at gå tur i bjerge klokken under syv om morgenen - og møde Asterixiske vildsvin smiley smiley

• #29   25. jan #25
    Jeg ved faktisk ikke hvad der er bedst at gøre. Normalt forsvinder vildsvin når de hører noget der kan true dem, men de kan også godt være i dårligt humør og reagere aggressivt, især ornerne. Men også søerne hvis de synes du truer deres smågrise.

En jæger som dyrker vildsvinejagt er nok den rigtige at spørge.

• #30   25. jan Vildsvin er normalt nataktive dyr og hvis dinhund ikke går løs og vil jagte er der ingen grund til sikkerheds vest til hunden

• #31   25. jan min bror har jaget vildsvin med hunde og kniv i New Zealand. Jeg ville dø mødte jeg en hahaha så hellere en ulv smiley

jeg mener staten erstatter en hund som kategoriseres som arbejdshund. der står noget på hjemmesiden under ulv om beløb osv.

er jagthunde ikke arbejdshunde?

tilføjelse. spurgte lige min bror smiley
    Det er specialtrænede hunde. se her

https://mst.dk/natur-vand/natur/artsleksikon/pattedyr/ulv/formodet-ulveangreb/

• #35   25. jan min bror siger at vildsvin løber batdog så lav du bare larm.

han siger også jeg er en kylling men jeg synes de er mega lede at se på lol

ang at skyde en ulv der angriber din jagthund så har en jæger, iflg min bror, for kort tid siden skudt en i Holland i selvforsvar da den angreb hans hund. han er blevet frikendt

han siger reglerne er ens i EU så han mener den sag viser at man gerne må forsvare sin hund.

• #36   25. jan #31
    Jo en jagthund er en arbejdshund. Men at få penge for hunden får mig ikke til at se på imens ulven tager min hund.

• #37   25. jan Se mit indlæg ikkesom. det behøver du ikke hvis sagerne er som den i Holland

• #38   25. jan #35/37
    Så længe fåreavlere ikke må skyde ulv for at beskytte deres får, så tror jeg ikke på at jægere må skyde for at beskytte deres hund.

• #39   25. jan Men iflg retten blev han frikendt og så er det jo lige meget hvad vi tror smiley

rettelse det var i Tyskland men jægeren er hollænder. my bad smiley

jeg kender ikke sagen bortset fra hvad min bror lige siger. han sidder her. Vi er ved at tømme vores forældres hus. Men man kan sikkert finde sagen. Jeg kommer bare ikke til det i dag da vi skal have den i en handicap bolig mandag.

• #40   25. jan Ja retten i Holland.
    Der er ikke lavet lignende regler i Danmark.

• #41   25. jan Tyskland. Jeg skrev forkert mellem flyttekasser

Det er EU regler der er om ulv.

• #43   25. jan #41
    Ja fredningsbestemmelserne er lavet i EU.

Men de forskellige lande skal ansøge om godkendelse af forvaltningsplaner mv.

• #44   25. jan Her er en anden sag fra 2018

https://www.tvmidtvest.dk/ulven-er-tilbage/svensk-jaeger-frikendt-skyde-ulv

Der er flere hvis man googler lidt. de vil nok danne præcedens mon ikke i DK. det tror min bror. Jeg er enig.

nå jeg skal arbejde smiley god debat!

• #45   25. jan ps jeg ville heller ikke se på. helt enig....

• #46   25. jan Den sag i Tyskland er den, der bliver skrevet om i bloggen, jeg har linket til øverst. Sagen er ikke afsluttet (eller måske er den blevet det siden d. 23?).
    I Norge skød en fåravler en ulv, der angreb hans får. Jeg skal prøve at finde en artikel.

• #47   25. jan Haha, jeg tror, de læser med smiley
    https://www.netnatur.dk/ma-ulv-skydes-i-nodvaerge-til-forsvar-af-hund/

• #48   25. jan Kan ikke umiddelbart finde noget om fåreavleren i norge, som skød en ulv. Måske jeg bare har blandet 2 sager sammen. Jeg leder videre senere.

Til februar flytter jeg til Varde, hvor jeg bl.a. skal arbejde med får. Jeg må høre avler, om de har oplevet ulve.

• #49   26. jan Hvis en dansk fåreavler ser en ulv (eller en hund) angribe sine får, må h*n skyde ulven (eller hunden).
    H*n må ikke skyde ulven (eller hunden) forebyggende eller efter angrebet er sket

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.581
    #50   26. jan Ulven må vil ikke skydes uden tilladelse?. For at få den skal den være en problemulv. Altså være til fare for mennesker eller gentagne gange angrebet får,hunde osv.

Det du beskriver går ikke ind under de her ting. Nødværge er kun beskrevet i forhold til at man selv er i fare. Jeg er ikke så sikker på at det du skriver er rigtig. Kan du finde hvor du har læst det?.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#51   27. jan Naturligvis må et menneske udføre nødværge.

Altså angreb en en ulv teoretisk min hund (skal være en stor ulv), ja, så må jeg da gerne forsvare min hund. Det er logisk.

Altså, at nogen overhovedet kan tænke modsat er mig komplet ubegribeligt.

I øvrigt er situationen totalt teoretisk. Plus, jeg har ikke noget gevær til at skyde med. Men da ulve er ret klejne, så kan et spark nok gøre det. smiley

• #52   27. jan #51
    En hund er i lovgivningens øjne en ting. Må jeg skyde en ulv for at forhindre den i at ødelægge en ting?
    Må fåreavlere skyde en ulv der angriber deres får? Nej ulven skal først kategoriseres som "problem ulv", ellers er det ulovligt. Hvad får dig til at tro en hund er højere stillet end et får?

Du må kunne bevise dine påstande, ellers er de jo bare fantasi.

• #53   27. jan Fra linket i #47

– Det må i den forbindelse antages, at en nedlæggelse af en ulv, der er nødvendig for at modstå eller afværge et påbegyndt angreb fra ulven mod et menneske, vil være straffri som lovligt nødværge.

– Justitsministeriet forholder sig ikke her til angreb på hund eller andre dyr. Af litteraturen fremgår, at bestemmelsen i § 13 efter omstændighederne også finder anvendelse på angreb på formuegenstande, men jeg må i øvrigt henvise til Justitsministeriet for en nærmere fortolkning af straffelovens regler, slutter Lasse Jensen.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#54   27. jan @Ikkesom.
    Nu er det ekstremt teoretisk at situationen vil opstå, og derfor er der ingen præcedens i forbindelse med hunde.

Men at forsvare sin hund mod et uventet angreb er med garanti ikke noget du vil blive dømt for.

Du bliver ved med skydevåben. Altså jeg har ingen skydevåben. Så i mit tilfælde vel det være kroppen, riven eller hvad der nu er i nærheden jeg vil forsvare med.

Tror du vitterligt selv på, at der er nogen dommer der vil dømme en for det?

Det er lidt samme latterlige frygt, som nogen forsøgte med, at ens hund ikke må forsvare en mod indbrudstyve. Natuligvis må den det.

Retsstaten Danmark er normalt på borgerens side. Den er ikke imod os, eller sat i verden til at ødelægge folks liv.

Kommentér på:
Ulveangreb på hunde

x