{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

smerter og adfærd {{forumTopicSubject}}

interessant studie fra 2010. 12 af 12 hunde havde smerter som årsag til deres aggression.

https://www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120613102132.htm

Det er altid værd at overveje når ens hund ændre adfærd.
der kan være andre årsager naturligvis men min erfaring er at 8 ud af 10 hunde, jeg ser med aggression, har ondt

og så kan man træne fra nu til grøn sne i juni... man når ingen vegne. måske løser man et problem. men så flytter adfærden og man får et nyt. fordi årsagen er fysisk og ikke mental.

Det findes flere spændende studier man kan Google om aggression og smerter. Det samme gælder angst og smerter.

disse hunde er ofte beskrevet som uberegnelige og som om de bekæmper en usynlig fjende. hvilket de jo egentlig også gør.

har du en hund der pludselig ikke vil lade sig håndtere men som plejer at ville, pludselig ikke kan med andre hunde den normalt har kunnet med, angriber uden advarselstegn eller gemmer sig, er mere følsom over ændringer, lyde, andre hunde, mennesker, gæster... eller udviser angst måske uden at der er noget at være bange for omkring den... så bør man overveje smerter

det jeg oftest ser er HD og dårlige tænder. begge dele skal undersøges via røgent og ikke ved at en dyrlæge bare ser i munden eller mærker på hunden.

har du oplevet en hund pludselig ændrer sig pga smerter? min søde Hugo gjorde. han var meget social men når vi mødte en anden hund, gik han om og stod bag ved mig og gemte sig med halen nede. han blev altså ikke sur men forsøgte tydeligt at undgå mødet.

Jeg fik også problemeri træning. når vi lavede stillingsskift snappede han mig og godbidder med sådan en kraft og hurtighed at jeg fik skader. Jeg kan huske at det var de første små tegn og jeg undrede mig fordi han normalt var tilbagelænet og ret doven. Det gjorde ondt at skifte stilling. Jeg viste det ikke men senere gik det op for mig at det var første tegn.

han havde HD mm. og blev aflivet pga det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  smerter og adfærd
  • #1   26. feb 2020 et andet eksempel der endte positivt

    aslan havde lavet et fald på tur men han så ok ud så jeg slog det hen og tænkte at han var ok.

    Vi sad i stuen. der var helt stille og han sov. så satte han sig op, krøb pludselig af ingenting og jeg kaldte men han var uden for kontakt. Det var ret syret... så sked han på gulvet så bange var han.

    Jeg fik ham til en dyrlæge der kunne konstatere at en sene sad i klemme i bagparten. en kiropraktor satte den på plads og angsten var væk.

    Det var en virkelig voldsom oplevelse.

    dyrlægen mente at han havde sovet og var vågnet pga smerter

    han var iøvrigt gal på mig da jeg tog ham i bilen men jeg har aldrig haft en hund der bed mig nok fordi de har været meget venlige af sind og race.

    men det var et eksempel på pludselig angst pga smerter.

    Jeg har oplevet mange klienthunde med uberegnelig smerteadfærd men selv har jeg kun haft disse to oplevelser med egne hunde.

    aslan blev helt rask. at en sene kunne give så voldsom en reaktion skyldtes naturligvis at han var en mini schæfer smiley han var sgu pylret... da han rev en negl af besvimede han og Imran bar en helt slasket hund fra marken og ned i bilen... naboerne troede nok han var død... lol. savner den idiotiske hund:)

    men fortæl gerne hvis i har oplevelser med dette emne.


  • #3   26. feb 2020 Mille har de sidste 4 dage været super kræsen med tyggeting og kun spist lidt mad plus ikk været så kyssesyg og kælen/kærlig som hun plejer pga en knækket rovdyrstand (spids) smiley

    Nala jeg havde tidligere blev aggressiv pga HD og begyndte først at snappe efter folk der gik forbi på gaden, angribe mine andre hunde hvis blot de kiggede på hende på en måde hun ikk sys om og til sidst knurrede hun og blev mega sur da jeg ville gi hende løbetidsbukser på smiley Derefter blev hun aflivet! (overtog hende 1/2år før det her skete og hun kom fra Polen og var taget fra tidligt fra moren også smiley ) Hun var så stakkels!!! Men hun fik i det mindste et halvt år FYLDT med kærlighed og tryghed smiley Det havde hun ikke prøvet før og hun blev SÅ knyttet til mig - hvilket også gjorde hun blev jaloux og ville ha eneret da hun fik smerter/viste smerter smiley


  • #4   26. feb 2020 Jeg har en veninde, som havde en dejlig schæferblanding. Han blev tiltagende sur. I starten på andre hunde, men med tiden også på mennesker. En dag bed han i ejers arm, og han bed hårdt og ruskede.

    Han blev sat på smertestillende, og hans humør ændrede sig. Han blev alligevel aflivet. Fordi hun ikke ville trække ham igennem en lang udredning med mange gange narkose, scanninger, røntgen, biopsier m.m.

    Han var forud for episoden frikendt i hofter, albuer, skuldre og ryg. Så hvor skulle man starte og slutte? En helkropsscanning af en stor hund, koster vel det bedste af 40.000 kr., og så er det ikke sikkert at man kan se noget.

    Jeg var 100% enig i hendes valg, og jeg ville gøre det samme.

    Dette for at fortælle, at nok kan årsagen være smerter, men hvor meget skal man trække hunden igennem for at finde en årsag til smerterne? Og for at komme smerterne til livs?


  • #5   26. feb 2020 A enig. Jeg aflivede også Hugo

    men nogle tænker ikke det kan være årsagen og så ender de med en masse underskud fordi de træner og træner i årevis. adfærdsregulerende træning ændrer en hund under behandlerens første besøg hvis denne har ramt rigtigt. Det tager længere tid at få adfærden helt væk men inden for 2 til 3 uger skal der være en absolut markant bedring

    nogle træner i årevis..

    lydfobi undtaget... men det er skisme også noget af det værste der findes... synes jeg


  • #6   26. feb 2020 Ja, og det er ofte mere nådigt at give dem fred. Bunder smerterne i noget omfattende, vil smerterne jo kun kunne holdes i skak i en periode, og hunden vil falde tilbage i smerter og aggression.

    Man skal om ikke andet tænke sig grundigt om, inden man smertebehandler, og tage i betragtning, hvor påvirket hunden egentlig er.


  • #7   26. feb 2020 Nolle kom ind med en blødende pote for nogen dage siden. Egentlig tænkte jeg ikke noget om det. Tjekkede foden, alt har set normalt ud. Kunne ikke finde grunden til at poten blødte? Det lignede det kom fra neglen, men intet så unormalt ud. Han har de sidste dage været lidt mere snerrede af ellie og snappet ud efter hende umotiveret. Jeg tjekkede så poten, og han pev af smerte, plus den var varm. Vi har en tid i dag. til at få den tjekket. men helt klart hans dårlige humør, har været foden som gør ondt.

  • #8   26. feb 2020 Min Hugo blev også tiltagende sur.. Overfaldt tøserne, ville ikke have de rørte ham, knurrede af mig, bed sig selv.. Det var rigtig grimt til sidst smiley

    I starten når han knurrede af tøserne troede jeg bare han var lidt småsær. Men da han begyndte at overfalde dem tilfældigt, hvor han bare ikke stoppede igen, så vidste jeg der var noget galt.. Og ganske rigtigt, min lille dreng havde ondt..


  • #9   26. feb 2020 A helt enig

    Hugo var en gadehund og han havde så lidt hofte at man ku se det og mærke det. Vi tog ikke en gang røgent så slemt var det.

    han blev fotograferet andre steder.. så vi vidste han og så havde spondylose...

    nej han skulle bare have fred da det smertestillende ikke virkede mere så det fik han.

    men let var det ikke... man har lyst til at beholde dem


  • #10   26. feb 2020 Ja. Et par dage før Bobo døde begyndte han at knurre af min mors kat, som han ellers var rigtig glad for. Han fik binyrebarkhormon, som ødelagde hans muskulatur og han havde HD oveni, som musklerne helt sikkert har været med til at holde "på plads." Da de så ikke gjorde det mere, fik han sikkert rigtig ondt. Og så har han bare haft det rigtig træls - overskuddet har sikkert været meget lille.

    Nu var der jo en "god" grund til, at Bobo reagerede sådan og jeg vidste godt, hvad det drejede sig om. Men hvis jeg en dag kommer til at stå med en hund, der pludselig og uforklarligt ændrer adfærd, vil jeg nok stadig tænke smerter som det første. Som regel ved man jo godt, hvis der er sket et eller andet, som kan forklare en ændring i adfærden, men hvis man ikke lige kan pege på, hvad det kan skyldes, er smerter et godt sted at starte, tror jeg.


  • #11   26. feb 2020 Når jeg læser sådan en tråd her, tænker jeg meget på min Melanie.
    Hendes gebis sidder ret "løst" og hun bliver "ond i munden" som vi siger.
    Men hun virker ikke til at have ondt. - Men den slags er så svært at vurdere.
    Hun skal nu i udredning ved dyrlægen i forbindelse med urinvejs problemer, så måske jeg kan få givet hende noget smertestillende i den forbindelse, for at se om hun ændre adfærd.. jeg tvivler dog.

    Baby bliver også sur, når han trænger til at komme til kiropraktor.
    Før vi startede behandling ved kiropraktor, angreb han også Thea, og ville ikke stoppe igen... Det gør han ikke længere og er klart blevet gladere, efter vi har fået den rigtige behandling smiley


  • #12   26. feb 2020 Krøllet kærlighed - det skader selvfølgelig aldrig at få det tjekket, men nogle hunde har måske også bare en lavere tolerancetærskel fra naturens side uden at det behøver betyde, at der er noget galt smiley

  • #13   26. feb 2020 Det har du helt ret i. Melanies historie er bare lidt speciel.
    Der er en del ting der ikke virker optimal. Og mange ting er forsøgt.

    Lige nu, lever jeg jo også med, at hun er lidt sær... Men hver gang der er noget med hende, bliver hun tjekket i hoved og røv, fordi hun er lidt et sær tilfælde..

    Jeg har ofte overvejet, hvad der er fair for Melanie, men kan aldrig blive enig med mig selv.


  • #14   26. feb 2020 Det kan også være rigtig svært, når man står midt i det.

  • #15   26. feb 2020 Det gøre mig ondt med hunden HD . Tak for en brugbar læsning det har giver stof til eftertanke . Zuko vælger tit at side ned måske han har ondt et sted bag i?

  • #16   26. feb 2020 zuko det behøver ikke betyde noget. måske han klør?

    men ja altid godt at være vågen. de løber jo og laver en del vildt de hunde smiley


  • #17   26. feb 2020 Præcis smiley

  • #18   27. feb 2020 Vi har næsten lige fået en kat aflivet. Men vi havde nok en anelse om, hvor "katten lå begravet". Hun blev også aggressiv.

Kommentér på:
smerter og adfærd

Annonce